-
مقاله
1 - شناسایی و اولویتبندی موانع ترخیص کالا از گمرک شهریار شهر تهران با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی (AHP)مدیریت بازاریابی , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1395گمرک نقش مهمی در مبادلات تجاری بین الملل ایفا میکند و میتواند عامل جلوبرنده و یا بازدارنده در تجارت و تحصیل درآمدهای گمرکی برای دولت تلقی گردد، لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی موانع ترخیص کالا از گمرک شهریار شهر تهران با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی میباشد چکیده کاملگمرک نقش مهمی در مبادلات تجاری بین الملل ایفا میکند و میتواند عامل جلوبرنده و یا بازدارنده در تجارت و تحصیل درآمدهای گمرکی برای دولت تلقی گردد، لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی موانع ترخیص کالا از گمرک شهریار شهر تهران با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی میباشد. پژوهش حاضر که در سال 1396 انجام شد، از نظر هدف کاربردی و برحسب روش گردآوری دادهها، توصیفی - پیمایشی و از نوع پژوهشهای اکتشافی است. با مرور مقالههای کلیدی و استفاده از نظر خبرگان، 4 معیار اصلی و 19 معیار فرعی شناسایی گردید. گروه خبرگان یا تیم تصمیمگیری از میان کارشناسان ارشد سازمان و همچنین صاحب نظران گمرک انتخاب گردیدند. در ابتدا با استفاده از پرسشنامه و نظر تیم تصمیمگیری، موانع اصلی و فرعی مؤثر بر ترخیص کالا از گمرک شناسایی شدند و سپس با توجه به عوامل شناسایی شده، پرسشنامههای AHP تدوین و مقایسه زوجی بین عوامل شناسایی به عمل آمد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد، نظام اداری و مدیریتی در بین موانع اصلی شناسایی شده، و ضعف در بهکارگیری و توانمندسازی نیروی انسانی متخصص و کارآزموده در بین موانع فرعی شناسایی شده، مهمترین عامل در بین موانع ترخیص کالا از گمرک، از دیدگاه خبرگان محسوب میشوند. در پایان با مشخص شدن رتبه همة عوامل اصلی و فرعی، به کمک تیم تصمیمگیری، پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت موجود ارائه گردید. پرونده مقاله -
مقاله
2 - واکاوی عوامل مؤثر بر عملکرد شرکتهای تولیدی شهرک صنعتی شهر گرگان از منظر مدیریت بازاریابی و کارآفرینیمدیریت بازاریابی , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1398در محیط رقابتی پر تغییر امروز شرکتها نیاز به سازگاری زیادی دارند، بنابراین ارائه بهترین عملکرد در زمینه بازاریابی، به اساسیترین دغدغه مدیران شرکتهای تولیدی مبدل شده است، از این رو در این پژوهش به واکاوی عوامل مؤثر بر عملکرد شرکتهای تولیدی از منظر مدیریت بازاریابی و چکیده کاملدر محیط رقابتی پر تغییر امروز شرکتها نیاز به سازگاری زیادی دارند، بنابراین ارائه بهترین عملکرد در زمینه بازاریابی، به اساسیترین دغدغه مدیران شرکتهای تولیدی مبدل شده است، از این رو در این پژوهش به واکاوی عوامل مؤثر بر عملکرد شرکتهای تولیدی از منظر مدیریت بازاریابی و کارآفرینی میپردازیم و برای دستیابی به این هدف با 15 فرضیه تأثیر گرایش به کارآفرینی و بازارگرایی بر عملکرد شرکت به واسطه بازارگرایی کارآفرینانه و بازاریابی کارآفرینانه در شرکتهای تولیدی شهرک صنعتی شهر گرگان در 6 ماه دوم سال 1397را بررسی میکنیم. پژوهش حاضر از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و بر حسب روش گردآوری دادهها، توصیفی - پیمایشی و از نوع پژوهشهای علی است. به منظور محاسبه حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شده و 180 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع شد و 152 پرسشنامه قابل استفاده جمعآوری گردید. دادههای به دست آمده از پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار Smart PLS و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در پایان نتایج پژوهش نشان داد، فرضیههای؛ تأثیر بازارگرایی کارآفرینانه بر عملکرد، بازارگرایی بر بازارگرایی کارآفرینانه، نوآوری بر عملکرد رد شدند و همچنین قابلیتهای فنی نتوانست اثر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد را تعدیل کند. اما سایر فرضیههای پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند. پرونده مقاله -
مقاله
