فهرست مقالات برحسب موضوع توسعه
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - تحلیلی بر سیاستهای حمایتی دولت های نهم تا دوازدهم در زمینه افزایش اشتغال و کاهش تورم در ایران
صغرا آزمایش آسیابسری مهرداد محمدیان نادر مطیع حق شناس محمد مهدی لبیبیاین پژوهش به بررسی تاثیر سیاستهای حمایتی دولتهای نهم تا دوازدهم بر پدیده فقر و فلاکت اقتصادی در استان گیلان پرداخته است. به منظور گردآوری دادهها از تکنیک مصاحبه و برای انتخاب موردها از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. فرایند مصاحبه با 37 مورد مصاحبه ادامه یافت. چکیده کاملاین پژوهش به بررسی تاثیر سیاستهای حمایتی دولتهای نهم تا دوازدهم بر پدیده فقر و فلاکت اقتصادی در استان گیلان پرداخته است. به منظور گردآوری دادهها از تکنیک مصاحبه و برای انتخاب موردها از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. فرایند مصاحبه با 37 مورد مصاحبه ادامه یافت. دادههای جمع آوری شده با نرم افزار MAXQDA تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل نشان میدهد که در حوزه ی سلامت دولت احمدی نژاد با محوریت پیشگیری و درمان در طرح پزشک خانواده، اشتغالزایی، برخوردار نمودن همه اقشار جامعه از دفترچه سلامت و تقلیل هزینههای درمان و دولت روحانی با ایجاد اصلاحات ساختاری در نظام بهداشت و درمان و فراهم نمودن زمینههای پوشش بیمهای گسترده گامهای مثبتی برداشته شده است. در حوزهی مسکن، احمدینژاد با مدیریت جامع توزیع مسکن بستر توسعه شهرسازی را فراهم کرده و موجب اشتغالزایی زیادی برای جوانان و افراد جویای کار شد. این درحالی است که در نتیجهی سیاستگذاریهای دولت روحانی، مشکلاتی همچون تشکیل حباب مسکن، کاهش میزان ساخت و سازها و همچنین تشدید مهاجرتهای داخلی در نتیجه از بین رفتن زمینههای اشتغال مشاهده میشود. دولت احمدینژاد با اعمال سیاستهای بازتوزیعی، طرح صندوق مهر امام رضا، طرح بنگاه های زودبازده، توزیع سهام عدالت و هدفمندسازی یارانه ها و دولت روحانی با گسترش چتر حمایتی برای مددجویان نهادهای دولتی تلاش کردند تا میزان احساس محرومیت نسبی را در میان اقشار مختلف جامعه کاهش بدهند. در حوزهی آموزش رشد نجومی تعداد مدارس غیر انتفاعی در دولتهای مذکور و ایجاد نابرابری آموزشی از مهمترین مقولههای احصاء شده میباشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - مروری بر عوامل سیستم های گزارشگری پایداری با رویکرد توسعه اقتصادی
سعید انورخطیبیدر دهه گذشته، استفاده از گزارشدهی پایداری به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط و گزارش عملکرد اهداف پایداری توسط شرکتها، منجر به آگاهی روزافزون از ارزش و توسعه آن در دنیای شرکتها شده است. بنابراین، بررسی این پدیده برای درک بهتر و شناسایی عناصر مشخصه آن حائز اهمیت است. چکیده کاملدر دهه گذشته، استفاده از گزارشدهی پایداری به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط و گزارش عملکرد اهداف پایداری توسط شرکتها، منجر به آگاهی روزافزون از ارزش و توسعه آن در دنیای شرکتها شده است. بنابراین، بررسی این پدیده برای درک بهتر و شناسایی عناصر مشخصه آن حائز اهمیت است. هدف این مطالعه بررسی سیستماتیک ادبیات برای ایجاد عناصر متمایز گزارش پایداری و ارائه یک چارچوب نظری کامل است که امکان طبقهبندی محرکهایی را که برای اتخاذ گزارش پایداری حیاتی هستند، فراهم میکند. از طریق تجزیه و تحلیل، عناصر مشخصه گزارش پایداری را در یک خلاصه همگن و مختصر توصیف می شود. محرک های حاصل، ممکن است نه تنها در زمینه گزارش های غیرمالی، بلکه در تشویق بازتاب های توسعه اقتصادی-تجاری کافی باشد که ممکن است الهام بخش مسیرهای تحقیقاتی جدید برای محققان در این زمینه باشد. واژههای کلیدی: نظریه مشروعیت، نظریه ذینفعان، نظریه نهادی، اطلاعات غیرمالی، گزارشگری پایداری، محرکهای نهادی،توسعه اقتصادی پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - بررسی رفتار زیست محیطی با تاکید بر سبک زندگی مصرف گرایی مادی (شهروندان شهر تهران )
فرزانه فرهادیان بابادی علیرضا محسنی تبریزی مصطفی ازکیااز آنجاییکه رفتار زیست محیطی متاثر از رفتار افراد جامعه است لذا بررسی سبک زندگی و چگونگی برخورد افراد جامعه با محیط زیست حائز اهمیت است، هدف اصلی این پژوهش، سنجش رفتار زیست محیطی با تاکید بر سبک زندگی از بعد مصرف گرایی مادی است ؛به همین دلیل چارچوب نظری تحقیق براساس نظر چکیده کاملاز آنجاییکه رفتار زیست محیطی متاثر از رفتار افراد جامعه است لذا بررسی سبک زندگی و چگونگی برخورد افراد جامعه با محیط زیست حائز اهمیت است، هدف اصلی این پژوهش، سنجش رفتار زیست محیطی با تاکید بر سبک زندگی از بعد مصرف گرایی مادی است ؛به همین دلیل چارچوب نظری تحقیق براساس نظریه وبلن می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه ساکنین هشت منطقه از شهر تهران که در دامنه سنی (18-60)سال واقع شده است، براساس فرمول کوکران 384 نفربه عنوان نمونه آماری بدست آمد اما با توجه به جمعیت زیاد جامعه آماری و با در نظر گرفتن داده های از دست رفته احتمالی حجم نمونه 810 نفر انتخاب شد. این تحقیق با رویکرد کمی و با روش پیمایش انجام و ابزار گرد آوری پرسشنامه است.یافته های پژوهش نشان بین سبک زندگی مصرفگرای مادی و رفتارهای زیست محیطی (حمایتگر، بیتفاوت و تخریبگر) رابطه وجود دارد.بین سن، جنس، تحصیلات، درآمد، پایگاه اجتماعی و اقتصادی رفتار زیست محیطی رابطه معنادار وجود دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - تحلیل جامعه شناختی حرفهای شدن و تغییرات سبک زندگی ورزشکاران( مورد مطالعه: فوتبالیست های حرفه ای)
سحر قربانعلی پور بهرام قدیمی اکبر افرینش خاکی دکتر علیرضا محسنی تبریزی زهرا علیپور درویشیهدف از این پژوهش تحلیل جامعه شناختی حرفه ای شدن و تغییرات سبک زندگی ورزشکاران (مورد مطالعه: فوتبالیست های حرفه ای) است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی است. روش انجام این پژوهش کیفی است که با نظریه داده بنیاد و رویکرد گلیزر انجام گرفته است، به این صورت که عوامل مست چکیده کاملهدف از این پژوهش تحلیل جامعه شناختی حرفه ای شدن و تغییرات سبک زندگی ورزشکاران (مورد مطالعه: فوتبالیست های حرفه ای) است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی است. روش انجام این پژوهش کیفی است که با نظریه داده بنیاد و رویکرد گلیزر انجام گرفته است، به این صورت که عوامل مستخرج شده از مصاحبه های انجام گرفته شده استخراج گردیده است. هدف استفاده از رهیافت تحقیق کیفی در مطالعه حاضر تحلیل جامعه شناختی اثرات حرفه ای شده بر سبک زندگی فوتبالیست های حرفه ای بود، که از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد، در این رابطه برای مصاحبه، یک پروتکل با توجه به مبانی نظری و پیشنه پژوهش تهیه گردید که مورد تایید اساتید و خبرگان حوزه در ابتدا قرار گرفت و در نهایت مصاحبه ها از فوتبالیست های که بصورت حرفه ای فوتبال را انجام داده و نظیر آقای علی دایی، علی کریمی، سردارآزمون و ... به عنوان افراد مصاحبه شوند بهره گرفته شد. اندازه نمونه در این پژوهش بر مبنای شاخص اشباع نظری برابر با 20 نفر بود. همچنین در این تحقیق جمع آوری اطلاعات به شکل کتابخانهای و میدانی انجام گرفت. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل مصاحبه های کیفی نشان داد که تاثیرات حرفه ای شدن بر سبک زندگی فوتبالیستهای حرفه ای از 132 کد باز تشکیل شده است و همچنین 12 مقوله محوری تشکیل شده است. در نهایت با توجه به نتایج می توان بیان کرد که حرفه ای شدن بر سبک زندگی فوتبالیست ها با توجه به محیطی که قرار دارند تاثیر گذار است و شیوه زندگی آنها را تغییر می دهد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - گفتمان کاوی الگوهای ذهنی کارکنان دانشگاههای ایلام در زمینه توسعه فرهنگی
یونس عزتی منصور حقیقتیان احمد مؤذنیاین مطالعه باهدف شناسایی الگوهای ذهنی کارکنان دانشگاههای ایلام در زمینه توسعه فرهنگی است. روش مطالعه، تلفیقی از روشهای (کیفی- کمی) است، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها کیفی، از نوع کیو هست. تالار گفتمان پژوهش را 14 نفر از کارکنان و مدیران سازمانهای دول چکیده کاملاین مطالعه باهدف شناسایی الگوهای ذهنی کارکنان دانشگاههای ایلام در زمینه توسعه فرهنگی است. روش مطالعه، تلفیقی از روشهای (کیفی- کمی) است، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها کیفی، از نوع کیو هست. تالار گفتمان پژوهش را 14 نفر از کارکنان و مدیران سازمانهای دولتی (فرهنگ و ارشاد، استانداری، آموزش پرورش) و اساتید دانشگاههای استان ایلام دارای پیشینه مطالعه درزمینهی توسعه تشکیل دادهاند. نمونه آماری پژوهش شامل 21 نفر از کارکنان دانشگاههای ایلام بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. بر اساس مصاحبههای انجامشده، تعداد 49 گزاره کیو استخراج شد که در قالب یک پرسشنامه متشکل از 49 کارت و یک نمودار کیو در اختیار جامعه آماری قرار گرفت. بر اساس یافتههای بهدستآمده از تحلیل عاملی اکتشافی 6 گونه ذهنیت؛ دینی و تقدیرگرا، عامیانه، مسئولیتپذیر، علمگرا، قانونمدار و فردگرایی اخلاقی دستهبندی شدند. نتایج نشان داد که ذهنیت مشارکتکنندگان در الگوهای ذهنی 1 و 2، بر اساس دیدگاه نظریهپردازان نوسازی، با خصوصیات و ویژگیهای جوامع سنتی و ماقبل مدرن همسو است و الگوهای ذهنی مشارکتکنندگان قرارگرفته در دستههای سوم تا ششم، با ذهنیت جوامع مدرن و توسعه یافته قرابت دارد و به ارزشهایی چون: حس تعهد، مشارکت، علمگرایی و نوآوری توجه داشتهاند. بهطورکلی، نتایج نشان داد که الگوی ذهنی مشارکتکنندگان نسبت به توسعه فرهنگی با خصوصیات جوامع ماقبل مدرن قرابت بیشتری دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - پساتوسعه و نقد گفتمان نوسازی (مورد مطالعه شهرستان باشت)
بهادر عسکری میثم موسائی اکبر طالب پورهدف این مقاله گفتگو در مورد چگونگی فهم و تحلیل درونمایه های مرکزی مساله توسعه نیافتگی شهرستان باشت براساس پدیدارشناسی توصیفی است. اصول روش شناسی راهنمای تحلیل در این مقاله ریشه در فلسفه پدیدارشناسی دارد. این مقاله از تحلیل درون مایههای مبتنی برسنت پدیدارشناسی توصیفی اس چکیده کاملهدف این مقاله گفتگو در مورد چگونگی فهم و تحلیل درونمایه های مرکزی مساله توسعه نیافتگی شهرستان باشت براساس پدیدارشناسی توصیفی است. اصول روش شناسی راهنمای تحلیل در این مقاله ریشه در فلسفه پدیدارشناسی دارد. این مقاله از تحلیل درون مایههای مبتنی برسنت پدیدارشناسی توصیفی استفاده میکند و توصیف مفیدی را در خصوص چگونگی تحلیل ارایه می کند. بنیادهای معرفت شناسی و هستی شناسی مشخص شده اند و گفتمان نوسازی مورد نقد قرار گرفته است. نوسازی به صورت های بی هنجاری، بیگانگی از خویشتن و بی خانمانی ذهن در ساحت آگاهی کنشگران پدیدارشده است.با نقادی از منطق اقتصاد زده رشد و پیشرفت وشکل گیری رویکردهای توسعه فرهنگی و درونزا شاهد سیطره گفتمانهای فرهنگی و غیراقتصادی هستیم. ازاندیشههای عام محور و اروپا محور غالب بر تفکر توسعه مرکزیت زدایی شده است.روایت محلی مهم و مردم طالب مشارکت هستند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - شناسایی معیارهای اجتماعی گزارشگری توسعه پایدار مبتنی بر متون اسلامی
مرتضی یوسفی رسول برادران حسن زاده علیرضا رادبین سعید حسن زاده دلگشاامروزه رویکرد گزارشگری در حسابداری، صرفا به انتشار رویدادهای اقتصادی منتهی نمی شود. لذا شرکت های زیادی در جهان در پاسخ به تقاضای ذینفعان و افزایش پاسخ گویی به جوامع، اطلاعاتی را در مورد عملکرد اجتماعی خود منتشر می کنند. از طرفی توسعه پایدار در اسلام (رسیدن به اهداف متعا چکیده کاملامروزه رویکرد گزارشگری در حسابداری، صرفا به انتشار رویدادهای اقتصادی منتهی نمی شود. لذا شرکت های زیادی در جهان در پاسخ به تقاضای ذینفعان و افزایش پاسخ گویی به جوامع، اطلاعاتی را در مورد عملکرد اجتماعی خود منتشر می کنند. از طرفی توسعه پایدار در اسلام (رسیدن به اهداف متعالی انسان) دارای ابعاد مادی و معنوی می باشد و مفهوم کلی توسعه پایدار فقط رفاه و آسایش اقتصادی را جستجو نمی کند بلکه رفاه عموم از منظر اجتماعی را نیز در بر می گیرد. هدف از انجام این پژوهش استخراج مولفه های بعد اجتماعی گزارشگری توسعه پایدار از متون اسلامی (قرآن و احادیث) با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد نشانه شناختی می باشد. قرآن کریم و نیز 148 جلد کتب دینی با روش نمونه گیری غیر احتمالی به روش هدفمند به عنوان نمونه انتخاب گردیده است. یافته های پژوهش بیانگر این است که مولفه های بعد اجتماعی گزارشگری پایداری در قرآن و احادیث شامل 25 مولفه در ابعاد مختلف می باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - سیاست گذاری های توسعه ای دولت در بخش مسکن و نقش آن در ارتقای مؤلفههای هویت، حس تعلق، امنیت و مشارکت اجتماعی اقشار آسیب پذیر استان اردبیل
اکبر صفاری مهرداد محمدیان صمد رسول زاده اقدمپژوهش از نوع پژوهش های ترکیبی است. جامعه آماری در بخش کیفی، مدیران، کارشناسان و صاحب نظران حوزه مسکن و در کمی، 71913 نفر از شهروندان که از طرح های دولتی بهره مند شدهاند، می باشند. از نرم افزارهای مکس کیو دی ای، اس پی اس اس و آموس در پژوهش استفاده گردید. یافتههای بخش ک چکیده کاملپژوهش از نوع پژوهش های ترکیبی است. جامعه آماری در بخش کیفی، مدیران، کارشناسان و صاحب نظران حوزه مسکن و در کمی، 71913 نفر از شهروندان که از طرح های دولتی بهره مند شدهاند، می باشند. از نرم افزارهای مکس کیو دی ای، اس پی اس اس و آموس در پژوهش استفاده گردید. یافتههای بخش کیفی نشان داد که شرایط علی سیاستگذاریهای موفق شامل مدیریت مقرونبهصرفگی، مکانیابی با محوریت برابری اجتماعی و بهرهمندی عمومی، بهسازی شهری همراه با جلب مشارکت مدنی، سازگاری با شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اقلیمی منطقه، رعایت استانداردهای علمی مقولۀ محوری شامل ایجاد هماهنگی با برنامههای توسعه شهری و روستایی، توجه به فرهنگ اقلیم و اقتصاد مناطق، مخاطب شناسی، توجه به مسائل فرهنگی، اعتمادسازی قبل از اجرا، بستر و زمینه شامل مدیریت بهینه اراضی و تأکید بر بهرهوری، انبوهسازی، ارتقای فنی، ایجاد حس تعلق به مکان هست. شرایط مداخلهگر شامل ساخت خودیار و تدریجی، حمایت از تعاونی مسکن، سیستم تضمین کیفیت و ایجاد اطمینان است. راهبردها شامل کنترل شکاف عرضه و تقاضا، توجه به نمادهای فرهنگی و نشانههای اجتماعی، توجه به فرهنگ اقلیم و اقتصاد مناطق، کنترل قیمت اجاره و پیامدها شامل تعادل بازار، کاهش استهلاک، ارتقای شاخصهای بهسازی مسکن روستایی، ایجاد حس تعلق به مکان با سبکهای معماری نوین و واگذاری امور به مردم در اجرای طرح میباشد. یافته های بخش کمی نشان داد اثر مستقیم سیاست گذاریهای توسعه ای دولت در بخش مسکن بر ارتقای مؤلفههای هویت، حس تعلق، امنیت و مشارکت در بین اقشار آسیب پذیر استان اردبیل مثبت و معنی دار است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - فراتحلیلی بر مطالعات زنان و توسعه در ایران با تمرکزبرتوسعه سیاسی
آزاده غضنفری خلیل میرزایی معصومه رشاداولین آموزش دهنده ی هر جامعه و یک نسل آگاه و برخوردار از دانش برای بوجود آوردن بسترهای پیشرفت و توسعه در یک کشور زنان هستند. بنابراین همین امر کافی است که پیشرفت و توسعه زنان یک جامعه را برابر با پیشرفت وتوسعه آن کشور نیز بدانیم. لذادر این پژوهش با هدف ترکیب مطالعات انج چکیده کاملاولین آموزش دهنده ی هر جامعه و یک نسل آگاه و برخوردار از دانش برای بوجود آوردن بسترهای پیشرفت و توسعه در یک کشور زنان هستند. بنابراین همین امر کافی است که پیشرفت و توسعه زنان یک جامعه را برابر با پیشرفت وتوسعه آن کشور نیز بدانیم. لذادر این پژوهش با هدف ترکیب مطالعات انجام شده در حوزه زنانگی و توسعه انجام گردیده است. روش مورد استفاده در این پژوهش متآنالیز است. جامعه آماری شامل مطالعات در انجام شده که در فاصله سال های 1385 تا 1401 در ایران و به زبان فارسی به صورت مقاله و در دسترس بودند. پس از بررسی ملاک های ورود و خروج، 55 اندازه اثر از 17 مطالعه دارای شرایط متآنالیز، به دست آمد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدل های تصادفی، و تحلیل ناهمگنی با استفاده از نرم افزار 2CMA استفاده شده است. تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهش ها نشان داد که مقدار اندازه اثر ترکیبی برای مدل تصادفی (مدل انتخاب شده برای این فراتحلیل) برابر با 472/0 به دست آمد که از لحاظ آماری معنادار بود (p<0/001). اندازه اثر بدست آمده از مطالعات طبق جدول تفسیر اندازه کوهن، متوسط محاسبه شد.همچنین با در نظر گرفتن توسعه سیاسی بعنوان متغیر تعدیل کننده این ضریب 645/0 محاسبه گردید که در سطح ( p<0/001) معنادار می باشد . پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - مطالعه نقاط قوت و ضعف آموزش های غیرحضوری در وزارت آموزش و پرورش
منصوره اسکندری مجید رادفر حمید رضا فاتحیآموزش الکترونیکی یا آموزش غیرحضوری به عنوان یک پارادایم جدید در آموزش مدرن، عبارت است از مجموعه فعالیت های آموزشی که با استفاده از رسانه های الکترونیکی و فناوری های آموزشی در مؤسسه های آموزشی صورت می گیرد و جزء محیط های شاخص یادگیری در عصر اطلاعات محسوب می شود. از مهمتر چکیده کاملآموزش الکترونیکی یا آموزش غیرحضوری به عنوان یک پارادایم جدید در آموزش مدرن، عبارت است از مجموعه فعالیت های آموزشی که با استفاده از رسانه های الکترونیکی و فناوری های آموزشی در مؤسسه های آموزشی صورت می گیرد و جزء محیط های شاخص یادگیری در عصر اطلاعات محسوب می شود. از مهمترین دستاوردهای عصر فناوری اطلاعات، آموزش غیرحضوری است که موجب تحولی بزرگ در نظام های آموزشی شده است. مراکز آموزشی برای افزایش کامیابی خود در امر آموزش، چاره ای جز اتخاذ رویکردی منعطف با محیط بیرونی یعنی آموزش از راه دور یا آموزش غیرحضوری که به صورت مجازی و الکترونیکی ارائه می گردد، ندارند. هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با مطالعه نقاط قوت و ضعف (SW) آموزش های غیرحضوری،به مدیران مدارس و مؤسسات آموزشی در اتخاذ راهبردهای مناسب در راستای بهبود آموزش و ارتقاءی عملکرد آموزشی کمک شود. بدین منظور، از طریق نمونه گیری هدفمند، اطلاعات 15 نفر از معاونان توسعه مدیریت، معلمان، کارشناسان سنجش تحصیلی و اعضای انجمن های اولیاء و مربیان آموزش و پرورش منطقه 3 تهران، از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته گردآوری و تجزیه و تحلیل شد و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مطالعه نقاط قوت و نقاط ضعف آموزش های غیرحضوری در وزارت اموزش و پرورش طراحی گردید. یافته های این تحقیق کیفی نشان می دهند که بکارگیری صحیح آموزش غیرحضوری می تواند موجب ارتقاء جایگاه و اعتبار مدارس در سطح آموزش و پرورش، افزایش تعاملات درون مدرسه ای، و ارتقاء رضایتمندی والدین، دانش آموزان، و کادرآموزشی گردد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
11 - تحلیل و تبیین جامعه شناختی توسعه اقتصادی- اجتماعی و توسعه پایدار در ایران از سال 1400-1357
ایوب محمودی سیف اله سیف اللهی طهمورث شیری صمد رسول زاده اقدمهدف توسعه پایدار تامین نیازهای حال، آینده و رسیدن به وضعیت متوازن در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است. در واقع توسعه پایدار ارز دیجیتال توسعه است. نظام اجتماعی ایران علیرغم وجود پتانسیل های لازم جهت توسعه اقتصادی-اجتماعی، توسعه ای تک بعدی است که حالت آنومی اقتصاد چکیده کاملهدف توسعه پایدار تامین نیازهای حال، آینده و رسیدن به وضعیت متوازن در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی است. در واقع توسعه پایدار ارز دیجیتال توسعه است. نظام اجتماعی ایران علیرغم وجود پتانسیل های لازم جهت توسعه اقتصادی-اجتماعی، توسعه ای تک بعدی است که حالت آنومی اقتصادی-اجتماعی به خود گرفته است. هدف این مقاله تحلیل و تبیین جامعه شناختی ساختار و کارکرد توسعه اقتصادی- اجتماعی و توسعه پایدار در ایران از سال 1400-1357 میباشد. روش بکار رفته در این مقاله اسنادی، تکنیک مورد استفاده تحلیل محتوی بوده و از رویکرد بومی دکتر سیفاللهی شامل: عناصر جغرافیایی- اقلیمی، معیشتی- اجتماعی، قومی-جمعیتی، فرهنگی و مدیریتی- سیاسی استفاده شده است. همچنین دو مولفه خاص گرایی و توسعه محلی توسط نگارنده به آن اضافه گردیده است. یافته های به دست آمده حاکی از آن است عدم توجه و شناخت ساختارهای توسعه به وجود آورنده ی وضعیت فعلی و توسعه ناپایدار کشور است. در نتیجه (1) ناپایداری توسعه ایران به دلیل شرایط داخلی، شرایط خارجی و نظام جهانی (2) بودجه بندی و بودجه ریزی کشور بر اساس نفت، توسعه ایران را دچار تقلیلگرایی از نوع نفتگرایی کرده که اخیرا این تقلیل گرایی از نفت گرایی به تقلیلگرایی جناحی- سیاسی تغییر جهت داده است. تمامی این موارد در بحرانی شدن و بروز مشکلات و آسیبهای مختلف اجتماعی از قبیل فقر، اعتیاد، فحشا، خودکشی بیهنجاری مدگرایانه، تورم، مدرکگرایی، لمپنگرایی، استفاده بی رویه از منابع طبیعی و تخریب محیط زیست نقش اساسی داشته است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
12 - مطالعه عوامل مرتبط با رضایت دانشجویان در تعاملات با کارکنان دانشگاه پردیس نازلو ارومیه
ایرج محمودی مهیار محمودزاده سلماسیپژوهش حاضر با هدف بررسی و مطالعه عوامل مرتبط با رضایت دانشجویان در تعاملات با کارکنان دانشگاه پردیس نازلو ارومیه انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری شامل تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پردیس نازلو ارومیه در سال تحصیلی 140 چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف بررسی و مطالعه عوامل مرتبط با رضایت دانشجویان در تعاملات با کارکنان دانشگاه پردیس نازلو ارومیه انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری شامل تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه پردیس نازلو ارومیه در سال تحصیلی 1401-1402 می باشد. تعداد 259 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب خواهند شد. در این پژوهش با توجه به پیشینۀ موضوع برای بررسی وضعیت رضایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی از تعاملات با کارکنان دانشگاه، از پرسشنامۀ رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کارکنان استفاده شد. پرسشنامه رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کارکنان، پرسشنامه ای محقق ساخته می باشد که به منظور سنجش رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کارکنان طراحی شده است. این پرسشنامه دارای 35 سوال می باشد و بر اساس طیف پنح گزینه ای لیکرت با سوالاتی مانند (هنگام مراجعه به کتابدار ایشان ورود مرا با لبخند و زبان بدنی، خوشامد میگوید) به سنجش رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کارکنان می پردازد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از هر دو نوع آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین وضعیت رضایت دانشجویان از تعاملات کارکنان دانشگاه 2.83با انحراف معیار0.86به دست آمده است که از میانگین آماری(3) کوچکتر است و این تفاوت در سطح 0.01معنادار است؛ زیرا (0.01<p) بنابراین با 99 درصد اطمینان میتوان گفت که میزان وضعیت رضایت دانشجویان از تعاملات کارکنان دانشگاه پایین از حدمتوسط(3) بود. براساس نتایج تحقیق مشخص شد که عوامل آراستگی ظاهری، قدرت درک نیازهای دانشجویان، قدرت، حضور مداوم در محل کار، تسهیل امورات دانشجویان، خوش اخلاقی و خوش رویی، تخصص، تجربه، توانمندی در امور اداری، اثربخشی سازمانی، تعهدسازمانی وکارایی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری با رضایت دانشجویان از تعاملات با کارکنان دارند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
13 - بررسی رابطه بین خوش بینی تحصیلی و رشد حرفه ای معلمان مقطع ابتدایی شهر چهاربرج
اکبر معمارباشیهدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین خوش بینی تحصیلی و رشد حرفهای معلمان مقطع ابتدائی شهر چهاربرج بود. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بود و با روش توصیفی انجام شد. جامعهی تحقیق شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر چهار برج به تعداد 284 نفر(110زن و 174 مرد) بود. نمونه چکیده کاملهدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین خوش بینی تحصیلی و رشد حرفهای معلمان مقطع ابتدائی شهر چهاربرج بود. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بود و با روش توصیفی انجام شد. جامعهی تحقیق شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر چهار برج به تعداد 284 نفر(110زن و 174 مرد) بود. نمونه بصورت تصادفی طبقهای و با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 163نفر (64 زن و 99 مرد) انتخاب شد. روش جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی بود. برای جمعآوری اطلاعات، در بخش اول برای سنجش خوش بینی تحصیلی معلمان از پرسشنامه خوش بینی تحصیلی که توسط اسچنن موران و همکاران (۲۰۱۳ )، ساخته شده و دارای 37 گویه است، استفاده شد. در بخش دوم از پرسشنامه استاندارد 18 سوالی رشد حرفهای معلمان استفاده شد. روایی و پایایی آن (با استفاده از آلفای کرانباخ80%-76%) توسط طراح آن مورد تایید قرار گرفته بود. از آمار توصیفی برای محاسبه میانگین و ترسیم جداول استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از آمار استنباطی پارامتریک (بدلیل نرمال بودن توزیع دادهها) ضریب همبستگی پیرسون، استفاده شد. پس از آزمون فرضیهها و تحلیل یافتهها، نتایج نشان داد: بین تاکید تحصیلی، اعتماد دانشآموزان به معلم شان، کارآمدی معلم و رشد حرفهای معلمان مقطع ابتدائی شهر چهاربرج رابطه وجود دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
14 - طراحی الگوی مدیریت استعداد برای رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران
معصومه تخت روان سعید مرادی عباس خورشیدی پری سوسهابیآموزش عالی در دنیای امروز، یکی از حوزههای تخصصی است که اداره آن نیازمند بهکارگیری مدیرانی است که تواناییها و شایستگیهای اداره این سازمان را داشته باشند. در این راستا مدیریت استعداد به دلیل توانایی آن در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی، موردتوجه قرارگرفتن است. هدف پژوهش حاضر چکیده کاملآموزش عالی در دنیای امروز، یکی از حوزههای تخصصی است که اداره آن نیازمند بهکارگیری مدیرانی است که تواناییها و شایستگیهای اداره این سازمان را داشته باشند. در این راستا مدیریت استعداد به دلیل توانایی آن در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی، موردتوجه قرارگرفتن است. هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی مدیریت استعداد برای رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران هست. تحقیق حاضر ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر ماهیت اکتشافی، ازنظر شیوه گردآوری و تحلیل دادهها کیفی و دادهبنیاد هست. جامعه موردمطالعه جامعه شامل خبرگان در حیطه مدیریت استعداد در آموزش عالی است که بهصورت نمونهگیری هدفمند و با راهبرد بروز یابنده گلولهبرفی صورت گرفت و تا حد اشباع نظری ادامه یافت. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته است که روایی آن با روش مثلثسازی تأیید شد. دادهها با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرمافزار MAXQDA 2020 تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد مدیریت استعداد برای رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی شامل" توسعه کارکنان، انگیزش، نگهداری و تضمین جذب" است. در ادامه مؤلفهها و زیر مقیاسهای هر کدام شناسایی و طبقهبندی شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
15 - تحلیل جامعه شناختی فرار مالیاتی بر سطح رفاه اجتماعی مودیان مالیاتی در کلان شهر تهران
مهرداد محمدیان محمد علی پور رضا مخدومی جوانچکیده پژوهش حاضر با هدف تحلیل جامعه شناختی فرار مالیاتی بر سطح رفاه اجتماعی مودیان مالیاتی در کلان شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مودیان مالیاتی شهر تهران در منطقه 12 هستند که بیش از 100000 نفر میباشند و بر اساس فرمول چکیده کاملچکیده پژوهش حاضر با هدف تحلیل جامعه شناختی فرار مالیاتی بر سطح رفاه اجتماعی مودیان مالیاتی در کلان شهر تهران انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مودیان مالیاتی شهر تهران در منطقه 12 هستند که بیش از 100000 نفر میباشند و بر اساس فرمول کوکران 383 نفر انتخاب و بر اساس نمونهگیری تصادفی خوشهای به پرسشنامه پژوهشگر ساخته پاسخ دادند. ابزار پژوهش پرسشنامهی پژوهشگر ساخته است که اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار محتوا (CVR)، اعتبار سازه ابزار پژوهش از طریق آزمون کیرز – میر، اوکلین و پایایی ابزار از طریق روش آلفای کرونباخ مشخص شده است. و بعد از اطمینان از وجود شرایط پارامتری یعنی نرمال بودن توزیع، پیوسته بودن متغیرها و برابری واریانسها از آمارههای پارامتری نظیر رگرسیون استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که عوامل جامعه شناختی فرار مالیاتی فرهنگ سازی مالیاتی، شفاف سازی مالیاتی، عدالت مالیاتی، قوانین و مقررات مالیاتی، وضعیت جمعیت شناختی، فرهنگی و اجتماعی مودیان مالیاتی بر رفاه اجتماعی و شاخصهای آن اثرگذار هستند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
16 - بررسی شبیهسازی انرژی در ساختمان و فرهنگ رفتار ساکنان با رویکرد کتابسنجی در پایگاه استنادی اسکوپوس
سمیه دولت غزال صفدریان حیدر جهانبخش فهیمه معتضدیاناستفادهاز انرژیهای فسیلی و بهتبع آن انتشار گازهای گلخانهای علت اصلی تغییرات اقلیمی میباشند که از چالشهای اصلی بشر در زمان کنونی و همینطور در آینده بهشمار میآیند. ساختمانها بهعنوان مصرفکننده نصف انرژی جهان در فرایند ساخت و بهرهبرداری دارای ظرفیت ویژهای در ک چکیده کاملاستفادهاز انرژیهای فسیلی و بهتبع آن انتشار گازهای گلخانهای علت اصلی تغییرات اقلیمی میباشند که از چالشهای اصلی بشر در زمان کنونی و همینطور در آینده بهشمار میآیند. ساختمانها بهعنوان مصرفکننده نصف انرژی جهان در فرایند ساخت و بهرهبرداری دارای ظرفیت ویژهای در کاهش مصرف انرژی هستند. یکی از راهکارهای اساسی برای تخمین و کاهش مصرف انرژی در ساختمان، استفادهاز شبیهسازی انرژی است. هدف این مطالعه، بررسی جامع ادبیات موجود در حوزۀ شبیهسازی انرژی در ساختمان براساس مطالعات پیشین است تا توصیف کاملی از تحقیقات انجام شده دراین زمینه ارائه دهد. بااستفادهاز یک روشتحقیق سیستماتیک، اطلاعات استخراج شده از پایگاه اسکوپوس بین سالهای ۱۹۸۲تا۲۰۲۲میلادی، پیشپردازش و دستهبندی شدند. بابررسی تعداد 2929سند علمی و باتوجهبه اهداف عملکردی مطالعه بیبلومتریک، روندها و افول، مهمترین مقالات، نویسندگان، کشورها در حوزه مشخص شد. همچنین، باتوجهبه اهداف شبکهای، الگوهای هماستنادی مؤثر شناسایی شدند و سپس با تحلیل محتوای آشکار کلمات کلیدی نقاط داغ در حوزه مشخص شد. درنهایت، شکافها و روندهای تحقیقات آینده در حوزۀ شبیهسازی انرژی در ساختمان شناسایی و معرفی شدند. پرونده مقاله