طراحی مدل اجرای خطمشیهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر نظام ارزشی
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیمسعود سایانی 1 , زهرا شکوه 2 , امین نیک پور 3 , مهدی محمدباقری 4 , مسعود پورکیانی 5
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
5 - استادیار، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: خطمشی, اجرای خطمشی, نظام ارزشی, وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات, تحلیل مضمون,
چکیده مقاله :
چکيده هدف از این تحقیق، طراحی مدل اجرای خطمشیهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر نظام ارزشی است. این تحقیق، از نظر رویکرد، کیفی و از نظر هدف، توسعه¬ای- کاربردی است. ابزار گردآوري داده¬ها، مراجعه به اسناد و مصاحبه با خبرگان بوده است. جامعه آماری این تحقیق به منظور ساخت مدل، شامل 12 نفر از تحقیق اساتید دانشگاه در رشته مدیریت با تخصص¬های خط¬مش¬گذاری و رفتار سازمانی و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند که از تمامی آنان نظرخواهی شده است. در این تحقیق، به منظور تجزیه¬وتحیل داده¬ها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شده است. نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر اجرای خطمشیهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر نظام ارزشی شامل 38 مضمون پایه (عامل فرعی) و 7 مضمون سازمان¬دهنده (عامل اصلی) دینداری، آموزش و توسعه در چارچوب نظام ارزشی، مسئولیت¬پذیری، تعامل و ارتباطات، جو و فرهنگ سازمانی، عدالت¬محوری و شایسته¬سالاری هستند. واژگان کليدي: اجرای خط¬مشی، نظام ارزشی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
Abstract The current research was conducted with the purpose of designing a model for the implementation of the policy of the Ministry of Communications and Information Technology based on the value system. This research is qualitative in terms of approach, and developmental-applied in terms of purpose. The statistical population of this research included 12 University professors in the field of management with specializations in policy making and organizational behavior and senior managers of the Ministry of Communications and Information Technology who were counted all people. In this research, in order to analyze the data, were used thematic analysis. The results showed that the factors affecting the implementation of the policies of the Ministry of Communication and Information Technology based on the value system include 38 basic themes (sub-factors) and seven organizing themes (main factors) of religiosity, education and development in The framework of the value system, responsibility, interaction and communication, organizational atmosphere and culture, justice-oriented and meritocracy.
منابع
1- احدزاده، احد.، صیادشیرکش، سعید.، جمشیدی¬اوانکی، مینا. (1400). شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای خطمشیهای عمومی در وزارت نیرو. مجله سیاستگذاری عمومی، 7(1)، 79-96.
2- اشتریان، کیومرث.، جعفری¬هفتخوانی، نادر. (1386). تصمیمگیری در سیاست خارجی و نقش دیپلماسی عمومی در فرآیند تصمیم¬سازی. مجله اندیشه مدیریت راهبردی، 1(1)، 111-140.
3- امیری، فیروز. (1385). ماهیت ارزشهای انسانی و نظامهای ارزشی. مجله رشد آموزش علوم اجتماعی، 30، 20-27.
4- ترکیان، مهدی.، دانش¬فرد، کرم¬الله.، ولی¬خانی، ماشاالله.، پیلهوری، نازنین. (1401). ارائه مدل عوامل مؤثر بر اجرای خطمشیهای مدیریت بحران ایران با رویکرد ساختاری- تفسیری. مجله مسکن و محیط روستا، 41(178)، 35-48.
5- حسینی، سیداحمد.، برومندی، علیرضا. (1400). بررسی تأثیر مؤلفههای خدامحوری در تدوین و اجرا خط¬مشی¬گذاری. دومین همایش ملی تحقیقات میان رشته¬ای در علوم مهندسی و مدیریت، تهران، ایران.
6- خلیفه، عبداللطیفمحمد. (1378). بررسی روانشناختی تحول ارزشها. ترجمه: سیدحسن سیدی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
7- داورزنی، محمد.، جلالی، عبدالعلی. (1402). بررسی عوامل مؤثر بر اجرای خطمشیهای ابلاغی بخش هوانوردی و حملونقل هوایی مبتنی بر قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور. مجله مهندسی هوانوردی، 25(1)، 91-112.
8- زارعی¬متین، حسن. (1401). رفتار سازمانی پیشرفته. تهران: انتشارات آگاه، چاپ سیزدهم.
