دانش به عنوان منبع اصلی سازمان ها تلقی شده و به عنوان یک سرمایه مطرح است. انتقال، خلق و بکارگیری دانش مستلزم وجود فرهنگ سازمانی است و دانشگاهها به عنوان سازمان های تولید کننده دانش می بایستی از این امر بهره مند باشند.هدف این پژوهش تعیین رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ ساز چکیده کامل
دانش به عنوان منبع اصلی سازمان ها تلقی شده و به عنوان یک سرمایه مطرح است. انتقال، خلق و بکارگیری دانش مستلزم وجود فرهنگ سازمانی است و دانشگاهها به عنوان سازمان های تولید کننده دانش می بایستی از این امر بهره مند باشند.هدف این پژوهش تعیین رابطه بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی می باشد.جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بوده که تعداد آنها در زمان انجام تحقیق 310 نفر می باشد. نمونه گیری روش طبقه ای منظم و از میان اساتید گروهها و رشته های مختلف بوده و تعداد 70 نفر مطابق با جدول مورگان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های فرهنگ سازی و مدیریت دانش استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی ( آزمون کای اسکوئر و ضریب همبستگی) استفاده شده است. نتایج این تحقیق توصیفی که به روش پیمایشی انجام شده است نشان می دهد که بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی همبستگی مثبت وجود دارد. یافته های تحقیق نشان می دهد که رسالت سازمانی دارای بالاترین ضریب همبستگی و تولید دانش کمترین ضریب همبستگی را داشته اند.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایه های فکری و رضایت شغلی کارکنان بر بهرهوری نیروی انسانی در بانک تجارت منطقه شمال غرب شهر تهران می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. همچنین این پژوهش از نظر هدف، کاربردی میباشد. جام چکیده کامل
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایه های فکری و رضایت شغلی کارکنان بر بهرهوری نیروی انسانی در بانک تجارت منطقه شمال غرب شهر تهران می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. همچنین این پژوهش از نظر هدف، کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه کارکنان شعب بانک تجارت منطقه شمال غرب شهر تهران بوده و تعداد 260 نفر مطابق با جدول مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه های سرمایه فکری، رضایت شغلی و بهرهوری نیروی انسانی می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی (مدل یابی معادلات ساختاری مبتنی بر تحلیل مسیر) استفاده شد و داده ها از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که سرمایه فکری علاوه بر تأثیر مستقیم، به صورت غیرمستقیم و از طریق رضایت شغلی نیز بر بهرهوری نیروی انسانی تأثیر میگذارد و شدت تأثیر غیرمستقم از مستقیم بیشتر است.
پرونده مقاله
چابکی به توانایی واکنش نسبت به تحولات پیشبینی نشده برای اقدام آگاهانه بر مبنای تغییر (مدیریت دانش) اشاره می کند. چابکی سازمانی دارای مؤلفه های پاسخ گویی، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت است. اگر سازمانی به دنبال چابکی است، باید این توانایی ها و قابلیت ها را مدنظر داشته با چکیده کامل
چابکی به توانایی واکنش نسبت به تحولات پیشبینی نشده برای اقدام آگاهانه بر مبنای تغییر (مدیریت دانش) اشاره می کند. چابکی سازمانی دارای مؤلفه های پاسخ گویی، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت است. اگر سازمانی به دنبال چابکی است، باید این توانایی ها و قابلیت ها را مدنظر داشته باشد. بدون شک، کسب چابکی به قابلیت پاسخ گویی نسبت به راهبردها، فناوری ها، کارکنان و فرآیندها بستگی دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین وضعیت چابکی سازمانی در سازمان های دولتی شهر کرمان می باشد. تحقیق حاضر از نوع پژوهش های توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 1915 نفر از کارکنان رسمی سازمان های دولتی شهر کرمان می باشد و نمونه گیری به روش طبقه بندی منظم بوده و تعداد 322 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه چابکی سازمانی می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد که سطح چابکی سازمانی کارکنان سازمان های دولتی شهر کرمان بالا می باشد.
