فهرست مقالات زهرا شکوه


  • مقاله

    1 - طراحی و ارائه مدل اعتباربخشی بیمارستان‌های دولتی
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 40 , سال 12 , تابستان 1400
    مقدمه: یکی از مهم‌ترین عملکردهای مدیریتی و سیاست گذاری، در حوزه سلامت، اعتباربخشی بیمارستانی است که نقش به سزایی در افزایش اعتماد مردم به کیفیـت خدمات ارائه‌شده در این سازمان‌ها دارد.روش پژوهش: پژوهش کیفی حاضر با توجه به هدف پژوهش در دسته تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح پ چکیده کامل
    مقدمه: یکی از مهم‌ترین عملکردهای مدیریتی و سیاست گذاری، در حوزه سلامت، اعتباربخشی بیمارستانی است که نقش به سزایی در افزایش اعتماد مردم به کیفیـت خدمات ارائه‌شده در این سازمان‌ها دارد.روش پژوهش: پژوهش کیفی حاضر با توجه به هدف پژوهش در دسته تحقیقات کاربردی و از لحاظ طرح پژوهش جزو پژوهش‌های مقطعی بود. در این پژوهش از فن دلفی برای ارائه مدل مناسب استفاده گردید. در نهایت مدل پیشنهادی با 4 محور و 26 حیطه و 106 استاندارد تعیین گردید. روایی و پایایی پرسشنامه نهایی مورد سنجش قرار گرفت. قابلیت اجرایی آن توسط بهترین صاحب‌نظران در بیمارستان‌های دولتی استان کرمان مورد بررسی مقدماتی قرار گرفت.یافته‌ها: در این مطالعه مدل پیشنهادی مورد ارزیابی قرار گرفت. میانگین متغیر اعتباربخشی0/34±4/21 بود. اعتباربخشی و حیطه‌های آن و محورهای مربوط به هر حیطه در سطح قوی قرار گرفتند. برای رتبه‌بندی ابعاد متغیر اعتباربخشی از آزمون فریدمن استفاده شد. مؤلفه پیشگیری، بهداشت و سلامت اجتماعی با میانگین 2/78 بالاترین رتبه را داشت و مؤلفه‌های مراقبت و درمان، حقوق‌گیرنده خدمت و رهبری و مدیریت با میانگین 2/56، 2/44 و 2/23، به ترتیب در رده‌های دوم، سوم و چهارم قرار داشتند. 87/20 درصد خبرگان اثربخشی الگو را تأیید کردند.نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش موئد مناسب بودن مدل پیشنهادی و ارتباط قوی بین متغیرها و مؤلفه‌های آن بود. با توجه به اثبات اثربخشی الگوی پیشنهادی می‌توان گفت ﻣﺪل ﺣﺎﺿﺮ میﺗﻮاﻧﺪ ﮔﺎم ارزﺷﻤﻨﺪی در ﺟﻬﺖ ﻛﺎرآﻣﺪی و اﺛﺮﺑﺨﺶﺗﺮ ﻧﻤﻮدن ﺳﻴﺴﺘﻢ اﻋﺘﺒﺎرﺑﺨﺸﻲ ﻛﺸﻮر و ﻣﺘﻌﺎﻗﺒﺎ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ خدمات در بیمارستان‌ها بردارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - بررسی رابطه سبک‌های رهبری اخلاق‌گرا و کاریزماتیک و توسعه اجتماعی بررسی موردی عملکرد کارکنان در سازمان‌های دولتی و خصوصی تهران
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1400
    توسعه اجتماعی در هر جامعه‌‌ای بستگی به عواملی متعدد دارد، به طوری که نمی‌‌‌توان نسخه‌ای واحد برای همه جامعه‌ها پیچید. از جمله عوامل بسیار مهم در توسعه اجتماعی سبک‌های رهبری در عرصه‌های مختلف اجتماعی است. اما، در باره این که کدام یک از سبک‌های رهبری در سازمان‌ها و عرصه ه چکیده کامل
    توسعه اجتماعی در هر جامعه‌‌ای بستگی به عواملی متعدد دارد، به طوری که نمی‌‌‌توان نسخه‌ای واحد برای همه جامعه‌ها پیچید. از جمله عوامل بسیار مهم در توسعه اجتماعی سبک‌های رهبری در عرصه‌های مختلف اجتماعی است. اما، در باره این که کدام یک از سبک‌های رهبری در سازمان‌ها و عرصه های مختلف اجتماعی مناسب‌‌‌تر است، اختلاف نظر بسیار است. در پژوهش حاضر، ما به مقایسه دو سبک رهبری اخلاق‌گرا و کاریزماتیک در میان کارکنان سازمان‌های دولتی و خصوصی تهران پرداخته و نشان داده‌ایم که اگرچه، در نظریه ممکن است سبک رهبری کاریزماتیک برای سازمان‌های ایران مناسب‌‌‌تر یا جذاب‌تر جلوه کند، سبک رهبری اخلاق‌گرا از نظر کارکنان این سازمان‌ها مناسب‌‌‌تر است و راهی برای توسعه اجتماعی راهگشاه‌‌‌تر قلمداد می‌شود. نتایج حاکی از آن است که نه تنها ارزیابی کارکنان از عملکرد خود در هر دو بخش دولتی و خصوصی مثبت است، بلکه سبک مدیریتی اخلاق‌گرا را در افزایش و بهبود عملکرد خود مؤثرتر از سبک رهبری کاریزماتیک می‌‌دانند. ارزیابی کارکنان دولتی در مجموع نسبت به کارکنان بخش خصوصی از این سبک رهبری مثبت‌تر است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان آموزش‌وپرورش استان فارس
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1401