9- زمانی¬فروشانی، رسول.، حسین¬پور، داوود.، قربانی¬زاده، وجه¬الله. (1400). عوامل مؤثر بر اجرای خطمشیهای محیطزیست (موردمطالعه: تالابها). مجله خطمشی¬گذاری عمومی در مدیریت، 12(4)، 59-77.
10- ضابط¬پورکردی، حسین.، امین¬بیدختی، علیاکبر.، محمدرضایی، علی.، صالحی¬عمران، ابراهیم. (1397). مطالعه عوامل مؤثر و زمینهساز اجرای خطمشیهای آموزش عالی در ایران. مجله آموزش عالی ایران، ۱۰(۲)، ۴۶-۲۱.
11- ضرغام¬بروجنی، حمید.، بذرافشان، مرتضی. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر اجرای خط¬مشی¬های گردشگری جمهوری اسلامی ایران (از دیدگاه پژوهشگران دانشگاهی). مجله برنامه¬ريزي و توسعه گردشگري، 3(9)، 31-51.
12- قلی¬پور، رحمت¬اله.، داناییفرد، حسن.، زارعی¬متین، حسن.، جندقی، غلامرضا.، فلاح، محمدرضا. (1390). ارائه مدلی برای اجرای خطمشیهای صنعتی در استان قم. مجله مدیریت فرهنگی سازمانی، 9(2)، 103-130.
13- محمدی، نازیلا.، معمارزادهطهران، غلامرضا.، طوطیاناصفهانی، صدیقه. (1401). طراحی مدل اجرای خطمشیهای کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ مورد مطالعه: قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران (مواد 67 و 68). مجله حکمرانی و توسعه، 2(2)، 97-118.
14- معمارزاده¬طهران، غلامرضا.، طاهرپورکلانتری، حبیب¬اله. (1384). شرایط و عوامل مؤثر بر اجرای خط¬مشی¬های مالیاتی در ایران. مجله اقتصاد و مدیریت، 17(67)، 71-80.
15- Bolaji, S. D., Evans, G. C., & Cary, J. (2016). University basic education policy implementation in Nigeria. KEDI Journal of Educational Policy, 13)2), 137-158.
16- Brooks, C. (2015). Introductory Econometrics for Finance. Cambridge: Cambridge University Press.
17- Chompucot, M. C. (2011). Major factors affective educational policy implementation effectiveness for the three southernmost provinces of Thailand as perceived by school directors. Ph.D Thesis, National Institute of Development Administration, Bangkok, Thailand.
18- Cox, P., & Parlinson, A. (2002). Values and their impact on the changing employment relationship. In G. Hollinshead, S. Tailby, & P. Nicholls (Eds.), Employee Relations. Financial Times Press.
19- Craik, F .(2002). Levels of processing: Past, present... and future?. Memory, 10(5/6), 305-318.
20- Dose, J., & Klimoski, R. J. (1999). The diversity of diversity: Work values effects on formative team process. Human Resource Management Review, 9(1), 83-108.
21- Feiock, R., Kassekert, A., Terman, J., & Yang, K. (2012). Walking in the shadow of Pressman and Wildavsky: Expanding fiscal federalism and goal congruence theories to single shot games. Review of Policy Research, 33(2), 124-139.
22- Howlett, M. (2017). The lessons of failure: Learning and blame avoidance in public policy-making. International Political Science Review, 33(5), 539-555.
23- International Telecommunications Union. (2019). International telecommunications union (ITU) statistics. Available at: http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx.
24- Jann, W., & Wegrich, K. (2006). Theories of the policy cycle. In F. Fischer & G. Miller (Eds.), Handbook of Public Policy Analysis: Theory, Politics, and Methods. CRC Press.
25- Kanjo, C. (2008). Going beyond diagnostics and planning in ICT initiatives: Limitations in the context of Malawi. Proceedings on the 5th Plato Community Informatics and Development Informatics Conference on ICTs for Social Inclusion: What is the reality?, Plato, Italy.
26- Marsh, D., & McConnel, A. (2010). Towards a framework for establishing policy success. Public Administration, 88(2), 564-583.
27- Merritt, T. (2021). Development and political challenge: A structural view for global problem solving. Ph.D Thesis, Portland State University, Portland, United States.
28- Miller, W. W. (1988). Durkheim and individualism. The Sociological Review, 36(4), 647-673.