فهرست مقالات عبداله نعامی


  • مقاله

    1 - روش بهینه پرداختِ بین‌المللی با تکیه بر بانکداری شرکتی و نقش کارآفرینان بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی
    دانش کارآفرینی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1401
    با توجه به وضعیت فعلی ایران و وجود مشکلات ارزی در انتقال ارز از ایران به سایر کشورها، نیاز به شناسایی روش پرداخت بین‌المللی مناسب با شرایط تحریم به عنوان یک مسئولیت اجتماعی بیش از پیش برای نظام بانکی کشور ضرورت یافته است. در مقاله حاضر سعی شده تابهترین روش پرداخت بین‌ال چکیده کامل
    با توجه به وضعیت فعلی ایران و وجود مشکلات ارزی در انتقال ارز از ایران به سایر کشورها، نیاز به شناسایی روش پرداخت بین‌المللی مناسب با شرایط تحریم به عنوان یک مسئولیت اجتماعی بیش از پیش برای نظام بانکی کشور ضرورت یافته است. در مقاله حاضر سعی شده تابهترین روش پرداخت بین‌المللی باتمرکز بر کارگزاران خارجی در نظام بانکی ایران انتخاب شود، تا علاوه بر عمل به رسالت اجتماعی بانک‌ها، با رویکرد بازاریابی اجتماعی بهترین مشاوره به مشتریان شرکتی ارائه گردد. این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر جمع آوری داده‌ها ترکیبی از مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه با خُبرگان می‌باشد. همچنین روش گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و میدانی است. ابزار گردآوری داده‌ها بعد از کشف ابعاد پژوهش از طریق مصاحبه عمیق با خُبرگان، پرسشنامه‌ای بود که با 24 سوال طراحی و پس از اثبات روایی و پایایی در بین جامعه آماری (32 نفر از کارکنان و کارشناس نظام بانکی ایران) توزیع گردید. این پرسشنامه برای تحقیق چهار فرضیه اصلی از نظر حساب باز، پیش‌پرداخت، وصول‌ها و اعتبار اسنادی به منظور انتخاب بهترین روش پرداختِ بین‌المللی با تکیه بر بانکداری شرکتی و نقش کارآفرینان بر اساس رویکرد بازریابی اجتماعی در نظر گرفته شد. نتایج به‌کارگیری برخی آزمون‌های ناپارامتریک نشان داد که کارگزاران خارجی نظام بانکی تنها تمایل به استفاده از دو روش پرداخت با حساب باز و پیش‌پرداخت را دارند، که کاربرد پرداخت با حساب باز بیشتر از روش پرداخت پیش‌پرداخت است. در نهایت پیشنهاداتی در حوزه پایگاه آموزش کارکنان در مورد قوانین و مقررات واردات ‌و صادرات به مدیران ارائه گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - طراحی مدل بانکداری شرکتی پویا و استفاده از آن در بازاریابی اجتماعی با تکیه بر فناوری‌های نوین بانکی
    دانش کارآفرینی , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1401
    امروزه صنعت بانکداری و توجه به نیاز مشتریان بخش‌های مختلف یکی از استراتژی‌های بانک‌های بین المللی مانند مریلینچ، سیتی‌گروپ و اچ اس‌بی‌سی قرار گرفته است، در این راستا توجه به تأمین نیازهای مالی و بانکی شرکت‌ها را در قالب خدمات و محصولات قابل ارائه به بهترین، سریع‌ترین و چکیده کامل
    امروزه صنعت بانکداری و توجه به نیاز مشتریان بخش‌های مختلف یکی از استراتژی‌های بانک‌های بین المللی مانند مریلینچ، سیتی‌گروپ و اچ اس‌بی‌سی قرار گرفته است، در این راستا توجه به تأمین نیازهای مالی و بانکی شرکت‌ها را در قالب خدمات و محصولات قابل ارائه به بهترین، سریع‌ترین و دقیق‌ترین شکل ممکن مقدور می‌سازد، تا زمینه‌های رُشد مشتریان شرکتی فراهم شده و از این طریق بانک منابع بیشتری نیز جذب کند. به دلیل مشابهت خدمات بانکی و نرخ تسهیلات و سود سپرده‌های بانکی برای مشتریان بانک‌ها، وفادارسازی مشتریان به‌ویژه مشتریان شرکتی، توجه به بازاریابی اجتماعی در کنار بانکداری شرکتی را طلب می‌نماید. در این پژوهش با توجه به پژوهش‌های پیشین که از ابتدای سال 2021 در پایگاه ساینس دایرکت وجود داشت، با استفاده از روش متاسنتر که ترکیبی از پژوهش پیشین و نظر خُبرگان در حوزه بانکداری شرکتی و بازاریابی اجتماعی بود، به صورت کیفی به تببین مدل بانکداری شرکتی پویا با تکیه بر فناوری‌های نوین بانکی پرداخته شد.نهایتاً مدل در چهار بُعد و پانزده مولفه طراحی گردید که به ترتیب عوامل تکنولوژیکی، عوامل مسئولیت اجتماعی شرکتی، عوامل خارج از کنترل بانک، و نهایتاً شیوه‌های نوین بانکداری دارای اهمیت بودند، باتوجه به خاصیت پویایی مدل، بانک‌ها باید پانزده مولفه شامل تکنولوژی مالی، وام‌دهی تکنولوژی مالی، تأمین سرمایه جمعی، عوامل فرهنگی، عوامل سیاسی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، بازاریابی سبز، افشای محتوای مالی با رعایت قانون‌گذاری، عدالت در پرداخت تسهیلات بانکی به شرکت‌ها، توجه به بانکداری سایه‌ای، بانکداری غیر حضوری، بانکداری باز، بانکداری دیجیتال و بانکداری غیر متمرکز مورد توجه قرار گرفت. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - برساخت‌ و تجربه زیسته نخبگان بازاریابی ازمدل بازاریابی کشاورزی در ایران با رویکرد آمیخته و اعتباریابی آن
    دانش کارآفرینی , شماره 7 , سال 3 , تابستان 1402
    چکیدهزمینه: بازاریابی با اهمیتی که دارد در همه کسب و کارها یک راهبرد اساسی است. هدف: این پژوهش با هدف کشف الگوی ذهنی نخبگان، متخصصان، اساتید و مدیران ارشد حوزه کشاورزی و بازاریایی در ایران از توسعه بازاریایی کشاورزی طراحی شد. روش: روش این پژوهش ترکیبی است که با استفاده چکیده کامل
