فهرس المقالات قنبر امیرنژاد


  • المقاله

    1 - ارائه مدلی برای ارزیابی خط‌مشی‌های عمومی (پس از اجرا) با رویکرد حکمرانی شبکه (موردمطالعه: سازمان تأمین اجتماعی)
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 4 , السنة 8 , زمستان 1396
    زمینه:ارزیابی اجرای خط مشی ها با رویکرد حکمرانی شبکه ای نتیجه تعاملاتی است که در آن شهروندان آگاه و سازمان های اجتماعی برای انتقال اطلاعات مرتبط با اهداف اجتماعی جهت اتخاذ تصمیمات مطلوب به سازمان های دولتی کمک می‌کنند، لذا ارائه مدل در این زمینه به قانون گذاران و مجریان أکثر
    زمینه:ارزیابی اجرای خط مشی ها با رویکرد حکمرانی شبکه ای نتیجه تعاملاتی است که در آن شهروندان آگاه و سازمان های اجتماعی برای انتقال اطلاعات مرتبط با اهداف اجتماعی جهت اتخاذ تصمیمات مطلوب به سازمان های دولتی کمک می‌کنند، لذا ارائه مدل در این زمینه به قانون گذاران و مجریان در موردبایدهاونبایدهاکمک می‌کند. هدف:این پژوهش به‌منظور ارائه مدلی برای ارزیابی خط مشی های سازمانی با رویکرد حکمرانی شبکه ای انجام گرفت. روش‌ها:پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل خبرگان و اساتید دانشگاهی (16 نفر)با روش نمونه‌گیری غیر تصادفی از نوع گزینشی و برای مدیران عالی، میانی و اجرایی سازمان تأمین اجتماعید استان تهران (89 نفر)به روش تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان، انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و بر اساس ارزیابی اداری، قضایی و سیاسی برای چهار عامل طراحی شبکه، شکل گیری شبکه، مدیریت شبکه و مشارکت شبکه 52 سؤال مطرح شد. داده‌ها با نرم افزارهای SPSS و LISREL و از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر، تحلیل شدند. یافته‌ها: ازلحاظ رتبه بندی بیشترین اولویت را زیر معیار سیاسی (215/0) از بعد مشارکت شبکه دارد، و زیر معیار اداری مشارکت شبکه با (126/0) در رتبه دوم زیر معیار قضایی طراحی شبکه (029/0) در رتبه آخر قرار دارد. نتیجه‌گیری: خط‌مشی‌های متعددی در زمینه حوزه تأمین اجتماعی تصویب گردیده است، که ارزیابی این خط‌مشی‌های مصوب نشان‌دهنده آن است که بسیاری از خط‌مشی‌های این حوزه به‌صورت ناقص اجرا گردیده و یا اصلاً اجرایی نشده، که این موضوع سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای، درزمینهٔ ارائه خدمات در حوزه تأمین اجتماعی و نارضایتی گسترده در سطح بیمه‌شدگان به‌عنوان یکی از شرکای تأمین اجتماعی گردیده است. نتایج نشان داد شاخص های ارزیابی خط مشی به جزء رویکرد قضایی در شاخص شکل گیری شبکه در حکمرانی شبکه ای مورد تأیید است و می تواند معیاری مناسب به‌منظور اندازه گیری شاخص های حکمرانی شبکه ای تعریف‌شده برای ارزیابی خط مشی های سازمان تأمین اجتماعی معرفی شوند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تأثیر استراتژی‌های منابع ‌انسانی برکسب مزیت رقابتی با نقش میانجی چابکی سازمانی
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1398
    یکی از عوامل مهمی که امروزه منجر به کسب مزایای رقابتی می شود، چابکی سازمانی است. در سازمان‌های چابک که همواره با تغییرات مستمر محیطی روبرو هستند، توانایی و انعطاف‌پذیری منابع انسانی نقش مهمی در موفقیت سازمان ها ایفا می‌کند. استراتژی‌های منابع انسانی با تعیین، پیاده‌سازی أکثر
    یکی از عوامل مهمی که امروزه منجر به کسب مزایای رقابتی می شود، چابکی سازمانی است. در سازمان‌های چابک که همواره با تغییرات مستمر محیطی روبرو هستند، توانایی و انعطاف‌پذیری منابع انسانی نقش مهمی در موفقیت سازمان ها ایفا می‌کند. استراتژی‌های منابع انسانی با تعیین، پیاده‌سازی و اجرای مجموعه طرح‌ها و برنامه‌ها، شایستگی منابع انسانی سازمان‌ را برای پاسخگویی به نیازهای آینده محیط درونی و بیرونی توسعه می‌دهند و کسب موفقیت های سازمانی را به همراه دارند. از اینرو، هدف از این تحقیق توسعه‌ی مدلی برای کسب مزایای رقابتی و خلق قابلیت های چابکی سازمانی به عنوان ابزاری برای مقابله با تغییرات مداوم و غیرقابل پیش‌بینی با تأکید خاص بر بعد منابع انسانی است. در واقع پیشنهاد ما بر این است که برای دستیابی به نتایج سازمانی مطلوب، باید استراتژی‌های مؤثر منابع انسانی را برای پرورش و چابک‌سازی منابع انسانی بکار بگیریم. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی-توصیفی است و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع شوشتر انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 200 استاد و 40 مدیر است که با استفاده از روش نمونه گیری متناسب با حجم 132 استاد و 36 مدیر به عنوان نمونه انتخاب شد. به منظور آزمون فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری استفاده کردیم. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد استراتژی‌های منابع انسانی تأثیر مثبت و قابل توجهی بر مزیت رقابتی با نقش میانجی چابکی سازمانی دارند. تفاصيل المقالة