پرونده مقاله
در عصر حاضر اهمیت شهروندان به عنوان یکی از منابع بسیار مهم سازمان درک شده است، رفتار آنها هم می تواند بسیار با اهمیت تلقی شود. از این روست که محققان زیادی به تجزیه و تحلیل رفتار شهروندی پرداخته اند و از طرف دیگر محیط کاری به عنوان یکی از عواملی است که در رفتار شهروندی س چکیده کامل
در عصر حاضر اهمیت شهروندان به عنوان یکی از منابع بسیار مهم سازمان درک شده است، رفتار آنها هم می تواند بسیار با اهمیت تلقی شود. از این روست که محققان زیادی به تجزیه و تحلیل رفتار شهروندی پرداخته اند و از طرف دیگر محیط کاری به عنوان یکی از عواملی است که در رفتار شهروندی سازمانی نقش دارد. لذا هدف از مطالعه حاضر تعیین رابطه بین معنویت محیط کاری با رفتارهای شهروندی سازمانی در کارکنان سازمان بنیاد شهید شهر کرمان می باشد. تحقیق حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی و همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است . جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمان بنیاد شهید شهر کرمان در سال 1389 بوده که نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شده است. تعداد 190 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده و ابزار گردآوری اطلاعات برای معنویت محیط کاری پرسشنامه استاندارد میلیمن و همکاران و برای رفتار شهروندی سازمانی پرسشنامه محقق ساخته می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد که بین متغییرهای معنادار کار، همبستگی با دیگران و همسویی با ارزش های سازمان و رفتارهای شهروندی سازمانی رابطه معنادار گزارش شده است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اجرای نظام جانشین پروری و تعیین رابطه آن با رضایت شغلی کارکنان در سازمان امور اقتصاد و دارایی استان کرمان می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی و همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمان امو چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان اجرای نظام جانشین پروری و تعیین رابطه آن با رضایت شغلی کارکنان در سازمان امور اقتصاد و دارایی استان کرمان می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های توصیفی و همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمان امور اقتصادی و دارایی استان کرمان می باشد و تعداد 240 نفر مطابق با جدول مورگان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های اجرای نظام جانشینپروری و رضایت شغلی می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که بین اجرای نظام جانشینپروری و زیرمتغیرهای آن یعنی جذب و به کارگیری افراد مستعد، ارزیابی منابع موجود، آموزش و بهسازی افراد مستعد و رضایت شغلی رابطه معنادار گزارش شده است (P<0.01).
پرونده مقاله
سازمانهای پیچیده و مدرن بایستی بر اساس اندیشه های نو بنا شوند و برای ادامه موجودیت خود و نیز رشد و توسعه کمی و کیفی خود بیش از پیش بایستی خصوصیت جستجوگرانه و نوآورانه داشته باشند و بر روشهای نوین و بدیع تاکید نمایند. هدف از این تحقیق تعیین رابطه بین هوش هیجانی و نوآوری چکیده کامل
سازمانهای پیچیده و مدرن بایستی بر اساس اندیشه های نو بنا شوند و برای ادامه موجودیت خود و نیز رشد و توسعه کمی و کیفی خود بیش از پیش بایستی خصوصیت جستجوگرانه و نوآورانه داشته باشند و بر روشهای نوین و بدیع تاکید نمایند. هدف از این تحقیق تعیین رابطه بین هوش هیجانی و نوآوری سازمانی در میان مدیران بخش دولتی و بخش خصوصی شهر تهران است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران سازمانهای دولتی شهر تهران و نیز مدیران بانکهای خصوصی و شرکتهای تجاری می باشد. تعداد 100 نفر از هر گروه به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به عنوان نمونه تحقیق شرکت نمودند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن و نوآوری سازمانی استفاده شده است. از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان دهنده آن است بین خرده مقیاسهای جرات ورزی، مسولیت پذیری، حل مساله، انعطاف پذیری، تحمل فشار و استرس، استقلال طلبی، کنترل تکانه ها، خود شکوفایی، روابط بین فردی، همدلی و نوآوری سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. اما در خرده مقیاسهای واقعیت طلبی و خوش بینی و نوآوری سازمانی رابطه معنادار گزارش نشده است.
پرونده مقاله
آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی
,
شماره4,سال
4
,
پاییز
1400
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی مدیریت استراتژیک استعداد دردانشگاه آزاد اسلامی مطالعه موردی منطقه یک انجام شد . تحقیق از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر داده ها، آمیخته اکتشافی و از نظر ماهیت و نحوه جمع آوری داده ها، در بخش کیفی داده بنیاد و بخش کمی توصیفی همبستگی م چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی مدیریت استراتژیک استعداد دردانشگاه آزاد اسلامی مطالعه موردی منطقه یک انجام شد . تحقیق از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر داده ها، آمیخته اکتشافی و از نظر ماهیت و نحوه جمع آوری داده ها، در بخش کیفی داده بنیاد و بخش کمی توصیفی همبستگی می باشد. روش جمع آوری داده ها، آمیخته از نوع اکتشافی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه روش پیمایشی مقطعی بر مبنای نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری مرحله کیفی متشکل از افراد خبره و صاحب نظران و مطلعان کلیدی در حوزه قلمرو موضوعی تحقیق بودند که به روش نمونهگیری آگاهانه، هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه مرحله کمی متشکل از کلیه اعضای هیات علمی و مدیران منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی بود که بر اساس جدول شماره کرجسی و مورگان حجم نمونه 384 نفر تعیین شد و سپس به روش تصادفی طبقه ای پرسشنامه بین آنها توزیع شد. روش جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی کتابخانه ای و میدانی و مصاحبه بود و در بخش کمی به روش میدانی و با پرسشنامه انجام شد. به منظور روایی ابزار از روایی محتوایی و سازه و برای تعیین پایایی ابزار از آلفای کرونباخ استفاده شد. روش تحلیل دادههای کیفی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود و برای تحلیل داده های کمی از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و ازمون t تک نمونه ای استفاده شد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگی مدیران حوزه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشد. در این پژوهش، پس از شناسایی ابعاد، رویکردها و حوزههای شایستگی مدیران در یک مطالعه کیفی از طریق مصاحبه با 14 نفر از خبرگان و تجزیه تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با روش تجزیه تح چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل شایستگی مدیران حوزه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشد. در این پژوهش، پس از شناسایی ابعاد، رویکردها و حوزههای شایستگی مدیران در یک مطالعه کیفی از طریق مصاحبه با 14 نفر از خبرگان و تجزیه تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با روش تجزیه تحلیل محتوا، 54 شاخص شناسایی شد و در 15 مفهوم اصلی مهارتهای حرفهای عملیاتی، مهارت تعاملی، مهارت انسانی، شایستگی محیطی، شایستگی مدیریتی، شایستگی فردی، شایستگی عمومی، شایستگی رهبری، شایستگی شغلی، مهارت حل مسئله، مهارت مدیریتی، رویکرد رفتاری، رویکرد اقتضایی، رویکرد مبتنی بر تحقیق و رویکرد مبتنی بر استراتژی دستهبندی شدند. سپس، با روش AHP فازی رتبه بندی صورت گرفت. در ادامه، در یک مطالعه کمی با جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه از 384 نفر از کارکنان از مدلسازی معادلات ساختاری برای تخمین روابط در مدل شایستگی مدیران حوزه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده شد. نتایج بدست آمده از ارزیابی مدل نشان داد که ارتقاء شایستگی مدیران حوزه سلامت به ترتیب بر ابعاد شایستگی، حوزههای کلان شایستگی، رویکرد شایستگی و عوامل مرتبط با شایستگی تأثیرگذار بود. این پژوهش شناسایی شایستگیهایی موردنیاز کارکنان برای بهبود عملکرد در شغل فعلی یا آمادهسازی برای شغلهای دیگر از طریق ارتقاء یا انتقال را فراهم می سازد.
