شناسایی عوامل موثر قابلیتهای فناوری بر افزایش ظرفیتهای نوآوری در توسعه کسب و کارهای خانگی
الموضوعات :محمدعظیم فتاحی 1 , کامبیز حیدرزاده 2 , علی بدیع زاده 3
1 - گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحدعلوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: "نوآوری", "ظرفیتهای فناوری", "صنایع دستی", "پژوهش کیفی", "توسعه کسب و کارهای خانگی",
ملخص المقالة :
هدف پژوهش شناسایی عوامل موثر قابلیتهای فناوری بر افزایش ظرفیتهای نوآوری جهت توسعه کسب و کارهای خانگی میباشد. پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی، با رویکرد کیفی انجام گردید. تکنیک مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوایی استفاده شد. جامعه آماری، صنایع دستی ( سفال، سرامیک و فرش دستبافت) در سال 99 میباشد. پس از بررسی ادبیات موضوع، با تدوین پرسشهای راهنمای مصاحبه، از تکنیک مصاحبه عمیق با نمونهگیری هدفمند از مطلعان کلیدی با روش گلولهبرفی هفده مصاحبه انجام شد. از طریق برقراری ارتباط بین مقولات، دادههای تحقیق، طبقهبندی و پالایش گردید. در نتیجه 34 مفهوم موانع و 17 مفهوم محرک های نوآوری، افزایش ظرفیت به ترتیب اهمیت مولفههای تحقیق و توسعه، ظرفیت کسب دانش و افزایش مهارتهای تجربی به عنوان مهترین قابلیتها با 14 مولفه فرعی، در ابعاد نوآوری با اولویت-های: پالایش مواد اولیه، طراحی خلاقانه، اصلاح عملیات تولید و شناحت بازار شناسایی شد.
_||_