مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد31,السنة
10
,
بهار
1398
مقدمه: امروزه صنعت داروسازی به عنوان یکی از کلیدیترین و عظیمترین صنایع جهان مطرح است و در اختیار داشتن چنین صنعتی به منزله یکی از معیارهای مهم توسعه یافتگی کشورها شناخته میشود. بینالمللی شدن فناوری، فرآیند تعریف شدهای دارد که عبارت از انتقال دانش و فناوری از یک فرد أکثر
مقدمه: امروزه صنعت داروسازی به عنوان یکی از کلیدیترین و عظیمترین صنایع جهان مطرح است و در اختیار داشتن چنین صنعتی به منزله یکی از معیارهای مهم توسعه یافتگی کشورها شناخته میشود. بینالمللی شدن فناوری، فرآیند تعریف شدهای دارد که عبارت از انتقال دانش و فناوری از یک فرد یا گروه به فرد یا گروه دیگر به منظور به کارگیری آن در سیستم، فرایند، محصول و یا یک روش انجام کار میباشد. هدف از انجام این تحقیق، شناسایی عوامل موثر بر بینالمللی سازی شرکتهای فناور داروسازی با رویکرد نهادی میباشد. روش پژوهش: در این تحقیق عوامل نهادی تاثیرگذار بر بینالمللی شدن شرکتهای فناور داروسازی با استفاده از روش کیفی و از طریق مصاحبه با خبرگان صنعت داروسازی، شناسایی و با استفاده از روش تئوری داده بنیاد تحلیل گردید. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی است. یافتهها: در نتیجه تحلیل دادهها، مهمترین عوامل نهادی مورد نظر خبرگان شامل 33 عامل از کل مصاحبهها استخراج و شناسایی گردید و این عوامل در چهار بعد قانونی، هنجاری، شناختی و هدایتگر دسته بندی شد. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد در بعد قانونی، عامل تسهیل در قوانین صادرات و اصلاح نظام قیمتگذاری دارو، در بعد هنجاری، ثبات مدیریت و برنامههای شرکت، در بعد شناختی، آشنایی با بازاریابی بین الملل و اهمیت به تحقیق و توسعه و در بعد هدایتگر، اخذ گواهینامههای معتبر بینالمللی از مهمترین عوامل نهادی تاثیرگذار بر بینالمللی شدن شرکتهای فناور داروسازی میباشند.
تفاصيل المقالة
مدیریت بهداشت و درمان
,
العدد39,السنة
12
,
بهار
1400
مقدمه: صنعت داروسازی امروزه یکی از بزرگترین صنایع جهان بوده و با صنایع دیگر ارتباطی تنگاتنگ دارد. این صنعت زمینههای اشتغال بسیاری از متخصصان داروسازی، تکنسینهای فنی، کارشناسان بخش بازاریابی، تبلیغات و فروش را ایجاد کرده است. عوامل موثر متعددی بر صادرات پیش روی این صن أکثر
مقدمه: صنعت داروسازی امروزه یکی از بزرگترین صنایع جهان بوده و با صنایع دیگر ارتباطی تنگاتنگ دارد. این صنعت زمینههای اشتغال بسیاری از متخصصان داروسازی، تکنسینهای فنی، کارشناسان بخش بازاریابی، تبلیغات و فروش را ایجاد کرده است. عوامل موثر متعددی بر صادرات پیش روی این صنعت در سطح جهان وجود دارد که برخی از این عوامل مربوط به تولیدات و برخی دیگر مربوط به بازار فروش آنها میباشد.روش پژوهش: در این پژوهش میزان اثرگذاری و اثرپذیری هر یک از عوامل نهادی موثر بر بینالمللیسازی شرکت های فناور داروسازی ایران، مشتمل بر 37 شاخص برگرفته از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با صاحب نظران صنعت داروسازی، با بهرهگیری از تکنیک دیمتل تعیین گردید.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش، عوامل اثرگذار و اثرپذیر در بین المللی سازی شرکت های فناور داروسازی در 7 سطح دسته بندی گردید. معیارهایی که کاملاً وابسته و تاثیرپذیرند در سطح 1 قرار دارند و در سطح 2 معیارهایی قرار گرفته اند که از سطح اول میزان اثرپذیری کمتری دارند و نسبت به سطح 3 اثرپذیری بیشتری دارند و به همین ترتیب معیارهایی که بیشترین تاثیرگذاری را دارند در سطح 7 قرار گرفتند.نتیجهگیری: معیارهای ثبات سیاستها و برنامههای بلند مدت دولت برای صادرات دارو، رعایت کیفیت و استانداردهای بینالمللی در تولید دارو، پایبندی به مقررات بهداشت و درمان کشورهای هدف و نبود تحریمها و مشکلات روابط با کشورها که اثرگذارترین شاخصها بر بینالمللیسازی شرکتهای فناور داروسازی هستند در بالاترین سطح قرار گرفتند.
تفاصيل المقالة
مذهب و باورهای اسلامی نقش مهمی در قصد خرید محصولات مختلف دارد. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر باورهای اسلامی بر نگرش مصرف کنندگان و نیت خرید بیمه عمر می پردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مشتریان بیمه أکثر
مذهب و باورهای اسلامی نقش مهمی در قصد خرید محصولات مختلف دارد. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر باورهای اسلامی بر نگرش مصرف کنندگان و نیت خرید بیمه عمر می پردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مشتریان بیمه عمر شرکت ایران بوده اند که تعداد آنان 1379 نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد بوده است. برای تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد، بین باورهای اسلامی و نگرش نسبت به بیمه عمر، بین نگرش مصرفکننده نسبت به بیمه عمر و قصد خرید و در نهایت بین ویژگی محصول و قصد خرید رابطه مثبت و معناری وجود دارد. شرکتهای بیمه ای از یافته های این تحقیق می توانند با توجه به بخشهای مختلف بازارهای برنامه ها و استراتژی های متناسب با آن را بکار بگیرند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications