فهرس المقالات رضا نجف بیگی


  • المقاله

    1 - تبیین چالش‌های متناسب‌سازی ساختار تشکیلات دولت در اجرای برنامه‌ جامع اصلاح نظام اداری و مقایسه وضع موجود و مطلوب آن
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1398
    زمینه: امروزه متناسب‌سازی ساختار دولت و نظام اداری از بحث‌برانگیزترن مباحث مرتبط با اداره‌ی امور دولتی است. نظام اداری در توسعه هرجامعه‌ای نقش اساسی ایفاء می‌کند، به‌نحوی که بدون داشتن یک نظام اداری متناسب، دستیابی به توسعه ناممکن است. هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی چا أکثر
    زمینه: امروزه متناسب‌سازی ساختار دولت و نظام اداری از بحث‌برانگیزترن مباحث مرتبط با اداره‌ی امور دولتی است. نظام اداری در توسعه هرجامعه‌ای نقش اساسی ایفاء می‌کند، به‌نحوی که بدون داشتن یک نظام اداری متناسب، دستیابی به توسعه ناممکن است. هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی چالش‌ها و راه‌کارهای متناسب‌سازی ساختار تشکیلات دولت در اجرای برنامه اصلاح نظام اداری بوده است. روش: این پژوهش از نظر نحوة گردآوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی، و از نظر مقاصد پژوهش، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش نیز خبرگان علمی و اجرایی در محیط دانشگاهی و سازمان‌های دولتی بوده‌اند. برای جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌های محقق‌ساخته به‌کارگرفته شد، و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم-افزارهای اس.پی.اس.اس و اکسل انجام گرفت. یافته‌ها: در این پژوهش با بررسی ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان، تعداد 66 شاخص شناسایی و استخراج گردید، که بعد از قضاوت خبرگان و با استفاده از آزمون دلفی فازی 29 مورد از شاخص ها مورد تائید قرار گرفت و در 5 مولفه اصلی سازماندهی گردید. نتایج تحقیق بر اساس آزمون تی‌دو نمونه مستقل نشان داد که وضعیت موجود ساختار تشکیلات دولت مناسب نیست و با وضعیت مطلوب فاصله معنی‌دار و بسیار زیادی دارد. نتیجه‌گیری: سعی مدیران بر تعدیل یا مرتفع کردن آنها می‌تواند گام بزرگی در جهت متناسب‌سازی ساختار تشکیلات دولت باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - Pathology And Providing a Model Of The Development Of Administrative Ethics In Governmental Organizations (Case Study: Iranian Governmental Bank)
    International Journal of Finance, Accounting and Economics Studies , العدد 5 , السنة 4 , پاییز 2023
    This study aimed to pathologies and presents a model for the development of administrative ethics in Iranian state banks which was basic research of the mixed method. For qualitative data analysis, thematic theory and for quantitative data analysis, structural equations أکثر
    This study aimed to pathologies and presents a model for the development of administrative ethics in Iranian state banks which was basic research of the mixed method. For qualitative data analysis, thematic theory and for quantitative data analysis, structural equations were used. The statistical population of the qualitative section consisted of members of the board of directors and senior managers of credit and human resources departments of state-owned banks, 22 of whom were purposefully selected for semi-structured interviews. The statistical population of the quantitative section consisted of staff and staff managers and experts of state banks, 300 of whom were randomly selected for relationships between variables based on Cochran's formula. The results showed that the development of administrative ethics model in Iranian state banks consists of 437 themes, 322 primary concepts, 17 concepts and 3 main themes, which are the most significant components; "individual dimension", "organizational dimension" and "environmental dimension". تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - Design and Formulate a Conceptual Framework for Sustainable Development in Iranian Governmental Banks with the Delphi Technique and Shannon Entropy Approach
    International Journal of Finance, Accounting and Economics Studies , العدد 5 , السنة 4 , پاییز 2023
    Sustainable development is one of the most important driving forces of business strategies and the banks have taken steps to implement principles of sustainability and move toward being sustainable. The aim of present study was design and formulate a conceptual framewor أکثر
    Sustainable development is one of the most important driving forces of business strategies and the banks have taken steps to implement principles of sustainability and move toward being sustainable. The aim of present study was design and formulate a conceptual framework for sustainable development in Iranian governmental banks. The present study was a basic research in terms of purpose that conducted by mixed method in exploratory model of Model based Development Tool, whereby in qualitative the grounded theory was used, and in quantitative the Delphi method and Shannon Entropy were employed. In qualitative, the population consisted all experts of sustainable development and board members of banks, as well as, senior managers of credit and human resources departments in Iranian governmental banks. And in quantitative, among the staff managers of Iranian governmental banks who held M.A degree or higher, 10 managers were selected by convenience sampling method. The results showed that, elites believe that the highest weights go to consequences (0.499), strategies (0.457), intervening conditions (0.450), core category (0.417), context conditions (0.416) and causal conditions (0.248) in the sustainable development of Iranian governmental banks, respectively. The banking sustainable development as an effective solution for using natural resources, minimizing effect of environmental pollutions, making the environment resilient to natural disasters, and managing environment and natural capitals to prevent physical incidents. Managers of Iranian governmental banks should be familiar with the goals and plans of sustainable banking and place it at the top of the vision and mission of the banking industry. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارائه‏ الگوی‏ توسعه‏ پایدار‏ بانکی‏ در‏ بانک‏های‏ دولتی‏ ایران‏ با‏ تأکید‏ بر‏ بانکداری‏ سبز
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , العدد 58 , السنة 15 , بهار 1402
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه پایدار بانکی در بانک های دولتی ایران با تأکید بر بانکداری سبز انجام گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و از نوع کمی به روش توصیفی-تحلیلی بود که با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بر مبنای روش پیم أکثر
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه پایدار بانکی در بانک های دولتی ایران با تأکید بر بانکداری سبز انجام گردید. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و از نوع کمی به روش توصیفی-تحلیلی بود که با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بر مبنای روش پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری شامل کارکنان و مدیران ستادی و کارشناسان بانک های دولتی که بر اساس فرمول کوکران 291 نفر از آنان بصورت تصادفی برای روابط بین متغیرها انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شد. یافته ها نشان داد که بر اساس الگوی بدست آمده شرایط علّی توسعه پایدار بانکی در بانک های دولتی ایران با تأکید بر بانکداری سبز عبارتند از؛ "دادن مشاوره برای عرضه خدمات از سوی نیروی انسانی مجرب"، "حفظ و تامین منابع و محیط زیست از سوی تامین کنندگان"، شرایط زمینه ای توسعه پایدار بانکی در بانک های دولتی ایران با تأکید بر بانکداری سبز عبارتند از؛ "بازسازی فرهنگ جامعه"، "ویژگی های سازمانی"، "ارزیابی مدیران مبتنی بر شایسته سالاری"، "تحلیل محیط سرمایه گذاری"، شرایط مداخله گر توسعه