فهرس المقالات ابوالحسن فقیهی


  • المقاله

    1 - نقش مشارکت سیاسی و نظام دموکراتیک در شکل دهی فرهنگ سیاسی (مورد مطالعه: شهروندان کرد در منطقه کردستان عراق)
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1397
    زمینه و هدف: مشارکت مردم در امور عمومی مناسبات ویژه ای را به لحاظ نوع ساختار سیاسی و کارکردهای آن نشان می دهد که این امر به نوبه خود دیدگاهها و طرز تلقی های شهروندان رانسبتبه عملکرد نظام سیاسی مشخص می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثرگذاری مشارکت سیاسی در استقرار ن أکثر
    زمینه و هدف: مشارکت مردم در امور عمومی مناسبات ویژه ای را به لحاظ نوع ساختار سیاسی و کارکردهای آن نشان می دهد که این امر به نوبه خود دیدگاهها و طرز تلقی های شهروندان رانسبتبه عملکرد نظام سیاسی مشخص می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثرگذاری مشارکت سیاسی در استقرار نظام دموکراتیک، و تعیین ساز و کارهای مشارکتی بر شکل گیری ارزش‌های فرهنگ سیاسی شهروندان کرد در منطقه کردستان عراق انجام شده است. روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی (پیمایشی) و از نظر روابط بین متغیرها جزو تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و معاونین 13 وزارتخانه هستند که براساس فرمول کوکران 73 نفر به عنوان نمونه و با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های محقق ساخته برای سنجش متغیرهای مشارکت سیاسی، دموکراسی و ارزش‌های فرهنگ سیاسی است که بر حسب طیف پنج ارزشی لیکرت طراحی شدند. پرسشنامه ها قبل از توزیع در اختیار 25 نفر خبره قرار گرفت تا از روایی و پایایی آنها اطمینان حاصل شود. داده های گردآوری شده از طریق آزمون‌های کولموگروف-اسمیرنف، همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافته ها: نتایج آزمون‌ها نشان داد داده های جمع آوری شده دارای توزیع نرمال هستند و بین متغیرهای تحقیق همبستگی قوی، مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین نتایج آزمون تحلیل مسیر متغیرها در حد قابل قبول است. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده حاکی از آن است مشارکت سیاسی شهروندان در استقرار یک نظام دموکراتیک موثر است، و فرآیندهای دموکراتیک در شکل گیری ارزش‌های فرهنگ سیاسی تاثیرگذار هستند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - نقش حکمرانی سه‌گانه در استقرار شهر هوشمند
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 50 , السنة 14 , تابستان 1402
    زمینه: همگام با توسعه شهرنشینی و تحولات اجتماعی و اقتصادی شهرها، استقرار شهر هوشمند به عنوان یک استراتژی برای کاهش مشکلات تولید شده و همزمان لزوم همکاری ابعاد حکمرانی مورد توجه قرار گرفته است. هدف: هدف از این تحقیق، تدوین نقش حکمرانی سه گانه در استقرار شهر هوشمند می‌ب أکثر
    زمینه: همگام با توسعه شهرنشینی و تحولات اجتماعی و اقتصادی شهرها، استقرار شهر هوشمند به عنوان یک استراتژی برای کاهش مشکلات تولید شده و همزمان لزوم همکاری ابعاد حکمرانی مورد توجه قرار گرفته است. هدف: هدف از این تحقیق، تدوین نقش حکمرانی سه گانه در استقرار شهر هوشمند می‌باشد. روشها: در این تحقیق فرآیند و ابعاد شهر هوشمند و همچنین مدلهای حکمرانی مطالعه و به روش تحلیل تم بررسی گردید. تحقیق حاضر با استفاده از روش کیفی با انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با 16 تن از خبرگان دانشگاهی و مدیریت شهری انجام گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که برای استقرار شهر هوشمند اعمال سه نوع حکمرانی با همکاری و هماهنگی بر اساس شرایط و وظایف نهادهای مختلف لازم است؛ به همین منظور 9 راهبرد اصلی برای هر حکمرانی در سه سطح سیستم، سازمان و فرد شناسایی شد که در این مطالعه به تحلیل آنها پرداخته شده است. نتیجه گیری: با توجه به سطح گسترده برنامه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در شهر هوشمند ارائه راهبردهای مداوم در کلان شهرها می‌تواند به افزایش اثربخشی وظایف دولت، بخش خصوصی و جامعه‌مدنی منتهی گردد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی عوامل موثر بر مبارزه با فساد (مورد مطالعه: اداره ورزش و جوانان استان مرکزی)
