شناسایی ابعاد و مولفه های شایستگی مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
محورهای موضوعی : فصلنامه منابع انسانی تحول آفرینایمان وکیل زاده 1 , علیرضا منظری توکلی 2 , رستم پور رشیدی 3 , امین نیک پور 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
4 - گروه مدیریت دولتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
کلید واژه: شایستگی مدیران, شایستگی, وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی,
چکیده مقاله :
چکیده زمینه و هدف: اﻣﺮوزه، ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ ﺑﺎ ﺷﻜﺎفﻫﺎی ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ در ﺳﻄﻮح ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ ﻣﻮاﺟﻪاﻧﺪ. نظامهای سلامت با توجه به مشکلات بهداشتی پیچیده و اهداف اثربخشی و رضایتمندی در تمام سطوح با چالشهای زیادی در این حوزه مواجه هستند. از این رو، هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های شایستگی مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشد.روش بررسی: این پژوهش کیفی-کمی بر حسب هدف، بنیادی- کاربردی می باشد. در بخش کیفی (تحلیل مضمون )، جامعه آماری شامل خبرگان آشنا به موضوع بودند و تعداد 14 نفر تا اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. یافتهها: یافته ها نشان داد مدل شایستگی مدیران دارای 5 بعد و 40 مولفه می باشد. این ابعاد شامل مهارت حرفه ای، مهارت تعاملی و مشارکتی، مهارت توسعه کیفیت سلامت، مهارت فردی، و مهارت مبتنی بر تحقیق و بررسی می باشند. از میان این ابعاد، بعد مهارت توسعهکیفیت سلامت، سنگ زیربنای مدل را تشکیل می دهد. نتیجه گیری: به کارگیری الگوی شایستگی های مدیران بخش سلامت یکی از شیوه های بهبود و ارتقای مدیران می باشد که می تواند سطح سلامت کشور را ارتقاء دهد. استفاده از این مدل در عمل نیازمند آگاهی مدیران سطوح بالا بوده و ایجاد سازوکار مناسب برای استفاده از این مدل امری غیرقابل انکار است.
Abstract Background and purpose: Today, organizations are facing competency gaps at the management level. Health systems are facing many challenges in this field due to complex health problems and effectiveness and satisfaction goals at all levels. Therefore, the purpose of this research is to identify the dimensions and components of managers' competence of the Ministry of Health, Treatment and Medical Education.Research method: This qualitative-quantitative research is fundamental-applied according to its purpose. In the qualitative part (theme analysis), the statistical population included experts familiar with the subject and 14 people were selected until theoretical saturation. In the quantitative part, interpretive structural modeling was used.Findings: The findings showed that the competency model of managers has 5 dimensions and 40 components. These dimensions include professional skills, interactive and collaborative skills, health quality development skills, individual skills, and research-based skills. Among these dimensions, the health quality development skill dimension is the cornerstone of the model.Conclusion: Applying the competency model of health sector managers is one of the ways to improve and promote managers, which can improve the health level of the country. The use of this model in practice requires the awareness of high-level managers, and creating a suitable mechanism for using this model is undeniable.
_||_