فهرس المقالات روح اله زابلی


  • المقاله

    1 - شناسایی مولفه‌های توسعه کارآفرینی سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش (مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی قزوین)
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 33 , السنة 10 , پاییز 1398
    مقدمه:سازمان‌های بهداشت و سلامت با چالش‌های زیادی از جمله کثرت اساتید ،دانشجویان و کارمندان، دانش محور بودن دانشگاه ،گستره وسیع ، تعامل با عموم مردم ، تغییرات امروزی نظام بهداشت جهانی و اهمیت روزآمد بودن اطلاعات مواجه هستند. برای غلبه بر این چالش‌ها و ارتقای کیفیت خدمات أکثر
    مقدمه:سازمان‌های بهداشت و سلامت با چالش‌های زیادی از جمله کثرت اساتید ،دانشجویان و کارمندان، دانش محور بودن دانشگاه ،گستره وسیع ، تعامل با عموم مردم ، تغییرات امروزی نظام بهداشت جهانی و اهمیت روزآمد بودن اطلاعات مواجه هستند. برای غلبه بر این چالش‌ها و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی، نیازمند کارافرینی سازمانی، استفاده از کارکنان ماهر و با‌دانش و تخصیص زمان مناسب به امر مدیریت دانش می‌باشد روش پژوهش: به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی-اکتشافی و از نظر ابزار پژوهش ،،جز تحقیقات کیفی میباشد.جامعه مورد پژوهش20 نفر از خبرگانی که بیش از 5 سال در دانشگاه علوم پزشکی قزوین حضور دارند می‌باشند. که با آنها مصاحبه عمیق صورت گرفته و برای تحلیل نتایج از نرم‌افزار مکس .کیو.دی.ای 10 استفاده شده است. یافته‌ها: 18 مقوله بنیادی برای تبیین مدل توسعه کارآفرینی سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی قزوین به دست آمد. نتیجه‌گیری: شرایط ‌زمینه‌ای و بستر : (مهارت‌ها و ویژگی‌های فردی، شرایط فرهنگی و اجتماعی، ساختار سازمانی، شرایط سیاسی و قانونی)، شرایط علی: (مدیریت دانش {کسب و ایجاد، حفظ و نگهداری، تبدیل و انتقال، بکارگیری})، شرایط مداخله‌گر: (فرهنگ سازمانی و منابع انسانی)، مقوله مرکزی (مدل توسعه کارافرینی سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی قزوین)، پیامدها: ( رفتاری، ساختاری و محتوایی) و راهبرد آن توسعه سازمانی می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تجربه خرید آنلاین مشتریان از خدمات سلامت در دوران پاند‌می ‌کووید-19: پدیدارشناسی تفسیری
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 41 , السنة 12 , پاییز 1402
    مقدمه: سلامت الکترونیک، استفاده مقرون ‌به‌صرفه و امن از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی برای پشتیبانی از سلامت و زمینه‌های مرتبط است. این مطالعه با هدف تبیین تجربه خرید آنلاین مشتریان از خدمات سلامت در کووید-19 انجام گردید. روش پژوهش: این مطالعه یک پژوهش کیفی بود که با أکثر
    مقدمه: سلامت الکترونیک، استفاده مقرون ‌به‌صرفه و امن از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی برای پشتیبانی از سلامت و زمینه‌های مرتبط است. این مطالعه با هدف تبیین تجربه خرید آنلاین مشتریان از خدمات سلامت در کووید-19 انجام گردید. روش پژوهش: این مطالعه یک پژوهش کیفی بود که با روش پدیدارشناسی تفسیری انجام گرفت. مشارکت کنندگان افرادی بودند که تجربه خرید آنلاین خدمات سلامت را داشتند. انتخاب نمونه بصورت هدفمند و به روش نمونه‌گیری در درسترس انجام گرفت. روش گردآوری ‌داده‌ها مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختار یافته بود. تحلیل مصاحبه‌های بر اساس روش پدیدارشناسی تفسیری اسمیت با نرم افزار Max.QDA انجام گردید. برای افزایش قابلیت اعتماد و اطمینان، مقایسه مداوم بین مقولات و زیر مقولات، کدگذاری همتایان و تایید مشارکت کنندگان و توافق کدگذاری داخلی انجام گرفت. یافته‌ها: تحلیل تجارب زیسته مشارکت کنندگان در ده تم کلی و 37 زیر مقوله طبقه بندی شد که عبارت بودند از آموزش آنلاین و ارتقای سلامت، توسعه مراقبت‌های تسکینی، بهبود خدمات مراقبت درمنزل، سواد الکترونیک سلامت، رضایت نسبی گیرنده خدمت، ساماندهی تیم‌های