• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تحلیل وضعیت ویژگی‌های شخصیتی مدیر از دیدگاه اسلام در سازمان‌های دولتی به تفکیک وظایف حاکمیتی
        مسعود احمدی
        زمینه و هدف: هدف اصلی، تحلیل وضعیت ویژگی‌های شخصیتی مدیر از دیدگاه اسلام به تفکیک انجام وظایف حاکمیتی در ادارات‌کل‌ مازندران بود.روش تحقیق: این مطالعه توصیفی از نوع زمینه‌یابی و از نظر هدف کاربردی انتخاب شد. جامعه‌ی آماری به تعداد 586نفر متشکل از کارشناسان سازمان‌های دو چکیده کامل
        زمینه و هدف: هدف اصلی، تحلیل وضعیت ویژگی‌های شخصیتی مدیر از دیدگاه اسلام به تفکیک انجام وظایف حاکمیتی در ادارات‌کل‌ مازندران بود.روش تحقیق: این مطالعه توصیفی از نوع زمینه‌یابی و از نظر هدف کاربردی انتخاب شد. جامعه‌ی آماری به تعداد 586نفر متشکل از کارشناسان سازمان‌های دولتی استان مازندران بوده که بر اساس نوع وظایف حاکمیتی به چهار طبقه (آموزشی-فرهنگی،اقتصادی،بازرگانی و مالی،سیاسی-اجتماعی،عمرانی، تولیدی،صنعتی) تقسیم شده است که بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، نمونه‌ای به تعداد310 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته(98/0=) بود. روش و ابزار تجزیه و تحلیل داده‌ها، آمار‌توصیفی و استنباطی از طریق نرم‌افزار SPSS بود.یافته‌ها: وضعیت ویژگی‌های شخصیتی مدیر به طور معناداری در حد متوسط بود. همچنین این وضعیت بر اساس نوع وظایف حاکمیتی، در سازمان‌های آموزشی-فرهنگی و نیز اقتصادی، بازرگانی و مالی به طور معنادار درحد متوسط ارزیابی شد، اما در سازمان‌های سیاسی-اجتماعی و نیز عمرانی،تولیدی و صنعتی معنادار نشد.نتیجه‌گیری: وضعیت ویژگی‌های شخصیتی مدیر از دیدگاه اسلام "حداکثر در حد متوسط" بود،بنابراین بهتر است مسئولان عالی اجرایی در امر انتصاب‌ها، ویژگی‌های شخصیتی مورد نظر مدیر را جهت احراز شغل مدیریت در چارچوب ملاک های علمی و تخصصی برای بهبود نظام عزل و نصب مدیریت اجرایی در قالب یک برنامه‌‌مدون بیشتر رعایت نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تأثیر رهبری قلدرمآبانه در بروز رفتارهای منافقانه: تبیین نقش میانجی‌گر سکوت سازمانی
        سید عبدالرسول حسینی امین زارع
        زمینه: یکی از متغیرهای تأثیرگذار در سازمان سبک رهبری قلدرمآبانه می باشد، که زمینه‌ساز بروز رفتارهای منافقانه و سکوت سازمانی است.هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سبک رهبری قلدرمآبانه بر بروز رفتارهای منافقانه در روابط بین فردی با در نظر گرفتن نقش میانجی گر متغیر سکوت سا چکیده کامل
        زمینه: یکی از متغیرهای تأثیرگذار در سازمان سبک رهبری قلدرمآبانه می باشد، که زمینه‌ساز بروز رفتارهای منافقانه و سکوت سازمانی است.هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سبک رهبری قلدرمآبانه بر بروز رفتارهای منافقانه در روابط بین فردی با در نظر گرفتن نقش میانجی گر متغیر سکوت سازمانی در رابطه بین رهبری قلدرمآبانه و رفتار منافقانه صورت گرفته است.روش: پژوهش از جهت هدف، کاربردی و از جهت روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کارکنان یکی از نهادهای انتظامی استان فارس می-باشد، که به منظور جمع‌آوری داده های مورد نیاز ابزار پرسشنامه، شامل پرسشنامه های رهبری قلدرمآبانه، رفتار منافقانه و سکوت سازمانی به کار برده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش تحلیل عاملی تأییدی و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد.یافته ها: نتایج آزمون، مدل مفهومی پژوهش را مورد تأیید قرار داد. رابطه بین سبک رهبری قلدرمآبانه و بروز رفتارهای منافقانه و سکوت سازمانی معنادار است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش بیانگر این موضوع است که سبک رهبری قلدرمآبانه بر بروز رفتارهای منافقانه و سکوت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان می‌دهد که سکوت سازمانی هم بر بروز رفتارهای منافقانه تأثیر مثبت و معناداری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - کاربرد روش آمیخته (کمی و کیفی) درآسیب‌شناسی فرهنگ سازمانی یک موسسه تحقیقاتی
        امین زارع مسیح ابراهیمی محمد ابراهیم سنجقی مجید رمضان
        زمینه و هدف: در محیط به سرعت در حال تغییر امروز، شناخت و ارزیابی فرهنگ سازمانی، به عنوان بستر مناسب ایجاد تغییرات سازمانی، نقشی کلیدی در اجرای موفقت‌آمیز برنامه‌های بهبود سازمانی، ایفا می‌کند. هدف پژوهش، ارئه یک رویکرد کمی-کیفی جهت آسیب‌شناسی فرهنگ سازمانی می‌باشد. روش‌ چکیده کامل
        زمینه و هدف: در محیط به سرعت در حال تغییر امروز، شناخت و ارزیابی فرهنگ سازمانی، به عنوان بستر مناسب ایجاد تغییرات سازمانی، نقشی کلیدی در اجرای موفقت‌آمیز برنامه‌های بهبود سازمانی، ایفا می‌کند. هدف پژوهش، ارئه یک رویکرد کمی-کیفی جهت آسیب‌شناسی فرهنگ سازمانی می‌باشد. روش‌شناسی: روش پژوهش، آمیخته (کمی و کیفی) می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان و خبرگان یک موسسه تحقیقاتی فعال در حوزه دفاعی می‌باشد. به منظور تعیین شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب فرهنگ سازمانی، از ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی(OCAI) (بخش کمی) و به منظور تعیین علل شکاف‌ها از مصاحبه و تحلیل تم و نرم افزار SQR NVivo10 استفاده شد(بخش کیفی).یافته‌ها و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که بیشترین شکاف مربوط به دو ربع قبیله‌ای و سلسله‌مراتبی است. جهت تعیین علل وجود شکاف‌ها در هر ربع فرهنگی ، از روش کیفی و مصاحبه استفاده شدو آسیب‌های مرتبط با هر ربع فرهنگی شناسایی و پیشنهادات لازم ارائه گردید. پیشنهاد می‌شود به منظور بهبود برنامه‌ریزی جهت ایجاد تغییرات مناسب در فرهنگ سازمانی، ابتدا باید با استفاده از روش کمی و ابزار ارزیابی فرهنگ سازمانی، شکاف فرهنگی مشخص و سپس به منظور شناسایی علل این شکاف‌های فرهنگی، از روش‌های کیفی همچون تحلیل تم استفاده شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - ارزیابی عملکرد نیروی انسانی با استفاده از شاخص های کیفی (مطالعه ای در ستاد سازمان ثبت احوال کشور)
        مریم ادیب زاده رضا نجف بیگی مرتضی موسی خانی کرم اله دانش فرد اکبر عالم تبریز
        چکیدههدف: هدف از این مقاله سنجش و ارزیابی عملکرد نیروی انسانی در سازمان ثبت احوال کشور با استفاده از شاخص های کیفی می باشدروش: روش تحقیق، توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بخش ستاد سازمان ثبت احوال کشور بود. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی ( چکیده کامل
        چکیدههدف: هدف از این مقاله سنجش و ارزیابی عملکرد نیروی انسانی در سازمان ثبت احوال کشور با استفاده از شاخص های کیفی می باشدروش: روش تحقیق، توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بخش ستاد سازمان ثبت احوال کشور بود. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (جداول فراوانی) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده گردید. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد و حجم نمونه 176 نفر بدست آمد. همچنین متغیرهای دموگرافیک مانند جنسیت، تحصیلات، سن، سابقه خدمت، تاهل و تجرد، نوع استخدام، جایگاه سازمانی و نوع معاونت مورد آزمون قرار گرفتند.یافته ها: بر مبنای روش تحقیق، مدل مفهومی ساخته شد که در آن عملکرد کارکنان با شاخص هایی مورد ارزیابی قرار می گرفت.نتیجه گیری: براساس نتایج بدست آمده، همه فرضیه های تحقیق تایید شدند. نتایج حاکی از آن است که همه متغیرهای تحقیق مانند توانایی کارکنان تمایل و انگیزش کارکنان، وضوح شغل، بازخورد، حمایت سازمانی، اعتبار تصمیمات بر روی عملکرد تاثیر گذارند. مدیران سازمان می توانند با تمرکز بر فاکتورهای تاثیرگذاری که امکان بهبود آنها نسبت به وضع فعلی را دارند، موجب افزایش عملکرد سازمان خود گردند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مطالعه موردی ارزیابی عملکرد بر مبنای رویکرد کارت امتیازی متوازن
        عیسی سیلاوی احمد سرداری یوسف رشیدی کیا
        زمینه: پژوهش با محوریت ارزیابی عملکرد سازمان مورد بررسی بر مبنای رویکرد کارت امتیازی متوازن صورت گرفت.هدف: ارزیابی عملکرد معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شرکت فولاد خوزستان در سال 1393 بر مبنای رویکرد کارت امتیازی متوازن می‌باشد.روش: تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ر چکیده کامل
        زمینه: پژوهش با محوریت ارزیابی عملکرد سازمان مورد بررسی بر مبنای رویکرد کارت امتیازی متوازن صورت گرفت.هدف: ارزیابی عملکرد معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شرکت فولاد خوزستان در سال 1393 بر مبنای رویکرد کارت امتیازی متوازن می‌باشد.روش: تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است. جامعه آماری شامل مدیران، کارکنان و مشتریان معاونت است. با استفاده از تحقیقات قبلی، استراتژی‌ها، شاخص‌های تدوین شده قبلی و مصاحبه با کارشناسان معاونت شاخص‌های چهار منظر تدوین شد. جهت سنجش منظر مالی و برخی شاخص‌های منظر فرایندهای داخلی از اسناد و مدارک مربوط به این منظرها استفاده شد. برای استخراج میزان تحقق سایر شاخص‌ها سه پرسشنامه تدوین گردید. برای تحلیل داده‌های شاخص‌های نسبتی از درصد تحققق شاخص‌ها و برای شاخص‌های فاصله‌ای از آزمون تی تک‌نمونه‌ای استفاده شد.یافته: جامعه مورد بررسی در منظر مالی به 95/، در منظر مشتری به 49/، در منظر فرایندهای داخلی در شاخص‌های پرسشنامه‌ای به 75/ و در شاخص‌های غیر پرسشنامه‌ای به 8/57، و در منظر رشد و یادگیری به 65/ اهداف از قبل پیش‌بینی شده دست یافته است.نتیجه: معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شرکت فولاد خوزستان نتوانسته به 100 درصد اهداف تعیین شده دست یابد، اما عملکرد آن در وضعیت مطلوبی قرار دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تاثیر هوش معنوی بر عملکرد سازمانی با میانجیگری رفتار شهروندی سازمانی(مورد مطالعه :کارکنان شرکت شیر پگاه استان اصفهان)
        سعید لندران اصفهانی سیدحسن حسینی محسن حبیبی مهدی صمیمی
        باورود معنویت به عرصه سازمان و مدیریت، مدیران و رهبران سازمان ها به خصوص نهادهای آموزشی باید الزاما بااین پدیده نو پا مواجه شوند. نقش رهبران معنوی تحریک و برانگیختن کارکنان با استفاده از چشم انداز معنوی و ایجاد زمینه های فرهنگی براساس ارزشهای انسانی میباشد تا کارکنانی ت چکیده کامل
        باورود معنویت به عرصه سازمان و مدیریت، مدیران و رهبران سازمان ها به خصوص نهادهای آموزشی باید الزاما بااین پدیده نو پا مواجه شوند. نقش رهبران معنوی تحریک و برانگیختن کارکنان با استفاده از چشم انداز معنوی و ایجاد زمینه های فرهنگی براساس ارزشهای انسانی میباشد تا کارکنانی توانمند،دارای بهره وری بالا، متعهد و با انگیزه را تربیت و پرورش دهند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر هوش معنوی بر عملکرد از طریق رفتار شهروندی سازمانی می باشد که در این پژوهش از رفتار شهروندی سازمانی به عنوان متغیر میانجی استفاده شده است.جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان شرکت شیر پگاه استان اصفهان می باشد. برای جمع آوری داد ها از پرسش نامه های استاندارد استفاده گردید که روایی آن مبتنی بر نظر اساتید و خبرگان و پایایی آن با استفاده از مقادیر آلفای کرونباخ تایید گردید. پس از جمع آوری داده ها، برای بررسی رابطه‌ی بین متغیر‌ها و آزمون فرضیات، از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار spss و Amos استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از پذیرش کلیه فرضیه های پژوهش می باشد بعبارتی هم هوش معنوی بر رفتار شهروندی تاثیر گذار می باشد و هم رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد تاثیر گذار است. لذا می توان نتیجه گرفت که هوش معنوی نیز بر عملکرد تاثیر گذاری است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - روندها و روش‌شناسی‌های پژوهشی در مطالعات مدیریت دولتی: تحلیل محتوای نشریات برتر در یک دوره‌ی پنج‌ساله (2014-2010)
        حمزه صمدی میارکلائی حسین صمدی میارکلائی
        هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل روندهای پژوهشی و روش‌شناسانه‌ی آشکار در مطالعه‌ی اداره‌ی امور عمومی، به ویژه، در محتوای نشریه‌ی اداره-ی امور عمومی و توسعه و نشریه‌ی بین‌المللی مدیریت دولتی در یک دوره‌ی 5 ساله (2014-2010) است. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی مبتنی بر تح چکیده کامل
        هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل روندهای پژوهشی و روش‌شناسانه‌ی آشکار در مطالعه‌ی اداره‌ی امور عمومی، به ویژه، در محتوای نشریه‌ی اداره-ی امور عمومی و توسعه و نشریه‌ی بین‌المللی مدیریت دولتی در یک دوره‌ی 5 ساله (2014-2010) است. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا است و از رویکرد توصیفی- تحلیلی برای توصیف و ارزیابی محتوای مقالات منتشرشده‌ی نشریه‌ها استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که نشریه‌ی اداره‌ی امور عمومی و توسعه مقالاتی را مورد توجه بیشتر قرار می‌دهد که از روش‌های کیفی گردآوری و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند، اما نشریه‌ی بین‌المللی مدیریت دولتی بیشتر بر مقالاتی تأکید می‌کند که از روش‌های کمّی گردآوری و تحلیل داده‌ها استفاده می‌کنند. در مورد موضوع‌های پژوهشی مورد توجه، هر دو نشریه در راستای یکدیگر و در مسیر مأموریت از پیش تعیین‌شده‌ی خود حرکت می‌کنند. تأکید مشترک هر دو نشریه بر موضوع-هایی از قبیل: خدمات عمومی و انگیزه‌ی خدمات عمومی، همکاری‌های دولتی- خصوصی- جامعه‌ی مدنی (شهروندان)، حکمرانی و حکمرانی خوب، عملکرد بخش دولتی، اصلاحات اداری و مدیریتی در بخش دولتی، الگوها و مبانی نظری مدیریت دولتی و اداره‌ی امور عمومی، و تمرکززدائی و آزادی عمل دولت‌های محلی قرار دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تبیین ارتباط سطوح سه گانه سلامت سازمانی با توانمندسازی روانشناختی کارکنان
        بلال نظریان اسداله مهرارا طاهره خیری گلسفیدی
        یکی از عوامل مهم بقاء و حیات سازمان ها، کیفیت توانمندی نیروی انسانی است که مدیران عصر حاضر را با چالشی تحت عنوان آماده کردن محیط مناسب و سالم برای رشد و پرورش توانایی انسانها روبرو کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و سطوح سه گانه آن با توانمندسازی ر چکیده کامل
        یکی از عوامل مهم بقاء و حیات سازمان ها، کیفیت توانمندی نیروی انسانی است که مدیران عصر حاضر را با چالشی تحت عنوان آماده کردن محیط مناسب و سالم برای رشد و پرورش توانایی انسانها روبرو کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و سطوح سه گانه آن با توانمندسازی روانشناختی در کارکنان می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان در سال 1394 تشکیل می دهند که تعداد 220 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند و از آنها خواسته شد تا پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و همکاران و مقیاس توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر را تکمیل نمایند. جهت تحلیل داده ها، از شاخص های میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سلامت سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین در سطح معناداری 001/0>P، سطح اداری با اعتماد و سطح فنی با اعتماد و خودمختاری رابطه مثبت و معناداری دارد و در سطح معناداری 005/0>P، سطح اداری با تاثیرگذاری و خودمختاری رابطه مثبت و معناداری دارد. بنابراین توانمند ساختن کارکنان می تواند سازمانها را در ایجاد محیطی سالم و پویا یاری نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - بررسی رابطه بین رهبری معنوی و سلامت سازمانی با نقش میانجی اخلاق حرفه ای (مورد مطالعه: کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان اردبیل)
        نعیمه تذکری محمد فیضی
        هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری معنوی و سلامت سازمانی با نقش میانجی اخلاق حرفه‌ای کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان اردبیل می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه (کارکنان سازمان تأمین اجتماعی اردبیل) می‌باشند که تعداد آنها برابر340 نفر می باشد. روش مورد استفاده بر چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رهبری معنوی و سلامت سازمانی با نقش میانجی اخلاق حرفه‌ای کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان اردبیل می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه (کارکنان سازمان تأمین اجتماعی اردبیل) می‌باشند که تعداد آنها برابر340 نفر می باشد. روش مورد استفاده برای نمونه گیری روش تصادفی ساده است. برای تعیین حجم نمونه نیز از جدول مورگان استفاده شده است که طبق این جدول تعداد نمونه آماری برابر 181 بدست آمده است. پژوهش حاضر در دو بخش نظری و عملی انجام شده است. در بخش نظری، اطلاعات لازم با استفاده از روش کتابخانه‌ای و اسنادی و در بخش عملی، به شیوه میدانی برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد استفاده گردید که میزان پایایی آنها بیشتر از 70/0 بدست آمد تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss و نرم افزار lisler استفاده گردیده است و نتایج پژوهش حاکی ازآن است که بین مولفه های رهبری معنوی شامل (چشم انداز، نوع دوستی، عضویت، تعهد سازمانی و بازخورد عملکرد) و سلامت سازمانی با نقش میانجی اخلاق حرفهای کارکنان سازمان تأمین اجتماعی اردبیل رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - راستی آزمایی پارادوکس بهره وری فناوری اطلاعات در اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی
        اکبر پورحسن هرزندی غلام رضا رحیمی
        چکیده زمینه: علیرغم محوریت فناوری اطلاعات در دنیای کنونی، بهره وری به عنوان عامل اصلی موفقیت سازمان ها محسوب می شود. در نتیجه با توجه به پتانسیل بسیار زیادی که کاربرد فناوری اطلاعات بر روی کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و بهبود استانداردهای زندگی دارد؛ سرمایه گذاری بر ر چکیده کامل
        چکیده زمینه: علیرغم محوریت فناوری اطلاعات در دنیای کنونی، بهره وری به عنوان عامل اصلی موفقیت سازمان ها محسوب می شود. در نتیجه با توجه به پتانسیل بسیار زیادی که کاربرد فناوری اطلاعات بر روی کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و بهبود استانداردهای زندگی دارد؛ سرمایه گذاری بر روی فناوری اطلاعات شدیداً مورد توجه سازمانها واقع شده است. هدف: پژوهش حاضر بدنبال راستی آزمایی پارادوکس بهره وری فناوری اطلاعات از طریق بررسی تأثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر بهره وری در اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی از دیدگاه کارکنان سازمان مذکور، می باشد.روش تحقیق: روش مورد استفاده در این تحقیق روش توصیفی - پیمایشی است و نمونۀ مورد بررسی شامل 256 نفر از مدیران و کارکنان سازمان می باشد که به شیوۀ نمونه گیری هدفدار انتخاب شده اند. همچنین بمنظور جمع آوری داده های تحقیق از پرسشنامه ای سی سؤالی استفاده شده است. یافته ها: نتایج این تحقیق، نشان می دهد که بکارگیری فناوری اطلاعات در اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی، بهره وری سازمان مذکور را افزایش داده است.نتیجه گیری: مطلوبست مدیران اداره کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی با سرمایه گذاری هدفمند،؛ بهینه و موثر بر روی امکانات و تجهیزات فناوری اطلاعات، بدنبال بهبود شاخص های کارایی و اثربخشی به تبع آن افزایش بهره وری سازمان متبوعشان باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و استرس ناشی از عوامل سازمانی با رضایت شغلی کارکنان سازمان علوم پزشکی استان گلستان
        منصوره صادقی
        زمینه و هدف: پژوهش ها نشان داده است که مسأله رضایت شغلی کارکنان، یکی از بحث برانگیزترین مباحث مطالعات سازمانی و جامعه شناسی سازمان هاست. مطالعات گوناگونی که درباره ی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی صورت گرفته است، هنوز به نتیجه ی قطعی در این زمینه نرسیده است. از طرف دیگر ، مفه چکیده کامل
        زمینه و هدف: پژوهش ها نشان داده است که مسأله رضایت شغلی کارکنان، یکی از بحث برانگیزترین مباحث مطالعات سازمانی و جامعه شناسی سازمان هاست. مطالعات گوناگونی که درباره ی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی صورت گرفته است، هنوز به نتیجه ی قطعی در این زمینه نرسیده است. از طرف دیگر ، مفهوم سرمایه ی اجتماعی به مثابه منابع و پاداش هایی که افراد از طریق روابط اجتماعی به دست می آورند، مقبولیت گسترده ای یافته است، ولی تحقیقات چندانی در رابطه با تأثیر سرمایه ی اجتماعی بر رضایت شغلی انجام نشده است. لذا هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی و استرس ناشی از عوامل سازمانی با رضایت شغلی در میان کارکنان سازمان علوم پزشکی استان گلستان است.روش شناسی: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است و جامعه‌ی آماری آن ، کلیه کارکنان سازمان علوم پزشکی استان گلستان به تعداد 270 نفر می باشد و تعداد نمونه نیز بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ،159 نفر بوده است . ابزار گرداوری داده‌ها در این پژوهش پرسشنامه است که ضریب آلفای کرونباخ همه سوالات پرسشنامه بالای 7/0 بوده است. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم افزار اس . پی .اس. اس استفاده‌ شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - طراحی مدل مدیریت مسیر ارتقاء شغلی کارمندان بانک ملی ایران
        هوشنگ یاورپور مهربان هادی پیکانی آذر قلی زاده
        زمینه و هدف:: موفقیت یک سازمان بستگی به کارکنان آن دارد، رقابت پذیری و بقای سازمان بستگی به داشتن افراد مناسب، در شغل‌های مناسب و در زمان مناسب دارد. در طول چند دهه گذشته مدیریت و برنامه ریزی شغلی یکی از پیشروترین حوزه مدیریت منابع انسانی بوده است. مدیریت کار راهه شغلی چکیده کامل
        زمینه و هدف:: موفقیت یک سازمان بستگی به کارکنان آن دارد، رقابت پذیری و بقای سازمان بستگی به داشتن افراد مناسب، در شغل‌های مناسب و در زمان مناسب دارد. در طول چند دهه گذشته مدیریت و برنامه ریزی شغلی یکی از پیشروترین حوزه مدیریت منابع انسانی بوده است. مدیریت کار راهه شغلی فرایندی است که از طریق آن برنامه توسعه مسیر شغلی کارکنان در طول سازمان طراحی و بر اساس ارزیابی نیازهای سازمان، عملکرد و پتانسیل و ترجیحات شخصی افراد طرح ریزی و شکل دهی می‌گردد. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدلی برای تبیین مدیریت مسیر ارتقاء شغلی کارکنان بانک ملی ایران با استفاده از دانش خبرگان بانک و حوزه مدیریت می‌باشد. روش پژوهش: روش پژوهش از لحاظ هدف، جزء تحقیقات اکتشافی و از لحاظ نتیجه، جزء تحقیقات توسعه ای قلمداد می‌گردد. برای دستیابی به این هدف از روش شناسی کیفی مبتنی بر روش داده بنیاد و با بهره گیری از رویکرد سیستماتیک استراوس و کوربین استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کد گذاری داده‌ها از نوع باز، محوری و انتخابی استفاده شد، در این راستا، 24 مصاحبه‌ عمیق و نیمه ساختاریافته با استفاده از نمونه گیری نظری و تکنیک گلوله برفی با مدیران، کارشناسان بانک و همچنین اساتید و خبرگان مدیریت انجام شده است. برای ارزیابی قابل اتکا بودن داده‌ها و تفسیرها، معیارهای تحقیقات تفسیری شامل اعتمادپذیری، انتقال‌پذیری، اتکاپذیری، تصدیق‌پذیری، و راستی (لینکلن و گوبا 1988) و معیارهای نظریه‌ برخاسته از داده‌ها شامل تطابق، فهم‌پذیری، عمومیت، و کنترل‌پذیری (اشترواس و کوربین 1998) استفاده شده است. یافته ها: پدیده‌ اصلی تحقیق فرایند مدیریت مسیر شغلی نام گرفت. عوامل سازمانی، فردی و فراسازمانی به عنوان شرایط علی مدیریت مسیر شغلی، نظام ارزشیابی عملکرد، نظام آموزش کارکنان، گستردگی بانک در کل کشور و چشم انداز سازمان به عنوان عوامل بستر و یا زمینه ای و همچنین شرایط حاکم بر کسب و کار، مولفه‌های خاص فردی و مولفه‌های خاص سازمانی به عنوان عوامل مداخله گر از دیدگاه مشارکت کنندگان تحقیق شناسایی شدند. نتیجه گیری: در مدل به دست آمده استراتژی‌هایی را برای کاراهه شغلی کارکنان از بدو استخدام تا مرز بازنشستگی همراه با پیامدها مثبت، از دیدگاه مشارکت کنندگان پژوهش نشان می‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - ارائه الگوی بهینه‌سازی استراتژی‌های توانمندسازی منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی
        خیراله سربلند
        زمینه: نکته ای که در منابع انسانی (کارکنان)، سازمان باید به آن توجه کرد مسئله توانمند ساختن آنها می‌باشد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی بهینه‌سازی استراتژی‌های توانمندسازی منابع انسانی، طراحی شد. روش: روش پژوهش توصیفی‌ از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش تما چکیده کامل
        زمینه: نکته ای که در منابع انسانی (کارکنان)، سازمان باید به آن توجه کرد مسئله توانمند ساختن آنها می‌باشد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی بهینه‌سازی استراتژی‌های توانمندسازی منابع انسانی، طراحی شد. روش: روش پژوهش توصیفی‌ از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی، نمونه ای به حجم 256 نفر، به صورت نمونه گیری طبقه بندی تصادفی، انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامة محقق ساخته بهینه‌سازی استراتژی‌های توانمندسازی منابع انسانی، بود. جهت تجزیه و تحلیل فرضیات، از آزمونt تک متغیره، تحلیل واریانس چند متغیره، و برای بررسی مدل تحقیق از مدل‌سازی معادلات ساختاری به کمک نرم‌افزار آموس استفاده ‌شد.یافته ها: با توجه به مقادیر بدست آمده از آزمون داده ها، تمامی فرضیه ها تایید شدند. پس از انچام اصلاحات و دستیابی به الگوی نهایی با توجه به مقادیر مربوط به برازش، نتایج نشان دادند که مدل از برازش و قدرت خوبی برخوردار است.نتیجه گیری: نتایج تحلیل ها نشان دادند که، جهت بهینه‌سازی توانمندسازی منابع انسانی در سازمان تامین اجتماعی به ‌طور معناداری از استراتژی آموزش، استراتژی بکارگیری فناوری اطلاعات، استراتژی مدیریت و رهبری، استراتژی ساختارهای مناسب، استراتژی حمایت مدیران، استفاده می شود.واژگان کلیدی: بهینه سازی، توانمند سازی، سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - رابطه سرمایه انسانی و عملکرد شغلی (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد)
        فاطمه گودرزی
        یکی ازمسائل اساسی و مهم که مدیران سازمان‌ها باآن مواجه هستند، جذب ونگهداشت سرمایه انسانی، تقویت وبهبود عملکرد آن‌ها درجهت اثربخشی، کارایی و بهره وری بهتر ازکارکنان سازمانی خود می‌باشند.هدف این تحقیق تبیین رابطه‌ی سرمایه انسانی باعملکرد شغلی است. این پژوهش برمبنای هدف از چکیده کامل
        یکی ازمسائل اساسی و مهم که مدیران سازمان‌ها باآن مواجه هستند، جذب ونگهداشت سرمایه انسانی، تقویت وبهبود عملکرد آن‌ها درجهت اثربخشی، کارایی و بهره وری بهتر ازکارکنان سازمانی خود می‌باشند.هدف این تحقیق تبیین رابطه‌ی سرمایه انسانی باعملکرد شغلی است. این پژوهش برمبنای هدف از نوع کاربردی، ازحیث روش به دست آوردن داده‌ها از نوع توصیفی- همبستگی می باشد.جامعه آماری خود را کارمندان لیسانس به بالای دانشگاه (128 نفر) قرار دادیم.حجم نمونه وجامعه‌ی آماری ما یکسان هستند.این تحقیق دارای یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی می‌باشد. ابزار سنجش ما،دو پرسشنامه‌ استاندارد سرمایه‌انسانی وعملکرد‌شغلی می‌باشند.در این پژوهش از روش روایی صوری ومحتوایی استفاده گردید. مقدارآلفای کرونباخ به‌دست آمده برای متغیر سرمایه انسانی 0.822 و عملکرد شغلی 0.908 می باشد. با استفاده از نرم‌افزارهای آماریSPSS22 و SmartPLS تجزیه وتحلیل داده‌ها انجام و بااستفاده از آزمون‌هایT و تحلیل مسیر فرضیه‌ها بررسی شده‌اند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد سرمایه‌انسانی و عملکرد‌شغلی رابطه‌ی معنی داری با هم دارند. ازمیان عوامل موجود در سرمایه انسانی، عوامل توانایی‌های شناختیوتجربه، بیشترین رابطه را با عملکرد شغلی دارند. این پژوهش می‌تواند به مدیران سازمان درشناسایی ضعف ها و قوت‌های ارتباطات افراد درون سازمان در جهت تقویت سرمایه انسانی کارکنان و در نتیجه بهبود عملکرد سازمان کمک نماید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        15 - شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بدبینی سازمانی و پیامدهای آن با روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) (مورد مطالعه: اعضای هیأت علمی دانشگاه)
        سیده لعیا مرتضوی ابوالحسن فقیهی
        زمینه: یکی از معضلاتی که امروزه سازمان ها را تهدید می کند و محققان از آن به عنوان یکی از چالش های مدیریت در قرن حاضر یاد کرده اند شیوع پدیده بدبینی در سازمان ها است. هدف: در این مقاله علل بروز بدبینی در بین اعضای هیأت علمی و پیامدهای آن شناسایی شده است. روش: پس از بررسی چکیده کامل
        زمینه: یکی از معضلاتی که امروزه سازمان ها را تهدید می کند و محققان از آن به عنوان یکی از چالش های مدیریت در قرن حاضر یاد کرده اند شیوع پدیده بدبینی در سازمان ها است. هدف: در این مقاله علل بروز بدبینی در بین اعضای هیأت علمی و پیامدهای آن شناسایی شده است. روش: پس از بررسی ادبیات تحقیق و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان، مهمترین علل بروز بدبینی و پیامدهای آن با استفاده از تکنیک AHP شناسایی و رتبه بندی شد.یافته ها: از بین 19 عامل شناسایی شده به ترتیب: ادارک سیاست سازمانی، بدبینی اجتماعی، نقض قرارداد روانشناختی، کاهش عدالت سازمانی، کاهش حمایت سازمانی، کاهش امنیت شغلی و سبک رهبری به عنوان عوامل موثر و همچنین از بین 8 پیامد شناسایی شده به ترتیب: بدبینی نسبت به تغییر سازمانی، کاهش تعهد سازمانی، کاهش بروز رفتار شهروندی سازمانی و کاهش رضایت شغلی به عنوان مهمترین پیامدهای بدبینی شناسایی شدند.نتیجه گیری: یافته های پژوهش پیشنهاد می کند که دانشگاه ها باید با در نظر گرفتن عوامل موثر در ایجاد بدبینی سازمانی و کنترل آن ها از پیامدهای شیوع این پدیده جلوگیری نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        16 - رابطه میان ویژگی‌های شخصیتی با فرسودگی شغلی و رفتارهای انحرافی کارکنان (مورد مطالعه: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران)
        مریم صادقی امیر گروسی
        هدف: پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی با فرسودگی شغلی و رفتارهای انحرافی کارکنان در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی-همبستگی است. روش: جامعه آماری، کلیه کارکنان رسمی شاغل بانک مرکزی می چکیده کامل
        هدف: پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی با فرسودگی شغلی و رفتارهای انحرافی کارکنان در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی-همبستگی است. روش: جامعه آماری، کلیه کارکنان رسمی شاغل بانک مرکزی می‌باشند که حجم نمونه بر اساس فرمول نمونه‌گیری کوکران، برابر 348 نفر برآورد شده و روش نمونه‌گیری، نمونه‌گیری تصادفی ساده می‌باشد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های ویژگی‌های شخصیتی,NEO فرسودگی شغلی ماسلاچ و جکسون (1981) و رفتارهای انحرافی گل‌پرور و همکاران (1390) می‌باشد. مقدار آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی پرسشنامه‌ها به‌ترتیب برابر 734/0، 716/0 و 823/0 به‌دست آمدند. داده‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار LISRELو آزمون‌ رگرسیون و همبستگی پیرسون در نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: ضرایب همبستگی برابر 65/0 و 56/0 نشان داد ویژگی‌های شخصیتی با فرسودگی شغلی و رفتارهای انحرافی کارکنان رابطه معناداری دارد. ضریب تعیین محاسبه شده نشان داد که پنج بعد شخصیتی به‌ترتیب 41٪ و 22٪ از واریانس متغیرهای فرسودگی شغلی و رفتارهای انحرافی را تبیین می‌کنند. نتیجه‌گیری: روان‌رنجورخویی (243/0=β) بیشترین تاثیر مثبت و برون‌گرایی (241/0-‌=β) بیشترین تاثیر منفی در فرسودگی شغلی دارند. افراد با صفت شخصیتی روان‌رنجورخویی و هم‌سازی بیشتر مستعد فرسودگی شغلی بوده و تمایل بیشتر به درگیر شدن در رفتارهای انحرافی دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        17 - تاثیر جامعه پذیری سازمانی بر رفتار شهروندی کارکنان با نقش واسطه ای تناسب شخص - محیط ( بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد تهران)
        بهاره بابایی سودابه جلیلی مجتبی کیائی
        در سالهای اخیر، رفتارهای شهروندی سازمانی به دلیل اثرات قابل توجهی که بر اثربخشی و موفقیت سازمانها داشته اند، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. این تحقیق به منظور بررسی نقش میانجی تناسب شخص با محیط در تاثیرگذاری جامعه‌پذیری سازمانی بر رفتار شهروندی کارکنان (بیمارستان شهید چکیده کامل
        در سالهای اخیر، رفتارهای شهروندی سازمانی به دلیل اثرات قابل توجهی که بر اثربخشی و موفقیت سازمانها داشته اند، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. این تحقیق به منظور بررسی نقش میانجی تناسب شخص با محیط در تاثیرگذاری جامعه‌پذیری سازمانی بر رفتار شهروندی کارکنان (بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد تهران) انجام پذیرفت. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارکنان شاغل در بیمارستان شهید لبافی نژاد تهران (شاغلین بدون احتساب مامورین) در سال 1396 می‌باشد که تعداد آنها 702 نفر بوده و نمونه آماری با توجه به جدول جرسی مورگان 248 نفر اعلام شد. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد .برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار spss و لیزرل استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه تحلیل داده ها حاکی از تاثیر مثبت و معنادار ابعاد جامعه پذیری بر تناسب شخص با محیط و تناسب شخص با محیط بر رفتار شهروندی سازمانی است؛ به تبع آن با عنایت به ویژگی های مدل معادلات ساختاری تاثیر مثبت و معنادار ابعاد جامعه پذیری بر رفتار شهروندی سازمانی با نقش واسطه ای تناسب شخص با محیط به اثبات رسید و مشخص شد مهارت عملکرد بیشترین تاثیر را بر بروز رفتار شهروندی سازمانی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        18 - تاثیر شهرت سازمانی بر بازاریابی سبز از دیدگاه بانوان مصرف کننده محصولات ارگانیک
        صدیقه طوطیان اصفهانی شهرزاد طیاران نفیسه ملا صالحی
        زمینه :زمین بزرگ ترین موهبت های خداوندی به بشر می باشد. متاسفانه بعد از انقلاب صنعتی، به دنبال افزایش استفاده از سوخت های فسیلی در جهان آلودگی محیط زیست افزایش یافت. هدف : بررسی تاثیرشهرت سازمانی بر بازاریابی سبز از دیدگاه بانوان مصرف کننده ارگانیک روش ها:جامعه ،کلیه با چکیده کامل
        زمینه :زمین بزرگ ترین موهبت های خداوندی به بشر می باشد. متاسفانه بعد از انقلاب صنعتی، به دنبال افزایش استفاده از سوخت های فسیلی در جهان آلودگی محیط زیست افزایش یافت. هدف : بررسی تاثیرشهرت سازمانی بر بازاریابی سبز از دیدگاه بانوان مصرف کننده ارگانیک روش ها:جامعه ،کلیه بانوان مصرف کنندگان محصولات ارگانیک در غرب شهر تهران می باشند حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی 385 نفر برآورد شد. روش تحقیق بر مبنای هدف کاربردی ، بر اساس گرداوری داده هاتوصیفی-پیمایشی است. گرداوری داده ها کتابخانه ای و میدانی است. ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه یانگ و رعنایی و همکاران برای شهرت و بازاریابی سبز بود. تحلیل داده ها ازطریق نرم افزارهای LISREL انجام شد.یافته ها: تمام متغیرها بر بازاریابی سبز اثرگذار بوده اندکه این اثرگذاری برای قابلیت اعتبار 57/0 ،خوشنامی 54/0 ، مسئولیت پذیری نیز به ترتیب برابر با 52/0 و 57/0 مدیریت سازمانی 37/0 و عملکرد مالی نیز برابر با 44/0 برآورد شده است .نتیجه گیری : شاخص های شهرت سازمانی دارای اثرگذاری معناداری بر بازاریابی سبز می باشند. کلیه بانوان مصرف کننده بر این عقیده اند که سازمان هایی که نسبت به محیط پاسخگو بوده و تولیدات یا خدمات آنها شامل گارانتی باشند، فعالیت های بازاریابی سبز بالاتری را نشان می دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        19 - شناسایی شاخص های اجتماعی-فرهنگی مربیگری تعاملی در وزارت ورزش و جوانان
        ابریشم رشیدزاده دوان محمد عطایی مهدی الوانی ناصر حمیدی
        زمینهعلیرغم تعاریف مطرح شده که همواره مربیگری را رابطه ای تعاملی نشان می دهد، اکثر تحقیقات پیشین در این حوزه بر شناسایی ویژگی های مربی در خلا متمرکز است و نقش یادگیرنده و تاثیر بستر و رویکرد مربیگری، در این رابطه تعاملی، ناشناخته باقی مانده است.هدفهدف پژوهش حاضر شناسایی چکیده کامل
        زمینهعلیرغم تعاریف مطرح شده که همواره مربیگری را رابطه ای تعاملی نشان می دهد، اکثر تحقیقات پیشین در این حوزه بر شناسایی ویژگی های مربی در خلا متمرکز است و نقش یادگیرنده و تاثیر بستر و رویکرد مربیگری، در این رابطه تعاملی، ناشناخته باقی مانده است.هدفهدف پژوهش حاضر شناسایی شاخص های اجتماعی-فرهنگی مربیگری تعاملی با تمرکز بر رویکردهای سه گانه پیشنگر، یادگیری و حل بحران است.روش هانوع تحقیق بنیادی و روش تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است. یافته هادر بستر اجتماعی-فرهنگی با رویکرد پیشنگر مربیگری تعاملی زمانی اثربخش است که مربی عمل شایسته بر اساس انصاف و اخلاق و فرمان خدا انجام دهد، یادگیرنده عملی متناسب با باورها، ارزش ها و فرهنگ جامعه انجام دهد. در رویکرد یادگیری، مربی با استفاده از تجربه و آموزش بر تربیت فرد اثربگذارد، یادگیرنده آموزش کاربردی را با هدف استفاده دنبال کند. در رویکرد حل بحران، مربی برای انتقال مفاهیم گفتگو و بحث متقابل کند، یادگیرنده نظرات و دیدگاههای خود را براحتی مطرح کند.نتیجه گیرینتایج نشان می دهد مهمترین شاخص های اجتماعی-فرهنگی مربیگری تعاملی در رویکرد پیشنگر تمرکز بر اخلاقیات، در رویکرد یادگیری تمرکز بر تربیت و در رویکرد حل بحران تمرکز بر مشورت است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        20 - مطالعه‌ی رابطه‌ی هوش هیجانی و کارآفرینی سازمانی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای فرهنگ سازمانی(مورد مطالعه سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کرمانشاه)
        سعیده نیک فرجام عبد الحمید پاپ زن
        زمینه و هدف:یکی از راه های جذب نیروی خلاق و ایجاد کار آفرینی سازمانی وجود بستر فرهنگی مناسب می باشد. همچنین دانشمندان معتقدند که تفکر خلاق، نمایش بالاترین درجه‌ی سلامت عاطفی می باشد, در این تحقیق به مطالعه‌ رابطه هوش هیجانی و کارآفریی سازمانی با در نظر گرفتن نقش واسطه ا چکیده کامل
        زمینه و هدف:یکی از راه های جذب نیروی خلاق و ایجاد کار آفرینی سازمانی وجود بستر فرهنگی مناسب می باشد. همچنین دانشمندان معتقدند که تفکر خلاق، نمایش بالاترین درجه‌ی سلامت عاطفی می باشد, در این تحقیق به مطالعه‌ رابطه هوش هیجانی و کارآفریی سازمانی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای فرهنگ سازمانی می پردازیم, با توجه به نقش واسطه‌ای فرهنگ سازمانی در تحقیق ما ضرورت این پژوهش در پر کردن بخشی از خلا دانش در این مورد در ایران کاملا مشهود می باشد. روش پژوهش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد و جامعه‌ آماری آن (N=36 )است.به منظور جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه‌ استانداردهوش هیجانی، فرهنگ سازمانی وکارآفرینی سازمانی استفاده شد.در تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده کردیم ودر زمینه‌آمار استنباطی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده نمودیم. یافته ها:با آزمون هر یک از فرضیه ها در سطح اطمینان 99 درصد فرضیه‌ اصلی تایید شد.در نتیجه فرهنگی که در سازمان مورد بررسی ما قرار دارد این رابطه را تشدید می کند.نتیجه گیری: ایجاد فرهنگ مناسب در سازمان ها سبب ایجاد بستری مناسب برای پرورش روحیه کارآفرینی و حس خلاقیت در سازمان ها شده و به توسعه کشور کمک شایانی می‌کند. پرونده مقاله