فهرس المقالات mohamadali abdolvand


  • المقاله

    1 - ارائه الگوی کارآفرینی سازمانی در شرکتهای شهر فرودگاهی
    دانش کارآفرینی , العدد 8 , السنة 3 , پاییز 1402
    فضای رقابتی امروزه به گونه ای شده که دیگر شرکت ها نمی توانند با اجرای چند طرح کارآفرینانه به رقبای بازار که بسیار سریع و فرصت ساز هستند برتری یابندو باید شرایط به گونه ای باشد که همه پرسنل درون یک سازمان از روحیه کارآفرین و بازارساز بهره مند گردد تا بتوانند طرح های کارآ أکثر
    فضای رقابتی امروزه به گونه ای شده که دیگر شرکت ها نمی توانند با اجرای چند طرح کارآفرینانه به رقبای بازار که بسیار سریع و فرصت ساز هستند برتری یابندو باید شرایط به گونه ای باشد که همه پرسنل درون یک سازمان از روحیه کارآفرین و بازارساز بهره مند گردد تا بتوانند طرح های کارآفرینانه فردی و گروهی خود را به اجرا در آورند. از این در این مطالعه هدف محقق ارائه الگوی کارآفرینی سازمانی در شرکتهای شهر فرودگاهی بوده است.جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی شامل مدیران، و استادان و خبرگانی که اثر شایان توجه، علمی و یا عملی در حوزه الگوی کارآفرینی سازمانی داشته‌اند، برگزیده شده است. از این رو در مرحه کیفی هفده نفر از خبرگان در مصاحبه حضور داشته و نمونه آماری این بخش را شکل داده‌اند. ابزار اساسی گردآوری داده‌ها در مرحله کیفی پژوهش، مصاحبه نیمه ساختار یافته با استفاده از پروتکل بوده و در بخش کمی جامعه آماری مشتمل بر مدیران کار آفرین شهرک های فرودگاهی بوده و محقق ار ابزار پرسشنامه برای جمع آوری داده استفاده کرده است.محقق نتایج پژوهش بخش کیفی و کدگذاری را در شش مقوله شامل شرایط علّی (رهبری کارآفرینانه، قابلیت‌های منابع انسانی، نیاز‌های جدید اجتماعی)، شرایط زمینه‌ای (فرهنگ و ارزش‌های سازمان، مأموریت و رسالت سازمان و ساختار سازمانی)، محوری (نوآوری، مخاطره‌پذیری هوشمندانه)، راهبرد (نوسازی استراتژیک، سیاست‌های توانمند‌ساز و مدیریت استعداد کارآفرین‌محور)، شرایط مداخله‌گر (محیط اقتصادی/اجتماعی)، پیامدها (تعالی سرمایه انسانی، بهبود عملکرد سازمان و ارزش آفرینی اجتماعی) ارائه نموده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تبیین الگوی پدیدارشناختی مفهوم گردشگری سلامت با تاکید بر تبلیغات شفاهی مراکز درمانی
    مدیریت بهداشت و درمان , العدد 32 , السنة 10 , تابستان 1398
    مقدمه: امروزه مقوله گردشگری سلامت سهم بالایی از درآمدهای نظام درمانی برخی کشورها را به خود اختصاص داده است. گردشگری سلامت شکل جدیدی از بازاریابی در صنعت گردشگری است که در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای رشد پیدا کرده است، گردشگری سلامت به معنای استفاده از خدماتی است کـه أکثر
    مقدمه: امروزه مقوله گردشگری سلامت سهم بالایی از درآمدهای نظام درمانی برخی کشورها را به خود اختصاص داده است. گردشگری سلامت شکل جدیدی از بازاریابی در صنعت گردشگری است که در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای رشد پیدا کرده است، گردشگری سلامت به معنای استفاده از خدماتی است کـه بـه بهبود و افزایش سلامتی فرد منجر شده و در مکـانی خـارج از محل سکونت فرد انجام می‌شود. اگرچه جهانی شدن گردشگری سلامت، موضوع جدیدی نیست و از هزاران سال پیش افراد برای درمان بیماری خود به سرزمین‌های خارجی مسافرت می‌کردند، ولی در حال حاضر این مسافرت یک الگوی متفاوتی را نسبت به گذشته در پیش گرفته است؛ و بیماران از کشورهای پیشرفته به کشورهای کمتر توسعه یافته برای استفاده از مزیت‌هایی مثل هزینه‌های پایین‌تر، مسافرت می‌کنند. روش پژوهش: محقق دراین پژوهش برای شناسایی عوامل اثرگذار بر مفهوم گردشگری سلامت با تاکید بر نقش تبلیغات شفاهی از رویکردی پدیدارشناسی استفاده کرده است. یافته‌ها: پژوهشگران بعد از انجام مصاحبه با خبرگان ،داده‌های مورد نیاز را از طریق کدگذاری باز، محوری،انتخابی تحلیل و نتایج نهایی پژوهش خود را در قالب یک الگو، درای 6 بعد اصلی،شامل جذابیت بازار، تنوع ارائه خدمات، شرایط داخلی کشور، تبلیغات شفاهی، گردشگری سلامت، راهبرد و33 بعد فرعی ارائه کرده است. نتیجه‌گیری: به شرط جمع‌آوری و دسته‌بندی مراکز درمانی بر اساس مولفه‌های بدست آمده از روش پدیدارشناختی این موضوع می‌تواند راه گشای متولیان و مسئولین حوزه سلامت کشور در راستای افزایش در آمد کشور باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - A Model for Standardization/Adaptation Strategy Selection in the Irans Multinational Companies (MNCs)
    International Journal of Management and Business Research , العدد 1 , السنة 1 , زمستان 2011
    Purpose-The research aims at evaluating the standardization/adaptation of international marketing strategy in Iran multinational companies (MNCs) based a model in which the impact of external environmental variables on the marketing mix internal variables (i.e. Produ أکثر
    Purpose-The research aims at evaluating the standardization/adaptation of international marketing strategy in Iran multinational companies (MNCs) based a model in which the impact of external environmental variables on the marketing mix internal variables (i.e. Product, Promotion, Price and Place) is considered, while in the previous researches no attempt was done to examine the interdependency of these internal variables. The present researchers tried to delineate the role of this reciprocal relationship in dictating the organization marketing strategy. Design/methodology/approach-The research is classified as a descriptive research which tries to fill out the existing gap in the practical framework presented in standardization/adaptation debates. The research seeks to fulfill an applied objective as well as finding some appropriate approaches for its studied sample. Decision Making Trial, Evaluation Laboratory (DEMATEL) and Analytical Network Processing (ANP) are the methods used in studying these two groups of variables. Findings-The presented model and relations resulted from the DEMATEL and ANP methods implementation show that (1) there is a relationship between the internal affecting factors which means that there is interdependency between these variables and (2) the standardization/adaptation strategies are employed to some degrees. In case of the studied sample the standardization strategy proved to have a higher degree of application as compared to the adaptation strategy. Originality/value-The obtained data reveals that there is interdependency between the internal effecting factors or marketing mix elements (4Ps).Therefore, the internal and external factors need to be considered simultaneously in any attempt to determine the international marketing strategy. It is also recommended that two multi criteria decision making methods- DEMATEL and ANP -can be used at the same time in order to solve the international marketing strategy problems. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - Brand Attachment in Consumer- Brand Relationship
    Journal of System Management , العدد 2 , السنة 5 , بهار 2019
    In this research, researchers deal with the study of the antecedents and consequences model of the brand attachment in the form of CBR. In this study, consumer-brand relationships are divided into two kinds: communal and exchange ones. The statistical society totally co أکثر
    In this research, researchers deal with the study of the antecedents and consequences model of the brand attachment in the form of CBR. In this study, consumer-brand relationships are divided into two kinds: communal and exchange ones. The statistical society totally consists of 864 students of the marketing in Tehran City. The available relationships in the model are separately examined by using the structural equations modelling (AMOS 5.0) within each group in order to test the model and hypothesis. The results of the research show that the variables including brand experience, brand love, commitment, trust, in the communal group play a more effective role than the others in producing the brand attachment, also the variables such as brand reliability, brand satisfaction in the exchange group are among the fundamental ones for developing the brand attachment. This study is the first attempt to identify the importance of relationships aspects in young adult consumer. The current study extends branding literature by shedding lights on the roles of communal/exchange relationships factors in brand management, which also help brand managers. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - واکاوی زمینه‌ای الگوی خرید مسکن در مناطق لوکس نشین تهران در بخش مسکونی صنعت ساختمان
    اقتصاد مالی , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1402
    چکیده این پژوهش جهت دستیابی به شناخت الگوی خرید مسکن و از طریق پژوهش کیفی با رویکرد مطالعه زمینه ای برای دستیابی به هدف پژوهش استفاده شده است. نمونه‌گیری در مطالعه با روش گلوله برفی انجام گرفت و گردآوری اطلاعات با انجام 14 مصاحبه به اشباع رسید. جهت گردآوری اطلاعات با خ أکثر
    چکیده این پژوهش جهت دستیابی به شناخت الگوی خرید مسکن و از طریق پژوهش کیفی با رویکرد مطالعه زمینه ای برای دستیابی به هدف پژوهش استفاده شده است. نمونه‌گیری در مطالعه با روش گلوله برفی انجام گرفت و گردآوری اطلاعات با انجام 14 مصاحبه به اشباع رسید. جهت گردآوری اطلاعات با خریداران دنبال خانه، مصرف کنندگان ساکن کمتر از 6 ماه، سازندگان و سرمایه‌گذاران، و معماران و طراحان مصاحبه شد. نتایج نشان داد الگوی خرید مسکن لوکس از دیدگاه سرمایه‌گذاران و سازندگان شامل 11 مقوله (تعیین محل ساخت، روند ساخت و ساز، بازده سرمایه‌گذاری، شرکای کاری، هزینه ساخت و ساز، اخذ جواز شهرداری، زمان ساخت و ساز، دوره اقتصادی ساخت و ساز، عوامل مؤثر در ترغیب به خرید، ویژگی خریداران، روند خرید و فروش در منطقه)؛ معماران و طراحان 4 مقوله (انتظارات خریدار، سبک طراحی معمار، ویژگی های ساخت در منطقه، عوامل مؤثر در ترغیب به خرید)؛ مصرف‌کنندگان ساکن کمتر از 6 ماه 3 مقوله (رضایت از ساخت، اعمال تغییرات در خانه، انتظارات خریدار)؛ خریداران به دنبال خانه 4 مقوله (انتظارات خریدار، زمان خرید، نحوه انتخاب خانه، اعمال تغییرات در خانه) است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - عوامل موثر بر خصومت پایدار و موقت مصرف کنندگان ایرانی در قبال کشورهای عربی و پیامد آن بر قضاوت نسبت به کیفیت و تمایل به خرید محصولات خارجی
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1398
    خصومت مصرف کننده مفهومی مفید جهت درک واکنش نسبت به محصولات کشورهای خارجی در ادبیات بازاریابی معرفی شده است. پژوهش حاضر تاثیر خصوصیات اجتماعی نظیر تعصب، میهن پرستی و محافظه کاری بر بروز خصومت مصرف کنندگان ایرانی و همچنین پیامدهای آن در قبال محصولات منتسب به کشورهای عربی أکثر
    خصومت مصرف کننده مفهومی مفید جهت درک واکنش نسبت به محصولات کشورهای خارجی در ادبیات بازاریابی معرفی شده است. پژوهش حاضر تاثیر خصوصیات اجتماعی نظیر تعصب، میهن پرستی و محافظه کاری بر بروز خصومت مصرف کنندگان ایرانی و همچنین پیامدهای آن در قبال محصولات منتسب به کشورهای عربی را بررسی می نماید. انتخاب روابط بین ایران و اعراب به دلیل وجود روابط پرتنش تاریخی و منازعات اقتصادی و سیاسی جاری ، باعث شده است برخلاف اکثر پژوهش های قبلی بتوان هم خصومت پایدار و هم موقت را در یک مدل بررسی نمود. جامعه آماری مصرف کنندگان ایرانی می باشند که از میانشان نمونه ای تصادفی به حجم 417 در شهرستان اصفهان انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده و با بهره گیری از روش معادلات ساختاری فرضیه ها بررسی شده اند. نتایج حاکی از آن است هرچند خصومت مصرف کنندگان ایرانی تاثیری بر قضاوتشان نسبت به کیفیت محصولات عربی ندارد اما می تواند میزان تمایل آنها به خرید را کاهش دهد. همچنین خصومت ناشی از رخدادهای جاری بیش از خصومت برخاسته از تنازعات تاریخی بر رفتار خرید مصرف کنندگان تاثیر می گذارد. تعصب، محافظه کاری و میهن پرستی نیز به عنوان عوامل تاثیرگذار بر خصومت مصرف کنندگان ایرانی تائید شده اند. در بخش آخر مقاله براساس یافته ها، پیشنهاداتی برای مدیران و پژوهشگران ارائه شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - تاثیر دانش و ارزش‌های فردی بر رفتار اخلاقی مصرف‌کننده با تاکید بر نقش ویژگی های شخصیتی و موقعیتی
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1399
