• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - آزمون تغییرناپذیری جنسیتی در روابط بین صفات شخصیت، حل مسئله اجتماعی و بهزیستی-ذهنی: رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری
        صادق تقی لو رامین لطافتی
        چکیدهمقدمه: بهزیستی ذهنی حوزه ای از روان شناسی مثبت است که از سال 1960 توجه روان شناسان را به خود جلب کرده است.هدف: پیش بینی بهزیستی ذهنی بر اساس متغیرهای مکنون صفات شخصیت (عامل‌های روان رنجور خویی و برون گرایی) و ابعاد حل مسئله اجتماعی ( حل مسئله انطباقی و حل مسئله غی چکیده کامل
        چکیدهمقدمه: بهزیستی ذهنی حوزه ای از روان شناسی مثبت است که از سال 1960 توجه روان شناسان را به خود جلب کرده است.هدف: پیش بینی بهزیستی ذهنی بر اساس متغیرهای مکنون صفات شخصیت (عامل‌های روان رنجور خویی و برون گرایی) و ابعاد حل مسئله اجتماعی ( حل مسئله انطباقی و حل مسئله غیر انطباقی) و آزمون تغییرناپذیری جنسیتی در روابط بین متغیرهای مکنون پژوهش، دو هدف عمده پژوهش حاضر است.مواد و روش‌ها: داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های حل مسئله اجتماعی و پنج عامل بزرگ شخصیت و مقیاس‌های بهزیستی ذهنی از 546 دانشجو(261 پسر و 285 دختر) که به روش نمونه برداری چند مرحله‌ای از واحدهای دانشگاه آزاد استان تهران در انتخاب شده بودند، گردآوری شد.نتایج: استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد، متغیرهای مکنون صفات شخصیت و ابعاد حل مسئله اجتماعی 47 درصد از واریانس بهزیستی ذهنی را تبیین می کند. آزمون تغییرناپذیری رابطه بین متغیرهای پژوهش در بین دو جنس نیز نشان داد که روان رنجور خویی در مردان قوی‌تر از زنان بهزیستی ذهنی را پیش بینی می‌کند و برون گرایی در زنان قوی‌تر از مردان حل مسئله انطباقی و حل مسئله غیر انطباقی را پیش بینی می‌کند و حل مسئله غیر انطباقی در زنان قوی‌تر از مردان بهزیستی ذهنی را پیش بینی می‌کند. نتیجه گیری: پژوهش حاضر به منظور درک بهتر عوامل پیش بینی کننده بهزیستی ذهنی، نیاز به مطالعه آن با توجه به نقش جنسیت را مورد تاکید قرار می‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تحلیلی بر ارتباط و تمایز دو نوع خلاقیت هیجانی و شناختی از یکدیگر بر اساس عاملهای‌ آن
        دردانه اصغری نسترن شریفی
        چکیده:پژوهشحاضر تحلیلی بر ارتباط و تمایز دو نوع خلاقیت هیجانی و شناختی از یکدیگر بر اساس عاملهای آنمی باشد که جامعه آن دانش‌آموزان مقطعمتوسطه شهر بجنورد می‌باشد. این پژوهش با این فرضیه که خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی متمایز ازهم می‌باشند، و در عین حال با هم رابطه هم دا چکیده کامل
        چکیده:پژوهشحاضر تحلیلی بر ارتباط و تمایز دو نوع خلاقیت هیجانی و شناختی از یکدیگر بر اساس عاملهای آنمی باشد که جامعه آن دانش‌آموزان مقطعمتوسطه شهر بجنورد می‌باشد. این پژوهش با این فرضیه که خلاقیت هیجانی و خلاقیت شناختی متمایز ازهم می‌باشند، و در عین حال با هم رابطه هم دارند، صورت گرفته‌است. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه نظری(دوره اول) است که در دبیرستان‌های دولتی شهر بجنورد در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بوده‌اند. از میان جامعه، تعداد 126 پسر و 227 دختر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای مرحله‌ای انتخاب شده‌اند. روش تحقیق از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز آزمون خلاقیت هیجانی آوریل و خلاقیت شناختی عابدی می‌باشد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که این دو مقیاس متمایز از یکدیگر می‌باشند، و مولفه های آنها با هم ارتباط دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - هنجاریابی مقیاس ادراک نوجوانان از شیوه های تربیتی والدین و مقایسه مؤلفه های آن در دختران و پسران شهر تهران
        نرگس باباخانی الهه حجازی موغانی حسن پاشا شریفی
        چکیدهدر این پژوهش پرسشنامه ادراک از شیوه های تربیتی والدین(POPS) که توسط (گرولنیک و همکاران ،1997) تهیه شده بود، در دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران هنجاریابی شد. نمونه مورد مطالعه شامل 808 نفر (400 پسر و 408 دختر) است که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. به چکیده کامل
        چکیدهدر این پژوهش پرسشنامه ادراک از شیوه های تربیتی والدین(POPS) که توسط (گرولنیک و همکاران ،1997) تهیه شده بود، در دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران هنجاریابی شد. نمونه مورد مطالعه شامل 808 نفر (400 پسر و 408 دختر) است که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. به منظور تحلیل عاملی از روش مؤلفه های اصلی، و برای چرخش عامل ها از چرخش متعامد واریماکس استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وشاخص های برازش مناسب در تحلیل عاملی تأییدی وجود شش عامل ادراک درگیری، خودمختاری و گرمی را در پدر و مادر به صورت جداگانه تأیید کردند که مجموعا"93/64 درصد از واریانس را تبیین می کنند. ضرایب اعتبار همسانی درونی برای خرده مقیاس ها ی درگیری مادر (76/0)، خودمختاری مادر (80/0)، گرمی مادر (82/0)، درگیری پدر (77/0)، خودمختاری پدر (78/0)، گرمی پدر (81/0) و در کل پرسشنامه 94/0 بدست آمده است. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه در مقایسه دختران و پسران نشان داد، ادراک پسران ازشیوه های تربیتی والدین شان ، بهتر از ادراک دختران است (01/0P<). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ساخت و هنجاریابی پرسشنامه‌ای جهت شناسایی افراد در معرض اعتیاد و مصرف مواد بر اساس پرسشنامه‌هایمدل پنج عاملی شخصیت، هوش هیجانی و تاب آوری
        هاشم جبرائیلی
        چکیده:مقدمه:با توجه به اهمیت شناسایی افراد در معرض اعتیاد و مصرف مواد و ضرورت ساخت ابزارهای معتبر در این زمینه، پژوهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی پرسشنامه‌ای جهت شناسایی افراد در معرض اعتیاد و مصرف مواد بر اساس پرسشنامه‌های پنج عامل بزرگ شخصیت، هوش هیجانی و تاب آوری ان چکیده کامل
        چکیده:مقدمه:با توجه به اهمیت شناسایی افراد در معرض اعتیاد و مصرف مواد و ضرورت ساخت ابزارهای معتبر در این زمینه، پژوهش حاضر با هدف ساخت و هنجاریابی پرسشنامه‌ای جهت شناسایی افراد در معرض اعتیاد و مصرف مواد بر اساس پرسشنامه‌های پنج عامل بزرگ شخصیت، هوش هیجانی و تاب آوری انجام شد.روش کار:تعداد 300 دانشجو (124 مرد و 176 زن) به شیوه نمونه‌گیری در دسترس از بین دانشجویان دانشگاه خوارزمی انتخاب و با استفاده از پرسش‌نامه‌های شخصیت نئو، هوش هیجانی برادبری- گریوز، تاب آوری کانر و دیویدسون و گرایش به اعتیاد وید و بوچر مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها بر مبنای آزمون آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل عاملی اکتشافی و با استفاده از نسخه 22 نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها:نتایج حاصل از تحلیل به استخراج 4 عامل منجر شد که هر کدام دارای 6 نشانگر بودند. پایایی همسانی درونی عامل‌ها در دامنه‌ای بین 66/0 تا 86 قرار داشت. روایی ملاکی عامل‌ها با بررسی همبستگی بین نمرات عامل‌ها و نمرات گرایش به اعتیاد حاکی از همبستگی منفی معنادار بین گرایش به اعتیاد وعامل اول (01/0>P، 39/0-=r)، عامل دوم (01/0>P، 30/0-=r)، عامل سوم (01/0>P، 44/0-=r)، عامل چهارم (01/0>P، 40/0-=r) و نمرات کل پرسشنامه استخراج شده (01/0>P، 57/0-=r) بود.نتیجه گیری:پنج عامل بزرگ شخصیتی، هوش هیجانی و تاب آوری نه تنها ارتباط معناداری با اعتیاد و مصرف مواد دارند، بلکه سازه‌های مرتبطی هستند که تحلیل مؤلفه‌های زیربنایی آن‌ها به استخراج چهار عامل منجر شد که از روایی و پایایی بالایی برخورداربودند و می‌توانند جهت پیش بینی آسیب پذیری نسبت به اعتیاد و مصرف مواد مورد استفاده قرار گیرند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی ساختار، روایی عاملی و اعتبار ابزار کیفیت تدریس در علوم رفتاری
        احمد رضایی مسعود گرامی پور
        چکیدهزمینه:در محیط یادگیری کلاسی کیفیت تدریس اساتید نقش مهمی را ایفا می کند و به عنوان عنصر مهم نه تنها در فرایند آموزش که در فرایندهای مطالعه و یادگیری نیز شناخته می شود. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی ساختار عاملی سلسله مراتبی و اعتبار ابزار سنجش کیفیت تدریس در علوم رف چکیده کامل
        چکیدهزمینه:در محیط یادگیری کلاسی کیفیت تدریس اساتید نقش مهمی را ایفا می کند و به عنوان عنصر مهم نه تنها در فرایند آموزش که در فرایندهای مطالعه و یادگیری نیز شناخته می شود. هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی ساختار عاملی سلسله مراتبی و اعتبار ابزار سنجش کیفیت تدریس در علوم رفتاری می باشد. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. روش این پژوهش بررسی همبستگی و همسانی درونی و خاصه تحلیل عاملی تاییدی سلسله مراتبی است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان ورودی رشته های علوم رفتاری(علوم تربیتی, روانشناسی, علوم اجتماعی, مدیریت) دانشگاه های تهران, علامه طباطبایی, خوارزمی, شاهد و شهید بهشتی در سال تحصیلی 90-1389 بودکهدر نیمسال دوم سال تحصیلی 93-92 سال آخر مقطع کارشناسی در این دانشگاه هامشغول تحصیل بوده اند(1162N=). نمونه عبارت بود از 500 نفر از جامعه مورد نظر. با توجه به اینکه مقاله حاضر بخشی از یک تحقیق گسترده تر است ابزار مورد استفاده عبارت بود از پرسشنامه 49 سوالی که توسط محقق با استفاده از رویکرد کیفی و تحلیل های مربوط در مراحل اول ساخته شد. ضریب آلفای کرونباخ, لاندا2 گاتمن ، 2نیمه، تتا و طبقه بندی برای مولفه های پرسشنامه و کل پرسشنامه قابل قبول بدست آمد. یافته ها: بررسی مدل اندازه گیری و ضرایب مربوطه, هم بین نشانگرها و عامل های مرتبه اول و هم بین عامل های مرتبه اول با عامل کلی مرتبه دوم معنادار و برازش خوبی داشت. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده پژوهش با پژوهش های قبل که گویه ها و مولفه های مشابهی را گزارش کرده بودند هماهنگ است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه مدلی برای رتبه‌بندی عملکرد شغلی ماماها در ارائه مراقبت‌های دوران بارداری در مراکز بهداشتی درمانی استان کرمان