    نوآوری در مدیریت ورزشی , العدد 9 , السنة 3 , بهار 1403
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر مبارزه با فساد در اداره ورزش و جوانان استان مرکزی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان مرکزی و واحدهای زیر مجموعه به تعداد 890 نف أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر مبارزه با فساد در اداره ورزش و جوانان استان مرکزی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان استان مرکزی و واحدهای زیر مجموعه به تعداد 890 نفر بود. حجم نمونه طبق فرمول محدود کوکران برابر با 268 نفر بود. و روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بوده است. از روش میدانی و ابزار پرسشنامه جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. از پرسشنامه استاندارد سورک و هلگرن (۲۰۰۲) برای متغیر امنیت شغلی ، از پرسشنامه جوادی یگانه و همکاران (1389) برای متغیر تقویت حاکمیت قانون ،از پرسشنامه استاندارد ساویر (۱۹۹۲) برای متغیر شفافیت سازمانی ،از پرسشنامه استاندارد بوونس (2005)برای متغیر پاسخگویی سازمانی و از پرسشنامه عبدالهی (1392) برای متغیر مبارزه با فساد استفاده شده است. در این تحقیق از پرسشنامه های استاندارد استفاده و مورد تایید اساتید دانشگاهی قرار گرفت ، لذا پرسشنامه ها از روایی برخوردار بوده است. همچنین پایایی پرسشنامه ها مورد تایید قرار گرفته است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و لیزرل استفاده شد.نتایج تحقیق نشان داد که امنیت شغلی ، تقویت حاکمیت قانون ، شفافیت و پاسخگویی از عوامل موثر بر مبارزه با فساد در اداره ورزش و جوانان استان مرکزی بوده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - Pathology And Providing a Model Of The Development Of Administrative Ethics In Governmental Organizations (Case Study: Iranian Governmental Bank)
    International Journal of Finance, Accounting and Economics Studies , العدد 5 , السنة 4 , تابستان 2023
    This study aimed to pathologies and presents a model for the development of administrative ethics in Iranian state banks which was basic research of the mixed method. For qualitative data analysis, thematic theory and for quantitative data analysis, structural equations أکثر
    This study aimed to pathologies and presents a model for the development of administrative ethics in Iranian state banks which was basic research of the mixed method. For qualitative data analysis, thematic theory and for quantitative data analysis, structural equations were used. The statistical population of the qualitative section consisted of members of the board of directors and senior managers of credit and human resources departments of state-owned banks, 22 of whom were purposefully selected for semi-structured interviews. The statistical population of the quantitative section consisted of staff and staff managers and experts of state banks, 300 of whom were randomly selected for relationships between variables based on Cochran's formula. The results showed that the development of administrative ethics model in Iranian state banks consists of 437 themes, 322 primary concepts, 17 concepts and 3 main themes, which are the most significant components; "individual dimension", "organizational dimension" and "environmental dimension". تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - Design and Formulate a Conceptual Framework for Sustainable Development in Iranian Governmental Banks with the Delphi Technique and Shannon Entropy Approach
    International Journal of Finance, Accounting and Economics Studies , العدد 5 , السنة 4 , تابستان 2023
    Sustainable development is one of the most important driving forces of business strategies and the banks have taken steps to implement principles of sustainability and move toward being sustainable. The aim of present study was design and formulate a conceptual framewor أکثر
