• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - فصلنامة علمی - پژوهشی روان‌سنجی‌، دورة هشتم، شمارة 32، بهار 1399 دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، صفحه 1 الی 166
        فهرست مقالات این شماره: ساخت و هنجاریابی روان سنجی پرسشنامه تحریک پذیری الهامپورافروز، سعیدستایشی، ایمان الله بیگدلی، میرمحسن پدرام مقایسه روش های ساختن نمره‌ی کل در آزمون‌های مرکب با... مجتبی جهانی فر، حجت اله درفش استانداردسازی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رین چکیده کامل
        فهرست مقالات این شماره: ساخت و هنجاریابی روان سنجی پرسشنامه تحریک پذیری الهامپورافروز، سعیدستایشی، ایمان الله بیگدلی، میرمحسن پدرام مقایسه روش های ساختن نمره‌ی کل در آزمون‌های مرکب با... مجتبی جهانی فر، حجت اله درفش استانداردسازی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در... زهرا ملکی، دکتر کامبیز کامکاری، سوزان امامی پور ساخت و هنجاریابی مقیاس سبک های پرخاشگری ورزشی سیدمحمدرضا علوی زاده، ناصر صبحی قراملکی، شهرام مامی، جهانشا محمدزاده، وحید احمدی بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه بالینی نوجوانان میلون کیقباد منصوری، دکتر محسن جدیدی، دکتر مالک میرهاشمی بررسی روایی و اعتبار نسخه فارسی پرسشنامه خودکنترلی در دانشجویان منیز آزادمنش، خدیجه ابوالمعالی الحسینی، اکبر محمدی طراحی، اعتبار و روایی سنجی پرسشنامه احساسات در دانشجویان نسرین شادمان فر، دکتر داود معنوی پور، دکتر مجتبی صداقتی فرد ویژگی های روانسنجی فرم والد نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری... افسانه پورکرم سیدگان، دکتر شهره شُکرزاده، دکتر کامبیز کامکاری پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ساخت و هنجاریابی روان‌سنجی پرسشنامه تحریک پذیری
        الهام پورافروز سعید ستایشی ایمان الله بیگدلی میرمحسن پدرام
        در پژوهش حاضر هدف طراحی آزمون تحریک پذیری بود. تحریک پذیری در این تحقیق شامل مفاهیم اضطراب، برانگیختگی بالا، خصومت، شتاب زدگی، عدم سازگاری، عدم پشتکار، عدم تمرکز، تکانه ای عمل کردن، نارضایتی و بی حوصلگی بودند. طرح پژوهش حاضر در زمره پژوهش های اعتباریابی آزمون قرار داشت چکیده کامل
        در پژوهش حاضر هدف طراحی آزمون تحریک پذیری بود. تحریک پذیری در این تحقیق شامل مفاهیم اضطراب، برانگیختگی بالا، خصومت، شتاب زدگی، عدم سازگاری، عدم پشتکار، عدم تمرکز، تکانه ای عمل کردن، نارضایتی و بی حوصلگی بودند. طرح پژوهش حاضر در زمره پژوهش های اعتباریابی آزمون قرار داشت. جامعه آماری پژوهش را تمامی شاغلین در کارخانه پودر شیر، شهرداری مشهد و خیریه گلستان علی مشهد تشکیل می دادند و 400 نفر از روش نمونه گیری تصادفی ساده از میان آنها انتخاب شدند و به پرسشنامه پاسخ دادند. میانگین و انحراف استاندارد سنی در این نمونه 38/51 و 9/89 با دامنه 21 تا 70 سال بود. 75 درصد افراد را زنان و 25 درصد را مردان تشکیل می‌دادند. در بررسی میزان مطلوبیت و همسانی درونی عبارت ها ابتدا شاخص های توصیفی، ضرایب همبستگی هر عبارت با نمره کل و ضرایب آلفای کرونباخ در صورت حذف هر عبارت، مورد بررسی قرار گرفتند. عبارت های فاقد بار عاملی حداقلی و یا مغشوش، کنار گذاشته شده، تمامی عبارت‌های مربوط به عامل افسردگی حذف شد، و تحلیل مجددا اجرا شد. در نهایت ساختار عاملی ساده ای به دست آمد که با 10 عامل با ارزش ویژه بالاتر از یک، می توانست 70/28 درصد از واریانس را تبیین کند. ضرایب آلفای کرونباخ از 0/68 تا 0/92 در تغییر بود و نشان داد که تمامی زیر مقیاس ها پایا بودند. ضرایب آلفا و دو نیمه کردن برای کل نیز به ترتیب 0/95 و 0/90 بودند. در نهایت پژوهش بعنوان یک منبع سنجش تحریک پذیری قابل معرفی شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مقایسه روش‌های ساختن نمره‌ی کل در آزمون‌های مرکب با بهره‌گیری از خطای استاندارد اندازه‌گیری شرطی
