هدف: هدف این پژوهش، هنجاریابی مهارت های درکمطلبخواندن در یادگیرندگان مقاطع مختلف تحصیلی است. روش: در این پژوهش، روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای است که از نواحی سه گانۀ آموزشی شهر ایلام انتخاب شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از پارامترهای سؤال آزمون چکیده کامل
هدف: هدف این پژوهش، هنجاریابی مهارت های درکمطلبخواندن در یادگیرندگان مقاطع مختلف تحصیلی است. روش: در این پژوهش، روش نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای است که از نواحی سه گانۀ آموزشی شهر ایلام انتخاب شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از پارامترهای سؤال آزمون بر اساس مدل راش استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که آزموندرکمطلبدارای روایی مناسب و پایایی مطلوب است. در این آزمون حساسیت و دقت به ترتیب 98. و 95. بهدست آمد. پارامترهای دشواری سؤال بر اساس مدل راش نشان داد که اغلب سؤال ها دارای دشواری مطلوب هستند و با مدل برازش کامل دارند. منحنی تابع آگاهی آزمون هم نشان داد که آزمون درکمطلبدارای کاربردی مناسب در سطوح مورد نظر هستند. نتیجه گیری: در این پژوهش آزمون درکمطلبدارای ویژگی های روان سنجی مناسب برای تشخیص مشکلات و نارساییهای درکمطلبخوانده شده برای یادگیرندگان است.
پرونده مقاله
هدف: احساس رضایت از ازدواج و رابطة زناشویی نقش مهمی را در میزان کارکردهای بهنجار خانواده ایفا می کند. از عوامل مهمی که در سال های اخیر به آن توجه شده است و بر زندگی زناشویی زوجین تأثیر به سزایی دارد، تابآوری و تمایزیافتگی خود است. هدف پژوهش حاضر پیش بینی رضایت زناشویی چکیده کامل
هدف: احساس رضایت از ازدواج و رابطة زناشویی نقش مهمی را در میزان کارکردهای بهنجار خانواده ایفا می کند. از عوامل مهمی که در سال های اخیر به آن توجه شده است و بر زندگی زناشویی زوجین تأثیر به سزایی دارد، تابآوری و تمایزیافتگی خود است. هدف پژوهش حاضر پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس تاب آوری و تمایزیافتگی خود در زنان متأهل بود.
روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره سروش، سجاد، زعیم و ترنم زندگی در شهر تهران در پاییز سال 1394 بودند. با استفاده از روش نمونه برداری تصادفی 200 نفر از این زنان که ملاک های ورود به پژوهش را داشتند، انتخاب شدند و به پرسش نامه رضایت زناشویی آسوده، خلیلی و لواسانی (1389)، پرسش نامه تمایز یافتگی خود اِسکورن و اِسمیت (2003) و مقیاس تابآوری کانر- دیویدسون (2003) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد.
یافته ها: نتایج تحلیلی نشان داد تابآوری (05/0>P، 320/0=β) و تمایزیافتگی خود (05/0>P، 092/0=β) پیش بینی کننده رضایت زناشویی هستند.
استنتاج: تاب آوری و تمایزیافتگی خود از جمله عوامل فردی هستند که می توانند رضایت زناشویی در زنان را تحت تأثیر قرار دهند. از این رو ممکن است زنان به واسطه این متغیرها سلامت جسمانی و روانی پایین تری را نیز تجربه کنند و ممکن است تفاوت های جنسیتی در این زمینه را تبیین کنند؛ اگرچه پژوهش های بیشتری در این زمینه لازم است.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف "تعیین سهم وراثت و محیط در خلاقیت دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران" انجام شد. بدین منظور با روش نمونهگیری دردسترس، 32 نفر دوقلوی همسان دبیرستانی، 32 نفر دوقلوی ناهمسان دبیرستانی و 32 نفر خواهر و برادر دبیرستانی انتخاب شد. همچنین به روش نمونهگیری تصادف چکیده کامل
این پژوهش با هدف "تعیین سهم وراثت و محیط در خلاقیت دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران" انجام شد. بدین منظور با روش نمونهگیری دردسترس، 32 نفر دوقلوی همسان دبیرستانی، 32 نفر دوقلوی ناهمسان دبیرستانی و 32 نفر خواهر و برادر دبیرستانی انتخاب شد. همچنین به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای 110 دانشآموز از بین دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خلاقیت عابدی (TC)، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، آمار توصیفی و آمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و رگرسیون خطی) به کار گرفته شد. نتایج بهدست آمده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین دوقلوهای همسان 60/0 همبستگی وجود دارد. میزان همبستگی خلاقیت در دوقلوهای ناهمسان به صورت منفی و در خواهر و برادرها عدم همبستگی را نشان داد. این تفاوت ممکن است به علت تفاوت محیط این افراد باشد. همچنین نتایج بهدست آمده از آزمون رگرسیون خطی نشان داد که 37 درصد تغییرات در نمره خلاقیت جفت دوم دوقلوهمسان توسط جفت اول تبیین میشود. اما این مقدار در رابطه با دوقلوهای ناهمسان 27 درصد است. این تفاوت در میزان تبیین ممکن است مربوط به عامل وراثت باشد. نتیجهگیری: با توجه به نقش وراثت در خلاقیت، به نظر میرسد محیط نقش بیشتری نسبت به وراثت در ظهور خلاقیت داشته باشد. این مطلب در مورد خواهر و برادرها و دوقلوهای ناهمسان در این پژوهش نشان داده شد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی میزان اثرمندی پذیرش و تعهد درمانی بر سازگاری زناشویی در همسران جانبازان شهر تهران پرداخته است. طرح این پژوهش، طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش، شامل تمامی همسران جانبازان مراجعهکننده به مراکز درمانی منطقه 5 چکیده کامل
پژوهش حاضر به بررسی میزان اثرمندی پذیرش و تعهد درمانی بر سازگاری زناشویی در همسران جانبازان شهر تهران پرداخته است. طرح این پژوهش، طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش، شامل تمامی همسران جانبازان مراجعهکننده به مراکز درمانی منطقه 5 شهر تهران در نیمه دوم سال 1394 بود. اعضای نمونه پژوهش حاضر، 28 نفر از همسران جانبازان منطقه 5 شهر تهران بودند که به روش نمونهگیری داوطلبانه از بین مراجعان به مراکز درمانی آموزش و پرورش منطقه 5 شهر تهران انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 14 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. اعضای گروه آزمایش تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند اما اعضای گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. پس از اجرای درمان، از اعضای هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپاینر (1976) بود. در نهایت دادههای جمعآوری شده با استفاده از شیوه آماری تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که پذیرش و تعهد درمانی موجب سازگاری زناشویی در همسران جانبازان شهر تهران شده است.
پرونده مقاله