    چکیدهزمینه: بازاریابی با اهمیتی که دارد در همه کسب و کارها یک راهبرد اساسی است. هدف: این پژوهش با هدف کشف الگوی ذهنی نخبگان، متخصصان، اساتید و مدیران ارشد حوزه کشاورزی و بازاریایی در ایران از توسعه بازاریایی کشاورزی طراحی شد. روش: روش این پژوهش ترکیبی است که با استفاده از راهبرد اکتشافی متوالی ابتدا به روش کیفی گراندد تئوری یک الگوی بومی تدوین شده است. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه های عمیق در بین نخبگان، اساتید و مدیران ارشد حوزه کشاورزی و بازاریابی با تکنیک کدگذاری فرایند تئوری‌سازی با پانزده مصاحبه به اشباع نظری رسید و نتایج بر اساس سه مرحله کدگذاری با بیش از 108 گزاره معنادار، 211 مفاهیم متناظر، و 23 مقولۀ فرعی و 9 مقوله اصلی و یک مقوله هسته به دست آمد. در بخش کمی نیز مدل پارادایمی به دست آمده با استفاده از داده‌های کمی به آزمون گذاشته شد. یافته‌ها و نتایج: یافته‌های بخش کمی نشان داد که مقوله هسته به دست آمده شامل؛ توسعه بازاریابی کشاورزی ایران به علت مهارت‌پروری و درک بازار در بستر تعهد و گرایش مدیران به بازاریابی با مداخله آزادسازی تجاری در دو راهبرد مهم هم‌افزایی در بازاریابی و بازارگرایی به پیامدهای مطلوب توسعه پایدار کشاورزی، جهانی شدن بازارها و ترویج کشاورزی منجر می‌شود است که می‌تواند راهبرد نظری احصا شده برای بازار گیاهان دارویی در کشور باشد که مولفه های سازنده آن در یک الگوی پارادایمی در بخش کمی نیز معتبر بودن این الگوها را به اثبات رسانده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - Presenting the Agricultural Marketing Model with an Emphasis on the Development and Marketing of Medicinal Plants in Iran
    International Journal of Finance, Accounting and Economics Studies , شماره 2 , سال 4 , بهار 2023
    Background: Marketing plays a pivotal role in both the global and local economies. Particularly in the agricultural sector, especially the traditional type, which often remains distant from sales markets, the need for a well-developed marketing system to serve the farmi چکیده کامل
    Background: Marketing plays a pivotal role in both the global and local economies. Particularly in the agricultural sector, especially the traditional type, which often remains distant from sales markets, the need for a well-developed marketing system to serve the farming community is crucial. This research aims to uncover the cognitive patterns of elites, experts, professors, and senior managers in Iran's market development from an agricultural perspective.Method: The research follows a mixed-method exploratory interpretive approach, utilizing the grounded theory technique. It consists of two parts: a qualitative section and a quantitative survey.Findings and Results: The research outcomes are presented in two main sections. The qualitative part's results were derived from three stages of coding, yielding over 108 meaningful propositions, 211 corresponding concepts, 23 sub-categories, 9 main categories, and a core category. The main categories obtained include skill development, market understanding, managers' commitment and orientation to marketing, trade liberalization, synergy in marketing, market orientation, sustainable agricultural development, globalization of markets, and agricultural promotion. Further abstraction of these categories in the selective coding phase led to the identification of a core category termed "Leading Iran's Agricultural Marketing Development." پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - Mapping of Soft Drinks Preferences from the Air Travel Customers’ Viewpoint
    Journal of Tourism Hospitality Research , شماره 1 , سال 8 , تابستان 2021
    The purpose of this study is to design and develop a marketing planning model for the development of tourism industry in start-ups and innovative Iranian companies. This industry, which is one of the most dynamic economic activities of the present era, plays an importan چکیده کامل
    The purpose of this study is to design and develop a marketing planning model for the development of tourism industry in start-ups and innovative Iranian companies. This industry, which is one of the most dynamic economic activities of the present era, plays an important role in sustainable local development. The research method in this research is applied. It is also a type of field analysis because the data collection tool is a questionnaire and the researcher has collected information through the respondents. The statistical population of this study is all the officials of the executive bodies in relation to the tourism industry and employees and private companies in this regard. Due to the infinity of the statistical population and its large size, cluster sampling is available and the sample size is 14 people. The results of the study were analyzed through version 10 of Maxqda software. In the results, causal variables include environmental attitude, economic and environmental conditions, competition, tourism planning and social capital پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - The Causal Model of Export Entrepreneurship and Export Market Orientation‎ on Export Performance: a Case Study of Food and Agricultural Products Export Companies