پایدار بانکی در بانک های دولتی ایران با تأکید بر بانکداری سبز عبارتند از؛ "نظام حقوقی"، "نظام سیاسی و محیط زیست"، "نظام مالی" و استراتژی های توسعه پایدار بانکی در بانک های دولتی ایران با تأکید بر بانکداری سبز عبارتند از؛ "تحلیل استراتژیک"، "تامین منابع مالی از سوی مشارکت کنندگان"، "بهبود شرایط سیاسی و ارتباطی" و "کنترل ریسک به منظور جذب طرح های سرمایه گذاری". بنابراین مدیران بانک‌های دولتی ایران باید با اهداف و برنامه‌های بانکداری سبز آشنا بوده و آن را در رأس چشم‌انداز و ماموریت صنعت بانکداری قرار دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - آسیبشناسی برنامهریزی استراتژیک در سازمانهای محلی (مطالعه موردی شورای شهر و شهرداریهای استان کرمانشاه)
    مطالعات مدیریت شهری , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1398
    مقدمه و هدف پژوهش: برنامه ریزی استراتژیک در سازمانهای محلی همواره با موانعی روبرو بوده است که بر کیفیت برنامه ها اثرگذار است.این تحقیق با شناسایی عوامل اثرگذار بر برنامه ریزی استراتژیک، آسیبهای موجود را شناسایی و راهکارهای لازم را ارایه می دهد.روش پژوهش: این تحقیق کمی و أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: برنامه ریزی استراتژیک در سازمانهای محلی همواره با موانعی روبرو بوده است که بر کیفیت برنامه ها اثرگذار است.این تحقیق با شناسایی عوامل اثرگذار بر برنامه ریزی استراتژیک، آسیبهای موجود را شناسایی و راهکارهای لازم را ارایه می دهد.روش پژوهش: این تحقیق کمی و کیفی (آمیخته) بوده و از لحاظ هدف تحقیقات توصیفی و اکتشافی است.جهت جمع آوری اطلاعات علاوه بر مطالعات کتابخانه ای ومتون مرتبط از طریق مصاحبه نیم ساختارمند با خبرگان نیز استفاده گردیده است.که پس از تحلیل تم، از طریق فازی سازی نظرخبرگان، عوامل شناسایی شده در قالب مدل ارایه می گردد.پس از آن اعتبار مدل مورد سنجش قرار می گیرد و اثر عوامل چهارگانه بر متغیر وابسته اندازه گیری می شود.در نهایت درمورد عوامل تحلیل شکاف صورت می-گیرد تا آسیبها شناسایی شوند.یافته‌ها: در قسمت کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و مطالعه متون مختلف با روش تحلیل تم 33 زیرمقوله مشخص و در چهار دسته رفتاری، ارتباطی، دانشی و نهادی دسته بندی و در قسمت کمی برای فازی‌سازی دیدگاه خبرگان از اعداد فازی مثلثی (طیف 9 درجه) استفاده و سپس پرسشنامه براساس مدل ارائه شده تهیه و در جامعه آماری 133نفری (نمونه 98 نفر) توزیع شد. شاخص‌های برازش مدل تحقیق مثبت و بزرگ‌تر از صفر بوده و مقدار شاخص GOF 611/0 بوده که نشان از کیفیت مدل دارد. بعد از آن چهار فرضیه تاثیر معنادار آسیب​های چهارگانه دانشی، رفتاری، ارتباطی و نهادی با برنامه‌ریزی استراتژیک با احتمال95/0 رد نشد. در نهایت تحلیل شکاف وضع موجود و مطلوب با توزیع پرسشنامه ای دیگر در جامعه مورد نظر صورت گرفت.نتیجه گیری: باتوجه به نتایج تحقیق، بین وضع موجود و مطلوب عوامل چهارگانه شکاف معناداری وجود داشت. از بین 33 شاخص شناسایی شده، 7 مورد از آنها با وضع مطلوب خود فاصله نداشتند و جز آسیب​ها شناسایی نشدند. با توجه به فاصله وضع موجود و مطلوب سایر عوامل، آسیبهای برنامه ریزی استراتژیک شناسایی شدند و راهکارهای مرتبط ارائه گردیده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری بیزین در تاثیر نگرش و آگاهی مصرف کننده ها بر قصد مشارکت در سیستم جمع آوری پسماند الکترونیکی
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 1 , السنة 24 , بهار 1401
    زمینه و هدف: مدیریت زبالهها و پسماندهای شهری در هر جامعه از دغدغههای اصلی بوده و در این زمینه، نقش آفرینی و مشارکتشهروندان از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف تحقیق حاضر، طراحی مدل تاثیر نگرش و آگاهی مصرف کننده ها بر قصد مشارکت درسیستم جمع آوری پسماند الکترونیکی میباشد.روش أکثر