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان می باشد. روش پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی – همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل آموزش ‌و پرورش استان فارس به تعداد 500 نفر بود، با استفاده از روش چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان می باشد. روش پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی – همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره کل آموزش ‌و پرورش استان فارس به تعداد 500 نفر بود، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی تعداد 351 نفر جهت بررسی انتخاب شدند، به منظور برآورد حجم نمونه آماری از فرمول کوکران استفاده شد. ابزار اندازه گیری متغیرهای پژوهش پرسشنامه استاندارد رفتار شهروندی سازمانی اُرگان (1988) و عملکرد کارکنان هرسی و گلداسمیت (2009) استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها از طریق مراجعه به خبرگان و پایایی آنها به وسیله ی ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد؛ یافته های تحقیق نشان داد که رفتار شهروندی سازمانی با ضریب همبستگی 618/0رابطه ی مثبت معنی داری با عملکرد شغلی کارکنان دارد؛ نتایج مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار LISREL 8.8 نیز حاکی بر تأیید فرضیه ی تحقیق مبنی بر تأثیر مثبت معنی دار رفتار شهروندی سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان با ضریب مسیر 41/0 بود. در نتیجه به منظور توسعه عملکرد شغلی کارکنان می توان به رفتار شهروندی سازمانی توجه نمود. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - ارائه الگوی معادلات ساختاری تأثیر عوامل نهادی بر میزان اجرای خط‌مشی‌های توزیعی مجدد با نقش میانجی رونق تولید
    مطالعات مدیریت و توسعه پایدار , شماره 12 , سال 3 , زمستان 1402
    هدف این پژوهش، ارائه الگوی معادلات ساختاری تأثیر عوامل نهادی بر میزان اجرای خط مشی‌های توزیعی مجدد با نقش میانجی رونق تولید بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش و ماهیت داده‌ها، کمّی بود. ابزار گردآوری داده‌ها سه پرسشنامه استاندارد بوده است. جامعه آماری این چکیده کامل
    هدف این پژوهش، ارائه الگوی معادلات ساختاری تأثیر عوامل نهادی بر میزان اجرای خط مشی‌های توزیعی مجدد با نقش میانجی رونق تولید بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، و از نظر روش و ماهیت داده‌ها، کمّی بود. ابزار گردآوری داده‌ها سه پرسشنامه استاندارد بوده است. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران که در سال 1402 به تعداد 4823 نفر بوده‌اند. از جامعه آماری مزبور، براساس جدول کرجسی و مورگان نمونه‌ای به حجم 355 نفر تعیین گردید که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه در بین آنها توزیع و 355 پرسشنامه به‌دست ‌آمده با استفاده از نرم افزار PLS تحلیل شد. نتايج مطالعه حاضر نشان داد که عوامل نهادی بر میزان اجرای خط مشی‌های توزیعی مجدد با نقش میانجی رونق تولید تأثیر دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - تبیین رابطه عوامل مرتبط با تعادل کار و زندگی با نقش میانجی هوش هیجانی و ارائه مدل (مورد مطالعه: پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه های علوم پزشکی استان کرمان)
    تحقیقات و نظریه های نوین مدیریت دولتی , شماره 3 , سال 1 , پاییز 1401
    هدف این پژوهش ، تبیین رابطه عوامل مرتبط با تعادل کار و زندگی و تعادل کار و زندگی با نقش میانجی هوش هیجانی و ارائه مدل مطلوب بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق 2740 نفر کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان چکیده کامل
    هدف این پژوهش ، تبیین رابطه عوامل مرتبط با تعادل کار و زندگی و تعادل کار و زندگی با نقش میانجی هوش هیجانی و ارائه مدل مطلوب بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق 2740 نفر کلیه پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی استان کرمان بودند که با توجه به نمونه گیری مدل سازی معادلات ساختاری، نمونه ای به حجم 508 نفر و به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند . روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، ترکیبی از مطالعات کتابخانه ای و میدانی بود. ابزارهای گردآوری اطلاعات، عبارت بودند از بررسی اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسش نامه های محقق ساخته ی عوامل مرتبط با تعادل کار و زندگی، هوش هیجانی و تعادل کار و زندگی . بر اساس نظر خبرگان و تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه های مذکور از روایی مناسب برخوردار بود و پایایی آنها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد که مطلوب بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از نرم‌افزارهای SPSS ویراست 23 و AMOS ویراست 24 استفاده شد. یافته‌ها ضمن تأیید مدل پیشنهادی پژوهش، نشان‌دهنده رابطه مستقیم عوامل مرتبط با تعادل کار و زندگی با تعادل کار و زندگی است. همچنین نتایج نشان می دهد که عوامل مرتبط با تعادل کار و زندگی علاوه بر تأثیر مستقیم، به طور غیرمستقیم و از طریق هوش هیجانی نیز بر تعادل کار و زندگی تأثیر معنی داری دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - طراحی مدل اجرای خط‌مشی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر نظام ارزشی
