روندهای پژوهش در بهزیستی کارآفرینانه: یک مطالعه بیبلیومتریک
الموضوعات :
لیلا میوه چی
1
,
حمیده رشادت جو
2
,
حسین وظیفه دوست
3
1 - دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بهزیستی کارآفرینانه , هم رخدادی واژگان , بیبلیومتریک , علم سنجی , ووس ویوور,
ملخص المقالة :
هدف : قابلیت تکنیک تحلیل هم رخدادی به عنوان یکی از روش های علم سنجی در شناسایی ساختار فکری دانش در یک حـوزة پژوهشـی و زیر مجموعه های آن حوزه می باشد. بنابراین هدف از این پژوهش، مطالعه و مصور سازی ساختار فکری دانـش در پژوهشهای جهانی بهزیستی کارآفرینانه با استفاده ازتکنیک تحلیل هم رخدادی می باشد. روش شناسی : این پژوهش براساس تکنیک هم رخدادی و مصور سازی و تحلیل شبکه انجام شده است و جامعه پژوهش را کلیه کلید واژگان مقالات حوزه موضوعی بهزیستی کارآفرینانه تشکیل می دهد که در بازه زمانی ۲۰۱۲-۲۰۲۳ در پایگاه اسکوپوس نمایه شده اند. از نرم افزار Excel، نرم افزار VOS Viewer برای ترسیم نقشه ها و نرم افزار Gephi برای تحلیل شبکه های اجتماعی بر اساس شاخص های مرکزیت استفاده شد. یافته ها : تحلیل داده ها نشان داد که در حوزه بهزیستی کارآفرینانه طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۳ در مجموع ۶۱ مقالات علمی،کنفرانسی و مروری در این حوزه در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است. نتایج ۶ خوشه موضوعی را شناسایی نمودند که شامل بهزیستی، کارآفرینی، بهزیستی کارآفرینانه، کارآفرین ها، اشتیاق کارآفرینانه و انسان است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش ساختار موضوعی شکل گرفته در تحقیقات بهزیستی کارآفرینانه را نشان می دهد بطوریکه محققان و علاقمندان به این حوزه را قادر می نماید تا با آگاهی در این حوزه پیش رفته و پژوهشهای خویش را در راستای مباحث جاری هدایت نموده و همچنین به سیاست گذاران و متخصصان برای ورود به این حوزه کمک می نماید.
دولت زارعی, فرجی, امید, ایزدپور, & یونسی مطیع. (2022). بررسی ساختار مفهومی پژوهشهای مسئولیت اجتماعی شرکتی از طریق تجزیهوتحلیل همواژگانی. مجله علمی, 9(3), 381-406.
صدیقی، مهری. (1393). بررسی کاربرد روش تحلیل هم رخدادی واژگان در ترسیم ساختار حوزه های علمی (مطالعه موردی: حوزه اطلاع سنجی). پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات)، 30(2)، 373-396. SID. https://sid.ir/paper/131088/fa.
کفشدوز محمدی, حسینی نیا, میگون پوری, & وظیفه دوست. (2021). علمسنجی و ارائه مسیر پژوهشهای آتی توسعه اکوسیستم کسب و کارهای استارتآپی. پژوهش نامه علم سنجی, 7(2), 51-76.
مکی زاده, & ابراهیمی. (2018). ترسیم نقشه ی علمی حوزه ی موضوعی مدیریت ریسک در پایگاه نمایه ی استنادی علوم ایران (ISC). مدیریت بحران, 6(2), 105-117.
Bai, Y., & Li, H. (2022). Mapping the evolution of e-commerce research through co-word analysis: 2001–2020. Electronic Commerce Research and Applications, 55, 101190.
Contreras-Barraza, N., Espinosa-Cristia, J. F., Salazar-Sepulveda, G., Vega-Muñoz, A., & Ariza-Montes, A. (2021). A scientometric systematic review of entrepreneurial wellbeing knowledge production. Frontiers in Psychology, 12, 641465.
Kılıç, M., & Uyar, A. (2022). Thematic structure of accounting research by co-word analysis. International Journal of Bibliometrics in Business and Management, 2(1), 1-41.
Ma, Guoxin & Olayinka, Olaleye. (2019). A Systematic Literature Review on Entrepreneurship for Well-Beiing. Asian Social Science and Humanities Research Journal (ASHREJ). 1. 38-46. 10.37698/ashrej.v1i1.5.
Pham, X. L., Nguyen, P. M. B., & Truong, G. N. T. (2022). A Co-Word and Co-Citation Analysis of Digital Marketing Research. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology (IJSSMET), 13(1), 1-20.
Sánchez-García, J. C., Vargas-Morúa, G., & Hernández-Sánchez, B. R. (2018). Entrepreneurs' well-being: a bibliometric review. Frontiers in psychology, 9, 1696.
Sedighi, M. (2015). Using of co-word analysis method in mapping of the structure of scientific fields (case study: The field of Informetrics). Iranian Journal of Information Processing and Management, 30(2), 373-396.
Sohaili F, Shaban A, Khase A. Intellectual Structure of Knowledge in Information Behavior: A Co-Word Analysis. تعامل انسان و اطلاعات 2016; 2 (4) URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2446-en.html
Taqi, M., Gurkaynak, N., & Gencer, M. (2019). Marketing concept evolution: A bibliometrics co-occurrence analysis.
Tan Luc, P., Xuan Lan, P., Nhat Hanh Le, A., & Thanh Trang, B. (2022). A co-citation and co-word analysis of social entrepreneurship research. Journal of Social Entrepreneurship, 13(3), 324-339.
Van Eck, N., & Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. scientometrics, 84(2), 523-538.
Van Eck, N. J., & Waltman, L. (2014). Visualizing bibliometric networks. In Measuring scholarly impact: Methods and practice (pp. 285-320). Cham: Springer International Publishing.
Wiklund, J., Nikolaev, B., Shir, N., Foo, M. D., & Bradley, S. (2019). Entrepreneurship and well-being: Past, present, and future. Journal of business venturing, 34(4), 579-588.
Yadav, S. K., Borgohain, D. J., & Verma, M. K. (2022). Global Research Trends in “Big Data” during 2012-21: A Data Mining based on Scientometric Tools.
Zupic, I., & Čater, T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational research methods, 18(3), 429-472.