پرونده مقاله
منابع انسانی تحول آفرین
,
شماره2,سال
1
,
تابستان
1401
زمینه و هدف: سازمان موفق در پی آن هستند که استراتژیهای منابع انسانی خود را به گونهای بهبود بخشد که بتوانن استعدادهایی را که برای تداوم حیات اش ضروری است، جذب کرده، توسعه بدهد و حفظ کند. هدف این پژوهش، طراحی الگوی عوامل موثر بر بهسازی استراتژیک نیروی انسانی در دادگستر چکیده کامل
زمینه و هدف: سازمان موفق در پی آن هستند که استراتژیهای منابع انسانی خود را به گونهای بهبود بخشد که بتوانن استعدادهایی را که برای تداوم حیات اش ضروری است، جذب کرده، توسعه بدهد و حفظ کند. هدف این پژوهش، طراحی الگوی عوامل موثر بر بهسازی استراتژیک نیروی انسانی در دادگستریهای کشور می باشد.روش بررسی: در این تحقیق کاربردی، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی را 25 نفر از مدیران و خبرگان دادگستری که در مباحث بهسازی استراتژیک نیروی انسانی دارای تجربه و تخصص بودند، شکل می دادند که با شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی نیز از روش معادلات ساختاری تفسیری استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد الگوی طراحی شده شامل 98 مفهوم،13 مقوله و 9 بعد می باشد. تحلیلMICMAC نشان داد متغیرهای برقراری ارتباط استراتژیک و توسعه مسیر شغلی بیشتر تحت تأثیر سایر عوامل بوده و متغیرهای جانشین پروری و قابلیت های حرفه ای و مدیریت عملکرد استراتژیک و توانمندسازی و آموزش و مدیریت استراتژیک پاداش از نظر اثرگذاری و اثرپذیری جزء متغیرهای پیوندی بودند و متغیر نگرش استراتژیک جزء متغیرهای کلیدی به شمار می رود.نتیجه گیری: با توجه به اینکه نگرش استراتژیک نقش مهمی در بهسازی استراتژیک نیروی انسانی دارد، مدیران باید نگرش استراتژیک را به عنوان یک پارادایم موفق مورد توجه قرار دهند و کارکنان با درک کامل از این نگرش در محیط کار، می توانند در رشد فردی خود نقش مهمی ایفاء کنند.واژه های کلیدی: بهسازی، بهسازی استراتژیک نیروی انسانی، دادگستری
پرونده مقاله
منابع انسانی تحول آفرین
,
شماره3,سال
1
,
پاییز
1401
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش ارائه الگوی نظارت مدیریتی به منظور پیشگیری از بروز فساد اداری است.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد که به روش پیمایشی انجام شده است. همچنین این پژوهش از نظر هدف، توسعهای- کاربردی است. جامعه آماری پژوهش جهت آزمون الگو، چکیده کامل
زمینه و هدف: هدف از این پژوهش ارائه الگوی نظارت مدیریتی به منظور پیشگیری از بروز فساد اداری است.روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد که به روش پیمایشی انجام شده است. همچنین این پژوهش از نظر هدف، توسعهای- کاربردی است. جامعه آماری پژوهش جهت آزمون الگو، شامل کارکنان سازمانهای دولتی شهر کرمان بوده و تعداد 286 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدهاند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی (آزمون t و رگرسیون چندگانه به روش همزمان) استفاده شده است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه-های نظارت مدیریتی و فساد اداری هستند.یافتهها: یافتههای پژوهش ضمن تأیید الگوی پیشنهادی، نشان داد که ابعاد نظارت مدیریتی بر فساد اداری اثر کاهنده دارند و از بین این ابعاد، بُعد نظارت از طریق مأمورین بازرسی سازمان بیشترین تأثیر منفی را بر فساد اداری دارد و ابعاد نظارت هیئتهای اداری، نظارت از طریق بازرسان مخفی سازمان، نظارت مستقیم شخص مدیر، نظارت با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و نظارت سلسله مراتبی به ترتیب در ردههای بَعدی قرار دارند.نتیجهگیری: با توجه به اینکه نظارت مدیریتی نقش مهمی در پیشگیری از بروز فساد اداری دارد، مدیران سازمانها باید انواع روشهای نظارت بر زیرمجموعه خود را به خوبی بشناسند و به درستی آنها را به کار گیرند.
