• فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت و رابطه آن با نیازهای روانشناختی بنیادی
        جواد شهبازی مالک میرهاشمی خدیجه ابوالمعالی الحسینی
        از زمان معرفی اینترنت تاکنون، سرعت تحولات در زندگی دچار افزایش چشمگیری شده است. اعتیاد به اینترنت می‌تواند جریان زندگی انسان را دستخوش تغییرات اساسی نماید. به دلیل اهمیت موضوع در این پژوهش به تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و رابطه آن با نیازها چکیده کامل
        از زمان معرفی اینترنت تاکنون، سرعت تحولات در زندگی دچار افزایش چشمگیری شده است. اعتیاد به اینترنت می‌تواند جریان زندگی انسان را دستخوش تغییرات اساسی نماید. به دلیل اهمیت موضوع در این پژوهش به تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و رابطه آن با نیازهای روانشناختی بنیادی پرداخته شد. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه رودهن در سال 1400 می‌باشند که 481 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای مورد بررسی قرار گرفتند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسشنامه نیازهای روانشناختی بنیادی دسی و رایان استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. مقدار ضریب آلفای کرونباخ کل آزمون 928/0 اعتیاد به اینترنت نشان داد که همسانی درونی و به بیان دیگر اعتبار پرسشنامه بسیار بالاست. برای تحلیل عامل‌ها، تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد که در نتیجه آن، سه عامل تحمل به عنوان عامل اول، برجستگی به عنوان عامل دوم و تغییر خلق به عنوان عامل سوم استخراج شد. در نهایت مدل ساختاری رابطه نیازهای روانشناختی بنیادی با اعتیاد به اینترنت مورد برازش قرار گرفت و رابطه معکوس و معنادار نیازهای روانشناختی بنیادی با اعتیاد به اینترنت مشخص گردید. همچنین بین همه مولفه‌های نیازهای روانشناختی بنیادی و اعتیاد به اینترنت با متغیر اصلی رابطه معنادار مشخص شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ویژگی‌های روان سنجی مقیاس کوتاه خودکارآمدی معلم
        سمیه سالاری سیاوش طالع پسند
        باورهای خودکارآمدی به باورهای شخص در مورد توانایی‌هایش برای انجام دادن موفقیت‌آمیز یک سری فعالیت‌ها گفته می-شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه خودکارآمدی معلم (اسچانن- موران و وولفولک، 2001)، بود. شرکت‌کنندگان 220 معلم از مدارس دوم متوسطه منطقه سه چکیده کامل
        باورهای خودکارآمدی به باورهای شخص در مورد توانایی‌هایش برای انجام دادن موفقیت‌آمیز یک سری فعالیت‌ها گفته می-شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه خودکارآمدی معلم (اسچانن- موران و وولفولک، 2001)، بود. شرکت‌کنندگان 220 معلم از مدارس دوم متوسطه منطقه سه مشهد بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه خودکارآمدی معلم، پرسشنامه هوش هیجانی و رضایت شغلی را تکمیل کردند. روایی سازه با تحلیل عاملی تاییدی، روایی همگرا از طریق همبستگی با نمرات هوش هیجانی و رضایت شغلی، اعتبار با روش آلفای کرونباخ بررسی شد نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که داده‌ها با ساختار سه عاملی شامل مشارکت فراگیران در امور تحصیلی، کارایی راهبردهای آموزشی و کارایی در مدیریت کلاس برازش مناسبی در نمونه معلمان داشت. روایی همگرای پرسشنامه خود کارآمدی با پرسشنامه‌های هوش هیجانی و خشنودی شغلی تایید شد. در کل،‌ پرسشنامه خودکارآمدی از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و برای اندازه‌گیری خودکارآمدی در جامعه معلمان مناسب است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - سنجش و مقایسه میزان خردمندی دانش آموزان نوجوان دختر و پسر تیزهوش و عادی
        محمد علی سلمانی اردانی
