روندهای پژوهش در بهزیستی کارآفرینانه: یک مطالعه بیبلیومتریک
محورهای موضوعی : کارآفرینی
لیلا میوه چی
1
,
حمیده رشادت جو
2
,
حسین وظیفه دوست
3
1 - دانشجوی دکتری کارآفرینی، گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بهزیستی کارآفرینانه , هم رخدادی واژگان , بیبلیومتریک , علم سنجی , ووس ویوور,
چکیده مقاله :
هدف : قابلیت تکنیک تحلیل هم رخدادی به عنوان یکی از روش های علم سنجی در شناسایی ساختار فکری دانش در یک حـوزة پژوهشـی و زیر مجموعه های آن حوزه می باشد. بنابراین هدف از این پژوهش، مطالعه و مصور سازی ساختار فکری دانـش در پژوهشهای جهانی بهزیستی کارآفرینانه با استفاده ازتکنیک تحلیل هم رخدادی می باشد. روش شناسی : این پژوهش براساس تکنیک هم رخدادی و مصور سازی و تحلیل شبکه انجام شده است و جامعه پژوهش را کلیه کلید واژگان مقالات حوزه موضوعی بهزیستی کارآفرینانه تشکیل می دهد که در بازه زمانی ۲۰۱۲-۲۰۲۳ در پایگاه اسکوپوس نمایه شده اند. از نرم افزار Excel، نرم افزار VOS Viewer برای ترسیم نقشه ها و نرم افزار Gephi برای تحلیل شبکه های اجتماعی بر اساس شاخص های مرکزیت استفاده شد. یافته ها : تحلیل داده ها نشان داد که در حوزه بهزیستی کارآفرینانه طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۳ در مجموع ۶۱ مقالات علمی،کنفرانسی و مروری در این حوزه در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است. نتایج ۶ خوشه موضوعی را شناسایی نمودند که شامل بهزیستی، کارآفرینی، بهزیستی کارآفرینانه، کارآفرین ها، اشتیاق کارآفرینانه و انسان است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش ساختار موضوعی شکل گرفته در تحقیقات بهزیستی کارآفرینانه را نشان می دهد بطوریکه محققان و علاقمندان به این حوزه را قادر می نماید تا با آگاهی در این حوزه پیش رفته و پژوهشهای خویش را در راستای مباحث جاری هدایت نموده و همچنین به سیاست گذاران و متخصصان برای ورود به این حوزه کمک می نماید.
Purpose: the ability of co-occurrence analysis techniques is as one of the scientometrics methods in identify the intellectual structure of knowledge in a research field and its sub-groups. Therefore, the aim of this study is to research and visualize the intellectual structure of knowledge in global entrepreneurial well-being studies using co-occurrence analysis techniques. Methodology: this research has been performed based on co-occurring technique and visualization and network analysis, and the research community is formed all the keywords of articles in the subject area of entrepreneurial well-being, indexed in the Scopus database in the period 2012-2023. Excel software, VOSViewer software was used to draw maps, and Gephi software was used to analyze social networks based on centrality indicators. Findings: data analysis showed that in the field of entrepreneurial well-being between 2012 and 2023, a total of 61 original papers, conferences and reviews in this field were indexed in the Scopus database. The results identified six thematic clusters that include well-being, entrepreneurship, entrepreneurial well-being, entrepreneurs, entrepreneurial passion and human. Conclusion: the results of this study show the thematic structure formed in entrepreneurial well-being research so that it enables researchers and those interested in this field to move forward with awareness in this field and guide their research in the direction of current topics, as well as helping policy makers and professionals to enter this field.
دولت زارعی, فرجی, امید, ایزدپور, & یونسی مطیع. (2022). بررسی ساختار مفهومی پژوهشهای مسئولیت اجتماعی شرکتی از طریق تجزیهوتحلیل همواژگانی. مجله علمی, 9(3), 381-406.
