آخر اخبار المجلة
    منابع انسانی تحول آفرین ( علمي بحثي )
  • مقدمة في المجلة
    علمی

    فصلنامه منابع انسانی تحول آفرین، طبق ارزیابی نشریات دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1402 درجه A را کسب کرده است. این فصلنامه با رویکرد علمی پژوهشی با رسالت توسعه‌ دانش مدیریت در کشور از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان و با حمایت انجمن علمی سرآمد (دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال) به منظور فراهم نمودن محیط فکری برای پژوهشگران با تمرکز بر مباحث مدیریت منابع انسانی منتشرمی شود.

     کلیه مقاله های ارسالی به فصلنامه صرفاً از طریق این سامانه قابل بررسی است. مقاله‌ها پس از داوری تخصصی و در صورت تأیید نهایی سردبیر یا مدیرمسئول به چاپ می‌رسند. لطفا جهت آماده سازی و ارسال مقاله پس از مطالعه دقیق راهنمای نویسندگان، مقاله را در سایت فصلنامه بارگذاری فرمایید.

    در ضمن پذیرش و چاپ مقالات از رساله دانشجویان دکتری در این فصلنامه ، ۲/۴ امتیاز دارد.

     

    براساس دستورالعمل اجرایی حمایت مالی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مقرر گردید، هزینه داوری و پذیرش مقالات به شرح زیر باشد:

     

    ردیف خدمات هزینه (ریال)
    ۱ داوری مقاله ۱۵۰۰۰۰۰
    ۲ پذیرش مقاله ۵۰۰۰۰۰۰

    شماره حساب 0115860898000  یا شماره کارت 6037691990456493 با شناسه واریز 1223 نزد بانک صادرات

    (لطفا پرداخت حتما به همراه شناسه واریز انجام شود، در غیر اینصورت مراحل انجام مقاله طی نخواهد گردید)

     

    اطلاعات نشریه:

    • شاپای چاپی: 2304-2821 
    • کشور محل چاپ: ایران
    •  شروع انتشار: بهار 1401
    • ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان  
    • وضعیت چاپ: الکترونیکی
    •  نوبت‌های چاپ: فصلنامه
    •  زبان مجله: فارسی (چکیده انگلیسی)
    •  حوزه تخصصی: مدیریت منابع انسانی
    •  دسترسی رایگان و آزاد به مقالات: بلی
    •  نوع داوری: دو سو ناشناس (حداقل 2 داور)
    •  زمان بررسی اولیه: حداکثر 7 روز
    •  زمان داوری: بین یک تا دو ماه
    •  ایمیل فصلنامه: thr.iau.rafsanjan@gmail.com

     

    نکات مهم:

     * برای تسریع در فرایند بررسی و داوری مقالۀ نیاز است قالب مقالات نشریه به‌طور دقیق رعایت و از الگوی نگارش مقالات نشریه که در بخش راهنمای نویسندگان ارائه شده استفاده شود.

    *در هنگام ارسال مقاله فرم "تعهد نویسنده" و "فرم تعارض منافع" از بخش راهنمای نویسندگان دانلود، به وسیلۀ همۀ نویسندگان امضا و در سامانه بارگذاری شود.

     به اطلاع کلیه نویسندگان محترم می‌رساند با توجه به الزامی شدن انتشار کد (ORCID) برای نشریات  خواهشمند است در قسمت ارسال  مقاله،  فیلد کد (ORCID) را برای تمام نویسندگان تکمیل و سپس مقاله خود را ارسال نمایید. همچنین ایمیل آکادمیک تمام نویسندگان در مقاله ثبت گردد. 


