ارزیابی مدل کسب و کارهای مقاومتی به منظور توسعه صنایع خدماتی
الموضوعات :هدی زینالی 1 , سید محمود هاشمی 2 , میرزاحسن حسینی 3 , سینا نعمتی زاده 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: واژههای کلیدی: کسب وکار, کسب وکارهای مقاومتی, صنایع خدماتی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ارزیابی مدل کسبوکارهای مقاومتی به منظور توسعه صنایع خدماتی به انجام رسید. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد اکتشافی، و از جهت روش تجزیهوتحلیل دادهها، آمیخته (کیفی و کمّی) میباشد. در مرحله کیفی پژوهش، گروهی از خبرگان صنایع خدماتی، انتخاب و با آنها مصاحبه های عمیق انجام شد. در این فاز، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و مجموعاً 15 مصاحبه صورت گرفت. در فاز کمّی، مدیران صنایع خدماتی به عنوان جامعه در نظر گرفته شدند و از میان آنها، 242 نفر بر اساس روش نمونهبرداری طبقهای تصادفی تا تسهیم متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. در فاز کیفی تحقیق، ابزار گردآوری دادهها مصاحبههای غیرساختار یافته با خبرگان بود. ابزار اصلی گردآوری دادهها، در فاز کمی تحقیق، پرسشنامهای ساخته شده مشتمل بر 94گویه بود که بر مبنای مدل مفهومی اولیه طراحی شده است . نتایج پژوهش حاضرموجب طراحی مدل فرایندی ارزیابی مدل کسبوکارهای مقاومتی به منظور توسعه صنایع خدماتی شد .
_|1) اعتضادی، سهیلا و همکاران. (2021). تدوین مدلی برای تحلیل جامع بهره وری در صنعت خدمات با استفاده از رویکرد تئوری چند پایه. مدیریت تولید و عملیات.
2) حسینی، منیره؛ مقدم، پریسا. (1399). مدل کسبوکاری باز: پیشنهادی برای بکارگیری در شرایط اقتصاد مقاومتی، همایش ملّی بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی، رشت.
3) دلر، استیون سی، تسا کانروی و بیورن مارکسون. (2018). سرمایه اجتماعی، مذهب و فعالیت های تجاری کوچک. مجله رفتار و سازمان اقتصادی.
4) راهدار، غزاله (1395). کسبوکار در آئینه قوانینومقررات. دومین همایش ملی مدیریت کسب وکار، همدان.
5) راسلا، دیوید و همکاران. (2018). مشکلات و مرگ و میر کودکان مرتبط با پاسخ های سیاست جایگزین به بحران اقتصادی در برزیل: یک مطالعه ریزشبیه سازی سراسری.
6) ریو، دونگجون، جو یونگ و استیو لاوت. (2020). بررسی روابط بین نوآوری، کیفیت، بهرهوری و رضایت مشتری در شرکتهای خدمات ناب.
7) ساعتچی، لیلا. (1396). مدیریت کسبوکار. اولین همایش بینالمللی علوم مدیریت پیشرفتها، نوآوریها و چالشها.
8) سوسانتو، ددی. (2020). اثر قدرت اقتصادی، بدهی دولت، سطح دموکراسی، اعتماد عمومی و سطح شادی بر ادراک فساد. مجله تقلب آسیا اقیانوسیه.
9) شعبانی، شیوا. (1394). ارائه مدل مفهومی کسبوکار در راستای بهبود محیط کسبوکارهای کوچک و متوسط. اولین کنفرانس بینالمللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسبوکار، صومعهسرا.
10) گرونروس، کریستین. (2000). بازاریابی خدمات به سن می رسد. راهنمای مدیریت بازاریابی خدمات.
11) نخعی، فریبا؛ خوشنودی، عبدالله؛ دشتبان، مجید. (1395). بهبود مقررات کار، اعتبار و کسبوکار گامی در جهت تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی (مطالعه تعدادی از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته). سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و اقتصاد، مشهد.
12) نیکان، عاطفه؛ عزیزی، امیر. (1396). کسبوکار شرکتهای کوچک و متوسط در اقتصاد مقاومتی. سومین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسبوکار، تهران.
13) یزدانپرست، امین. (1399). تحریم و فرصتهای کسبوکار در سایه اقتصاد مقاومتی. همایش ملّی مدیریت بازرگانی با محوریت: کسبوکارهای کارآفرینانه و اقتصاد دانشبنیان، رامسر.
14) یودین، مشفیق و همکاران. (2021). تأثیر همه گیری COVID-19 بر نوسانات بازار سهام جهانی: آیا قدرت اقتصادی می تواند به مدیریت عدم اطمینان کمک کند؟ مجله تحقیقات بازرگانی.
|_