فهرس المقالات محسن خون سیاوش


  • المقاله

    1 - بررسی تأثیر مشتری‌مداری بر عملکرد صادراتی شرکت‌های صادرکننده لوازم منزل با در نظر گرفتن تأثیر اعتماد، ارتباطات و تعهد رفتاری به کمک روش بیزی
    مدیریت بازاریابی , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1398
    پژوهش‌های انجام شده در حوزه عملکرد صادراتی نشان می‌دهد که مطالعات در خصوص عملکرد صادراتی، دامنه وسیعی از عوامل مؤثر بر فعالیت و موفقیت صادراتی شرکت‌ها را نمایان می‌سازد. از طرف دیگر، ماهیت مشتری‌مداری متشکل از مجموعه‌ای از توانایی‌ها است که به آسانی قابل تقلید نبوده و م أکثر
    پژوهش‌های انجام شده در حوزه عملکرد صادراتی نشان می‌دهد که مطالعات در خصوص عملکرد صادراتی، دامنه وسیعی از عوامل مؤثر بر فعالیت و موفقیت صادراتی شرکت‌ها را نمایان می‌سازد. از طرف دیگر، ماهیت مشتری‌مداری متشکل از مجموعه‌ای از توانایی‌ها است که به آسانی قابل تقلید نبوده و می‌تواند برای مؤسسه در دراز مدت یک مزیت رقابتی ویژه ایجاد نماید. لذا، هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر مشتری‌مداری بر عملکرد صادراتی شرکت‌های صادرکننده لوازم منزل با در نظر گرفتن تأثیر متغیرهای تعدیل‌گر اعتماد، ارتباطات و تعهد رفتاری است. در این رابطه، پرسش‌نامه‌ای با 38 سؤال برای تمامی شرکت‌های شناسایی شده ارسال گردید. در این پژوهش، با توجه به نرمال نبودن داده‌ها و حجم کوچک نمونه (کوچک‌تر از 200) از روش تحلیل ساختاری بیزی استفاده شده است و روش برآورد پارامترها در ساختار، روش حداقل مربعات خطای تعمیم یافته می‌باشد. نتایج تجزیه و تحلیل 146 پرسش‌نامه به دست آمده با استفاده از روش تحلیل ساختاری بیزی نشان داد هر سه متغیر اعتماد، ارتباطات و تعهد رفتاری بر رابطه بین مشتری‌مداری و عملکرد صادراتی تأثیرگذار هستند. در پایان پیشنهادهایی برای تحقق مشتری‌مداری و دستیابی به عملکرد بهتر با استفاده از این سه متغیر ارائه شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی تأثیر کیفیت ادراک شده و امنیت ادراک شده خدمات الکترونیکی بر ارزش ویژه برند
    مدیریت بازاریابی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1396
    هدف از این پژوهش "بررسی تأثیر کیفیت ادراک شده و امنیت ادراک شده خدمات الکترونیکی بر ارزش ویژه برند" در صنعت بانکداری اینترنتی می‌باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت؛ توصیفیپیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی أکثر
    هدف از این پژوهش "بررسی تأثیر کیفیت ادراک شده و امنیت ادراک شده خدمات الکترونیکی بر ارزش ویژه برند" در صنعت بانکداری اینترنتی می‌باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت؛ توصیفیپیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و واحد تهران مرکز می‌باشد. حجم نمونه با توجه به تعداد عامل‌های مطالعه حاضر بر اساس متغیرهای پنهان و روابط میان متغیرها محاسبه می‌گردد. تعداد 700 نفر معادل پانزده برابر تعداد متغیرهای پنهان و روابط بین آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیده است. سؤالات پرسشنامه با عنایت به اهداف تحقیق و ماهیت موضوعی پژوهش در طیف لیکرت هفت گزینه‌ای طراحی شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS22 در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. جهت بررسی نرمال بودن و یا نبودن توزیع داده‌ها از آزمون نرمالیتی و همچنین جهت بررسی فرضیه‌ها از معادلات ساختاری و نرم‌افزار AMOS22 استفاده شده است. در این مطالعه کیفیت عرضه شده (توزیع) و کیفیت نتیجه به عنوان ابعاد سنجش کیفیت ادراک شده خدمات جهت بررسی فرآیند استفاده از خدمات الکترونیکی و همچنین نتیجه‌ای که مشتری پس از استفاده از خدمات بدست می‌آورد در نظر گرفته شده است. بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش، فرضیه‌های