-
المقاله
1 - تبیین عوامل پیامدی الگوی برند سازی در صنعت حمل و نقل جادهای کالا با رویکرد آینده پژوهیآینده پژوهی مدیریت , العدد 1401 , السنة 33 , پاییز 1401علیرغم اهمیت بالای تأثیربرندسازی بررونق ورشدکسب وکارهادربستراقتصادهای ملی، وپیامدهای توسعهای آن برای صنایع مختلف دربازههای زمانی حال وآینده،دادههای آماری حکایت ازبهرهمندی پایین صنعت حمل ونقل جادهای کالاکشورازاین ظرفیت عظیم علمی،متناسب باقابلیتهای بینظر و موقعیت أکثرعلیرغم اهمیت بالای تأثیربرندسازی بررونق ورشدکسب وکارهادربستراقتصادهای ملی، وپیامدهای توسعهای آن برای صنایع مختلف دربازههای زمانی حال وآینده،دادههای آماری حکایت ازبهرهمندی پایین صنعت حمل ونقل جادهای کالاکشورازاین ظرفیت عظیم علمی،متناسب باقابلیتهای بینظر و موقعیت ژئواستراتژیک سرزمینی ایران دارد، هدف پژوهش حاضر تبیین عوامل پیامدی الگوی برند سازی درصنعت حمل ونقل جادهای کالادرکشورایران بارویکردآینده پژوهانه است.این پژوهش دارای ماهیتی اکتشافی-کاربردی؛ باپارادایم تفسیری-ساختاری؛رویکردآمیخته باروشهایکیفی داده بنیاد و روش کمی معادلات ساختاری، در بستر تحلیل روندها با رویکرد آینده پژوهانه است؛منبع گردآوری دادهها در فازکیفی مقالات، اسنادبالادستی، مصاحبهها و در فازکمی پرسشنامه و روش تجزیهوتحلیل دادهها در فاز کیفی داده بنیاد/ نظاممند با بهرهمندی از نرم افزار مکس کیو دا و درفاز کمی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل میباشد و جامعه آماری آن تلفیقی از نخبگان و خبرگان حوزه حمل ونقل جادهای کالا، علم مدیریت بازرگانی وعلم آینده پژوهشی بودهاندکه با روش گلوله برفی شناسایی و انتخاب شدند. براساس یافتههای این پژوهش مهمترین عوامل پیامدی الگوی برند سازی کسب وکارهای صنعت حمل ونقل جادهای کالا عبارتند از: تقویت فضای رقابتی، افزایش نوآوری، ارائه ارزش اضافی، کاهش پیچیدگی، جبران فشار قیمت، کاهش ترافیک جادهها، کاهش ریسک، بازگشت سرمایه، نوسازی ناوگان، سودآوری و پایداری برند، افزایش رضایت مشتریان، انتخاب آسان و مطمئن، ارتقاءکیفیت سفر، ایجاد تمایز، رشد کمی و کیفی خدمات، استانداردسازی خدمات، کاهش سوانح رانندگی و ارتقاء امنیت سفرها، کاهش مصرف سوخت ودر نتیجه شناخت این عوامل وتوجه به آنها مدیران رادرزمینه برنامه ریزی راهبردی برای رشد وتوسعه کسب وکارهای مرتبط باصنعت حمل و نقل جادهای کالا وآیندهای مطلوب یاری می-نماید. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - بررسی عوامل روانشناختی موثر بر تمایل به کسب و کارهای کوچک و متوسط در بخش کشاورزیخط مشیگذاری عمومی در مدیریت , العدد 5 , السنة 7 , زمستان 1395زمینه: کارآفرینی کشاورزی یک فرد یا گروهی با حق استفاده یا بهرهبرداری از زمین یا سایر عناصر مرتبطِ مورد احتیاج برای انجام فعالیت کشاورزی میباشد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل روانشناختی موثر بر تمایل به کسب وکارهای کوچک و متوسط در بخش کشاورزی می باشد. روش: پژوهش حاض أکثرزمینه: کارآفرینی کشاورزی یک فرد یا گروهی با حق استفاده یا بهرهبرداری از زمین یا سایر عناصر مرتبطِ مورد احتیاج برای انجام فعالیت کشاورزی میباشد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل روانشناختی موثر بر تمایل به کسب وکارهای کوچک و متوسط در بخش کشاورزی می باشد. روش: پژوهش حاضر یک تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی می باشد، ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده است. جامعه آماری این پژوهش، 248 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت را شامل میشود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای متناسب استفاده شده است. روایی پرسش نامه توسط تنی چند از اساتید روش تحقیق و مدیریت مورد تایید قرار گرفت. به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده و مقدار آلفای به دست آمده برای کل سوالات تحقیق معادل 88 درصد می باشد که این مقدار نشان دهنده پایایی پرسشنامه است. به منظور تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که عوامل روانشناختی (انگیزش، مهارتهای فردی ، نگرش، هنجارهای ذهنی، حمایت محیطی ادراک شده، پویایی محیطی ادراک شده وکنترل رفتاری ادراک شده) از عوامل موثر بر تمایل به کارآفرینی در میان دانشجویان می باشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - تأثیر پیشزمینههای شکلگیری اکوسیستم کارآفرینی بر پیامدهای گردشگری سلامت در ایران (مورد مطالعه: استان کرمانشاه)دانش کارآفرینی , العدد 1 , السنة 1 , زمستان 1400هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل پیشزمینههای شکلگیری اکوسیستم کارآفرینی بر پیامدهای گردشگری سلامت در ایران بوده است. همچنین، این پژوهش بررسی میکند که پویاییهای کسبوکار منطقهای چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا میکنند. جامعه تحقیق را افراد و متخصصان فعال در حوزه أکثرهدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل پیشزمینههای شکلگیری اکوسیستم کارآفرینی بر پیامدهای گردشگری سلامت در ایران بوده است. همچنین، این پژوهش بررسی میکند که پویاییهای کسبوکار منطقهای چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا میکنند. جامعه تحقیق را افراد و متخصصان فعال در حوزه گردشگری سلامت استان کرمانشاه به تعداد 94 نفر تشکیل میدهند. پارادایم این پژوهش اثبات باوری، رویکرد آن قیاسی و استراتژی آن پیمایش است. بر این اساس و پس از مرور ادبیات و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامهای مشتمل بر 34 پرسش به نمونه آماری متشکل از 75 متخصصان این حوزه ارائه شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و استفاده از پرسشنامه استاندارد و روایی سازه نیز بر اساس تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. پایایی از مجرای آزمونهای آلفای کرونباخ، پایایی مرکب و میانگین واریانس تأیید شد. سپس، دادههای گردآوریشده به کمک نرمافزار اسمارت پیالاس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که پیشزمینههای شکلگیری اکوسیستم کارآفرینی بر شکلگیری اکوسیستم مؤثر است. شکلگیری اکوسیستم کارآفرینی بر پیامدهای گردشگری سلامت مؤثر است. همچنین پویاییهای کسبوکار منطقهای در استان کرمانشاه بر پیامدهای گردشگری سلامت مؤثر است. در نهایت، پویاییهای کسبوکار منطقهای در رابطه میان شکلگیری اکوسیستم کارآفرینی و پیامدهای گردشگری سلامت نقش تعدیلی ایفا میکند. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - عوامل نهادی تاثیرگذار بر بینالمللی شدن شرکتهای فناور داروسازیمدیریت بهداشت و درمان , العدد 31 , السنة 10 , بهار 1398مقدمه: امروزه صنعت داروسازی به عنوان یکی از کلیدیترین و عظیمترین صنایع جهان مطرح است و در اختیار داشتن چنین صنعتی به منزله یکی از معیارهای مهم توسعه یافتگی کشورها شناخته میشود. بینالمللی شدن فناوری، فرآیند تعریف شدهای دارد که عبارت از انتقال دانش و فناوری از یک فرد أکثرمقدمه: امروزه صنعت داروسازی به عنوان یکی از کلیدیترین و عظیمترین صنایع جهان مطرح است و در اختیار داشتن چنین صنعتی به منزله یکی از معیارهای مهم توسعه یافتگی کشورها شناخته میشود. بینالمللی شدن فناوری، فرآیند تعریف شدهای دارد که عبارت از انتقال دانش و فناوری از یک فرد یا گروه به فرد یا گروه دیگر به منظور به کارگیری آن در سیستم، فرایند، محصول و یا یک روش انجام کار میباشد. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی عوامل موثر بر بینالمللی سازی شرکتهای فناور داروسازی با رویکرد نهادی میباشد. روش پژوهش: در این تحقیق عوامل نهادی تاثیرگذار بر بینالمللی شدن شرکتهای فناور داروسازی با استفاده از روش کیفی و از طریق مصاحبه با خبرگان صنعت داروسازی، شناسایی و با استفاده از روش تئوری داده بنیاد تحلیل گردید. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی است. یافتهها: در نتیجه تحلیل دادهها، مهمترین عوامل نهادی مورد نظر خبرگان شامل 33 عامل از کل مصاحبهها استخراج و شناسایی گردید و این عوامل در چهار بعد قانونی، هنجاری، شناختی و هدایتگر دسته بندی شد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد در بعد قانونی، عامل تسهیل در قوانین صادرات و اصلاح نظام قیمتگذاری دارو، در بعد هنجاری، ثبات مدیریت و برنامههای شرکت، در بعد شناختی، آشنایی با بازاریابی بین الملل و اهمیت به تحقیق و توسعه و در بعد هدایتگر، اخذ گواهینامههای معتبر بینالمللی از مهمترین عوامل نهادی تاثیرگذار بر بینالمللی شدن شرکتهای فناور داروسازی میباشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - طراحی مدل تبیین شاخصهای ارزشآفرینی برند در صنعت نساجی ایرانمدیریت بازاریابی , العدد 37 , السنة 12 , زمستان 1396اگر سازمانی نتواند برای مشتریان خود ارزشآفرینی کند به مرور از ذهن و زبان مشتریان، خارج و از صحنه بازار محو میشود. مهمترین وجه مشتریمداری، ارزشآفرینی است. خلق ارزش برای مشتری و شکلگیری مزیت رقابتی برای سازمان متناظر با یکدیگر هستند و هرگاه اولی حاصل شود، دومی نیز در أکثراگر سازمانی نتواند برای مشتریان خود ارزشآفرینی کند به مرور از ذهن و زبان مشتریان، خارج و از صحنه بازار محو میشود. مهمترین وجه مشتریمداری، ارزشآفرینی است. خلق ارزش برای مشتری و شکلگیری مزیت رقابتی برای سازمان متناظر با یکدیگر هستند و هرگاه اولی حاصل شود، دومی نیز در پی خواهد بود. با توجه به چالشهای پیشرو در صنایع تولیدی و آسیبپذیری بسیاری از واحدهای صنعتی بواسطه عدم بهرهمندی از مزیت رقابتی در عرصه تجارت جهانی، توجه به نقش برند و ارزشآفرینی برند از ضرورت و اهمیت ویژهای برخوردار میشود. هدف از این پژوهش طراحی مدل تبیین شاخصهای ارزشآفرینی برند در صنعت نساجی ایران است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نوع کیفی میباشد. تکنیک مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادهها نیز، روش مبتنی بر تئوری داده بنیاد تعیین شد. در این بخش ابتدا اطلاعات و دادهها بصورت کدهای باز از طریق مصاحبههای تخصصی با خبرگان دانشگاه و صنعت جمعآوری گردید، سپس از طریق برقراری ارتباط بین مقولات خرد و کلان، دادههای تحقیق طبقهبندی و پالایش شد و در نهایت اعتبارسنجی و ویرایش نهایی شد. در الگوی پیشنهادی ابعاد ارزشآفرینی چهار بعد مشتری، رقبا، سازمان و جامعه ارائه شدند. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - بررسی عوامل تأثیرگذار بر مدیریت تجربه مشتری با تأکید بر شاخصهای بانکی (مطالعه موردی: بانک مسکن شهر کرمانشاه)مدیریت بازاریابی , العدد 38 , السنة 13 , بهار 1397امروزه واژه تجربه مشتری به یکی از واژههای رایج در ادبیات کسب و کار تبدیل شده است و بسیاری از شرکتها برآنند با بهبود آن، به مزیت رقابتی مناسبی نسبت به سایر رقبای خود دست یابند. هدف از این پژوهش بررسی عوامل تأثیرگذار بر مدیریت تجربه مشتری در حوزه خدمات بانکی میباشد أکثرامروزه واژه تجربه مشتری به یکی از واژههای رایج در ادبیات کسب و کار تبدیل شده است و بسیاری از شرکتها برآنند با بهبود آن، به مزیت رقابتی مناسبی نسبت به سایر رقبای خود دست یابند. هدف از این پژوهش بررسی عوامل تأثیرگذار بر مدیریت تجربه مشتری در حوزه خدمات بانکی میباشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نوع کمی است. تکنیک مورد استفاده برای گردآوری دادهها از روش میدانی و ابزار مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روایی آن توسط اساتید خبره و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 90٪ به دست آمده است. نمونه آماری از مشتریان بانک مسکن کرمانشاه و با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع نامعلوم به تعداد 384 نفر انتخاب شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز، با استفاده از نرم افزارهای Spss و Amos صورت گرفت. نتایج حاصل از تحلیل دادهها حاکی از آن است که تداعی از تبلیغات دارای تأثیر 95٪ برعوامل انتظاری، وعدههای برند دارای تأثیر 90٪ بر عوامل انتظاری، توصیههای شفاهی دارای تأثیر 65٪ برعوامل انتظاری، عوامل انسانی دارای تأثیر 84٪ بر عوامل ادراکی، عوامل ساختاری دارای تأثیر 68٪ بر عوامل ادراکی، عوامل فیزیکی دارای تأثیر تأثیر 97٪ بر عوامل ادراکی، پشتیبانی دارای تأثیر42٪ بر عوامل مراقبتی، حل مسائل دارای تأثیر 37٪ بر عوامل مراقبتی، مراقبت از مشتری دارای تأثیر 39٪ بر عوامل مراقبتی، عوامل انتظاری دارای تأثیر 43٪ بر مدیریت تجربه مشتری، عوامل ادراکی دارای تأثیر 51٪ بر مدیریت تجربه مشتری و در نهایت عوامل مراقبتی دارای تأثیر 38٪ بر مدیریت تجربه مشتری میباشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - عوامل راهبردی مؤثر بر سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل جادهای کالادانش سرمایهگذاری , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1401علیرغم اهمیت بالای تأثیر صنعت حمل و نقل جادهای کالا در توسعه اقتصاد کشور، دادههای آماری حکایت از توسعه پایین این صنعت متناسب با ظرفیتهای بینظر و موقعیت ژئواستراتژیک سرزمینی ایران دارد، پژوهش حاضر به ارائه عوامل راهبردی موثر بر سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل جادهای أکثرعلیرغم اهمیت بالای تأثیر صنعت حمل و نقل جادهای کالا در توسعه اقتصاد کشور، دادههای آماری حکایت از