    درک رفتار مصرف کنندگانی که ذهنیت اخلاقی دارند، بستر ارزشمندی را برای موفقیت تولیدکنندگان و بازاریابان پدید می آورد. هدف اصلی این تحقیق، طراحی الگوی رفتار اخلاقی مصرف کنندگان صنعت مواد غذایی در استان گلستان می باشد. این ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف، کاربردی ﺑﻮده و از نظر روش، از نوع أکثر
    درک رفتار مصرف کنندگانی که ذهنیت اخلاقی دارند، بستر ارزشمندی را برای موفقیت تولیدکنندگان و بازاریابان پدید می آورد. هدف اصلی این تحقیق، طراحی الگوی رفتار اخلاقی مصرف کنندگان صنعت مواد غذایی در استان گلستان می باشد. این ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف، کاربردی ﺑﻮده و از نظر روش، از نوع توصیفی- پیمایشی است. ﺟﺎﻣﻌـﻪ آﻣـﺎری تحقیق، مصرف کنندگان صنعت مواد غذایی در استان گلستان به تعداد نامعین می باشد. بنابراین تعداد نمونه آماری 384 نفر است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده است. فرضیه های تحقیق ﻧﻴﺰ ﺑﺎ استفاده از مدل ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری و به کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که دانش مصرف کننده درباره مسائل زیست محیطی، اجتماعی، رفاه حیوانات، سلامت و مسائل فرهنگی-مذهبی موجب شکل گیری نگرانی او در این زمینه ها می شود. بر اساس نتایج، ارزش های جهان شمولی و خیرخواهانه مصرف کنندگان مواد غذایی استان گلستان با نگرانی اخلاقی آنها در ارتباط است. یافته ها همچنین نشان داد که رابطه معناداری بین نگرانی های اخلاقی مصرف کنندگان و رفتارهای اخلاقی آنها وجود دارد. شناسایی مصرف کنندگانی که ارزش های جهان شمولی و خیرخواهانه بالایی دارند و تلاش در جهت ارائه محصولات اخلاقی و منطبق بر ارزش های مورد نظر آنها، موجب رضایت مندی این مصرف کنندگان و دستیابی به اهداف مورد نظر خواهد شد. ترویج رفتارهایی از جمله خرید از فروشگاه های محلی و مصرف محصولات ارگانیک و رفتارهایی چون مشارکت در اعتراض و راهپیمایی علیه شرکت های فاقد مسئولیت اخلاقی نیز مفید خواهد بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - تاثیر هویت فرهنگی، جذابیت، قابل اعتماد بودن و سفارش‌گردانی وبسایت فروشگاه‌های اینترنتی بر تمایل (قصد) مکرر خرید و ارتباط موثر جذابیت محصول و خدمات
    مدیریت بازاریابی , العدد 62 , السنة 19 , بهار 1403
    جهت هویت آنلاین یک شرکت عمل نموده و نه تنها محصولات و خدمات ارائه شده را در بر می‏گیرد، بلکه تصویر زیبایی‏شناختی و ارزش‏های شرکت را نیز ارائه می‏دهد. ایجاد هویت آنلاین قوی به متمایز شدن یک فروشگاه اینترنتی از رقبا، جذب و نگهداشت مشتریان برای تقویت مزیت رقابتی، و به بهب أکثر
    جهت هویت آنلاین یک شرکت عمل نموده و نه تنها محصولات و خدمات ارائه شده را در بر می‏گیرد، بلکه تصویر زیبایی‏شناختی و ارزش‏های شرکت را نیز ارائه می‏دهد. ایجاد هویت آنلاین قوی به متمایز شدن یک فروشگاه اینترنتی از رقبا، جذب و نگهداشت مشتریان برای تقویت مزیت رقابتی، و به بهبود تفاوت‏های برند، محصول یا خدمات کمک می‏کند. و از طرفی درک قصد مکرر خرید مصرف‏کنندگان در حفظ رشد در این کسب و کار ضروری است. این پژوهش با ارائه دیدگاه نظری جدید برای درک رفتار خرید آنلاین مشتریان متعهد نشان می‏دهد که وبسایت فروشگاهی، هویت خاصی را ایجاد می‏کند که این هویت خود بر قصد مکرر خرید اثرگذار است. پژوهش حاضر با آزمودن مدلی مفهومی کینگ و همکاران (2016) در جهت توسعه مدل مذکور، عوامل موثر بر هویت فرهنگی وبسایت و قصد مکرر خرید را مورد مطالعه قرار داده است. بر‏ اساس‏ اطلاعات‏ گردآوري‏ شده‏ از 463 نفر از مشتریان فروشگاه‏های آنلاین در تهران شامل بخشی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، نتایج این تحقیق نشان داد، افزایش جذابیت محصول، جذابیت خدمت، رضایتمندی الکترونیکی مشتریان، سفارش‏گردانی، هویت فرهنگی وبسایت و جذابیت وبسایت موجب افزایش قصد مکرر خرید می‏شود. افزایش قابل اعتماد بودن وبسایت، جذابیت محصول، جذابیت خدمت و جذابیت وبسایت موجب افزایش هویت فرهنگی وبسایت می‏شود. افزایش جذابیت وبسایت و سفارش‏گردانی موجب افزایش رضایتمندی الکترونیکی مشتریان می‏شود. اما افزایش قابل اعتماد بودن وبسایت موجب افزایش قصد مکرر خرید نمی‏شود. نتایج به دست آمده می‏توانند مبنایی باشد که فروشگاه‏های اینترنتی هویت فرهنگی وبسایت را به عنوان استراتژی جدیدی جهت جذب و حفظ مشتریان با تمرکز بر قصد مکرر خرید درک نموده و بکار گیرند. تفاصيل المقالة