تحقیق در سطح اطمینان 95% تأیید شده‌اند. متغیر کیفیت ادراک شده خدمات (که با ابعاد کیفیت عرضه شده (توزیع) و کیفیت نتیجه سنجیده شده است) و امنیت ادراک شده به عنوان متغیرهای مستقل و متغیرهای اعتماد، رضایت و وفاداری بعنوان متغیر میانجی بوده و تأثیر مثبت متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته ارزش ویژه برند تأیید شده است. نتایج این پژوهش به مدیران بازاریابی بانک‌ها توصیه می‌کند جهت ایجاد ارزش ویژه برند توجه خود را به فرآیند ارائه‌ی خدمات بانکداری اینترنتی و همچنین نتیجه‌ای که برای مشتری حاصل می‌شود و در نهایت برقراری امنیت در این صنعت به بهترین نحو معطوف نمایند. پیشنهاد می‌شود تحقیقات آتی جوامع مختلف آماری، مدل‌های متفاوت سنجش کیفیت خدمات الکترونیکی در صنایع متفاوت را مورد بررسی قرار دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تأثیر تصویر برند، رفتاراخلاقی و کیفیت خدمات بر وفاداری بیماران با متغیر میانجی رضایت (مطالعه موردی: مراکز خصوصی چشم پزشکی تهران)
    مدیریت بازاریابی , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1400
    امروزه کیفیـت خدمـات در مراکز درمانی، نقشی مهمی در رضایت‌مندی بیماران دارد. مأموریت اصلی مراکز درمانی ارائه خدمات درمانی با کیفیت بالا، جلب رضایت بیماران و در نهایت، وفاداری بیماران می باشد. از طرفی عملکرد کادر بیمارستان باید ماهیت انسانی و اخلاقی داشته و پرسنل به رفتار أکثر
    امروزه کیفیـت خدمـات در مراکز درمانی، نقشی مهمی در رضایت‌مندی بیماران دارد. مأموریت اصلی مراکز درمانی ارائه خدمات درمانی با کیفیت بالا، جلب رضایت بیماران و در نهایت، وفاداری بیماران می باشد. از طرفی عملکرد کادر بیمارستان باید ماهیت انسانی و اخلاقی داشته و پرسنل به رفتارهای اخلاقی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند. تداعی ذهنی مثبـت، کـه ناشـی از کیفیت خدمـات درمانی مناسب اسـت، می تواند ارزش ویـژه برند را ارتقا دهد و منجر بـه برتری برند یک مرکز درمانی نسبت به مراکز دیگر گردد. در این تحقیق به بررسی تأثیر تصویر برند، رفتار اخلاقی و کیفیت خدمات بر وفاداری بیماران با متغیر میانجی رضایت، می‌پردازیم. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق مراکز خصوصی چشم‌پزشکی شهر تهران (شامل مراکز تخصصی و فوق تخصصی چشم‌پزشکی) می باشد. حجم نمونه بررسی شده در این تحقیق، 339 نفر می باشد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و برای مدل‌سازی معادلات ساختاری از نرم افزار AMOS، به منظور بررسی فرضیه‌های تحقیق و تعیین تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته همراه با متغیر میانجی، اقدام گردید. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که دو متغیر تصویر برند و کیفیت خدمات، به صورت مستقیم بر رضایت بیماران و به صورت غیرمستقیم، از طریق متغیر رضایت، بر وفاداری بیماران تأثیرگذار هستند. همچنین متغیر رضایت بر وفاداری بیماران نیز تأثیر می‌گذارد. متغیر رفتار اخلاقی، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم، تأثیری بر رضایت و وفاداری بیماران نداشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تبیین مدل عملکرد صادراتی فرآورده‌های نفتی ایران
    مدیریت بازاریابی , العدد 5 , السنة 16 , زمستان 1400
    بهبود عملکرد صادراتی همواره یکی از اهداف اصلی شرکت‌ها و بنگاه‌های بین‌المللی می‌باشند. با توجه به جایگاه صنعت نفت در سند چشم‌انداز بیست ساله کشور، بند ۴ سیاست‌های کلی انرژی و به دلیل نبود مدل جامع عملکرد صادراتی فرآورده‌های نفتی ایران، این پژوهش می‌تواند راهکاری مناسب ب أکثر