توسعه پایین این صنعت متناسب با ظرفیتهای بینظر و موقعیت ژئواستراتژیک سرزمینی ایران دارد، پژوهش حاضر به ارائه عوامل راهبردی موثر بر سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل جادهای کالا پرداخته است. این پژوهش دارای ماهیتی اکتشافی- کاربردی؛ با پارادایم تفسیری-ساختاری؛ رویکرد آمیخته با روشهای کیفی داده بنیاد و روش کمی معادلات ساختاری است منبع گردآوری دادهها در این پژوهش در فاز کیفی مقالات، اسناد بالادستی، مصاحبهها و در فازکمی پرسشنامه و روش تجزیهوتحلیل دادهها در فاز کیفی داده بنیاد/ نظاممند با بهرهمندی از نرم افزار مکس کیو دا و در فاز کمی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل میباشد. نخبگان و خبرگان حوزه حمل و نقل جادهای کالا بودند که با روش گلوله برفی شناسایی و انتخاب شدند. بر اساس یافتههای این پژوهش مهمترین راهبردهای موثر در صنعت در حمل و نقل جادهای کالا عبارتند از: 1) بهبود فضای کسب و کار؛ 2) انجام تحقیقات بازار؛ 3) هوشمند سازی؛ 4) ارتقاء الگوهای رفتاری؛ 5) استفاده از فنّاوری و تجهیزات روز؛ 6) توسعه زیرساختها. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - طراحی مدل توسعه متوازن صنعت حملونقل جادهای کالا مبتنی بر مدیریت راهبردی سرمایههادانش سرمایهگذاری , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1400از دیرباز تاکنون، توسعه سرمایه، افزایش رشد اقتصادی، توسعه میزان ارتباطات و مبادلات اقتصادی و در یک تعریف عام، تولید ثروت برای کشورها، از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. علیرغم اهمیت بالای تأثیر صنعت حملونقل جادهای کالا در توسعه اقتصاد کشور، دادههای آماری حکایت از ت أکثراز دیرباز تاکنون، توسعه سرمایه، افزایش رشد اقتصادی، توسعه میزان ارتباطات و مبادلات اقتصادی و در یک تعریف عام، تولید ثروت برای کشورها، از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. علیرغم اهمیت بالای تأثیر صنعت حملونقل جادهای کالا در توسعه اقتصاد کشور، دادههای آماری حکایت از توسعه پایین این صنعت متناسب با ظرفیتهای موجود و موقعیت ژئواستراتژیک سرزمینی ایران دارد، از این رو، مسئله اصلی پژوهش حاضر طراحی مدلی توسعه صنعت حملونقل جادهای کالا مبتنی بر مدیریت راهبردی سرمایهها بوده است. این پژوهش دارای ماهیتی اکتشافی- کاربردی؛ با پارادایم تفسیری-ساختاری؛ رویکرد آمیخته با روشهای کیفی داده بنیاد و روش کمی معادلات ساختاری است منبع گردآوری دادهها در این پژوهش در فاز کیفی مقالات، اسناد بالادستی، مصاحبهها و در فاز کمی پرسشنامه و روش تجزیهوتحلیل دادهها در فاز کیفی داده بنیاد/ نظاممند با بهرهمندی از نرمافزار مکس کیو دا و در فاز کمی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل میباشد. جامعه آماری این پژوهش نخبگان و خبرگان حوزه حملونقل جادهای کالا بودند که با روش گلوله برفی شناسایی و انتخاب و تا اشباع نظری این فرآیند ادامه داشته است. بر اساس یافتههای این پژوهش ابعاد الگوی مذکور عبارتند از: دانش و پژوهش؛ ارتقاء الگوهای رفتاری؛ بهبود فرآیندهای فضای کسب و کار؛ هوشمند سازی فرآیندها؛ استفاده از فنّاوری و تجهیزات روز؛ توسعه زیرساختها. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - Presenting an Entrepreneurial Brand Building Model to Knowledge-Based FirmsJournal of System Management , العدد 2 , السنة 6 , زمستان 2020According to the matter of knowledge-based businesses development in economic development and job creation of the state, it is so important to identify effective strategies and factors in developing entrepreneurship, supporting commercializing and branding of knowledge- أکثرAccording to the matter of knowledge-based businesses development in economic development and job creation of the state, it is so important to identify effective strategies and factors in developing entrepreneurship, supporting commercializing and branding of knowledge-based businesses and the environment in which these businesses fare formed. The purpose of the present research is offering an entrepreneurial branding model to knowledge-based firms. This is a qualitative research with the grounded theory approach. In this research, 20 experts of marketing, branding fields and managing directors of knowledge-based firms were studied through semi structured interviews by using purposive sampling method. Interviews were continued up to reach theoretical saturation point and after analyzing extracted codes in triple coding stages, 165 primary conceptual propositions were identified from open coding, 5 categorical propositions from axial coding and 23 main factors from selective coding and then the final model were extracted. In paradigm model of grounded theory, the pivotal phenomenon of the research has been considered the entrepreneurial branding process in the knowledge-based firms of the state and the casual, demographic and intervening conditions of this phenomenon were identified after fulfilling research stages. It was also offered the results and consequences of branding in these types of institutes in the model. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - Studying the Effective Factors in Brand Value Creation from the Perspective of Customers, Organizations and Stakeholders (Case study: Iranian Textile Industry)Journal of System Management , العدد 5 , السنة 7 , پاییز 2021The purpose of this study is to design a model to explain the indicators of brand value creation in the Iranian textile industry, to identify the dimensions, components and the indicators of brand value, measuring the dimensions, components and indicators of brand value أکثرThe purpose of this study is to design a model to explain the indicators of brand value creation in the Iranian textile industry, to identify the dimensions, components and the indicators of brand value, measuring the dimensions, components and indicators of brand value. The research method in this study is descriptive-exploratory using ground data theory (grounded theory). The study population is the Iranian textile industry. The final research model includes the three main dimensions of customer, organization and government. The results obtained from the correlation of factors also showed that value from the customer's point of view, value from the organization's point of view and value from the government's point of view have the most role and effect in brand value development, respectively. Factors showed issues related to import and export, cost management, insurance and tax issues, administrative bureaucracy, human resources, technology, customer emotional factors and performance expectations factors are considered to be of higher rank and importance for brand value creation from the evaluators' point of view, respectively. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - بررسی تاثیر مولفه های مدل مسئولیتِ اجتماعی مدیران بر ثبات سیاسی در سازمان های دولتی ایرانپژوهش های سیاسی و بین المللی , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1401هدف پژوهش بررسی تاثیر مولفه های مدل مسئولیت اجتماعی مدیران بر ثبات سیاسی در سازمان های دولتی ایران برای رسیدن به ثبات سیاسی و توسعۀ پایدار در کشور است. این پژوهش به صورت کیفی انجام شده است. سوال اصلی پژوهش این است که آیا مولفه های مدل مسئولیت اجتماعی مدیران بر ثبات سیاس أکثرهدف پژوهش بررسی تاثیر مولفه های مدل مسئولیت اجتماعی مدیران بر ثبات سیاسی در سازمان های دولتی ایران برای رسیدن به ثبات سیاسی و توسعۀ پایدار در کشور است. این پژوهش به صورت کیفی انجام شده است. سوال اصلی پژوهش این است که آیا مولفه های مدل مسئولیت اجتماعی مدیران بر ثبات سیاسی در سازمان های دولتی ایران موثر است؟ در مطالعه کیفی با استفاده از تکنیک گلوله برفی10 خبره شناسایی شده است و با تکنیک دلفی و مصاحبه سه مرحله ای نیمه ساختار یافته پرسشنامه با 12 گویه استخراج شده است. نتایج حاصل از مطالعات نشان داد که مولفه های مسئولیت اجتماعیِ مدیران که شامل نه بُعد: اقتصادی، اخلاقی، مولفه های سازمانی، بشر دوستانه، قانونی، محیطی، عوامل فردی، امنیت و بُعد وظیفه ای بر ثبات سیاسی کشور تاثیرگذار است، متناسب با نتایج به دست آمده، در پایان تحقیق پیشنهادهای کاربردی جهت استفادۀ سازمان های دولتی در کشور، برای رسیدن به جامعۀ امن و پایدار، ذکر شده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - تعاملات اجتماعی مشتریان در رسانههای دیجیتال و تاثیر آن بر کشف فرصتهای کارآفرینانه سازمانیمدیریت توسعه و تحول , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1401با تسلط وجه تکنولوژیک بر زیست جهان معاصر، تعاملات اجتماعی و اقتصادی نیز دستخوش تغییر گشته و رسانههای دیجیتال به بستری مهم برای کارآفرینی، خودابرازی (برندینگ)، بازاریابی و نمایش منش اجتماعی و سبک زیستی تبدیل شدهاند. در چنین شرایطی؛ شناخت نیاز، احساس، سلیقه و رفتار مشتر أکثربا تسلط وجه تکنولوژیک بر زیست جهان معاصر، تعاملات اجتماعی و اقتصادی نیز دستخوش تغییر گشته و رسانههای دیجیتال به بستری مهم برای کارآفرینی، خودابرازی (برندینگ)، بازاریابی و نمایش منش اجتماعی و سبک زیستی تبدیل شدهاند. در چنین شرایطی؛ شناخت نیاز، احساس، سلیقه و رفتار مشتریان و همچنین درک تفاوت آنها با هدف تخصیص بهینه منابع به ایشان، مهمترین چالش کارآفرینی سازمانی محسوب میگردد. هدف این پژوهش، تشخیص نیاز بازار (شناسایی فرصتهای کارآفرینانه) از طریق تحلیل تعاملات اجتماعی کاربران در رسانههای دیجیتال و رفع این نیازها توسط سازمان بوده و نوآوری بکار رفته در آن، کارآفرینی سازمانی از طریق تحلیل کُنش و واکنش کاربران رسانههای دیجیتال میباشد. بنابراین، این پژوهش اکتشافی-کاربردی و کیفی پس از بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش و استفاده از تکنیک دلفی؛ به ارائه مدلی مفهومی برای کارآفرینی سازمانی پرداخته است تا به کمک آن سازمانها بتوانند با تحلیل تعاملات اجتماعی کاربران رسانههای دیجیتال خود؛ نسبت به بهبود CRM و همچنین کشف فرصتهای کارآفرینانه اقدام کنند. با استفاده از این مدل مفهومی، سازمانها قادرند تشخیص دهند که کاربران رسانههای دیجیتال باکدامیک از محتواهای منتشرشده تحت تأثیر قرار گرفتهاند تا با بهرهگیری از این کُنشها و واکنشها، آنها را بسمت کارآفرینی سازمانی وخرید محصولات خود سوق دهند. تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - شناسایی و اولویت بندی ابعاد توسعه اکوسیستم کارآفرینی در استان های مرزی ایرانمدیریت توسعه و تحول , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1400توسعه اکوسیستمکارآفرینی راهبردی جدید در نظریههای توسعه برای توانمندسازی و ظرفیتسازی جهت دستیابی به توسعهپایدار است که زمینه فعالیت و تنوعبخشی درآمد مرزنشینان و توسعهیافتگی مناطقمرزی را ممکن میسازد. بدیهی است اولین قدم پیادهسازی سیاستهای توسعه کارآفرینی، شناخت أکثرتوسعه اکوسیستمکارآفرینی راهبردی جدید در نظریههای توسعه برای توانمندسازی و ظرفیتسازی جهت دستیابی به توسعهپایدار است که زمینه فعالیت و تنوعبخشی درآمد مرزنشینان و توسعهیافتگی مناطقمرزی را ممکن میسازد. بدیهی است اولین قدم پیادهسازی سیاستهای توسعه کارآفرینی، شناخت اکوسیستمکارآفرینی در سطوح مختلف ملی-استانی و تشخیص گلوگاههایی است که مزایای رقابتی کشور را فرسوده میکنند. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی ابعاد موثر در توسعه اکوسیستمکارآفرینی در استانهای مرزی ایران است. این پژوهش از نوع تحقیقات کیفی و روش تحقیق، مطالعه موردی و نحوه گردآوری دادهها مطالعه عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان است. روش تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها کدگذاری و حاصل این کدگذاری 7 بعد و 66 مولفه است. برای سنجش روایی پژوهش از گروه کارشناسان و پایایی از مستندسازی تمام مراحل توسط چندین پژوهشگر استفاده گردید. در پایان نسبت به اولویتبندی ابعاد موثر در توسعه اکوسیستمکارآفرینی در استانهای مرزی با استفاده از فرایند تحلیل سلسلهمراتبی بر اساس تکنیک مقایسههایزوجی اقدام گردید. نتایج نشان داد که ابعاد موثر در اکوسیستم کارآفرینی استانهای مرزی ایران(مورد مطالعه استانکردستان) به ترتیب اولویت عبارتند از: سرمایهمالی، سیاست، حمایت، سرمایهاجتماعی، بازار، فرهنگ، سرمایهانسانی. توجه همزمان با رویکرد سیستمی به تمامی ابعاد، موجب توسعه متوازن و پایدار اکوسیستمکارآفرینی در استانهای مرزی میگردد. تفاصيل المقالة -
المقاله
14 - ارائه مدل توسعه ی کارافرینی سازمانی مبتنی بر مدیریت دانشمدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400با توجه به اهمیت نقش مدیریت دانش در سازمان های امروزی در بروز رفتار کارآفرینی سازمانی و ایجاد سازمانهای کارآفرین و تاثیر بسزای آن در سلامت جامعه این سوال مطرح میشود که چگونه میتوان میزان کارافرینی سازمانی را بر مبنای مدیریت دانش را مورد ارزیابی قرار داد؟ پژوهش حاضر در أکثربا توجه به اهمیت نقش مدیریت دانش در سازمان های امروزی در بروز رفتار کارآفرینی سازمانی و ایجاد سازمانهای کارآفرین و تاثیر بسزای آن در سلامت جامعه این سوال مطرح میشود که چگونه میتوان میزان کارافرینی سازمانی را بر مبنای مدیریت دانش را مورد ارزیابی قرار داد؟ پژوهش حاضر در پی ارائه مدل کارافرینی سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی قزوین است که با روش ترکیبی ( کیفی – کمی ) مورد بررسی قرار گرفته است.در بخش کیفی مصاحبه عمیق با خبرگان و در بخش کمی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به تایید مدل پرداخته شده است. مصاحبه ها از طریق کدگذاری باز و محوری و انتخابی با نرم افزار MAXQDA 10 و جهت تایید ابزار به دست آمده از نرم افزار SMART PLS3 استفاده شده است.یافته ها نشان داد میتوان با شناسایی عوامل مدیریت دانش و استفاده درست از آن موجب بهبود عملکرد سازمان و در نتیجه اجرا و توسعه ی کارافرینی سازمانی شده و از این طریق موجب تامین موفقیت و بقای سازمان شد. تفاصيل المقالة -
المقاله
15 - پیش بینی نرخ ارز با استفاده از روش های آینده پژوهی و بررسی تاثیر نوسانات ارزی بر عملکرد شرکت ها: مطالعه موردی شرکت دخانیات ایرانمدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1401نرخ ارز همواره از اولویت و جذابیت بالایی در جامعه و به خصوص بین شرکت ها برخوردار است برای پیش بینی نرخ ارز روش های متفاوتی به کار گرفته می شود که از میان آن ها روش های ساختاری به عنوان روش های تحلیل بنیادین، دقت کمی در پیش بینی دقیق نرخ ارز دارند اما به عنوان چشم انداز أکثرنرخ ارز همواره از اولویت و جذابیت بالایی در جامعه و به خصوص بین شرکت ها برخوردار است برای پیش بینی نرخ ارز روش های متفاوتی به کار گرفته می شود که از میان آن ها روش های ساختاری به عنوان روش های تحلیل بنیادین، دقت کمی در پیش بینی دقیق نرخ ارز دارند اما به عنوان چشم انداز بلند مدت بسیار مفید بوده و روند حرکتی نرخ ارز را روشن می سازند. برای جبران کاستی این دسته از روش ها، می توان از بررسی های تکنیکال بهره برد. با استفاده از تکنیک های آینده پژوهی سعی شده است تا علاوه بر پوشش خلا مطالعاتی تکنیک های آینده پژوهی در پیش بینی نرخ ارز، خطاهای ناشی از روش های کمی نیز به حداقل رسانده شود تا شرکت ها برای وقوع حالت های مختلف آمادگی داشته باشند. در بخش پایانی مقاله تاثیر نوسانات ارزی بر روی شاخص های عملکردی شرکت دخانیات طی سه سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بررسی حاکی از آن است که نوسانات ارزی نخستین و بیشترین تاثیر را بر روی روند اجرای طرح های توسعه ای می گذارد و هم چنین شوک های اقتصادی ناگهانی به صورت آنی در عملکرد شرکت ها انعکاس پیدا نکرده و به دلیل وجود ضربه گیرهایی نظیر موجودی در انبار، خریدهای استقراضی و ایجاد بدهی های بلند مدت، با گذشت زمان رفته رفته تاثیر خود را گذاشته و عملکرد شرکت را تضعیف می نمایند. تفاصيل المقالة -
المقاله
16 - توسعه زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر فناوری دیجیتالمدیریت توسعه و تحول , العدد 4 , السنة 15 , زمستان 1402فناوری دیجیتالی ستون های ساختاری را برای کارآفرینی دانشگاهی شکل می دهد. فناوری دیجیتال تغییرات را سرعت می بخشد و سازمان ها را از نظر فرهنگی، اجتماعی و ساختاری تغییر می دهد.بر این اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه ی توسعه زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر فناوری دیجیتال ان أکثرفناوری دیجیتالی ستون های ساختاری را برای کارآفرینی دانشگاهی شکل می دهد. فناوری دیجیتال تغییرات را سرعت می بخشد و سازمان ها را از نظر فرهنگی، اجتماعی و ساختاری تغییر می دهد.بر این اساس پژوهش حاضر با هدف ارائه ی توسعه زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر فناوری دیجیتال انجام شده است. این پژوهش با روش کیفی و رویکرد فراترکیب و با استفاده از تحلیل محتوایی مستندات انجام شده است. بدین منظور مستندات داخلی و خارجی مرتبط مشتمل بر118 سند شناسایی شدند و نهایتا 45 سند نهایی مورد تحلیل قرار گرفته است.بر اساس کد گذاری سه مرحله ای و تحلیل محتوایی مستندات الگوی توسعهی اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر فناوری دیجیتال مشخص گردید . بر اساس یافته های تحقیق، توسعه زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر فناوری دیجیتال مشتمل بر(بازیگران،فرایندها،روابط و تعاملات و نحوه عملکرد) مشخص شدند. در این راستا بازیگران کلیدی در توسعه ی اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر فناوری دیجیتال مشتمل بردولت،صنعت،دانشگاه و مراکز رشد و پارک های علم و فناوری می باشند. فرایندهای دیجیتالی نیز مشتمل بر زیرساخت دیجیتالی،محصولات دیجیتالی،خدمات دیجیتالی و بازار دیجیتالی است. در این مسیر روابط و تعاملات مر تبط نیز مشتمل بر تعاملات فردی ،فرهنگی ،اجتماعی ،سازمانی و مدیریتیاست. نحوه ی عملکرد زیست بوم کارآفرینی دانشگاهی مبتنی بر فناوری دیجیتال مشتمل بر رهیافت فناورانه،رهیافت دانشی و رهیافت عملیاتی مشخص شده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
17 - طراحی مدل تسهیلگری رشد کسب وکارهای کارآفرینان قعر هرممدیریت توسعه و تحول , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1402به لحاظ تاریخی در مطالعات کارآفرینی توجه اندکی به فقر شده است . بنابراین این مطاالعه پس از کشف مدل مفهومی رشد کسب و کار برای کار آفرینان قعر هرم به آزمون آن می پردازد. در واقع سوال اصلی این است که چه روابطی می تواند در توسعه مطلوب کسب و کار برای کارآفرینان قعر هرم موثر أکثربه لحاظ تاریخی در مطالعات کارآفرینی توجه اندکی به فقر شده است . بنابراین این مطاالعه پس از کشف مدل مفهومی رشد کسب و کار برای کار آفرینان قعر هرم به آزمون آن می پردازد. در واقع سوال اصلی این است که چه روابطی می تواند در توسعه مطلوب کسب و کار برای کارآفرینان قعر هرم موثر واقع گردد. بر این مبنا مطالعه حاضر با تاکید بر فلسفه پراگماتیستی و توجه به رویکرد آمیخته، با استراتژی گرند تئوری به کمک ابزار مصاحبه و پرسشنامه به بررسی روابط مابین متغیرهای دخیل پرداخته است.جامعه آماری در بخش کیفی کلیه متخصصان کسب و کار هستند و در بخش کمی همه کارآفرینان قعر هرم را شامل می شوند. به تناسب با جوامع آماری حجم نمونه مطالعه، در بخش مصاحبه 20 نفر از خبرگان کسب و کار در نظر گرفته شده است و در بخش کمی نیز حجم مورد نیاز برای پرسشنامه با توجه به حد نصاب هنسلر 350 نفر در نظر گرفته شده است. . لازم به ذکر است این حجم با توجه به اهمیت موضوع و محدود بودن جامعه آماری مشخص می شود. در بخش تکنیک کاربست شده سعی شده، در بخش مصاحبه هم از نظر روایی صوری محتوای و هم از دیدگاه پایایی بر اساس توافق بین دو کدگذار بررسی گردد. و در بخش کمی نیز به وسیله روایی همگرا ، و واگرا ،حجم نمونه و تعریف جامعه آماری مشخص می شود. در نتیجه، هشت مولفه اصلی شناسایی گردید. همچنین بر اساس نتایج معادلات ساختاری، مدل نهایی از برازش کافی برخوردار بود. تفاصيل المقالة -
