-
المقاله
1 - طراحی و تبیین مدل یکپارچه تفکر استراتژیک به عنوان شایستگی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت ملی گاز ایران)آینده پژوهی مدیریت , العدد 115 , السنة 29 , زمستان 1397زمینه: مطالعاتِ دو دهه اخیر در زمینه تفکر استراتژیک، در دو شاخه روانشناسی و مدیریت توسعه یافته است. محققین اخیراً رویکرد تلفیقی که سبب توسعه یک شایستگی سازمانی میشود را پیشنهاد نموده اند. هدف : هدف این پژوهش آن است که مدلی یکپارچه و فرایندی از تفکر استراتژیک به عنوان ی أکثرزمینه: مطالعاتِ دو دهه اخیر در زمینه تفکر استراتژیک، در دو شاخه روانشناسی و مدیریت توسعه یافته است. محققین اخیراً رویکرد تلفیقی که سبب توسعه یک شایستگی سازمانی میشود را پیشنهاد نموده اند. هدف : هدف این پژوهش آن است که مدلی یکپارچه و فرایندی از تفکر استراتژیک به عنوان یک شایستگی سازمانی و به تفکیک دو بعد محتوایی و راهبردی، جهت مدیران شرکت ملی گاز تدوین گردد بطوریکه عناصر محتوایی، راهبردی، عوامل ایجابی منحصربفرد، عوامل زمینه ساز و پیامدهای مورد انتظار آن تبیین گردد. روش: طرح پژوهش، ترکیبی اکتشافی است که از طریق راهبردهای کیفی(داده بنیاد و متاسنتز)مدل مفهومی بدست آمده و سپس از طریق راهبرد کمی، مدل مفهومی پژوهش آزمون و نیکویی برازش آن محاسبه شده است.در بخش کیفی، پس از نمونه گیری هدفمند، از ابزار گردآوری داده شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته با مدیران و فیش برداری از اسناد، استفاده شده است.در بخش کمی، براساس قاعده وینزی تعداد نمونه تعیین و ضمن انجام تست STQV6، داده ها با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی گردآوری شده است. یافته ها: اقتضائات و الزامات شامل محیطی، سازمانی و ارزشی به عنوان عوامل ایجابی، ویژگی های مدیر بصیر و سازمان کارآفرین به عنوان عوامل زمینه ساز، بعد محتوایی شامل پنج شیوه تفکر واگرا، راهبردها شامل شش شیوه تفکر معطوف به هدف و پیامدهای مورد انتظار شامل چهار قابلیت سازمانی، فرایند تفکر استراتژیک را شکل می دهند. نتایج: تفکر استراتژیک زمانی به عنوان یک شایستگی سازمانی ظهور می یابد که مدیران استراتژیک در محیط سازمانی همچون سازمان کارآفرین، از اقتضائات محیطی و ضرورت آن آگاهی یافته، بصیرت خود را بر پایه شیوه های تفکر واگرا توسعه داده و راهبردهای فکری را در راستای اهداف سازمانی بکارگیرند تا پیامدهای مطلوب سازمانی حاصل گردد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - طراحی الگوی کسب وکارهای مقاومتی در صنایع خدماتیآینده پژوهی مدیریت , العدد 134 , السنة 34 , پاییز 1402زمینه: با توجه به اینکه صنایع خدماتی بیشترین سهم را در اقتصاد کشورها دارد و امروزه با بحران های پیش بینی نشده ای روبرو هستیم، لذا مقاوم سازی و پایداری این کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کسب وکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی ان أکثرزمینه: با توجه به اینکه صنایع خدماتی بیشترین سهم را در اقتصاد کشورها دارد و امروزه با بحران های پیش بینی نشده ای روبرو هستیم، لذا مقاوم سازی و پایداری این کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی کسب وکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی انجام شده است.روش: روش استفاده شده در پژوهش، کیفی و مبتنی بر راهبرد نظریه دادهبنیاد است. برای جمعآوری داده ها از ابزار مصاحبه عمیق استفاده شده است. جامعه هدف خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان ارشد صنایع خدماتی که در فرایند و تصمیمات اجرایی صنایع خدماتی مشارکت داشتند، بودهاند. همچنین با استفاده از نمونه گیری هدفمند پس از 15 مصاحبه عمیق، اشباع نظری حاصل شد. یافته ها: در رویکرد دادهبنیاد در این پژوهش طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی بیانگر 27 مقوله کلی در قالب پارادایمی شامل شرایط علّی، زمینه ای، مداخله گر، مقوله های محوری، راهبردها و پیامدها مبتنی بر توسعه کسبوکار مقاومتی بوده است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش مشتمل بر ارائه عوامل علّی، زمینهای، مداخلهای، مقوله محوری، پیامدها و تدوین راهبردها در جهت توسعه کسبوکارهای مقاومتی در صنایع خدماتی است که در قالب مدل پارادایمی منطبق بر نظریه داده بنیاد تحقق می یابد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - شناسایی عوامل موثر بر برند سبز و تاثیر آن بر ترجیح و وفاداری برند سبز (مورد مطالعه: صنعت لبنیات)انسان و محیط زیست , العدد 5 , السنة 20 , زمستان 1401زمینه و هدف: با توجه به نقش تعیینکننده برند سبز در موفقیت و عملکرد سازمان ها در نیل به اهداف از پیش تعیین شده، این تحقیق با هدف بررسی اثر متغیرهای تاثیر گذار بر برند سبز از منظر شرکت، محصول و مشتریان و تاثیر آن بر ترجیح و وفاداری به برند سبز با نقش میانجی استراتژی های أکثرزمینه و هدف: با توجه به نقش تعیینکننده برند سبز در موفقیت و عملکرد سازمان ها در نیل به اهداف از پیش تعیین شده، این تحقیق با هدف بررسی اثر متغیرهای تاثیر گذار بر برند سبز از منظر شرکت، محصول و مشتریان و تاثیر آن بر ترجیح و وفاداری به برند سبز با نقش میانجی استراتژی های (بازاریابی سبز و زیست محیطی) انجام شد. روش بررسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی می باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری توسط نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. در تحقیق حاضر برای جمع آوری داده های کمّی مورد نیاز، از دو نوع پرسشنامه ساختارمند با سوالات بسته یکی برای بررسی فعالیت های برند سازی سبز شرکت ها و دیگری برای سنجش برند سبز از دیدگاه مشتریان استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحقیق نشان می دهد که هر سه عامل شرکتی، محصول و مشتری با ایجاد برند سبز رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین بین برند سبز و استراتژی ها و نیز بین استراتژی ها و ترجیح و وفاداری به برند سبز رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میانجی گری استراتژی ها بین ایجاد برند سبز و پیامدها تائید شد. بحث و نتیجه گیری: شرکت های لبنی بایستی اطلاعات مربوط به مسائل زیست محیطی مرتبط با فرآیندهای تولید را به شکل روشن در اختیار مشتریان خود قرار دهند. این شرکت ها می توانند با ایجاد برند سبز و پیوند بین استراتژی های زیست محیطی و بازاریابی محصولات لبنی سازگار با محیط زیست، به ترجیح محصولات لبنی سبز نسبت به محصولات لبنی معمولی کمک کنند. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - طراحی الگوی آموزشکارآفرینانه جهت توانمندسازیکارکنان در نظام بانکیمدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1402ایجاد استراتژیهایجدید، دستیابی به فرصتهایکارآفرینی، توسعه فناوریهاینوین، قابلیتها، محصولات، خدمات و ارائه مدلهایتجاریجدید؛ راهحل مشکلات پیچیدهیموجود در اکثر سازمانها است. بر این اساس، پژوهشحاضر با هدف طراحی الگویآموزشکارآفرینانه جهت توانمندسازیکارکنا أکثرایجاد استراتژیهایجدید، دستیابی به فرصتهایکارآفرینی، توسعه فناوریهاینوین، قابلیتها، محصولات، خدمات و ارائه مدلهایتجاریجدید؛ راهحل مشکلات پیچیدهیموجود در اکثر سازمانها است. بر این اساس، پژوهشحاضر با هدف طراحی الگویآموزشکارآفرینانه جهت توانمندسازیکارکنان در نظامبانکی انجام شدهاست. روش تحقیق در این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از منظر گردآوری اطلاعات، کیفی از نوع تحلیلمحتوا و روش گردآوریاطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته است. مصاحبه با مشارکتکنندگان تا رسیدن به نقطه اشباعنظری و با انجام 17 مصاحبه حاصلگردید. انتخاب مشارکتکنندگان با روش گلولهبرفی و هدفمند و تجزیه و تحلیلدادهها به واسطه سه مرحلهکدگذاری با نرمافزارMAXQDA2020 بودهاست. بر اساس نتایجتحقیق؛ توانمندسازیکارآفرینانهکارکنان(دانشی، مهارتی و نگرشی) بهواسطهی آموزشکارآفرینانه امکانپذیر است. لذا پیشایندها؛ مشتمل بر نهادینهسازی آموزش وفرهنگکارآفرینی، تغییر مدلکسب وکار، توسعه اقتصاددیجیتالی، حلمساله، پاسخگویی مطابق تغییراتمحیطی و پیشرانها مشتمل بر عوامل نهادی و قانونگذاری، ارتباط مؤثر با دانشگاه، فناوریبلاکچین، رمزارزها،مگاترندهایجهانی،شناساییفرصتهایکارآفرینانه،اقتصاداشتراکی،خصوصیسازی، مربیگری(کوچینگ)، نیازسنجیآموزشی، برگزاری سمینارها و نمایشگاهها میباشد. عوامل مؤثر در سطح فردی و سازمانی شناسایی و نیز پیامدهای ملی و بینالمللی به عنوان پیامدهای آموزشکارآفرینانهکارکنان در نظامبانکی مشخص شدند. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - Interpretive Structural Model (ISM) for Factors Affecting the Development of The Export of Dairy ProductsInternational Journal of Agricultural Management and Development , العدد 1 , السنة 13 , زمستان 2023Trade internationalization and companies' turn to the global market have become more apparent in recent decades. An increasing number of companies in this space have found an excellent opportunity to expand their international activities to achieve growth, profit and sa أکثرTrade internationalization and companies' turn to the global market have become more apparent in recent decades. An increasing number of companies in this space have found an excellent opportunity to expand their international activities to achieve growth, profit and sales, diversity for business risks, and even to compensate for the presence of foreigners in their market. The aim of this study is the identification and prioritize the factors affecting dairy export development. The present study has a mixed and combined approach. In the qualitative section, 18 vital and practical factors of export development were identified through semi-structured interviews with 18 academic experts, export experts, managers, and experts of the studied companies. In the quantitative part, the opinions of 11 industry and university experts have been used by interpretive structural modeling (ISM) to prioritize the factors. Factors were plotted at six levels. Findings from the research process show that economic sanctions and government role-playing factors are recognized as the most important and influential factors, and economic growth, production, and employment prosperity, and economic resilience as the most dependent factors in dairy export development. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - ارزیابی کسبوکارهای مقاومتی در جهت افزایش میزان رفتارهای تابآورانه در صنایع خدماتیمطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 3 , السنة 14 , پاییز 1402امروزه نقش مهم کسبوکارهای مقاومتی در افزایش میزان رفتارهای تاب آورانه، بر بخشها و کشورها موجب ایجاد علاقه گسترده به تحقیقات در این زمینه شده است. هدف از این پژوهش نشان دادن اهمیت ارزیابی کسبوکارهای مقاومتی در جهت افزایش میزان رفتارهای تابآورانه در صنایع خدماتی بوده أکثرامروزه نقش مهم کسبوکارهای مقاومتی در افزایش میزان رفتارهای تاب آورانه، بر بخشها و کشورها موجب ایجاد علاقه گسترده به تحقیقات در این زمینه شده است. هدف از این پژوهش نشان دادن اهمیت ارزیابی کسبوکارهای مقاومتی در جهت افزایش میزان رفتارهای تابآورانه در صنایع خدماتی بوده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران صنایع خدماتی تشکیل میدهند. دادههای لازم با پرسشنامه از 253 نفر از مدیران صنایع خدماتی که به روش نمونهگیری غیر احتمالی از نوع ساده و آسان انتخاب شدند گردآوری شد. جهت آزمون مدل از روش کمترین مربعات جزیی و نرمافزار SAMARTPLS استفاده شد. با تحلیل روابط موجود در میان متغیرهای مدل تحقیق بهطور گسترده و عمیق، نتایج ارزیابیها نشان میدهد بهمنظور ارزیابی کسبوکارهای مقاومتی در بالابردن میزان تابآوری در رفتارها، بایستی برای اقدامات بعدی و مقایسۀ سطح پیشرفت این گونه رفتارها در صنایع خدماتی، برای هرکدام از این ابعاد که ارائه میشود، برنامهریزیهای لازم انجام گردد، دقت در توسعه و درنظرگرفتن فرآیندهای دخیل، بسیار مهم است. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - ارزیابی مدل کسب و کارهای مقاومتی به منظور توسعه صنایع خدماتیمدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 61 , السنة 16 , بهار 1403این پژوهش با هدف ارزیابی مدل کسبوکارهای مقاومتی به منظور توسعه صنایع خدماتی به انجام رسید. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد اکتشافی، و از جهت روش تجزیهوتحلیل دادهها، آمیخته (کیفی و کمّی) میباشد. در مرحله کیفی پژوهش، گروهی از خبرگان صنایع خدماتی، انتخاب و با آ أکثراین پژوهش با هدف ارزیابی مدل کسبوکارهای مقاومتی به منظور توسعه صنایع خدماتی به انجام رسید. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد اکتشافی، و از جهت روش تجزیهوتحلیل دادهها، آمیخته (کیفی و کمّی) میباشد. در مرحله کیفی پژوهش، گروهی از خبرگان صنایع خدماتی، انتخاب و با آنها مصاحبه های عمیق انجام شد. در این فاز، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و مجموعاً 15 مصاحبه صورت گرفت. در فاز کمّی، مدیران صنایع خدماتی به عنوان جامعه در نظر گرفته شدند و از میان آنها، 242 نفر بر اساس روش نمونهبرداری طبقهای تصادفی تا تسهیم متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. در فاز کیفی تحقیق، ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای غیرساختار یافته با خبرگان بود. ابزار اصلی گردآوری دادهها، در فاز کمی تحقیق، پرسشنامهای ساخته شده مشتمل بر 94گویه بود که بر مبنای مدل مفهومی اولیه طراحی شده است . نتایج پژوهش حاضرموجب طراحی مدل فرایندی ارزیابی مدل کسبوکارهای مقاومتی به منظور توسعه صنایع خدماتی شد . تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - تبیین و تدوین عناصر محتوایی و راهبردی الگوی شایستگی تفکر استراتژیک (مورد مطالعه : شرکت ملی گاز ایران)پژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 1 , السنة 25 , بهار 1398مطالعات در زمینه تفکر استراتژیک طی دو دهه اخیر عمدتاً در دو شاخه روانشناختی و مدیریت توسعه یافته است. محققینِ متأخّر رویکرد تلفیقی که سبب توسعه یک شایستگی سازمانی میشود را پیشنهاد نموده اند. براین اساس هدف این پژوهش آن بود که الگوی فرایندی از تفکر استراتژیک به عنوان یک أکثرمطالعات در زمینه تفکر استراتژیک طی دو دهه اخیر عمدتاً در دو شاخه روانشناختی و مدیریت توسعه یافته است. محققینِ متأخّر رویکرد تلفیقی که سبب توسعه یک شایستگی سازمانی میشود را پیشنهاد نموده اند. براین اساس هدف این پژوهش آن بود که الگوی فرایندی از تفکر استراتژیک به عنوان یک شایستگی سازمانی و به تفکیک دو بعد محتوایی و راهبردی، جهت مدیران شرکت ملی گاز ایران تدوین گردد؛ بطوریکه عناصر محتوایی و راهبردی آن بر حسب اقتضائات محیطی و عوامل زمینه ساز تبیین گردد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام گرفت که از طریق راهبرد داده بنیاد و کدگذاری متاسنتز عناصر و مؤلفه های شایستگی تفکر استراتژیک تبیین گردید. برای این منظور با بکارگیری روش نمونه گیری هدفمند و انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان و همچنین فیش برداری از اسناد و مدارک، داده های مورد نیاز گردآوری شد. سپس مفاهیم و مقوله های اثرگذار از طریق کدگذاری نظری با رهیافت نظام مند و همچنین پرسشنامه های روش متاسنتز استخراج گردید و نتیجتاً یک قضیه کلی که بیانگر روابط مفهومی و تعمیم یافته ی مؤلفه ها و زیر مؤلفه های الگوی شایستگی تفکر استراتژیک می باشد ارائه شد. یافته ها نشان داد که اقتضائات و الزامات (محیطی، سازمانی و ارزشی) به عنوان عوامل ایجابی، ویژگی های مدیر بصیر و سازمان کارآفرین به عنوان عوامل زمینه ساز، بعد محتوایی (مقوله محوری) شامل پنج شیوه تفکر واگرا، راهبردها شامل شش شیوه تفکر معطوف به هدف و پیامدهای مورد انتظار شامل چهار قابلیت سازمانی فرایند تفکر را شکل می دهند. تفاصيل المقالة