هدف: قوه قضائیه نقش قابل توجهی در فرآیند اجرای خطمشی ایفا میکند، با توجه به رسالت دستگاه قضا و شرایط حاکم بر کشور، اجرای خطمشیها در این قوه اهمیت ویژهای دارد. هدف این تحقیق، ارائه الگوی بومی اجرای خطمشیهای قضائی: با استفاده از کاربست تحلیل مضمون و تکنیک دلفی فازی چکیده کامل
هدف: قوه قضائیه نقش قابل توجهی در فرآیند اجرای خطمشی ایفا میکند، با توجه به رسالت دستگاه قضا و شرایط حاکم بر کشور، اجرای خطمشیها در این قوه اهمیت ویژهای دارد. هدف این تحقیق، ارائه الگوی بومی اجرای خطمشیهای قضائی: با استفاده از کاربست تحلیل مضمون و تکنیک دلفی فازی است.روش پژوهش: در این پژوهش، در بخش کیفی پژوهش با استفاده ازمصاحبههای نیمه ساختار یافته عمیق با خبرگان قوه قضائیه اطلاعات لازم جمع آوری و با هدف استخراج عناصر و اجزای مدل، این اطلاعات بر اساس روش تحلیل مضمون در سه سطح پایه، سازمان دهنده و فراگیر کد گذاری شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان مسلط بر اجرای خطمشی شامل 26 نفر میشود. نمونه گیری به صورت هدفمند و برای غربالگری و اعتباریابی شبکه مضامین ازسه دور تکنیک دلفی فازی استفاده شده است.یافته ها: تحلیل دادهها در نهایت به احصای153 مضمون پایه، 36 مضمون سازمان دهنده، 8 مضمون فراگیر و شکل گیری الگوی نظری انجامید.نتایج: نتایج نشان میدهد حکمرانی شبکهای قضائی، سیاستهای اجرا، شهروندان، ویژگی شخصی قضات، ساختار اجرا، بازیگران اجرا، توانمند سازی کارکنان و مبانی فرهنگی و دینی عوامل موثر در الگویی بومی اجرای خطمشیهای قضایی در دستگاه قضا هستند.واژگان کلیدی: اجرا، خطمشی، خطمشیهای قضائی، قوه قضائیه، مضمون، دلفی فازی.
پرونده مقاله
زمینه: بهسازی دانشجو، روشی است که یک دانشجو رشد و پیشرفت میکند و یا قابلیتهای رشد و تکامل خود را بهعنوان نتیجه ثبتنام در یک مؤسسه آموزش عالی افزایش میدهد.هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت بهسازی دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سنندج بود.روش تحقیق: این تحقیق ازنظر ه چکیده کامل
زمینه: بهسازی دانشجو، روشی است که یک دانشجو رشد و پیشرفت میکند و یا قابلیتهای رشد و تکامل خود را بهعنوان نتیجه ثبتنام در یک مؤسسه آموزش عالی افزایش میدهد.هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت بهسازی دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سنندج بود.روش تحقیق: این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و روش اجرای این پژوهش در ابتدا استفاده از روش پژوهش کیفی و بُعد کمی یا روش آمیخته و ازنظر نحوه اجرا توصیفی- پیمایشی بود. در بخش کیفی جامعه موردمطالعه، صاحبنظران در زمینه بهسازی دانشجو با روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری (۱۴) نفر و در بخش کمی جامعه موردنظر شامل، کلیه دانشجویان سال آخر مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سنندج به تعداد ۱۵۰۰ نفر در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بود.یافتهها: نتایج آزمون نشان داد از دیدگاه پاسخدهندگان، توجه به ابعاد آموزشی، فردی، اجتماعی، پژوهشی، ایجاد اشتغال پایدار برای خود و دیگران در دانشگاه آزاد اسلامی- واحد سنندج در حد متوسط به سمت ضعیف است و تفاوت آماری معناداری بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب وجود دارد.نتیجهگیری: این پژوهش به ارائه پیشنهادهای کاربردی پرداخته است و درجه تناسب مدل مفهومی نیز با توجه به فلسفه، اهداف، مبانی نظری، ابعاد و مؤلفهها، سازوکار اجرایی، فرآیند اجرایی، نظام بازخورد و ارزیابی در سطح ۹۵% اطمینان مورد تأیید قرار گرفت.