3 - تأثیر قابلیتهای بازاریابی خارجی و درگیری ذهنی مشتریان بر عملکرد شرکت با نقش میانجی نوآوری محصول و استراتژی انعطافپذیرمدیریت بازاریابی , شماره 1 , سال 15 , بهار 1399هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی خارجی و درگیری ذهنی مشتریان بر عملکرد شرکت با نقش میانجی نوآوری محصول و استراتژی انعطافپذیر میباشد. جامعه آماری تحقیق، مدیران شرکت ایران خودرو به تعداد 95 نفر میباشند. حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 76 نفر میبا چکیده کاملهدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی خارجی و درگیری ذهنی مشتریان بر عملکرد شرکت با نقش میانجی نوآوری محصول و استراتژی انعطافپذیر میباشد. جامعه آماری تحقیق، مدیران شرکت ایران خودرو به تعداد 95 نفر میباشند. حجم نمونه مطابق جدول کرجسی و مورگان 76 نفر میباشد و برای نمونهگیری ازجامعه آماری، از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده گردید. برای تعیین پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ و برای تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات، در سطح آمار توصیفی از شاخصهایی نظیر فراوانی و درصد و رسم جداول و نمودارها و در سطح آمار استنباطی از معادلات ساختاری بهرهگیری شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که قابلیت درگیری ذهنی مشتریان بر نوآوری محصول و عملکرد شرکت، نوآوری محصول و استراتژی انعطافپذیر بر عملکرد شرکت و نیز قابلیت بازاریابی خارجی بر استراتژی انعطافپذیر و عملکرد شرکت مؤثر بوده است. همچنین نوآوری محصول نقش میانجی بین تأثیر قابلیت درگیری ذهنی مشتریان بر عملکرد شرکت داشته و استراتژی انعطافپذیر نقش میانجی در تأثیر قابلیت بازاریابی خارجی بر عملکرد شرکت دارا بوده است. پرونده مقاله -
مقاله
4 - بررسی تأثیر عدالت ادراک شده بر نیات پس از خرید به واسطه هیجانات و رضایت پس از بازیابی (مورد مطالعه: مشتریان شعب بانک انصار در استان گلستان)مدیریت بازاریابی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1400هدف اجرای این پژوهش، بررسی تأثیرعدالت ادراک شده بر نیات پس از خرید به واسطه هیجانات مثبت، هیجانات منفی و رضایت پس از بازیابی مشتریان شعب بانک انصار در استان گلستان در 6 ماه دوم سال 1398 است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و برحسب روش گردآوری دادهها، توصیفی - پیمایشی و چکیده کاملهدف اجرای این پژوهش، بررسی تأثیرعدالت ادراک شده بر نیات پس از خرید به واسطه هیجانات مثبت، هیجانات منفی و رضایت پس از بازیابی مشتریان شعب بانک انصار در استان گلستان در 6 ماه دوم سال 1398 است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و برحسب روش گردآوری دادهها، توصیفی - پیمایشی و از نوع پژوهشهای علی محسوب میشود. برای محاسبه حجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شده و 450 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع شد و 389 پرسشنامه قابل استفاده جمعآوری گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزارهای SPSS و Smart PLS استفاده شده است. در پایان، نتایج پژوهش نشان داد، عدالت با جبران مالی بر هیجانات مثبت و رضایت پس از بازیابی اثر معناداری دارد، اما بر نیات پس از خرید و هیجانات منفی اثر معناداری ندارد. عدالت رویهای نیز بر نیات پس از خرید و هیجانات منفی اثر معناداری دارد و بر هیجانات مثبت و رضایت پس از بازیابی اثر معناداری ندارد. همچنین عدالت تعاملی بر نیات پس از خرید، هیجانات مثبت و رضایت پس از بازیابی اثر معناداری دارد. در نهایت نیز رضایت پس از بازیابی بر هیجانات مثبت و نیات پس از خرید اثر معناداری دارد و بر هیجانات منفی اثر معناداری ندارد. پرونده مقاله -
مقاله
5 - الگوی راهبردی برندسازی خدمات پژوهشی صنایع نفت، گاز و پتروشیمیمدیریت بازاریابی , شماره 4 , سال 17 , زمستان 1402هدف: هدف اصلی این تحقیق طراحی الگوی راهبردی برندسازی خدمات پژوهشی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در ایران بود. طرح پژوهش/ روش شناسی/ رویکرد: این مطالعه با توجه به فرایند تحقیق از نظر جهت گیری از نوع بنیادین، از نظر صیغه پژوهش از نوع کیفی، از نظر نوع پژوهش میدانی و کتابخانه چکیده کاملهدف: هدف اصلی این تحقیق طراحی الگوی راهبردی برندسازی خدمات پژوهشی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در ایران بود. طرح پژوهش/ روش شناسی/ رویکرد: این مطالعه با توجه به فرایند تحقیق از نظر جهت گیری از نوع بنیادین، از نظر صیغه پژوهش از نوع کیفی، از نظر نوع پژوهش میدانی و کتابخانه ای از نظر هدف پژوهش از نوع اکتشاف و فهم بیشتر مفاهیم است. روش گراندد تئوری با هدف استخراج مفاهیم و الگوها از درون داده های زمینه ای است که با استفاده از مستندات، مصاحبه ها و مشاهده ها صورت گرفت، روش نمونه گیری گلوله برفی بود و با تعداد 15 نفر از صاحب نظران تا حد اشباع نظری مصاحبه شد، جهت جمع آوری داده ها از دو بخش مطالعات اسنادی و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. فرایند گردآوری داده ها به وسیله مصاحبه های انجام شده به صورت دیداری و شنیداری انجام شد و سپس متن مصاحبه ها بر روی کاغذ پیاده شد و مورد تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق برای سنجش اعتبار مصاحبه از نظرات استاد راهنما، متخصصین بازاریابی و نظرات دو تن از اساتید رشته مدیریت و بازاریابی استفاده شده است، در این تحقیق با استفاده از روش نظریه داده بنیاد و با روش کدگذاری باز تحلیل داده ها انجام شده است. یافته ها: نتایج تحلیل مصاحبه ها نشان داد عمده مقوله های جزئی سیستم اطلاعات بازاریابی، محیط فیزیکی، محصول/ خدمات قابل ارائه، هوش بازاریابی، فناوری سازمان ها، پرسنل و نیروی انسانی بوده است، مقوله هسته ای عمده استخراج شده برندسازی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بود، بر اساس رهیافت نظام مند (استراوس و کوربین، 1998) مجموع مقوله های مستخرج از داده های خام، در قالب شرایط علی (ثبات ساختاری شرکت و هوش بازاریابی)، راهبرد (سیستم اطلاعات بازاریابی)، زمینه (محیط فیزیکی)، شرایط مداخله گر (کیفیت مدیر، کیفت همکاران، عوامل سازمان) و پیامدها (برندسازی خدمات پژوهشی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی) دسته بندی شدند. پرونده مقاله -
