فهرس المقالات حمیده رشادت جو


  • المقاله

    1 - آینده نگاری کیفیت عملکرد دانشجویانِ آموزش عالی نظامی با استفاده از الگوریتم پیش بینی شبکه عصبی مصنوعی مورد مطالعه: یک سازمان نظامی
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 4 , السنة 30 , زمستان 1398
    زمینه: از جمله مباحث اساسی در نظام آموزش عالی یک کشور، مبانی کیفیت عملکرد دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاههاست که دو مورد از اصلی‌ترین موارد هفتگانه در حوزه کیفیت در آموزش عالی را تشکیل داده و با دربرگرفتن مولفه-های متعدد، اهمیت فراوانی در ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی أکثر
    زمینه: از جمله مباحث اساسی در نظام آموزش عالی یک کشور، مبانی کیفیت عملکرد دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاههاست که دو مورد از اصلی‌ترین موارد هفتگانه در حوزه کیفیت در آموزش عالی را تشکیل داده و با دربرگرفتن مولفه-های متعدد، اهمیت فراوانی در ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی هر کشور دارد و هرگونه ابهام در آن به‌ویژه در آموزش عالی نظامی که از حساسیت بالاتری برخوردار است باعث بوجود آمدن تبعات جبران‌ناپذیری خواهد شد. هدف: هدف اصلی این مقاله آینده‌نگاری کیفیت عملکرد دانشجویانِ آموزش عالی نظامی با استفاده از الگوریتم پیش‌بینی شبکه‌ عصبی مصنوعی است که در راستای آن مولفه‌های اصلی کیفیت عملکرد دانشجویان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. روش: در این مقاله با استفاده از الگوریتم‌ پیش‌بینی شبکه عصبی مصنوعی، آینده‌نگاری کیفیت عملکرد دانشجویان در سه فاز یادگیری، اعتبارسنجی و آزمون شبکه عصبی به انجام رسید که جامعه آماری آن متشکل از اعضای هیأت علمی دانشگاه هوایی شهید ستاری، دانشجویان و دانش‌آموختگان این دانشگاه و نیز اعضای دفتر مطالعات راهبردی و پژوهشهای نظری نهاجا بود و با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه‌ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته به گردآوری اطلاعات پرداخته شد و نهایتاً از نرم‌افزار متلب برای مدلسازی شبکه عصبی استفاده گردید. یافته‌ها: با استفاده از الگوریتم شبکه عصبی مصنوعی، مدلی با دقت 5/85 % طراحی شد و مورد آزمون قرار گرفت. نتیجه‌گیری: با استفاده از الگوریتم شبکه عصبی مصنوعی و مدلسازی کیفیت عملکرد دانشجویان می‌توان با دقت بسیار بالایی آینده‌نگاری کیفیت عملکرد دانش‌آموختگان در سازمان نهاجا را تدوین نمود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - توسعه کارآفرینی در آموزش عالی در افق 1440 با رویکرد پاسخگویی اجتماعی و آینده پژوهی
    آینده پژوهی مدیریت , العدد 133 , السنة 34 , تابستان 1402
    مهارت های کارآفرینی به عنوان سازوکار مهم توسعه کارآفرینی تلقی می‌شود. یکی از پیش شرط‌های توسعه ملی، توسعه علمی و پژوهشی است که در این میان آموزش عالی نقش اصلی در این توسعه را دارد و بدون آن نمیتوان از نشو و نمای علمی صحبت کرد. از این رو دانشگاه‌ها به عنوان برج فرماندهی أکثر
    مهارت های کارآفرینی به عنوان سازوکار مهم توسعه کارآفرینی تلقی می‌شود. یکی از پیش شرط‌های توسعه ملی، توسعه علمی و پژوهشی است که در این میان آموزش عالی نقش اصلی در این توسعه را دارد و بدون آن نمیتوان از نشو و نمای علمی صحبت کرد. از این رو دانشگاه‌ها به عنوان برج فرماندهی علمی و فکری جامعه نقش و کارکردی اساسی و بیبدیل دارند. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، کمی می‌باشد. جامعه آماری 75 نفر از اساتید، متخصصان و خبرگان حوزه کارآفرینی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی می‌باشد که 63 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای انجام تجزیه ‌و تحلیل از نرم افزار PLS و SPSS استفاده شد. براین اساس به منظور بررسی پایایی مدل اندازه‌گیری پژوهش، به بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که روابط همخطی بین متغیرها مورد تایید قرار گرفته است و با توجه به افزایش نرخ تغییر و ظهور عصر دانش، موج آینده‌پژوهی در نهادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فنّاوری، گسترش یافته و همسو با تحولات جامعه و به منظور خلق آیندۀ مطلوب و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی بلندمدت نظام دانشگاهی، آینده‌پژوهی در آموزش عالی، ضرورت پیدا کرده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - شناسایی و تبیین مؤلفه های بهسازی دانشجو و ارائه مدل مربوط به آن در دانشگاه آزاد اسلامی
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 42 , السنة 12 , تابستان 1400
    زمینه: بهسازی دانشجو، روشی است که یک دانشجو رشد و پیشرفت می‌کند و یا قابلیت‌های رشد و تکامل خود را به‌عنوان نتیجه ثبت‌نام در یک مؤسسه آموزش عالی افزایش می‌دهد.هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت بهسازی دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سنندج بود.روش تحقیق: این تحقیق ازنظر ه أکثر
    زمینه: بهسازی دانشجو، روشی است که یک دانشجو رشد و پیشرفت می‌کند و یا قابلیت‌های رشد و تکامل خود را به‌عنوان نتیجه ثبت‌نام در یک مؤسسه آموزش عالی افزایش می‌دهد.هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت بهسازی دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سنندج بود.روش تحقیق: این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و روش اجرای این پژوهش در ابتدا استفاده از روش پژوهش کیفی و بُعد کمی یا روش آمیخته و ازنظر نحوه اجرا توصیفی- پیمایشی بود. در بخش کیفی جامعه موردمطالعه، صاحب‌نظران در زمینه بهسازی دانشجو با روش نمونه‌گیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری (۱۴) نفر و در بخش کمی جامعه موردنظر شامل، کلیه دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سنندج به تعداد ۱۵۰۰ نفر در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بود.یافته‌ها: نتایج آزمون نشان داد از دیدگاه پاسخ‌دهندگان، توجه به ابعاد آموزشی، فردی، اجتماعی، پژوهشی، ایجاد اشتغال پایدار برای خود و دیگران در دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سنندج در حد متوسط به سمت ضعیف است و تفاوت آماری معناداری بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب وجود دارد.نتیجه‌گیری: این پژوهش به ارائه پیشنهادهای کاربردی پرداخته است و درجه تناسب مدل مفهومی نیز با توجه به فلسفه، اهداف، مبانی نظری، ابعاد و مؤلفه‌ها، سازوکار اجرایی، فرآیند اجرایی، نظام بازخورد و ارزیابی در سطح ۹۵% اطمینان مورد تأیید قرار گرفت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - رابطه رهبری تحول‌آفرین و تعهد سازمانی در سازمان‌ آموزش ‌و پرورش شهر تهران
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 5 , السنة 6 , زمستان 1394
    هدف پژوهش حاضر بررسی بررسی رابطه رهبری تحول‌آفرین و تعهد سازمانی در سازمان‌ آموزش‌وپرورش شهر تهران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق کلیه کارکنان اداره کل آموزش پرورش شهر تهران در سال 1394 بودند که أکثر