المقاله
18 - مطالعه فراترکیب استفاده مداوم از تاکسی های اینترنتیمدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1402هدف از انجام این پژوهش طراحی چارچوبی برای استفاده مداوم از تاکسی های اینترنتی به عنوان نمونه ای از اقتصاد اشتراکی و الگویی فناوری محور بر اساس نظریه پذیرش و استفاده از فناوری است. به منظور انجام این تحقیق از روش مطالعات فراترکیب که نوعی روش مطالعه نظامند می باشد استفاده أکثرهدف از انجام این پژوهش طراحی چارچوبی برای استفاده مداوم از تاکسی های اینترنتی به عنوان نمونه ای از اقتصاد اشتراکی و الگویی فناوری محور بر اساس نظریه پذیرش و استفاده از فناوری است. به منظور انجام این تحقیق از روش مطالعات فراترکیب که نوعی روش مطالعه نظامند می باشد استفاده شد. با جستجو در پایگاه Scopus چهارصد و هشتاد سند علمی به دست آمد و پس از حذف مقالات بر اساس الگوی ساندوسکی و باروسو(2006) نهایتا 49 مقاله جهت بررسی نهایی انتخاب شد. در این پژوهش برای استخراج و کدگذاری داده ها از روش کدگذاری باز اشتروس و کوربین(1990) و نرم افزار MAXQDA2018 استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از وجود تعداد بیست و هشت زمینه فرعی(یک زمینه در اعتبار سنجی نظر خبرگان رد شد) در قالب چهار زمینه اصلی شامل عملکرد مورد انتظار، تلاش مورد انتظار، تاثیر اجتماعی، شرایط تسهیل کننده در بین مقالات است. نهایتا مدل حاصل از این تحقیق ازائه شده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
19 - اثر ویژگیهای خدمات نرمافزاری تلفن همراه بر نگرش و رضایت مشتریانمدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1396پرداختن به ویژگیهای خدمات نرمافزاری از آنجایی که میتواند در رضایت مشتری برای شرکتها موثر باشد، و برای آنها مزیت رقابتی ایجاد کند، حائز اهمیت میباشد. در همین راستا یکی از جدیدترین خدمات نرمافزاری کاربردی که در شرکت-های بیمهای جدیداً ارائه گردیده است، خدمات نرماف أکثرپرداختن به ویژگیهای خدمات نرمافزاری از آنجایی که میتواند در رضایت مشتری برای شرکتها موثر باشد، و برای آنها مزیت رقابتی ایجاد کند، حائز اهمیت میباشد. در همین راستا یکی از جدیدترین خدمات نرمافزاری کاربردی که در شرکت-های بیمهای جدیداً ارائه گردیده است، خدمات نرمافزاری کاربردی تلفن همراه بیمه میباشد، لذا در همین راستا در این تحقیق به تاثیر ویژگیهای خدمات نرمافزاری کاربردی تلفن همراه بیمه بر نگرش به استفاده و رضایت مشتری در صنعت بیمه پرداخته شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر مسیر توصیفی، پیمایشی و همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مشتریانی بیمه ملت که از خدمات نرمافزاری تلفن همراه بیمه ملت در بازه زمانی ابتدای تیر (1394) تا انتهای فروردین (1395) استفاده نموده بودند تشکیل دادند که تعداد آنها 200 نفر بود. برای گردآوری دادههای مورد نیاز تحقیق از پرسشنامه استفاده گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از سنجش روایی محتوا، مورد تایید قرار گرفت. برای سنجش پایایی ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که 894/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون همبستگی و معادلات ساختاری استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده، ویژگیهای خدمات نرمافزاری تلفن همراه بیمه شامل (سودمندی درک شده، سهولت استفاده درک شده، سرگرمی درک شده، سازگاری درک شده) بر نگرش به استفاده و رضایت مشتری تاثیر مثبت و معنیداری داشته و ریسک درک شده بر نگرش و رضایت مشتری تاثیر منفی و معنیداری دارند. همچنین نگرش به استفاده بر رضایت مشتری تاثیر مثبت و معنیداری دارد و نگرش به استفاده در اثر ویژگیهای خدمات نرمافزاری تلفن همراه بر رضایت مشتری نقش میانجیگری دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
20 - مدل ساختار علیّت بهره وری منابع انسانی، رضایت شغلی، رفتار شهروندی و تعهد سازمانی در صنعت آب و فاضلاب (مطالعه موردی: شرکت آب و فاضلاب استان البرز)مدیریت توسعه و تحول , العدد 1 , السنة 7 , بهار 1394منابع انسانی توانمند در هر سازمان یکی از عوامل موثر در موفقیت آن سازمان بوده و بهره وری منابع انسانی به عنوان یک عامل کلیدی در سازمان مطرح است. هدف از این تحقیق مدل سازی رابطه علیّت میان بهره وری منابع انسانی، رضایت شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی است تا بتوا أکثرمنابع انسانی توانمند در هر سازمان یکی از عوامل موثر در موفقیت آن سازمان بوده و بهره وری منابع انسانی به عنوان یک عامل کلیدی در سازمان مطرح است. هدف از این تحقیق مدل سازی رابطه علیّت میان بهره وری منابع انسانی، رضایت شغلی، رفتار شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی است تا بتوان با این شناخت به بهبود بهره وری منابع انسانی درشرکت آب و فاضلاب استان البرز کمک نمود. ابزار تحقیق پرسشنامه های استاندارد و جامعه آماری شامل تمامی کارکنان رسمی و قراردادی شرکت آب و فاضلاب استان البرز بود. برای مدل سازی از روش حداقل مربعات جزئی استفاده گردید. یافته ها نشان داد رابطه مثبت و معنی دار میان بهره وری منابع انسانی با رفتار شهروندی سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی وجود دارد و همچنین رابطه مثبت معنی دار میان تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی و رضایت شغلی و نهایتاً رابطه مثبت معنی دار میان رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی وجود دارد. در پایان پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه شده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
