توسعه کارآفرینی در آموزش عالی در افق 1440 با رویکرد پاسخگویی اجتماعی و آینده پژوهی
الموضوعات :
وحیدرضا میرابی
1
(گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران)
محبوبه پرگو
2
(گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران)
حمیده رشادت جو
3
(گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران)
حسین وظیفه دوست
4
(گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: : توسعه کارآفرینی, پاسخگویی اجتماعی, آیندهپژوهی, آموزش عالی,
ملخص المقالة :
مهارت های کارآفرینی به عنوان سازوکار مهم توسعه کارآفرینی تلقی میشود. یکی از پیش شرطهای توسعه ملی، توسعه علمی و پژوهشی است که در این میان آموزش عالی نقش اصلی در این توسعه را دارد و بدون آن نمیتوان از نشو و نمای علمی صحبت کرد. از این رو دانشگاهها به عنوان برج فرماندهی علمی و فکری جامعه نقش و کارکردی اساسی و بیبدیل دارند. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها، کمی میباشد. جامعه آماری 75 نفر از اساتید، متخصصان و خبرگان حوزه کارآفرینی در دانشگاههای آزاد اسلامی میباشد که 63 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای انجام تجزیه و تحلیل از نرم افزار PLS و SPSS استفاده شد. براین اساس به منظور بررسی پایایی مدل اندازهگیری پژوهش، به بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که روابط همخطی بین متغیرها مورد تایید قرار گرفته است و با توجه به افزایش نرخ تغییر و ظهور عصر دانش، موج آیندهپژوهی در نهادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فنّاوری، گسترش یافته و همسو با تحولات جامعه و به منظور خلق آیندۀ مطلوب و سیاستگذاری و برنامهریزی بلندمدت نظام دانشگاهی، آیندهپژوهی در آموزش عالی، ضرورت پیدا کرده است.
.
_||_.