    زمینه و هدف: مدیریت زبالهها و پسماندهای شهری در هر جامعه از دغدغههای اصلی بوده و در این زمینه، نقش آفرینی و مشارکتشهروندان از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف تحقیق حاضر، طراحی مدل تاثیر نگرش و آگاهی مصرف کننده ها بر قصد مشارکت درسیستم جمع آوری پسماند الکترونیکی میباشد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام از نوع مطالعه موردی است. پس از استخراج سازه ها از مبانینظری مقالات، جهت نهایی سازی آن ها از 25 نفر از خبرگان نظرخواهی به عمل آمد. همچنین، برای اعتبارسنجی مدل تحقیق، نمونه ای0 استفاده گردید. روش / شامل 384 نفر از شهروندان تهرانی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد با پایایی 968اجرا شد. AMOS اعتبارسنجی مدل، معادلات ساختاری بیزین است که در نرم افزار26 AMOS اجرا شد.یافته ها: یافتههای تحقیق نشان داد که عوامل محیطی، هنجار ذهنی، محرک اقتصادی، زیرساخت و نگرش از مدل یانگ کو همکاران2017 ( بر قصد مشارکت شهروندان موثرند. همچنین، متغیرهای آموزش افراد، مسئولیت پذیری و تبلیغات که از مقاله توکلی نیا و (همکاران ) 2017 ( شناسایی شدند، موردتایید خبرگان قرار گفت. در بین عوامل شناسایی شده، بالاترین اثرگذاری مربوط به عوامل محیطی با میزان اثرگذاری حدود 85 درصد بود.بحث و نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که عوامل محیطی، هنجار ذهنی و نگرش روی زیر ساخت و محرک اقتصادی تاثیرگذاشته و از طریق این دو متغیر بر قصد مشارکت شهروندان تاثیرگذار بوده و دارای تاثیر غیرمستقیم می باشند. در نهایت، تبلیغات ومسئولیت پذیری از طریق عوامل محیطی روی قصد مشارکت شهروندان تاثیرگذار هستند. ضمنا، نتایج نشان می دهد که زیر ساختموجب تسهیل تبدیل هنجارهای ذهنی و نگرش به نیات شده که نشان می دهد عدم دسترسی به زیرساخت جمع آوری پسماندهایالکترونیک، منجر به کاهش تاثیرگذاری هنجار ذهنی و نگرش بر روی قصد می شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - ارائه الگوی بومی دولت الکترونیک در ایران ـ مطالعه‌ای در وزارت ورزش و جوانان
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1402
    دولت الکترونیکی با اینکه می‌تواند یک گام اساسی برای پیشبرد اهداف دولت‌ها باشد، با چالش‌هایی نیز در مسیر اجرا روبرو است. اگر دولتها نتوانند خدمات الکترونیکی را بطور یکنواخت، در اختیار عموم جامعه قرار دهند، منجر به شکاف طبقاتی در جامعه و در نهایت نارضایتی مردم خواهد شد. ا أکثر
    دولت الکترونیکی با اینکه می‌تواند یک گام اساسی برای پیشبرد اهداف دولت‌ها باشد، با چالش‌هایی نیز در مسیر اجرا روبرو است. اگر دولتها نتوانند خدمات الکترونیکی را بطور یکنواخت، در اختیار عموم جامعه قرار دهند، منجر به شکاف طبقاتی در جامعه و در نهایت نارضایتی مردم خواهد شد. این به مفهوم انکار دولت الکترونیکی نیست بلکه تاکیدی است بر برنامه‌ریزی دقیق‌تر، که در عصر دیجیتال اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. هدف این پژوهش، ارائه الگوی بومی دولت الکترونیک در ایران می‌باشد. به این منظور در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق، چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید و مدل مفهومی پژوهش ارائه و فرضیات تحقیق تدوین شدند. به منظور آزمون فرضیات، جامعه آماری شامل نخبگان ستاد وزارت ورزش و جوانان، در نظر گرفته شدند. به صورت نمونه‌گیری در دسترس پرسشنامه‌هایی که روایی و پایایی آنها تایید شد بین 131 نفر از نمونه آماری توزیع و با توجه به عدم نرمال بودن توزیع داده‌ها، از روش حداقل مربعات جزیی و نرم‌افزار اسمارت پی ال اس 3 برای تحلیل‌های آماری استفاده شد. بر اساس مقادیر معنی‌داری مربوط به فرضیات، هر شش فرضیه تایید شدند. میزان تأثیر عوامل مدیریتی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.608، میزان تأثیر عوامل نیروی انسانی بر اجرای دولت الکترونیک برابر 0.658، میزان تأثیر عوامل فنی بر توسعه اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.671، میزان تأثیر عوامل اقتصادی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.627، میزان تأثیر عوامل محیطی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.661 و میزان تأثیر عوامل سازمانی بر اجرای دولت الکترونیک برابر با 0.692 حاصل شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - ارائه مدل نظام جذب، تأمین و تعدیل منابع انسانی کارآفرین محور در سازمان های دولتی ایران
    مدیریت بهره‌وری , العدد 52 , السنة 14 , بهار 1399
    طبق تحقیقات انجام شده استفاده از رفتارهای کارآفرینانه در سازمان های دولتی ایران چندان موفق نبوده و بهبود این شرایط نیازمند شکل دهی مجدد سیاست های توسعه مدیریت منابع انسانی در کشور است بر همین مبنا در این مقاله به دنبال ارائه مدل مناسب در حوزه نظام جذب، تأمین و تعدیل منا أکثر
