تعیین مدل مدیریت عملکرد پرتفوی استراتژیک سازمانی
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیمحمدمیثم انوشه 1 , ابوتراب علیرضائی 2 , هرمز مهرانی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش استراتژیک) ، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2 - استادیار، مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
کلید واژه: همراستایی استراتژیک, مدیریت عملکرد پرتفوی استراتژیک سازمانی, استراتژی یکپارچه, اثربخشی مدیریت,
چکیده مقاله :
هدف: سازمان ها با استفاده از طراحی پروژه به استراتژی های خود دست می یابند. همچین با استفاده از ابتکارات عمل اقدام به کاهش شکاف های عملکردی خود در فرآیندهای عملیاتی می نمایند. تعامل ها بین استراتژی های سازمان و فعالیت های عملیاتی سازمان بسیار پیچیده است لذا ادغام آن دو یکی از چالش های موجود می باشد.روش: تحقیق حاضر به بررسی تعیین مدل مدیریت عملکرد پرتفوی استراتژیک سازمانی پرداخته است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل سازمانهای خصوصی و عمومی پروژه محور در صنایع و مکان های جغرافیایی مختلف میباشد. با توجه به اینکه حجم جامعه، از طریق جدول مورگان استفاده میگردد که در نهایت تعداد 380 نفر میباشد که به شیوه نمونه گیری سهمیه ای، در دسترس و قضاوتی تعیین شد، در نهایت بعد از توزیع پرسشنامه تنها 186 پرسشنامه گردآوری شد. روش استفاده شده در این تحقیق، روش توصیفی- پیمایشی از نوع کاربردی و همبستگی است که به این منظور از پرسشنامه تحقیق حسین (2016) استفاده و در نمونه مورد مطالعه توزیع گردیده است.یافته ها: دادههای مورد نظر جمع آوری و به عنوان مرجع داده ها در فایل اکسل طبقه بندی گردید. همچنین آزمون فرضیه ها با استفاده از نرم افزارهای Spss24 و Smart-PLS انجام شد.نتیجه گیری: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که همراستایی استراتژیک، منافع مورد انتظار و اثربخشی مدیریت اجزای پرتفوی ضرورتاً به معنای عملکرد پرتفوی استراتژیک سازمانی است. همچنین سه آیتم (شامل عملیات ها و ابتکارات، تداوم همراستایی استراتژیک و معیارهای عملکرد (اثربخشی) در ایجاد قابلیت مدیریت عملکرد پرتفوی و استراتژی یکپارچه نقش دارند.
- Alsudiri, T. (2013). Alignment of large project management process to business strategy: A review and conceptual framework. Journal of Enterprise Information Management, 26, 596–615.
- Bible, M. J. & Bivins, S. S. (2011). Mastering Project Portfolio Management: A Systems Approach to Achieving Strategic Objectives. J. Ross Publishing.
- Hussein, M. (2016). Enterprise Strategic Portfolio Performance (ESP2) Management Model. A Proposed Organizational Performance Management Model That Integrates Strategy Execution Performance and Enterprise Portfolio Performance. A Thesis submitted to The Faculty of The School of Business of The George Washington University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science.
- Kaplan, R. S. (2010). Conceptual Foundations of the Balanced Scorecard Conceptual Foundations of the Balanced Scorecard 1.
- Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (1992). The Balanced Scorecard – Measures that Drive Performance. Harvard Business Review, 71–79.
- Kaplan, R. S. & Norton, D. P. (2008). The Execution Premium. Organization, 1–5
- Levine, H. A. (2005). Project Portfolio Management : a practical guide to selecting projects, managing portfolios, and maximizing benefits (First Edit.). Jossey-Bass.
- Loomba, A. P. S. & Johannessen, T. B. (1997). Malcolm Baldrige National Quality
Award. Benchmarking for Quality Management & Technology, 4(1), 59–77
- March, J. G. & Sutton, R. I. (1997). Organizational performance as a dependent variable. Organization Science, 8(6), 698–706. doi:Article
- Niven, P. R. (2008). BALANCED SCORECARD STEP-BY-STEP FOR GOVERNMENT AND NONPROFIT AGENCIES (2nd ed.). John Wiley & Sons, Inc.
- Office of Government Commerce. (2012). P3M3® – Portfolio Model. Retrieved from
- Porter, M. E. (1996). What is Strategy? Harvard Business Review, 1–20
- Parnell, J. & Brady, M. (2019). "Capabilities, strategies and firm performance in the UnitedKingdom", Journal of Strategy and Management, https://doi.org/10.1108/JSMA-10-2018-0107Permanent link to this document:https://doi.org/10.1108/JSMA-10-2018-0107
- Richards, G., Kronick, M. & Lake, H. (2014). High-Performance Organizations in the Public Sector. Optimum Online, 40(2), 1–15
- Richard, P. J. (2009). Measuring organizational performance: Towards methodological best practice. Journal of Management, 35(3), 718.
- Zook, C. & Allen, J. (2003). Growth Outside the Core. Harvard Business Review
_||_