-
المقاله
1 - Factors Causing Failure in Teleworking: the Case of Government Agencies in Iranپژوهشگر , العدد 5 , السنة 1 , تابستان 2016Teleworking is one of the new methods applied in most developed countries to increase organizational flexibility, reduce costs and improve performance. However, the implementation of teleworking is not so successful in Iran. Therfore, the objective of the present study أکثرTeleworking is one of the new methods applied in most developed countries to increase organizational flexibility, reduce costs and improve performance. However, the implementation of teleworking is not so successful in Iran. Therfore, the objective of the present study is to identify the factors causing failure in implementation of teleworking. The study is carried out in the governmental agencies in Iran. The study is qualitative. The data was collected through interview and was then analyzed using Coding Method. The findings indicated that 15 concepts in 5 categories prevent the successful implementation of teleworking in government agencies in Iran. Finally, based on the findings, suggestions and recommendations were made for the mangers responsible for telwroking. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - شناسایی ابعاد اساسی بیتفاوتی سازمانی معلمان: پژوهشی ترکیبیدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1401مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدفِ شناسایی و رتبهبندی ابعاد اساسی بیتفاوتی سازمانی در بین معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهرستان فردیس انجام شده است. روش شناسی پژوهش: رویکرد پژوهش آمیخته و با طرح اکتشافی بود. در بخش کیفی این پژوهش أکثرمقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدفِ شناسایی و رتبهبندی ابعاد اساسی بیتفاوتی سازمانی در بین معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهرستان فردیس انجام شده است. روش شناسی پژوهش: رویکرد پژوهش آمیخته و با طرح اکتشافی بود. در بخش کیفی این پژوهش از روش نظریه برخاسته از دادهها و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. روش نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقهای بود. نمونه آماری در بخش کیفی با در نظر گرفتن قانون اشباع نظری، تعداد 14 نفر و در بخش کمی، براساس فرمول کوکران تعداد 320 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته با 32 سؤال بود. در بخش کیفی برای دستیابی به روایی از چک کردن به وسیله شرکتکنندگان و برای تعیین پایایی از راهبرد تائید همکاران پژوهشی استفاده شد. در بخش کمی بهمنظور بررسی روایی پرسشنامه ازنظرات خبرگان استفاده شد، نتیجه آزمون آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمد که نشاندهنده پایایی بالای پرسشنامه بود. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی، تحلیل محتوایی استقرایی با بهرهگیری از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بود که 32 نشانگر و 9 بُعد (بیتفاوتی ناشی از حوادث، بیتفاوتی ناشی از علل مادی، بیتفاوتی ناشی از عوامل روحی و روانی، بیتفاوتی ناشی از علل مدیریتی، بیتفاوتی ناشی از عدم مشارکت همکاران، بیتفاوتی ناشی از اظهارنظر افراد غیرمتخصص، بیتفاوتی ناشی از محیط کار، بیتفاوتی ناشی از سازمان و بیتفاوتی ناشی از حضور اربابرجوع) شناسایی شد. در بخش کمی، از نرمافزار SPSS برای تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن و از نرمافزار AMOS برای تحلیل عاملی تائیدی، معادله های ساختاری، تحلیل مسیر و برازش مدل بهره گرفته شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که؛ با توجه به بار عاملی بالای هر یک از گویه ها، ابعاد بیتفاوتی سازمانی معلمان تائید شد. براساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی، مدل پژوهش مدلی روا میباشد و چهارچوب مناسبی را جهت بررسی ابعاد بیتفاوتی سازمانی معلمان ارائه میدهد. همچنین نتایج نشان داد که؛ بیتفاوتی ناشی از اظهارنظر افراد غیرمتخصص مهمترین بُعد بیتفاوتی در بین معلمان میباشد و سایر ابعاد در جایگاههای بعدی قرار دارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - بررسی میزان انطباق آموزشهای فنی و حرفهای با نیازهای آموزشی بخش صنایع در شهرستان خرمشهردوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 8 , بهار 1396هدف این پژوهش، بررسی میزان انطباق آموزشهای فنیوحرفهای با نیازهای آموزشی بخش صنایع در شهرستان خرمشهر بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعۀآماری پژوهش شامل کلیه سازمانها و شرکتها (صنایع کوچک، متوسط و بزرگ شهرستان مطابق اطلاعات ثبت ش أکثرهدف این پژوهش، بررسی میزان انطباق آموزشهای فنیوحرفهای با نیازهای آموزشی بخش صنایع در شهرستان خرمشهر بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعۀآماری پژوهش شامل کلیه سازمانها و شرکتها (صنایع کوچک، متوسط و بزرگ شهرستان مطابق اطلاعات ثبت شده در اداره صنایع استان_ وزارت صنایع و معادن، معاونت توسعه صنعتی، دفتر آمار و اطلاع رسانی) که 42 شرکت برآورد شد و مرکز فنی و حرفهای شهرستان خرمشهر، در بخش صنعت بود. نمونهگیری دوبار و به دو منظور انجام شد. ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 9 شرکت انتخاب گردید و با 9 نفر از مدیران و 9 نفر از کارشناسان مصاحبه به عمل آمد. در مرحلۀ دوم به صورت تصادفی ساده، 125 نفر از مدیران و کارشناسان برای تکمیل پرسشنامه انتخاب گردید. جهت جمعآوری دادهای پژوهش از بررسی اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که روایی محتوایی پرسشنامه توسط صاحبنظران مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار محاسبه و تأیید شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که بین عملکرد موجود آموزشهای فنیوحرفهای با وضعیت مطلوب (نیازها و محورهای آموزشی شناسایی شده دارای اولویت) این شهرستان انطباق وجود ندارد. همچنین بررسی نتایج بدست آمده، نشان داد که 9 دورۀ عمومی، 7 دوره مدیریتی و 45 دوره تخصصی اولویتهای آموزشهای فنیوحرفهای مورد نیاز بازار کار در زمینۀ صنایع این شهرستان را تشکیل میدهند. تفاصيل المقالة