مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد33,السنة
10
,
پاییز
1398
مقدمه:سازمانهای بهداشت و سلامت با چالشهای زیادی از جمله کثرت اساتید ،دانشجویان و کارمندان، دانش محور بودن دانشگاه ،گستره وسیع ، تعامل با عموم مردم ، تغییرات امروزی نظام بهداشت جهانی و اهمیت روزآمد بودن اطلاعات مواجه هستند. برای غلبه بر این چالشها و ارتقای کیفیت خدمات أکثر
مقدمه:سازمانهای بهداشت و سلامت با چالشهای زیادی از جمله کثرت اساتید ،دانشجویان و کارمندان، دانش محور بودن دانشگاه ،گستره وسیع ، تعامل با عموم مردم ، تغییرات امروزی نظام بهداشت جهانی و اهمیت روزآمد بودن اطلاعات مواجه هستند. برای غلبه بر این چالشها و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی، نیازمند کارافرینی سازمانی، استفاده از کارکنان ماهر و بادانش و تخصیص زمان مناسب به امر مدیریت دانش میباشد روش پژوهش: به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی-اکتشافی و از نظر ابزار پژوهش ،،جز تحقیقات کیفی میباشد.جامعه مورد پژوهش20 نفر از خبرگانی که بیش از 5 سال در دانشگاه علوم پزشکی قزوین حضور دارند میباشند. که با آنها مصاحبه عمیق صورت گرفته و برای تحلیل نتایج از نرمافزار مکس .کیو.دی.ای 10 استفاده شده است. یافتهها: 18 مقوله بنیادی برای تبیین مدل توسعه کارآفرینی سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی قزوین به دست آمد. نتیجهگیری: شرایط زمینهای و بستر : (مهارتها و ویژگیهای فردی، شرایط فرهنگی و اجتماعی، ساختار سازمانی، شرایط سیاسی و قانونی)، شرایط علی: (مدیریت دانش {کسب و ایجاد، حفظ و نگهداری، تبدیل و انتقال، بکارگیری})، شرایط مداخلهگر: (فرهنگ سازمانی و منابع انسانی)، مقوله مرکزی (مدل توسعه کارافرینی سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی قزوین)، پیامدها: ( رفتاری، ساختاری و محتوایی) و راهبرد آن توسعه سازمانی می باشد.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد2,السنة
13
,
تابستان
1400
با توجه به اهمیت نقش مدیریت دانش در سازمان های امروزی در بروز رفتار کارآفرینی سازمانی و ایجاد سازمانهای کارآفرین و تاثیر بسزای آن در سلامت جامعه این سوال مطرح میشود که چگونه میتوان میزان کارافرینی سازمانی را بر مبنای مدیریت دانش را مورد ارزیابی قرار داد؟ پژوهش حاضر در أکثر
با توجه به اهمیت نقش مدیریت دانش در سازمان های امروزی در بروز رفتار کارآفرینی سازمانی و ایجاد سازمانهای کارآفرین و تاثیر بسزای آن در سلامت جامعه این سوال مطرح میشود که چگونه میتوان میزان کارافرینی سازمانی را بر مبنای مدیریت دانش را مورد ارزیابی قرار داد؟ پژوهش حاضر در پی ارائه مدل کارافرینی سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی قزوین است که با روش ترکیبی ( کیفی – کمی ) مورد بررسی قرار گرفته است.در بخش کیفی مصاحبه عمیق با خبرگان و در بخش کمی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به تایید مدل پرداخته شده است. مصاحبه ها از طریق کدگذاری باز و محوری و انتخابی با نرم افزار MAXQDA 10 و جهت تایید ابزار به دست آمده از نرم افزار SMART PLS3 استفاده شده است.یافته ها نشان داد میتوان با شناسایی عوامل مدیریت دانش و استفاده درست از آن موجب بهبود عملکرد سازمان و در نتیجه اجرا و توسعه ی کارافرینی سازمانی شده و از این طریق موجب تامین موفقیت و بقای سازمان شد.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد2,السنة
15
,
تابستان
1402
ایجاد استراتژیهایجدید، دستیابی به فرصتهایکارآفرینی، توسعه فناوریهاینوین، قابلیتها، محصولات، خدمات و ارائه مدلهایتجاریجدید؛ راهحل مشکلات پیچیدهیموجود در اکثر سازمانها است. بر این اساس، پژوهشحاضر با هدف طراحی الگویآموزشکارآفرینانه جهت توانمندسازیکارکنا أکثر
ایجاد استراتژیهایجدید، دستیابی به فرصتهایکارآفرینی، توسعه فناوریهاینوین، قابلیتها، محصولات، خدمات و ارائه مدلهایتجاریجدید؛ راهحل مشکلات پیچیدهیموجود در اکثر سازمانها است. بر این اساس، پژوهشحاضر با هدف طراحی الگویآموزشکارآفرینانه جهت توانمندسازیکارکنان در نظامبانکی انجام شدهاست. روش تحقیق در این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از منظر گردآوری اطلاعات، کیفی از نوع تحلیلمحتوا و روش گردآوریاطلاعات مصاحبه نیمهساختاریافته است. مصاحبه با مشارکتکنندگان تا رسیدن به نقطه اشباعنظری و با انجام 17 مصاحبه حاصلگردید. انتخاب مشارکتکنندگان با روش گلولهبرفی و هدفمند و تجزیه و تحلیلدادهها به واسطه سه مرحلهکدگذاری با نرمافزارMAXQDA2020 بودهاست. بر اساس نتایجتحقیق؛ توانمندسازیکارآفرینانهکارکنان(دانشی، مهارتی و نگرشی) بهواسطهی آموزشکارآفرینانه امکانپذیر است. لذا پیشایندها؛ مشتمل بر نهادینهسازی آموزش وفرهنگکارآفرینی، تغییر مدلکسب وکار، توسعه اقتصاددیجیتالی، حلمساله، پاسخگویی مطابق تغییراتمحیطی و پیشرانها مشتمل بر عوامل نهادی و قانونگذاری، ارتباط مؤثر با دانشگاه، فناوریبلاکچین، رمزارزها،مگاترندهایجهانی،شناساییفرصتهایکارآفرینانه،اقتصاداشتراکی،خصوصیسازی، مربیگری(کوچینگ)، نیازسنجیآموزشی، برگزاری سمینارها و نمایشگاهها میباشد. عوامل مؤثر در سطح فردی و سازمانی شناسایی و نیز پیامدهای ملی و بینالمللی به عنوان پیامدهای آموزشکارآفرینانهکارکنان در نظامبانکی مشخص شدند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications