توسعه کارآفرینی در آموزش عالی در افق 1440 با رویکرد پاسخگویی اجتماعی و آینده پژوهی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیوحیدرضا میرابی 1 , محبوبه پرگو 2 , حمیده رشادت جو 3 , حسین وظیفه دوست 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 - گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: : توسعه کارآفرینی, پاسخگویی اجتماعی, آیندهپژوهی, آموزش عالی,
چکیده مقاله :
مهارت های کارآفرینی به عنوان سازوکار مهم توسعه کارآفرینی تلقی میشود. یکی از پیش شرطهای توسعه ملی، توسعه علمی و پژوهشی است که در این میان آموزش عالی نقش اصلی در این توسعه را دارد و بدون آن نمیتوان از نشو و نمای علمی صحبت کرد. از این رو دانشگاهها به عنوان برج فرماندهی علمی و فکری جامعه نقش و کارکردی اساسی و بیبدیل دارند. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها، کمی میباشد. جامعه آماری 75 نفر از اساتید، متخصصان و خبرگان حوزه کارآفرینی در دانشگاههای آزاد اسلامی میباشد که 63 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای انجام تجزیه و تحلیل از نرم افزار PLS و SPSS استفاده شد. براین اساس به منظور بررسی پایایی مدل اندازهگیری پژوهش، به بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که روابط همخطی بین متغیرها مورد تایید قرار گرفته است و با توجه به افزایش نرخ تغییر و ظهور عصر دانش، موج آیندهپژوهی در نهادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فنّاوری، گسترش یافته و همسو با تحولات جامعه و به منظور خلق آیندۀ مطلوب و سیاستگذاری و برنامهریزی بلندمدت نظام دانشگاهی، آیندهپژوهی در آموزش عالی، ضرورت پیدا کرده است.
Entrepreneurial skills are considered as an important mechanism of entrepreneurship development. One of the preconditions for national development is scientific and research development, in which higher education has a major role in this development, and without it, we can not talk about scientific development. Therefore, universities have a fundamental and irreplaceable role and function as the scientific and intellectual command tower of the society. This research is practical in terms of purpose and quantitative in terms of data collection method. The statistical population is 75 professors, specialists and experts in the field of entrepreneurship in Islamic Azad universities, of which 63 were selected as a sample by simple random sampling. PLS and SPSS software were used for analysis. Therefore, in order to evaluate the reliability of the research measurement model, factor load coefficients, Cronbach's alpha coefficients and combined reliability, convergent validity and divergent validity were used. The results show that the linear relationships between the variables have been confirmed and due to the increasing rate of change and emergence of the knowledge age, the wave of future research in political, economic, social and technological institutions has expanded and is in line with societal developments to create the future. Desirable and long-term policy-making and planning of the university system, the future of research in higher education, has become necessary.
.
_||_.