    أحدث المقالات المنشورة

    • حرية الوصول المقاله

      1 - شناسایی و اولویت‌بندی پیشایندها و پسایندها برای شناسایی کارکنان کلیدی در بانک های ایران
      علی  زارع ابرقویی محمدرضا  دلوی زهرا دشت لعلی
      العدد 10 , المجلد 3 , تابستان 1403
      زمینه و هدف:.کارکنان کلیدی به دلیل مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، نقش حیاتی در موفقیت سازمان ها ایفاء می کنند. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت‌بندی پیشایندها و پسایندهایی برای شناسایی کارکنان کلیدی در بانک های ایران می باشد. روش بررسی: این پژوهش از نظر أکثر
      زمینه و هدف:.کارکنان کلیدی به دلیل مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، نقش حیاتی در موفقیت سازمان ها ایفاء می کنند. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویت‌بندی پیشایندها و پسایندهایی برای شناسایی کارکنان کلیدی در بانک های ایران می باشد. روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و در این پژوهش کیفی، جامعه آماری 17 نفر از مدیران عالی و ارشد بانک های خصوصی و دولتی بودند که تا اشباع نظری و با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و نیز پرسشنامه دلفی فازی استفاده شد که روایی و پایایی آن تأیید شد. از نرم‌افزارAtlas ti8 برای کدگذاری ها، جهت تایید شاخص ها استفاده گردید. یافته‎ ها: یافته های حاصل نشان داد پیشایندها برای شناسایی کارکنان کلیدی در بانک های ایران شامل 14 عامل و پسایندها نیز شامل 14 عامل می باشند. نتیجه گیری: نقش کارکنان کلیدی در بانک‌ها بسیار حائز اهمیت است. با توجه به پسایندهای مهمی که بانک ها در نتیجه وجود چنین کارکنانی خواهند داشت، مدیران باید بر پیشایندها یا عوامل تاثیرگذار در شناسایی کارکنان کلیدی تمرکز داشته باشند. واژه های کلیدی: پیشایند، پسایند، کارکنان کلیدی، استعداد، بانک های ایران تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      2 - اعتبارسنجی الگوی مفهومی رهبری شورانگیز ویژه شرکت های دانش بنیان
      زکیه بیکی دمنه سیدمحسن علامه اکبر اعتباریان سعید شریفی
      العدد 10 , المجلد 3 , تابستان 1403
      زمینه و هدف: رهبری شورانگیز، یک سبک رهبری است که پیروان را الهام می بخشد و توانمند می کند. هدف پژوهش حاضر، اعتبارسنجی مولفه‌های الگوی رهبری شورانگیز در شرکت های دانش بنیان می‌باشد. روش بررسی: این پژوهش به روش‌‌ترکیبی انجام شد و از مصاحبه‌های عمیق با 17 نفر از متخصصان د أکثر
      زمینه و هدف: رهبری شورانگیز، یک سبک رهبری است که پیروان را الهام می بخشد و توانمند می کند. هدف پژوهش حاضر، اعتبارسنجی مولفه‌های الگوی رهبری شورانگیز در شرکت های دانش بنیان می‌باشد. روش بررسی: این پژوهش به روش‌‌ترکیبی انجام شد و از مصاحبه‌های عمیق با 17 نفر از متخصصان در حوزه موضوع در سطح کشورتا اشباع نظری بود. اعتبار داده‌های پژوهش از طریق بازگشت به مشارکت‌‌‌کنندگان و ممیزیان بیرونی تایید شد. تحلیل داده ها بر اساس مدل اشتراس و کوربین در نرم افزاراطلس تی‌‌ای 8، انجام گرفت. در بخش کمی از تحلیل عامل تاییدی استفاده شد. یافته ‎ها: الگوی مفهومی رهبری شورانگیز در شرکت های دانش بنیان مشتمل بر عوامل عوامل علی، پدیده محوری، مداخله‌گر، بسترها، راهبردها و پیامدها طراحی شد. تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که داده‌ها درست اندازه‌‌‌گیری شده اند. نتیجه گیری: برای ارتقای سبک رهبری شورانگیز در سازمان های دانش بنیان، توجه به عوامل علی، عومل مداخله گر و بسترها توسط مدیران بسیار حائز اهمیت است، زیرا این سه مقوله سبب ارتقای پدیده محوری که همان رهبری شورانگیز است، می شود. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      3 - طراحی مدل پیشایندها و پسایندهای تفرقه انگیزی در سازمان های دولتی
      علیرضا فلاحی امین نیک پور رضا زارع ملیکه بهشتی فر
      العدد 10 , المجلد 3 , تابستان 1403
      زمینه و هدف:. در تمامی ادوار زندگی سازمانی، تفرقه بین منافع رئیس و مرئوس یا کارفرما و کارگر وجود داشته است و عوامل زیادی سبب ایجاد چنین مشکلی بوده و پیامدهای نامطلوبی را نیز به همراه داشته است. هدف این پژوهش طراحی مدل پیشایندها و پسایندهای تفرقه انگیزی در سازمان های دول أکثر
      زمینه و هدف:. در تمامی ادوار زندگی سازمانی، تفرقه بین منافع رئیس و مرئوس یا کارفرما و کارگر وجود داشته است و عوامل زیادی سبب ایجاد چنین مشکلی بوده و پیامدهای نامطلوبی را نیز به همراه داشته است. هدف این پژوهش طراحی مدل پیشایندها و پسایندهای تفرقه انگیزی در سازمان های دولتی می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر، از لحاظ هدف در زمره پژوهش¬های پیمایشی بوده که به صورت کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. در مصاحبه های انجام شده از 12 نفر خبره سازمانی و دانشگاهی تا اشباع نظری استفاده شد که پس از کدگذاری ها، مدل نهایی استخراج گردید. یافته‎ها: مدل طراحی شده دارای 6 بعد و 23 مولفه می باشد که پیشایندها شامل ابعاد ساختار تمرکزگرا، شخصیت پنهان کار، مدیران و رهبران دورو، و فرهنگ سیاست زده و پسایندها شامل ابعاد نتایج مخرب فردی و سازمانی می باشند که عوامل شناسایی شده مورد تایید خبرگان قرار گرفتند. نتیجه گیری: برای کاهش تفرقه انگیزی سازمانی، تمرکز بر پیشایندها جهت کنترل و پیش بینی مهم و ضروری است که در نتیجه باعث بهبود روابط و کاهش نتایج مخرب فردی و سازمانی خواهد شد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      4 - کنکاشی پیمایشی پیرامون عدالت سازمانی در سپهر شبکه بانکی (مورد مطالعه:کارشناسان و مدیران بانک خصوصی)
      گلناز مهدی عصری حسین صفرزاده محمد رضا ربیعی مندجین
      العدد 10 , المجلد 3 , تابستان 1403
      زمینه و هدف: نقش نیروی انسانی در سازمان ها غیرقابل انکار است و بررسی متغیرهای مرتبط با آن مثل عدالت، اهمیت مضاعف پیدا می کند. هدف این پژوهش، کنکاشی پیمایشی پیرامون عدالت سازمانی در سپهر شبکه بانکی می باشد. روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری أکثر
      زمینه و هدف: نقش نیروی انسانی در سازمان ها غیرقابل انکار است و بررسی متغیرهای مرتبط با آن مثل عدالت، اهمیت مضاعف پیدا می کند. هدف این پژوهش، کنکاشی پیمایشی پیرامون عدالت سازمانی در سپهر شبکه بانکی می باشد. روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در بانک های خصوصی بود که 120 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی و پایایی آن ها تایید شد. یافته‎ها: یافته ها نشان داد میزان احساس عدالت سازمانی متوسط رو به بالا می‌باشد. نتایج مقایسه ابعاد عدالت سازمانی به تفکیک دو گروه کارشناسان و مدیران نشان داد در هر دو گروه، بالاترین میزان احساس عدالت مربوط به عدالت اطلاعاتی و پائین‌ترین میزان مربوط به عدالت توزیعی بود. نتایج مقایسه شاخص‌های عدالت سازمانی نشان داد کارشناسان از «وجود ارتباطات سازنده» و مدیران از «بهبود جو گروه‌های کاری» بیشترین میزان احساس عدالت را داشتند. نتیجه گیری: پیاده‌سازی عدالت سازمانی در شبکه بانکی می‌تواند باعث ارتقای رضایتمندی کارکنان، تعهد سازمانی و همچنین اعتماد مشتریان را به همراه داشته باشد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      5 - مرور نظام‌مند مدیریت منابع انسانی هوشمند داده محور
      مصطفی طغیانی پزوه محمدرضا  دلوی رسول  آقا داوود
      العدد 10 , المجلد 3 , تابستان 1403
      زمینه و هدف: مدیریت منابع انسانی هوشمند، رویکردی نوین است از ترکیب دو عنصر کلیدی یعنی مدیریت منابع انسانی و تحلیل داده‌ها برای بهبود فرآیندها و تصمیم‌گیری‌ها، که به سازمان‌ها کمک می کند تا داده‌های خود را به شکلی هوشمندانه تبدیل کند. هدف پژوهش، مرور نظامند مدیریت منابع أکثر
      زمینه و هدف: مدیریت منابع انسانی هوشمند، رویکردی نوین است از ترکیب دو عنصر کلیدی یعنی مدیریت منابع انسانی و تحلیل داده‌ها برای بهبود فرآیندها و تصمیم‌گیری‌ها، که به سازمان‌ها کمک می کند تا داده‌های خود را به شکلی هوشمندانه تبدیل کند. هدف پژوهش، مرور نظامند مدیریت منابع انسانی هوشمند داده محور در دانشگاه های آزاد و دولتی می باشد. روش بررسی: این پژوهش ازنظر هدف بنیادی و از روش فرا تحلیل استفاده شد. جامعه مورد بررسی شامل تحقیقات انجام‌شده در مورد موضوع در پایگاه‌های معتبر علمی بود که در مجموع 33 منبع مرتبط با ویژگی های مورد نظرشناسایی شدند. از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی برای طراحی الگو استفاده شد. یافته ‎ها: مولفه‌های الگوی نهایی شامل 15 مضمون بود از جمله: رهبری هوشمند، تامین منابع استراتژیک و سرمایه گذاری هدفمند، معماری سازمانی مناسب برای نظام های آموزش و جذب و نگهداشت. نتیجه‎ گیری: به منظور تحقق مدیریت منابع انسانی هوشمند داده محور، تمرکز بر مولفه های شناسایی شده و عملیاتی کردن آنها در دانشگاه ها از اهمیت بالایی برخوردار است. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      6 - مدل یابی نقش تاکتیک های اعمال قدرت و مشارکت سازمانی در ماندگاری و عملکرد نیروی انسانی در ادارات دولتی شهر کرمان
      حمید  حسینی نوه سنجر سلاجقه سعید صیادی
      العدد 10 , المجلد 3 , تابستان 1403
      زمینه و هدف: تأکید سازمان ها بر تاکتیک های اعمال قدرت و مشارکت سازمانی می تواند بر ماندگاری و عملکرد نیروی انسانی مفید واقع شود. هدف اين پژوهش مدل یابی نقش تاکتیک های اعمال قدرت و مشارکت سازمانی در ماندگاری و عملکرد نیروی انسانی در ادارات دولتی شهر کرمان می باشد. روش أکثر
      زمینه و هدف: تأکید سازمان ها بر تاکتیک های اعمال قدرت و مشارکت سازمانی می تواند بر ماندگاری و عملکرد نیروی انسانی مفید واقع شود. هدف اين پژوهش مدل یابی نقش تاکتیک های اعمال قدرت و مشارکت سازمانی در ماندگاری و عملکرد نیروی انسانی در ادارات دولتی شهر کرمان می باشد. روش بررسی: تحقيق حاضر کاربردی و توصيفي از نوع همبستگي می باشد. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان های دولتی شهر کرمان به تعداد380 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS22 استفاده شد. یافته‎ها: یافته ها نشان داد بین تاکتیک های اعمال قدرت و مشارکت سازمانی با ماندگاری نیروی انسانی و عملکرد نیروی انسانی رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد. همچنین مدل ارائه شده از برازش قابل قبولی برخوردار است. نتیجه گیری: برای ماندگاری و ارتقای عملکرد نیروی انسانی، مدیران باید در انتخاب تاکتیک مناسب جهت اعمال قدرت و نیز میزان مشارکت سازمانی تصمیمات درستی اتخاذ نمایند تا بتوانند به نتایج اثربخش در سازمان برسند. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      7 - الگوی مدیریت عملکرد در زنجیره تامین خدمات بانک های خصوصی کشور با رويكرد پويايي شناسي سيستم ها
      فرشید  بیگدلی محمدرضا  دلوی سعید آقاسی
      العدد 10 , المجلد 3 , تابستان 1403
      زمینه و هدف: بانک ها بر این امر واقف هستند که برای موفقیت در زنجیره تامین خدمات، نقش مدیریت عملکرد بسیار حائز اهمیت می باشد. از این رو، هدف این پژوهش طراحی مدل مدیریت عملکرد در زنجیره تامین خدمات بانک های خصوصی کشور با رویکرد پویا شناسی سیستم ها می¬باشد. روش بررسی: د أکثر
      زمینه و هدف: بانک ها بر این امر واقف هستند که برای موفقیت در زنجیره تامین خدمات، نقش مدیریت عملکرد بسیار حائز اهمیت می باشد. از این رو، هدف این پژوهش طراحی مدل مدیریت عملکرد در زنجیره تامین خدمات بانک های خصوصی کشور با رویکرد پویا شناسی سیستم ها می¬باشد. روش بررسی: در این پژوهش، ابتدا در بخش کیفی برای طراحی مدل از روش داده بنیاد استفاده شد و مصاحبه ای از 12 نفر از خبرگان مرتبط با موضوع تا اشباع نظری انجام شد. سپس برای طراحی الگوی پویایی سیستم از نرم‌افزارVensim استفاده گردید. یافته‎ ها: یافته های حاصل از پویاشناسی سیستم ها نشان داد چهار سناریو در حوزه عوامل علی، مداخله گر، بسترها و راهبردها برای تحلیل مدیریت عملکرد در زنجیره تامین خدمات در بانک های خصوصی کشور وجود دارد. نتیجه گیری: استفاده از مدل‌های پویایی‌شناسی سیستم‌ها می‌تواند به تحلیل بهتر و شفاف‌تر تعامل بین اجزای زنجیره تأمین خدمات کمک کند. در صورت بررسی و تقویت هر کدام از سناریوها، در مدیریت عملکرد در زنجیره تأمین خدمات بهبود حاصل می شود. تفاصيل المقالة
    المقالات الأكثر مشاهدة

    • حرية الوصول المقاله

      1 - تحلیل عاملی تاییدی مدل انگیزش خدمات عمومی در بخش آموزش عالی
      محمد رضا لطف اله همدانی احمد ودادی کاوه تیمورنژاد
      العدد 2 , المجلد 2 , تابستان 1402
      چکیده زمینه و هدف: اهمیت فزاینده موضوع انگیزش خدمات عمومی در سه دهه گذشته سبب کاربرد بیشتر آن در حوزه مدیریت منابع انسانی شده است. هدف این پژوهش، تحلیل عاملی تاییدی مدل انگیزش خدمات عمومی در بخش آموزش عالی می باشد. روش بررسی: این پژوهش از منظر روش شناسی، یک پژوهش آمیخ أکثر
      چکیده زمینه و هدف: اهمیت فزاینده موضوع انگیزش خدمات عمومی در سه دهه گذشته سبب کاربرد بیشتر آن در حوزه مدیریت منابع انسانی شده است. هدف این پژوهش، تحلیل عاملی تاییدی مدل انگیزش خدمات عمومی در بخش آموزش عالی می باشد. روش بررسی: این پژوهش از منظر روش شناسی، یک پژوهش آمیخته است. به روش کیفی فراترکیب، مدل تببین و ارائه گردید. در بخش کمی، جامعه مورد بررسی شامل اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بود که حجم نمونه از طریق فرمول کلاین 200 نفر و نمونه گیری بصورت تصادفی ساده انجام شد. با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، اطلاعات جمع آوری و توسط نرم افزار Smart-PLS اعتبار بیرونی و درونی مدل مورد بررسی قرارگرفت. یافته‌ها: یافته ها نشان داد انگیزش خدمات عمومی در بخش آموزش عالی یک سازه چند بعدی شامل ابعاد محیطی، ارزشی و رفتاری- اجتماعی می باشد. در مدل بیرونی، پایایی ترکیبی و روایی همگرا تاییدگردید و در تحلیل عاملی مرتبه اول بارهای عاملی تمام شاخص ها بالای 4/0 برآورد شد. یافته های تحلیل عاملی مرتبه دوم در مدل بیرونی نشان داد ضرایب تمام مسیرها معنادار بوده و ارتباط عِلی ابعاد ومولفه ها تایید گردید. نتیجه گیری: مدل پژوهش در قالب یک سازه چندبعدی، چارچوب مفیدی برای درک ماهیت انگیزش خدمات عمومی منابع انسانی در بخش آموزش عالی برای مسئولان، مدیران و متخصصان این حوزه فراهم می‌کند. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      2 - بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت نوآوری با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت های زیر مجموعه گهر روش سیرجان
      حمید محمودیان سید محمد رضا حسینی پور
      العدد 3 , المجلد 1 , پاییز 1401
      زمینه و هدف: هدف این پژوهش، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت نوآوری با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت های زیر مجموعه گهر روش سیرجان می باشد.روش بررسی: روش این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کارکنان شرکت های زیر مجموعه گهر روش سیرجان به تعداد 212 أکثر
      زمینه و هدف: هدف این پژوهش، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت نوآوری با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت های زیر مجموعه گهر روش سیرجان می باشد.روش بررسی: روش این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کارکنان شرکت های زیر مجموعه گهر روش سیرجان به تعداد 2121 در سال 1401 بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان نمونه ای به حجم 322 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب باحجم نمونه انتخاب شد. ابزار اندازه گیری شامل سه پرسشنامه فرهنگ سازمانی، قابلیت نوآوری، و مدیریت دانش بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی(فراوانی، میانگین، میانه، مد، چولگی، کشیدگی) و آمار استنباطی (معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel8.8) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی بر قابلیت نوآوری با نقش میانجی مدیریت دانش تاثیر معناداری دارد. فرهنگ سازمانی بر قابلیت نوآوری و مدیریت دانش و همچنین مدیریت دانش بر قابلیت نوآوری تاثیر معناداری دارد.نتیجه گیری: رابطه بین فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و قابلیت نوآوری می تواند بینش مفیدی را برای مدیران در زمینه توسعه فرهنگی قوی، ترویج شیوه های مدیریت کارآمد دانش و در نهایت ارتقای قابلیت نوآوری کل سازمان فراهم کند. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      3 - شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ظهور مدیریت ویترینی در مجتمع مس سرچشمه
      وحیده صلاحی پور محمد ضیاالدینی
      العدد 3 , المجلد 1 , پاییز 1401
      زمینه و هدف: با پیدایش علوم جدید، سبک های مدیریتی نیز تغییر کرده است. از جمله این سبک های مدیریتی، پیدایش مدیریت ویترینی است که جای عملکرد واقعی بر نمایش عملکرد تمرکز دارد. هدف این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ظهور مدیریت ویترینی در مجتمع مس سرچشمه در سال 14 أکثر
      زمینه و هدف: با پیدایش علوم جدید، سبک های مدیریتی نیز تغییر کرده است. از جمله این سبک های مدیریتی، پیدایش مدیریت ویترینی است که جای عملکرد واقعی بر نمایش عملکرد تمرکز دارد. هدف این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ظهور مدیریت ویترینی در مجتمع مس سرچشمه در سال 1400 بود.روش بررسی: پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات توصیفی- پیمایشی در نمونه آماری 50 نفری از کارکنان مجتمع مس سرچشمه تا اشباع نظری انجام شد. برای شناسایی عوامل موثر بر ظهور مدیریت ویترینی، از ادبیات تحقیق و پرسشنامه استفاده گردید. جهت تحلیل داده ها، از تکنیک دلفی فازی استفاده شد. یافته ها: یافته‌ها نشان داد از عوامل شناسایی شده، 7 عامل در دو دور، مورد تایید خبرگان قرار گرفت. همچنین، در رتبه بندی عوامل موثر بر ظهور مدیریت ویترینی، عامل عدم هوش استراتژیک، عامل عدم وجود نظام شایسته سالاری و عامل عدم وجود نظام ارزیابی عملکرد اثربخش در رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند. نتیجه گیری: سبک مدیریت ویترینی می‌تواند بر جنبه‌های مختلف کاری کارکنان یک سازمان جنبه منفی داشته باشد. برای کمرنگ شدن این سبک در محیط کار، لازم است بر تقویت هوش استراتژیک مدیران، رعایت نظام شایسته سالاری و اجرای نظام ارزیابی عملکرد اثربخش تمرکز کرد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      4 - طراحی الگوی حسابرسی منابع انسانی با رویکرد استراتژی‌های سطح وظیفه‌ای و کلان با استفاده از روش نگاشت شناختی در سازمان تامین اجتماعی
      محمد منتظری سمیه پورسلطانی زرندی
      العدد 2 , المجلد 1 , تابستان 1401
      زمینه و هدف: حسابرسی منابع انسانی به ارزیابی نقش عملکرد منابع انسانی در برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان کمک کرده و در فرموله کردن مؤثر استراتژی‌های منابع انسانی برای اینکه با استراتژی‌های کلان سازمان در یک راستا باشند، کمک می‌کند. هدف این تحقیق طراحی الگوی حسابرسی منابع ان أکثر
      زمینه و هدف: حسابرسی منابع انسانی به ارزیابی نقش عملکرد منابع انسانی در برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان کمک کرده و در فرموله کردن مؤثر استراتژی‌های منابع انسانی برای اینکه با استراتژی‌های کلان سازمان در یک راستا باشند، کمک می‌کند. هدف این تحقیق طراحی الگوی حسابرسی منابع انسانی با رویکرد استراتژی‌های سطح وظیفه‌ای و کلان با استفاده از روش نگاشت شناختی در سازمان تأمین اجتماعی می‌باشد.روش بررسی: در این پژوهش، از روش کیفی تحلیل محتوا و همچنین دلفی فازی تک مرحله‌ای و نگاشت شناختی استفاده شد. جامعه آماری، خبرگان منابع انسانی سازمان تأمین اجتماعی بودند که از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم-افزارهای SPSS ,Netdraw ,Ucinet ,MaxQda2020 و Excel استفاده شد. یافته ها: با استفاده از پرسش‌نامه ماتریسی متقاطع که در اختیار خبرگان منابع انسانی قرار گرفت و روش نگاشت شناختی، الگوی مورد نظر طراحی شد. این الگو شامل مقوله های توانائی‌های فکری و ذهنی، توانائی‌های روحی و روانی، توانائی‌های علمی، مهارت تعامل، مهارت تخصیص، مهارت سازمان‌دهی، مهارت نظارت، مهارت‌های تفکر، مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای، مهارت‌های شناختی، مهارت‌های فردی، مهارت‌های بین فردی، مهارت‌های استراتژیک و مهارت‌های مدیریتی می باشند. نتیجه گیری: الگوی حسابرسی منابع انسانی، علاوه بر شناسایی شکاف‌ها و ضعف‌های موجود در سازمان، به راهکارهایی برای اقدامات اصلاحی و بهبود توانائی‌های نیروی انسانی در اجرای استراتژی‌های سازمان در سطح کلان و وظیفه‌ای منجر خواهد شد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      5 - شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر پاداش های‌ درونی منابع انسانی
      ایمان شریفی ملیکه بهشتی فر
      العدد 3 , المجلد 1 , پاییز 1401
      زمینه و هدف: پاداش درونی یعنی زمانی که کار و وظیفه‌ فرد برای وی دارای ارزش باشد، و توجه به آن سبب افزایش انگیزه کاری می شود. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر پاداش‌ های درونی منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1401 می باشد.روش بررسی: این أکثر