        مجتبی جهانی فر حجت اله درفش
        از آزمون‌های مرکب برای تصمیم‌گیری‌های متفاوت در آموزش استفاده می‌شود. تصمیم پذیرش در یک آزمون مرکب بیشتر براساس نمره‌ کل است. روش‌های متفاوتی برای ساختن نمره‌کل می‌‌توان طرح ریزی کرد و بر اساس نمره‌کل‌های بدست آمده نسبت به پذیرش و یا عدم پذیرش افراد تصمیم گرفت. اما کدام چکیده کامل
        از آزمون‌های مرکب برای تصمیم‌گیری‌های متفاوت در آموزش استفاده می‌شود. تصمیم پذیرش در یک آزمون مرکب بیشتر براساس نمره‌ کل است. روش‌های متفاوتی برای ساختن نمره‌کل می‌‌توان طرح ریزی کرد و بر اساس نمره‌کل‌های بدست آمده نسبت به پذیرش و یا عدم پذیرش افراد تصمیم گرفت. اما کدام روش نمره‌کل‌سازی می‌تواند با دقت بیشتر و خطای کمتر ساخته شود و از سایر روش‌‌های نمره‌کل‌سازی کارآمدتر باشد؟ این پژوهش با هدف مقایسه کارآمدی روش‌هایی که برای ساختن نمره‌کل در آزمون‌های مرکب استفاده می‌شود، انجام شده‌است. از 10000 نمونه تصادفی آزمون سراسری سال 1395در هفت خرده‌آزمون برای بررسی شش روش نمره‌کل‌سازی استفاده‌شده‌است. برای کاهش آشفتگی در توزیع نمره‌ها از روش‌ هموار‌سازی کرنل و از طرح‌های وزن‌دهی اسمی و موثر برای ساخت نمره‌ی‌کل استفاده گردید. به منظور بررسی کارآمدی روش‌های نمره‌کل‌سازی، از مفهوم خطای استاندارد اندازه‌گیری شرطی استفاده‌ شد. نتایج حاکی از آن بود که روشهای نمره‌کل‌سازی که از تبدیل نرمال و طرح‌های وزن‌دهی اسمی به همراه پیش‌هموار‌سازی برای تبدیل نمره‌های خام به نمره‌های مقیاس استفاده کرده‌اند، و یا روش‌هایی که از تبدیل غیر‌خطی آرک سینوس برای تبدیل نمره‌های خام به نمره‌های مقیاس استفاده کرده‌اند، در مقایسه با سایر روشهای استفاده شده در این پژوهش مجذور میانگین خطای استاندارد اندازه‌گیری شرطی کمتری داشته و کارآمدتر بوده اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - استانداردسازی نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز در دانش‌آموزان پیش‌دبستان
        زهرا ملکی کامبیز کامکاری سوزان امامی پور
        در این پژوهش حاضر به استانداردسازی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان پیش دبستان پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان پیش دبستانی دارای ویژگی های روان سنجی مطلوب است؟ جامعه تحقیق حاضر چکیده کامل
        در این پژوهش حاضر به استانداردسازی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان پیش دبستان پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان پیش دبستانی دارای ویژگی های روان سنجی مطلوب است؟ جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانش آموزان پیش دبستان تشکیل می دهند. در تحقیق حاضر با پیروی از روش نمونه گیری خوشه ای از گروه های بالینی- استثنایی شامل اختلالات یادگیری و اختلالات نقص توجه- بیش فعالی تعداد 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در نهایت، یافته های تحقیق نشان داد که نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز با استفاده از دو روش آلفا کرانباخ بالاتر از 0/89 و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون 0/86 بوده که نشان دهنده تجانس درونی مطلوب بوده و همچنین، ضریب ثبات در پژوهش حاضر بالاتر از 0/87 به دست آمده که نشان دهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور می باشد. همچنین، با تحلیل عامل سلسله مراتبی متعامد مشخص گردید که هوش سیال و هوش متبلور را در یک عامل به عنوان نیمرخ هوشی در دانش آموزان پیش دبستانی، مدنظر قرار داد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ساخت و هنجاریابی مقیاس سبک‌های پرخاشگری ورزشی: ابزاری مبتنی بر نظریه شخصیت میلون
        سیدمحمدرضا علوی زاده ناصر صبحی قراملکی شهرام مامی جهانشا محمدزاده وحید احمدی
        خشم یکی از هیجان های اساسی است. که به شکلی گسترده به عنوان یک پدیده ی عمومی شناخته می شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه ی تخریبی اعم از تخریب عمدی یا غیرعمدی دارد. این رفتار ها می تواند به صورت فعالانه یا منفعلانه و به سمت خود یا د چکیده کامل
        خشم یکی از هیجان های اساسی است. که به شکلی گسترده به عنوان یک پدیده ی عمومی شناخته می شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه ی تخریبی اعم از تخریب عمدی یا غیرعمدی دارد. این رفتار ها می تواند به صورت فعالانه یا منفعلانه و به سمت خود یا دیگری ابراز شود. هدف از انجام پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سبک های پرخاشگری ورزشی است. این پرسشنامه بر اساس نظریه ی شخصیت میلون بسط پیدا کرده است. در این پژوهش 284 نفر از ورزشکاران استان تهران به روش نمونه گیری گوی برفی انتخاب شدند و از آن میان 99 نفر به شیوه ی تصادفی ساده از میان شرکت کنندگان پرسشنامه ی سبک های پرخاشگری ورزشی را به فاصله ی دو هفته، دو بار تکمیل کردند؛ داده ها در محیط های SPSS، AMOS و SPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی خوبی برخوردار است که به روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس های دگرآزارگر (بیرونی فعال) 0/62، منفعل پرخاشگر (بیرونی منفعل) 0/84، خودآزارگر (درونی فعال) 0/84، پرخاشگر جسمانی گر (درونی منفعل) 0/82 به دست آمد. مدل چهار عاملی این پرسشنامه نیز تائید شد. ضریب پایایی این پرسشنامه به فاصله ی دو هفته برای مولفه ها در دامنه ی 0/70 تا 0/81 است. در نهایت نتایج نشان داد مقیاس سبک های پرخاشگری ورزشی دارای اعتبار همگرا، اعتبار تشخیصی و پایایی ترکیبی قابل قبولی داردبا توجه به نتایج این پژوهش می توان نتیجه گرفت که پرسشنامه سبک های پرخاشگری ورزشی دارای روایی و پایایی قابل قبولی است. به همین دلیل پیشنهاد می شود این ابزار که در ایران ساخته شده و بر روی ورزشکاران ایرانی استاندارد شده است در پژوهشها و محیط های ورزشی و همچنین مشاوره ورزشی استفاده شود پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی ویژگی‏های روان‏سنجی پرسش‏نامه بالینی نوجوانان میلون(MACI)
        کیقباد منصوری محسن جدیدی مالک میرهاشمی
        اینپژوهش با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه بالینی نوجوانان میلون MACI انجام گرفته است. داده های این پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی واستنباطی وهمچنین روش عاملی تحلیل شده اند برای این منظور از میان نوجوانان سنین 13-19 سال ساکن استان مازندران تعداد 766 ن چکیده کامل
        اینپژوهش با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه بالینی نوجوانان میلون MACI انجام گرفته است. داده های این پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی واستنباطی وهمچنین روش عاملی تحلیل شده اند برای این منظور از میان نوجوانان سنین 13-19 سال ساکن استان مازندران تعداد 766 نفر(شامل نوجوانان عادی که مشغول به تحصیل هستند و نوجوانانی که به دلایل مشکلات رفتاری یا روانی در مراکز مختلف بهداشتی روانی و حمایتی نگهداری می شوند)، به روش تصادفی طبقه ای چندمرحله ای انتخاب گردیدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسش نامه بالینی نوجوانان میلون MACI استفاده شد.