پرونده مقاله
منابع انسانی تحول آفرین
,
شماره7,سال
2
,
پاییز
1402
چکیده زمینه و هدف: اﻣﺮوزه، ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﺎ ﺷﻜﺎفﻫﺎی ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ در ﺳﻄﻮح ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻣﻮاﺟﻪاﻧﺪ. نظامهای سلامت با توجه به مشکلات بهداشتی پیچیده و اهداف اثربخشی و رضایتمندی در تمام سطوح با چالشهای زیادی در این حوزه مواجه هستند. از این رو، هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های شایستگ چکیده کامل
چکیده زمینه و هدف: اﻣﺮوزه، ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﺎ ﺷﻜﺎفﻫﺎی ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ در ﺳﻄﻮح ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻣﻮاﺟﻪاﻧﺪ. نظامهای سلامت با توجه به مشکلات بهداشتی پیچیده و اهداف اثربخشی و رضایتمندی در تمام سطوح با چالشهای زیادی در این حوزه مواجه هستند. از این رو، هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های شایستگی مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشد.روش بررسی: این پژوهش کیفی-کمی بر حسب هدف، بنیادی- کاربردی می باشد. در بخش کیفی (تحلیل مضمون )، جامعه آماری شامل خبرگان آشنا به موضوع بودند و تعداد 14 نفر تا اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. یافتهها: یافته ها نشان داد مدل شایستگی مدیران دارای 5 بعد و 40 مولفه می باشد. این ابعاد شامل مهارت حرفه ای، مهارت تعاملی و مشارکتی، مهارت توسعه کیفیت سلامت، مهارت فردی، و مهارت مبتنی بر تحقیق و بررسی می باشند. از میان این ابعاد، بعد مهارت توسعهکیفیت سلامت، سنگ زیربنای مدل را تشکیل می دهد. نتیجه گیری: به کارگیری الگوی شایستگی های مدیران بخش سلامت یکی از شیوه های بهبود و ارتقای مدیران می باشد که می تواند سطح سلامت کشور را ارتقاء دهد. استفاده از این مدل در عمل نیازمند آگاهی مدیران سطوح بالا بوده و ایجاد سازوکار مناسب برای استفاده از این مدل امری غیرقابل انکار است.
پرونده مقاله
رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی
,
شماره2,سال
3
,
تابستان
1402
مقام معظم رهبری ضمن طرح مراحل سیر تکوینی انقلاب که شامل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، کشور اسلامی و تمدن اسلامی است، به نقش حساس مسئولین درراستای تحقق دولت اسلامی تأکیددارند، لذا یکی از اقشاری که بیشترین ارتباط را با بدنه دولت دارد و میتواند نقش مؤثری در این چکیده کامل
مقام معظم رهبری ضمن طرح مراحل سیر تکوینی انقلاب که شامل انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، کشور اسلامی و تمدن اسلامی است، به نقش حساس مسئولین درراستای تحقق دولت اسلامی تأکیددارند، لذا یکی از اقشاری که بیشترین ارتباط را با بدنه دولت دارد و میتواند نقش مؤثری در این خصوص داشته باشد، بسیج ادارات است؛ این تحقیق باهدف طراحی الگوی نقشهای مدیران بسیج ادارات استان در راستای تحقق دولت اسلامی بر اساس منویات مقام معظم رهبری با استفاده از روش کیفی بهصورت تحلیل محتوا انجامشده است که در هر مرحله با تکیهبر اسناد و مصاحبههای صورت پذیرفته با 20 نفر از خبرگان و مدیران بسیج ادارات، موردبررسی قرارگرفته و الگوی نقشهای مدیران بسیج ادارات در تحقق دولت اسلامی بر اساس منویات مقام معظم رهبری در 7 مؤلفه (اعتقادی، خدمت گرایی، عدالت ، اقتصادی ، قانونگرایی، خردگرایی و درونزایی حکمرانان) ، احصاء گردید که بسیج ادارات میتواند با برنامهریزی و استفاده از این الگو نقش مؤثری را در تحقق دولت اسلامی داشته باشد.
پرونده مقاله
مطالعات رفتاری در مدیریت
,
شماره1,سال
2
,
بهار
1390
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر قدرت مدیریتی بر تعهد عاطفی کارکنان با استفاده از نظریه مبادله اجتماعی در سال 1400 انجام شده است. این پژوهش توصیفی و از نوع کاربردی بوده و نمونهای شامل 185 نفر از مدیران سازمان تأمین اجتماعی استان فارس مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با است چکیده کامل
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر قدرت مدیریتی بر تعهد عاطفی کارکنان با استفاده از نظریه مبادله اجتماعی در سال 1400 انجام شده است. این پژوهش توصیفی و از نوع کاربردی بوده و نمونهای شامل 185 نفر از مدیران سازمان تأمین اجتماعی استان فارس مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامهای محقق ساخته، مرکب از دو بخش قدرت مدیریتی و تعهد عاطفی که روایی آن با استفاده از نظر 5 تن از اساتید تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به میزان 0.89 بدست آمد، گردآوری شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار Amos19 و EQS6.1 استفاده شد. در این مطالعه دو یافته مهم حاصل شد. اول اینکه رابطه مثبت و معنی داری بین قدرت تخصص، مشروع، مرجعیت، پاداش و اجبار با تعهد عاطفی بدست آمد و دوم اینکه قدرت پاداش بیشترین تأثیر و اجبار کمترین تأثیر را بر تعهد عاطفی کارکنان داشت. یافتهها نشان میدهد که ادراکات مطلوب کارکنان از قدرت مدیر در چارچوب مبادله اجتماعی منجر به پیامدهای مثبتی از جمله تعهد عاطفی قوی میگردد.
پرونده مقاله
دولت الکترونیک، ابتکار عمل جدیدی است که درصدد است تا زمینه دسترسی شهروندان به خدمات عمومی را از طریق رسانههای الکترونیک فراهم آورد و روابط دولت و شهروندان را بهگونهای جدید پایهریزی نماید. دولت الکترونیک باقدرت شگرفی که دارد، نقش عمدهای را در کاهش کاغذبازی، مهندسی م چکیده کامل
دولت الکترونیک، ابتکار عمل جدیدی است که درصدد است تا زمینه دسترسی شهروندان به خدمات عمومی را از طریق رسانههای الکترونیک فراهم آورد و روابط دولت و شهروندان را بهگونهای جدید پایهریزی نماید. دولت الکترونیک باقدرت شگرفی که دارد، نقش عمدهای را در کاهش کاغذبازی، مهندسی مجدد، کاهش هزینههای دولت، افزایش انعطافپذیری ساختار دولت و امکان تطابق بهموقع با تغییرات،کاهش تخلفات و فساد اداری، افزایش مشارکت مردمی، افزایش شفافیت در بدنه دولت، کاهش تمرکززدایی، تقویت پایههای دموکراسی، اصلاح بوروکراسی اداری و دولتی، افزایش قدرت پاسخگویی دولت، افزایش کارایی و بهرهوری، کیفیت دسترسی به اطلاعات و دادهها، صرفهجویی در زمان و اثربخشی را ایفا مینماید. ازاینرو پژوهش حاضر در نظر دارد تا با