    Sustainable development is one of the most important driving forces of business strategies and the banks have taken steps to implement principles of sustainability and move toward being sustainable. The aim of present study was design and formulate a conceptual framework for sustainable development in Iranian governmental banks. The present study was a basic research in terms of purpose that conducted by mixed method in exploratory model of Model based Development Tool, whereby in qualitative the grounded theory was used, and in quantitative the Delphi method and Shannon Entropy were employed. In qualitative, the population consisted all experts of sustainable development and board members of banks, as well as, senior managers of credit and human resources departments in Iranian governmental banks. And in quantitative, among the staff managers of Iranian governmental banks who held M.A degree or higher, 10 managers were selected by convenience sampling method. The results showed that, elites believe that the highest weights go to consequences (0.499), strategies (0.457), intervening conditions (0.450), core category (0.417), context conditions (0.416) and causal conditions (0.248) in the sustainable development of Iranian governmental banks, respectively. The banking sustainable development as an effective solution for using natural resources, minimizing effect of environmental pollutions, making the environment resilient to natural disasters, and managing environment and natural capitals to prevent physical incidents. Managers of Iranian governmental banks should be familiar with the goals and plans of sustainable banking and place it at the top of the vision and mission of the banking industry. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - نقش مشارکت سیاسی و سیستم دموکراتیک در شکل دهی فرهنگ سیاسی (مورد مطالعه: مدیران و معاونین وزارتخانه‌های منطقه کردستان عراق)
    مدیریت فرهنگی , العدد 43 , السنة 13 , بهار 1398
    مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثرگذاری مشارکت سیاسی در استقرار نظام دموکراتیک و تاثیر فرایندهای دموکراتیک در شکل‌دهی به ارزشهای فرهنگ سیاسی شهروندان کرد در منطقه کردستان عراق انجام شده است. روش پژوهش: این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر ماهیت و روش أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثرگذاری مشارکت سیاسی در استقرار نظام دموکراتیک و تاثیر فرایندهای دموکراتیک در شکل‌دهی به ارزشهای فرهنگ سیاسی شهروندان کرد در منطقه کردستان عراق انجام شده است. روش پژوهش: این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی (پیمایشی) و از نظر روابط بین متغیرها جزو مطالعات همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و معاونین 13 وزارتخانه هستند که براساس فرمول کوکران 73 نفر به عنوان نمونه و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های محقق ساخته برای سنجش متغیرهای مشارکت سیاسی، دموکراسی و ارزش‌های فرهنگ سیاسی است که بر حسب طیف پنج ارزشی لیکرت طراحی شدند. پرسشنامه‌‌ها قبل از توزیع در اختیار 25 نفر خبره قرار گرفت تا روایی و پایایی آنها اطمینان حاصل شود. داده‌ها تحقیق در سطح آمار استنباطی از طریق آزمون‌های کولموگروف - اسمیرنف، همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر، و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL آزمون شدند. یافته‌ها: نتایج آزمون‌ها نشان داد داده‌های جمع‌آوری شده دارای توزیع نرمال هستند. هم‌چنین بین متغیرهای تحقیق همبستگی قوی، مثبت و معنادار وجود دارد، و تحلیل مسیر متغیرها در حد قابل قبول است. نتیجه‌گیری: نتایج بدست آمده حاکی از آن است: اولاً مشارکت سیاسی شهروندان در استقرار یک نظام دموکراتیک موثر است، ثانیاً فرآیندهای دموکراتیک در شکل‌گیری ارزش‌های فرهنگ سیاسی تاثیرگذار است. بر این اساس با اتکا به وضعیت موجود می‌‌توان درصد بالایی از تغییرات را پیش‌بینی کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - ارائه‏ الگوی‏ توسعه‏ پایدار‏ بانکی‏ در‏ بانک‏های‏ دولتی‏ ایران‏ با‏ تأکید‏ بر‏ بانکداری‏ سبز
