ویژگی های روان سنجی مقیاس باورهای خودکارآمدی تحصیلی پنتریچ و دی گروت
محورهای موضوعی : روان سنجیعلی محمد رضایی 1 , حسین سیری 2 , فهیمه رشیدی 3
1 - استاد یار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان ایران.rezaei_am@semnan.ac.ir
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی.hossein.siri@gmail.com
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
کلید واژه: پایایی, اعتبار, کلیدواژهها: مقیاس خودکارآمدی تحصیلی, ویژگیهای روانسنجی,
چکیده مقاله :
چکیدههدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس خودکارآمدی تحصیلی پنتریچ و دی گروت در دانشجویان دانشگاه سمنان بود. به این منظور بااستفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 300 دانشجو(109 پسر و191 دختر) انتخاب و به مقیاس خودکارآمدی تحصیلی پاسخ دادند. برای تعیین اعتبار سازهی مقیاس خودکارآمدی تحصیلی از روش تحلیل عاملی و اعتبار همگرا استفاده شد. بر پایهی آزمون اسکری که نمودار ارزشهای ویژه را نشان میدهد یک عامل با ارزش ویژهی بزرگتر از یک به دست آمد که این عامل روی هم 85/44 درصداز واریانس کل آزمون را تبیین نمود. برای محاسبهی اعتبار همگرای مقیاس خودکارآمدی تحصیلی از اجرای همزمان مقیاس خودکارآمدی تحصیلی پنتریچ و دی گروت با پرسشنامهی خودکارآمدی دانشجویان(CASES) استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان ضریب همبستگی بین دو مقیاس مذکور 42/0 است که در سطح 5/0≥P معنادار میباشد. پایایی مقیاس خودکارآمدی تحصیلی با استفاده از روش همسانی درونی و با بهره گیری از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج نشان داد که پایایی مقیاس خودکارآمدی تحصیلی برابر با 845/0 است که قابل قبول و رضایت بخش است. با توجه به اعتبار و پایایی مناسب و همچنین دارا بودن سابقه پژوهشی معتبر در سطح جهانی نتیجه گرفته میشود که مقیاس خودکارآمدی تحصیلی پنتریچ و دیگروت ابزار مناسبی برای اندازه گیری خودکارآمدی می باشد.
Abstact The present study aims to evaluate the Pintrich and De Groot Educational Self-Efficacy Beliefs Scale at the students of Semnan University. For this purpose, 300 students (109 males and 191 females) were selected using multi-stage cluster sampling method and answered and Educational Self-Efficacy Scale.To determine the construct validity of Educational Self-Efficacy Scale, factor analysis and convergent validity methods were used. A factor with a special value greater than one was achieved based on scree test which shows the special values graph which this factor together explained 85/44% of the total variance of the test. The concurrent implementation of Pintrich and De Groot Educational Self-Efficacy Scale with students Self-Efficacy Questionnaire (CASES) was used to calculate the convergent validity of Educational Self-Efficacy Scale. The results showed that the correlation coefficient between these two measures is 42/0 which is significant at the level 5 / 0≥P. The reliability ofEducational Self-Efficacy Scale was calculated the internal consistency method and Cronbach's alpha coefficient.The results showed that the reliability of Educational Self-Efficacy is scale is 845/0 that is acceptable and satisfying. It is concluded according to appropriate validity and reliability as well as having globally reputable research background thatPintrich and De Groot Educational Self-Efficacy Scale is a perfect tool to measure self-efficacy.
_||_