مقاله
6 - بررسی حفظ مشتریان با تجربه استفاده از تلفن همراه در کانالهای یکپارچه با توجه به نقش اضافه بار اطلاعاتی محصول و جذابیت محصولات جایگزینمدیریت بازاریابی , شماره 2 , سال 18 , پاییز 1402پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالسازی، کانالهای ارتباطی مختلف مانند اینترنت، تلفنهای همراه، رسانههای اجتماعی و فروشگاههای فیزیکی، در دسترس مشتریان برای ارتباط با خردهفروشان است، اما این کانالها مستقل مدیریت شده و منجر به عدم تطابق دادهها و اطلاعات در کانالهای مختلف می چکیده کاملپیشرفت تکنولوژی و دیجیتالسازی، کانالهای ارتباطی مختلف مانند اینترنت، تلفنهای همراه، رسانههای اجتماعی و فروشگاههای فیزیکی، در دسترس مشتریان برای ارتباط با خردهفروشان است، اما این کانالها مستقل مدیریت شده و منجر به عدم تطابق دادهها و اطلاعات در کانالهای مختلف میشود و برای دستیابی به یکپارچهسازی در کانالهای مختلف، باید به رویکرد همه جانبه تغییر کرد. این پژوهش به "بررسی حفظ مشتریان با تجربه استفاده از تلفن همراه به عنوان ابزار کانالهای همه جانبه با توجه به نقش اضافه بار اطلاعاتی محصول و جذابیت محصولات جایگزین" میپردازد. تحقیق از حیث هدف، کاربردی، و از حیث ماهیت و روش، توصیفی و پیمایشی است. جامعه آماری کلیه مشتریان برندهای رستورانی شهر تهران که به هر دو صورت حضوری و تحت نرمافزارهای موبایلی به ارائه خدمات میپردازند، در یک نمونه 384 نفره تشکیل دادهاند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای نظرسنجی شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه با 43 سؤال بوده و آزمون فرضیهها با روش معادلات ساختاری و نرمافزار pls انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داده است تجربه اتصال بر یکپارچگی دسترسی به، تجربه یکپارچگی بر یکپارچگی دسترسی به اطلاعات، تجربه انعطافپذیری بر یکپارچگی دسترسی به اطلاعات، تجربه شخصیسازی بر یکپارچگی دسترسی به اطلاعات، تجربه شخصیسازی بر یکپارچگی غنای اطلاعاتی، یکپارچگی دسترسی به اطلاعات بر حفظ مشتری، و یکپارچگی غنای اطلاعاتی بر حفظ مشتری تأثیر مثبت دارد. تجربه تداوم استفاده بر یکپارچگی دسترسی به اطلاعات، تجربه اتصال بر یکپارچگی غنای اطلاعاتی، تجربه یکپارچگی بر یکپارچگی غنای اطلاعاتی، تجربه تداوم استفاده بر یکپارچگی غنای اطلاعاتی، و تجربه انعطافپذیری بر یکپارچگی غنای اطلاعاتی، تأثیر مثبت ندارند. همچنین اضافه بار اطلاعاتی محصول دارای نقش تعدیلگر منفی در تأثیر تجربه اتصال بر یکپارچگی دسترسی به اطلاعات؛ و در تأثیر تجربه اتصال بر یکپارچگی غنای اطلاعاتی است. جذابیت محصولات جایگزین نیز دارای نقش تعدیلگر منفی در تأثیر تجربه اتصال بر یکپارچگی دسترسی به اطلاعات و در تأثیر تجربه اتصال بر یکپارچگی غنای اطلاعاتی است. پرونده مقاله -
مقاله
7 - ارائه مدل طبقه بندی هوشمند مبتنی بر شبکه عصب مصنوعی پرسپترون (MLP) و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در خدمات بازاریابی دیجیتال برای اولویت بندی ریسک نقدینگی و سرمایه گذاریدانش سرمایهگذاری , شماره 1 , سال 10 , بهار 1400مطالعه حاضر با استفاده از تکنیکهای یادگیری ماشین و نظرکاوی کوشیده است تا بتواند مدل راهبردی خودکار به منظور طبقهبندی و کاوش نظرات ارائه شده در مورد خدماتی خاص که در این مورد در حوزه ی سرمایه گذاری بررسی شده است را با استفاده از بررسی نتایج به دست آمده در خدمات بازاریا چکیده کاملمطالعه حاضر با استفاده از تکنیکهای یادگیری ماشین و نظرکاوی کوشیده است تا بتواند مدل راهبردی خودکار به منظور طبقهبندی و کاوش نظرات ارائه شده در مورد خدماتی خاص که در این مورد در حوزه ی سرمایه گذاری بررسی شده است را با استفاده از بررسی نتایج به دست آمده در خدمات بازاریابی دیجیتال ارائه نماید. مدل مبتنی بر شبکه عصبی با شناسایی نظرات مرتبط، خصوصیات مختلف را در سطوح گوناگون ارزشیابی سنجیده و نظرات را بسته به کیفیت ارائه بصورت خودکار طبقه-بندی مینماید. بحرانهای مالی موجود در نظامهای بانکی معمولاً ناشی از عدم توانایی در مدیریت ریسکهای مالی و نقدینگی است که عاملی بر عدم شفافیت و توانایی در مدیریت سرمایه میباشد. بطوریکه وجود چنین عدمقطعیتهایی سبب کاهش علاقه-مندی سرمایهگذاران در مشارکتهای صنعتی و اجرایی گردیده است. این مقاله با هدف شناسایی عوامل موثر بر ریسک نقدینگی و همچنین ارائه مدلی هوشمند جهت پیشبینی و طبقهبندی عوامل ایجادکننده ریسک نقدینگی، شناسایی و اولویتبندی فاکتورهای درگیر آن پایهریزی گردیده است. بدین منظور از روش سنجش هوشمند با بکارگیری شبکه عصبی پرسپترون (MLP) بهره گرفته شده که به عنوان یک رویکرد کاربردی هوش مصنوعی بشمار میآید. بدین منظور بررسی های لازم بر روی اطلاعات مالی و نقدینگی در شعب بانک ملت در شهر تهران (مشتمل بر ۳۶ شعبه) مورد توجه بوده و برای جامعه نمونه از مجموعه تصادفی خوشهای از۳۷۴ نفر از مشتریان و سرمایهگذاران منتخب بهره گرفته شده است. پرونده مقاله -
