فهرس المقالات کرم اله دانش فرد


  • المقاله

    1 - شناسایی چالش‌های متناسب‌سازی ساختار تشکیلات دولت با استفاده از رویکردهای تصمیم‌گیری چندمعیاره (MCDM)
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 121 , السنة 31 , تابستان 1399
    زمینه: ساختار تشکیلاتی دولت‌ها بر اساس اهداف، ضرورت‌ها، نیازها و اقتضائات زمانی و جغرافیایی هر عصر شکل می‌گیرد. هدف: هدف اصلی این تحقیق شناسایی چالش‌های متناسب‌سازی ساختار تشکیلات دولت با استفاده از رویکردهای تصمیم‌گیری چند معیاره می‌باشد. روش‌: این پژوهش ازنظر نحوه گر أکثر
    زمینه: ساختار تشکیلاتی دولت‌ها بر اساس اهداف، ضرورت‌ها، نیازها و اقتضائات زمانی و جغرافیایی هر عصر شکل می‌گیرد. هدف: هدف اصلی این تحقیق شناسایی چالش‌های متناسب‌سازی ساختار تشکیلات دولت با استفاده از رویکردهای تصمیم‌گیری چند معیاره می‌باشد. روش‌: این پژوهش ازنظر نحوه گردآوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش نیز خبرگان علمی و اجرایی محیط‌های دانشگاهی و سازمان‌های دولتی می‌باشند. با استفاده از پرسشنامه‌ محقق ساخته داده‌ها جمع‌آوری شد، و برای تحلیل داده‌ها از رویکردهای تصمیم‌گیری چندمعیاره (MCDM) استفاده گردید. یافته‌ها: در این پژوهش با بررسی ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان، تعداد 66 شاخص شناسایی و استخراج گردید، که بعد از قضاوت خبرگان و با استفاده از آزمون دلفی فازی 29 مورد از شاخص‌ها مورد تائید قرار گرفت و در 5 مؤلفه اصلی سازماندهی گردید. نتایج آزمون دیمتل (میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری متغیرها) نشان داد که متغیرهای خصوصی‌سازی، تمرکززدایی و متناسب‌سازی، متغیرهای اثرگذار و متغیرهای ساختار دولت و بوروکراسی زدایی متغیر اثرپذیر می‌باشند. بر اساس تحلیل مدل‌سازی ساختاری تفسیری متغیرها در دو سطح طبقه‌بندی شدند. در بالاترین سطح، مؤلفه بوروکراسی زدایی و در پایین‌ترین سطح، مؤلفه‌های ساختار دولت، متناسب‌سازی، خصوصی‌سازی و تمرکززدایی قرار دارند. نتیجه‌گیری: بدون تردید هیچ دولت یا سازمانی را نمی‌توان یافت که با ساختاری نامتناسب از کارایی و اثربخشی بالایی برخوردار باشد؛ این موضوع ازآن‌جهت اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند که ساختار مناسب بر کیفیت تمام فعالیت‌های درون و میان سازمان‌ها تأثیرگذار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارایه مدل مفهومی حاکمیت مالی در نظام تامین اجتماعی (مورد مطالعه سازمان تامین اجتماعی)
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 118 , السنة 30 , پاییز 1398
    در شرایطی که نظام تامین اجتماعی با چالش هایی همچون تغییرات جمعیت شناختی و بحران های اقتصادی رو به رو است، حاکمیت مالی در سازمان تامین اجتماعی می تواند بر عملکرد مالی این سازمان موثر باشد. از این رو استقرار حاکمیت مالی در نظام تامین اجتماعی از سوی نهادهایی همچون سازمان ب أکثر
    در شرایطی که نظام تامین اجتماعی با چالش هایی همچون تغییرات جمعیت شناختی و بحران های اقتصادی رو به رو است، حاکمیت مالی در سازمان تامین اجتماعی می تواند بر عملکرد مالی این سازمان موثر باشد. از این رو استقرار حاکمیت مالی در نظام تامین اجتماعی از سوی نهادهایی همچون سازمان بین المللی کار و اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است. از آنجایی که اجزای حاکمیتی باید در وهله اول با نیازها، ارزش ها و شرایط اجتماعی و اقتصادی خاص هر کشور سازگار شوند، هدف این پژوهش درک چگونگی الگوی حاکمیت مالی در سازمان تامین اجتماعی ایران است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و به روش نظریه پردازی داده بنیاد[i] انجام شده است. در این راستا با بررسی ادبیات موضوع و به منظور پر کردن شکاف تحقیقاتی، با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی اقدام به انجام مصاحبه ژرف نگر با 27 نفر از خبرگان سازمان تامین اجتماعی گردید. پس از طی مراحل کد گذاری و شناسایی مقوله‌های اصلی، الگوی حاکمیت مالی در سازمان تامین اجتماعی ارایه گردید. از مجموع 104 مفهوم اولیه حاصل از کد گذاری باز، پس از تقلیل و ادغام مفاهیم، 30 مقوله خرد و در نهایت 15 مضمون یا درونمایه اصلیِ الگوی حاکمیت مالی در سازمان تامین اجتماعی ایران با محوریت "پاسخگویی" استخراج گردید. بر اساس تحلیل داده ها و الگوی پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که ثبات مالی به منظور حفظ توانایی پاسخگویی سازمان تامین اجتماعی در قبال ذینفعان ضرورتی است که با استفاده از راهبردهایی همچون دوراندیشی، مشارکت اثر بخش و شفافیت قابل احصاء می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - الگوی مشارکت ذی‌نفعان در شکل‌گیری خط‌مشی‌های گردشگری فرهنگی (مورد مطالعه: شهر تهران)
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1402
    زمینه و هدف: شهر تهران دارای پتانسیل زیادی در زمینه گردشگری فرهنگی بوده که تاکنون از این ظرفیت به درستی استفاده نشده ویکی از مشکلات موجود در این زمینه، عدم نقش‌آفرینی مؤثر ذی‌نفعان مختلف در خط‌مشی‌گذاری است که مانع استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن‌ها در این زمینه م أکثر
    زمینه و هدف: شهر تهران دارای پتانسیل زیادی در زمینه گردشگری فرهنگی بوده که تاکنون از این ظرفیت به درستی استفاده نشده ویکی از مشکلات موجود در این زمینه، عدم نقش‌آفرینی مؤثر ذی‌نفعان مختلف در خط‌مشی‌گذاری است که مانع استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن‌ها در این زمینه می‌شود. بنابراین، هدف تحقیق ارائه الگوی مشارکت ذی‌نفعان در شکل‌گیری خط‌مشی‌های گردشگری فرهنگی در شهر تهران است.روش پژوهش: تحقیق حاضر از دیدگاه مخاطبان توسعه ای- کاربردی و همچنین از نظر روش در زمره تحقیقات کیفی محسوب می‌شود. به منظور طراحی الگوی تحقیق از روش تحلیل تم استفاده شد. مشارکت کنندگان در تحقیق شامل 21 نفر از خبرگان دانشگاهی و همچنین مدیران شهرداری تهران بودند که به شکل هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها نیز مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود.یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد ابعاد مشارکت ذی‌نفعان در زمینه خط‌مشی‌گذاری گردشگری فرهنگی شامل مواردی از جمله شناسایی و توسعه بستر مشارکت ذی‌نفعان، ارتباط و حمایت موثر، ترغیب ، تاکید بر مشارکت حداکثری و ایجاد ساختار مشارکت و توجه به مساله شناسی از نگاه ذی‌نفعان و همراستایی بین آنان است. نهایتا، براساس متغیرهای شناسایی شده، الگوی تحقیق ایجاد گردید.نتایج:مشارکت موثرذینفعان می تواند در بهبود فرایند خط مشی گذاری وتوسعه گردشگری فرهنگی اثربخش باشد؛که این مهم نیازمند توجه به عوامل موثر شناسایی شده می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارائه مدلی برای ارزیابی خط‌مشی‌های عمومی (پس از اجرا) با رویکرد حکمرانی شبکه (موردمطالعه: سازمان تأمین اجتماعی)
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 4 , السنة 8 , زمستان 1396
    زمینه:ارزیابی اجرای خط مشی ها با رویکرد حکمرانی شبکه ای نتیجه تعاملاتی است که در آن شهروندان آگاه و سازمان های اجتماعی برای انتقال اطلاعات مرتبط با اهداف اجتماعی جهت اتخاذ تصمیمات مطلوب به سازمان های دولتی کمک می‌کنند، لذا ارائه مدل در این زمینه به قانون گذاران و مجریان أکثر