واکاوی حوزه نظری پژوهشهای انجامشده در قلمرو دولت الکترونیک در ارتقای شاخصهای حکمرانی خوب، به فراتحلیل مطالعات انجامشده در این خصوص بپردازد. با توجه به اینکه حکمرانی خوب در جوامع مختلف می تواند معانی و نوع عوامل متفاوتی داشته باشد، ازاینرو سعی گردید که جمعبندی نظری در حوزه عوامل در تحلیلها صورت گیرد. جامعه آماری 52 مقاله در بازه زمانی 1390 تا 1402 است. گردآوری داده ها از مقالات بر اساس پروتکل پریسما بوده که با نظر متخصصین مورد انطباق قرار گرفته است. پس از مرور نظام مند مقالات، جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش فرا تحلیل و نرم افزار CMA2 استفاده شد. همچنین پس از تحلیل استنباطی دادهها با استفاده از روش رگرسیون خطی و رگرسیون چندمتغیره، ابتدا میزان ارتباط بین یکایک متغیرهای مستقل و سپس کلیه متغیرهای مستقل در ابعاد مختلف با متغیر وابسته یعنی حکمرانی خوب مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد، در مطالعات صورت گرفته، از میان کل متغیرها، نخست متغیر پاسخگویی مؤثرترین متغیر بر حکمرانی خوب است و سپس به ترتیب متغیرهای شفافیت، نظارت بر دستگاه های دولتی، کارآمدی دستگاه های دولتی و دسترسی به خدمات دولتی بیشترین تأثیر را بر حکمرانی خوب دارد.
پرونده مقاله
چکيده
هدف از این تحقیق، طراحی مدل اجرای خطمشیهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر نظام ارزشی است. این تحقیق، از نظر رویکرد، کیفی و از نظر هدف، توسعه¬ای- کاربردی است. ابزار گردآوري داده¬ها، مراجعه به اسناد و مصاحبه با خبرگان بوده است. جامعه آماری این تحقیق به چکیده کامل
چکيده
هدف از این تحقیق، طراحی مدل اجرای خطمشیهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر نظام ارزشی است. این تحقیق، از نظر رویکرد، کیفی و از نظر هدف، توسعه¬ای- کاربردی است. ابزار گردآوري داده¬ها، مراجعه به اسناد و مصاحبه با خبرگان بوده است. جامعه آماری این تحقیق به منظور ساخت مدل، شامل 12 نفر از تحقیق اساتید دانشگاه در رشته مدیریت با تخصص¬های خط¬مش¬گذاری و رفتار سازمانی و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند که از تمامی آنان نظرخواهی شده است. در این تحقیق، به منظور تجزیه¬وتحیل داده¬ها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شده است. نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر اجرای خطمشیهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر نظام ارزشی شامل 38 مضمون پایه (عامل فرعی) و 7 مضمون سازمان¬دهنده (عامل اصلی) دینداری، آموزش و توسعه در چارچوب نظام ارزشی، مسئولیت¬پذیری، تعامل و ارتباطات، جو و فرهنگ سازمانی، عدالت¬محوری و شایسته¬سالاری هستند.