        هدف پژوهش حاضر سنجش و مقایسه خردمندی دانش‌آموزان نوجوان دختر و پسر تیزهوش و عادی است. این مطالعه به لحاظ هدف جزء پژوهش‌های توسعه‌ای – کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی دورۀ اول متوسط چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر سنجش و مقایسه خردمندی دانش‌آموزان نوجوان دختر و پسر تیزهوش و عادی است. این مطالعه به لحاظ هدف جزء پژوهش‌های توسعه‌ای – کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی دورۀ اول متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بود. برای نمونه‌گیری از روش تصادفی خوشه‌ای استفاده شد و تعداد 400 نفر با پرسشنامۀ سنجش میزان خردمندی دانش‌آموزان نوجوان (WMQ) به صورت انفرادی مورد آزمون قرار گرفتند. داده‌ها به کمک نرم‌افزارهای SPSS و AMOS و به روش ضریب همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تحلیل شدند. نتایج تحلیل نشان داد که شاخص میانگین در گروه تیزهوش بیشترازگروه عادی است و دانش‌آموزان تیزهوش دختر و پسر، نمره بالاتری در پرسشنامه شاخص-های رفتاری خردمندی دارند. عوامل هشت گانه با مقادیر ویژه بالاتر از یک توانسته‌اند 494/71 درصد از واریانس گویه‌ها را تبیین کنند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه نخست نشان داد که شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد. اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 895/0 محاسبه شد. هماهنگی بین عوامل با نمره کل قابل قبول است و شاخص برازش مدل، در سطح مطلوبی قرار دارد که نشان می‌دهد پرسشنامه برای سنجش خردمندی دانش آموزان از کفایت لازم برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - روایی تشخیصی آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) در دانش آموزان با اختلالات هیجانی
        عادله غلامی کامبیز کامکاری شهره شُکرزاده
        در این تحقیق به روایی تشخیصی آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) در دانش‌آموزان با اختلالات هیجانی پرداخته و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) برای دانش‌آموزان با اختلالات هیجانی دارای روایی تشخیصی می‌باشد؟ طرح تحقیق حاضر در حیطه طرح چکیده کامل
        در این تحقیق به روایی تشخیصی آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) در دانش‌آموزان با اختلالات هیجانی پرداخته و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا آزمون اندریافت کودکان (CAT.S) برای دانش‌آموزان با اختلالات هیجانی دارای روایی تشخیصی می‌باشد؟ طرح تحقیق حاضر در حیطه طرح‌های روان‌سنجی مطرح نمود. جامعة آماری را تمامی دانش‌آموزان با اختلالات هیجانی تشکیل می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس و رجوع به مراکز درمانی تعداد 60 نفر به عنوان نمونه بالینی (اختلال هیجانی) و 60 نفر نیز از دانش‌آموزان هنجاری انتخاب شدند و سپس با بهره‌گیری از آزمون اندریافت کودکان به اجرای آزمون در هر دو گروه پرداخته شد. لازم به ذکر است که ابتدا از دانش‌آموزان ارجاعی، یک مصاحبه با والدین و سپس یک چک‌لیست مشاهده رفتاری با تاکید بر ملاک‌های تشخیصی DSM-5 تهیه و تعداد 60 کودک مدنظر قرار گرفتند. در نهایت تعداد 120 دانش‌آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری در پژوهش حاضر آزمون اندریافت کودکان (CAT-S) که دارای روایی و اعتبار مطلوبی می‌باشد. در انتها، در پژوهش حاضر به منظور بررسی روایی تشخیصی ابزار مذکور از ضریب حساسیت و وضوح-گرایی استفاده شده است و یافته‌ها نشان داد که کارت‌های 1 تا 7 دارای ضریب حساسیت و وضوح‌ایی بوده و می‌توانند دانش‌آموزان با اختلال هیجانی را از دانش‌آموزان هنجاری تشخیص دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - اثربخشی روش درمانی حساسیت زدایی از طریق حرکات چشم و بازپردازش و ایماگو درمانی بر دشواری در تنظیم هیجان ، نوع دوستی و نردبان ناکامی زنان درگیر شکست عاطفی
        مهسا حاجی آقا بزرگی آدیس کراسکیان حمیدرضا وطن خواه محمد رضا صیرفی
        هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش درمانی حساسیت زدایی از طریق حرکات چشم و بازپردازش و ایماگو درمانی بر دشواری در تنظیم هیجان ، نوع دوستی و نردبان ناکامی زنان درگیر شکست عاطفی است . پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش درمانی حساسیت زدایی از طریق حرکات چشم و بازپردازش و ایماگو درمانی بر دشواری در تنظیم هیجان ، نوع دوستی و نردبان ناکامی زنان درگیر شکست عاطفی است . پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری افراد درگیر طلاق عاطفی مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره تهران در سال 1399 بودند. نمونه‌گیری به روش هدفمند بود. 45 نفر نمونه با توجه به نتیجه پرسشنامه طلاق عاطفی و به دست آوردن 1 انحراف معیار بالاتر از میانگین پرسشنامه‌های ملاک انتخاب، و به سه گروه 15 نفری، کاملا تصادفی تقسیم شدند. روش درمانی حساسیت زدایی از طریق حرکات چشم و بازپردازش و ایماگو درمانی به مدت 11 جلسه به طور هفتگی به دو گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. ابزارهای جمع آوری اطلاعات برگه اطلاعات جمعیت شناسی، مقیاس طلاق عاطفی گاتمن (1997)، پرسشنامه رفتار نوعدوستانه احمدی (1388) ، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رومر (2004)، مقیاس حافظه ناکامی‌های روزمره بود. به منظور تحلیل فرضیه‌ها از روش تحلیل کواریانس چند متغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. تحلیل نتایج با بهره‌گیری از نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 انجام گرفت. نتایج نشان داد که در پیش آزمون تفاوت معنی داری بین گروه‌ها وجود ندارد. اما در پس آزمون و پیگیری بین میانگین دشواری در تنظیم هیجان ، نوع دوستی و نردبان ناکامی در روش درمانی حساسیت زدایی از طریق حرکات چشم و بازپردازش و ایماگو درمانی با میانگین گروه کنترل در سطح p<0/01 تفاوت معنادار وجود داشت. رویکرد ایماگو درمانی در متغییر نوعدوستی اثربخشی بیشتری در مقایسه با همه متغییرها در روش درمانی حساسیت زدایی از طریق حرکات چشم و بازپردازش داشت. نتایج در مرحله پیگیری پایدار بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ویژگی های روانسنجی پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده و رابطه آن با کیفیت زندگی پرستاران
        رقیه ملکی محمودآبادی
        هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده و ارتباط آن با کیفیت زندگی پرستاران است. این پرسشنامه توسط زمیت و همکاران(2008) ساخته شده است. به همین منظور به طور تصادفی 355 پرستار زن و مرد از بین بیمارستانهای دولتی شهر تهران، انتخاب شدند. ب چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده و ارتباط آن با کیفیت زندگی پرستاران است. این پرسشنامه توسط زمیت و همکاران(2008) ساخته شده است. به همین منظور به طور تصادفی 355 پرستار زن و مرد از بین بیمارستانهای دولتی شهر تهران، انتخاب شدند. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ و برای تعیین روایی عاملی آن از تحلیل عاملی اکتشافی و تایید استفاده شد. همسو با نتایج پژوهش زمیت و همکاران (2008) مطالعه حاضر نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرانباخ در زیر مقیاس‌های آن بین 79/0 تا 90/0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی موید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده‌ها دارد و کلیه شاخص‌های نیکویی برازش، مدل را تایید می‌کنند. همچنین نتایج نشان داد مولفه‌های دوستان، خانواده و جامعه با کیفیت زندگی و ابعاد آن رابطه مثبت و معنادار دارند. سلامت جسمانی و روانی و کیفیت زندگی به طور کلی با کلیه ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده رابطه مثبت و معنا‌دار داشت.(05/0>P). بنابراین این پرسشنامه می‌تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی حمایت اجتماعی ادراک شده پرستاران و در نهایت حمایت اجتماعی ادراک شده در کیفیت زندگی پرستاران نقش اثرگذاری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - هنجاریابی پرسشنامه سواد سلامت ‌شغلی در کارکنان صنایع ‌معدنی ایران
        شبنم  ناظم صدیقی امین رفیعی پور مهرداد ثابت
        چکیده مقدمه: کارکنان معادن به دلیل شرایط ویژه کاری با خطرات و حوادث شغلی گوناگونی روبرو می‌شوند. با توجه به آنکه رفتارهای ناایمن در بروز حوادث در محیط‌های صنعتی نقش دارد، پرداختن به سواد سلامت شغلی کارکنان که بیانگر میزان ظرفیت و توانایی دسترسی، ارتباط و درک خدمات و اط چکیده کامل