    زمینه:ارزیابی اجرای خط مشی ها با رویکرد حکمرانی شبکه ای نتیجه تعاملاتی است که در آن شهروندان آگاه و سازمان های اجتماعی برای انتقال اطلاعات مرتبط با اهداف اجتماعی جهت اتخاذ تصمیمات مطلوب به سازمان های دولتی کمک می‌کنند، لذا ارائه مدل در این زمینه به قانون گذاران و مجریان در موردبایدهاونبایدهاکمک می‌کند. هدف:این پژوهش به‌منظور ارائه مدلی برای ارزیابی خط مشی های سازمانی با رویکرد حکمرانی شبکه ای انجام گرفت. روش‌ها:پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل خبرگان و اساتید دانشگاهی (16 نفر)با روش نمونه‌گیری غیر تصادفی از نوع گزینشی و برای مدیران عالی، میانی و اجرایی سازمان تأمین اجتماعید استان تهران (89 نفر)به روش تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و بر اساس ارزیابی اداری، قضایی و سیاسی برای چهار عامل طراحی شبکه، شکل گیری شبکه، مدیریت شبکه و مشارکت شبکه 52 سؤال مطرح شد. داده‌ها با نرم افزارهای SPSS و LISREL و از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر، تحلیل شدند. یافته‌ها: ازلحاظ رتبه بندی بیشترین اولویت را زیر معیار سیاسی (215/0) از بعد مشارکت شبکه دارد، و زیر معیار اداری مشارکت شبکه با (126/0) در رتبه دوم زیر معیار قضایی طراحی شبکه (029/0) در رتبه آخر قرار دارد. نتیجه‌گیری: خط‌مشی‌های متعددی در زمینه حوزه تأمین اجتماعی تصویب گردیده است، که ارزیابی این خط‌مشی‌های مصوب نشان‌دهنده آن است که بسیاری از خط‌مشی‌های این حوزه به‌صورت ناقص اجرا گردیده و یا اصلاً اجرایی نشده، که این موضوع سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای، درزمینهٔ ارائه خدمات در حوزه تأمین اجتماعی و نارضایتی گسترده در سطح بیمه‌شدگان به‌عنوان یکی از شرکای تأمین اجتماعی گردیده است. نتایج نشان داد شاخص های ارزیابی خط مشی به جزء رویکرد قضایی در شاخص شکل گیری شبکه در حکمرانی شبکه ای مورد تأیید است و می تواند معیاری مناسب به‌منظور اندازه گیری شاخص های حکمرانی شبکه ای تعریف‌شده برای ارزیابی خط مشی های سازمان تأمین اجتماعی معرفی شوند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - آسیبشناسی برنامهریزی استراتژیک در سازمانهای محلی (مطالعه موردی شورای شهر و شهرداریهای استان کرمانشاه)
    مطالعات مدیریت شهری , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1398
    مقدمه و هدف پژوهش: برنامه ریزی استراتژیک در سازمانهای محلی همواره با موانعی روبرو بوده است که بر کیفیت برنامه ها اثرگذار است.این تحقیق با شناسایی عوامل اثرگذار بر برنامه ریزی استراتژیک، آسیبهای موجود را شناسایی و راهکارهای لازم را ارایه می دهد.روش پژوهش: این تحقیق کمی و أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: برنامه ریزی استراتژیک در سازمانهای محلی همواره با موانعی روبرو بوده است که بر کیفیت برنامه ها اثرگذار است.این تحقیق با شناسایی عوامل اثرگذار بر برنامه ریزی استراتژیک، آسیبهای موجود را شناسایی و راهکارهای لازم را ارایه می دهد.روش پژوهش: این تحقیق کمی و کیفی (آمیخته) بوده و از لحاظ هدف تحقیقات توصیفی و اکتشافی است.جهت جمع آوری اطلاعات علاوه بر مطالعات کتابخانه ای ومتون مرتبط از طریق مصاحبه نیم ساختارمند با خبرگان نیز استفاده گردیده است.که پس از تحلیل تم، از طریق فازی سازی نظرخبرگان، عوامل شناسایی شده در قالب مدل ارایه می گردد.پس از آن اعتبار مدل مورد سنجش قرار می گیرد و اثر عوامل چهارگانه بر متغیر وابسته اندازه گیری می شود.در نهایت درمورد عوامل تحلیل شکاف صورت می-گیرد تا آسیبها شناسایی شوند.یافته‌ها: در قسمت کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و مطالعه متون مختلف با روش تحلیل تم 33 زیرمقوله مشخص و در چهار دسته رفتاری، ارتباطی، دانشی و نهادی دسته بندی و در قسمت کمی برای فازی‌سازی دیدگاه خبرگان از اعداد فازی مثلثی (طیف 9 درجه) استفاده و سپس پرسشنامه براساس مدل ارائه شده تهیه و در جامعه آماری 133نفری (نمونه 98 نفر) توزیع شد. شاخص‌های برازش مدل تحقیق مثبت و بزرگ‌تر از صفر بوده و مقدار شاخص GOF 611/0 بوده که نشان از کیفیت مدل دارد. بعد از آن چهار فرضیه تاثیر معنادار آسیب​های چهارگانه دانشی، رفتاری، ارتباطی و نهادی با برنامه‌ریزی استراتژیک با احتمال95/0 رد نشد. در نهایت تحلیل شکاف وضع موجود و مطلوب با توزیع پرسشنامه ای دیگر در جامعه مورد نظر صورت گرفت.نتیجه گیری: باتوجه به نتایج تحقیق، بین وضع موجود و مطلوب عوامل چهارگانه شکاف معناداری وجود داشت. از بین 33 شاخص شناسایی شده، 7 مورد از آنها با وضع مطلوب خود فاصله نداشتند و جز آسیب​ها شناسایی نشدند. با توجه به فاصله وضع موجود و مطلوب سایر عوامل، آسیبهای برنامه ریزی استراتژیک شناسایی شدند و راهکارهای مرتبط ارائه گردیده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - طراحی و تبیین الگوی شکل‌گیری خط‌مشی‌های مبتنی بر شواهد در حوزه جذب و نگهداشت کارکنان حرفه‌ای صنعت هوانوردی ایران (رویکرد آمیخته)
    مطالعات توسعه و مدیریت منابع , العدد 4 , السنة 1 , زمستان 1402
    چکیده این پژوهش با هدف طراحی و تبیین الگوی شکل‌گیری خط‌مشی‌های مبتنی بر شواهد در حوزه جذب و نگهداشت کارکنان حرفه‌ای به انجام رسید. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ رویکرد، اکتشافی و از لحاظ نحوه تجزیه و تحلیل داده‌ها، آمیخته (کیفی-کمّی) می‌باشد. در فاز کیفی تح أکثر
    چکیده این پژوهش با هدف طراحی و تبیین الگوی شکل‌گیری خط‌مشی‌های مبتنی بر شواهد در حوزه جذب و نگهداشت کارکنان حرفه‌ای به انجام رسید. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ رویکرد، اکتشافی و از لحاظ نحوه تجزیه و تحلیل داده‌ها، آمیخته (کیفی-کمّی) می‌باشد. در فاز کیفی تحقیق، گروهی از خبرگان شامل اساتید دانشگاهی و مشاورین مجرب در حوزه مدیریت منابع انسانی و همچنین مدیران ارشد منابع انسانی در صنعت هوانوردی ایران به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. در این فاز با استفاده از روش نمونه‌گیری نمونه‌گیری هدفمند، 11 نفر از خبرگان انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌ها در فاز کیفی تحقیق، مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختار یافته با خبرگان بود. در فاز کیفی تحقیق، داده‌های حاصل از مصاحبه بر اساس روش تحلیل تم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در فاز کمّی نیز، کلیه مدیران ارشد صنعت هوانوردی ایران به عنوان جامعه در نظر گرفته شدند و از میان آنها، 108 نفر بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در فاز کمّی تحقیق نیز، از پرسشنامه بسته و محقق‌ساز مشتمل بر 27 گویه به عنوان ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. روایی و پایایی این پرسشنامه به روش‌های مختلف مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در فاز کمّی تحقیق، جهت انجام تجزیه و تحلیل‌های توصیفی و استنباطی، از نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس و لیزرل استفاده شد. سرانجام، نتایج تحقیق منجر به طراحی الگوی چند شاخکی شکل‌گیری خط‌مشی‌های مبتنی بر شواهد در حوزه جذب و نگهداشت کارکنان حرفه‌ای شد. این الگو سه شاخک اصلی شامل شاهدگذاری، فنی و سیاسی را شامل می‌شود که هر کدام از این شاخک‌ها نیز خود شامل زیرمجموعه‌هایی می‌باشند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - Identifying Indicators and Components of Knowledge Capital and Human Resource Strategies in the Iranian Higher Education System
    Journal of System Management , العدد 4 , السنة 7 , تابستان 2021
    The present study aimed to identify the indicators and components of knowledge capital and human resource strategies in the Iranian higher education system. Participants in the present study were managers and deputies of human resources in the higher education system an أکثر
    The present study aimed to identify the indicators and components of knowledge capital and human resource strategies in the Iranian higher education system. Participants in the present study were managers and deputies of human resources in the higher education system and university professors.Sampling was performed in a purposeful and theoretical manner. Theoretical saturation of the samples was obtained after interviewing 10 people. The number of samples was not determined before performing the study and the sampling process continued until some kind of information saturation was obtained, i.e. no new information was extracted from the data during the interview. The instrument of the present study was semi-structured interviews whose validity and reliability were confirmed by confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha test. Three coding steps were used to analyze the data. Using open coding, model categories were identified. Then, in the axial coding stage, the link between these categories was determined in the form of a coding paradigm. In the selective coding process, the conceptual model was determined in the form of three dimensions and including 14 components as follows: knowledge process capability (knowledge application, knowledge transfer, knowledge integration, knowledge production), human resource strategies (recruitment, human resource development, employee performance, service compensation, working relations), and knowledge capital (human capital, structural capital, innovative capital, social capital, and process capital) were identified.According to the findings of this study, suggestions are presented so that the officials, decision-makers, and educational planners in the higher education system be familiar with the dimensions, components, and mechanisms of knowledge acquisition and human resource strategies in the higher education system and take necessary executive measures while planning and making the necessary policies. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - Prioritizing the Dimensions, Components and Indicators of the Intellectual Capital Model in State Banks with the Competency Approach of Managers
    Journal of System Management , العدد 4 , السنة 7 , تابستان 2021
    Competency management and development are vital tools to increase competition in organizations and the goal of the competency-based approach is to "determine the competencies needed by top people in key positions across the organization, efforts to close competency gaps أکثر
    Competency management and development are vital tools to increase competition in organizations and the goal of the competency-based approach is to "determine the competencies needed by top people in key positions across the organization, efforts to close competency gaps through effective selection and training and ensuring that good performance is recognized and rewarded." Now, considering the increasing role of state banks as the most important financial and economic institution in the construction of the country, the present study seeks to provide an intellectual capital model with a competency approach of managers in state banks and intends to enumerate the dimensions of the main and important competencies of the managers of state- banks to help senior executives of state banks identify the right people, with the advent of the information technology revolution, the global economic paradigm changed dramatically after the 1990s. In today's economy, knowledge, as the most important asset, has replaced financial and physical capital. Intellectual assets are non-competitive assets. Unlike physical assets that can only be used to do a particular task at a particular time, intellectual assets can be used simultaneously for several specific purposes. This ability is one of the most important criteria for the superiority of intellectual assets over physical assets.This research seeks to provide an intellectual capital model with a competency approach of managers in state banks. Based on the findings, intellectual capital can be influenced by the factors of customer capital, social capital, structural and human capital, knowledge capital, foreign capital, domestic capital, spiritual capital, technical capital and communication capital. The components and indicators related to each of the mentioned dimensions have been discussed separately in the previous pages. Based on in-depth semi-structured interviews with experts, it can be concluded that: human capital, structural capital and social capital as the first to third priorities are the dimensions of the intellectual capital model of state-owned banks with the competency approach of managers. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - Identifying and Validating the Drivers of Labor Relations Anabatic Digital Human Resources (Case Study: Government Organizations)
    Journal of System Management , العدد 5 , السنة 9 , پاییز 2023
    Labor relations are a solution for solving organizational problems in order to solve the gaps in government organizations based on the macro policies of the administrative system. The purpose of the research is to identify and validate the drivers of labor relations for أکثر