    طبق تحقیقات انجام شده استفاده از رفتارهای کارآفرینانه در سازمان های دولتی ایران چندان موفق نبوده و بهبود این شرایط نیازمند شکل دهی مجدد سیاست های توسعه مدیریت منابع انسانی در کشور است بر همین مبنا در این مقاله به دنبال ارائه مدل مناسب در حوزه نظام جذب، تأمین و تعدیل منابع انسانی بر اساس مدل میرسپاسی به عنوان یکی از زیر نظام‌های چهارگانۀ نظام مدیریت منابع انسانی هستیم که بتواند کارآفرینی را در سازمان های دولتی ایران ایجاد و یا تقویت نماید در همین راستا از ابعاد مورد نظر میرسپاسی در حوزه نظام جذب، تأمین و تعدیل منابع انسانی که شامل نظام جبران خدمت، طراحی مشاغل و مدیریت امور استخدامی می‌باشد استفاده کردیم با توجه به روش پژوهش که ترکیبی است جامعۀ آماری آن نیز به دو دستۀ کیفی و کمّی تقسیم‌بندی می‌شوند، دستۀ اول خُبرگان پژوهش هستند که شامل 25 نفر از استادان دانشگاهی می‌باشند و دستۀ دوم مدیران و کارشناسان منابع انسانی وزارتخانه‌های ایران می‌باشند. روش نمونه‌گیری، طبقه‌ای در دسترس و ابزار گردآوری داده‌ها پرسش نامه است.در نهایت بعد از بررسی موانع کارآفرینی نظام جذب، تأمین و تعدیل منابع انسانی در وزارتخانه‌های کشور براساس نظر خبرگان با استفاده از نرم‌افزار لیزرل، مدل مناسب ارائه می گردد که در آن ابعاد جبران خدمت، مدیریت امور استخدامی و طراحی مشاغل بایستی طوری طراحی شوند که بتوانند نوآوری، پیش کنشی و انعطاف پذیری را به عنوان ابعاد شناسایی شده کارآفرینی درسازمان های دولتی ایران تقویت نمایند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - ارائه الگوی مطلوب برای انتخاب اعضای هیأت‌علمی در دانشگاه‌های ایران (در راستای بهره وری منابع انسانی)
    مدیریت بهره‌وری , العدد 37 , السنة 10 , تابستان 1395
    پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل مطلوب برای معیارهای انتخاب اعضای هیأت‌علمی در دانشگاه‌های ایران اجرا شده است. در این پژوهش از دو رویکرد کیفی و کمی و در سه مرحله متوالی به‌صورت تلفیقی استفاده گردید. از بعد هدف یک پژوهش اکتشافی به شیوه استقرایی، از بعد زمان، مقطعی و از بعد مخا أکثر
    پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل مطلوب برای معیارهای انتخاب اعضای هیأت‌علمی در دانشگاه‌های ایران اجرا شده است. در این پژوهش از دو رویکرد کیفی و کمی و در سه مرحله متوالی به‌صورت تلفیقی استفاده گردید. از بعد هدف یک پژوهش اکتشافی به شیوه استقرایی، از بعد زمان، مقطعی و از بعد مخاطب استفاده از پژوهش، توسعه‌ای محسوب می‌شود. در این پژوهش برای گردآوری داده‌ها از روش غیرتعاملی و پیمایشی استفاده شده است که در روش غیرتعاملی از شیوه‌های کتابخانه‌ای و تحلیل محتوا و در روش پیمایشی از سه نوع پرسشنامه (پرسشنامه باز، پرسشنامه نیمه‌باز و پرسشنامه بسته) به‌عنوان ابزار گردآوری داده‌ها، بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های ایران (به استثنای دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی) بوده‌اند. برای انجام تحلیل محتوا، انتخاب متون بر مبنای نمونه برداری تئوریک که در استراتژی تئوری داده بنیاد معمول می باشد، صورت گرفته است. تعداد 21 نفر از خبرگان به روش گلوله برفی در مصاحبه نیمه ساختارمند مشارکت داشتند و حجم نمونه آماری در مرحله تحلیل عاملی تأییدی 360 نفر و تعداد خبرگان مشارکت‌کننده برای تکمیل پرسشنامه ANP، 20 نفر بودند. در بخش اول، داده‌های کیفی در فرایند اجرای نظریه داده بنیادی تحلیل شد و منجر به طراحی مدل اولیه پژوهش گردید. سپس با رویکرد کمّی، بااستفاده ازتحلیل عاملی تأییدی به کمک نرم‌افزار SPSS، نسبت به اعتبارسنجی مدل مفهومی و تعیین معیارهای نهایی برای انتخاب اعضای هیأت‌علمی اقدام شد. در ادامه با استفاده از فرایند تحلیل شبکه‌ای خوشه‌ای، با استفاده از نرم‌افزار Super decision، اهمیت هریک از ابعاد، ملاک‌ها و شاخص‌های مدل تعیین گردید؛بعنوان الگوی نهایی پژوهش ارائه شد؛که الگوی ارائه شده می‌تواند در دانشگاه‌های ایران برای انتخاب اعضای هیأت‌علمی ونیز برای آسیب‌شناسی آن،مورداستفاده قرارگیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - Factors Causing Failure in Teleworking: the Case of Government Agencies in Iran
