طراحی مدل توسعه اخلاق حرفهای درسازمانهای فعال در بخش عمومی دولتی
الموضوعات :امیرمسعود نطنزی 1 , کرم اله دانشفرد 2 , غلامرضا معمارزاده طهران 3 , نازنین پیله وری 4
1 - دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،تهران، ایران
2 - دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - دانشکده مدیریت علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب ،تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: طراحی مدل, توسعه اخلاق, اخلاق حرفهای, سازمانهای دولتی, شهرداری,
ملخص المقالة :
این پژوهش، با هدف طراحی مدل توسعه اخلاق حرفهای در بخش عمومی در سازمانهای دولتی فعال در خدمات بخش عمومی به ویژه شهرداری است. روش انجام این پژوهش آمیخته کمی و کیفی( تحلیل مضمون) یا (تحلیل تم)(Theme analysis) است که از نظر هدف، توصیفی- نظری است. در بخش کیفی، به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردیده است و نمونه گیری تصادفی ساده (گوله برفی) است و در بخش کمی، به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردیده است و نمونه گیری نظری است. برای بومیسازی مؤلفههای پژوهش از طیف هفت گزینه ای لیکرت بهرهگیری شد. مدل مفهومی پژوهش دربرگیرنده اجزایی از قبیل"جذب و پذیرش اخلاق حرفهای"و"تجربه حل مسئله در اخلاق حرفهای" و"خطمشیگذاری اخلاق حرفهای" جهت توسعه اخلاق حرفهای است. حجم نمونه این پژوهش برابر است با 300 نفر از خبرگان دانشگاهی؛ متخصصان و اساتید و دانشجویان رشتههای علوم تربیتی؛ مدیریت دولتی و مدیریت آموزشی، با ترکیبی از دو روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) و نمونهگیری گوله برفی شدند. نتایج پژوهش عبارت است از اینکه، الگوی توسعه اخلاق حرفهای در بخش عمومی دربرگیرنده شاخصها و متغیرهای ذیل است: متغیر "خطمشیگذاری اخلاق حرفهای" - متغیر "جذب و پذیرش اخلاق حرفهای" - متغیر " تجربه حل مسئله در اخلاق حرفهای"