    بهبود عملکرد صادراتی همواره یکی از اهداف اصلی شرکت‌ها و بنگاه‌های بین‌المللی می‌باشند. با توجه به جایگاه صنعت نفت در سند چشم‌انداز بیست ساله کشور، بند ۴ سیاست‌های کلی انرژی و به دلیل نبود مدل جامع عملکرد صادراتی فرآورده‌های نفتی ایران، این پژوهش می‌تواند راهکاری مناسب برای رشد و توسعه این صنعت، به خصوص در سطح بین‌المللی گردد. روش پژوهش این مطالعه، روش پدیدارشناسی و جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان بازاریابی و صادرات شاغل در صنعت نفت می‌باشند. از نمونه‌گیری غیر احتمالی و روش نمونه‌گیری هدف‌مند (گلوله برفی) استفاده شد. با توجه به رهیافت کیفی پژوهش، برای جمع‌آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه عمقی نیمه ساختار یافته استفاده و با توجه به قاعده اشباع، تعداد ۷ مصاحبه انجام شد. جهت اعتبارسنجی از اعتبار سازه، درونی، تفسیری و توصیفی بهره برده و برای تأیید پایایی از روش بازبینی پس از کدگذاری استفاده شد. پس از کدگذاری باز، محوری، انتخابی و استفاده از نرم‌افزار اطلس می‌توان گفت که عوامل اصلی تشکیل دهنده پیشایندهای عملکرد صادراتی فرآورده‌های نفتی ایران در قالب چهار متغیر اصلی بازارگرایی، منابع شرکت، آمیخته بازاریابی، محیط کلان با مهم‌ترین مؤلفه عوامل سیاسی/ اقتصادی بوده و مؤلفه‌های عملکرد صادراتی فرآورده‌های نفتی ایران عبارتند از: عملکرد مالی، رضایت مشتری، نگه داشتن مشتری. در بیشتر مطالعات پیشین از سنت اثبات‌گرایی و کمی‌گرایی استفاده شده در حالی که در این پژوهش از تحلیل کیفی استفاده شد؛ در این تحقیق سعی شده با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف ویژگی‌های ایران مدلی متناسب بر اساس مؤلفه‌های تأثیرگذار بر عملکرد صادراتی فرآورده‌های نفتی ایران ارائه شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - مروری بر عشق به مقصد گردشگری: مفاهیم مدیریتی برای کسب‌وکارهای گردشگری
    مدیریت بازاریابی , العدد 1 , السنة 18 , بهار 1402
    امروزه برندسازی برای مقاصد گردشگری و جلب توجه و ایجاد عشق و علاقه‌ی گردشگران به این مقاصد یک استراتژی برای مقاصد گردشگری محسوب می‌شود که نقشی حیاتی در عملکرد مدیریت مقصد، جهت گسترش فرصت‌های گردشگری آن‌ها و متمایزسازی مقاصد نسبت به رقبا و در نهایت دست‌یابی به مزیت رقابتی أکثر
    امروزه برندسازی برای مقاصد گردشگری و جلب توجه و ایجاد عشق و علاقه‌ی گردشگران به این مقاصد یک استراتژی برای مقاصد گردشگری محسوب می‌شود که نقشی حیاتی در عملکرد مدیریت مقصد، جهت گسترش فرصت‌های گردشگری آن‌ها و متمایزسازی مقاصد نسبت به رقبا و در نهایت دست‌یابی به مزیت رقابتی می‌باشد. از اینرو با توجه به اهمیت گردشگری که تأثیر زیادی بر محیط، فرهنگ و اقتصاد دارد برقراری پیوند عاطفی قوی گردشگر با مقاصد گردشگری می‌تواند در جذب گردشگر و در نتیجه افزایش درآمد و توسعه پایدار ناشی از صنعت گردشگری بسیار تأثیرگذار باشد. عشق به مقصد پدیده‌ای است که توسط گروهی از بازدیدکنندگان راضی تجربه می‌شود و بازدیدکنندگان راضی نیز تبدیل به گردشگران وفادار می‌شوند و از این طریق چندین هزینه را کاهش می‌دهند. از آنجا که امروزه اهمیت این سازه به عنوان یک موضوع نوظهور برای دانشگاهیان و متخصصان افزایش یافته است، لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی سیستماتیک ادبیات مقالات فارسی و لاتین مربوط به عشق در حوزه مطالعاتی گردشگری و مهمان‌نوازی و مطالعه تطبیقی و کتاب‌شناختی موضوعات اصلی، متغیرهای مختلف مشاهده شده و ترسیم یک تصویر واضح و جامع از پدیده عشق به مقصد گردشگری و همچنین ارائه مفاهیم مدیریتی و برنامه‌های کاربردی برای کسب‌وکارهای گردشگری می‌باشد. این بررسی دیدی عمیق به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان فعال در کسب‌وکارهای گردشگری و مهمان‌نوازی ارائه می‌دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - Brand Attachment in Consumer- Brand Relationship
    Journal of System Management , العدد 2 , السنة 5 , بهار 2019
    In this research, researchers deal with the study of the antecedents and consequences model of the brand attachment in the form of CBR. In this study, consumer-brand relationships are divided into two kinds: communal and exchange ones. The statistical society totally co أکثر
    In this research, researchers deal with the study of the antecedents and consequences model of the brand attachment in the form of CBR. In this study, consumer-brand relationships are divided into two kinds: communal and exchange ones. The statistical society totally consists of 864 students of the marketing in Tehran City. The available relationships in the model are separately examined by using the structural equations modelling (AMOS 5.0) within each group in order to test the model and hypothesis. The results of the research show that the variables including brand experience, brand love, commitment, trust, in the communal group play a more effective role than the others in producing the brand attachment, also the variables such as brand reliability, brand satisfaction in the exchange group are among the fundamental ones for developing the brand attachment. This study is the first attempt to identify the importance of relationships aspects in young adult consumer. The current study extends branding literature by shedding lights on the roles of communal/exchange relationships factors in brand management, which also help brand managers. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - طراحی و تدوین مدل عشق به مقصد گردشگری حلال با رویکرد توسعه پایدار
    پژوهش های بازاریابی اسلامی , العدد 1 , السنة 1 , زمستان 1401
    هدف/ سئوال اصلی: امروزه برندسازی برای مقاصد گردشگری و جلب توجه و ایجاد عشق و علاقه‌ی گردشگران به این مقاصد یک استراتژی برای مقاصد گردشگری محسوب می‌شود که نقشی حیاتی در عملکرد مدیریت مقصد، جهت گسترش فرصت‌های گردشگری آنها و متمایزسازی مقاصد نسبت به رقبا و درنهایت دست یابی أکثر
    هدف/ سئوال اصلی: امروزه برندسازی برای مقاصد گردشگری و جلب توجه و ایجاد عشق و علاقه‌ی گردشگران به این مقاصد یک استراتژی برای مقاصد گردشگری محسوب می‌شود که نقشی حیاتی در عملکرد مدیریت مقصد، جهت گسترش فرصت‌های گردشگری آنها و متمایزسازی مقاصد نسبت به رقبا و درنهایت دست یابی به مزیت رقابتی می‌باشد. از اینرو برقراری پیوند عاطفی قوی گردشگر با مقاصد گردشگری می تواند در جذب گردشگر و در نتیجه افزایش درآمد و توسعه پایدار ناشی از صنعت گردشگری بسیار تأثیرگذار باشد. عشق به مقصد پدیده ای است که توسط گروهی از بازدیدکنندگان راضی تجربه می شود و بازدیدکنندگان راضی نیز تبدیل به گردشگران وفادار می شوند و از این طریق چندین هزینه را کاهش می دهند. از آنجا که امروزه اهمیت این سازه به عنوان یک موضوع نوظهور برای دانشگاهیان و متخصصان افزایش یافته است، لذا هدف از پژوهش مروری حاضر ترسیم یک تصویر واضح و جامع از پدیده عشق به مقصد گردشگری و همچنین ارائه مدل عشق به مقصد گردشگری حلال با رویکرد توسعه پایدار می باشد.روش پژوهش: در این پژوهش، از روش فراترکیب و تجزیه ‌وتحلیل محتوای موضوعی برای مطالعه ی تطبیقی و کتاب‌شناختی ادبیات عشق در حوزه ی گردشگری و مهمان‌نوازی با رویکرد مرور نظام‌مند استفاده شده است.یافته‌ها: پس از مطالعه ی 68 مقاله ی معتبر علمی ‌در این زمینه و بررسی پیشایندها‌ و پیامدهای آنان، مشاهده می‌شود که رضایت از مقصد، تجربه ی مقصد، تصویر مقصد، وفاداری به مقصد، نیات بازدید مجدد از مقصد و تبلیغات دهان‌به‌دهان مثبت از رایج‌ترین متغیرهایی هستند که مزایای حاصل از عشق به مقصد را برای مقاصد گردشگری توصیف می‌کنند.