21 - تاثیر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک بر پذیرش آن در شرکت های کوچک و متوسط صنایع غذایی قزوینمدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1395هدف این پژوهش، تبیین تاثیر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک بر پذیرش آن در شرکت های کوچک و متوسط صنایع غذایی قزوین است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات و داده ها، توصیفی- پیمایشی است، که اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانه ای به وسیله أکثرهدف این پژوهش، تبیین تاثیر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک بر پذیرش آن در شرکت های کوچک و متوسط صنایع غذایی قزوین است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات و داده ها، توصیفی- پیمایشی است، که اطلاعات مورد نیاز از طریق مطالعات کتابخانه ای به وسیله فیش برداری و داده های مورد نیاز از طریق مطالعات میدانی به وسیله پرسشنامه گردآوری شدند. جامعه آماری، مدیران شرکت های کوچک و متوسط صنایع غذایی قزوین بودند، که براساس جدول مورگان، 194 نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده متناسب با حجم درون خوشه ای مورد مطالعه قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در رابطه با جمعیت شناختی، از آمار توصیفی و در رابطه با آزمون فرضیه ها، از آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد، متغیر پشتیبانی شرکت با ضریب 79/0 بیش ترین تاثیر را بر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک و متغیر سودمندی ادراکی با ضریب 70/0 بیش ترین تاثیر را بر پذیرش تجارت الکترونیک دارد. همچنین، متغیر ارزش استراتژیک تجارت الکترونیک با ضریب 87/0 بر پذیرش آن، تاثیر مثبت و معناداری دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
22 - تاثیر مشتری گرایی و خدمت گرایی کارکنان بر کیفیت خدمات، رضایت و وفاداری مشتریان فروشگاه هایپراستارمدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 8 , زمستان 1395هدف این پژوهش، تبیین تاثیر مشتریگرایی و خدمتگرایی کارکنان بر کیفیت خدمات، رضایت و وفاداری مشتریان فروشگاه هایپراستار است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، مشتریان فروشگاه هایپراستار در شهر تهران بود. حجم نمونه با استفاده أکثرهدف این پژوهش، تبیین تاثیر مشتریگرایی و خدمتگرایی کارکنان بر کیفیت خدمات، رضایت و وفاداری مشتریان فروشگاه هایپراستار است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، مشتریان فروشگاه هایپراستار در شهر تهران بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 384 نفر در نظر گرفته شد. جهت جمع آوری داده ها، از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در رابطه با جمعیت شناختی، از نرم افزار SPSS 21.0 و در رابطه با آزمون فرضیهها، از روش تحلیل مسیر و نرم افزار Lisrel 8.5 استفاده شد. نتایج نشان داد، مشتریگرایی کارکنان به طور مثبتی بر خدمتگرایی آن ها، کیفیت خدمات درک شده توسط مشتری، رضایت مشتری و وفاداری مشتری تاثیر داشت. خدمتگرایی کارکنان به طور مثبتی بر کیفیت خدمات درک شده توسط مشتری و رضایت مشتری تاثیر داشت. کیفیت خدمات درک شده به طور مثبتی بر رضایت مشتری و وفاداری مشتری تاثیر داشت. رضایت مشتری به طور مثبتی بر وفاداری مشتری تاثیر داشت. بنابراین، به مدیران فروشگاه هایپراستار تمرکز و توجه به نقش مشتریگرایی و خدمتگرایی کارکنان شان پیشنهاد می گردد. تفاصيل المقالة -
المقاله
23 - شناسایی میزان رابطه ابعاد اندازهگیری کیفیت خدمات لجستیک در شرکتهای حمل ونقل کالا در بازار ایرانمدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 10 , تابستان 1397امروزه بر کسی پوشیده نیست که راه رسیدن به فرایند توسعه اقتصادی تنها با عبور از پل مستحکمی به نام حمل ونقل امکانپذیر است. از سوی دیگر در فضای رقابتی شدید کنونی، کلید مزیت رقابتی پایدار، ارائه خدمات با کیفیت بالا است. در این پژوهش سعی شده است تا با بررسی نگرش و پاسخگویی أکثرامروزه بر کسی پوشیده نیست که راه رسیدن به فرایند توسعه اقتصادی تنها با عبور از پل مستحکمی به نام حمل ونقل امکانپذیر است. از سوی دیگر در فضای رقابتی شدید کنونی، کلید مزیت رقابتی پایدار، ارائه خدمات با کیفیت بالا است. در این پژوهش سعی شده است تا با بررسی نگرش و پاسخگویی 150 نفر از مدیران بازرگانی فروش شرکتهای تولیدی وارد کننده و صادر کننده بهعنوان جامعه آماری به موضوع سنجش میزان رابطه ابعاد کیفیت خدمات شرکتهای مذکور پرداخته شود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی و پیمایشی است. با استفاده از یک پرسشنامه، نگرش افراد نمونه مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از نرمافزارهای AMOS , SPSS به آمار توصیفی و استنباطی و طراحی SEM دست پیدا کردیم. نتایج بدست آمده نشان میدهد که هر پنج بعد قابلیت اطمینان، ملموس بودن، ضمانت و تضمین، پاسخگویی و همدلی بصورت دو به دو با یکدیگر ارتباط دارند. نکته قابل توجه در این پژوهش ارتباط منفی دو بعد پاسخگویی و ملموس بودن خدمات میباشد. با تحقیقات بیشتر، این پژوهش به این نتیجه رسیده است شرکتهای حمل ونقل علیرغم دارا نبودن یا مواجهه با کمبود تجهیزات حمل ونقل، با بکارگیری کامیونهای باری که در تملک خود شرکت نمیباشد از عهده تعهدات خود برآمده و سعی در راضی نگهداشتن مشتریان خود و حفظ سهمشان از بازار رقابت دارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
24 - Small and Medium-Sized Business Growth in Agricultural Sector (Case Study: Guilan Province)International Journal of Agricultural Management and Development , العدد 4 , السنة 8 , تابستان 2018Agriculture is one of the pillars of economics and its development requires a particular attention to all production factors. This paper aims to provide a systematic and conceptual model that is based on a conceptualization of the field. For this purpose, the theory and أکثرAgriculture is one of the pillars of economics and its development requires a particular attention to all production factors. This paper aims to provide a systematic and conceptual model that is based on a conceptualization of the field. For this purpose, the theory and methodology based on data derived from field observations and interviews drawn from a systematic conceptual model of key informants, was extracted. The current model shows that original category of agriculture business i.e. business growth is originated from causal conditions including personal features, supportive roles, and production factors and based on evaluation strategies and the exploitation of opportunities leads to new value based on business growth as a result of the process. Underlying conditions, such as individual factors, and geographical conditions as well as environmental conditions, including the government, the legislature, and banks are effective in this process. Understanding the aspects of business growth is effective in formulating policies to support and promote entrepreneurship. Moreover, designing a growth model to help business owners select a definition for firm growth is essential. It is noteworthy that until now, the majority of the proposed models have been ineffective in some aspects and more attention is needed for future growth modeling in research areas. تفاصيل المقالة -