واژگان کليدي: اجرای خط¬مشی، نظام ارزشی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
پرونده مقاله
مطالعات مدیریت و توسعه پایدار
,
شماره13,سال
4
,
بهار
1403
هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی حکمرانی سبز با رویکرد توسعه پایدار مبتنی بر تکنیک دلفی فازی بود که از لحاظ هدف کاربردی، و بر اساس شیوه گردآوری دادهها، تحقیق آمیخته به شمار میرود. بخش کیفی شامل 12 نفر از خبرگان بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کیفی چکیده کامل
هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی حکمرانی سبز با رویکرد توسعه پایدار مبتنی بر تکنیک دلفی فازی بود که از لحاظ هدف کاربردی، و بر اساس شیوه گردآوری دادهها، تحقیق آمیخته به شمار میرود. بخش کیفی شامل 12 نفر از خبرگان بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کیفی به منظور بررسی مهمترین مؤلفهها و شاخصها از فن دلفی فازی استفاده گردید. نمونه بخش کمّی نیز کارشناسان و مدیران بیمارستانهای شهر کرمان بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی ساده384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای بخش کیفی بود. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی به روش تحلیل محتوای استقرايی به کمک نرمافزار مکس کیودا و در بخش کمّی با استفاده از نرمافزار آموس انجام شد. نتایج نهایی پژوهش نشان داد که ابعاد زیست محیطی، حاکمیتی و اجتماعی، مهمترین بسترهای لازم برای حکمرانی سبز در نظام سلامت میباشد. بُعد زیست محیطی شامل مؤلفههای انرژی های تجدیدپذیر، کاهش منابع، محصولات سازگار با محیط زیست، تلفات طبیعی، انتشار گازهای گلخانهای و آلودگی و زباله میباشد. بُعد اجتماعی شامل مؤلفههای بهداشت و ایمنی، مشارکتهای اجتماعی و سیاسی، حقوق بشر، مدیریت منابع انسانی، رضایت بیماران و روابط جامعه است. همچنین، بُعد حاکمیتی شامل مؤلفههای حقوق سهامداران، حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک و فرصت و اخلاق در تجارت میباشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش اعتبار سنجی الگوی رابطه ساختار سازمانی با میزان اجرای خطمشیهای فرهنگی شهرداریهای استان کرمان در راستای ترویج فرهنگاسلامی است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی- کمی است ابزار گردآوري اطلاعات مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش در بخش ک چکیده کامل
هدف پژوهش اعتبار سنجی الگوی رابطه ساختار سازمانی با میزان اجرای خطمشیهای فرهنگی شهرداریهای استان کرمان در راستای ترویج فرهنگاسلامی است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی- کمی است ابزار گردآوري اطلاعات مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل اساتید و متخصصان مدیریت و حوزه تصمیمگیری و خطمشیگذاری و مدیران ارشد شهرداری فعال در حوزه خطمشی گذاری فرهنگی و فرهنگ اسلامی به تعداد 23 نفر بود. جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان شهرداریهای استان کرمان به تعداد 1553 نفر است. حجم نمونه بر اساس جدول کوهن 166 نفر میباشد که بهصورت تصادفی طبقهای متناسب با حجم طبقات انتخابشدهاند. در این پژوهش برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کیفی از نرمافزار NVIVO و در بخش کمی از نرمافزارهای SPSS و SMART PLS استفاده شد. نتايج ارائهشده نشاندهنده اثر مثبت و معنادار ساختار سازماني بر اجراي خطمشيهاي فرهنگي (05/0>p، 617/0β=) است. بر اساس مقدار ضریب تعیین (R2)، 38 درصد از تغییرات اجراي خطمشيهاي فرهنگي توسط ساختار سازماني تبیین میشود. همچنین نتايج نشان ميدهد تأثیر متغير اجراي خطمشيهاي فرهنگي بر ترويج فرهنگ اسلامي (001/0=p، 489/0β=) و تأثیر متغير ساختار سازماني بر ترويج فرهنگ اسلامي (001/0=p، 465/0β=) در سطح 5 درصد معنيدار است و مثبت شدن ضرايب مسير نشان ميدهند که اين سازه¬ها تأثير افزایشي (مستقیم) بر یکدیگر داشته¬اند. بر اساس مقدار ضریب تعیین (R2)، به ترتیب 24 و 22 درصد از تغییرات ترويج فرهنگ اسلامي توسط ساختار سازماني و اجراي خطمشيهاي فرهنگي تبیین میگردد. نتایج اثر ميانجيگري اجراي خطمشيهاي فرهنگي بر رابطه مورد بررسی تأييد ميگردد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد