• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ساخت و اعتبار یابی ابزارارزشیابی عملکرد مدیران مدارس مقطع ابتدایی
        علی دلاور محمدرضا فلسفی نژاد نور علی فرخی عباس عباس پور ، فرزاد زندی
        چکیده هدف این پژوهش تدوین و اعتباریابی ابزار ارزشیابی عملکرد مدیران مدارس دوره ابتدایی بود. روش پژوهش بکار گرفته شده ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی بود. در این پژوهش چند جامعه آماری و چند روش نمونه گیری، وجود داشت:1- جامعه منابع و محتوای مرتبط با موضوع، روش نمونه گیری هد چکیده کامل
        چکیده هدف این پژوهش تدوین و اعتباریابی ابزار ارزشیابی عملکرد مدیران مدارس دوره ابتدایی بود. روش پژوهش بکار گرفته شده ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی بود. در این پژوهش چند جامعه آماری و چند روش نمونه گیری، وجود داشت:1- جامعه منابع و محتوای مرتبط با موضوع، روش نمونه گیری هدفمند در این جامعه مورداستفاده قرار گرفت.2- جامعه متخصصان تعلیم وتربیت، برای انتخای نمونه از این جامعه از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد.3- جامعه معلمان و مدیران مدارس مقطع ابتدایی، برای انتخاب نمونه از این جامعه ازروش نمونه گیری طبقه ای تصادفی استفاده گردید. برای جمع آوری اطلاعات رویکردهای کتابخانه ی و زمینه یابی بکار گرفته شد. جهت تحلیل اطلاعات از روش تحلیل محتوا در بخش کیفی و از روش های آماری آزمون دو جمله ای و تحلیل عاملی تاییدی در بخش کمی استفاده شد. نتایج این پژوهش در بخش کیفی نشان داد که ملاک های ارزیابی عملکرد مدایران مدارس مقطع ابتدایی شامل هفت ملاک توسعه وهدفگذاری مدرسه ، فعالیت مربوط به امور دانش آموزان، فعالیت مربوط به روابط مدرسه و جامعه، امور کارکنان، امور آموزشی، امور مالی و چگونگی استفاده از منابع وتجهیزات هستند. در بخش کمی نتایج آزمون دو جمله ای در مورد نظر خواهی از متخصصان برای ملاک توسعه و هدف گذاری مدرسه در سطح 05/0 و سایر ملاک ها در سطح 01/0 معنادار بودند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نیز با مقدار 070/0 برای RMSEA حاکی از تایید مدل تاییدی ارزیابی عملکرد مدیران مدارس مقطع ابتدایی بود. درنهایت بعد از انجام تحلیل های بخش کیفی و کمی تحقیق، ابزار تدوین شده شامل 35 نشانگر برای ارزشیابی 7 مولفه بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رواسازی مقیاس خوانش پریشی در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان ایلام
        زینب میهن دوست
        چکیده پژوهش حاضر با هدف تجزیه و تحلیل سؤال های چک لیست تشخیصی خوانش پریشی انجام گرفته است. جامعۀ مورد مطالعه شامل دانش آموزان پایه های سوم، چهارم و پنجم شهرستان ایلام در سال تحصیلی 1389-1388 است. گروه نمونه به حجم 310 نفر (136پسر و 174 دختر) از دانش آموزان ابتدایی شهرس چکیده کامل
        چکیده پژوهش حاضر با هدف تجزیه و تحلیل سؤال های چک لیست تشخیصی خوانش پریشی انجام گرفته است. جامعۀ مورد مطالعه شامل دانش آموزان پایه های سوم، چهارم و پنجم شهرستان ایلام در سال تحصیلی 1389-1388 است. گروه نمونه به حجم 310 نفر (136پسر و 174 دختر) از دانش آموزان ابتدایی شهرستان ایلام و حومه است که با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ خوانش پریشی دانش آموزان است که دارای 33 سؤال است و توسط معلمان تکمیل شده است. ضریب اعتبار آزمون با استفاده از آلفای کرونباخ 93/0 به دست آمد. اجرای روش تحلیل مؤلفه های اصلی آزمون در این پژوهش نشان می دهد که مواد آزمون به گونۀ کلی با یک عامل همبسته اند. چرخش عامل ها به روش کوارتیماکس برای ساده سازی ساختار آزمون نشان می دهد که ساختار نظری پرسشنامه از هشت عامل (مشکلات سواد تحصیلی و تشخیص زمان، اعتماد به نفس، حواس پرتی، نوشتن، خواندن شفاهی، فراموشی و دقت) با بار عاملی حداقل 3/0 تشکیل شده است. نتایج آزمون نشان می دهد که پسران در مقایسه با دختران مشکلات بیشتری در زمینۀ خواندن از خود نشان می دهند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار گروهی بر سبکهای دلبستگی و رضایت زناشویی