نتایج تحلیل عاملی به دست آمده نشان داد که پرسش نامه بالینی نوجوانان میلون MACI دارای سه مقیاس اصلی است که هر یک از این مقیاس ها دارای یک ساختار تک عاملی می باشد همچنین شاخص پایایی این ابزار برای کل مقیاسالگوهایشخصیت برابر 0/81، نگرانیهایابرازشده برابر 0/84 و سندرمهایبالینی 0/85 به دست آمد.براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت کهپرسش نامه بالینی نوجوانان میلون MACI دارای قابلیت اجرا بر روی نوجوانان این نمونه ایرانی را دارا می باشد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی روایی و اعتبار نسخه فارسی پرسشنامه خودکنترلی در دانشجویان
        منیز آزادمنش خدیجه ابوالمعالی الحسینی اکبر محمدی
        هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی‌ پرسشنامه خودکنترلی بود. در این پژوهش، از روش توصیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران در سال 1397 بودند که 370 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب‌ شدند و فرمفارسیپرسشنامۀخودکنترلی(تانجنی، چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی‌ پرسشنامه خودکنترلی بود. در این پژوهش، از روش توصیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران در سال 1397 بودند که 370 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب‌ شدند و فرمفارسیپرسشنامۀخودکنترلی(تانجنی، بامیستر، بون، 2004) و پرسشنامه رفتار اخلاقی(تقی لو،2017) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌ها، ابتدا داده ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند. نتایج نشان داد که شاخص‌های برازندگی در حد قابل پذیرش نبودند. سپستحلیل عاملیاکتشافی با رویکرد مؤلفه های اصلی برای استخراج مؤلفه های منطبق بر فرهنگ ایرانی به کار گرفته شد که در پی یافته‌های تحلیل، دو عامل منسجم شناسایی و تحت عناوین کنترل تکانه (14 گویه) و قدرت ایگو (10 گویه) نامگذاری شدند و به ترتیب 19/20 و 12/33 از واریانس درکل آزمون را تبیین کردند. نتایج تحلیل نشان داد دو مؤلفه کنترل تکانه و قدرت ایگو با یکدیگر و با دو مؤلفه وظیفه مداری و مردم مداری پرسشنامه رفتار اخلاقی نیز به صورت مثبت و با مؤلفه خودمداری آن به صورت منفی و معنادار همبسته بودند. ضرایب همبستگی مؤلفه های این پرسشنامه با پرسشنامه رفتار اخلاقی نیز نشانگر روایی آن بود. همسانی درونی دو عامل کنترل تکانه و قدرت ایگو نیز به ترتیب معادل 0/81 و 0/75 به دست آمد. نتیجه‌گیری: با توجه به وبژگی های روانسنجی مطلوب این پرسشنامه، توصیه می شود روانشناسان مدرسه و مشاوران تحصیلی برای اندازه گیری خودکنترلی دانشجویان از این پرسشنامه استفاده کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - طراحی، اعتبار و روایی سنجی پرسشنامه احساسات در دانشجویان
        نسرین شادمان فر داود معنوی پور مجتبی صداقتی فرد
        پژوهش حاضر با هدف بررسی عملی بودن، اعتبار و روایی پرسشنامه احساسات در دانشجویان انجام شد. تعداد 356 دانشجو دانشگاه های آزاد شهر تهران با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته احساسات60 سوالی با مقیاس چهار درجه ای لیکرت را تکمیل کردند. نتا چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی عملی بودن، اعتبار و روایی پرسشنامه احساسات در دانشجویان انجام شد. تعداد 356 دانشجو دانشگاه های آزاد شهر تهران با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته احساسات60 سوالی با مقیاس چهار درجه ای لیکرت را تکمیل کردند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که مقدار ضریب الفا ی کرونباخ (84%) پرسشنامه محقق ساخته از پایائی قابل قبولی برخوردار است. برای بررسی روائی سازه از روش تحلیل مولفه های اصلی استفاده شد. چرخش عامل ها به شیوه واریماکس نشان داد که ساختار نظری پرسشنامه از 5 عامل احساسات شامل حس خشم، گناه، جنسی، شادی و غم اشباع شده است، که در مجموع(40/65%) واریانس کل پرسشنامه احساسات را تبیین میکند. به منظور تایید عامل های استخراج شده از تحلیل عامل تاییدی نیز استفاده شد و نتایج نشان دادکه شاخص مطلق برازندگی، ریشه خطای تقریب میانگین مجذورات، برابر( 0/075)و شاخص های مجذور فی ( 404953) با درجه آزادی (1585) است و سایر شاخص های برازندگی عبارت است ازشاخص برازش تطبیقی0/85CFI=، شاخص نیکویی برازش 0/66 GFI= ، شاخص نیکویی برازش تعدیل شدAGFI= 0/64، شاخص نیکویی برازش هنجار نشده 0/84 NNFI = ، ریشه میانگین مجذور پس 0/076 =RMR ، شاخص وارسی روایی مورد انتظار 69/58 EVCI= ، که بیان کننده تقریب معقولی در جامعه است و برازندگی مدل5 عاملی احساسات را تایید می کنند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - ویژگی‌های روانسنجی فرم والد نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (-3BASC) در کودکان با اختلال رفتاری
        افسانه پورکرم سیدگان شهره شکرزاده کامبیز کامکاری
        در این پژوهش حاضر به ویژگی های روانسنجی فرم والد نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (-3BASC) در کودکان با اختلال رفتاری پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا ویژگی های روانسنجی نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (BASC-3) در کودکان با اختلال رفت چکیده کامل
        در این پژوهش حاضر به ویژگی های روانسنجی فرم والد نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (-3BASC) در کودکان با اختلال رفتاری پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا ویژگی های روانسنجی نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (BASC-3) در کودکان با اختلال رفتاری چگونه است؟ تحقیق حاضر در حیطه طرح های روان سنجی جای می‌گیرد. جامعه شامل تمامی دانش آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی با اختلال رفتاری که درمدارس ابتدایی شهر تهران مشغول به تحصیل می باشند. در این تحقیق با پیروی از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با تأکید بر 5 منطقه شهر تهران (شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز)، از هر منطقه یک مدرسه و از هر مدرسه حداقل 30 کودک با اختلال رفتاری انتخاب شدند که در مجموع 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از فرم والد نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (BASC-3)، به عنوان ابزار استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوب در نسخه اصلی بوده است. در نهایت، یافته های تحقیق نشان داد که فرم والد نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (BASC-3) با استفاده از دو روش آلفا کرانباخ 0/83 و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون 0/81 بوده که نشان دهنده تجانس درونی مطلوب بوده و همچنین، ضریب ثبات در پژوهش حاضر 0/80 به دست آمده که نشان دهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور می باشد. در نهایت، مشخص گردید که نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری (BASC-3) دارای بار عاملی مشترک 0/65 می باشد که بیش از 0/40 بوده که بیان می کند نسخه سوم نظام غربالگری هیجانی و رفتاری در دانش آموزان با اختلال رفتاری می تواند برای تبیین اختلال رفتاری مورد استفاده قرار گیرد. در نهایت، مشخص گردید تمامی سؤالات در یک عامل جای می گیرند. پرونده مقاله