        چکیده مقدمه: کارکنان معادن به دلیل شرایط ویژه کاری با خطرات و حوادث شغلی گوناگونی روبرو می‌شوند. با توجه به آنکه رفتارهای ناایمن در بروز حوادث در محیط‌های صنعتی نقش دارد، پرداختن به سواد سلامت شغلی کارکنان که بیانگر میزان ظرفیت و توانایی دسترسی، ارتباط و درک خدمات و اطلاعات بهداشتی و ایمنی است اهمیت بسزایی دارد زیرا منجر به تصمیم‌گیری‌های بهداشتی مرتبط با سلامتی در محیط کار می‌شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامه سوادسلامت‌شغلی در بین کارکنان صنایع‌معدنی ایران (ایمیدرو) صورت گرفت. روش: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود و بر روی 283 نفر از کارکنان 15 واحد صنایع معدنی ایمیدرو به شیوه نمونه‌گیری در دسترس اجرا شد.داده-ها با استفاده از آلفای کرونباخ و تحلیل عامل اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSS23 تجزیه وتحلیل شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی بیانگر وجود 4 عامل توانایی به دست آوردن اطلاعات، درک اطلاعات، ارزیابی اطلاعات و استفاده از اطلاعات در حطیه ایمنی و بهداشت شغلی بود که در مجموع 018/43 درصد واریانس کل را تبیین می‌کنند. همچنین ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ حاکی از پایایی مطلوب برای کل مقیاس (91/0) و و برای 4 عامل ذکر شده بین 752/0 تا 852/0 بود. هنجار پرسشنامه با نمره T استاندارد انجام شد که در 4 سطح سواد سلامت شغلی (ضعیف، متوسط، بالا و خیلی بالا) قابل تفسیر است. نتیجه-گیری: پرسشنامه سواد سلامت شغلی از کفایت لازم برخوردار است و می‌تواند در پژوهش‌های آینده مورد استفاده قرار گیرد. این پرسشنامه برای سنجش این سازه در نمونه‌های ایرانی از پایایی و روایی کافی برخوردار است. واژگان کلیدی: سواد سلامت شغلی، اعتبار، روایی، هنجار پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه خشونت خانگی در زنان
        بهمن شفیعی
        مقدمه و هدف: بعد از اعتیاد و کودک آزاری، خشونت های خانگی، سومین آسیب اجتماعی در ایران محسوب می شود. عقاید و نگرش زنان نسبت به خشونت خانگی می تواند باعث نشان دادن عکس العمل مناسب در موقعیت های بحرانی شود. با وجود اهمیت و ضرورت پرداختن به مساله خشونت خانگی، نتایج حاصل از چکیده کامل
        مقدمه و هدف: بعد از اعتیاد و کودک آزاری، خشونت های خانگی، سومین آسیب اجتماعی در ایران محسوب می شود. عقاید و نگرش زنان نسبت به خشونت خانگی می تواند باعث نشان دادن عکس العمل مناسب در موقعیت های بحرانی شود. با وجود اهمیت و ضرورت پرداختن به مساله خشونت خانگی، نتایج حاصل از مرور متون حاکی از این است که ابزار استانداردی در رابطه با خشونت خانگی علیه زنان طراحی نشده است. این پژوهش با هدف طراحی و تعیین روانسنجی پرسشنامه نحوه خشونت خانگی در زنان انجام شده است. روش کار: در این پژوهش روش شناسی، پس از مروری بر مطالعات و متون موجود، عبارات اولیه پرسشنامه طراحی شده و سپس روایی و پایایی پرسشنامه با روش های مختلف تعیین شد. برای تعیین روایی پرسشنامه از روش های روایی صوری، روایی محتوا (روایی محتوی کیفی، نسبت و شاخص روایی محتوا) و روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شد. پایایی پرسشنامه با روش های بررسی همسانی درونی و اجرای آزمون مجدد از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی درون طبقه ای محاسبه شد. یافته ها: پس از بررسی متون، پرسشنامه ای با 32 عبارت طراحی شد. نتایج آزمون های روان سنجی نشان داد که پرسشنامه از روایی صوری و محتوی برخوردار است (۹۵/۰ ,CVR=۹۷/۰ CVI=). نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، که در مجموع 34/69 درصد از واریانس داده ها را تبیین کردند. پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ 82/0 و ضریب پایایی با روش بازآزمایی 81/0 بدست آمد. نتیجه گیری: روایی و پایایی پرسشنامه ۳۲ عبارتی نحوه خشونت خانگی در زنان تایید شد. این ابزار می تواند برای سنجش خشونت خانگی در زنان در مطالعات دیگر مورد استفاده قرار گیرد. پرونده مقاله