صدیقی، مهری. (1393). بررسی کاربرد روش تحلیل هم رخدادی واژگان در ترسیم ساختار حوزه های علمی (مطالعه موردی: حوزه اطلاع سنجی). پردازش و مدیریت اطلاعات (علوم و فناوری اطلاعات)، 30(2)، 373-396. SID. https://sid.ir/paper/131088/fa.
کفشدوز محمدی, حسینی نیا, میگون پوری, & وظیفه دوست. (2021). علمسنجی و ارائه مسیر پژوهشهای آتی توسعه اکوسیستم کسب و کارهای استارتآپی. پژوهش نامه علم سنجی, 7(2), 51-76.
مکی زاده, & ابراهیمی. (2018). ترسیم نقشه ی علمی حوزه ی موضوعی مدیریت ریسک در پایگاه نمایه ی استنادی علوم ایران (ISC). مدیریت بحران, 6(2), 105-117.
Bai, Y., & Li, H. (2022). Mapping the evolution of e-commerce research through co-word analysis: 2001–2020. Electronic Commerce Research and Applications, 55, 101190.
Contreras-Barraza, N., Espinosa-Cristia, J. F., Salazar-Sepulveda, G., Vega-Muñoz, A., & Ariza-Montes, A. (2021). A scientometric systematic review of entrepreneurial wellbeing knowledge production. Frontiers in Psychology, 12, 641465.
Kılıç, M., & Uyar, A. (2022). Thematic structure of accounting research by co-word analysis. International Journal of Bibliometrics in Business and Management, 2(1), 1-41.
Ma, Guoxin & Olayinka, Olaleye. (2019). A Systematic Literature Review on Entrepreneurship for Well-Beiing. Asian Social Science and Humanities Research Journal (ASHREJ). 1. 38-46. 10.37698/ashrej.v1i1.5.
Pham, X. L., Nguyen, P. M. B., & Truong, G. N. T. (2022). A Co-Word and Co-Citation Analysis of Digital Marketing Research. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology (IJSSMET), 13(1), 1-20.
Sánchez-García, J. C., Vargas-Morúa, G., & Hernández-Sánchez, B. R. (2018). Entrepreneurs' well-being: a bibliometric review. Frontiers in psychology, 9, 1696.
Sedighi, M. (2015). Using of co-word analysis method in mapping of the structure of scientific fields (case study: The field of Informetrics). Iranian Journal of Information Processing and Management, 30(2), 373-396.
Sohaili F, Shaban A, Khase A. Intellectual Structure of Knowledge in Information Behavior: A Co-Word Analysis. تعامل انسان و اطلاعات 2016; 2 (4) URL: http://hii.khu.ac.ir/article-1-2446-en.html
Taqi, M., Gurkaynak, N., & Gencer, M. (2019). Marketing concept evolution: A bibliometrics co-occurrence analysis.
Tan Luc, P., Xuan Lan, P., Nhat Hanh Le, A., & Thanh Trang, B. (2022). A co-citation and co-word analysis of social entrepreneurship research. Journal of Social Entrepreneurship, 13(3), 324-339.
Van Eck, N., & Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. scientometrics, 84(2), 523-538.
Van Eck, N. J., & Waltman, L. (2014). Visualizing bibliometric networks. In Measuring scholarly impact: Methods and practice (pp. 285-320). Cham: Springer International Publishing.
Wiklund, J., Nikolaev, B., Shir, N., Foo, M. D., & Bradley, S. (2019). Entrepreneurship and well-being: Past, present, and future. Journal of business venturing, 34(4), 579-588.
Yadav, S. K., Borgohain, D. J., & Verma, M. K. (2022). Global Research Trends in “Big Data” during 2012-21: A Data Mining based on Scientometric Tools.
Zupic, I., & Čater, T. (2015). Bibliometric methods in management and organization. Organizational research methods, 18(3), 429-472.