• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارائه مدل منتورینگ سازمانی با رویکرد مدیریت استعداد در وزارت آموزش و پرورش
        عبدالرضا گلابی سید رسول آقا داود سعید آقاسی
        این پژوهش که با هدف «ارائه مدل منتورینگ سازمانی با رویکرد مدیریت استعداد در وزارت آموزش و پرورش» انجام گرفته است؛ از نوع اکتشافی است که از نظر هدف توسعه‏ای و کاربردی به شمار می‌آید. از لحاظ گردآوری داده‏ها، از نوع آمیخته (کیفی و کمی) است و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، ا چکیده کامل
        این پژوهش که با هدف «ارائه مدل منتورینگ سازمانی با رویکرد مدیریت استعداد در وزارت آموزش و پرورش» انجام گرفته است؛ از نوع اکتشافی است که از نظر هدف توسعه‏ای و کاربردی به شمار می‌آید. از لحاظ گردآوری داده‏ها، از نوع آمیخته (کیفی و کمی) است و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها، از نوع توصیفی - پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان متخصص در رشته مدیریت دولتی و امور اداری و مدیران ارشد و منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش می باشند که تعداد 20 نفر از آنها به شیوه نمونه‏گیری قضاوتی و هدفمند انتخاب شده‌اند. در بخش کمّی، کارشناسان شاغل وزارت آموزش و پرورش می‌باشند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به روش تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم به عنوان نمونه آماری انتخاب شده‌اند. ابزار اندازه‌گیری تحقیق در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی پرسشنامه استاندارد بود که برای اندازه‌گیری روایی پرسشنامه‌ها از روش صوری و محتوایی و برای تعیین پایایی آن آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برابر ۹۷۴/۰ برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی با روش پدیدار شناسی و در بخش کمّی با استفاده از نرم افزارهای SPSS26 و SMART PLS4 انجام شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی به یک مدل ساختاری منتج شد. نتایج در بخش کمّی نیز نشان داد که در اداره آموزش و پرورش فرهنگ سازمانی در رابطه بین حمایت مدیران، راهبرد سازمان، مدیریت تعارض استعدادها، جانشین پروری با عوامل فردی مدیریت استعداد (بهره‌وري فردي، رضایت فردی، تعهد عاطفی و تعالی فردي) و عوامل سازمانی مدیریت استعداد (چابکی نیروي انسانی، عدالت ادراك شده، کسب مزیت رقابتی، تعالی سازمانی، رضایت ذي‌نفعان، بهره‌وري سازمانی) نقش میانجی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - واکاوی شرایط و زمینه‌های مؤثر بر برندینگ نهادینه شده بانک صادرات از تبلیغات رسانه‌ای با استفاده از روش نظریه زمینه‌ای
        اکرم سالاری سیدعلیرضا افشانی شادی ضابط
        هدف این پژوهش، ارائه مدل مطلوب برندینگ نهادینه شده بانک صادرات با استفاده از رویکرد نظریه زمینه‌ای است. جامعه هدف پژوهش، کارشناسان حوزه روابط عمومی و بازاریابی هستند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و نظری تعداد 14 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده‌ها، مصاحبه نیمه‌س چکیده کامل
        هدف این پژوهش، ارائه مدل مطلوب برندینگ نهادینه شده بانک صادرات با استفاده از رویکرد نظریه زمینه‌ای است. جامعه هدف پژوهش، کارشناسان حوزه روابط عمومی و بازاریابی هستند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و نظری تعداد 14 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوري داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختار یافته است و تجزیه و تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که براي بهبود برند بانک صادرات، باید بسترهایی را فراهم کرد که موجب افزایش تولیدات آن شود. این بسترها شامل 3 شرط علی (نابسامانی اقتصادی، برنامه‌ریزی استراتژیک تبلیغات، رسالت بانک)، 4 شرایط زمینه‌ای (رفتار تعاملی بانک، تبلیغات رقابتی مبتنی بر شناخت، توجیه‌پذیری طرح‌های بانکی، اخلاق حرفه‌ای)، 4 شرایط مداخله‌گر (فروکاست اعتماد مشتریان، آسیب‌شناسی تبلیغات، خودشیفتگی برند، کاهش ارزش کیفی برند) 9 استراتژی‌ها (استراتژی‌های هدفمند تبلیغات، مدیریت ارتباط با مشتری،کیفیت تعاملات و ارتباط با مشتری، عوامل کلیدی در پیاده‌سازی CRM، رهبری استراتژیک تبلیغات، ارزشیابی تبلیغاتی مبتنی بر مخاطبین، مدیریت اجتماعی تبلیغات، آفرینش فرصت‌های جدید، استراتژی نوسازی تبلیغات) و 4 پیامد (توسعه برند، بهبود مستمر عملکرد، همگرایی منافع، همسوسازی منافع) می‌باشد. بر همین اساس، برندینگ نهادینه شده در ذهن مشتریان از تبلیغات در قالب‌های مختلف و با تدوین مدل مناسب خود را نشان می‌دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - شناسایی اثرگذارترین و اثرپذیرترین عوامل زنجیره تأمین لارس با تکنیک دیمتل
        مجتبی خالصی اردکانی مژده ربانی حسن  دهقان دهنوی ابوالفضل  صادقیان محمدتقی هنری
        هدف اصلی این پژوهش، شناسایی اثرگذارترین و اثرپذیرترین عوامل زنجیره تأمین لارس می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی - توسعه‌ای است. عوامل با روش فراترکیب استخراج شدند. زنجیره تأمین لارس دارای عوامل زنجیره تأمین پایدار، زنجیره تأمین تاب‌آور، زنجیره تأمین چابک، زنجیره تأ چکیده کامل
        هدف اصلی این پژوهش، شناسایی اثرگذارترین و اثرپذیرترین عوامل زنجیره تأمین لارس می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی - توسعه‌ای است. عوامل با روش فراترکیب استخراج شدند. زنجیره تأمین لارس دارای عوامل زنجیره تأمین پایدار، زنجیره تأمین تاب‌آور، زنجیره تأمین چابک، زنجیره تأمین ناب و 16 شاخص مختلف (مدیریت تأمین‌کنندگان، تأمین‌کنندگان پشتیبان، کانال توزیع چندگانه، حذف ضایعات، تولید به هنگام، مدیریت لجستیک، بهبود مستمر، انعطاف‌پذیری، شایستگی، سرعت، ارتباط با مشتریان، پاسخگویی، چابکی، اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی) می‌باشد. پرسشنامه دیمتل بر اساس عوامل طراحی و در اختیار 15 نفر از خبرگان صنایع کاشی و سرامیک یزد قرار داده شد. برای تعیین میزان تأثیرپذیری و تأثیرگذاری هریک از شاخص‌ها، از روش دیمتل استفاده شد. به این منظور، پرسش‌نامه دیمتل توسط اساتید و خبرگان این حوزه تکمیل شد و در نهایت در دستگاه مختصات دکارتی روابط بین شاخص‌ها مشخص گردید. نتایج نشان داد به ترتیب عوامل اقتصادی، چابکی، بهبود مستمر و انعطاف‌پذیری، بیشترین تأثیرگذاری و از طرفی، مدیریت تأمین‌کنندگان بیشترین تأثیرپذیری را در بین شاخص‌های زنجیره تأمین لارس دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مدل‌سازی کیفی استراتژی‌های سرمایه انسانی در بانک سپه ایران با تأکید بر تغییر ساختار سازمانی
        شهریار امام دوست هره دشت موسی رضوانی چمن زمین مرتضی حضرتی
        این تحقیق با هدف طراحی مدل استراتژی‌های سرمایه انسانی در بانک سپه ایران با تأکید بر تغییر ساختار سازمانی صورت پذیرفته است. روش تحقیق، از نوع تحقیق کیفی است و ابزار گردآوری داده‌ها نیز مصاحبه نیمه‌ساختار یافته می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مدیران استان‌ها، مدیریت امور چکیده کامل
        این تحقیق با هدف طراحی مدل استراتژی‌های سرمایه انسانی در بانک سپه ایران با تأکید بر تغییر ساختار سازمانی صورت پذیرفته است. روش تحقیق، از نوع تحقیق کیفی است و ابزار گردآوری داده‌ها نیز مصاحبه نیمه‌ساختار یافته می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مدیران استان‌ها، مدیریت امور نواحی، مدیریت امور سرمایه انسانی، مدیران بانک سپه و اعضای هیأت علمی رشته مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان به تعداد 543 نفر می‌باشند. مشارکت کنندگان تحقیق، با روش نمونه‌گیری هدفمند، 22 نفر شامل 15 مدیر در سطوح مختلف بانک سپه و 7 استاد دانشگاه می‌باشند. هنگامی‌‌که گردآوری داده‌ها به حالت اشباع رسید، فرایند مصاحبه و گردآوری داده‌ها متوقف گردید. شیوه جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌ از نوع نیمه ساختاریافته بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا استفاده گردید و کدگذاری باز، محوری و گزینشی مصاحبه‌ها با نرم افزار مکس کیودای 2020 صورت پذیرفت. یافته‌های تحقیق بیانگر آن بود که برای طراحی کیفی مدل استراتژی‌های سرمایه انسانی در بانک سپه ایران با تأکید بر تغییر ساختار، در زیر سیستم آموزش و توسعه، به نیازهای آموزشی، اثر بخشی آموزشی و مسیر پیشرفت شغلی، در زیرسیستم پاداش و جبران خدمت به استراتژی و خط‌مشی طرح‌های پرداخت و رفاه، روش‌‍‌های نوآورانه پاداش وجبران خدمت و پاداش هدفمند سازمانی و در زیرسیستم روابط کارکنان به استراتژی روابط کارکنان، تعامل و مشارکت کارکنان و طراحی مطلوب تغییر ساختار باید توجه ویژه‌ای نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مدل شایستگی حرفه‌ای مدیران مدارس به عنوان پیشران مؤثر و کلیدی توسعه پایدار
        محمدرضا رسولی غفار تاری حسین بقایی
        هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل شایستگی حرفه‌ای مدیران مدارس به عنوان پیشران مؤثر وکلیدی توسعه پایدار بود. اين پژوهش در زمره تحقیقات كيفى است و برای ارائه مدل شایستگی حرفه‌ای مدیران مدارس به عنوان پیشران مؤثر وکلیدی توسعه پایدار، از راهبرد نظریه داده بنياد اشتراوس و کوربن چکیده کامل
        هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل شایستگی حرفه‌ای مدیران مدارس به عنوان پیشران مؤثر وکلیدی توسعه پایدار بود. اين پژوهش در زمره تحقیقات كيفى است و برای ارائه مدل شایستگی حرفه‌ای مدیران مدارس به عنوان پیشران مؤثر وکلیدی توسعه پایدار، از راهبرد نظریه داده بنياد اشتراوس و کوربن استفاده شد. در این تحقيق مصاحبه شوندگان از صاحبنظران و اساتید حوزه تعلیم و تربیت شهر تهران انتخاب شدند. با استفاده از روش نمونه‌گيري نظري، با 20 نفر از صاحبنظران و اساتید حوزه تعلیم و تربیت شهر تهران مصاحبه شد. برای تعیین پایایی فرم‌‌های مصاحبه از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار (ارزیاب) استفاده شد و میزان ضریب توافق 84/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش داده بنیاد و کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد و مصاحبه‌ها در محیط نرم افزار مکس کیودای 18 تحلیل شدند. یافته‌های تحقیق نشان داد که بر مبناي ارایه مدل شایستگی حرفه‌ای مدیران مدارس به عنوان پیشران مؤثر و کلیدی توسعه پایدار شامل توانمندسازهاي شایستگی مهارتی، شایستگی مدیریتی و شایستگی‌هاي اخلاق و رفتار حرفه‌اي، توسعه مدیران، شاخص‌های اجتماعی مدیران، تأسیس گروه‌های کاری جهت ارتقای عملکرد و شایستگی سبز، شایستگی‌های نگرشی، شایستگی‌های دانشی، شایستگی آموزشی، شایستگی‌هاي تجاري سازي دانش- مهارت و فناوري، روحیه پرکاری، اصلاح الگوی مصرف، مشارکت در توسعه و حرکت به سمت اقتدار ملی می‌شود که منجر به تحقق نتايج روحیه پرکاری، اصلاح الگوی مصرف، مشارکت در توسعه مي‌شوند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی و اولویت‌بندی عارضه‌های مدیریت بهره‌وری شرکت پالایش نفت آبادان بر اساس مدل سه شاخگی
        منا جاوی میکانیکی سمانه سلیمی فرزاد بانشی
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی عارضه‌های بهره‌وری شرکت پالایش نفت آبادان بر اساس مدل سه شاخگی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش آمیخته‌ اكتشافي (كيفي- كمي) می‌باشد. جامعه آماري در بخش کیفی شامل مدیران سطح میانی پالایشگاه نفت آبادان می‌باشد که چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی عارضه‌های بهره‌وری شرکت پالایش نفت آبادان بر اساس مدل سه شاخگی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش آمیخته‌ اكتشافي (كيفي- كمي) می‌باشد. جامعه آماري در بخش کیفی شامل مدیران سطح میانی پالایشگاه نفت آبادان می‌باشد که از طریق نمونه‌گیری هدفمند بر اساس اشباع نظری 15 نفر انتخاب شدند. در بخش کمّی نیز براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 219 نفر از کارکنان پالایشگاه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختمند و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته مستخرج از مصاحبه‌های بخش کیفی بود. جهت تأیید روایی ابزار پژوهش، از روایی محتوایی استفاده شد و روایی پرسشنامه خوب ارزیابی شد. جهت تعیین پایایی مصاحبه‌ها، از پایایی بین دو کدگذار و برای پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزيه و تحليل داده‌ها در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی، آمارهای توصیفی (درصد و فراوانی) استفاده شده است. براساس یافته‌های بخش کیفی 22 عارضه به دست آمد که 8 عارضه مربوط به عارضه‌های ساختاری، 7 عارضه مربوط به عارضه‌های رفتاری و 5 عارضه مربوط به عارضه‌های محیطی می‌باشد. یافته‌های بخش کمّی با استفاده از آزمون فریدمن جهت رتبه‌بندی نشان داد که در بین عارضه‌های ساختاری، عامل قوانین و مقررات؛ در بین عارضه‌های رفتاری، عامل دانش، آگاهی و مهارت؛ و از بین عارضه‌های محیطی، عامل باور و نگرش جامعه، مهم‌ترین عارضه‌ها بودند و در اولویت اول قرار دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تحلیلی بر دموکراسی سازمانی با استفاده از روش فراترکیب
        ستار جهان تابی نژاد فواد مکوندی عزت الله کیانی قنبر امیرنژاد وحید چناری
        دموکراسی محل کار و سرمایه روان‌شناختی به طور مشترک بینش‌های مثبتی را برای سازمان‌ها ارائه می‌دهد و می‌تواند منجر به بهبود وضعیت های روانشناختی شود تا مشارکت، انرژی کارکنان و حس یادگیری را بهبود ببخشد و نشاط را در محیط کار افزایش دهد. هدف پژوهش حاضر، تحلیلی بر دموکراسی س چکیده کامل
        دموکراسی محل کار و سرمایه روان‌شناختی به طور مشترک بینش‌های مثبتی را برای سازمان‌ها ارائه می‌دهد و می‌تواند منجر به بهبود وضعیت های روانشناختی شود تا مشارکت، انرژی کارکنان و حس یادگیری را بهبود ببخشد و نشاط را در محیط کار افزایش دهد. هدف پژوهش حاضر، تحلیلی بر دموکراسی سازمانی با استفاده از روش فراترکیب می‌باشد. اين پژوهش از نظر هدف توسعه‌اي است و با رويكرد كيفي و روش فراتركيب باروسو و ساندلوسکي (2007) انجام شده است. منابع آماری پژوهش، شامل منابع اسنادی کشورهایی است که مدل دموکراسی سازمانی داشته‌اند. گفتني است كه اين مقاله‌ها بر اساس معيارهاي ورود به فرآينـد فراتركيب انتخاب شده‌اند. براي تجزيه وتحليل داده‌ها نيز از روش تحليل محتواي كيفي استفاده شده است. در این مطالعه برای شناسایی مؤلفه‌های دموکراسی سازمانی، 32 کد به عنوان مضامین پایه شناسایی شدند. از این بین 28 کد به عنوان مضامین سازمان دهنده انتخاب شدند و در نهایت 9 بُعد با عنوان مضامین فراگیر استخراج شدند که عبارتند از: تعهد سازمانی، حاکمیت مشترک، جو سازمانی عادلانه، کرامت سازمانی، شفافیت، مراودات اثربخش، فرهنگ آزادی‌خواهی سازمانی، رقابت‌پذیری سازمانی و عدالت شغلی. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تدوین مدل ارتباطی سرمایه روان‌شناختی و رفتار شهروندی سازمانی با میانجی‌گری خودکارآمدی شغلی در سازمان‌های پایدار
        سعید یوسف زاده
        هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی با میانجی‌گری خودکارآمدی شغلی در سازمان‌های پایدار بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان شهر گرگان در سال 1402 بود که از بین آنها 200 ن چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی سرمایه روانشناختی و رفتار شهروندی سازمانی با میانجی‌گری خودکارآمدی شغلی در سازمان‌های پایدار بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره ورزش و جوانان شهر گرگان در سال 1402 بود که از بین آنها 200 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. داده‌ها با استفاده از ابزارهای پرسشنامه سرمایه‏ روانشناختی ﻟﻮﺗﺎﻧﺰ و همکاران (2007)، خودکارآمدی شغلی ریگز و نایت (1994)، و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990) جمع‌آوری شد و با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و نرم‌افزار ایموس تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین سرمایه روانشناختی با خودکارآمدی شغلی (49/0=r)، سرمایه روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی (51/0=r) و خودکارآمدی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی (41/0=r) همبستگی مثبت و معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین، مدل سرمایه روانشناختی با رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی خودکارآمدی شغلی برازش مناسبی دارد. براساس نتایج از آنجا که سرمایه روانشناختی و خودکارآمدی شغلی، نقش ویژه‌ای در ارتقای رفتارهای شهروندی سازمانی و بهره‌وری و کارایی سازمان‌های پایدار دارد، لازم است مدیران این سازمان‌ها با توجه ویژه به اهمیت این عوامل، شرایط لازم برای ارتقای آنها را در قالب برنامه‌های ضمن خدمت کارکنان، فراهم نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - شناسایی و اولویت‌بندی پیشران‌های شکل‌گیری رفتارهای ضد شهروندی در کارکنان سازمان‌های دولتی (مورد مطالعه: سازمان‌های دولتی ایلام)
        شهین غیاثی صادق فیض اللهی
        هدف این پژوهش شناسایی پیشران‌های شکل‌گیری رفتارهای ضد شهروندی در کارکنان سازمان‌های دولتی می‌باشد. تحقیق حاضر براساس هدف، کاربردي و از نقطه نظر چگونگی جمع آوري داده‌ها، ازنوع تحقیقات آمیخته (کیفی- کمی) است. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنام چکیده کامل