    Labor relations are a solution for solving organizational problems in order to solve the gaps in government organizations based on the macro policies of the administrative system. The purpose of the research is to identify and validate the drivers of labor relations for digital human resources in government organizations. The current research method is mixed (qualitative-quantitative) in terms of philosophical presuppositions of pragmatism (pragmatism), in terms of cross-sectional data collection, and in terms of exploratory nature, researchers use purposeful sampling in the qualitative phase to collect data using From the method of theme analysis (topic) to interviews with human resource experts in the executive field in the administrative and employment organization with 15 people, they reached theoretical saturation and in the quantitative stage by using G-power specialized software using the sampling method. A simple random sampling of 155 people with the position of executive expert was selected as a sample. The tool of data collection in the qualitative stage was an interview and in the quantitative part, a questionnaire. Validity and reliability were confirmed in the qualitative phase by experts and in the quantitative phase by using composite, Cronbach, and shared reliability in Pls software. The findings of the article showed that digital communication, structural innovation, organizational factors, digital culture, employee retention, and legal factors were introduced as drivers of labor relations. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - بررسی تاثیر تفکر انتقادی با رویکرد رفتار سیاسی و سیاست های عمومی دولت بر ارتقاء سلامت سازمانی در بانکهای دولتی
    پژوهش های سیاسی و بین المللی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1400
    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر تفکر انتقادی بر ارتقاء سلامت اداری است. در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. در رویکرد دلفی نظرات 12 نفر از روسای شعب مختلف بانکهای ملی و سپه شهر اصفهان از طریق مصاحبه جمع آوری و پس از تجزیه و أکثر
    هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر تفکر انتقادی بر ارتقاء سلامت اداری است. در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید. در رویکرد دلفی نظرات 12 نفر از روسای شعب مختلف بانکهای ملی و سپه شهر اصفهان از طریق مصاحبه جمع آوری و پس از تجزیه و تحلیل، 33 متغیر در قالب 6 مقوله اصلی جستجوگری و حقایق، آزاد اندیشی، تحلیل گری، نظام مندی، اعتماد به توانایی خود و کنجکاوی بر ارتقا نظام سلامت اداری تعیین گردید. کلیه سازه ها دارای روایی و پایایی لازم و همچنین هر 6 متغیر اصلی بر ارتقا سلامت نظام اداری موثر می باشند. در نهایت می توان بیان نمود که مدیران سازمانی باید 6 متغیر به دست آمده در این پژوهش را به عنوان متغیرهایی که قابلیت ارتقا سلامت اداری را در بانکهای دولتی شهر اصفهان دارند، مد نظر قرار دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - طراحی الگوی شفافیت سازمانی در سازمان‌های دولتی
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400
    دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمان ها برای بقا به دنبال ابزار های نوین باشند. یکی از ابزار هایی که سازمان ها را در تامین اهداف یاری می کند شفافیت سازمانی است. شفافیت سازمانی نفش موثری در بهبود و توسعه امور سازمان ها در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و پیش نیاز عملک أکثر
    دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمان ها برای بقا به دنبال ابزار های نوین باشند. یکی از ابزار هایی که سازمان ها را در تامین اهداف یاری می کند شفافیت سازمانی است. شفافیت سازمانی نفش موثری در بهبود و توسعه امور سازمان ها در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و پیش نیاز عملکرد موثر سازمان دارد. این پژوهش به دنبال ارائه الگوی شفافیت سازمانی در سازمان های دولتی بود. پژوهش حاضر ابتدا در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون و شبکه مضامین آتراید و استرلینگ (2001) صورت گرفته است. مشارکت کنندگان بالقوه اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارشناسان می باشند. در این پژوهش با 8 نفر از متخصصان اداری و دانشگاهی با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی بر مبنای اشباع نظر، مصاحبه هایی صورت پذیرفت. در بخش کمی تحقیق نیز برای ارزیابی مدل استخراج شده از بخش کیفی با استفاده از روش پیمایشی توصیفی، مدل با استفاده از ابزار پرسشنامهمبتنی بر طیف لیکرت مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری مدیران سازمان های دولتی در شهر اراک می باشند. در این بخش، به دلیل محدود بودن جامعه و عدم نیاز به نمونه گیری، کل جامعه مورد سرشماری قرار گرفت. الگوی شفافیت سازمانی در قالب 2 مضمون فراگیر، 11 مضمون سازمان دهنده و 52 مضمون پایه ارائه گردید. مضامین فراگیر شفافیت سازمانی شامل دو مضمون سازمانی و محیطی است. در مرحله ارزیابی مدل، نتایج به دست آمده از آزمون t تک نمونه ای نشان داد که میانگین شاخص های پنج گانه از حد وسط میانگین جامعه (3) بالاتر است و آزمون t با سطح معنی دار پایین تر از 05/0 معنادار است (0001/0 = p.value). بنابراین یافته ها نشان داد که الگوی شفافیت سازمانی از جامعیت، سادگی و سهولت، صحت، قابلیت کاربردی بودن و از نوآوری لازم برخوردار است. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت شفافیت سازمانی از طریق عوامل ساختاری، فرهنگی، رفتاری، اهداف سازمانی و راهبردهای سازمان در بعد سازمانی و عوامل قانونی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تکنولوزیکی در بعد محیطی برقرار و تحقق خواهد یافت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - آسیب‌شناسی شکاف اجرای خط‌مشی برنامه جامع اصلاح نظام اداری
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1401
    پویش کشورها در گذرگاه توسعه به اجرای خط‌مشی بازسازی نظام اداری در دستگاه‌های اجرایی منوط و ناکامی آن، چندبارگی برنهادن برنامه‌ها، دستاویز جابجایی مضمون‌ها از برنامه‌ای به برنامه دیگر با عناوین متفاوت و درون‌مایه همسان گردیده و بی‌ارزشی زمان، ازدست‌دادن مجال‌ها برای توسع أکثر
    پویش کشورها در گذرگاه توسعه به اجرای خط‌مشی بازسازی نظام اداری در دستگاه‌های اجرایی منوط و ناکامی آن، چندبارگی برنهادن برنامه‌ها، دستاویز جابجایی مضمون‌ها از برنامه‌ای به برنامه دیگر با عناوین متفاوت و درون‌مایه همسان گردیده و بی‌ارزشی زمان، ازدست‌دادن مجال‌ها برای توسعه نظام اداری، پایین آوردن اثربخشی را در پی داشته است. هدف بررسی عوامل ایجادکننده شکاف اجرای خط‌مشی، توانمندسازی‌شان برای پل زدن بر فاصله‌ها، برای رسیدن به آماج خط‌مشی است. این پژوهش، کاربردی با روش آمیخته انجام و جامعه آماری در فاز کیفی ۱۴ نفر خبرگان علمی و اجرایی و در فاز کمی ۹۰۹نفر از کارکنان وزارت کشور نفر بودند، نمونه آماری بخش کمی با روش نمونه‌گیری کوکران ۲۷۰ نفر انتخاب شدند، ابزار پژوهش بخش نخست مصاحبه نیمه‌ساختاریافته از خبرگان به روش گلوله برفی، در بخش دوم پرسشنامه محقق ساخته بود، نرم‌افزارهای مورداستفاده ۲۶ spss، لیزرل ۸.۸ و شیوه تحلیل داده‌ها تحلیل عاملی تأییدی بود. برآیندها وجود شکاف اجرای خط‌مشی را تأیید و بیشترین اثرگذاری مربوط به رویکرد فرآیندی ۳.۵۸ و کمترین اثرگذاری رویکرد سیستمی ۲.۳۰ را دارد. تأیید شبکه مضامین اثرگذار بر شکاف نشان داد اگر در خط‌مشی‌های های به دنبال کامیابی هستیم پیشنهاد می‌گردد ارزیابی چندمرحله‌ای در چرخه خط‌مشی و توانمندسازی مضامین به‌منظور پل زدن برای گذر از شکاف خط‌مشی صورت پذیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - تحلیل نارسایی‌های ساختاری و نهادی بخش دولتی در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی و ارائه الگو از دیدگاه جامعه شناسی سازمان ها .
    مطالعات جامعه شناسی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1399
    هدف پژوهش ، شناسایی نارسایی‌های ساختاری و نهادی بخش دولتی در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی و ارائه الگوی مناسب جهت ایجاد فضای مساعد برای پیاده‌سازی مدیریت دولتی نوین در ایران بود . روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- اکتشافی بود . داده‌های مورد نیاز از ط أکثر
    هدف پژوهش ، شناسایی نارسایی‌های ساختاری و نهادی بخش دولتی در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی و ارائه الگوی مناسب جهت ایجاد فضای مساعد برای پیاده‌سازی مدیریت دولتی نوین در ایران بود . روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- اکتشافی بود . داده‌های مورد نیاز از طریق روش میدانی و مصاحبه‌ نیمه ساختاریافته و پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری ، 38۵ نفر از دانشجویان و کارشناسان رشته مدیریت و مدیران بخش دولتی استان فارس که به روش نمونه-گیری تصادفی ، و 15 نفر از کارشناسان خبره هیئت علمی رشته‌های مختلف مدیریت دانشگاه‌های دولتی و آزاد استان فارس که به‌صورت هدفمند انتخاب شده بودند . نتایج بدست آمده از برازش مدل معادلات ساختاری پژوهش نشان داد که تمام ضرایب مسیر در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنادار بودند. بنابراین ارتباط بین همه تم‌های مدل تایید شده اما این ارتباط ، دارای اولویت‌های متفاوتی می‌باشند. نتایج حاکی از آن است که نارسایی‌های محتوایی با ضریب مسیر (۰.۷۳۸) در اولویت اول و نارسایی‌های ساختاری با ضریب مسیر (۰.۴۵۶) در اولویت دوم نسبت به تاثیر آنها در بکارگیری ویژگی های کلیدی بخش خصوصی، با توجه به پیاده‌سازی پنج اصل محوری استقرار شیوه مدیریت دولتی‌نوین در ایران قراردارند . تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - ارائه الگوی سیستمی ارتقای بهره‌وری منابع انسانی در دانشگاه با رویکرد دیماتل فازی (مطالعه موردی: واحدهای دانشگاه آزاد استان آذربایجان شرقی)
    مدیریت بهره‌وری , العدد 54 , السنة 14 , تابستان 1399
    هدف تحقیق حاضر، ارائه الگوی سیستمی ارتقای بهره‌وری منابع انسانی در دانشگاه با رویکرد دیماتل فازی بوده است. جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیأت‌ علمی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد مستقر در استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 1397-1398 بوده است. ابزار گردآوری داده‌ها دو نوع پرس أکثر
    هدف تحقیق حاضر، ارائه الگوی سیستمی ارتقای بهره‌وری منابع انسانی در دانشگاه با رویکرد دیماتل فازی بوده است. جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیأت‌ علمی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد مستقر در استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 1397-1398 بوده است. ابزار گردآوری داده‌ها دو نوع پرسش‌نامه محقق ساخته است که اولی در راستای شناسایی عوامل ارتقای بهره‌وری منابع در دانشگاه و بر مبنای طیف پنج گزینه‌ا‌ی لیکرت تهیه و تنظیم گردید. پرسش‌نامه نوع دوم بر مبنای انجام مقایسات زوجی مورد نیاز رویکرد سیستمی دیماتل فازی تهیه و تنظیم‌شده است. روایی پرسش‌نامه‌ها با رویکرد محتوایی و پایایی آن بر اساس رویکردهای سازگاری درونی و آزمون مجدد بررسی‌شده است. داده‌های حاصل از پرسش‌نامه نوع اول حاوی 17 شاخص تحت آزمون آماری تی استیودنت قرار گرفت و پنج عامل مؤثر بر ارتقای بهره‌وری منابع انسانی دانشگاهی شناسایی شد. در گام دوم پرسش‌نامه نوع دوم بر مبنای مقایسات زوجی مطابق با رویکرد سیستمی دیماتل تشکیل گردید. یافته‌ها نشان داد که زمینه‌سازی برای بروز خلاقیت و نوآوری، ارائه آموزش‌های هدفمند و بهره‌گیری از راهبردها و رویه‌های مناسب مدیریت دانشی به‌عنوان عواملی با برآیند اثرگذاری و اثرپذیری بالا در سیستم‌ تحت مطالعه می‌باشند. همچنین ارائه آموزش‌های هدفمند به‌عنوان عاملی که دارای برآیند بالاتری از منظر اثرگذاری بر سایر عامل‌های سیستم شناسایی شد. به‌علاوه دو عامل توسعه روندهای شایستگی سالاری در ترفیع و ارتقا و زمینه‌سازی برای بروز و ظهور خلاقیت و نوآوری در سازمان به‌عنوان دو عامل با برآیند اثرپذیری از سایر عامل‌ها شناسایی‌شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    15 - ارائه الگوی برنامه‌ریزی منابع انسانی بخش عمومی با رویکرد اثربخشی در سازمان دولتی
    مدیریت بهره‌وری , العدد 60 , السنة 16 , بهار 1401
    هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی برنامه‌ریزی منابع انسانی بخش عمومی با رویکرد اثربخشی و بهره‌وری سازمانی است. جامعه موردبررسی کارشناسان و مدیران وزارت ارشاد اسلامی در استان فارس است. در این پژوهش تعداد 100 نفر از مدیران ارشد و فرآیندی به‌عنوان نمونه در نظر گرفته شده‌اند که به أکثر
    هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی برنامه‌ریزی منابع انسانی بخش عمومی با رویکرد اثربخشی و بهره‌وری سازمانی است. جامعه موردبررسی کارشناسان و مدیران وزارت ارشاد اسلامی در استان فارس است. در این پژوهش تعداد 100 نفر از مدیران ارشد و فرآیندی به‌عنوان نمونه در نظر گرفته شده‌اند که به دلیل محدود بودن تعداد افراد جامعه از روش تمام شماری استفاده شده است. به دلیل کمبود اطلاعات در زمینه مدیریت منابع انسانی و همچنین ماهیت مدیریتی این تحقیق، جامعه موردنظر باید از میان مدیران و کارشناسان خبره سازمان وزارت ارشاد اسلامی استان فارس انتخاب می‌شد که تعداد جامعه آماری این پژوهش را توجیه می‌کند. برای شناسایی عوامل مؤثر بر برنامه‌ریزی منابع انسانی از تکنیک کتابخانه‌ای و دلفی استفاده شد. 18 عامل شناسایی شده که به‌وسیله 59 گویه مورد ارزیابی قرار گرفتند. در تکنیک تحلیل عامل اکتشافی 18 عامل به سه دسته عوامل شغلی، عوامل سازمانی و عوامل فردی تقسیم‌بندی شدند. با استفاده از تکنیک تحلیل عامل تأییدی به بررسی گویه‌ها، عوامل فرعی و عوامل اصلی پرداخته شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    16 - ارائه الگویی برای اجرای اثربخش خط‌مشی خصوصی‌سازی دربخش صنعت ایران
    مدیریت بهره‌وری , العدد 67 , السنة 17 , زمستان 1402
    هدف این تحقیق ارایه مدل اجرای اثربخش خط‌مشی خصوصی سازی در بخش صنعت است. این تحقیق برحسب هدف، کاربردی وبرحسب روش جمع آوری وتحلیل داده ها، از نوع آمیخته(آمیخته-اکتشافی) محسوب می‌شود. برای ارایۀ این مدل، الگوریتمی طراحی و مراحل کار برآن اساس انجام شد. دربخش کیفی، ابتدا ادب أکثر