      زمینه و هدف: پاداش درونی یعنی زمانی که کار و وظیفه‌ فرد برای وی دارای ارزش باشد، و توجه به آن سبب افزایش انگیزه کاری می شود. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر پاداش‌ های درونی منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1401 می باشد.روش بررسی: این پژوهش با استفاده از مطالعات توصیفی- پیمایشی در جامعه آماری 144 نفری کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و نمونه آماری 12 نفر از خبرگان تا اشباع نظری انجام شد. برای شناسایی عوامل موثر، از مطالعات کتابخانه ای و برای تاثیر گذاری و تاثیرپذیری عوامل و اولویت بندی آنها، از تکنیک دیمتل فازی و فرایند تحلیل شبکه استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد شاخص عوامل مدیریتی، بیشترین تاثیرپذیری را با سایر عوامل و شاخص‌ اعطای پاداش با ارزش، بیشترین تأثیرگذاری را بر سایر عوامل داشت. همچنین، عوامل مدیریتی، رفتار رهبری اخلاقی، عوامل فردی، شرایط محیط کار، اجرای برنامه‌ریزی راهبردی موفق، سازوکارهای انگیزه کارکنان، تناسب شغل و شاغل، استفاده از نظرات کارکنان در نحوه پاداش‌دهی، اعطای پاداش با ارزش، به ترتیب در اولویت اول تا نهم قرار گرفتند. نتیجه گیری: توجه به پاداش های درونی در جهت رسیدن به تقویت‌های درونی در محیط کار از اهمیت بالایی برخوردار است. برای کسب این مهم، عوامل مدیریتی و رفتار رهبری اخلاقی باید مورد توجه سازمان ها قرار گیرد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      6 - ارائه الگوی نظارت مدیریتی به منظور پیشگیری از بروز فساد اداری
      امین نیک پور
      العدد 3 , المجلد 1 , پاییز 1401
      زمینه و هدف: هدف از این پژوهش ارائه الگوی نظارت مدیریتی به منظور پیشگیری از بروز فساد اداری است.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد که به روش پیمایشی انجام شده است. هم‌چنین این پژوهش از نظر هدف، توسعه‌ای- کاربردی است. جامعه آماری پژوهش جهت آزمون الگو، أکثر
      زمینه و هدف: هدف از این پژوهش ارائه الگوی نظارت مدیریتی به منظور پیشگیری از بروز فساد اداری است.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد که به روش پیمایشی انجام شده است. هم‌چنین این پژوهش از نظر هدف، توسعه‌ای- کاربردی است. جامعه آماری پژوهش جهت آزمون الگو، شامل کارکنان سازمان‌های دولتی شهر کرمان بوده و تعداد 286 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شده‌اند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی و استنباطی (آزمون‌ t و رگرسیون چندگانه به روش همزمان) استفاده شده است و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه-های نظارت مدیریتی و فساد اداری هستند.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش ضمن تأیید الگوی پیشنهادی، نشان داد که ابعاد نظارت مدیریتی بر فساد اداری اثر کاهنده دارند و از بین این ابعاد، بُعد نظارت از طریق مأمورین بازرسی سازمان بیشترین تأثیر منفی را بر فساد اداری دارد و ابعاد نظارت هیئت‌های اداری، نظارت از طریق بازرسان مخفی سازمان، نظارت مستقیم شخص مدیر، نظارت با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و نظارت سلسله مراتبی به ترتیب در رده‌های بَعدی قرار دارند.نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه نظارت مدیریتی نقش مهمی در پیشگیری از بروز فساد اداری دارد، مدیران سازمان‌ها باید انواع روش‌های نظارت بر زیرمجموعه خود را به خوبی بشناسند و به درستی آن‌ها را به کار گیرند. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      7 - مدل تجویزی حکمرانی در مدیریت منابع‌انسانی بعد از شیوع ویروس کرونا با رویکرد کیفی
      علی طیبی یوسف محمدی مقدم
      العدد 3 , المجلد 1 , پاییز 1401
      زمینه و هدف: با توجه به اینکه حکمرانی خوب می‌تواند الگویی برای توسعه پایدار انسانی با ساز و کار تعاملی بین سه بخش دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی باشد تا به موجب آن کشورها بتوانند از همه توانمندی‌های خود در توسعه همه جانبه استفاده کنند. در این راستا مهمترین عامل توسعه هر ج أکثر
      زمینه و هدف: با توجه به اینکه حکمرانی خوب می‌تواند الگویی برای توسعه پایدار انسانی با ساز و کار تعاملی بین سه بخش دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی باشد تا به موجب آن کشورها بتوانند از همه توانمندی‌های خود در توسعه همه جانبه استفاده کنند. در این راستا مهمترین عامل توسعه هر جامعه، افراد آن جامعه هستند از طرفی دیگر، یکی از ملزومات اصلی در زمینه مدیریت بحران، سطح بالای میزان آمادگی و توانمند نیروی انسانی در مدیریت بحران است. هدف از پژوهش طراحی مدل تجویزی حکمرانی در مدیریت منابع‌انسانی در زمان و بعد ازشیوع کرونا می‌باشد تا به توان حکمرانی در این حوزه را اعمال نمود روش بررسی: بر اساس هدف، این پژوهش که به صورت کیفی انجام می شود به طوری که، پس از مطالعه ادبیات موضـوع و استخراج کارکرد های مدیریت منابع انسانی در زمینه مدیریت بحـران کرونا، چالش های آن و مدیریت منابع‌انسانی در این دوران بـا کسـب نظـر تعدادی از خبره ها ازطریق پرسش‌های باز مصاحبه به عمل آمد تا به این طریق مدل تجویزی حکمرانی در مدیریت منابع‌انسانی بعد از شیوع ویروس کرونا رسید.یافته ها: مدلی شامل بر سه سطح برای حکمرانی در مدیریت منابع‌انسانی بعد از شیوع ویروس کرونا از نقطه نظر خبرگان نهایی گردید.نتیجه گیری: مولفه هایی همچون، مدیریت عملکرد، آموزش و توانمند سازی و ایمنی و بهداشت ، شایسته گزینی و شایسته سالاری، عدالت توزیعی و رویه ای و رابطه کاری و ارتباط سازمانی برای حکمرانی خوب منابع انسانی مد نظر قرار گرفت. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      8 - شناسایی ابعاد و مولفه های برنامه جانشینی: یک مطالعه مروری
      سعید کوزه گران بجستانی
      العدد 3 , المجلد 1 , پاییز 1401
      زمینه و هدف: سازمان های موفق، فرآیند استعدادیابی و پرورش مدیران را در قالب برنامه جانشینی، به مثابه یک فعالیت حیاتی و ضروری برای تداوم موفقیت شان مطرح می کنند. اگرچه در مورد برنامه جانشینی، مدل هایی از جنبه های گوناگون طراحی شده است، هدف این مطالعه مروری، شناسایی ابعاد أکثر
      زمینه و هدف: سازمان های موفق، فرآیند استعدادیابی و پرورش مدیران را در قالب برنامه جانشینی، به مثابه یک فعالیت حیاتی و ضروری برای تداوم موفقیت شان مطرح می کنند. اگرچه در مورد برنامه جانشینی، مدل هایی از جنبه های گوناگون طراحی شده است، هدف این مطالعه مروری، شناسایی ابعاد و مولفه های برنامه جانشینی می باشد. روش بررسی: یک بررسی نظام مند بین سال های 1387 تا1401 و سال های 2000 تا 2022 انجام شد. از تعداد 193 مقاله در حوزه جستجو، 65 مورد حذف شد و عناوین 128 مورد بررسی شدند. از این میان، 117 مقاله عنوان تخصصی داشتند و 81 مقاله (27 مقاله فارسی و 54 مقاله انگلیسی)، برای شناخت ابعاد و مولفه های برنامه جانشینی مورد مطالعه همه جانبه قرار گرفت. یافته ها: بررسی این مطالعه نشان داد 4 بعد و 15 مولفه نقاط مشترک مقالات مورد بررسی بود. این مطالعه مروری نشان داد بعد حمایت و پشتیبانی سازمانی، بعد برنامه ریزی استراتژیک در برنامه جانشینی، بعد شناسایی استعدادها و تشکیل خزانه استعدادها، و بعد آموزش و بهسازی استعدادها، از ابعاد مهم برنامه های جانشینی می باشند. نتیجه گیری: برنامه جانشینی، راهکاری اثربخش برای تامین افراد شایسته در سازمان‌ها محسوب می شود و این راهکار زیرساخت لازم را برای تامین پست های کلیدی سازمان‌ها فراهم می کند. از این رو سازمان ها، باید اجرای برنامه جانشینی را در اولویت کار خود قرار دهند و با تمرکز بر ابعاد معرفی شده، زمینه را برای عملیاتی کردن آن فراهم سازند. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      9 - بررسی نقش های مدیریت منابع انسانی در تحقق اهداف سازمان از منظر مدیران ارشد شرکت های ایرانی
      داریوش غلام زاده امیرحسین هوشنگی
      العدد 2 , المجلد 1 , تابستان 1401
      زمینه و هدف: جایگاه کلیدی و نقش های جدید مدیریت منابع انسانی در راستای کسب اهداف سازمانی کشور به درستی شناسایی نشده است و این امر، سبب ایجاد مشکلات عدیده ای در سازمان ها و شرکت ها شده است. از این رو، هدف این تحقیق، بررسی نقش های مدیریت منابع انسانی در تحقق اهداف سازمان أکثر
      زمینه و هدف: جایگاه کلیدی و نقش های جدید مدیریت منابع انسانی در راستای کسب اهداف سازمانی کشور به درستی شناسایی نشده است و این امر، سبب ایجاد مشکلات عدیده ای در سازمان ها و شرکت ها شده است. از این رو، هدف این تحقیق، بررسی نقش های مدیریت منابع انسانی در تحقق اهداف سازمان از منظر مدیران ارشد شرکت های ایرانی می باشد. روش بررسی: این پژوهش کاربردی، به روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه مورد مطالعه، شامل 9 نفر از خبرگان آشنا به موضوع بودند که بصورت هدفمند انتخاب شدند. دراین پژوهش جهت جمع آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته از خبرگان استفاده شد و به منظور تحلیل داده‌های کیفی بدست آمده، از نرم افزارMAXQDA بهره گرفته شد. یافته‌ها: یافته های این بررسی، 5 مضمون فراگیر را شناسایی کرد که شامل بهبود سازمان، بهبود سبک رهبری مدیران ارشد بهبود سبک رهبری مدیران صف، ایجاد نقش فعال در کارکنان، و تغییرساختار واحد منابع انسانی را شناسایی کرد. نتیجه گیری: هر سازمان با شناخت نقش های مدیریت منابع انسانی و اجرای این نقش ها می تواند مسیری اثربخش را در کسب اهداف خود بردارد. در شرکت های ایرانی باید تغییر و تحولاتی در راستای نقش های مدیریت منابع انسانی اجرا گردد. تفاصيل المقالة

