شناسایی و تبیین مؤلفه های بهسازی دانشجو و ارائه مدل مربوط به آن در دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتپریا پرباران 1 , حمیده رشادت جو 2 , کامران محمدخانی 3 , عادل فاطمی 4
1 - دانشجوی رشته مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحدعلوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم وتحقیقات تهران
3 - دانشیار، گروه آموزشی مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه آموزشی آمار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: بهسازی آموزشی, بهسازی دانشجو, بهسازی اجتماعی, بهسازی فردی, دانشگاه آزاد اسلامی,
ملخص المقالة :
زمینه: بهسازی دانشجو، روشی است که یک دانشجو رشد و پیشرفت میکند و یا قابلیتهای رشد و تکامل خود را بهعنوان نتیجه ثبتنام در یک مؤسسه آموزش عالی افزایش میدهد.هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت بهسازی دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سنندج بود.روش تحقیق: این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و روش اجرای این پژوهش در ابتدا استفاده از روش پژوهش کیفی و بُعد کمی یا روش آمیخته و ازنظر نحوه اجرا توصیفی- پیمایشی بود. در بخش کیفی جامعه موردمطالعه، صاحبنظران در زمینه بهسازی دانشجو با روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری (۱۴) نفر و در بخش کمی جامعه موردنظر شامل، کلیه دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سنندج به تعداد ۱۵۰۰ نفر در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بود.یافتهها: نتایج آزمون نشان داد از دیدگاه پاسخدهندگان، توجه به ابعاد آموزشی، فردی، اجتماعی، پژوهشی، ایجاد اشتغال پایدار برای خود و دیگران در دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سنندج در حد متوسط به سمت ضعیف است و تفاوت آماری معناداری بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب وجود دارد.نتیجهگیری: این پژوهش به ارائه پیشنهادهای کاربردی پرداخته است و درجه تناسب مدل مفهومی نیز با توجه به فلسفه، اهداف، مبانی نظری، ابعاد و مؤلفهها، سازوکار اجرایی، فرآیند اجرایی، نظام بازخورد و ارزیابی در سطح ۹۵% اطمینان مورد تأیید قرار گرفت.
شادفر، حوریه، لیاقت، محمدجواد، شریف، محمدجواد (۱۳۹۰). بررسی میزان انطباق برنامه درسی رشته مدیریت و برنامهریزی آموزشی با نیازهای دانشجویان. از: فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی. شماره ۶۲. صص ۱۴۶-۱۲۳.
محمدی، علی، محمدی، جمشید (۱۳۹۲). ادراک دانشجویان از محیط یادگیری و آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان. از: مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی. شماره ۱۱. دوره ۶.
برزگربفرویی، کاظم و سعدی پور، اسماعیل، ابراهیمی قوام، صغری و فرخی، نورعلی (۱۳۹۱). ارائه مدلی برای عملکرد شیمی دانش آموزان، بر اساس باورهای معرفتشناختی، ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا و راهبردهای انگیزشی و شناختی سطح بالا. روانشناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی), ۸ (۲۶). ۲۱۱- ۱۷۸.
محمدی، رضا. فتحآبادی، جلیل. پرند، کورش (۱۳۸۷). ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی. سازمان سنجش آموزش کشور.
احمدآبادی، آرزو ،کرمی، مرتضی، آهنچیان، محمدرضا (۱۳۹۴). بهسازی سازمانی عامل مهم توسعه اعضای هیئتعلمی در مؤسسات آموزش عالی. دانشگاه تبریز. صص ۵-۱.
قورچیان، نادر قلی. افتخار زاده، سید فرهاد (۱۳۸۵). ارائه مدلی جهت تربیت شهروند حرفهای در نظام آموزش عالی کشور در هزاره سوم. مجله علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت. شماره ۷۰. صص ۸۰-۶۷.
امانزاده بنه، آمنه و نعمان اف، منصور (۱۳۹۳). تأثیر آموزش مبتنی بر مبانی فنآوریهای نوین آموزشی بر مهارتهای زندگی دانشجویان دانشگاههای استان مازندران. از: فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال چهارم. شماره سوم.
اکبری، مرتضی، حسینی، سیدمحمود، حجازی، سیدیوسف، رضوانفر، احمد (۱۳۹۳). تحلیل سازوکارهای بهبود توسعه منابع انسانی: مطالعه اعضای هیئتعلمی دانشکدههای کشاورزی. از: مدیریت دولتی. دوره ۶. شماره ۱.
صدری دمیرچی، اسماعیل و کریمیان پور، غفار و جلیلیان، سهیلا (۱۳۹۶). پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و سرسختی روانشناختی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی), ۱۰ (۵), ۳۶۴-۳۷۴.
ماهنامه مدت، دوماهنامه خبری دانشگاه تهران پیاپی ۷۱ (مهر و آبان ۱۳۸۸).۸۸ صفحه، تاریخ انتشار: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰.
_||_Demirören, M. (2008). Perceptions of Students in Different Phases of Medical Education of Educational Environment: Ankara University Faculty of Medicine. Medical Education Online, 13. doi: 10٫3885/meo.2008.res267.
Days kate. (2009). Creating and sustaining effective learning environments AISHE- journal. 1 (1): 1-13.
Sweeney J, Sorensen C, Kemis M. Partnersin education studentsurvey: Middle/highschool. Sacramento City, CA: Sacramento City Unified School District.1994.
Bernardin,H. John (2003). "Human Resource Management: An Experiential Approach". McGraw-Hill/Irwin, 2003 - Business & Economics - 630 pages.
Jackson, S.E. Hitt, M.A. (2003). The Knowledge based Approach to sustainable competitive advantage. Jossy- Bass.
Junpeng, P., & Tungkasamit, A. (2014). The Continuing Professional Development of the Assessment through Research-based Learning in Higher Education of Thailand. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 143, 737–742. doi:10٫1016/j.sbspro.2014.07.474
Navasa, Madel Carmen Ortega. (2014). The improvement of employability among Higher education students.: The Use of emotional intelligence as an educational strategy. Elsevier. Procedia- social and Behavioral sciences.139.
Reid, K. M., Reynolds, R. E., & Perkins-Auman, P. G. (2014). College First-Year Seminars: What are We Doing, What Should We Be Doing? Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 16(1), 73–93. doi:10٫219/cs.16٫1.d.
Jenkins-Guarnieri, M. A., Horne, M. M., Wallis, A. L., Rings, J. A., & Vaughan, A. L. (2015). Quantitative Evaluation of A First Year Seminar Program. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 16(4), 593–606. doi:10٫219/cs.16٫4.f.
Fruiht, veronica, M. (2015). Supportive others in the lives of college students and their relevance to hope. SAGE.