بحث و نتیجه‌گیری: این بررسی مرور علمی، تلاشی برای ارائه بستر میان رشته ای پژوهش روی عشق به مقصد می باشد و این امکان را برای دانشگاهیان، متخصصان، و مدیران فعال در حوزه گردشگری و مهمان نوازی حلال فرآهم می آورد تا با مطالعه و آشنایی با این سازه و مفاهیم مدیریتی در این حوزه از نحوه عمل و روندهای بهبود عشق به مقصد برای حوزه گردشگری و مهمان نوازی حلال آگاهی یابند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - A Bounded Additive Model for Efficiency Evaluation in Two-Stage Production Systems With Negative Data
    Iranian Journal of Optimization , العدد 1 , السنة 14 , زمستان 2022
    Data Envelopment Analysis (DEA) is a method for assessing the efficiency of Decision Making Units (DMUs). Traditional DEA models do not examine the potential differences between two stages caused by intermediate operations. As a result, DEA has been extended to evaluate أکثر
    Data Envelopment Analysis (DEA) is a method for assessing the efficiency of Decision Making Units (DMUs). Traditional DEA models do not examine the potential differences between two stages caused by intermediate operations. As a result, DEA has been extended to evaluate the efficiency of two-stage processes. In these processes, all outputs of the first stage are intermediate operations that comprise the inputs of the second stage. The input data in real-world applications may have negative values. In this study, considering the importance of network production processes, we deal with the efficiency evaluation of two-stage production units with negative data. Also, we extend CRS (constant returns to scale) bounded additive model for the efficiency evaluation of the two-stage units in the presence of negative data. For illustration, we evaluate the efficiency and ranking of 36 airlines by applying the new model. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - Evaluation of the Performance in Dynamic Network Data Envelopment Analysis with Undesirable Outputs
    Iranian Journal of Optimization , العدد 4 , السنة 13 , تابستان 2021
    Data Envelopment Analysis (DEA) is a mathematical technique to assess the performance of Decision Making Units (DMUs) with similar inputs and outputs. The traditional DEA models disregard the internal structure of units and have a “black box” view. Thus, to أکثر
    Data Envelopment Analysis (DEA) is a mathematical technique to assess the performance of Decision Making Units (DMUs) with similar inputs and outputs. The traditional DEA models disregard the internal structure of units and have a “black box” view. Thus, to evaluate the structures with more than one stage, the network DEA (NDEA) models expanded. On the other hand, the dynamic optimization models have been presented to eliminate the limitations of static models in optimization. In the article, for the first time, a systematic approach is used to present a dynamic NDEA with constant inputs and undesirable outputs. First, we used an axiomatic approach in DEA with undesirable output and presented an NDEA model with undesirable output. Then, we extended the proposed approach and presented a dynamic NDEA with undesirable output and a constant input. Afterward, we applied this model to evaluate hospitals’ performance in an experimental study to estimate the efficiency of their dynamic network. تفاصيل المقالة