    Journal of System Management , شماره 5 , سال 5 , پاییز 2019
    The aim of this study is to define and introduce the variable of export entrepreneurship and factors affecting it in a global export-centric model. However, we seek to find the effect of the variables of export entrepreneurship and export market orientation‎ on expo چکیده کامل
    The aim of this study is to define and introduce the variable of export entrepreneurship and factors affecting it in a global export-centric model. However, we seek to find the effect of the variables of export entrepreneurship and export market orientation‎ on export performance. To test the research hypotheses, a sample of 296 people employed in food and agricultural products company located in Tehran Province has been used, whose information has been obtained. Data has been collected using standard questionnaire and the obtained information has been analyzed by SPSS and Smart PLS software. The research findings demonstrate that resources and the intensity of competition have a positive effect on export entrepreneurship, but the impact of market distance on export entrepreneurship has not been confirmed. The results indicate the positive impact of export market orientation and export entrepreneurship on the export performance of sample companies. However, the moderating impact of the degree of globalization on the relationship between export market orientation and export performance has been confirmed. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - Evaluation and Prediction of International Marketing Management Factors for Wind Renewable Energy Equipment
    Journal of System Management , شماره 1 , سال 8 , زمستان 2022
    Countries have made significant investments in the last decade to reach the international market of renewable energy. Studies potentially have indicated a beneficial renewable energy market. Accordingly, firms must alter their business model to enter the global market. چکیده کامل
    Countries have made significant investments in the last decade to reach the international market of renewable energy. Studies potentially have indicated a beneficial renewable energy market. Accordingly, firms must alter their business model to enter the global market. This research aims to discover strategic factors in international marketing management for new renewable energy products. The community of this research includes experienced managers and experts in the field of renewable wind energy. The analysis is applied in terms of purpose and is of the qualitative-quantitative method. In this study, structural equation modeling and Smart PLS software have been utilized for data analysis. The results indicate that 11 strategic factors could influence the international marketing management for new wind renewable energy products, and their effect is at a significant level. Finally, the research model was analyzed using fuzzy inference system (FIS) and Matlab software. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - Proposing a Customer Experience Management Model Based on the Grounded Theory Approach in Aviation Industry (Case study: Taban Airline)
    Journal of System Management , شماره 2 , سال 8 , بهار 2022
    The aim of present study is to achieve a comprehensive framework in the area of customer experience management in Taban Airline to improve business results. The statistical population was the managers and senior experts of Taban Airline. A sample of 16 people was select چکیده کامل
    The aim of present study is to achieve a comprehensive framework in the area of customer experience management in Taban Airline to improve business results. The statistical population was the managers and senior experts of Taban Airline. A sample of 16 people was selected by using a purposeful snowball sampling method and in-depth and a semi-structured interview was performed with them. Data analysis was performed using a 3-step coding method in Nvivo software. Finally, a comprehensive model of customer experience management was presented. A total number of 601 open codes were extracted. After methodological modifications, they turned to 182 open codes or concepts, and in the next step, namely ladder of abstraction, they turned to 38 sub-categories and in the final step, they turned to 14 main categories. Finally present the paradigmatic categories and components form the comprehensive Customer Experience Management (CXM) model. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - ارائه الگوی بهینه سازی محصول نوشیدنی برای مشتریان شرکت های هواپیمایی ایران با روش تحلیل جریمه
    مدیریت صنعتی , شماره 4 , سال 15 , پاییز 2020
    ماهیت رقابتی صنعت حمل و نقل مسافری هوایی باعث شده تا جلب رضایت مشتریان در آن دارای اهمیت بالایی باشد. همچنین ارایه خدمات مناسب در خصوط هواپیمایی از عوامل کلیدی رضایت مشتریان است. قسمت اصلی خدمات بخش حین پرواز می‌باشد که سرو نوشیدنی و غذا از مهمترین شاخصه های آن است. لذا چکیده کامل
    ماهیت رقابتی صنعت حمل و نقل مسافری هوایی باعث شده تا جلب رضایت مشتریان در آن دارای اهمیت بالایی باشد. همچنین ارایه خدمات مناسب در خصوط هواپیمایی از عوامل کلیدی رضایت مشتریان است. قسمت اصلی خدمات بخش حین پرواز می‌باشد که سرو نوشیدنی و غذا از مهمترین شاخصه های آن است. لذا هدف این تحقیق ارائه الگوی بهینه سازی محصول نوشیدنی برای مشتریان شرکت های هواپیمایی ایران می باشد. بر همین اساس در این تحقیق محصول پایه ارایه شده به منظور استخراج ویژه گی هایی که از منظر مشتریان نیازمند تثبیت و یا اصلاح است با رویکرد آزمون محصول در موقعیت مرکزی مورد ارزیابی قرار گرفت. به همین منظور ابتدا 130 قضاوت کننده بالای ده سال که تجربه پرواز دور برد را داشتند انتخاب شدند این افراد بعد از تست محصول در شرایط معین نظرات خود را در مورد 13 ویژگی محصول در قالب مقیاس جار و نیز علاقه مندی کلی محصول در قالب پرسشنامه بیان نمودند. سپس داده ها با روش تحلیل جریمه و با استفاده از نرم افزار XLSTAT مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که ویژگی های ترشی و غلظت و گازداری خارج از محدوده مورد پسند مشتریان قرار داشته و باید اصلاح گردند. یافته های تحقیق به واحد تحقیق و توسعه شرکت تولید کننده نوشیدنی کمک می کند که با دستکاری ترکیبات و متناسب نمودن این سه ویژگی، محصول بهینه را که مطابق با ترجیحات بازار است تولید نهایی نموده و بدین ترتیب شرکت های هواپیمایی ایرانی با ارائه آن مزیت رقابتی کسب نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - The impact of internet marketing on the export development for Agricultural Products in Food Companies
    Agricultural Marketing and Commercialization Journal , شماره 1 , سال 4 , بهار 2020
    The present study aims to evaluate the effect of internet marketing on export development for agricultural products in food companies. The study method is descriptive-correlation and structural equations. The study population is sale managers, marketing managers, expert چکیده کامل
    The present study aims to evaluate the effect of internet marketing on export development for agricultural products in food companies. The study method is descriptive-correlation and structural equations. The study population is sale managers, marketing managers, experts of international contracts, and international relations experts of exporting agricultural products in food companies.in Tehran. 179 people participate in the study. They responded to questionnaires on internet marketing capabilities, availability of export information, business network relations, and export market growth. The reliability and validity of measures are supported using Cronbach’s alpha and confirmatory factor analysis. For data analysis, the Pearson correlation and structural equations method with LISREL software is used. It was found that the effect of internet marketing capabilities on export market growth, availability of export information, and business network relations were positive and significant. The effect of export information availability on export market growth and business network relationship was positive and significant. The effect of the business network relationship on the growth of the export market was positive and significant. Thus, we can say internet marketing capabilities can lead to the increasing availability to export information, and development of international business networks, and export market development. پرونده مقاله

  • مقاله

    11 - طراحی مدل عوامل موثر بر ارتقاء تصویر برند ملی (نشان ساخت ایران) در بازارهای منطقه‌ای (مطالعه موردی: صادرات تجهیزات برق فشار قوی-ترانسفورماتور)
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1400
    همواره تحولات جهانی و منطقه‌ای، ضرورت دسترسی به صادرات موفق با محوریت کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان پذیرش محصولات را به امری حیاتی برای اقتصاد هر کشور تبدیل کرده است. از جمله فاکتورهای موثر در موفقیت صادرات، نشان (برند) ملی قابل قبول کشور مبداء نزد مشتریان کشور مقصد می‌ب چکیده کامل
    همواره تحولات جهانی و منطقه‌ای، ضرورت دسترسی به صادرات موفق با محوریت کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان پذیرش محصولات را به امری حیاتی برای اقتصاد هر کشور تبدیل کرده است. از جمله فاکتورهای موثر در موفقیت صادرات، نشان (برند) ملی قابل قبول کشور مبداء نزد مشتریان کشور مقصد می‌باشد. یکی از صنایع دارای توانمندی بومی و زیرساخت قوی در کشور ایران صنعت برق می‌باشد. با وجود کیفیت و خودکفایی در محصولات این صنعت، شاید فقدان الگویی برند ملی در این حوزه، مانعی در دستیابی به بازارهای منطقه‌ای آن شده است. بر این اساس هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل مؤثر بر ارتقاء تصویر برند ملی کشور ایران می‌باشد. در این پژوهش آمیخته ترتیبی - متوالی، سعی شده به شیوه اکتشافی عوامل موثر بر ارتقاء تصویر برند ملی (نشان ساخت ایران) و ابعاد آن به استفاده از نظرات خبرگان شناسایی شود. پس از آن به کمک نرم-افزار مکس‌کیودا متغیرها و الگوی مفهومی روابط بین آنها استخراج شد. در این بخش متغیرهای تأثیرگذار بر برند ملی، به‌عنوان ابعاد مدل ارتقاء برند ملی شناخته شدند. در بخش کمی نیز با استفاده از نظرات مدیران اجرایی و صادرکنندگان محصولات برق فشار قوی، وضعیت بومی مدل تحقیق بررسی شود. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار PLS نشان داد که در بین روابط تعریف شده بهره-گیری از ظرفیت‌های نیروی‌انسانی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی بیشترین و سیاستگذاری کلان ملی، کمترین تأثیر را بر ارتقاء برند ملی دارد. در بخش پایانی بر مبنای این تحلیل‌ها، استراتژی‌ها و راهکارهای لازم جهت ارتقاء برند ملی ارائه گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    12 - عوامل موثر بر اشتغال و بیکاری زنان در دوران کرونا با رویکرد سبک زندگی (مطالعه موردی زنان سرپرست خانوار در شهر تهران)
    زن و مطالعات خانواده , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1401
    سبک زندگی با شیوع سرعت ویروس کرونا منجر به انقباض شدید فعالیت اقتصادی شده است زیرا بسیاری از مردم در دوران پسا کرونا قادر به رفتن به محل کار خود نبودند و در مشاغل دیگر نیز نمی توانستند، فعالیت کنند . هدف از این پژوهش عوامل موثر بر اشتغال و بیکاری در دوران پسا کرونا با ر چکیده کامل
    سبک زندگی با شیوع سرعت ویروس کرونا منجر به انقباض شدید فعالیت اقتصادی شده است زیرا بسیاری از مردم در دوران پسا کرونا قادر به رفتن به محل کار خود نبودند و در مشاغل دیگر نیز نمی توانستند، فعالیت کنند . هدف از این پژوهش عوامل موثر بر اشتغال و بیکاری در دوران پسا کرونا با رویکرد سبک زندگی زنان سرپرست خانوار در شهر تهران می باشد.روش اجرای پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است از لحاظ هدف نیز کاربردی می باشد . جامعه آماری پژوهش حاضر 384 نفر از زنان سرپرست خانوار در شهر تهران می باشند. روش نمونه گیری نیز به شکل سرشماری کامل می باشد و همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده گردید. در سطح توصیفی از میانگین، فراوانی جداول و نمودار و در سطح استنباطی از ضریب همبستگی اسپیرمن، تحلیل خوشه ای به کمک نرم افزارSPSS انجام شد. نتایج نشان داد که اشتغال و بیکاری بر سبک زندگی دوران پساکرونا تاثیر مثبت و معناداری دارد. اشتغال و بیکاری در دوران پساکرونا بر متغیرهای اقتصاد رفتاری، خانواده،سرمایه فرهنگی و نگرش زنان سرپرست خانوار تاثیر مثبت و معناداری دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    13 - Positioning a Beverage to Introduce in Iran Airline Industry by Sensory Analysis
    پژوهشگر , شماره 4 , سال 7 , بهار 2022
    Positioning is a quick method to adapt a product to a new market. The position of the product reflects the type of consumer attitude towards the overall interest as well as important features of the product. One of the convenient ways of positioning is mapping the targe چکیده کامل
    Positioning is a quick method to adapt a product to a new market. The position of the product reflects the type of consumer attitude towards the overall interest as well as important features of the product. One of the convenient ways of positioning is mapping the target market assumed from sensorial information. Thus, the purpose of this study is to position the beverages around the preferences of airline customers’ viewpoint to indicate a suitable one. The statistical population of the study includes the travelers aged 10 years or older experienced at least one long-haul air travel, whose opinions gathered through the central product test scheme. Accordingly, eight beverages proposed by domestic suppliers selected as test options. In this study, data analysis performed by XLSTAT software based on sensory analysis and extracted two branch results containing as internal and external preferences maps. The maps indicate the preferences of the products according to their competitive advantages and their overall interest in the customers' minds. Ultimately, the results lead to segmentation and market overview, and suggestions for target product properties and production for the major segment of the market and suppliers' marketing strategy. پرونده مقاله

  • مقاله

    14 - Analysis the Position of Cognitive Components of Media Literacy in the Optimal use of Social Media (Case study: adolescents in Tehran)
    International Journal of Political Science , شماره 2 , سال 12 , تابستان 2022
    The aim of this study was to investigate the status of cognitive components of media literacy in the optimal use of social media in adolescents in Tehran. The study method is a survey and the statistical sample is 425 adolescents in Tehran in the eleventh and twelfth gr چکیده کامل
    The aim of this study was to investigate the status of cognitive components of media literacy in the optimal use of social media in adolescents in Tehran. The study method is a survey and the statistical sample is 425 adolescents in Tehran in the eleventh and twelfth grades. Our statistical sample was selected as a cluster and randomly from schools in five areas of Tehran (north, south, west, east, and center), and the data using they were designed from a questionnaire and analyzed using SPSS and AMOS software. Findings showed that according to the level of significance and statistical value of t, media cognition on technological cognition and epistemological cognition, content production has a positive and significant effect on cognitive and technological cognition and media cognition, as well as epistemological cognition on technological cognition. Friedman found that technological knowledge has the highest and media knowledge has the lowest in terms of the desired situation. پرونده مقاله

  • مقاله

    15 - ترسیم نقشه ارزش ذهنی مشتریان ایرلاین های ایران در مصرف نوشیدنی حین پرواز با روش زیمت
    مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 4 , سال 3 , پاییز 1391
    ارائه خدمات مناسب در صنعت حمل‌ونقل مسافری از عوامل کلیدی رضایت مشتریان می‌باشد همچنین سرو خوراکی و نوشیدنی از مهم‌ترین بخش‌های خدمات حین پرواز است. لذا هدف این تحقیق ترسیم نقشه ارزش ذهنی مشتریان ایرلاین های ایران در مصرف نوشیدنی حین پرواز با استفاده از روش فرافکن زیمت ب چکیده کامل
    ارائه خدمات مناسب در صنعت حمل‌ونقل مسافری از عوامل کلیدی رضایت مشتریان می‌باشد همچنین سرو خوراکی و نوشیدنی از مهم‌ترین بخش‌های خدمات حین پرواز است. لذا هدف این تحقیق ترسیم نقشه ارزش ذهنی مشتریان ایرلاین های ایران در مصرف نوشیدنی حین پرواز با استفاده از روش فرافکن زیمت به‌منظور دستیابی به الگویی برای بررسی رفتار مصرف‌کننده است. بدین منظور بر اساس منطق نقطه اشباع تعداد 15 نفر شرکت‌کننده درگیر با موضوع با روش قضاوتی انتخاب شدند. سپس مصاحبه‌هایی با رویکرد نیمه ساختاریافته با هر نفر صورت گرفت و بر اساس یکی از مدل‌های سفارشی‌شده زنجیره وسیله-هدف محتوای آن‌ها مورد تحلیل جهت‌دار قرار گرفت. بدین ترتیب عناصر کلیدی و سازه‌هایی که بیشترین تکرار را دارا بودند استخراج شدند. سپس با استفاده از نرم‌افزار اطلس-تی نقشه اجماعی ارزش ذهن مشتریان ترسیم شد. بدین ترتیب 4 عنصر در سطح مشخصه‌ها، 13 عنصر در سطح معیارها، 14 عنصر در سطح مزایا و نهایتاً 3 عنصر در سطح ارزش‌های نهایی شناسایی‌شده و اولویت آن‌ها نیز برای جامعه هدف مشخص گردید. نتایج این تحقیق کمک می‌کند تا متغیرهای مؤثر بر طرز تلقی و فرایند ذهنی تصمیم‌گیری مشتریان به‌دست‌آمده و مبنای رضایت‌مندی از محصولات و تکرار رفتار مطلوب را فراهم نماید. پرونده مقاله

  • مقاله

    16 - ارائه الگوی توسعه بازاریابی محصولات کشاورزی درایران با محوریت گیاهان دارویی با استفاده از روش داده بنیاد و اعتباریابی مدل
    اقتصاد محاسباتی , شماره 1 , سال 2 , تابستان 1402
    بازاریابی در اقتصاد امروز دنیا از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است و تحقیقات و بررسی‌های مختلفی در حوزه بازاریابی به ویژه بازاریابی محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی در حال انجام است. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته و تفسیری اکتشافی و با استفاده از تکنیک گراندد تئوری صورت چکیده کامل