        محمدرضا محمدی سلیمانی شهرزاد سنجری
        چکیده:کیفیت خدمات مامایی با توجه به ارتباط مستقیم آن با سلامت زنان، دختران و نوزادان اهمیت زیادی دارد بنابراین این پژوهش با هدف طراحی مدلی برای رتبه بندی عملکرد شغلی ماماها در ارائه مراقبت های دوران بارداری در مراکز بهداشتی درمانی استان کرمان صورت گرفته است.جامعه آماری چکیده کامل
        چکیده:کیفیت خدمات مامایی با توجه به ارتباط مستقیم آن با سلامت زنان، دختران و نوزادان اهمیت زیادی دارد بنابراین این پژوهش با هدف طراحی مدلی برای رتبه بندی عملکرد شغلی ماماها در ارائه مراقبت های دوران بارداری در مراکز بهداشتی درمانی استان کرمان صورت گرفته است.جامعه آماری دربرگیرنده همه کارشناسان خبره بخش ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی استان کرمان در سال 1394 یعنی 15 نفر بوده است. که به روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس همه کارشناسان به‌عنوان اعضای نمونه گزینش شدند، کارشناسان میزان ارزشمندی هرکدام از معیار ها را در برابر معیارهای دیگر در یک پرسشنامه طراحی‌شده بر پایه مقیاس زوجی تعیین کرد ند و سپس داده‌ها با روش ای اچ پی در نرم افزار اکسپرت چویس 11 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. بر پایه یافته های رتبه بندی ماماها معیارهای اندازه‌گیری ارتفاع رحم، کنترل وزن، معاینات فیزیکی، توجه به علائم خطر، توانایی فیزیکی و آمادگی جسمانی، کنترل فشارخون، سمع ضربان قلب جنین، تعیین تاریخ احتمالی زایمان و درک و به‌کارگیری تجربه به ترتیب بالاترین وزن را در میان معیارها داشتند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ویژگی های روان سنجی مقیاس باورهای خودکارآمدی تحصیلی پنتریچ و دی گروت
        علی محمد رضایی حسین سیری فهیمه رشیدی
        چکیدههدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی‎های روان‎سنجی مقیاس خودکارآمدی تحصیلی پنتریچ و دی گروت در دانشجویان دانشگاه سمنان بود. به این منظور بااستفاده از روش نمونه گیری خوشه‎ای چند مرحله‎ای تعداد 300 دانشجو(109 پسر و191 دختر) انتخاب و به مقیاس خودکارآمدی تحصیل چکیده کامل
        چکیدههدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی‎های روان‎سنجی مقیاس خودکارآمدی تحصیلی پنتریچ و دی گروت در دانشجویان دانشگاه سمنان بود. به این منظور بااستفاده از روش نمونه گیری خوشه‎ای چند مرحله‎ای تعداد 300 دانشجو(109 پسر و191 دختر) انتخاب و به مقیاس خودکارآمدی تحصیلی پاسخ دادند. برای تعیین اعتبار سازه‎ی مقیاس خودکارآمدی تحصیلی از روش تحلیل عاملی و اعتبار همگرا استفاده شد. بر پایه‎ی آزمون اسکری که نمودار ارزش‎های ویژه را نشان می‎دهد یک عامل با ارزش ویژه‎ی بزرگتر از یک به دست آمد که این عامل روی هم 85/44 درصداز واریانس کل آزمون را تبیین نمود. برای محاسبه‎ی اعتبار همگرای مقیاس خودکارآمدی تحصیلی از اجرای همزمان مقیاس خودکارآمدی تحصیلی پنتریچ و دی گروت با پرسشنامه‎ی خودکارآمدی دانشجویان(CASES) استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان ضریب همبستگی بین دو مقیاس مذکور 42/0 است که در سطح 5/0≥P معنادار می‎باشد. پایایی مقیاس خودکارآمدی تحصیلی با استفاده از روش همسانی درونی و با بهره گیری از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج نشان داد که پایایی مقیاس خودکارآمدی تحصیلی برابر با 845/0 است که قابل قبول و رضایت بخش است. با توجه به اعتبار و پایایی مناسب و همچنین دارا بودن سابقه پژوهشی معتبر در سطح جهانی نتیجه گرفته می‎شود که مقیاس خودکارآمدی تحصیلی پنتریچ و دی‎گروت ابزار مناسبی برای اندازه گیری خودکارآمدی می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی اثربخشی اموزش راهبرهای شناختی و فراشناختی و روش مطالعه پس ختام در کاهش اضطراب امتحان دانش اموزان پسر مقطع دبیرستان شهر رودهن
        نرگس شهری شهرام وزیری فرح لطفی
        مقدمهیادگیری بنا بر تعریف کیمبل[1]، تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری (رفتار بالقوه) است که در نتیجه تمرین تقویت شده، رخ می دهد . همانطور که از تعریف فوق بر می آید وقوع یادگیری، معلول عوامل عمده و کلیدی است که عدم حضور هر کدام، مفهوم و ماهیت آن را تحت الشعاع قرار می دهد چکیده کامل
        مقدمهیادگیری بنا بر تعریف کیمبل[1]، تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری (رفتار بالقوه) است که در نتیجه تمرین تقویت شده، رخ می دهد . همانطور که از تعریف فوق بر می آید وقوع یادگیری، معلول عوامل عمده و کلیدی است که عدم حضور هر کدام، مفهوم و ماهیت آن را تحت الشعاع قرار می دهد. در واقع می توان گفت که مثمر ثمر بودن فعالیت آموزشی معلم همان انتقال موفق آموزش است؛ مفهومی که رفتار گرایان آن را معادل انتقال یادگیری دانسته و نظریه پردازان شناختی از آن به انتقال اصول یاد می کنند ( سیف، 1382). امروزه روشها و راهکارهای بسیاری همچون راهبردهای شناختی و فراشناختی به جهت ارتقای سطح یادگیری و ابقای آن در یادگیرنده، توسط محققان و روانشناسان تربیتی، ارایه و تحت آزمایش قرار گرفته اند. راهبردهای شناختی، عمل یادگیری را تسهیل می کنند در حالی که راهبردهای فراشناختی، نظارت بر یادگیری را ایجاد کرده، سبب می شود که یادگیرنده بر فرایند یادگیری خود مسلط شده و آن را تحت کنترل خود درآورد. به این ترتیب نوعی نظم دهی یا به عبارتی خود تنظیمی در یادگیری به وجود می آید و در اینجاست که یادگیری خود تنظیم، تبدیل به یکی دیگر از مفاهیم مطرح و مهم حوزه یادگیری می شود.فراشناخت، دانش یا فرایندی شناختی است که در ارزیابی، بازبینی یا کنترل شناخت مشارکت داشته و عملکرد شناختی را تنظیم می کند. اکثر نظریه پردازان بین دانش فراشناختی به عنوان اطلاعاتی که افراد در مورد شناخت خود درباره عوامل و راهبردهای یادگیری مرتبط با تکلیف دارند و تنظیم فراشناختی که به انواع اعمال اجرایی نظیر توجه، بازبینی، برنامه ریزی و شناسایی خطاها در عملکرد اشاره دارد و بر فعالیت های شناختی اثر می گذارد، تفاوت می گذارند، باورهای فراشناختی نقش برجسته ای در هدایت رفتار دارند (ولز[2]، 2000). این باورها با اضطراب امتحان، تنش، نگرانی، تفکر4-Kimble[2] - Wells پرونده مقاله