    پژوهشگر , العدد 5 , السنة 1 , تابستان 2016
    Teleworking is one of the new methods applied in most developed countries to increase organizational flexibility, reduce costs and improve performance. However, the implementation of teleworking is not so successful in Iran. Therfore, the objective of the present study أکثر
    Teleworking is one of the new methods applied in most developed countries to increase organizational flexibility, reduce costs and improve performance. However, the implementation of teleworking is not so successful in Iran. Therfore, the objective of the present study is to identify the factors causing failure in implementation of teleworking. The study is carried out in the governmental agencies in Iran. The study is qualitative. The data was collected through interview and was then analyzed using Coding Method. The findings indicated that 15 concepts in 5 categories prevent the successful implementation of teleworking in government agencies in Iran. Finally, based on the findings, suggestions and recommendations were made for the mangers responsible for telwroking. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - Modeling the Effects of Media on Affective Commitment to Strategy Implementation
    پژوهشگر , العدد 1 , السنة 3 , زمستان 2018
    This study investigates the directions and strengths of the relationships among Media based internal communications and affective commitment to strategy implementation in Bank Sepah. This is a descriptive, applied research and Mixed quantitative and qualitative methods أکثر
    This study investigates the directions and strengths of the relationships among Media based internal communications and affective commitment to strategy implementation in Bank Sepah. This is a descriptive, applied research and Mixed quantitative and qualitative methods were used to collect data. Firstly focus group interviews were used to identify the factors of media effecting affective commitment and generating items for the development of a questionnaire. Secondly the questionnaire was used for data gathering and finally a model for the effects of media on affective commitment to strategy implementation was developed by the help of Structural Equation Model (SEM). Structural equation models were used to validate the measure and test the proposed relationships. 450 questionnaires were distributed among the employees of bank Sepah with more than 5 years’ experience and ultimately 410 questionnaires were returned. Findings of this study indicate that media based training, explication of strategy, feedback from employees, appraising favorable behavior and advertisements have positive effect on affective commitment to strategy implementation. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - طراحی و تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان بانک‌های دولتی ایران (براساس نظریه داده بنیاد)
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1400
    پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان بانک‌های دولتی ایران(ملی، سپه، مسکن و کشاورزی) صورت پذیرفته است.پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری نظریه داده بنیاد انجام شده است . جامعه آماری شامل مدیران بانک‌های دولتی کشور، نخبگان حوزه‌ی یادگی أکثر
    پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان بانک‌های دولتی ایران(ملی، سپه، مسکن و کشاورزی) صورت پذیرفته است.پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری نظریه داده بنیاد انجام شده است . جامعه آماری شامل مدیران بانک‌های دولتی کشور، نخبگان حوزه‌ی یادگیری سازمانی بانک‌های دولتی و افرادی که از ساختار این بانک‌ها اطلاع داشتند، می‌باشد که از روش نمونه‌گیری انتخابی هدفمند، 15نفرازآن ها انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد و تحلیل مصاحبه ها نیز با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کد گذاری انتخابی صورت گرفت که براساس نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها، الگوی یادگیری سازمانی در بانک‌های دولتی در پنج مقوله‌ی شرایط علّی، زمینه ها، مداخله‌گرها، راهبردها و پیامدها، ارائه گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - بررسی اثرگذاری قابلیتهای پویا و نوآوری در مدیریت عملکرد (مورد مطالعه: سازمان منطقة ویژة اقتصادی انرژی پارس)
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 2 , السنة 4 , تابستان 1400
    در سال‌های اخیر، تلاش بسیاری با هدف طرح الگوی مدیریت عملکرد در سازمان‌ها و بنگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی صورت گرفته است. به‌رغم این اقدامات، بسیاری از سازمان‌ها همچنان بهره‌وری اندکی دارند، زیرا الگویی کارآمد و مؤثر ارائه نشده است که بتواند عملکرد را به‌صورت اصولی و در مس أکثر
    در سال‌های اخیر، تلاش بسیاری با هدف طرح الگوی مدیریت عملکرد در سازمان‌ها و بنگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی صورت گرفته است. به‌رغم این اقدامات، بسیاری از سازمان‌ها همچنان بهره‌وری اندکی دارند، زیرا الگویی کارآمد و مؤثر ارائه نشده است که بتواند عملکرد را به‌صورت اصولی و در مسیر اعتلای سازمان، مدیریت کند. هدف این پژوهش شناساندن مدلی از مدیریت عملکرد است که، با بهره‌گیری از آن، بستر مناسبی برای ایجاد نوآوری و رشد آن در سازمان فراهم ‌آید. به بیانی دیگر، نشان داده می‌شود که سازمان‌ چگونه می‌تواند، با به‌کارگیری نوآوری و قابلیتهای پویا، مدیریت عملکرد خود را ارتقا بخشد. در این پژوهش، ابتدا با نظرخواهی از خبرگان، پرسشنامة پژوهش تدوین و با استفاده از شاخص‌های CVI و CVR، روایی محتوایی سؤالات پرسشنامه بررسی و تایید گردید. سپس 380 پرسشنامه میان جانعه آماری (مدیران و کارکنان سازمان منطقة ویژة اقتصادی انرژی پارس) توزیع شد که 292 مورد از آن‌ها پاسخ و عودت داده شد. داده‌های جمع‌آوری شده، با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS و تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری، به همراه تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل و رابطه بین متغیرها بررسی گردید. بر اساس یافته‌های حاصله از تحلیل‌های آماری، مشخص شد که هر سه بعد متغیر قابلیتهای پویا (درک، کسب و تغییر) اثرگذاری مثبت و معنا‌داری در مدیریت عملکرد دارد. در خصوص متغیر نوآوری نیز، هر سه بعد نوآوری (نوآوری در محصول، نوآوری در فرایند و نوآوری در ساختار)، به صورت مثبت و معنا‌داری بر مدیریت عملکرد اثر دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - آسیب‌شناسی و ارائه الگوی توسعه پایدار در بانک‌های دولتی ایران
    اقتصاد مالی , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1402
    چکیدهپژوهش حاضر که با هدف آسیب شناسی و ارائه الگوی توسعه پایدار در بانک های دولتی ایران اجرا شد، بنیادی و از نوع آمیخته بود. برای تحلیل داده های کیفی از تحلیل داده بنیاد و برای تحلیل داده های کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی اعضاء أکثر
    چکیدهپژوهش حاضر که با هدف آسیب شناسی و ارائه الگوی توسعه پایدار در بانک های دولتی ایران اجرا شد، بنیادی و از نوع آمیخته بود. برای تحلیل داده های کیفی از تحلیل داده بنیاد و برای تحلیل داده های کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی اعضاء هیات مدیره و مدیران ارشد بخش اعتباری و منابع انسانی بانک‌های دولتی بودند که 18 نفر از آنان بصورت هدفمند برای مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب شدند و در بخش کمی کارکنان و مدیران ستادی و کارشناسان بانک های دولتی بودند که 291 نفر از آنان بر اساس فرمول کوکران بصورت تصادفی برای پرکردن پرسشنامه به روش پیمایشی انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که الگوی توسعه پایدار بانک های دولتی ایران متشکل از 421 مفهوم اولیه حاصل از کدگذاری باز، مفاهیم 41 مقوله خرد و 17 درونمایه اصلی هستند. همچنین عوامل علی، مداخله‌گر و زمینه‌ای بر مقوله ها، مقوله ها، عوامل‌ مداخله‌گر و زمینه‌ای بر راهبرد‌ها و راهبرد‌ها بر پیامدها تاثیر دارد. تفاصيل المقالة