        زهرا میرزازاده معصومه بهبودی
        چکیده در پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار (EFCT ) بر سبکهای دلبستگی و رضایت زناشویی پرداخته شد . جامعه آماری شامل 30 نفر از زنان مراجعه کننده به موسسه خصوصی مشاوره در تهران میباشد که برای حل تعارضات زناشویی مراجعه کرده بودند و به روش نمونه گیری تصادفی چکیده کامل
        چکیده در پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار (EFCT ) بر سبکهای دلبستگی و رضایت زناشویی پرداخته شد . جامعه آماری شامل 30 نفر از زنان مراجعه کننده به موسسه خصوصی مشاوره در تهران میباشد که برای حل تعارضات زناشویی مراجعه کرده بودند و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی همراه گروه آزمایش و گروه کنترل با پیش آزمون و پس آزمون است . ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه سبکهای دلبستگی همسران و پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ بوده است . ابتدا پیش آزمون برای هر دو گروه اجرا میگردد و سپس جلسات زوج درمانی در 8 جلسه 90 دقیقه ای ارائه شده است و گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت ننمودند ، پس از خاتمه جلسات درمانی نتایج پس آزمون هر دو گروه بوسیله آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس وآزمون T وابسته مورد بررسی قرار گرفت . نتایج نشان دهنده اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار بر سبکهای دلبستگی اجتنابی و اضطرابی و رضایت زناشویی گروه نمونه بود . به این ترتیب که زوج درمانی هیجان مدار به طور معنادار و موثری بر تغییر سبکهای دلبستگی اجتنابی و اضطرابی به سبک دلبستگی ایمن بوده است . و همچنین بر افزایش رضایت زناشویی زنان گروه نمونه به طور معناداری موثر بوده و بر رضایت زناشویی بیشتر از سبک دلبستگی اجتنابی و سبک دلبستگی اضطرابی موثر بوده است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تأثیر عامل حدس بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول
        سمیه بخشی پریخانی صادق حامدی نسب
        چکیده: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر عامل حدس بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان مشگین شهر که در سال تحصیلی 1395-1394 مشغو چکیده کامل
        چکیده: هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر عامل حدس بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان مشگین شهر که در سال تحصیلی 1395-1394 مشغول به تحصیل می‌باشد. با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 421 نفر از دانش آموزان دختر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها،برای انجام این پژوهش از یک آزمون چهار گزینه ای پیشرفت تحصیلی مربوط به درس ریاضیات اول دبیرستان استفاده شد. به منظور تجزیه ‌و تحلیل داده های جمع‌آوری‌شده، از شاخص های آمار توصیفی؛ میانگین و انحراف معیار و از آمار استنباطی؛ روش های آماری همبستگی پیرسون و آزمون t وابسته استفاده شده است. برای تحلیل از نرم افزارهای SPSS ,BILOGاستفاده شد. یافته ها نشان داد که دستورالعمل آزمون و به تبع آن شیوه نمره گذاری متناسب با آن بر میزان برآورد پارامتر C مؤثر است و این تأثیر معنادار است.در سطوح پایین توانایی (3 تا 5/1-) عملکرد دانش آموزان در اجرای اول (بدون حدس) نسبت به اجرای دوم (همراه با حدس)، بهتر است اما در سطوح میانی و بالایی توانایی این نتیجه عکس می شود. روایی نمره های آزمون در سطوح (25/0 پایین) کمتر و در سطوح (25/0 بالا) بهتر است و دقت برآورد توانایی در اجرای اول (بدون حدس) بیشتر از اجرای دوم (همراه با حدس) است. بررسی و مقایسه واریانس های وابسته در دو اجرا نشان می دهد که گروه قوی نسبت به گروه ضعیف، به طور یکسان عمل نکرده اند و میزان برآورد توانایی آن ها پراکندگی بیشتری را در هر اجرا نشان می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه نگرش به تحصیل و آینده شغلی در بین دانشجویان