    هدف پژوهش حاضر بررسی بررسی رابطه رهبری تحول‌آفرین و تعهد سازمانی در سازمان‌ آموزش‌وپرورش شهر تهران بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق کلیه کارکنان اداره کل آموزش پرورش شهر تهران در سال 1394 بودند که حجم آنها طبق آخرین آمار در سال مذکور مجموعاً 460 نفر برآورد شده بود. بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده، 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد رهبری باس و آوالیو (2000) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر (1990) استفاده گردید. در این پژوهش جهت اطمینان از پایایی پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ، پایایی پرسشنامه رهبری باس و آوالیو ، 85/0 و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر، 88/0 برآورد گردید. در بخش آمار استنباطی داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، و نتایج به دست آمده نشان داد که همبستگی بین رهبری تحول آفرین با تعهد سازمانی 521/0 است که این مقدار در سطح اطمینان 99/0 معنادار است. همچنین نتایج نشان می‌دهد که بین رهبری تحول آفرین و تمامی ابعاد تعهد سازمانی- تعهد هنجاری، مستمر و عاطفی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - نقش سرمایه اجتماعی در مدیریت بحران‌های اجتماعی کلان شهرهای ایران مطالعه موردی شهررشت
    مطالعات مدیریت شهری , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1390
    مقدمه و هدف پژوهش: در این پژوهش از شش مولفه اصلی سرمایه اجتماعی شامل اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، حمایت اجتماعی، انسجام اجتماعی، احساس امنیت و ارزش زندگی و برای مدیریت بحران‌های اجتماعی از متغیر‌های پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی استفاده گردید. روش پژوهش: این پژوه أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: در این پژوهش از شش مولفه اصلی سرمایه اجتماعی شامل اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، حمایت اجتماعی، انسجام اجتماعی، احساس امنیت و ارزش زندگی و برای مدیریت بحران‌های اجتماعی از متغیر‌های پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی استفاده گردید. روش پژوهش: این پژوهش از بعد هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی همبستگی است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها روش کتابخانه‌ای فیش‌برداری و روش میدانی استفاده از پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش مردان و زنان 20 الی60 سال ساکن شهر رشت بر اساس اعلام مرکز آمار ایران و سرشماری 1385و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر تعیین گردید. یافته‌ها: نتایج یافته‌ها حاکی از این بود که بین مولفه‌های سرمایه اجتماعی (اعتماد، مشارکت، حمایت، انسجام، احساس زندگی، ارزش زندگی) و مدیریت بحران‌های اجتماعی (پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی) شهروندان کلان شهر رشت ارتباط معنی‌داری وجود دارد، هرچه بر میزان سرمایه اجتماعی شهروندان افزوده شود مدیریت بحران‌های اجتماعی نیز بیشتر خواهد شد. نتیجه‌گیری: در نهایت با توجه به یافته‌های حاصله، مشهود است در کلان شهرهای ایران مطالعه موردی شهر رشت شاخص‌های متغیر‌های سرمایه اجتماعی که از وضعیت مناسب‌تری برخوردارند آنهایی هستند که بیشتر با و جوه سنتی جامعه در ارتباطند و شاخص‌هایی که با زندگی مدرن رابطه بیشتری دارند در وضعیت نامطلوب‌تری قرار می‌گیرند و هر چه بر سرمایه اجتماعی جامعه افزوده شود، مدیریت بحران‌های اجتماعی نیز مطلوب‌تر خواهد شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - نقش بازآفرینی شهری در زیست پذیری شهری (نمونه مطالعاتی: محله جاوید زنجان)
    مطالعات مدیریت شهری , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1398
    مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش با هدف تعیین نقش بازآفرینی شهری در دستیابی به زیست پذیری شهری در محله جاوید زنجان انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-تحلیلی از نوع اسنادی و میدانی و از طریق آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل در نرم افزار (GIS,S أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش با هدف تعیین نقش بازآفرینی شهری در دستیابی به زیست پذیری شهری در محله جاوید زنجان انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی-تحلیلی از نوع اسنادی و میدانی و از طریق آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل در نرم افزار (GIS,SPSS,EXCEL)قرارگرفت واز نظر هدف کاربردی بود. یافته‌ها: جامعه آماری پژوهش شامل ساکنین محله جاوید است.حجم نمونه با توجه به فرمول کوکران 296 نفربرآورد شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه زیست پذیری و هویت محقق ساخت با 26 گویه است. نتیجه گیری: روایی پرسشنامه از لحاظ صوری و محتوایی به تایید رسید. محاسبه پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 831/0 به دست آمد برای تجزیه و تحلیل داده​ها ازآزمون K-S و ضریب همبستگی پیرسون و رگریسون استفاده شد. نتایج نشان داد بازآفرینی شهری در دستیابی به زیست پذیری شهری در محله جاوید زنجان کمک می کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - بررسی علل تغییر کالبدی در مرکز شهر تهران و راهکارهای تعدیل آن از نظر مدیریت شهری (مورد: منطقه شش)
    مطالعات مدیریت شهری , العدد 4 , السنة 5 , پاییز 1392
    مقدمه و هدف پژوهش: شهر‌ها از تاریخ پیدایش همواره دست‌خوش تغییرات متعددی بوده‌اند که باعث توسعه و حتی نابودی آن‌ها گردیده و شهر تهران نیز به عنوان پایتخت کشور ایران از این موضوع مستثنی نبوده است. منطقه شش شهرداری تهران، به عنوان یکی از مرکزی‌ترین مناطق، از ویژگی خاصی در أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: شهر‌ها از تاریخ پیدایش همواره دست‌خوش تغییرات متعددی بوده‌اند که باعث توسعه و حتی نابودی آن‌ها گردیده و شهر تهران نیز به عنوان پایتخت کشور ایران از این موضوع مستثنی نبوده است. منطقه شش شهرداری تهران، به عنوان یکی از مرکزی‌ترین مناطق، از ویژگی خاصی در این رابطه برخوردار است. تجمع مراکز اداری، تجاری و دولتی، شمار بالای جمعیت شناور و کانون توجه مناسبات سیاسی سبب منحصر به فرد شدن منطقه شده و لذا شناخت دقیق‌تر آن بسیار ضروری است. این پژوهش به منظور، بررسی علل تغییر کالبدی در مرکز شهر تهران و راهکارهای تعدیل آن از نظر مدیریت شهری (مورد منطقه شش) انجام پذیرفت. روش پژوهش: از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق ساکنین منطقه شش می‌باشند؛ که بر اساس روش کرجسی و مورگان و انتخاب نمونه 386 نفری به صورت تصادفی، توزیع پرسشنامه در هجده محله منطقه و استفاده از روش آمار توصیفی - استنباطی و به‌کارگیری نرم‌افزار SPSS و آزمون t. انجام گرفته است. یافته و نتیجه پژوهش: رابطه معناداری بین عوامل اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی و تغییر کالبدی منطقه مشاهده و نتیجه‌گیری گردید، مدیریت شهری می‌تواند نقش بسزایی در تغییر کالبدی داشته و در راستای تعدیل مشکلات موجود نیاز به انجام راهکارهای مناسب، از جمله توجه بیشتر به عوامل اجتماعی، موثر دانستن عوامل فرهنگی در اداره شهر، سیاست گذاری‌های نوین اجرایی در امور اقتصادی و زیست‌محیطی آشکار می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - بررسی نقش مشارکت شهروندان در توسعه فضاهای فرهنگی (مورد مطالعه: شهرستان گنبدکاووس)
    مطالعات مدیریت شهری , العدد 17 , السنة 6 , بهار 1393
    مقدمه و هدف پژوهش: توسعه فضاهای فرهنگی عبارت از فعالیت‌های مردم و سازمان‌ها برای ایجاد رابطه میان آثار هنری و میراث فرهنگی و نیز برای گسترش خلاقیت آنان است. فضاهای فرهنگی مکانی مناسب برای یادگیری مهارت‌های چون نظم و انضباط، اعتمابه‌نفس، رهبری و اصول بنیادین از قبیل صبر أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: توسعه فضاهای فرهنگی عبارت از فعالیت‌های مردم و سازمان‌ها برای ایجاد رابطه میان آثار هنری و میراث فرهنگی و نیز برای گسترش خلاقیت آنان است. فضاهای فرهنگی مکانی مناسب برای یادگیری مهارت‌های چون نظم و انضباط، اعتمابه‌نفس، رهبری و اصول بنیادین از قبیل صبر و شکیبایی و همکاری است و احترام را آموزش می‌دهد. روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آماری، شهروندان گنبدکاووس هستند که تعدادشان 143559 نفر است و با کمک فرمول کوکران حجم نمونه1465 نفر به‌دست آمد. یافته‌ها: نتایج از آزمون کی‌دو نشان می‌دهد مشارکت مالی (1102.823= 2χ )، اجرایی (1670.410= 2χ ) و فکری (1600.471= 2χ ) شهروندان با میزان توسعه فضاهای فرهنگی رابطه دارد و مشارکت شهروندان (1700.32= 2χ ) باعث توسعه این فضاها می‌شود. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که همبستگی قوی و مثبتی بین مشارکت فکری، اجرایی و مالی وجود دارد. افزایش مشارکت شهروندان در یکی از ابعاد، زمینه را برای انواع دیگر مشارکت تسهیل می‌کند. اولویت‌بندی تاثیرات با کمک آزمون فریدمن (1640.242= 2χ ) نشان داد مشارکت اجرایی (میانگین رتبه2.84)، فکری (میانگین رتبه 1.66) و مالی (میانگین رتبه 1.49) به‌ترتیب بیش‌ترین تاثیر را بر توسعه فضاهای فرهنگی شهرستان گنبدکاوس دارد. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که مشارکت فکری، مالی و اجرایی شهروندان در توسعه فضاهای فرهنگی امری حیاتی است و لازمه دستیابی به اهداف فرهنگی حضور فعال شهروندان در مراحل قبل، حین و بعد از اجرای پروژه‌های مرتبط با فضاهای فرهنگی است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - ارائه چارچوب نظری تعیین عوامل موثر برآمادگی سازمانی جهت اجرای مدیریت ریسک پروژه ها
    مطالعات مدیریت شهری , العدد 4 , السنة 6 , پاییز 1393
    با نگاهی اجمالی به دنیای فعلی که دنیای رقابت میان سازمانهاست در میابیم آنچه باعث پیشی گرفتن شرکتها و سازمانها در این رقابت شده است توانایی آنها در ارائه محصولات بهتر در گستره وسیع‌تر و در کمترین زمان ممکن و جذب و حفظ مشتریان وفادار به سازمان است. در شرایط کنونی پروژه ه أکثر
    با نگاهی اجمالی به دنیای فعلی که دنیای رقابت میان سازمانهاست در میابیم آنچه باعث پیشی گرفتن شرکتها و سازمانها در این رقابت شده است توانایی آنها در ارائه محصولات بهتر در گستره وسیع‌تر و در کمترین زمان ممکن و جذب و حفظ مشتریان وفادار به سازمان است. در شرایط کنونی پروژه ها در هر لحظه از زمان در معرض مواجه با بحران قرار دارند. محیط پروژه ها بسیار متغیر بوده و این شرایط عدم قطعیت برای پروژه های بزرگتر، مشکل تر نیز می گردد. از آنجائی که طبیعت پروژه‌ها به گونه‌ای است که همیشه ریسکهائی وجود دارد که اتمام به موقع پروژه‌ها را با هزینه تخصیص داده شده، مورد تهدید قرار می‌دهد.امروزه دستیابی به تعالی در سازمانها یک اصل ضروری می‌باشد که می‌توانند با استفاده از این اصل در این راه موفق‌تر گام بردارند. مدیریت ریسک یکی از روشهایی است که بوسیله آن سازمانها دردنیای رقابت کنونی می‌توانند به سوی تعالی حرکت کنند. در این تحقیق لیستی از فاکتورهای کلیدی موفقیت (CSF) جهت پیاده‌سازی مدیریت ریسک با مرور ادبیات مربوطه شناسایی کرده ایم و سپس این فاکتورها را جهت شناسایی میزان اثر و رتبه بندی آنها بین کارشناسان توزیع گردید و در نهایت چارچوبی جهت پیاده‌سازی مدیریت ریسک پروژه‌ها از طریق فاکتورهای نهایی بدست آمده و محاسبات آماری ارائه شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - نقش مدیریت شهری در ارتقاء شاخص‌های خوشبختی شهروندان (مطالعه موردی شهروندان ساکن در ناحیه 3 منطقه 5 شهرداری تهران)
    مطالعات مدیریت شهری , العدد 2 , السنة 6 , تابستان 1393
    هدف تحقیق: یکی از عوامل مهم و بنیادی در توسعه پایدار و ثبات حاکمیت در نظام فرهنگی و اجتماعی هر کشور، بالا بودن میزان رضایتمندی شهروندان و احساس سرزندگی و خوشبختی آنان در آن جامعه است. اگر جامعه در قالب یک بدن زنده در نظر گرفته شود، بررسی علائم حیاتی بدن، به مثابهبررسی ش أکثر
    هدف تحقیق: یکی از عوامل مهم و بنیادی در توسعه پایدار و ثبات حاکمیت در نظام فرهنگی و اجتماعی هر کشور، بالا بودن میزان رضایتمندی شهروندان و احساس سرزندگی و خوشبختی آنان در آن جامعه است. اگر جامعه در قالب یک بدن زنده در نظر گرفته شود، بررسی علائم حیاتی بدن، به مثابهبررسی شاخص‌های کلیدی جامعه است. لذا اندازه گیری و پایش مولفه‌های حیاتی جامعه به صورت اثر بخش و مداوم و بررسی دقیق روند پیشرفت آن امری ضروری است. کارامد‌ترین حکومتها، حکومتهایی هستند که با برنامه‌ریزی صحیح کوتاه و بلند مدت بتوانند شاخص‌های موثر شناخته شده را در جهت بهبود، مدیریت کنند. این تحقیق در صدد است تا نقش مدیریت شهری در ارتقاء شاخص‌های مدل طراحی شده را در جهت تبدیل شرایط موجود به وضع مطلوب، برجسته نماید. روش تحقیق: در این تحقیق ابتدا مدلی کاربردی و بومی براساس چند مولفه فرهنگی از جمله سرمایه اجتماعی، ایمنی و امنیت، حاکمیت، حس شادکامی و... طراحی گردید. سپس تحقیق مذکور به بررسی نقش مدیریت شهری در ارتقاء شاخص‌های چند گانه با استفاده از پرسشنامه در بین جامعه آماری ساکنین ناحیه 3 منطقه 5 شهرداری تهران پرداخته و نتایج تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق: پس ازتحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه‌های تحقیق، نتایج نشان داد که بین مولفه‌های مدیریت شهری و اکثر شاخص‌های مورد بررسی ارتباط معنی داری وجود دارد و مدیریت شهری میتواند در بهبود و ارتقای این شاخص‌ها نقش موثری داشته باشد. همچنین وضعیت شاخص‌ها در جامعه اماری مورد بررسی به وضوح توسط نمودارهای اماری نشان داده شده است. لذا با توجه به اهداف و برنامه‌های استراتژیک تدوین شده توسط شهرداری منطقه 5 در سال 1390 در جهت افزایش رضایتمندی و ارتقاء شاخص‌های فرهنگی واجتماعی جامعه و تعیین اولویتهای فرهنگی، راهکارهایی پیشنهاد شده است که میتواند قابل استناد و استفاده در کلیه سطوح مدیریت شهریقرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - تدوین مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1401
    پژوهش حاضر در پی تدوین مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به‌کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته بوده و به منظور أکثر
    پژوهش حاضر در پی تدوین مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به‌کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به‌کارگیری روش نمونه‌گیری هدفمند با 20 نفر از خبرگان شامل اساتید دانشگاه و خبرگان دانشگاهی مسلط به مباحث کارآفرینی و پاسخگویی اجتماعی مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر، نشان‌دهنده استخراج بالغ بر تعداد 258 کدباز، 43 خرده مقوله یا مفهوم و6 مقوله استخراج و ویژگیهای آن‌ها شناسایی شد که در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط زمینه ای (شامل: تغییرهای فناورانه و...)، شرایط محوری (توسعه کارافرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی در دانشگاه)، شرایط علی (شامل: ملزومات توسعه کارافرینی و...)، شرایط مداخله‌گر (شامل: جایگاه کشور ایران در شاخص‌های کارافرینی و...)، راهبردها (شامل: رصد و پایش دانشجویان و کارافرینان، بومی‌کردن دانش تخصصی، متدولوژی یادگیری و پیشرفت علم، توانمندی، ارزش‌آفرین و اثربخش اجتماعی و...) و پیامد (شامل: رشد در تولید علم و دستاوردهای دانشگاهی و...) ارائه گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - طراحی الگوی آموزش‌کارآفرینانه جهت توانمندسازی‌کارکنان در نظام بانکی
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1402
    ایجاد استراتژی‌های‌جدید، دستیابی به فرصت‌های‌‌کارآفرینی، توسعه فناوریهای‌نوین، قابلیت‌ها، محصولات، خدمات و ارائه مدل‌های‌تجاری‌جدید؛ راه‌حل مشکلات‌ پیچیده‌ی‌موجود در اکثر سازمان‌ها است. بر این اساس، پژوهش‌حاضر با هدف طراحی الگوی‌آموزش‌‌کارآفرینانه جهت توانمندسازی‌کارکنا أکثر
    ایجاد استراتژی‌های‌جدید، دستیابی به فرصت‌های‌‌کارآفرینی، توسعه فناوریهای‌نوین، قابلیت‌ها، محصولات، خدمات و ارائه مدل‌های‌تجاری‌جدید؛ راه‌حل مشکلات‌ پیچیده‌ی‌موجود در اکثر سازمان‌ها است. بر این اساس، پژوهش‌حاضر با هدف طراحی الگوی‌آموزش‌‌کارآفرینانه جهت توانمندسازی‌کارکنان در نظام‌بانکی انجام شده‌‌است. روش‌ تحقیق در این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از منظر گردآوری اطلاعات، کیفی از نوع تحلیل‌محتوا و روش گردآوری‌اطلاعات مصاحبه‌ نیمه‌ساختار‌یافته است. مصاحبه با مشارکت‌کنندگان تا رسیدن به نقطه اشباع‌نظری و با انجام 17 مصاحبه حاصل‌گردید. انتخاب مشارکت‌کنندگان با روش گلوله‌برفی و هدفمند و تجزیه و تحلیل‌داده‌ها به واسطه سه مرحله‌کد‌گذاری با نرم‌افزارMAXQDA2020 بوده‌است. بر اساس نتایج‌تحقیق؛ توانمندسازی‌کارآفرینانه‌کارکنان(دانشی، مهارتی و نگرشی) به‌واسطه‌ی آموزش‌کارآفرینانه امکانپذیر است. لذا پیشایندها؛ مشتمل بر نهادینه‌سازی آموزش وفرهنگ‌کارآفرینی، تغییر مدل‌کسب وکار، توسعه اقتصاددیجیتالی، حل‌مساله، پاسخگویی مطابق تغییرات‌محیطی و پیشران‌ها مشتمل بر عوامل نهادی و قانونگذاری، ارتباط مؤثر با دانشگاه، فناوری‌بلاکچین، رمز‌ارزها،مگاترندهای‌جهانی،شناساییفرصت‌های‌کارآفرینانه،اقتصاد‌اشتراکی،خصوصی‌سازی، مربیگری(کوچینگ)، نیازسنجی‌آموزشی، برگزاری سمینارها و نمایشگاه‌ها می‌باشد. عوامل مؤثر در سطح فردی و سازمانی شناسایی و نیز پیامدهای ملی و بین‌المللی به عنوان پیامدهای آموزش‌کارآفرینانه‌کارکنان در نظام‌بانکی مشخص شدند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - راهبردهای توسعه کارآفرینی در آموزش عالی در افق 1440 با رویکرد آینده‌پژوهی (موردمطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی)
    پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 4 , السنة 27 , پاییز 1400
    کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی شده و به‌عنوان عامل کلیدی رشد و موتور محرک توسعه اقتصادی شناخته‌ شده است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل راهبردهای توسعه کارآفرینی در آموزش عالی در افق 1440 با رویکرد آینده‌پژوهی در دانشگاه آزاد اسلامی أکثر
    کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی شده و به‌عنوان عامل کلیدی رشد و موتور محرک توسعه اقتصادی شناخته‌ شده است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل راهبردهای توسعه کارآفرینی در آموزش عالی در افق 1440 با رویکرد آینده‌پژوهی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام‌ شده است. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت، توصیفی-تحلیلی و از لحاظ روش‌شناسی، مبتنی بر رویکرد آمیخته طرح اکتشافی (کیفی- کمی) است. پس از انجام مطالعات کتابخانه‌ای و ادبیات موضوع و نیز مصاحبه با خبرگان، فهرستی از عوامل مؤثر بر آینده راهبردهای توسعه کارآفرینی به دست آمد و با استفاده از روش دلفی، این عوامل از 42 مورد به 12مورد تقلیل یافتند. سپس با بهره‌گیری از روش تحلیل ساختاری، ماتریس تأثیر متقاطع طراحی شد و با تشکیل پانلی شامل 13 نفر از خبرگان و جمع‌آوری نظرات آنان درباره تأثیرگذاری عوامل بر یکدیگر، داده‌ها وارد ماتریس شدند. با تحلیل داده‌های برآمده از ماتریس با نرم‌افزار میک‌مک، میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هرکدام از عوامل ارزیابی شد. بر اساس نتایج این پژوهش، سه عامل رشد در تولید علم و دستاوردهای دانشگاهی، سرمایه‌ی اجتماعی و متدولوژی یادگیری و پیشرفت علم به ‌عنوان پیشران‌های راهبردی شکل‌دهنده آینده توسعه کارآفرینی در آموزش عالی در افق 1440 شناسایی شدند. تفاصيل المقالة