فهرس المقالات ناصر میرسپاسی


  • المقاله

    1 - آینده نگری در طراحی مدل بومی سنجش "مراوده استراتژیک
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 112 , السنة 29 , بهار 1397
    بررسی ها و تحقیقات دهه اخیر نشان می دهد که یکی از اصلی ترین دلایل شکست سازمانها در تدوین و اجرای برنامه های استراتژی، عدم انتقال و اتصال آن به کارکنان، یا به عبارتی عدم همسویی سرمایه انسانی با استراتژی است. مجموعه تلاشهایی که در زمینه انتقال و اتصال استراتژی به کارکنان أکثر
    بررسی ها و تحقیقات دهه اخیر نشان می دهد که یکی از اصلی ترین دلایل شکست سازمانها در تدوین و اجرای برنامه های استراتژی، عدم انتقال و اتصال آن به کارکنان، یا به عبارتی عدم همسویی سرمایه انسانی با استراتژی است. مجموعه تلاشهایی که در زمینه انتقال و اتصال استراتژی به کارکنان صورت می گیرد, اصطلاحا مراوده استراتژیک اطلاق می شود. بررسی ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق، حاکی از فقدان مدل بومی منسجم در زمینه سنجش مراوده استراتژیک در بافت صنعت کشور از جمله خودرو می باشد. مساله اصلی تحقیق حاضر، شناسایی زیرمولفه ها و طراحی این مدل بومی باشد. لذا هدف اصلی تحقیق، احصاء مولفه های مراوده استراتژیک و روابط کلی حاکم میان آنها و تبدیل آن به مجموعه ابزارهای سنجش مراوده استراتژیک می باشد. روش تحقیق حاضر، استفاده از شیوه تلفیقی (Mix Method) مشتمل بر ترکیب روشهای کمی و کیفی می باشد.. یافته های تحقیق نشان می دهد موارد بسیار ویژه ای برای موفقیت تلاشهای مراوده استراتژیک در صنعت کشور حائز اهمیت است که از میان مهم ترین آنها می توان به تناسب فرهنگ سازمانی با استراتژی سازمان و مدیریت فرهنگی برنامه های تحول (در حوزه مشارکت استراتژیک)، اطلاع از استراتژی های فرادستی و شرکای تجاری (در حوزه آگاهی استراتژیک)، و ثبات مدیریت و سبک رهبری تحول آفرین (در حوزه باور استراتژیک) اشاره نمود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - آسیب شناسی سیستم مدیریت منابع انسانی در نظام آموزشی آموزش و پرورش و ارائه راهکارهایی جهت ترسیم آینده ای بهتر در این نظام (پژوهش کیفی)
    مدیریت فرهنگی , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1402
    مقدمه و مسأله: آموزش و پرورش، مهم ترین نهادی است که ایجاد، رشد و پرورش جامعه را بر عهده دارد. برای داشتن جامعه کارآمد، به سازندگان ملت (معلمین اثربخش) نیاز وجود دارد. این امر زمانی تحقق می یابد که در نظام مدیریت منابع انسانی این نهاد، مداقه لازم به عمل آید. لکن وجود مسا أکثر
    مقدمه و مسأله: آموزش و پرورش، مهم ترین نهادی است که ایجاد، رشد و پرورش جامعه را بر عهده دارد. برای داشتن جامعه کارآمد، به سازندگان ملت (معلمین اثربخش) نیاز وجود دارد. این امر زمانی تحقق می یابد که در نظام مدیریت منابع انسانی این نهاد، مداقه لازم به عمل آید. لکن وجود مسائلی در این نظام، موجب عدم رضایت معلمین، فقدان انگیزش آنان، و افت سطح آموزش در کشور شده است.هدف پژوهش: این تحقیق به منظور شناسایی آسیب های سیستم مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش انجام شده و بر اساس نتایج، پیشنهادهایی برای بهبود این نظام ارائه گردیده است.روش شناسی: این پژوهش ماهیتاً کیفی، از حیث هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری، خبرگان آموزش و پرورش و نمونه آماری بر نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند (گلوله برفی) مبتنی است. شناسایی آسیب ها، بر اساس مدل میر و در چهار حوزه جذب و تأمین، آموزش ، نگهداری، و کاربرد منابع انسانی صورت گرفته و با 12 نفر از متخصصان این حوزه مصاحبه شده است. نتایج حاصل، از طریق تکنیک تحلیل تم، احصاء و کدها و تم های اصلی و فرعی شناسایی شده اند. همچنین، پایایی تحلیل تم از طریق بازآزمایی معادل 86/0 به دست آمده است.یافته های پژوهش: نتایج حاکی از این است که از نظر خبرگان مهم ترین آسیب ها در دو حوزه تأمین و جذب و نگهداری تلقی می شوند. از جمله این آسیب ها، نامناسب بودن شاخص های رتبه بندی فعلی و فقدان بیمه مسئولیت مدنی اشاره کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تعیین شاخص‌های عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بهره‌گیری از تحلیل سلسله‌مراتبی فازی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 4 , السنة 17 , پاییز 1399
    هدف پژوهش حاضر؛ کنکاشی پیرامون شاخص‌های عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، به‌منظور بازنگری آیین‌نامه‌ها و فرم‌های ارتقاء و ارزشیابی اساتید با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی بود که به‌منظور جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و دانش‌آموخ أکثر
    هدف پژوهش حاضر؛ کنکاشی پیرامون شاخص‌های عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، به‌منظور بازنگری آیین‌نامه‌ها و فرم‌های ارتقاء و ارزشیابی اساتید با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی بود که به‌منظور جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از دیدگاه اعضای هیئت‌علمی، دانشجویان و دانش‌آموخته‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی بهره گرفته شد. روش‌های چندمرحله‌ای طبقه‌ای و در دسترس؛ معیار انتخاب اعضای نمونه و قاعده اشباع نظری نیز معیار اتمام نمونه‌گیری بود. پرسشنامه و اسناد و مدارک؛ ابزار گردآوری داده‌های این پژوهش بودند و تحلیل داده‌ها با استفاده از جدول کدگذاری باز، شاخص مرکزی مُد و تحلیل سلسله‌مراتب فازی (FAHP) صورت گرفت. یافته‌های پژوهش نشان دادند که بیش از 80 شاخص برای ارزیابی عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه وجود دارد که می‌توان از آنها در فرم‌های ارزیابی و آیین‌نامه‌های ارتقاء، انتخاب استاد نمونه و موارد مشابه بهره برد و این شاخص‌ها به لحاظ اهمیت بر اساس دو معیار میزان تکرارپذیری و حیاتی بودن؛ در 6 گروه از A تا F دسته‌بندی و وزن‌دهی شدند. در مقایسه بین وضع موجود با وضع مطلوب مشاهده گردید که بیش از نیمی از شاخص‌های مورد استفاده در سیستم فعلی ارزشیابی اساتید؛ متعلق به گروه‌های کم‌اهمیت E و F هستند. همچنین شاخص‌های مورد استفاده غالباً شاخص‌هایی هستند که مربوط به خروجی عملکرد اساتید بوده و کمیت عملکرد آنها را مورد سنجش قرار می‌دهند؛ بنابراین بهره‌گیری بیشتر از شاخص‌های سنجش کیفیت عملکرد اساتید با ضریب اهمیت بالا (شاخص‌های گروه‌های A تا D) در سیستم ارزیابی و ارتقاء اعضای هیئت‌علمی دانشگاه؛ ازجمله پیشنهادهای این پژوهش است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - طراحی الگوی شفافیت سازمانی در سازمان‌های دولتی
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400
    دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمان ها برای بقا به دنبال ابزار های نوین باشند. یکی از ابزار هایی که سازمان ها را در تامین اهداف یاری می کند شفافیت سازمانی است. شفافیت سازمانی نفش موثری در بهبود و توسعه امور سازمان ها در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و پیش نیاز عملک أکثر
    دنیای متغیر امروز ایجاب می کند که سازمان ها برای بقا به دنبال ابزار های نوین باشند. یکی از ابزار هایی که سازمان ها را در تامین اهداف یاری می کند شفافیت سازمانی است. شفافیت سازمانی نفش موثری در بهبود و توسعه امور سازمان ها در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و پیش نیاز عملکرد موثر سازمان دارد. این پژوهش به دنبال ارائه الگوی شفافیت سازمانی در سازمان های دولتی بود. پژوهش حاضر ابتدا در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون و شبکه مضامین آتراید و استرلینگ (2001) صورت گرفته است. مشارکت کنندگان بالقوه اعضای هیئت علمی دانشگاه و کارشناسان می باشند. در این پژوهش با 8 نفر از متخصصان اداری و دانشگاهی با استفاده از شیوه نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی بر مبنای اشباع نظر، مصاحبه هایی صورت پذیرفت. در بخش کمی تحقیق نیز برای ارزیابی مدل استخراج شده از بخش کیفی با استفاده از روش پیمایشی توصیفی، مدل با استفاده از ابزار پرسشنامهمبتنی بر طیف لیکرت مورد ارزیابی قرار گرفت. جامعه آماری مدیران سازمان های دولتی در شهر اراک می باشند. در این بخش، به دلیل محدود بودن جامعه و عدم نیاز به نمونه گیری، کل جامعه مورد سرشماری قرار گرفت. الگوی شفافیت سازمانی در قالب 2 مضمون فراگیر، 11 مضمون سازمان دهنده و 52 مضمون پایه ارائه گردید. مضامین فراگیر شفافیت سازمانی شامل دو مضمون سازمانی و محیطی است. در مرحله ارزیابی مدل، نتایج به دست آمده از آزمون t تک نمونه ای نشان داد که میانگین شاخص های پنج گانه از حد وسط میانگین جامعه (3) بالاتر است و آزمون t با سطح معنی دار پایین تر از 05/0 معنادار است (0001/0 = p.value). بنابراین یافته ها نشان داد که الگوی شفافیت سازمانی از جامعیت، سادگی و سهولت، صحت، قابلیت کاربردی بودن و از نوآوری لازم برخوردار است. با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت شفافیت سازمانی از طریق عوامل ساختاری، فرهنگی، رفتاری، اهداف سازمانی و راهبردهای سازمان در بعد سازمانی و عوامل قانونی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و تکنولوزیکی در بعد محیطی برقرار و تحقق خواهد یافت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - طراحی الگوی فرهنگ سازمانی با رویکرد شبکه ای - میانداری
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1401
    با گسترش ارتباطات و شبکه سازی میان سازمانهای متعدد و مختلف، نوع ارزشها و به تبعیت از آن، فرهنگ نیز در تعامل با سایر سازمانها دچار تغییرات شده است. شناخت هوشمندانه فرهنگ سازمانی متاثر از کارکرد میان شبکه ایی برای سازمانهای با نقش هماهنگ کنندگی و یا به اصطلاح میانداری ضرو أکثر
    با گسترش ارتباطات و شبکه سازی میان سازمانهای متعدد و مختلف، نوع ارزشها و به تبعیت از آن، فرهنگ نیز در تعامل با سایر سازمانها دچار تغییرات شده است. شناخت هوشمندانه فرهنگ سازمانی متاثر از کارکرد میان شبکه ایی برای سازمانهای با نقش هماهنگ کنندگی و یا به اصطلاح میانداری ضروری می باشد. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی فرهنگ سازمانی شبکه ایی- میانداری در یک نهاد حاکمیتی است. رویکرد پژوهش از نوع آمیخته و بر اساس نتایج، کاربردی می باشد. جهت جمع آوری داده ها با تعداد 15 نفر از خبرگان، مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. از رویکرد نظریه داده بنیاد و ظاهرشونده جهت تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه استفاده شد که از مجموع تعداد 225 واقعه شناسایی شده، در نهایت تعداد5 مولفه اصلی و 30 مفهوم بعنوان مولفه های اصلی و فرعی فرهنگ سازمانی میانداری نهایی گردید. برای آزمون مدل، از تحلیل عاملی تائیدی و نرم افزار Smart PLS بهره گرفته شد که بار عاملی هر یک از گویه ها با متغیر خود دارای آماره t بالاتر از 96/1 بوده است و گویه ها از دقت لازم برای اندازه‌گیری سازه یا متغیر مکنون برخوردار و هیچ یک از گویه های مدل حذف نشده است. نتایج آزمون نشان می دهد که شاخص های شناسایی شده در پنج مولفه اصلی(تعامل محوری، شبکه محوری، شهروندمحوری،چشم اندازمحوری، و نتیجه محوری) مورد تائید می باشند. تفاصيل المقالة