        هدف این پژوهش شناسایی پیشران‌های شکل‌گیری رفتارهای ضد شهروندی در کارکنان سازمان‌های دولتی می‌باشد. تحقیق حاضر براساس هدف، کاربردي و از نقطه نظر چگونگی جمع آوري داده‌ها، ازنوع تحقیقات آمیخته (کیفی- کمی) است. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه است. جامعه پژوهش‌ در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و مدیران ادارات دولتی بود که براساس روش نمونه‌گیری هدفمند، 15 نفرانتخاب شدند. در بخش کمّی، جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان ادارات دولتی استان ایلام به تعداد 29240 نفر (به استناد مرکز آمار ایران) تشکیل می‌دهد که از روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 379 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود. بخش کیفی تحقیق حاضر با استفاده از تحلیل تم انجام شده است. در فاز کمّی برای تحلیل عاملی تأییدی سؤال‌ها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شده است. در این پژوهش جهت تشخیص مناسب بودن داده‌ها برای تحلیل عاملی، از آماره های K.M.O وآزمون بارتلت استفاده شده است. جهت تأیید شاخص‌های به دست آمده از آماره t استفاده شده است. نتایج منجر به شناسایی 10 تم در قالب سه مفهوم اصلی عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل مدیریت شد. نتایج برازش مدل نشان داد که مدل از اعتبار و برازش مطلوبی برخوردار است. نتایج رتبه بندی ویکور نشان داد که به ترتیب پرخاشگری، بی عدالتی سازمانی و شایع پراکنی در رتبه‌های اول تا سوم مهم‌ترین پیشران‌های رفتار ضد شهروندی سازمانی کارکنان قرار دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - تدوین چارچوبی در راستای آسیب‌شناسی مدیریت توسعه پایدار گردشگری در ایران
        سحر ملکی ورکی ابوالحسن فقیهی غلامرضا معمارزاده طهران
        هدف این پژوهش، آسیب‌شناسی مدیریت توسعه پایدار گردشگری و ارائه چارچوبی برای این موضوع بوده که به صورت توصیفی پیمایشی و کاربردی انجام شده است. به این منظور، در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و پیشینه پژوهش، چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید. بر اساس این چارچوب، مدل مفهومی پژوهش چکیده کامل
        هدف این پژوهش، آسیب‌شناسی مدیریت توسعه پایدار گردشگری و ارائه چارچوبی برای این موضوع بوده که به صورت توصیفی پیمایشی و کاربردی انجام شده است. به این منظور، در ابتدا با بررسی ادبیات تحقیق و پیشینه پژوهش، چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید. بر اساس این چارچوب، مدل مفهومی پژوهش ارائه و فرضیات تحقیق نیز تدوین شدند. به منظور آزمون فرضیات تحقیق، جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان ستاد مرکزی وزارت گردشگری، در نظر گرفته شدند که بالغ بر 90 نفر بوده‌اند و به‌جای نمونه‌گیری، تمام شماری انجام شده است. در ادامه، پرسشنامه‌هایی که روایی و پایایی آنها تأیید شد، بین 90 نفر توزیع شده و با توجه به عدم نرمال بودن توزیع داده‌ها، از روش حداقل مربعات جزیی و نرم‌افزار اسمارت پی ال اس3 برای تحلیل‌های آماری استفاده شد. بر اساس مقادیر معنی‌داری مربوط به فرضیات، همگی تأیید شدند. میزان تأثیر آسیب اجتماعی در ایجاد مانع توسعه پایدار گردشگری برابر با ۵۶۸/۰، میزان تأثیر آسیب اقتصادی در ایجاد مانع توسعه پایدار گردشگری برابر ۷۲۲/۰، میزان تأثیر آسیب نهادی بر ایجاد مانع در توسعه پایدار گردشگری برابر با ۵۸۷/۰ و میزان تأثیر آسیب زیست محیطی بر ایجاد مانع در توسعه پایدار گردشگری برابر با ۸۰۵/۰ می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - بخش‌بندی و تعیین نیم‌رخ مشتریان شعب بانک کشاورزی اهواز با استفاده از الگوریتم شبکه‌های عصبی خودسازمانده
        مریم درویشی
        هدف از انجام این پژوهش، بخش‌بندی و تعیین نیمرخ مشتریان با استفاده ازالگوریتم شبکه‌های عصبی خودسازمانده (مورد مطالعه: مشتریان شعب بانک کشاورزی شهرستان اهواز) است. تحقیق حاضر در گروه روش‌های کمّی قرار می‌گیرد. روش پژوهش براساس هدف از نوع كاربردي و براساس چگـونگي جمـع‌آوري چکیده کامل
        هدف از انجام این پژوهش، بخش‌بندی و تعیین نیمرخ مشتریان با استفاده ازالگوریتم شبکه‌های عصبی خودسازمانده (مورد مطالعه: مشتریان شعب بانک کشاورزی شهرستان اهواز) است. تحقیق حاضر در گروه روش‌های کمّی قرار می‌گیرد. روش پژوهش براساس هدف از نوع كاربردي و براساس چگـونگي جمـع‌آوري داده‌هـا توصـيفی (غيرآزمايشي) - پيمايشي و از نظر مکان نیز یک تحقیق میدانی است. جامعه آماری این تحقیق مشتریان بانک کشاورزی شهرستان اهواز می‌باشند. ازآنجایی‌که جامعه آماری این تحقیق نامحدود است، حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران جامعه نامحدود، به تعداد 384 نفر تعیین شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه است. در این پژوهش روایی محتوا از طریق نظرخواهی از استاد راهنما و سایر اساتید صاحب نظر در قلمرو موضوعی این پژوهش صورت گرفت و پس از اعمال این نظرات در مورد محتوای پرسش‌نامه و رفع اشکالات موجود، پرسش‌نامه مور تأیید واقع شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش تحلیل شبکه عصبی SOM در نرم افزار MATLAB انجام شده است. پس از اجرای تحلیل داده‌ها، يافته‌هاي پژوهش به شناسايي پنج دستة متفاوت از مشتریان با ویژگی‌های رفتاری و جمعیت شناختی متفاوت شد. این 5 بخش عبارتند از: مشتریان کلان سنتی و ارزشمند، مشتریان طلایی، مشتریان کم ارزش، مشتریان الماسی وفادار و مشتریان خاص. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - ارائه الگوی معادلات ساختاری تأثیر عوامل نهادی بر میزان اجرای خط‌مشی‌های توزیعی مجدد با نقش میانجی رونق تولید
        مجید  نژاد بیگلری علیرضا منظری توکلی سنجر سلاجقه زهرا شکوه نوید فاتحی راد
        هدف این پژوهش، ارائه الگوی معادلات ساختاری تأثیر عوامل نهادی بر میزان اجرای خط مشی‌های توزیعی مجدد با نقش میانجی رونق تولید بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش و ماهیت داده‌ها، کمّی بود. ابزار گردآوری داده‌ها سه پرسشنامه استاندارد بوده است. جامعه آماری این چکیده کامل
        هدف این پژوهش، ارائه الگوی معادلات ساختاری تأثیر عوامل نهادی بر میزان اجرای خط مشی‌های توزیعی مجدد با نقش میانجی رونق تولید بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش و ماهیت داده‌ها، کمّی بود. ابزار گردآوری داده‌ها سه پرسشنامه استاندارد بوده است. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران که در سال 1402 به تعداد 4823 نفر بوده‌اند. از جامعه آماری مزبور، براساس جدول کرجسی و مورگان نمونه‌ای به حجم 355 نفر تعیین گردید که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه در بین آنها توزیع و 355 پرسشنامه به‌دست ‌آمده با استفاده از نرم افزار PLS تحلیل شد. نتايج مطالعه حاضر نشان داد که عوامل نهادی بر میزان اجرای خط مشی‌های توزیعی مجدد با نقش میانجی رونق تولید تأثیر دارد. پرونده مقاله