    هدف این تحقیق ارایه مدل اجرای اثربخش خط‌مشی خصوصی سازی در بخش صنعت است. این تحقیق برحسب هدف، کاربردی وبرحسب روش جمع آوری وتحلیل داده ها، از نوع آمیخته(آمیخته-اکتشافی) محسوب می‌شود. برای ارایۀ این مدل، الگوریتمی طراحی و مراحل کار برآن اساس انجام شد. دربخش کیفی، ابتدا ادبیات موضوع و مطالعات مشابه، تحلیل وعوامل اجرای اثربخش منتج ازادبیات مشخص شد. ازطرف دیگر، 8 نفر ازصاحب‌نظران وخبرگان دست‌اندرکار درتدوین و اجرای خط‌مشی خصوصی‌سازی در سال‌های اخیر با روش گلوله برفی انتخاب ومصاحبه انجام شد. داده های مصاحبه، باروش تفسیری تحلیل وعوامل مؤثر براجرای اثربخش خط‌مشی خصوصی‌سازی منتج ازمصاحبه مشخص شد. عوامل به‌دست آمده ازادبیات ومصاحبه تحلیل وتلفیق گردید و مدل اولیه تدوین شد. در بخش کمی، جامعۀ آماری150نفری؛ شامل کارشناسان، صاحبنظران و افراد درگیر در خصوصی‌سازی تعریف و به شکل تصادفی سیستماتیک برمبنای جدول مورگان 120نمونه انتخاب شد. دراین بخش عوامل و مدل اولیۀ به‌دست آمده ازبخش کیفی موردتحلیل و اعتباریابی قرارگرفت. بدین منظور، ابتدا باروش خوشه بندی سلسله مراتبی، نسبت به خوشه بندی عوامل اقدام شد و برمبنای مدل اولیه، سؤالاتی طرح و بر آن اساس، پرسشنامه تدوین گردید و پس از اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامه، داده هاجمع آوری شد. نرمال بودن دادهۀا باآزمون کولوموگروف-اسمیرنوف بررسی شد؛ به‌دلیل نرمان نبودن از آزمون دوجمله استفاده و به سؤالات پاسخ داده شد و مدل اولیه مورد تأیید قرارگرفت. همچنین اعتبارمدل بااستفاده ازتحلیل عاملی تأییدی نیز مورد بررسی و تأیید قرارگرفت. این مدل، براساس تحلیل اقدامات اجرا شده دراجرای خط‌مشی خصوصی‌سازی درایران پس از ایجاد سازمان خصوصی‌سازی در دوره زمانی 1380 تا 1398 پیشنهاد شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    17 - تحلیل عملکرد شرکت های دانش بنیان مورد مطالعه:شرکت های موجود در پارک های علم و فناوری تهران
    مدیریت بهره‌وری , العدد 45 , السنة 12 , تابستان 1397
    یکی از الزامات توسعه پارک‌های علم‌ و ‌فناوری توجه به مقوله ارزیابی عملکرد آنهاست. این پژوهش باهدف تحلیل عملکرد شرکت های دانش بنیان موجود در پارک های علم و فناوری براساس الگوی ارزیابی عملکرد ارائه شده انجام شده است. در اجرای این تحقیق از دو رویکرد کیفی و کمی به صورت تلفی أکثر
    یکی از الزامات توسعه پارک‌های علم‌ و ‌فناوری توجه به مقوله ارزیابی عملکرد آنهاست. این پژوهش باهدف تحلیل عملکرد شرکت های دانش بنیان موجود در پارک های علم و فناوری براساس الگوی ارزیابی عملکرد ارائه شده انجام شده است. در اجرای این تحقیق از دو رویکرد کیفی و کمی به صورت تلفیقی استفاده گردیده است. تحقیق حاضر از حیث نتیجه در مرحله اول، یک تحقیق توسعه‌ای است و در مرحله دوم یک تحقیق کاربردی است. که از طریق بررسی مبانی نظری، تحلیل اسناد و مدارک و مصاحبه های عمیق با 17نفر از خبرگان الگوی سیستمی ارزیابی عملکرد پارکهای علم و فناوری طراحی گردید. برای ارزیابی مدل و ارزیابی وضع موجود پرسش نامه تحقیق به صورت میدانی در بین 260 نفر از کارشناسان و مدیران شاغل در پارکهای علم و فناوری تهران توزیع گردید. تحلیل داده ها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. از طرق مصاحبه با خبرگان و استادان راهنما الگوی سیستمی بهترین مدل برای ارزیابی عملکرد شرکت های دانش بنیان تشخیص داده شد واین الگو در قالب ورودی ها، فرایندها وخروجی ها به همراه شاخص های مرتبط شناسایی شده است و در مرحله ی بعد وضعیت این شاخص ها مورد ارزیابی قرار گرفته است. در مرحلۀ آسیب شناسی،وضعیت متغیرهای شناسایی شده مورد بررسی قرار گرفت که در بین آنها متغیر مدیریت منابع انسانی در وضعیت نامطلوب تری نسبت به بقیه قرار داشت و شاخص های این متغیرشامل جذب منابع انسانی شایسته، حفظ،نگهداری و سازماندهی مناسب جهت تسهیل همکاری است که وضعیت مناسبی را نشان ندادند. براین اساس پیشنهادهایی جهت مدیریت اثربخش این پارک ها ارائه شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    18 - الگوی مناسب بودجه ریزی برای افزایش بهره وری در نظام بودجه ریزی کشور مطابق استاندارد 2014 صندوق بین المللی پول
    مدیریت بهره‌وری , العدد 48 , السنة 13 , بهار 1398
    هدف از این پژوهش ارائه الگوی مناسب استفاده از انواع استراتژی های بودجه ریزی و تخصیص منابع به تفکیک امور و فصول بودجه ریزی برای افزایش بهره وری در نظام بودجه ریزی کشور مطابق آخرین استاندارد 2014 صندوق بین المللی پول در سازمان های دولتی است. این پژوهش با رویکرد کمّی طراحی أکثر
    هدف از این پژوهش ارائه الگوی مناسب استفاده از انواع استراتژی های بودجه ریزی و تخصیص منابع به تفکیک امور و فصول بودجه ریزی برای افزایش بهره وری در نظام بودجه ریزی کشور مطابق آخرین استاندارد 2014 صندوق بین المللی پول در سازمان های دولتی است. این پژوهش با رویکرد کمّی طراحی و اجرا گردیده است. جامعه آماری این پژوهش، خبرگان و صاحب نظران در امر بودجه و بودجه ریزی بوده و تعداد آنها در مجموع حدود 480 نفر می باشد. نمونه آماری تحقیق به شیوه تصادفی طبقه ای شناسایی و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 214 نفر تعیین گردیده است. پژوهش حاضر از بعد هدف از نوع تحقیقات اکتشافی و استقرایی و از بعد مخاطب استفاده پژوهش، از نوع پژوهش‌های توسعه‌ای و از بعد زمان مقطعی است، در این پژوهش از ابزار پرسش نامه و همچنین آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده و نتیجه پژوهش ارائه الگوی متناسب استفاده از انواع استراتژیهای بودجه ریزی و تخصیص منابع برای افزایش بهره وری در نظام بودجه ریزی کشور بر اساس امور دهگانه و فصول پنجاه گانه نظام آمارهای مالی دولت مطابق استاندارد 2014 صندوق بین المللی پول (IMF)می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    19 - طراحی مدل اعتماد عمومی(مورد مطالعه: سازمانهای دولتی ایران)
    پژوهشگر , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 2015
    دراین پژوهش با استفاده از مدل ارایه شده مبتنی بر مبانی نظری، تاثیر پاسخگویی را بر اعتماد عمومی و اعتماد سیاسی مورد مطالعه و ارزیابی قرار می دهیم. روش پژوهش مبتنی براستراتژی پیمایش است که برای گردآوری اطلاعات آن از ابزار پرسشنامه و جهت بررسی و تحلیل فرضیات آن از نرم افزا أکثر
    دراین پژوهش با استفاده از مدل ارایه شده مبتنی بر مبانی نظری، تاثیر پاسخگویی را بر اعتماد عمومی و اعتماد سیاسی مورد مطالعه و ارزیابی قرار می دهیم. روش پژوهش مبتنی براستراتژی پیمایش است که برای گردآوری اطلاعات آن از ابزار پرسشنامه و جهت بررسی و تحلیل فرضیات آن از نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شده است. معلمین ،دبیران و کارکنان آموزش و پرورش در شهر تهران و کارکنان ستادی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند که نمونه آماری از میان جامعه آماری فوق انتخاب و پرسشنامه نهایی درمیان آن توزیع گردیده است. یافته های نهایی پژوهش وجود رابطه معنادار میان یک مدل سه وجهی ادراک عمومی از سطح پاسخگویی سازمان های دولتی ،سطح اعتماد عمومی به سازمانهای دولتی وسطح اعتماد سیاسی به دولت را تایید می کنند. تداوم این دست بررسی ها ونیز انجام مطالعات تکمیلی در این زمینه می تواند بستری برای توجه بیشتر دولت به مقوله پاسخگویی ،اعتماد عمومی و اعتمادسیاسی می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    20 - طراحی الگوی ارتباطی فناوری اطلاعات و سیستم برنامه ریزی منابع سازمان در آموزش و پرورش
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1399
    هدف پژوهش بررسی ارتباط فن‌آوری اطلاعات و سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و طراحی الگوی ارتباطی مربوطه می باشد. این پژوهش یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری، مدیران منابع انسانی و دست اندرکاران فن‌آوری اطلاعات آموزش و پرورش فارس به تعداد 210 نفر و نمونه آماری أکثر
    هدف پژوهش بررسی ارتباط فن‌آوری اطلاعات و سیستم برنامه ریزی منابع سازمان و طراحی الگوی ارتباطی مربوطه می باشد. این پژوهش یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری، مدیران منابع انسانی و دست اندرکاران فن‌آوری اطلاعات آموزش و پرورش فارس به تعداد 210 نفر و نمونه آماری طبق فرمول کوکران 136 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. جهت جمع آوری داده‌ها از دو پرسش‌نامه‌ی فن‌آوری اطلاعات و سیستم برنامه ریزی منابع سازمان استفاده شده است که روایی صوری آنها توسط صاحب نظران و متخصصان مربوطه مورد تأیید قرارگرفته و پایایی آنها با استفاد از فرمول آلفای کرونباخ به ترتیب برابر91/0 و 87/0 به دست آمد. جهت بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها از روشهای آماری توصیفی وتحلیل عاملی تأییدی به کمک نرم افزار SPSS و smart PLS استفاده و الگوی تحلیلی پژوهش تدوین شد.بر اساس نتایج حاصله، ضریب مسیر فن‌آوری اطلاعات به سیستم برنامه ریزی منابع سازمان برابر 677/0 و مقدار آماره t برای این مسیر 793/9 می‌باشد که با توجه به بزرگ‌تر بودن این مقدار از 96/1، نشان دهنده‌ی معناداری ضریب برآورد شده است. در نتیجه فن‌آوری اطلاعات، تأثیر مثبت و معناداری بر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    21 - سالمندی جمعیت و راهبردهای کلان نظام بازنشستگی در ایران و کشورهای منتخب - مطالعۀ تطبیقی
    علوم اجتماعی , العدد 500 , السنة 1 , بهار 2050
    تغییرات جمعیت شناختی به ویژه سالمندی فزایندۀ جمعیت و کاهش نرخ باروری از جمله چالش های اصلی پیش روی نظام بازنشستگی در ایران و جهان است. بنابراین بازنگری سیاست گذاری های مرتبط با آن در کانون توجه دولت ها قرار گرفته است. این مقاله با هدف ارایۀ پیشنهادات کاربردی در این زمین أکثر
    تغییرات جمعیت شناختی به ویژه سالمندی فزایندۀ جمعیت و کاهش نرخ باروری از جمله چالش های اصلی پیش روی نظام بازنشستگی در ایران و جهان است. بنابراین بازنگری سیاست گذاری های مرتبط با آن در کانون توجه دولت ها قرار گرفته است. این مقاله با هدف ارایۀ پیشنهادات کاربردی در این زمینه، با استفاده از مطالعۀ تطبیقی راهبردهای کلان در نظام بازنشستگی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ای که به اذعان اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی دارای اقدامات برجسته ای برای پیشگیری از بحران مالی بوده اند، تدوین شده است. به این منظور با استفاده از روش کتابخانه ای – اسنادی، نظام بازنشستگی در کشورهای اندونزی، مالزی، ترکیه، سوئد و کانادا مطالعه و اقدامات آنها برای مدیریت چالش مربوط به تغییرات جمعیت شناختی بررسی و مقایسه گردید. در نهایت مشخص شد که کشورهای توسعه یافته از نظام تطابق خودکار در تعیین میزان حق بیمه و مزایای قابل پرداخت استفاده می نمایند. کشورهای در حال توسعه نیز افزایش حداقل سن بازنشستگی، توسعه سرمایه گذاری صندوق های بازنشستگی، افزایش حق بیمه ها و ارایۀ خدمات بازنشستگی در قالب یک نظام حمایت اجتماعی یکپارچه را برنامه ریزی و اجرا نموده اند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    22 - طراحی مدل همراستایی زیرسیستم های منابع انسانی با نظام جبران خدمات
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 1 , السنة 6 , بهار 1402
    نظام جبران خدمات در بخش دولتی کارآمدی مناسبی ندارد و نمی تواند زمینه ایجاد انگیزه و عملکرد مطلوب در بین کارکنان را فراهم کند. یکی از ضعف های نظام جبران خدمات، عدم همسویی مطلوب آن با سایر زیرسیستم های منابع انسانی است. از این رو، هدف تحقیق حاضر، طراحی مدل همراستایی زیرسی أکثر
    نظام جبران خدمات در بخش دولتی کارآمدی مناسبی ندارد و نمی تواند زمینه ایجاد انگیزه و عملکرد مطلوب در بین کارکنان را فراهم کند. یکی از ضعف های نظام جبران خدمات، عدم همسویی مطلوب آن با سایر زیرسیستم های منابع انسانی است. از این رو، هدف تحقیق حاضر، طراحی مدل همراستایی زیرسیستم های منابع انسانی شامل استخدام و گزینش، ارزیابی عملکرد، توسعه منابع انسانی، ارتقای شغلی و ارزشیابی مشاغل با نظام جبران خدمات است. تحقیق از نوع توسعه ای- کاربردی و از زمره تحقیقات آمیخته است. در بخش کیفی از 23 نفر از خبرگان دانشگاهی و منابع انسانی و امور اداری در سازمان های دولتی مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد و داده ها با روش تحلیل تم تجزیه و تحلیل شدند. براساس یافته های این مرحله، 11 راهبرد اصلی و 74 راهبرد فرعی شناسایی شدند. همچنین، در مرحله کمی، اعتبار الگوی تحقیق با روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS آزمون شد. بدین منظور، داده ها با پرسشنامه و نظرخواهی از 384 نفر از مدیران و کارشناسان منابع انسانی گردآوری شد و الگوی تحقیق مورد تایید قرار گرفت. یافته ها نشان داد که ضریب تعیین بین راهبردهای زیرسیستم های منابع انسانی و نظام جبران خدمات برابر با 644/0 است. نتایج تحقیق نشان داد که اگرچه نظام جبران خدمات باید ساختار درونی مناسبی داشته باشد، اما کارآمدی آن تا حدود زیادی تحت تاثیر سایر زیرسیستم های منابع انسانی و همراستایی با آن ها است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    23 - عنوان مقاله: طراحی و اعتبارسنجی مدل سازمان حرفه‌گرا در شرکت ملی نفت ایران با رویکرد اسلامی-ایرانی پیشرفت
    رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , العدد 2 , السنة 2 , تابستان 1401
    هدف این پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی مدل سازمان حرفه‌گرا در شرکت ملی نفت ایران با رویکرد اسلامی-ایرانی پیشرفت بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و داده‌ها به صورت آمیخته اکتشافی با روش داده بنیاد و میدانی جمع‌آوری شد. در بخش کیفی بر اساس روش داده بنیاد، داده‌های مورد ن أکثر
    هدف این پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی مدل سازمان حرفه‌گرا در شرکت ملی نفت ایران با رویکرد اسلامی-ایرانی پیشرفت بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی است و داده‌ها به صورت آمیخته اکتشافی با روش داده بنیاد و میدانی جمع‌آوری شد. در بخش کیفی بر اساس روش داده بنیاد، داده‌های مورد نیاز با انجام 18 مصاحبه، جمع‌آوری و تحلیل شد و در بخش کمی، گردآوری داده‌ها به صورت میدانی بود که تعداد 384 تن از مدیران و کارشناسان شرکت نفت ابتدا به صورت تصادفی طبقه‌ای و سپس با فرمول کوکران به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها به کمک نرم افزار SPSS و نرم افزار معادلات ساختاری Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که مدل سازمان حرفه‌گرا در شرکت ملی نفت ایران دارای 19 مقوله اصلی و 69 مقوله فرعی در قالب شرایط زمینه‌ای، عوامل مداخله‌گر، عوامل علی، راهبردها و پیامدها است که بر اساس نتایج حاصل از برآورد معادلات ساختاری، یعنی بار عاملی و آماره تی، شرایط علی بر مقوله اصلی و این مقوله بر راهبردها و راهبردها بر پیامدها و شرایط مداخله‌گر و زمینه‌ای بر راهبردها تأثیر معناداری داشتند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    24 - تاثیر ویژگی‌های شخصیتی، روحیه و وابستگی نسلی بر عملکرد کارکنان
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 4 , السنة 4 , پاییز 1392