        هاجر تارویردی زاده حسن پاشا شریفی هائیده صابری
        چکیده پژوهش حاضر باهدف ساخت مقیاس نگرش به تحصیل واینده شغلی دربین دانشجویان انجام شد .گویه های اولیه پرسشنامه براساس مولفه های سه بعدی نگرش وبرمبانی نظری تحصیلی ونظریه شغلی تطابق شخص با محیط تهیه شد .روایی محتوایی گویه ها بانظرخواهی ازمتخصصان بررسی شد.33گویه مورد تایید چکیده کامل
        چکیده پژوهش حاضر باهدف ساخت مقیاس نگرش به تحصیل واینده شغلی دربین دانشجویان انجام شد .گویه های اولیه پرسشنامه براساس مولفه های سه بعدی نگرش وبرمبانی نظری تحصیلی ونظریه شغلی تطابق شخص با محیط تهیه شد .روایی محتوایی گویه ها بانظرخواهی ازمتخصصان بررسی شد.33گویه مورد تایید انتخاب شدند .جامعه اماری شامل دانشجویان دانشگاه زنجان بودندکه با روش نمونه گیری مرحله ای ازبین افراد جامعه انتخاب شدند .تحلیل عاملی نشان داد که 58درصد واریانس نمره ها توسط مقیاس ساخته شده تبین می شودسپس چرخش پروماکس ،برای استخراج مولفه ها به کار گرفته شد و4 گویه ازبین گویه ها حذف وتحلیل برای بارسوم تکرارودرنهایت 3عامل به نام های علاقه به رشته تحصیلی ،اینده شغلی وبرنامه ریزی شغلی شناسایی ونامگذاری گردید. الفای کرونباخ به ترتیب 92/0، 81/0، 71/0 می باشدکه بیانگر همسانی درونی قابل قبول گویه های هریک از مولفه ها استخراج شده است .ارزیابی پایایی مولفه ها باروش بازآزمایی نشان دهنده ثبات قابل قبول می باشد همچنین همبستگی قوی مولفه ها نشان دهنده روایی همزمان این پرسشنامه باسازگاری تحصیلی می باشد. شاخص های تحلیل عاملی تاییدی ازمدل معادلات ساختاری نشان دادکه مدل دارای برازش باداده هاست ودر نهایت می توان ازاین پرسشنامه برای اندازه گیری نگرش به تحصیل واینده شغلی دانشجویان جهت انجام پژوهش مختلف استفاده کرد . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - هنجاریابی مقدماتی هوش روحانی در دانشجویان
        حمیدرضا وطن خواه
        چکیده پژوهش: هدف کلی این پژوهش بررسی علمی بودن ، اعتبار ، روایی و نرم یابی تست هوش روحانی در شهرتنکابن بوده است. برای این مقصود یک گروه نمونه 451 نفری ( شامل190 پسر و261 دختر ) در دانشگاههای شهرتنکابن به روش نمونه برداری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. سپس پرسشنامه ای شامل چکیده کامل
        چکیده پژوهش: هدف کلی این پژوهش بررسی علمی بودن ، اعتبار ، روایی و نرم یابی تست هوش روحانی در شهرتنکابن بوده است. برای این مقصود یک گروه نمونه 451 نفری ( شامل190 پسر و261 دختر ) در دانشگاههای شهرتنکابن به روش نمونه برداری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. سپس پرسشنامه ای شامل 83 ماده به منظور سنجش هوش روحانی بر روی آنها اجرا گردید.این آزمون بر پایه طیف لیکرت در یک مقیاس 6 درجه ای از هرگز یا تقریباً هرگز ، خیلی بندرت – تا حدودی بندرت ، تا حدی اغلب اوقات – خیلی اوقات ، همیشه یا تقریباً همیشه بود. به منظور بدست آوردن همبستگی هر ماده با نمره کل مجموعه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و برای مجموعه 82 ماده ای ضریب آلفای کرونباخ برابر 875/0 بدست آمد. هر کدام از سوالهای تست از مجموعه سوالها حذف شود،ضرایب اعتبار (همگونی) تست که در وضع موجودبرابر با 875/0 است کاهش می یابد.باستثنای سوالهای 5، 6 ، 9، 11 ،22 ،23 ، 31، 33 ، 34 44، 53 ،60،55 ، 68 ، 74 ، 75 ، 76 ، 79 چنانچه حذف گردند ضریب اعتبار تست افزایش می یابد. حداکثر افزایش اعتبار نیز877/0 است که مربوط به سوالهای 9، 11، 22، 23، 34، 75، 76 است. برای بررسی روایی سازه و این که این مقیاس از چه عواملی اشباع شده است ، از روش تحلیل عاملی استفاده شد. مقدار تقریباً 77/0 و معنادار بودن مشخصه کرویت بارتلت حاکی از وجود شرایط مناسب جهت (KMO) کفایت نمونه برداری اجرای تحلیل عاملی بود. با استفاده از تحلیل مولفه های اصلی و چرخش واریماکس و با توجه به ماتریس عاملی تعداد 14 عامل استخراج شده است. همچنین تفاوت بین میانگین نمرات دختران و پسران در تست هوش روحانی معنادار است. بدین معنا که هوش روحانی دختران بیش از پسران است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - هنجاریابی آزمون رضایتمندی از ازدواج