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 58 , السنة 15 , بهار 1402
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه پایدار بانکی در بانک های دولتی ایران با تأکید بر بانکداری سبز انجام گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و از نوع کمی به روش توصیفی-تحلیلی بود که با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بر مبنای روش پیم أکثر
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه پایدار بانکی در بانک های دولتی ایران با تأکید بر بانکداری سبز انجام گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و از نوع کمی به روش توصیفی-تحلیلی بود که با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بر مبنای روش پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری شامل کارکنان و مدیران ستادی و کارشناسان بانک های دولتی که بر اساس فرمول کوکران 291 نفر از آنان بصورت تصادفی برای روابط بین متغیرها انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شد. یافته ها نشان داد که بر اساس الگوی بدست آمده شرایط علّی توسعه پایدار بانکی در بانک های دولتی ایران با تأکید بر بانکداری سبز عبارتند از؛ "دادن مشاوره برای عرضه خدمات از سوی نیروی انسانی مجرب"، "حفظ و تامین منابع و محیط زیست از سوی تامین کنندگان"، شرایط زمینه ای توسعه پایدار بانکی در بانک های دولتی ایران با تأکید بر بانکداری سبز عبارتند از؛ "بازسازی فرهنگ جامعه"، "ویژگی های سازمانی"، "ارزیابی مدیران مبتنی بر شایسته سالاری"، "تحلیل محیط سرمایه گذاری"، شرایط مداخله گر توسعه پایدار بانکی در بانک های دولتی ایران با تأکید بر بانکداری سبز عبارتند از؛ "نظام حقوقی"، "نظام سیاسی و محیط زیست"، "نظام مالی" و استراتژی های توسعه پایدار بانکی در بانک های دولتی ایران با تأکید بر بانکداری سبز عبارتند از؛ "تحلیل استراتژیک"، "تامین منابع مالی از سوی مشارکت کنندگان"، "بهبود شرایط سیاسی و ارتباطی" و "کنترل ریسک به منظور جذب طرح های سرمایه گذاری". بنابراین مدیران بانک‌های دولتی ایران باید با اهداف و برنامه‌های بانکداری سبز آشنا بوده و آن را در رأس چشم‌انداز و ماموریت صنعت بانکداری قرار دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - ارائه الگوی بومی دولت الکترونیک در ایران ـ مطالعه‌ای در وزارت ورزش و جوانان
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1402
    دولت الکترونیکی با اینکه می‌تواند یک گام اساسی برای پیشبرد اهداف دولت‌ها باشد، با چالش‌هایی نیز در مسیر اجرا روبرو است. اگر دولتها نتوانند خدمات الکترونیکی را بطور یکنواخت، در اختیار عموم جامعه قرار دهند، منجر به شکاف طبقاتی در جامعه و در نهایت نارضایتی مردم خواهد شد. ا أکثر
    دولت الکترونیکی با اینکه می‌تواند یک گام اساسی برای پیشبرد اهداف دولت‌ها باشد، با چالش‌هایی نیز در مسیر اجرا روبرو است. اگر دولتها نتوانند خدمات الکترونیکی را بطور یکنواخت، در اختیار عموم جامعه قرار دهند، منجر به شکاف طبقاتی در جامعه و در نهایت نارضایتی مردم خواهد شد. این به مفهوم انکار دولت الکترونیکی نیست بلکه تاکیدی است بر برنامه‌ریزی دقیق‌تر، که در عصر دیجیتال اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. هدف این پژوهش، ارائه الگوی بومی دولت الکترونیک در ایران می‌باشد. به این منظور در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق، چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید و مدل مفهومی پژوهش ارائه و فرضیات تحقیق تدوین شدند. به منظور آزمون فرضیات، جامعه آماری شامل نخبگان ستاد وزارت ورزش و جوانان، در نظر گرفته شدند. به صورت نمونه‌گیری در دسترس پرسشنامه‌هایی که روایی و پایایی آنها تایید شد بین 131 نفر از نمونه آماری توزیع و با توجه به عدم نرمال بودن توزیع