    تحقیقات و نظریه های نوین مدیریت دولتی , شماره 8 , سال 2 , زمستان 1402
    چکيده هدف از این تحقیق، طراحی مدل اجرای خط‌مشی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر نظام ارزشی است. این تحقیق، از نظر رویکرد، کیفی و از نظر هدف، توسعه¬ای- کاربردی است. ابزار گردآوري داده¬ها، مراجعه به اسناد و مصاحبه با خبرگان بوده است. جامعه آماری این تحقیق به چکیده کامل
    چکيده هدف از این تحقیق، طراحی مدل اجرای خط‌مشی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر نظام ارزشی است. این تحقیق، از نظر رویکرد، کیفی و از نظر هدف، توسعه¬ای- کاربردی است. ابزار گردآوري داده¬ها، مراجعه به اسناد و مصاحبه با خبرگان بوده است. جامعه آماری این تحقیق به منظور ساخت مدل، شامل 12 نفر از تحقیق اساتید دانشگاه در رشته‌ مدیریت با تخصص¬های خط¬مش¬گذاری و رفتار سازمانی و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند که از تمامی آنان نظرخواهی شده است. در این تحقیق، به منظور تجزیه¬وتحیل داده¬ها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شده است. نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر اجرای خط‌مشی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر نظام ارزشی شامل 38 مضمون پایه (عامل فرعی) و 7 مضمون سازمان¬دهنده (عامل اصلی) دین‌داری، آموزش و توسعه در چارچوب نظام ارزشی، مسئولیت¬پذیری، تعامل و ارتباطات، جو و فرهنگ سازمانی، عدالت¬محوری و شایسته¬سالاری هستند. واژگان کليدي: اجرای خط¬مشی، نظام ارزشی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - شناسایی مؤلفه‌های مدیریت دانش با تاکید بر مبانی اسلامی مطالعه موردی: آموزش و پرورش شهر کرمان
    نوآوری های مدیریت آموزشی , شماره 72 , سال 18 , پاییز 1402
    هدف اصلی این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های مدیریت دانش با تأکید بر مبانی اسلامی بود. روش پژوهش حاضر تلفیقی (کیفی- کیفی) و ازنظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان در مبحث مدیریت و مدیریت دانش به تعداد 15 نفر بودند که به‌صورت هدفمند و بر اساس قاعد چکیده کامل
    هدف اصلی این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های مدیریت دانش با تأکید بر مبانی اسلامی بود. روش پژوهش حاضر تلفیقی (کیفی- کیفی) و ازنظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان در مبحث مدیریت و مدیریت دانش به تعداد 15 نفر بودند که به‌صورت هدفمند و بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی نیز کلیه کارشناسان آموزش‌وپرورش شهر کرمان، در زمینه مدیریت دانش به تعداد نفر 245 بودند که حجم نمونه با توجه به جدول کوهن 124 نفر و به‌صورت تصادفی ساده تعیین شدند. ابزار پژوهش در بخش اول، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتبار یافته‌های کیفی با روایی صوری و پایایی نیز با کدگذاری مجدد توسط محقق و محققان بیرون از پژوهش حاصل شد. در بخش کمی نیز اعتبار داده‌ها با روایی صوری و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ انجام شد که مقدار آن 81/0 شد. برای تحلیل نتایج نیز در بخش کیفی از روش کدگذاری سه مرحله شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد و برای داده‌های کمی از مدل یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار SMART PLS2/2، استفاده شد. یافته‌ها نشان داد 12 مضمون محوری و 5 مؤلفه اصلی برای ایجاد مدیریت دانش مبتنی بر آموزه‌های اسلامی در کارکنان آموزش‌وپرورش وجود دارد. این مضامین محوری شامل شرایط علی توانمند سازهای مدیریت دانش (استراتژی اسلام محور و محیط اسلامی)؛ عوامل زمینه‌ای در توانمند سازهای مدیریت دانش (انگیزه فردی و فرهنگ دین‌مدار)؛ شرایط مداخله‌گر مؤثر بر توانمند سازهای مدیریت دانش (حیات‌بخشی به دانش و معنویت‌گرایی)؛ راهبردهای توانمند سازهای مدیریت دانش (تقویت فضائل اخلاقی، نهادینه کردن ارزش‌های اسلامی و ساختار سازمانی مبتنی بر دین و پیامدهای حاصل از توانمند سازهای مدیریت دانش شامل (کارکنان ارزشی و کسب منابع معنوی) بودند. پرونده مقاله