        علی اکبر صلاحی
        چکیده: توجه به میزان کیفیت رضایتمندی از زندگی از زمان های گذشته تا کنون مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و متخصصان در این حوزه بوده است. لذا هنجاریابی آزمون رضایتمندی از ازدواج هدف اصلی این تحقیق است. این آزمون را می توان یکی از پرکاربردترین آزمون های این حوزه تلقی نمود. چکیده کامل
        چکیده: توجه به میزان کیفیت رضایتمندی از زندگی از زمان های گذشته تا کنون مورد توجه بسیاری از پژوهشگران و متخصصان در این حوزه بوده است. لذا هنجاریابی آزمون رضایتمندی از ازدواج هدف اصلی این تحقیق است. این آزمون را می توان یکی از پرکاربردترین آزمون های این حوزه تلقی نمود. برای هنجاریابی ابتدا آزمون ترجمه و روی 150 زوج رضایتمند و 150 زوج نارضایتمند اجرا گردید. بررسی اعتبار آزمون رضایتمندی از ازدواج از طریق آلفای کرونباخ عدد 0.92 به دست آمد که، مبین اعتبار خوب می باشد. از روش همبستگی درونی برای تعیین میزان روایی مقیاس ها استفاده گردید و حداکثر آن ضریب 0.84 کسب شد. روایی تفکیکی با مقایسه دو گروه رضایتمند و نارضایتمند به دست آمد و با اطمینان 0.95 تفاوت معناداری بین این دو گروه مشاهده گردید. در نتیجه می توان بیان نمود که آزمون رضایتمندی از ازدواج به عنوان یک ابزار تشخیصی با اعتبار و روایی و پایا بوده و قابلیت استفاده در موقعیت های تشخیصی، درمانی در حوزه خانواده و رضایتمندی از ازدواج را دارا می باشد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - رابطهی باورهای انگیزشی و چشم انداز آینده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع
        ناهید باب المرادی پرویز عسگری
        هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی باورهای انگیزشی )خودکارآمدی، اضطراب امتحان، ارزش گذاری درونی( و چشم انداز آینده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع سوم متوسطه شهر اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع سوم متوسطه ناحیه 1 شهر اهواز بود که از چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی باورهای انگیزشی )خودکارآمدی، اضطراب امتحان، ارزش گذاری درونی( و چشم انداز آینده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع سوم متوسطه شهر اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع سوم متوسطه ناحیه 1 شهر اهواز بود که از این جامعه 072 نفر به صورت خوشه ای چند مرحله ای از مدارس به عنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه باورهای انگیزشی برای یادگیری (MBLQ) و پرسشنامه ی چشم انداز آینده (FTPI) استفاده شد همچنین برای سنجش عملکرد تحصیلی دانش آموزان از معدل نیمسال اول تحصیلی استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد از میان باورهای انگیزشی، بین خودکارآمدی و ارزش گذاری درونی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و بین اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. همچنین بین چشم انداز آینده و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. به علاوه نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش بین این پژوهش به طور معناداری توانایی 08 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را در دانش / پیش بینی عملکرد تحصیلی را در دانش آموزان دارند و روی هم رفته 8 آموزان تبیین میکنند پرونده مقاله