پرونده مقاله
زمینه: ریسک سقوط سهام همواره یکی از نگرانیهای سرمایهگذاران و سهامداران میباشد و به همین دلیل پژوهش حاضر به بررسی تأثیر اثربخشی مدیریت ریسک بر ریسک سقوط قیمت سهام با تأکید بر نقش مدیریت عمومی شرکت پرداخته است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روششناسی همبس چکیده کامل
زمینه: ریسک سقوط سهام همواره یکی از نگرانیهای سرمایهگذاران و سهامداران میباشد و به همین دلیل پژوهش حاضر به بررسی تأثیر اثربخشی مدیریت ریسک بر ریسک سقوط قیمت سهام با تأکید بر نقش مدیریت عمومی شرکت پرداخته است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی بوده و از بعد روششناسی همبستگی از نوع علّی (پس رویدادی) بوده است.هدف پژوهش: هدف پژوهش بررسی اثربخشی مدیریت ریسک با نقش تعدیلکننده مدیریت عمومی بر ریسک سقوط قیمت سهام در شرکت های پدیرفته شده ی بورس اوراق بهادار تهران است.روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش کلیه شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده که به اعمال محدودیتها و روش نمونهگیری حذف سیستماتیک و با توجه به اینکه یکی از معیارهای اثربخشی مدیریتی ریسک حقالزحمه حسابرسی میباشد و برخی از شرکتها میزان حقالزحمه را افشا نکردهاند بنابراین تعداد 86 شرکت بهعنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شدند و در دوره زمانی 1390 تا 1398 موردتحقیق قرار گرفتند. روش مورداستفاده جهت جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای بوده و دادههای مربوط برای اندازهگیری متغیرها از سایت کدال و صورتهای مالی شرکتها جمعآوریشده و در نرم افزار اکسل محاسبات اولیه صورت گرفت سپس فرضیههای پژوهش با استفاده از روش رگرسیون چندگانه و آماره تی و با نرمافزار ایویوز مورد آزمون قرار گرفتند.یافتهها: با توجه به نتایج حاصل از تخمین نهایی فرضیه اول پژوهش بیان شد که با افزایش اثربخشی مدیریت ریسک، ریسک سقوط قیمت سهام شرکت کاهش یافته و احتمال سقوط ناگهانی قیمت سهام کنترل میگردد و با توجه به نتایج حاصل از فرضیه دوم پژوهش بیان شد که مدیریت عمومی بررابطه اثربخشی مدیریت ریسک و کاهش سقوط قیمت سهام تاثیر معناداری دارد.نتیجهگیری: با توجه به تایید نقش مدیریت ریسک و مدیریت عمومی بر ریسک سقوط قیمت سهام می توان بیان کرد که سرمایه گذاران جهت کاهش ضررهای احتمالی در انتخاب سبد سرمایه گذاری خود کمیته مدیریت ریسک شرکت ها و مالکیت عمومی آن ها را مد نظر قرار دهند.
پرونده مقاله
زمینه: امروزه همه اندیشمندان و صاحبنظران به ضرورت وجودی سازمانهای تربیتی و اولویت آموزش و پرورش نسبت به دیگر فعالیتهای اجتماعی رسیده اند. از آنجایی که خطمشیها نقشه راه و الگوی عمل حاکمیت وسازمانهای تابعه محسوب میشوند، لذا اجرای درست خطمشیهای آموزش و پرورش برای د چکیده کامل
زمینه: امروزه همه اندیشمندان و صاحبنظران به ضرورت وجودی سازمانهای تربیتی و اولویت آموزش و پرورش نسبت به دیگر فعالیتهای اجتماعی رسیده اند. از آنجایی که خطمشیها نقشه راه و الگوی عمل حاکمیت وسازمانهای تابعه محسوب میشوند، لذا اجرای درست خطمشیهای آموزش و پرورش برای دست یابی به اهداف تعیین شده از اهمیت بسزایی برخوردار است.هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل اجرای خطمشیهای وزارت آموزش و پرورش با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری انجام پذیرفت.روش ها: این پژوهش از نظر روش آمیخته، بر مبنای پژوهشهای کیفی و کمی و از نوع پژوهشهای قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان وزارت آموزش و پرورش هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 36 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود دادههای پژوهش با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری تحلیل شد.یافته ها: مهمترین یافتههای پژوهش عبارتند از: تدوین خطمشیهای پایدارمنطبق بر واقعیات ومتناسب زمان؛ تدوین خطمشیهای انگیزه ساز و اهتمام به مشارکت ذینفع گرا؛ سنجش وارزیابی مدام؛ کفایت منابع و مشارکت عملی همه ی بخشهای تخصصی و عمومینتیجه گیری: لزوم تدوین خطمشیهای پایدارمنطبق برواقعیات، متناسب زمان وذینفع گرا با بهره گیری ازتکنولوژی را میتوان مهمترین عامل اجرای بهینه خطمشیهای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفت.
پرونده مقاله
زمینه: تامین اجتماعی یکی از مهم ترین شاخصهای توسعه اجتماعی واقتصادی یک کشوروامنیت ملی در گرو پایداری وصیانت از منابع این صندوق است.تخلفات بیمهای از مهمترین تهدیدات این سازمان به حساب میآیدوآن را به یک مسأله اجتماعی بدل کرده است.هدف: بررسی تأثیر سرمایههای اجتماعی، فر چکیده کامل
زمینه: تامین اجتماعی یکی از مهم ترین شاخصهای توسعه اجتماعی واقتصادی یک کشوروامنیت ملی در گرو پایداری وصیانت از منابع این صندوق است.تخلفات بیمهای از مهمترین تهدیدات این سازمان به حساب میآیدوآن را به یک مسأله اجتماعی بدل کرده است.هدف: بررسی تأثیر سرمایههای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر گرایش کارفرمایان به تخلفات بیمهای در حوزه کار و شغل استان اصفهان.روش: از لحاط هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی-پیماشی، ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته، براساس پرسشهای پنج گزینهای بود. جامعه آماری کلیه کارفرمایان استان اصفهان (n=105777) و براساس فرمول کوکران در سطح خطای 5 درصد و جامعه نمونه382 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده بدون جایگزین برآورد شد، برای بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنف و برای آزمون فرضیه ها، مدلهای رگوسیونی با استفاده از نرم افزار Amos 24، انجام شد.یافتهها: بر اساس نتایج تحقیق، 33 ٪ واریانس متغیر وابسته (گرایش به تخلفات بیمه ای) توسط متغیر مستقل (سرمایه اجتماعی)، 18٪ توسط متغیر مستقل (سرمایه فرهنگی) و 2٪ توسط متغیر مستقل (سرمایه اقتصادی) تبیین شده است.نتیجه گیری: سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی بر گرایش به تخلفات بیمهای کارفرمایان مؤثر ولی سرمایه اقتصادی مؤثر نیست.
پرونده مقاله
زمینه و هدف : هدف تحقیق تبیین الگوی شکل گیری سیستم ها با عملکرد بالا با رویکرد کاهش بطالت اجتماعی در سازمانهای دولتی است که به احیای موضوع بطالت اجتماعی در نظام اداری کشور پرداخته است. روش ها: روش پژوهش ترکیبی متوالی- اکتشافی است. یعنی ابتدا رهیافت کیفی و سپس رهیافت کم چکیده کامل
زمینه و هدف : هدف تحقیق تبیین الگوی شکل گیری سیستم ها با عملکرد بالا با رویکرد کاهش بطالت اجتماعی در سازمانهای دولتی است که به احیای موضوع بطالت اجتماعی در نظام اداری کشور پرداخته است. روش ها: روش پژوهش ترکیبی متوالی- اکتشافی است. یعنی ابتدا رهیافت کیفی و سپس رهیافت کمی استفاده شده است. روش بخش کیفی تحلیل مضمون و جامعه آماری آن خبرگان علمی آشنا به موضوع که شامل اساتید و پژوهشگران حوزه مدیریت دولتی می باشد و برای نمونهگیری از روش نمونه گیری هدفمند و جهت تعیین کفایت نمونهگیری از معیار اشباع نظری استفاده شده است. در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده و جامعه آماری آن شامل خبرگان اجرائی یا تجربی (مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد) می باشد. روش نمونهگیری خوشهای بوده وبافرمول کوکران تعداد نمونه تعیین شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که الگوی سیستمهای کاری با عملکرد بالا در سازمانهای دولتی ایران دارای چهار تم اصلی رویههای کاری با عملکرد بالا، نتایج، شرایط واسطهای و بستر مطالعه است.نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه های تحقیق نشان دادند که زمینه و بافت شکلگیری عملکرد بالا با رویکرد کاهش بطالت اجتماعی شامل رویههای کاری با عملکرد بالا ، شرایط بستر و شرایط واسطه ای است.
پرونده مقاله
زمینه : مدیریت عملکرد در سازمان های دولتی می تواند اساس برنامه ریزی نظام اداری کشور بوده و چارچوب اجتماعی در این حوزه می تواند رسالت ارائه کیفیت خدمات و سرآمدی پاسخگویی را در این حوزه بیش از پیش پویا نماید. هدف: ارائه الگوی مدیریت عملکرد با خط و مشی رویکرد اجتماعی بوده چکیده کامل
زمینه : مدیریت عملکرد در سازمان های دولتی می تواند اساس برنامه ریزی نظام اداری کشور بوده و چارچوب اجتماعی در این حوزه می تواند رسالت ارائه کیفیت خدمات و سرآمدی پاسخگویی را در این حوزه بیش از پیش پویا نماید. هدف: ارائه الگوی مدیریت عملکرد با خط و مشی رویکرد اجتماعی بوده است. روش : پژوهش از نظر هدف، توسعهای و از نظر روش آمیخته (کیفی و کمی) از نوع تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی بود. در بخش کیفی نمونه گیری نظری از متون مرتبط با حوزههای اجتماعی سازمان بهره گرفته شد. روش گرد آوری اطلاعات در بخش کیفی از روش پیمایشی با رویکرد کدگذاری باز، محوری و گزینشی بهره و با استفاده از روش کمی تم بندی متون انجام گردید. در بخش کمی به روش پیمایشی با رویکرد توزیع پرسشنامه بود. در فاز کیفی تعیین روایی از مدل لاوشه بهره گرفته شد، یافته ها : در فاز کمی تعیین روایی صوری پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و اساتید انجام شد. جهت تعیین پایایی ازضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 22 و smart- PLS صورت گرفت. نتیجه گیری : الگوی مدیریت عملکرد اجتماعی سازمان های دولتی در 10بعد ، 39 مولفه و 136 شاخص ارائه گردید.
پرونده مقاله
زمینه و هدف: پارادایم فناوری اطلاعات را میتوان چشم اندازی دانست که در آن فن آوریهای نوین اطلاعات وارتباطات و جنبشهای اجتماعی به صورت پیوستهایی بر یکدیگر تأثیر میگذارند و از یکدیگر نیز تأثیر میپذیرند که این موضوع میتواند منجر به تغییر فرهنگ شهروندی گردد. هدف از ای چکیده کامل
زمینه و هدف: پارادایم فناوری اطلاعات را میتوان چشم اندازی دانست که در آن فن آوریهای نوین اطلاعات وارتباطات و جنبشهای اجتماعی به صورت پیوستهایی بر یکدیگر تأثیر میگذارند و از یکدیگر نیز تأثیر میپذیرند که این موضوع میتواند منجر به تغییر فرهنگ شهروندی گردد. هدف از این مطالعه ارائه مدل خط مشی گذاری مدیریت شبکههای اجتماعی با تاکید بر فرهنگ شهروندی است.روش تحقیق: این تحقیق از جمله تحقیقات بنیادی است و از روش آمیخته استفاده شده است؛ که در راستای اجرای بخش کیفی از مقالات و در راستای بخش کمی از پرسشنامه بهره برده شده است.در بخش کیفی از طریق تکنیک داده بنیان و بررسی مقالات فارسی و انگلیسی بعد از سالهای 1393 و 2015 تا 2020 در راستای مولفههای تحقیق مدل نظری استخراج گردید و از طریق استفاده از نرمافزار MAXQDA به دستهبندی نظرات و کدگذاری دادهها پرداخته شد در بخش کمی هم با استفاده از روشهای آماراستنباطی و توزیع پرسشنامه به ارزیابی و ارائه مدل نهایی پرداخته شد. یافته ها: مولفههای اصول استفاده از شبکههای اجتماعی، ویژگیهای فردی، ارتباطات، مزایای به کارگیری شبکههای اجتماعی و نهایتا ویژگیهای شبکههای اجتماعی در رابطه با متغیر شبکههای اجتماعی به دست آمده است و در رابطه با فرهنگ شهروندی مولفههای رفتارهای شهروندی، ابعاد قانونی شهروندی، ابعاد فرهنگ شهروندی و توسعه فرهنگ شهروندی به دست آمده است و بر همین مبنا و کدهای به دست آمده فرضیههای تحقیق تعیین شده و نهایتا پرسشنامه مربوطه تنظیم و در بخش کمی، بین شهروندان شهر تهران به تعداد 384 نفر توزیع گردید و با استفاده از روش رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است.نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که ویژگیهای افراد مبتنی بر تجربیات پیشین، سطح تحصیلات و آگاهی، ویژگیهای شخصیتی و خانوادگی و هم چنین فرهنگ استفاده از شبکههای اجتماعی تاثیر بسزایی بر فرهنگ شهروندی داشته و سایر ابعاد شبکههای اجتماعی نیز بر فرهنگ شهروندی تاثیر دارد.
پرونده مقاله
زمینه و هدف: هدف از این تحقیق ارائه مدل ارتقاء بهرهوری خدمات در سازمانهای عمومی با رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری، است. روش تحقیق: تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ روش استنتاج، توصیفی- پیمایشی و به لحاظ ماهیت دادهها، کیفی و کمی است. داد ها از پرسشنامه و مصاحبههای چکیده کامل
زمینه و هدف: هدف از این تحقیق ارائه مدل ارتقاء بهرهوری خدمات در سازمانهای عمومی با رویکرد مدلسازی ساختاری- تفسیری، است. روش تحقیق: تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ روش استنتاج، توصیفی- پیمایشی و به لحاظ ماهیت دادهها، کیفی و کمی است. داد ها از پرسشنامه و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 16 نفر از خبرگان حوزه بهرهوری در دانشگاه و مدیران سازمانهای دولتی استان تهران، به روش نمونهگیری نظری انجام شد. با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا و با کمک نرم افزار NVivo، در طی کدگذاری باز حدود 143 مورد در قالب 31 مقوله و 11 شاخص اصلی، دسته بندی شد. در ادامه، به منظور طراحی مدل ساختاری-تفسیری از روش ISM، استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان میدهد که مدل ارتقاء بهرهوری خدمات در سازمانهای عمومی، دارای پنج سطح است. کیفیت خدمات و قابلیت اطمینان سطح پنجم مدل را تشکیل داده و همانند سنگ زیربنای مدل عمل مینمایند. علاوه بر این، با توجه به تحلیل میک مک، کیفیت خدمات و قابلیت اطمینان به عنوان متغیرهای کلیدی (محرک) نیز شناخته شدند که بیشترین تاثیرگذاری و کمترین تأثیرپذیری بر سایر عوامل را دارا هستند.نتیجهگیری: با توجه به الگوی طراحیشده و به جهت ارتقاء بهرهوری خدمات، میتوان فعالیتهای سازماندهی نشده و غیرضروری را به سمت سوی فعالیتهای صحیح و کارآمد، هدایت نمود.
پرونده مقاله
زمینه: هوش سیاسی یکی از متغییرهایی است که میتواند به میزان بسیاری در روابط مدیران با اعضای سازمان و حل تعارضات نقش ایفا کند.هدف: بررسی تاثیر هوش سیاسی در انتخاب سبکهای مدیریت تعارض توسط مدیران شرکتهای خدمات مسافرت هوایی و گردشگری شهر تبریز بود.روش: از لحاظ هدف کاربردی چکیده کامل
زمینه: هوش سیاسی یکی از متغییرهایی است که میتواند به میزان بسیاری در روابط مدیران با اعضای سازمان و حل تعارضات نقش ایفا کند.هدف: بررسی تاثیر هوش سیاسی در انتخاب سبکهای مدیریت تعارض توسط مدیران شرکتهای خدمات مسافرت هوایی و گردشگری شهر تبریز بود.روش: از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از روش سرشماری بود. در بخش کیفی جامعه مورد مطالعه، صاحبنظران در این حوزه و در بخش کمی جامعه موردنظر شامل، کلیه مدیران شرکتهای خدمات مسافرت هوایی و گردشگری شهر تبریز به تعداد 220 نفر که دادههای جمع آوری شده با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری و از طریق آزمونهای آماری کولموگروف اسمیرنوف و پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد بین هوش سیاسی مدیران آژانسها و مدیریت تعارض آنها رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. همچنین بین هوش سیاسی مدیران آژانسها با مولفههای همکاری، رقابت، مصالحه و سازش رابطه مثبت معنیداری وجود دارد، ولی بین هوش سیاسی مدیران آژانسها با مولفه اجتناب رابطه معنیداری وجود ندارد و بین مولفههای بازیهای سیاسی، پویاییهای قدرت، شخصیت سیاسی، صداقت آشکار و تسخیر احساسات با مدیریت تعارض رابطه مثبت معنیداری وجود دارد.نتیجه گیری: در این میان، قوی ترین رابطه را سبک رقابت با هوش سیاسی نشان داده و بدان معناست که مدیران از سبک زورمدارانه در مدیریت تعارض استفاده و این کار اثر منفی بر جای خواهد گذاشت.
پرونده مقاله
زمینه و هدف: با توجه به تغییرات شگرف امروزی سازمانها نیز، ارائه راهبردهایی برای پیادهسازی الگوی طراحی شده الزامی است به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی دولت کارآفرین و حکمرانی خوب و ارائه راهبردهای پیادهسازی آن در دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.روش: ا چکیده کامل
زمینه و هدف: با توجه به تغییرات شگرف امروزی سازمانها نیز، ارائه راهبردهایی برای پیادهسازی الگوی طراحی شده الزامی است به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی دولت کارآفرین و حکمرانی خوب و ارائه راهبردهای پیادهسازی آن در دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی از نظر داده، اکتشافی و از نظر ماهیت، داده بنیاد خود ظهور است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از همه خبرگان حوزه با مدرک تحصیلی دکتری تخصصی رشته مدیریت دولتی- تصمیمگیری و خطمشیگذاری عمومی به تعداد 33 نفر میباشد، که با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند. ابزار سنجش پژوهش را فرم مصاحبه نیمه ساختار یافته (پژوهشگر ساخته) که بر اساس کدگذاری باز و محوری بدست آمده، تشکیل میدهد که فرم مزبور برای خبرگان ارسال و به مدد مصاحبه فن دلفی و بارش مغزی، خبرگان به اشباع نظری رسیدند.یافتهها: ابتدا با نظر خبرگان تعداد 2 بعد، 23 مؤلفه و 145 شاخص برای طراحی الگوی دولت کارآفرین و حکمرانی خوب نهایی شد و پس از مشخص نمودن ترتیب و اولویت قرار گرفتن آنها، الگوی مورد نظر تحقیق طراحی شد. سپس مصاحبه با خبرگان برای ارائه راهبردهای پیادهسازی آن در دولت مجدداً انجام شد تا با دستیابی به اشباع نظری، راهبردهای مورد نیاز تعیین و ارایه شوند.نتیجهگیری: در راستای پیادهسازی الگوی طراحی شده در دولت جمهوری اسلامی ایران، تعداد 23 راهبرد برای 11 مؤلفه در 2 بعد تعیین گردید که مهمترین راهبرد برای دستیابی به مقصود این پژوهش، تشویق کارآفرینی به صورت همه جانبه، کلنگر و پایدار و کم اهمیتترین راهبرد، بازتوزیع یکسان فرصتها و ظرفیتها در میان اقشار مختلف جامعه مشخص شدند.
پرونده مقاله