    هدف: هدف از این مطالعه بررسی تاثیر همبستگی بین شخصیت، روحیه و وابستگی نسلی کارکنان بر میزان عملکرد در محیط کاری است. روش‌شناسی: روش پژوهش کمی و تحلیل نتایج با استفاده از رگرسیون چندگانه صورت گرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل 120 نفر از کارشناسان منابع انسانی یکی از سازم أکثر
    هدف: هدف از این مطالعه بررسی تاثیر همبستگی بین شخصیت، روحیه و وابستگی نسلی کارکنان بر میزان عملکرد در محیط کاری است. روش‌شناسی: روش پژوهش کمی و تحلیل نتایج با استفاده از رگرسیون چندگانه صورت گرفته است. نمونه مورد مطالعه شامل 120 نفر از کارشناسان منابع انسانی یکی از سازمانهای دولتی، است. برای اندازه‌گیری روحیه کارکنان از پرسشنامه استاندارد مقیاس روحیه کارکنان (EMS)، برای اندازه‌گیری شخصیت از پرسشنامه استاندارد (HEXACO)، برای اندازه‌گیری عملکرد کارکنان از پرسشنامه استاندارد (JOBS) و برای نشان دادن وابستگی نسل از سال تولد هر یک از شرکت کنندگان استفاده شد.یافته‌ها: نتایج تحلیل از 8 فرضیه پژوهش نشان داد که 4 فرضیه تائید و 4 فرضیه رد شدند: سه بعد برونگرایی، تطابق یا سازگاری و استقبال از تجربیات تازه از ویژگیهای شخصیتی و روحیه کارکنان با عملکرد وظیفه ارتباط معنادار و بین سه بعد صداقت - فروتنی، عاطفی، وجدانی بودن و وابستگی نسلی با عملکرد وظیفه‌ای ارتباط معناداری وجود ندارد.بحث: با توجه به این یافته‌ها و نتیجه‌گیری از پژوهش پیشنهاد می‌شود که مطالعه بیشتری بر متغیرها بویژه روحیه و تاثیر آن بر عملکرد وظیفه، در محیط کار در نظر گرفته شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    25 - شناسایی و تعیین الگوی مناسب عدالت محوری در جذب و استخدام نیروی انسانی در سازمان‌های دولتی
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1401
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر عدالت محوری در فرایند جذب و استخدام منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران است. روش پژوهش آمیخته (روش تحلیل محتوای کمی- روش کمی) است . عوامل موثر بر عدالت محوری در جذب و استخدام منابع انسانی به دو دسته کلی عوامل بیرونی و درونی تقسی أکثر
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر عدالت محوری در فرایند جذب و استخدام منابع انسانی در سازمانهای دولتی ایران است. روش پژوهش آمیخته (روش تحلیل محتوای کمی- روش کمی) است . عوامل موثر بر عدالت محوری در جذب و استخدام منابع انسانی به دو دسته کلی عوامل بیرونی و درونی تقسیم بندی شدند. 4 بعد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بعنوان عوامل بیرونی و 3 بعد (مدیریت اخلاق، ارزشها و فرهنگ)، فردی و درون سازمانی بعنوان عوامل درونی و در مجموع 2 عامل، 7 بعد و 48 شاخص در 3 فرایند یاد شده شناسایی شد. برای سنجش میزان تاثیر و اولویت بندی مولفه ها پرسشنامه محقق ساخته بین 214 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد منابع انسانی سازمانهای دولتی توزیع گردید. و داده ها با استفاده از آزمون دو جمله‌ای و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .عوامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، به‌ترتیب، در جذب عدالت‌محور تأثیر دارند. همچنین، عوامل فردی بیشترین تأثیر را می‌گذارند و عوامل مدیریت اخلاق و ارزش‌ها و فرهنگ سازمانی و نیز درون‌سازمانی، از لحاظ تأثیرگذاری در جذب عدالت‌محور، در یک گروه و بعد از عوامل فردی قرار می‌گیرند.. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    26 - تدوین مدل سازمان حرفه‌گرا در شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر بهبود عملکرد
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1402
    هدف‌‌این پژوهش،تدوین مدل سازمان حرفه‌گرا در شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر بهبود عملکردبود.پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و داده‌ها به صورت آمیخته اکتشافی جمع‌آوری شد.بر اساس روش داده بنیاد، داده‌های مورد نیاز با انجام 18 مصاحبه، جمع‌آوری شد وگردآوری داده‌ها به صورت میدانی ب أکثر
    هدف‌‌این پژوهش،تدوین مدل سازمان حرفه‌گرا در شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر بهبود عملکردبود.پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و داده‌ها به صورت آمیخته اکتشافی جمع‌آوری شد.بر اساس روش داده بنیاد، داده‌های مورد نیاز با انجام 18 مصاحبه، جمع‌آوری شد وگردآوری داده‌ها به صورت میدانی بود که تعداد 384 تن از مدیران و کارشناسان شرکت نفت به صورت تصادفی طبقه‌ای و سپس با فرمول کوکران به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند.داده‌ها به کمک نرم افزار SPSS و معادلات ساختاری Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها نشان داد که مدل سازمان حرفه‌گرا در شرکت ملی نفت‌‌ایران دارای 19 مقوله اصلی و 66 مقوله فرعی است که بر اساس نتایج حاصل از برآورد معادلات ساختاری،شرایط علی برمقوله اصلی و ‌‌این مقوله بر راهبردها و راهبردها بر پیامدها و شرایط مداخله‌گر و زمینه‌ای بر راهبردها تأثیر معناداری داشتند.همچنین راهبردهای تبدیل شرکت ملی نفت ‌‌ایران به سازمان حرفه‌گرا،توسعه نظام شایسته‌سالاری در مدیریت نفت، توسعه نظام ارزیابی عملکرد توانمندسازی منابع انسانی و عادلانه است.می‌توان گفت که تحکیم شایسته‌سالاری، پالایش مستمر فرایندها،ارزیابی عملکرد بر اساس ارزیابی‌های میدانی و نتیجه فرایندها،حرفه‌گرایی سازمانی را در شرکت ملی نفت تسهیل خواهد کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    27 - الگوی ظرفیت سازی توسعه اخلاق حرفه‌ای درسازمان‌های دولتی فعال در بخش خدمات عمومی
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 5 , السنة 29 , زمستان 1402
    این پژوهش، با هدف توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی در سازمان‌های دولتی فعال در خدمات بخش عمومی بویژه شهرداری با استفاده از متدلوژی ترکیبی کیفی و کمّی (تحلیل تم و مدل‌سازی معادلات ساختاری)، انجام شد. مدل مفهومی پژوهش دربرگیرنده کامپوننت‌هایی از قبیل "جذب و پذیرش اخلاق حر أکثر
    این پژوهش، با هدف توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی در سازمان‌های دولتی فعال در خدمات بخش عمومی بویژه شهرداری با استفاده از متدلوژی ترکیبی کیفی و کمّی (تحلیل تم و مدل‌سازی معادلات ساختاری)، انجام شد. مدل مفهومی پژوهش دربرگیرنده کامپوننت‌هایی از قبیل "جذب و پذیرش اخلاق حرفه‌ای" و "تجربه حل مسئله در اخلاق حرفه‌ای" و "خط‌مشی‌‌گذاری اخلاق حرفه‌ای" جهت توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی، است. در نهایت پس از توزیع 312 پرسشنامه، حجم نمونه این پژوهش برابر است با 300 نفر از خبرگان دانشگاهی؛ متخصصان سازمان‌های دولتی فعال در خدمات بخش عمومی به ویژه شهرداری و اساتید و دانشجویان رشته‌های علوم تربیتی؛ مدیریت دولتی و مدیریت آموزشی، با ترکیبی از دو روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) و نمونه‌گیری گلوله برفی شدند. نتایج پژوهش عبارت است از اینکه، الگوی توسعه اخلاق حرفه‌ای در بخش عمومی دربرگیرنده شاخص‌‌‌‌ها و متغیرهای ذیل است: متغیر "خط‌مشی‌‌گذاری اخلاق حرفه‌ای" متغیر "جذب و پذیرش اخلاق حرفه‌ای" متغیر " تجربه حل مسئله در اخلاق حرفه‌ای" تفاصيل المقالة