تبیین نقش باورها و اعتقادات اسلامی بر تمایل خرید بیمه عمر با تاکید بر نقش میانجی نگرش
الموضوعات : فصلنامه اقتصاد محاسباتی
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
2 - دانشگاه جامع علمی و کاربردی
الکلمات المفتاحية: نگرش, قصد خرید, بیمه عمر, اقتصاد اسلامی, باورهای اسلامی,
ملخص المقالة :
مذهب و باورهای اسلامی نقش مهمی در قصد خرید محصولات مختلف دارد. تحقیق حاضر به بررسی تاثیر باورهای اسلامی بر نگرش مصرف کنندگان و نیت خرید بیمه عمر می پردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق مشتریان بیمه عمر شرکت ایران بوده اند که تعداد آنان 1379 نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد بوده است. برای تجزیه و تحلیل استنباطی دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد، بین باورهای اسلامی و نگرش نسبت به بیمه عمر، بین نگرش مصرفکننده نسبت به بیمه عمر و قصد خرید و در نهایت بین ویژگی محصول و قصد خرید رابطه مثبت و معناری وجود دارد. شرکتهای بیمه ای از یافته های این تحقیق می توانند با توجه به بخشهای مختلف بازارهای برنامه ها و استراتژی های متناسب با آن را بکار بگیرند.
_||_