درمانی، نگرش و پذیرش مثبت خدمات آنلاین سلامت، اقتصاد خدمات آنلاین سلامت، اضطراب سلامتی، تبلیغات آنلاین و ترویج سلامت. نتیجه‌گیری: خدمات آنلاین سلامت در مراقبت‌های تسکینی، مراقبت‌های در منزل، مراقبت‌های سالمندی با محدودیت‌های کمتری مواجه است. پیشنهاد ‌می‌گردد تا با فرهنگ‌سازی و توسعه سواد الکترونیکی سلامت، استفاده از تکنیک‌های بازاریابی آنلاین در حوزه سلامت و عقد قرارداد مشاوره با بازاریابی آنلاین اثربخشی این خدمات افزایش یابد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - ارائه مدل توسعه ی کارافرینی سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400
    با توجه به اهمیت نقش مدیریت دانش در سازمان های امروزی در بروز رفتار کارآفرینی سازمانی و ایجاد سازمان‌های کارآفرین و تاثیر بسزای آن در سلامت جامعه این سوال مطرح میشود که چگونه میتوان میزان کارافرینی سازمانی را بر مبنای مدیریت دانش را مورد ارزیابی قرار داد؟ پژوهش حاضر در أکثر
    با توجه به اهمیت نقش مدیریت دانش در سازمان های امروزی در بروز رفتار کارآفرینی سازمانی و ایجاد سازمان‌های کارآفرین و تاثیر بسزای آن در سلامت جامعه این سوال مطرح میشود که چگونه میتوان میزان کارافرینی سازمانی را بر مبنای مدیریت دانش را مورد ارزیابی قرار داد؟ پژوهش حاضر در پی ارائه مدل کارافرینی سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی قزوین است که با روش ترکیبی ( کیفی – کمی ) مورد بررسی قرار گرفته است.در بخش کیفی مصاحبه عمیق با خبرگان و در بخش کمی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری به تایید مدل پرداخته شده است. مصاحبه ها از طریق کدگذاری باز و محوری و انتخابی با نرم افزار MAXQDA 10 و جهت تایید ابزار به دست آمده از نرم افزار SMART PLS3 استفاده شده است.یافته ها نشان داد میتوان با شناسایی عوامل مدیریت دانش و استفاده درست از آن موجب بهبود عملکرد سازمان و در نتیجه اجرا و توسعه ی کارافرینی سازمانی شده و از این طریق موجب تامین موفقیت و بقای سازمان شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - طراحی مدل تسهیل‌گری رشد کسب ‌و‌کارهای کارآفرینان قعر هرم
    مدیریت توسعه و تحول , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1402
    به لحاظ تاریخی در مطالعات کارآفرینی توجه اندکی به فقر شده است . بنابراین این مطاالعه پس از کشف مدل مفهومی رشد کسب و کار برای کار آفرینان قعر هرم به آزمون آن می پردازد. در واقع سوال اصلی این است که چه روابطی می تواند در توسعه مطلوب کسب و کار برای کارآفرینان قعر هرم موثر أکثر
    به لحاظ تاریخی در مطالعات کارآفرینی توجه اندکی به فقر شده است . بنابراین این مطاالعه پس از کشف مدل مفهومی رشد کسب و کار برای کار آفرینان قعر هرم به آزمون آن می پردازد. در واقع سوال اصلی این است که چه روابطی می تواند در توسعه مطلوب کسب و کار برای کارآفرینان قعر هرم موثر واقع گردد. بر این مبنا مطالعه حاضر با تاکید بر فلسفه پراگماتیستی و توجه به رویکرد آمیخته، با استراتژی گرند تئوری به کمک ابزار مصاحبه و پرسشنامه به بررسی روابط مابین متغیرهای دخیل پرداخته است.جامعه آماری در بخش کیفی کلیه متخصصان کسب و کار هستند و در بخش کمی همه کارآفرینان قعر هرم را شامل می شوند. به تناسب با جوامع آماری حجم نمونه مطالعه، در بخش مصاحبه 20 نفر از خبرگان کسب و کار در نظر گرفته شده است و در بخش کمی نیز حجم مورد نیاز برای پرسشنامه با توجه به حد نصاب هنسلر 350 نفر در نظر گرفته شده است. . لازم به ذکر است این حجم با توجه به اهمیت موضوع و محدود بودن جامعه آماری مشخص می شود. در بخش تکنیک کاربست شده سعی شده، در بخش مصاحبه هم از نظر روایی صوری محتوای و هم از دیدگاه پایایی بر اساس توافق بین دو کدگذار بررسی گردد. و در بخش کمی نیز به وسیله روایی همگرا ، و واگرا ،حجم نمونه و تعریف جامعه آماری مشخص می شود. در نتیجه، هشت مولفه اصلی شناسایی گردید. همچنین بر اساس نتایج معادلات ساختاری، مدل نهایی از برازش کافی برخوردار بود. تفاصيل المقالة