المقاله
25 - تأثیر پایشگری محیطی و برنامهریزی بازاریابی بر بهرهوری بازاریابی مقاصد گردشگری روستاییمطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 5 , السنة 8 , زمستان 1396ایجاد یک محیط سالم در نواحی روستایی یکی از مهمترین مسائل محیطی است که نهتنها در سیاستهای توسعهی روستایی، بلکه در سیاستهای سرزمینی نیز اهمیت فراوانی دارد. در این راستا، لزوم توجه به الگویی از سکونتگاه زیستی که از پایداری لازم در توسعه برخوردار باشد. هدف اصلی پژوهش ح أکثرایجاد یک محیط سالم در نواحی روستایی یکی از مهمترین مسائل محیطی است که نهتنها در سیاستهای توسعهی روستایی، بلکه در سیاستهای سرزمینی نیز اهمیت فراوانی دارد. در این راستا، لزوم توجه به الگویی از سکونتگاه زیستی که از پایداری لازم در توسعه برخوردار باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل تأثیر پایشگری محیطی و برنامهریزی بازاریابی بر بهره وری بازاریابی مقاصد گردشگری روستایی در کشور بوده است. همچنین، این پژوهش بررسی میکند که برنامهریزی عملیاتی چه نقشی در تقویت یا تضعیف این رابطه ایفا میکنند. پارادایم این پژوهش اثبات باوری، رویکرد آن قیاسی و استراتژی آن پیمایش است. بر این اساس و پس از مرور ادبیات و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامهای مشتمل بر 41 پرسش به نمونه آماری متشکل از 195 آژانس مسافرتی در تهران ارائه شد که میانگین نظرات آنها مورد تحلیل قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و استفاده از پرسشنامه استاندارد و روایی سازه نیز بر اساس تحلیل عاملی تأییدی تأیید شد. پایایی از مجرای آزمونهای آلفای کرونباخ، پایایی مرکب و میانگین واریانس تأیید شد. سپس دادههای به کمک نرمافزار اسمارت پیالاس و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل قرار گرفت. درنهایت مشخص شد که پایشگری محیطی بر برنامهریزی بازاریابی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. برنامهریزی بازاریابی بر بهره وری بازاریابی مقاصد گردشگری روستایی تأثیر مثبت و معنیداری دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
26 - شناسایی عوامل موثر قابلیتهای فناوری بر افزایش ظرفیتهای نوآوری در توسعه کسب و کارهای خانگیمدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1401هدف پژوهش شناسایی عوامل موثر قابلیتهای فناوری بر افزایش ظرفیتهای نوآوری جهت توسعه کسب و کارهای خانگی میباشد. پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، با رویکرد کیفی انجام گردید. تکنیک مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوایی استفاده شد. ج أکثرهدف پژوهش شناسایی عوامل موثر قابلیتهای فناوری بر افزایش ظرفیتهای نوآوری جهت توسعه کسب و کارهای خانگی میباشد. پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، با رویکرد کیفی انجام گردید. تکنیک مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوایی استفاده شد. جامعه آماری، صنایع دستی ( سفال، سرامیک و فرش دستبافت) در سال 99 میباشد. پس از بررسی ادبیات موضوع، با تدوین پرسشهای راهنمای مصاحبه، از تکنیک مصاحبه عمیق با نمونهگیری هدفمند از مطلعان کلیدی با روش گلولهبرفی هفده مصاحبه انجام شد. از طریق برقراری ارتباط بین مقولات، دادههای تحقیق، طبقهبندی و پالایش گردید. در نتیجه 34 مفهوم موانع و 17 مفهوم محرک های نوآوری، افزایش ظرفیت به ترتیب اهمیت مولفههای تحقیق و توسعه، ظرفیت کسب دانش و افزایش مهارتهای تجربی به عنوان مهترین قابلیتها با 14 مولفه فرعی، در ابعاد نوآوری با اولویت-های: پالایش مواد اولیه، طراحی خلاقانه، اصلاح عملیات تولید و شناحت بازار شناسایی شد. تفاصيل المقالة -
المقاله
27 - تأثیر پیش زمینه های شکلگیری اکوسیستم کارآفرینی بر پیامدهای گردشگری سلامت در ایران (موردمطالعه: استان کرمانشاه)نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 1401گردشگری سلامت بهصورت امروزی تقریباً موضوع جدیدی است که کشور های پیشرفته و در حال توسعه به عنوان یک منبع درآمدی جدید در آن سرمایه گذاری میکنند. کشور ایران نیز به دلیل امکانات پزشکی و شرایط منطقه ای در کشور های همسایه، پتانسیل بالایی در این حوزه دارد؛ از این رو هد أکثرگردشگری سلامت بهصورت امروزی تقریباً موضوع جدیدی است که کشور های پیشرفته و در حال توسعه به عنوان یک منبع درآمدی جدید در آن سرمایه گذاری میکنند. کشور ایران نیز به دلیل امکانات پزشکی و شرایط منطقه ای در کشور های همسایه، پتانسیل بالایی در این حوزه دارد؛ از این رو هدف پژوهش حاضر، تحلیل پیش زمینه های شکل گیری اکوسیستم کارآفرینی بر پیامد های گردشگری سلامت در ایران می باشد. جامعه آماری پژوهش را جامعه متخصصان فعال در حوزه گردشگری سلامت استان کرمانشاه به تعداد 94 نفر تشکیل می دهند که 75 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. این پژوهش با روش و پارادایمِ اثبات باوری و رویکرد قیاسی به روش پیمایش، اجرا شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه براساس نظر متخصصان، و روایی سازه نیز براساس تحلیل عاملی تأییدی، تأیید شده و با آزمون آلفای کرونباخ، پایایی آن نیز تائید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده از الگوی معادلات ساختاری با روش PLS به کمک نرمافزار Smart-PLS استفاده شد که نتایج آن نشان میدهد پیش زمینه های شکل گیری اکوسیستم کارآفرینی بر شکل گیری اکوسیستم، و شکل گیری اکوسیستم کارآفرینی بر پیامد های گردشگری سلامت مؤثر است. همچنین پویایی های کسب و کار منطقه ای در استان کرمانشاه، بر پیامد های گردشگری سلامت مؤثر می باشد. درنهایت پویایی های کسب و کار منطقه ای در رابطه میان شکل گیری اکوسیستم کارآفرینی و پیامد های گردشگری سلامت نقش تعدیلی ایفا میکنند. تفاصيل المقالة