    • حرية الوصول المقاله

      10 - تحلیل نقش های مدیریت منابع انسانی راهبردی در شرکت های دانش بنیان کشور و شناسایی نقاط بحرانی آن
      امیدعلی نیکنام علی طیبی رهنی نادر شیخ الاسلام جمشید صالحی صدقیانی
      العدد 2 , المجلد 1 , تابستان 1401
      زمینه و هدف: به نقش منابع انسانی تحت عنوان شریک راهبردی در سازمان های کشور و آسیب های موجود در نقش های مدیریت راهبردی کمتر توجه شده است. هدف این پژوهش، تحلیل نقش های مدیریت منابع انسانی راهبردی در شرکت های دانش بنیان کشور و شناسایی نقاط بحرانی این نقش ها می باشد. روش بر أکثر
      زمینه و هدف: به نقش منابع انسانی تحت عنوان شریک راهبردی در سازمان های کشور و آسیب های موجود در نقش های مدیریت راهبردی کمتر توجه شده است. هدف این پژوهش، تحلیل نقش های مدیریت منابع انسانی راهبردی در شرکت های دانش بنیان کشور و شناسایی نقاط بحرانی این نقش ها می باشد. روش بررسی: این پژوهش اکتشافی-کاربردی، بصورت آمیخته انجام شد. در بخش کیفی از گروهی از خبرگان آشنا به موضوع به تعداد 15 نفر نظرخواهی شد. بخش کمی، شامل 230 نفر از کارشناسان و مدیران منابع انسانی در شرکت های دانش بنیان کشور بودند. همچنین، از روش تحلیل میانگین و تشکیل ماتریس اهمیت-شدت برای شناسایی نقاط آسیب پذیر استفاده شد. یافته ها: در این پژوهش، پس از مطالعه مدل های موجود و بهره‌گیری از ادبیات موجود، 16 نقش مدیریت راهبردی منابع انسانی شناسایی و توسط خبرگان تایید گردید. سپس مهمترین نقطه بحرانی در دست یابی به نقش های مدیریت منابع انسانی راهبردی با عنوان نگهداشت نیروی انسانی، مشخص شد. نتیجه گیری: با توجه به اینکه موضوع نگهداشت منابع انسانی از نقاط بحرانی و چالش های اساسی شرکت های دانش بنیان در ایفای نقش راهبردی می باشد، لزوم حفظ و نگهداری نیروی انسانی کارآمد و متعهد از اهمیت بالایی برخوردار می شود. تفاصيل المقالة
    أوراق في انتظار النشر

    ابر واژگان

  • البريد الإلکتروني
    thr.iau.rafsanjan@gmail.com
    العنوان
    رفسنجان،دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت پژوهش و فناوری شماره تماس : 03431313083آدرس ایمیل: thr.iau.rafsanjan@gmail.com
    الهاتف

    البحث

    مفهرسات هذه المجلة

    إحصاء المقالات

    عدد الدورات 3
    عدد الأرقام 10
    المقالات المنشورة 61
    عدد المؤلفين 345
    آراء المقالة 166709
    عدد مرات تنزيل المقالات 3701
    عدد المقالات المقدمة 156
    عدد المقالات المرفوضة 85
    عدد المقالات المقبولة 67
    درصد پذیرش 38 %
    وقت تسجيل الدخول(یوم) 44
    عدد الحکم 23
    آخرین به روزرسانی 09/02/46