طراحی مدل توسعه اخلاق حرفهای درسازمانهای فعال در بخش عمومی دولتی
محورهای موضوعی : آموزش منابع انسانیامیرمسعود نطنزی 1 , کرم اله دانشفرد 2 , غلامرضا معمارزاده طهران 3 , نازنین پیله وری 4
1 - دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،تهران، ایران
2 - دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - دانشکده مدیریت علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب ،تهران، ایران
کلید واژه: طراحی مدل, توسعه اخلاق, اخلاق حرفهای, سازمانهای دولتی, شهرداری,
چکیده مقاله :
این پژوهش، با هدف طراحی مدل توسعه اخلاق حرفهای در بخش عمومی در سازمانهای دولتی فعال در خدمات بخش عمومی به ویژه شهرداری است. روش انجام این پژوهش آمیخته کمی و کیفی( تحلیل مضمون) یا (تحلیل تم)(Theme analysis) است که از نظر هدف، توصیفی- نظری است. در بخش کیفی، به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردیده است و نمونه گیری تصادفی ساده (گوله برفی) است و در بخش کمی، به منظور جمع آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردیده است و نمونه گیری نظری است. برای بومیسازی مؤلفههای پژوهش از طیف هفت گزینه ای لیکرت بهرهگیری شد. مدل مفهومی پژوهش دربرگیرنده اجزایی از قبیل"جذب و پذیرش اخلاق حرفهای"و"تجربه حل مسئله در اخلاق حرفهای" و"خطمشیگذاری اخلاق حرفهای" جهت توسعه اخلاق حرفهای است. حجم نمونه این پژوهش برابر است با 300 نفر از خبرگان دانشگاهی؛ متخصصان و اساتید و دانشجویان رشتههای علوم تربیتی؛ مدیریت دولتی و مدیریت آموزشی، با ترکیبی از دو روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند (قضاوتی) و نمونهگیری گوله برفی شدند. نتایج پژوهش عبارت است از اینکه، الگوی توسعه اخلاق حرفهای در بخش عمومی دربرگیرنده شاخصها و متغیرهای ذیل است: متغیر "خطمشیگذاری اخلاق حرفهای" - متغیر "جذب و پذیرش اخلاق حرفهای" - متغیر " تجربه حل مسئله در اخلاق حرفهای"
The present study aimed to develop professional ethics in the public sector in state organizations involved in public sector services, especially the municipality, using mixed methodology by theme analysis and structural equation modeling. In this study, "absorption and acceptance of professional ethics," "problem solving experience in professional ethics," and "professional ethics policy-making" were the components of the conceptual research model describing the development of professional ethics in the public sector. To reach the research objectives, 312 questionnaires were distributed, and the research sample encompassed 300 academic experts, professionals of state organizations involved in public sector services, especially the municipality, and professors and students in the fields of educational sciences, public administration, and educational management, who were selected using non-random purposive (Judgment) sampling and snowball sampling methods. According to the research results, the model of professional ethics development in the public sector consists of the following variables: (1) "Professional ethics policy-making," (2) "absorption and acceptance of professional ethics," (3) " problem solving experience in professional ethics,"