داده‌ها، از روش حداقل مربعات جزیی و نرم‌افزار اسمارت پی ال اس 3 برای تحلیل‌های آماری استفاده شد. بر اساس مقادیر معنی‌داری مربوط به فرضیات، هر شش فرضیه تایید شدند. میزان تأثیر عوامل مدیریتی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.608، میزان تأثیر عوامل نیروی انسانی بر اجرای دولت الکترونیک برابر 0.658، میزان تأثیر عوامل فنی بر توسعه اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.671، میزان تأثیر عوامل اقتصادی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.627، میزان تأثیر عوامل محیطی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.661 و میزان تأثیر عوامل سازمانی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.692 حاصل شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - ارائه الگوی بومی مدیریت توسعه پایدار گردشگری در ایران
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1402
    یکی از عوامل مهم و مؤثر در کاهش وابستگی به نفت و دستیابی به پویایی اقتصادی و توسعه پایدار هر کشور، گردشگری میباشد. رشد شتابان گردشگری در جهان و منافع حاصل از آن، توجه ویژه دولت ها و برنامه ریزان را موجب گردیده و شکل گیری شیوه های جدید سیاست گذاری در این زمینه را به دنبا أکثر
    یکی از عوامل مهم و مؤثر در کاهش وابستگی به نفت و دستیابی به پویایی اقتصادی و توسعه پایدار هر کشور، گردشگری میباشد. رشد شتابان گردشگری در جهان و منافع حاصل از آن، توجه ویژه دولت ها و برنامه ریزان را موجب گردیده و شکل گیری شیوه های جدید سیاست گذاری در این زمینه را به دنبال داشته است. کشورهای پیشرفته دنیا پیش از دیگر کشورها به اهمیّت گردشگری پی برده و برنامه ریزی های گسترده ای برای رشد همه جانبه آن انجام داده اند. گردشگری می تواند در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که منابع اقتصادی چندانی ندارند، به مهم ترین منبع اقتصادی این کشورها تبدیل گردد. هدف این پژوهش، ارائه الگوی بومی مدیریت توسعه پایدار گردشگری در ایران می باشد. به این منظور در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و پیشینه پژوهش، چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید. بر اساس این چارچوب، مدل مفهومی پژوهش ارائه و فرضیات تحقیق نیز تدوین شدند. به منظور آزمون فرضیات تحقیق، جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان ستاد مرکزی وزارت گردشگری، در نظر گرفته شدند. به صورت نمونه گیری در دسترس پرسشنامه هایی که روایی و پایایی آنها تایید شد بین 90 نفر از نمونه آماری توزیع شده و با توجه به عدم نرمال بودن توزیع داده ها، از روش حداقل مربعات جزیی و نرم افزار اسمارت پی ال اس 3 برای تحلیل های آماری استفاده شد. بر اساس مقادیر معنی داری مربوط به فرضیات، هر شش تایید شدند. پیشنهاد اصلی تحقیق انجام تبلیغات مناسب برای توسعه پایدار گردشگری است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - نقش مشارکت سیاسی و نظام دموکراتیک در شکل‌دهی فرهنگ سیاسی
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1398
    پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثرگذاری مشارکتسیاسی در استقرار نظام دموکراتیک، و تعیین ساز و کارهای مشارکتی بر شکل گیری ارزشهای فرهنگ سیاسی در اقلیم کردستان عراق انجام شده است. این پژوهش از نظر ماهیت و روش، توصیفی (پیمایشی) و از نظر روابط بین متغیرها جزو مطالعات همبستگی أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثرگذاری مشارکتسیاسی در استقرار نظام دموکراتیک، و تعیین ساز و کارهای مشارکتی بر شکل گیری ارزشهای فرهنگ سیاسی در اقلیم کردستان عراق انجام شده است. این پژوهش از نظر ماهیت و روش، توصیفی (پیمایشی) و از نظر روابط بین متغیرها جزو مطالعات همبستگی بشمار می آید. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و معاونان 13 وزارتخانه است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران، 73 نفر برآورد گردید. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه های محقق‌ساخته گردآوری شده که روایی و پایایی آنها با انجام آزمونهای مختلف مورد تایید قرار گرفت. داده های تحقیق با نرم افزارهای SPSS و LISREL و از طریق آزمونهای همبستگی و تحلیل مسیر، تحلیل شدند. نتایج بدست آمده نشان داد بین متغیرهای تحقیق همبستگی قوی و مثبت وجود دارد، و مسیر اثرگذاری بین آنها در حد قابل قبول است. به طوری که اولاً مشارکت سیاسی شهروندان در استقرار یک نظام دموکراتیک موثر بوده است، ثانیاً فرآیندهای دموکراتیک در شکل گیری ارزشهای فرهنگ سیاسی موفق عمل کرده است. بر همین مبنا با اتکا به وضعیت موجود می توان درصد بالایی از تغییراترا پیش بینی کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - شناسایی سطح هوش سازمانی با رویکرد رفتاری و عاطفی/ اجتماعی
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1397
    هدف این پژوهش شناسایی مولفه های هوش سازمانی در دو بعد رفتاری و عاطفی/ اجتماعی و سپس شناسایی سطح هوش سازمانی در یک بانک تجاری می باشد. بدین منظور با بررسی ا دبیات موضوع، شناسایی و تقسیم‌بندی مولفه ها از دیدگاه معرفت‌شناختی، در سه گروه‌شناختی، رفتاری و عاطفی/ اجتماعی، با أکثر
    هدف این پژوهش شناسایی مولفه های هوش سازمانی در دو بعد رفتاری و عاطفی/ اجتماعی و سپس شناسایی سطح هوش سازمانی در یک بانک تجاری می باشد. بدین منظور با بررسی ا دبیات موضوع، شناسایی و تقسیم‌بندی مولفه ها از دیدگاه معرفت‌شناختی، در سه گروه‌شناختی، رفتاری و عاطفی/ اجتماعی، با هدف ارائه مدل مفهومی صورت گرفت. سپس با بکارگیری معادلات ساختاری و نرم‌افزارهای 23 SPSS و Smart PLS آزمون‌ها لازم جهت بررسی و تایید مدل انجام شد و پس از آن به منظور شناسایی سطح هوش سازمانی با تکمیل پرسشنامه طراحی شده در جامعه آماری (بانک صادرات ایران) با تکمیل 128پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی صورت گرفت. نتایج نشان می‌دهد: سطح کل هوش سازمانی در بانک صادرات ایران با میانگین چهارده مولفه احصا شده (شامل 8 مولفه در بعد عاطفی/ اجتماعی و 6 مولفه در بعد رفتاری) نزدیک به عدد سه از پنج (82/2) بوده و در کل بیشترین مقادیر در مولفه‌های رفتاری (ذینفعان، ارتباطات) و پایین‌ترین مقادیر در مولفه‌های عاطفی/ اجتماعی (تشویق و رهبری) مشاهده شد. با توجه به این که نوع تحقیق در مرحله شناسایی مولفه‌ها، اکتشافی، روش جمع‌آوری اطلاعات، میدانی و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه است بنابراین تحقیق پیمایشی می باشد. همچنین روایی و پایایی ابزار سنجش از طریق آزمون های مربوطه تایید شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - تحلیل محتوای ریشه‌های فساد در بخش دولتی جوامع درحال‌ توسعه
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 4 , السنة 10 , پاییز 1397
    فساد اداری به ‌عنوان جراحتی قدیمی بر اندام سازمان‌های دولتی جوامع در حال‌ توسعه، امروز به یکی از بحران‌های ملی تبدیل شده است و تداوم رو به گسترش این پدیده خطر سلب اعتماد مردم را در پی دارد. از این ‌رو پژوهش پیش رو با هدف پاسخ به سؤال ریشه‌های فساد اداری در سازمان‌های دو أکثر
    فساد اداری به ‌عنوان جراحتی قدیمی بر اندام سازمان‌های دولتی جوامع در حال‌ توسعه، امروز به یکی از بحران‌های ملی تبدیل شده است و تداوم رو به گسترش این پدیده خطر سلب اعتماد مردم را در پی دارد. از این ‌رو پژوهش پیش رو با هدف پاسخ به سؤال ریشه‌های فساد اداری در سازمان‌های دولتی جوامع در حال ‌توسعه چیست؟ انجام شد. به‌رغم رایج بودن دلایل فساد اداری، تاکنون مطالعه‌ی جامعی در این حوزه صورت نگرفته است. پژوهشگر با به‌کارگیری روش تحلیل محتوا به تحلیل نتایج و یافته‌های پژوهشگران پیشین پرداخت و با انجام 7 گام، ریشه‌ها را در 29 مفهوم و 8 مقوله طبقه‌بندی کرد. برای کنترل کیفی پژوهش‌های منتخب از چک‌لیست CASP و برای تأیید یافته‌ها از ضریب پایایی هولستی استفاده شد. نتایج حاصل از یافته‌های پژوهش نشان داد همه‌ی عوامل در سطوح خرد (انگیزه‌های فردی و شرایط سازمان)، میانی (دولت) و کلان (جامعه و حاکمیت) به عنوان علل فساد، محتمل به نظر می‌رسند. در عین‌ حال در بافت‌های مختلف جوامع در حال ‌توسعه توافق در مورد علل فساد از حد مورد انتظار بیشتر است. در همه نقاط این جوامع چه فقیر و چه غنی، فساد با چند عامل همراه است؛ در سطح کلان، تهدید و تضعیف حاکمیت، جامعه مدنی توسعه‌ نیافته، در سطح میانی، ضعف حاکمیت قانون، کاهش ظرفیت دولت، نبود توسعه اقتصادی، ضعف و در سطح خرد، مدیریت رفتار سیستم‌های سازمانی و ضعف مدیریت رفتار سازمانی پژوهشگران می‌توانند در تحلیل میزان و ویژگی‌های فساد موجود در کشورهای درحال‌توسعه ارتباط میان عوامل علّی در سطوح مختلف را بیابند و با استفاده از مطالعات موردی مقایسه‌ای، بافت رفتاری فرد و گروه، بافت سازمانی، بافت دولت و همچنین بافت اجتماعی گسترده‌تر شامل وضعیت اجتماعی و هنجارها و ارزش‌های اخلاق عمومی جامعه و حاکمیت مورد مطالعه قرار دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - تدوین چارچوبی در راستای آسیب‌شناسی مدیریت توسعه پایدار گردشگری در ایران
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , العدد 12 , السنة 3 , زمستان 1402
    هدف این پژوهش، آسیب‌شناسی مدیریت توسعه پایدار گردشگری و ارائه چارچوبی برای این موضوع بوده که به صورت توصیفی پیمایشی و کاربردی انجام شده است. به این منظور، در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و پیشینه پژوهش، چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید. بر اساس این چارچوب، مدل مفهومی پژوهش أکثر
    هدف این پژوهش، آسیب‌شناسی مدیریت توسعه پایدار گردشگری و ارائه چارچوبی برای این موضوع بوده که به صورت توصیفی پیمایشی و کاربردی انجام شده است. به این منظور، در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و پیشینه پژوهش، چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید. بر اساس این چارچوب، مدل مفهومی پژوهش ارائه و فرضیات تحقیق نیز تدوین شدند. به منظور آزمون فرضیات تحقیق، جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان ستاد مرکزی وزارت گردشگری، در نظر گرفته شدند که بالغ بر 90 نفر بوده‌اند و به‌جای نمونه‌گیری، تمام شماری انجام شده است. در ادامه، پرسشنامه‌هایی که روایی و پایایی آنها تأیید شد، بین 90 نفر توزیع شده و با توجه به عدم نرمال بودن توزیع داده‌ها، از روش حداقل مربعات جزیی و نرم‌افزار اسمارت پی ال اس3 برای تحلیل‌های آماری استفاده شد. بر اساس مقادیر معنی‌داری مربوط به فرضیات، همگی تأیید شدند. میزان تأثیر آسیب اجتماعی در ایجاد مانع توسعه پایدار گردشگری برابر با ۵۶۸/۰، میزان تأثیر آسیب اقتصادی در ایجاد مانع توسعه پایدار گردشگری برابر ۷۲۲/۰، میزان تأثیر آسیب نهادی بر ایجاد مانع در توسعه پایدار گردشگری برابر با ۵۸۷/۰ و میزان تأثیر آسیب زیست محیطی بر ایجاد مانع در توسعه پایدار گردشگری برابر با ۸۰۵/۰ می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - آسیب‌شناسی و ارائه الگوی توسعه پایدار در بانک‌های دولتی ایران
    اقتصاد مالی , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1402
    چکیدهپژوهش حاضر که با هدف آسیب شناسی و ارائه الگوی توسعه پایدار در بانک های دولتی ایران اجرا شد، بنیادی و از نوع آمیخته بود. برای تحلیل داده های کیفی از تحلیل داده بنیاد و برای تحلیل داده های کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی اعضاء أکثر
    چکیدهپژوهش حاضر که با هدف آسیب شناسی و ارائه الگوی توسعه پایدار در بانک های دولتی ایران اجرا شد، بنیادی و از نوع آمیخته بود. برای تحلیل داده های کیفی از تحلیل داده بنیاد و برای تحلیل داده های کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی اعضاء هیات مدیره و مدیران ارشد بخش اعتباری و منابع انسانی بانک‌های دولتی بودند که 18 نفر از آنان بصورت هدفمند برای مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شدند و در بخش کمی کارکنان و مدیران ستادی و کارشناسان بانک های دولتی بودند که 291 نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران بصورت تصادفی برای پرکردن پرسشنامه به روش پیمایشی انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که الگوی توسعه پایدار بانک های دولتی ایران متشکل از 421 مفهوم اولیه حاصل از کدگذاری باز، مفاهیم 41 مقوله خرد و 17 درونمایه اصلی هستند. همچنین عوامل علی، مداخله‌گر و زمینه‌ای بر مقوله ها، مقوله ها، عوامل‌ مداخله‌گر و زمینه‌ای بر راهبرد‌ها و راهبرد‌ها بر پیامدها تاثیر دارد. تفاصيل المقالة