شناسایی سطح هوش سازمانی با رویکرد رفتاری و عاطفی/ اجتماعی
الموضوعات :مهناز کریمی 1 , ابوالحسن فقیهی 2 , اکبر عالم تبریز 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استاد، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: بانک, هوش سازمانی, معادلات ساختاری, رویکرد رفتاری, رویکرد عاطفی/ اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش شناسایی مولفه های هوش سازمانی در دو بعد رفتاری و عاطفی/ اجتماعی و سپس شناسایی سطح هوش سازمانی در یک بانک تجاری می باشد. بدین منظور با بررسی ا دبیات موضوع، شناسایی و تقسیمبندی مولفه ها از دیدگاه معرفتشناختی، در سه گروهشناختی، رفتاری و عاطفی/ اجتماعی، با هدف ارائه مدل مفهومی صورت گرفت. سپس با بکارگیری معادلات ساختاری و نرمافزارهای 23 SPSS و Smart PLS آزمونها لازم جهت بررسی و تایید مدل انجام شد و پس از آن به منظور شناسایی سطح هوش سازمانی با تکمیل پرسشنامه طراحی شده در جامعه آماری (بانک صادرات ایران) با تکمیل 128پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی صورت گرفت. نتایج نشان میدهد: سطح کل هوش سازمانی در بانک صادرات ایران با میانگین چهارده مولفه احصا شده (شامل 8 مولفه در بعد عاطفی/ اجتماعی و 6 مولفه در بعد رفتاری) نزدیک به عدد سه از پنج (82/2) بوده و در کل بیشترین مقادیر در مولفههای رفتاری (ذینفعان، ارتباطات) و پایینترین مقادیر در مولفههای عاطفی/ اجتماعی (تشویق و رهبری) مشاهده شد. با توجه به این که نوع تحقیق در مرحله شناسایی مولفهها، اکتشافی، روش جمعآوری اطلاعات، میدانی و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است بنابراین تحقیق پیمایشی می باشد. همچنین روایی و پایایی ابزار سنجش از طریق آزمون های مربوطه تایید شد.
_||_