مقاله
8 - شناسایی سبکهای زندگی الکترونیکی جمعیت شهرنشین ایراننگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1400امروزه با گسترش استفاده از اینترنت و وسایل الکترونیکی برخلاف تعاریف گذشته با سبک زندگی الکترونیکی روبرو هستیم. این پژوهش، به دنبال شناسایی انواع سبکهای زندگی الکترونیکی جمعیت شهری ایران هست که در دو گام صورت پذیرفت. در گام اول با مرور ادبیات مرتبط و همچنین نظر خواهی چکیده کاملامروزه با گسترش استفاده از اینترنت و وسایل الکترونیکی برخلاف تعاریف گذشته با سبک زندگی الکترونیکی روبرو هستیم. این پژوهش، به دنبال شناسایی انواع سبکهای زندگی الکترونیکی جمعیت شهری ایران هست که در دو گام صورت پذیرفت. در گام اول با مرور ادبیات مرتبط و همچنین نظر خواهی از 25 خبره با استفاده از روش دلفی فازی به شناسایی مولفههای تاثیرگذار در سبک زندگی الکترونیکی ایرانیها پرداخت. گردشهای دلفی فازی در دو دور صورت گرفت که حاصل آن شناسایی 13 مولفه بود. در گام دوم، پرسشنامهای با استفاده از نظرات خبرگان و همچنین بررسی ادبیات گذشته، طراحی گردید و در بین نمونه که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای-فضایی چند مرحلهای به تعداد 970 انتخاب شده بود، توزیع گردید. برای تعیین تعداد خوشهها از تحلیل عاملی استفاده شد که حاصل آن پنج خوشه بود و جهت شناسایی سبکهای زندگی الکترونیکی از روش خوشه بندی استفاده گردید و ویژگیهای این پنج نوع سبک زندگی شناسایی شد. این خوشهها براساس نوع رفتار آنها تعاملگراها، منفی نگرها، پیشگامان، ضرورتگراها و لذتگراها نامگذاری گردید. پرونده مقاله -
مقاله
9 - Designing New Strategic Reference Points for Elucidating Lock-In Marketing Strategy Using Thematic AnalysisJournal of System Management , شماره 1 , سال 10 , زمستان 2024Background: Market strategy design involves the analysis of market position, identification of market opportunities, and understanding the strengths and weaknesses of an organization. It aims to create favorable competitive conditions by defining different market segmen چکیده کاملBackground: Market strategy design involves the analysis of market position, identification of market opportunities, and understanding the strengths and weaknesses of an organization. It aims to create favorable competitive conditions by defining different market segments. In recent years, researchers have made efforts to develop models that can effectively determine ideal marketing strategies and promote their alignment and synergy at the organizational level.Objective: This study aims to design a comprehensive marketing strategy development and alignment model, which has been relatively understudied in academic research.Method: The present research builds upon the Strategic Reference Points (SRP, S) theory and utilizes thematic analysis to formulate a new framework and strategic reference points for an industry-specific marketing strategy. It also addresses the coordination between marketing strategies at both the business and corporate levels, employing the Delta model.Findings: A thematic network analysis was conducted based on interviews with industry experts. The research findings identified key dimensions of strategic reference points and provided theoretical and operational definitions of the power industry concept. These dimensions, namely "customer engagement" and "switching costs," were incorporated into the final model design. Leveraging the Delta model, the study resulted in the formulation of the Lock-in marketing strategy model. The research findings and the proposed model offer valuable insights and practical strategies to overcome current industry challenges, enhance agility, and facilitate effective decision-making in the field. پرونده مقاله -
مقاله
10 - بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری بر خط از ادغام دومدل پذیرش فناوری و تئوری رفتار برنامهریزی شده با ریسک درک شده و مفید بودن ادراک شدهمدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 10 , زمستان 1397هدف از مطالعه حاضر بررسی عوامل موثر مدل پذیرش فناوری با یک مدل تئوری رفتار برنامهریزی شده جهت پیشبینی و توضیح نیت رفتاری مشتریان نسبت به پذیرش بانکداری برخط میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی و از نظر نوع، پیمایشی و همبستگی است. جامعهی آمار چکیده کاملهدف از مطالعه حاضر بررسی عوامل موثر مدل پذیرش فناوری با یک مدل تئوری رفتار برنامهریزی شده جهت پیشبینی و توضیح نیت رفتاری مشتریان نسبت به پذیرش بانکداری برخط میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا، توصیفی و از نظر نوع، پیمایشی و همبستگی است. جامعهی آماری شامل کلیهی مشتریان شعب بانک ملت شهرستان گرگان در سال 1393 که از بانکداری برخط استفاده کردند، میباشد و با شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونهای با حجم 384 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. روایی پرسشنامه با روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (95%) تعیین شد. با توجه به تجزیه و تحلیل اطلاعات، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که فرضیههای مربوط به مدل پذیرش فناوری و تئوری رفتار برنامهریزی شده مورد تأیید قرار گرفتند و فرضیههای تئوری ریسک ادراکشده به جزدو فرضیه مورد تأیید قرار نگرفت. پرونده مقاله -
مقاله
11 - طراحی مدل پیش بینی رویگردانی مصرف کنندگان گاز طبیعی با رویکرد انرژیهای تجدیدپذیرمدیریت سبز , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1401رویگردانی را میتوان از مفاهیم بسیار مهم در حوزه بازاریابی دانست که ارتباط تنگاتنگی با مصرفکننده دارد، لذا موضوع رویگردانی مصرفکننده و شناسایی عوامل مؤثر بر آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل پیشبینی رویگردانی مصرفکنندگان گاز طبیعی با رویکرد چکیده کاملرویگردانی را میتوان از مفاهیم بسیار مهم در حوزه بازاریابی دانست که ارتباط تنگاتنگی با مصرفکننده دارد، لذا موضوع رویگردانی مصرفکننده و شناسایی عوامل مؤثر بر آن از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل پیشبینی رویگردانی مصرفکنندگان گاز طبیعی با رویکرد انرژیهای تجدیدپذیر در استان مازندران بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل10 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بود که به روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. در گام اول عوامل مؤثر بر رویگردانی مصرفکنندگان گاز طبیعی بر اساس مصاحبه نیمه ساختاریافته با حبرگان، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 14 مؤلفه در قالب 7 بعد (اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، تکنولوژی، زیست محیطی، سیاسی، عوامل درونی و قانونی) بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش مدلسازی ساختاری تفسیری سطحبندی و با تحلیل میکمک خوشهبندی شدند که برای تحلیل آن از نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان داد ابعاد (اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی، سیاسی، عوامل درونی و قانونی) در سطح اول دارند و بعد تکنولوژی در سطح دوم قرار دارد و کلیه ابعاد در خوشه پیوندی قرار گرفتهاند. پرونده مقاله -
مقاله
12 - بررسی تأثیر عملکردهای بازیوارسازی سبز بر مدیریت تجربه و نتایج رفتاری در میان مشتریانمدیریت سبز , شماره 10 , سال 4 , بهار 1403امروزه با افزایش آگاهی زیستمحیطی مصرفکنندگان، کسبوکارها ناگزیر به بازنگری روشهای بازاریابی و استقبال از رویکردهای نو مانند بازیوارسازی سبز هستند. در پاسخ به این نیاز، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عملکردهای بازیوارسازی سبز بر مدیریت تجربه و نتایج رفتاری در میان مش چکیده کاملامروزه با افزایش آگاهی زیستمحیطی مصرفکنندگان، کسبوکارها ناگزیر به بازنگری روشهای بازاریابی و استقبال از رویکردهای نو مانند بازیوارسازی سبز هستند. در پاسخ به این نیاز، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عملکردهای بازیوارسازی سبز بر مدیریت تجربه و نتایج رفتاری در میان مشتریان انجام شده است. به لحاظ روش، این پژوهش جزء پژوهشهای توصیفی – پیمایشی، و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از زمره تحقیقات همبستگی و از نظر هدف، کاربردی به شمار میآید. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است و جامعه آماری آن شامل خبرگان، متخصصان و صاحبنظران حوزه بازاریابی و بازیوارسازی است که تعداد 250 نفر به روش نمونهگیری غیرتصادفی در نظر گرفته شدهاند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه حداقل 148 نفر بود که بهمنظور جلوگیری از اثرات منفی پرسشنامههای ناقص و عدم بازگشت آنها تعداد 160 پرسشنامه ارسال و نهایتاً 155 پرسشنامه برای تجزیهوتحلیل انتخاب گردیدند. برای بررسی فرضیات تحقیق از تکنیک تحلیل عاملی و آزمون مدل معادلات ساختاری به کمک نرمافزار آموس استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، بین عملکردهای بازیوارسازی سبز، مدیریت تجربه مشتری و ابعاد نتایج رفتاری (قصد استفاده مداوم، رضایت و وفاداری) رابطهای مثبت و تأثیر معنیداری وجود دارد. پرونده مقاله -
مقاله
13 - شناسایی سبکهای زندگی الکترونیکی جمعیت شهرنشین ایرانفصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1400امروزه با گسترش استفاده از اینترنت و وسایل الکترونیکی برخلاف تعاریف گذشته با سبک زندگی الکترونیکی روبرو هستیم. این پژوهش، به دنبال شناسایی انواع سبکهای زندگی الکترونیکی جمعیت شهری ایران هست که در دو گام صورت پذیرفت. در گام اول با مرور ادبیات مرتبط و همچنین نظر خواهی چکیده کاملامروزه با گسترش استفاده از اینترنت و وسایل الکترونیکی برخلاف تعاریف گذشته با سبک زندگی الکترونیکی روبرو هستیم. این پژوهش، به دنبال شناسایی انواع سبکهای زندگی الکترونیکی جمعیت شهری ایران هست که در دو گام صورت پذیرفت. در گام اول با مرور ادبیات مرتبط و همچنین نظر خواهی از 25 خبره با استفاده از روش دلفی فازی به شناسایی مولفههای تاثیرگذار در سبک زندگی الکترونیکی ایرانیها پرداخت. گردشهای دلفی فازی در دو دور صورت گرفت که حاصل آن شناسایی 13 مولفه بود. در گام دوم، پرسشنامهای با استفاده از نظرات خبرگان و همچنین بررسی ادبیات گذشته، طراحی گردید و در بین نمونه که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای-فضایی چند مرحلهای به تعداد 970 انتخاب شده بود، توزیع گردید. برای تعیین تعداد خوشهها از تحلیل عاملی استفاده شد که حاصل آن پنج خوشه بود و جهت شناسایی سبکهای زندگی الکترونیکی از روش خوشه بندی استفاده گردید و ویژگیهای این پنج نوع سبک زندگی شناسایی شد. این خوشهها براساس نوع رفتار آنها تعاملگراها، منفی نگرها، پیشگامان، ضرورتگراها و لذتگراها نامگذاری گردید. پرونده مقاله -
مقاله
14 - تأثیر مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)، بازاریابی رابطهمند(RM) با عملکرد کسب و کار شعب بانک انصار شهر تهرانپژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار , شماره 1 , سال 7 , بهار 1395امروزه، مدیران بازاریابی تشخیص دادهاند که مدیریت ارتباط با مشتری، روی ایجاد روابط بلندمدت و پایدار با مشتری متمرکز شده است که برای هر دو طرف، یعنی مشتری و شرکت ارزشآفرینی میکند. از طرف دیگر، اساس بازاریابی رابطهمند، ایجاد پیوندهایی بین شرکت و مشتری است؛ از این رو، ت چکیده کاملامروزه، مدیران بازاریابی تشخیص دادهاند که مدیریت ارتباط با مشتری، روی ایجاد روابط بلندمدت و پایدار با مشتری متمرکز شده است که برای هر دو طرف، یعنی مشتری و شرکت ارزشآفرینی میکند. از طرف دیگر، اساس بازاریابی رابطهمند، ایجاد پیوندهایی بین شرکت و مشتری است؛ از این رو، توسعة روابط بین مشتری و ارائهدهندة خدمت، نیازمند ایجاد یک یا چند پیوند بین طرفین است. هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین مدیریت ارتباط با مشتری، اثرات بازاریابی رابطهمند و عملکرد کسب و کار در شعب بانک انصار شهر تهران است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی، از نوع همبستگی است و جامعة آماری آن ، کلیة کارکنان شعب بانک انصار در شهر تهران، به تعداد 1100 نفر است. تعداد نمونه براساس روش نمونهگیری خوشهای و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 285 نفر بوده است. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه است و از پرسشنامة استاندارد ویو و لو(2012) استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ همة آنها بالای 7/0 بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری، مبتنی بر نرمافزار PLS استفاده شده است. نتایج این پژوهش، حاکی از آن است که مدیریت ارتباط با مشتری تأثیر مثبتی بر روی بازاریابی رابطهمند و بازاریابی رابطهمند تأثیر مثبتی بر روی عملکرد کسب و کار دارد. پرونده مقاله -
مقاله
15 - ارائه چارچوب مفهومی استفاده از بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه بر اساس تئوریهای رفتار برنامهریزی شده و پذیرش فناوری-مورد مطالعه: شرکتهای کارگزاری بورس در تهراناقتصاد مالی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1401چکیدهاین پژوهش با هدف ارائه یک چارچوب مفهومی جهت تبیین پیادهسازی بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه برای شرکت های کارگزاری بورس در تهران و عوامل موثر بر شکلگیری آن ارائه شده است. در این راستا یک مطالعه میدانی پیمایشی با توزیع پرسشنامه در نمونهای متشکل از 369 نفر از مد چکیده کاملچکیدهاین پژوهش با هدف ارائه یک چارچوب مفهومی جهت تبیین پیادهسازی بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه برای شرکت های کارگزاری بورس در تهران و عوامل موثر بر شکلگیری آن ارائه شده است. در این راستا یک مطالعه میدانی پیمایشی با توزیع پرسشنامه در نمونهای متشکل از 369 نفر از مدیران عامل و معاونان شرکت های کارگزاری انجام شد. پرسشنامه مورد استفاده شامل 9 بعد و 38 گویه بوده که پس از اطمینان از پایایی و روایی در بین اعضای نمونه آماری توزیع شد. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ بیش از 7/0 بدست آمد که نشان میدهد پرسشنامه از پایایی مطلوبی برخوردار است. برای تحلیل دادهها از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده سودمندی ادراک شده و سهولت ادراک شده در نگرش به بازاریابی دیجیتال تاًثیر معنیداری دارند؛ همچنین نگرش، ریسک ادراک شده، پشیمانی قابل پیشبینی، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری بر تمایل رفتاری به بازاریابی دیجیتال تأثیر معنیداری دارند که مورد اخیر نیز تاًثیر مثبت و معناداری بر پذیرش بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه دارد. نتایج حاصل از برازش نشان داد مدل پیشنهادی در این تحقیق از اعتبار و برازش مطلوبی برخوردار است پرونده مقاله -
مقاله
16 - بررسی تاثیر رعایت عدالت در ارائه خدمات بر رضایت مشتری با نقش میانجی اعتماد و ارزش ادراک شده در بانکداری اینترنتی (مطالعه موردی مشتریان بانک سپه در شعب شمال شهرتهران)مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 5 , سال 7 , زمستان 1394عدالت محوری یکی از جدیدترین مباحث مطرح شده در حوزه مشتری مداری است. این مسئله، بویژه در ارائه خدمات اینترنتی که خدمت دهنده و خدمت گیرنده تعامل رودررو ندارند حائز اهمیت بیشتری است. فاکتورهایی که خارج از کنترل سازمان ها می باشد، تولید و ارائه خدمات را تحت تاثیر قرار میده چکیده کاملعدالت محوری یکی از جدیدترین مباحث مطرح شده در حوزه مشتری مداری است. این مسئله، بویژه در ارائه خدمات اینترنتی که خدمت دهنده و خدمت گیرنده تعامل رودررو ندارند حائز اهمیت بیشتری است. فاکتورهایی که خارج از کنترل سازمان ها می باشد، تولید و ارائه خدمات را تحت تاثیر قرار میدهد. بسیاری از خدمات مبتنی بر فرد میباشند که نیازمند روابط متقابل متنوعی با مصرف کننده و هماهنگی بین خدمات دهنده های مختلف میباشد.لذا هدف از این مطالعه بررسی تاثیر رعایت عدالت در ارائه خدمات بر رضایت مشتری با نقش میانجی اعتماد و ارزش ادراک شده در بانکداری اینترنتی در میان مشتریان بانک سپه در شعب شمال شهرتهران میباشد.روش تحقیق در این پژوهش توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی است و جامعه ی آماری آن ،کلیه مشتریان شمال شهر تهران در سال1394 می باشدکه از خدمات مختلف بانکداری اینترنتی بانک سپه خدمات دریافت کرده و کمتر از یک ماه از زمان دریافت خدمات آن ها گذشته است. به دلیل نامحدود بودن جامعه ی آماری ،تعداد نمونه نیز بر اساس روش نمونه گیری در دسترس و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان،384 نفر بوده است.ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بوده که از پرسشنامه ژئو و چن(2012) استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ همه آن ها بالای7/0بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری مبتنی بر نرم افزار smartplsاستفاده شده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که بین عدالت سیستماتیک بر روی رضایت مشتریان،عدالت سیستماتیک بر روی رضایت مشتریان با نقش میانجی اعتماد مشتری و بین اعتماد مشتری بر روی ارزش ادراک شده توسط مشتری در بانکداری اینترنتی رابطه معناداری وجود دارد اما وجود رابطه بین عدالت سیستماتیک بر روی رضایت مشتریان با نقش میانجی ارزش ادراک شده مشتری در بانکداری اینترنتی تایید نشد. پرونده مقاله -
مقاله
17 - طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال در حوزه بازارسرمایه: یک مطالعه کیفی مورد مطالعه: شرکتهای کارگزاری بورس در تهرانمهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , شماره 1 , سال 14 , بهار 1402این مطالعه با هدف طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال در حوزه بازار سرمایه با رویکرد کیفی برای شرکتهای کارگزاری بورس انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع روش، و از لحاظ روش جمعآوری دادهها روش تحقیق کیفی محسوب میگردد. جامعه آماری شامل چکیده کاملاین مطالعه با هدف طراحی الگوی بازاریابی دیجیتال در حوزه بازار سرمایه با رویکرد کیفی برای شرکتهای کارگزاری بورس انجام شده است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع روش، و از لحاظ روش جمعآوری دادهها روش تحقیق کیفی محسوب میگردد. جامعه آماری شامل 17 نفر از خبرگان شامل مدیران عامل شرکتهای کارگزاری و معاونان و مدیران ارشد آنها است. ابزار اصلی گردآوری دادهها در بخش میدانی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون کیفی و نرم افزار مکس.کیو.دی.ای استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل کیفی سهدسته از مقولههای فراگیر شامل مشتریمداری، برندسازی و بازاریابی دیجیتال بهعنوان مولفههای اصلی بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه شناسایی شد. بازاریابی دیجیتال شامل نقشه راه دیجیتال و نوآوری در خدمات مالی دیجیتال است؛ در رابطه با برندسازی، ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری و شبکههای اجتماعی شناسایی شد؛ نهایتاً در رابطه با مشتریمداری مولفههایی چون مدیریت دانش مشتری، درگیرسازی مشتری و همآفرینی ارزش بهعنوان مضامین سازماندهنده شناسایی شدند. پرونده مقاله -
مقاله
18 - ارائه مدل راهبردی مبتنی بر رویکرد یادگیری ماشین به منظور سنجش خودکار نظرات و کاوش اطلاعات کالاها در بازاریابی دیجیتالپژوهش های مدیریت راهبردی , شماره 2 , سال 26 , تابستان 1399مطالعه حاضر با استفاده از تکنیک های یادگیری ماشین و نظرکاوی کوشیده است تا بتواند مدل راهبردی خودکار به منظور طبقه بندی و کاوش نظرات ارائه شده در مورد کالا، برند یا خدماتی خاص ارائه نماید. بکارگیری چنین مدل راهبردی می تواند در شناسایی خصوصیات برندها و خوشه بندی عاملی بین چکیده کاملمطالعه حاضر با استفاده از تکنیک های یادگیری ماشین و نظرکاوی کوشیده است تا بتواند مدل راهبردی خودکار به منظور طبقه بندی و کاوش نظرات ارائه شده در مورد کالا، برند یا خدماتی خاص ارائه نماید. بکارگیری چنین مدل راهبردی می تواند در شناسایی خصوصیات برندها و خوشه بندی عاملی بین آن ها بسیار کارآمد بوده و اطلاعات بسیار ارزشمندی در این زمینه ارائه دهد. نتایج حاصل از این ارزیابی می تواند در تهیه استراتژی های مدیریت بازاریابی و بهبود کمی یا کیفی عامل مذکور بکار برده شود. مدل مبتنی بر یادگیری ماشین و شبکه عصبی عمیق با شناسایی نظرات مرتبط، خصوصیات مختلف را در سطوح گوناگون ارزشیابی سنجیده و نظرات را بسته به کیفیت ارائه بصورت خودکار طبقه بندی می نماید. خروجی این مدل با بکارگیری قابلیت های بازاریابی در بهبود فروش کالا/برند/خدمات تعریف شده بصورت کارآمد وارد شده است. مجموعه داده بکار گرفته شده در این مطالعه مربوط به مجموعه نظرات کاربران فارسی زبان سایت فروش انلاین دیجیکالا و هلوکیش می باشد که بصورت آموزشی- آزمایشی (70% داده آموزشی و 30% داده آزمایشی) طی سه مدل متناوب بارگذاری گردیده که به منظور شناسایی و طبقه بندی ویژگی های مختلف کالاها و خدمات ارائه شده در مجموعه داده مورد استفاده بوده است. مدل پیشنهادی جهت ارزیابی توانمندی از توابع خطا برای محاسبه میزان خطای محاسباتی استفاده نموده تا بتواند میزان انحراف از مقادیر درستی را برای اطلاعات پیش بینی شده خود ارائه دهد. بدین منظور از ارزیابی خطای میانگین مربعات و خطای جذر میانگین مربعات بهره گرفته شده است. نتایج حاصله نشان دهنده دقت بالای مدل ارزیابی ها و پیش بینی شرایط مختلف می باشد. پرونده مقاله -
مقاله
19 - تعیین مدل مدیریت عملکرد پرتفوی استراتژیک سازمانیپژوهش های مدیریت راهبردی , شماره 4 , سال 29 , پاییز 1402هدف: سازمان ها با استفاده از طراحی پروژه به استراتژی های خود دست می یابند. همچین با استفاده از ابتکارات عمل اقدام به کاهش شکاف های عملکردی خود در فرآیندهای عملیاتی می نمایند. تعامل ها بین استراتژی های سازمان و فعالیت های عملیاتی سازمان بسیار پیچیده است لذا ادغام آن دو ی چکیده کاملهدف: سازمان ها با استفاده از طراحی پروژه به استراتژی های خود دست می یابند. همچین با استفاده از ابتکارات عمل اقدام به کاهش شکاف های عملکردی خود در فرآیندهای عملیاتی می نمایند. تعامل ها بین استراتژی های سازمان و فعالیت های عملیاتی سازمان بسیار پیچیده است لذا ادغام آن دو یکی از چالش های موجود می باشد.روش: تحقیق حاضر به بررسی تعیین مدل مدیریت عملکرد پرتفوی استراتژیک سازمانی پرداخته است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل سازمانهای خصوصی و عمومی پروژه محور در صنایع و مکان های جغرافیایی مختلف میباشد. با توجه به اینکه حجم جامعه، از طریق جدول مورگان استفاده میگردد که در نهایت تعداد 380 نفر میباشد که به شیوه نمونه گیری سهمیه ای، در دسترس و قضاوتی تعیین شد، در نهایت بعد از توزیع پرسشنامه تنها 186 پرسشنامه گردآوری شد. روش استفاده شده در این تحقیق، روش توصیفی- پیمایشی از نوع کاربردی و همبستگی است که به این منظور از پرسشنامه تحقیق حسین (2016) استفاده و در نمونه مورد مطالعه توزیع گردیده است.یافته ها: دادههای مورد نظر جمع آوری و به عنوان مرجع داده ها در فایل اکسل طبقه بندی گردید. همچنین آزمون فرضیه ها با استفاده از نرم افزارهای Spss24 و Smart-PLS انجام شد.نتیجه گیری: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که همراستایی استراتژیک، منافع مورد انتظار و اثربخشی مدیریت اجزای پرتفوی ضرورتاً به معنای عملکرد پرتفوی استراتژیک سازمانی است. همچنین سه آیتم (شامل عملیات ها و ابتکارات، تداوم همراستایی استراتژیک و معیارهای عملکرد (اثربخشی) در ایجاد قابلیت مدیریت عملکرد پرتفوی و استراتژی یکپارچه نقش دارند. پرونده مقاله