    بازاریابی در اقتصاد امروز دنیا از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است و تحقیقات و بررسی‌های مختلفی در حوزه بازاریابی به ویژه بازاریابی محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی در حال انجام است. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته و تفسیری اکتشافی و با استفاده از تکنیک گراندد تئوری صورت پذیرفته است.در بخش کیفی جامعه آماری شامل نخبگان، اساتید و مدیران ارشد حوزه کشاوررزی و وزارت صمت و اتاق بازرگانی و بازاریابی گیاهان دارویی هستند که به روش نمونه گیری هدفمند از ۱۵ نفر مصاحبه عمیق انجام شد و فرایند تئوری سازی با پانزده مصاحبه به اشباع نظری رسید. تحلیل داده ها با استفاده از کد گذاری به روش استراوس و کوربین انجام شده و در یخش کمی 9 متغیر به دست آمده از الگوی کیفی به عنوان فرضیه و استنباط در نظر گرفته شده و با ضریب همبستی پیرسون آزمون شدند و سپس شاخص سازی در یک مدل معادله ساختاری با نرم افزار Amos انجام گردید. نتایج پژوهش در دو بخش کمی وکیفی ارایه شده و نتایج بخش کیفی بر اساس سه مرحله کد گذاری با بیش از ۱۰۸ گزاره معنی دار، ۲۱۱ مفاهیم متناظر و ۲۳ مقولة فرعی و ۹ مقوله اصلی و یک مقوله هسته به دست آمد. و نتایج کمی نیز با آزمونهای ساختاری تایید گردید. درنهایت پیشنهاد می گردد، تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد باید در همه حوزه‌های بازاریابی کشاورزی و گیاهان دارویی توسط متخصصین امر و مدیران ارشد صورت بگیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    17 - مدل بومی رفتار مصرف‌کننده در بازار کالاهای مصرفی بادوام (لوازم خانگی) مبتنی بر تئوری ارزش
    اقتصاد مالی , شماره 5 , سال 17 , زمستان 1402
    چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بومی رفتار مصرف کالاهای بادوام مبتنی بر تئوری ارزش با بهره گیری از رویکرد داده بنیاد انجام پذیرفته است. در همین راستا از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته و نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی بهره گرفته شد. جامعه آماری شامل اساتید حو چکیده کامل
    چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بومی رفتار مصرف کالاهای بادوام مبتنی بر تئوری ارزش با بهره گیری از رویکرد داده بنیاد انجام پذیرفته است. در همین راستا از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته و نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی بهره گرفته شد. جامعه آماری شامل اساتید حوزه بازاریابی و خبرگان و صاحب نظران بخش لوازم خانگی می باشند. داده ها نیز با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شده و الگوی پارادایمی با 10 مقوله اصلی، 22 مقوله فرعی و 116 مفهوم طراحی گردید. در این الگو، ارزش های خرید به‌عنوان عوامل علی رفتار مصرف کننده و ارزش های فرهنگی و اجتماعی، در کنار عوامل فردی و بیرونی، به عنوان عوامل زمینه ساز معرفی شدند. ویژگی های بازار مصرف نیز عوامل مداخله گر در این زمینه هستند که بر رفتار مصرف کننده ایرانی تاثیر می گذارند. استراتژی های بهبود نیز راهبردهایی هستند که در نهایت، به شکل‌گیری پدیده‌‌ای به نام اسارت زدایی و وفادارسازی مصرف کننده منجر می شوند. نتایج مطالعه حاضر می تواند به تولیدکنندگان و سیاستگذاران در شناخت رفتار مصرف کننده ایرانی نسبت به کالاهای بادوام ایرانی به ویژه در صنعت لوازم خانگی کمک کند تا استراتژی های مناسبی را برای مدیریت بازار مصرف ایرانیان در مورد کالاهای مصرفی بادوام (لوازم خانگی) در شرایط تحریم اقتصادی کشور، تدوین نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    18 - ارایه الگوی وابستگی به برند بر مبنای تجربه برند نزد مشتریان مراکز خرید و مال‌ها "پژوهش آمیخته"
    اقتصاد مالی , شماره 5 , سال 16 , زمستان 1401
    چکیدهامروزه مفهوم وابستگی به برند در ادبیات بازاریابی، برای پیش بینی تغییرات مطلوب در رفتارهای پس از مصرف مشتریان معرفی شده است که به شدت بر رفتار و قصد خرید مجدد از برند تاثر می گذارد. از سوی دیگر تجربه برند نوعی بازاریابی تجربی است که دربرگیرنده مجموعه ای از شرایطی اس چکیده کامل
    چکیدهامروزه مفهوم وابستگی به برند در ادبیات بازاریابی، برای پیش بینی تغییرات مطلوب در رفتارهای پس از مصرف مشتریان معرفی شده است که به شدت بر رفتار و قصد خرید مجدد از برند تاثر می گذارد. از سوی دیگر تجربه برند نوعی بازاریابی تجربی است که دربرگیرنده مجموعه ای از شرایطی است که یک شرکت به منظور تأثیرگذاری بر احساسات مشتری نسبت به یک محصول خاص یا نام شرکت ایجاد می کند. تجربه برند پایه و اساس پیش‌بینی رفتار مصرف‌کننده است که اثری مثبت بر رضایت و وفاداری مصرف‌کننده دارد. با توجه به اینکه مراکز خرید ومال ها امروزه تقریبا در شهرهای بزرگ رشد روز افزونی پیداکرده این موضوع برای ایجاد تجربه خوشایند از برند و ایجاد وابستگی به برند در این مراکز اهمیت زیادی پیدا کرده است. پژوهش حاضر با رویکردی بنیادی و به دنبال ارائه مدلی مفهومی برای تبیین مفهوم مدیریت تجربه مشتریان از وابستگی به برند بوده و پژوهشگر از رویکرد آمیخته استفاده کرده است. به این ترتیب که در بخش کیفی از استراتژی نظریه داده بنیاد و مشتمل بر کدگذاری باز، محوری، انتخابی به منظور دستیابی به مدل الگوی پژوهش بهره برده و در بخش کمی از روش توصیفی پیمایشی و برای آزمون مدل پیشنهادی خود از نرم افزار پی ال اس استفاده کرده است که نتایج پژوهش در قالب یک مدل تایید و برازش یافته، شامل 6 بعد اصلی و 32 بعد فرعی ارائه شده است پرونده مقاله

  • مقاله

    19 - ارایه مدل کمی توسعه کسب و کارهای نوین مبتنی بر رویکرد محله محور در کلان شهر تهران
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1399
    در این پژوهش به منظور ارایه مدل توسعه کسب و کارهای نوین مبتنی بر رویکرد محله محور در کلان شهر تهران ، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی؛ با شناسایی 615 کد مفهوم، کدگذاری و دسته بندی آنها در سه مرحله نهایتا 189 شاخص اصلی؛ در پنج بعد و 22 مولفه، تبیین و در ادامه با استف چکیده کامل
    در این پژوهش به منظور ارایه مدل توسعه کسب و کارهای نوین مبتنی بر رویکرد محله محور در کلان شهر تهران ، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی؛ با شناسایی 615 کد مفهوم، کدگذاری و دسته بندی آنها در سه مرحله نهایتا 189 شاخص اصلی؛ در پنج بعد و 22 مولفه، تبیین و در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 32 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. نهایتا مدل توسعه کسب و کارهای نوین مبتنی بر رویکرد محله محور در کلان شهر تهران در پنج بعد گسترش فناوری اطلاعات ، بهبود فضای کسب و کار ، مدیریت ارتباط با مشتری ، رویکرد محله محوری و رهبری کارآفرینانه ارائه شد. کلمات کلیدی: بهبود فضای کسب و کار ،گسترش فناوری اطلاعات ، رویکرد مدیریت محله محوری ، مدیریت ارتباط با مشتری و رهبری کارآفرینانهبهبود فضای کسب و کار ،گسترش فناوری اطلاعات ، رویکرد مدیریت محله محوری ، مدیریت ارتباط با مشتری و رهبری کارآفرینانه پرونده مقاله

  • مقاله

    20 - تاثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمان( مورد مطالعه : بانک ملت شهر تهران)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1399
    نیروی انسانی را باید به عنوان مهمترین سرمایه یک سازمان دانست که نقش کلیدی و مهمی در دستیابی سازمان به اهدافش دارد. امروزه سازمانها هزینه های بالایی جهت جذب و نگهداری منابع انسانی صرف می کنند تا در عرصه رقابت از سایر رقیبان عقب نمانند. منابع انسانی به عنوان کلیدی ترین من چکیده کامل
    نیروی انسانی را باید به عنوان مهمترین سرمایه یک سازمان دانست که نقش کلیدی و مهمی در دستیابی سازمان به اهدافش دارد. امروزه سازمانها هزینه های بالایی جهت جذب و نگهداری منابع انسانی صرف می کنند تا در عرصه رقابت از سایر رقیبان عقب نمانند. منابع انسانی به عنوان کلیدی ترین منابع سازمانی، زمانی به طور کارآمد و اثربخش به کار گرفته خواهد شد که با نگرش استراتژیک مدیریت شود. رویکرد استراتژیک در مدیریت منابع انسانی به مفهوم به کارگیری فنون و روش هایی نوین است که سازمان بتواند با اتکا به آنها در برابر محیط ناپایدار واکنش مناسب نشان داده و منابع انسانی را در جهت کسب مزیت رقابتی بسیج کند. موضوع اصلی در این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمان می باشد. جامعه آماری کارکنان بانک ملت شهر تهران در منطقه 1 می باشد و به روش نمونه گیری تصادفی ، 180 نفر بعنوان جامعه انتخاب شدند و از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی مورد استفاده واقع گردید. همچنین از آزمون همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار SPSS 19 برای آزمون فرضیه ها استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمان تاثیر معنادار دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    21 - شناسایی عوامل اثرگذار بر توسعه بازارهای بین المللی با رویکرد ترکیبی (مورد مطالعه: محصولات پتروشیمی)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1402
    هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل اثرگذار در توسعه بازارهای بین المللی محصولات پتروشیمی می‌باشد. برای تحقق این هدف با بهره‌گیری از رویکرد تحقیقی ترکیبی، عوامل اثرگذار بر بازارهای بین المللی محصولات پتروشیمی مورد شناسایی قرار گرفتند. ابتدا روش تحقیق، کیفی و نظریه داد چکیده کامل
    هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل اثرگذار در توسعه بازارهای بین المللی محصولات پتروشیمی می‌باشد. برای تحقق این هدف با بهره‌گیری از رویکرد تحقیقی ترکیبی، عوامل اثرگذار بر بازارهای بین المللی محصولات پتروشیمی مورد شناسایی قرار گرفتند. ابتدا روش تحقیق، کیفی و نظریه داده بنیاد بود. لذا محقق با 20 نفر از مدیران این صنعت مصاحبه و 106 مفهوم را در 21 مقوله و 6 بعد شناسایی کردند. عوامل شناسایی شده شرایط علّی عبارتند از، عوامل قیمتی، گروههای اثرگذار، توانمندی مدیر صادرات، عوامل جغرافیایی، شرایط شرکت میزبان، شرایط رقابتی، عوامل تولید، شرایط محصول و استراتژی و وضعیت شرکت. علاوه بر این 5 عامل کلان اقتصادی، سیاستهای دولتی، قوانین صادراتی، عوامل مربوط به صنعت و چالشهای کلان صادرات به عنوان شرایط زمینه‌ای استخراج گردید. در بخش کمّی مدل به دست آمده با استفاده از نرم افزار لیزرل با یک نمونه 212 تایی اعتبارسنجی شد. نتایج نشان داد که همه 9 عامل بر پیامد عملکرد مالی به دست آمده در مدل تحقیق اثر مثبت دارند. همچنین 8 عامل علّی بر پیامد تصویر برند تاثیر مثبتی نشان دادند. اما نقش عامل کشور میزبان تأیید نشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    22 - رابطه ظرفیت جذب با عملکرد نوآورانه شرکت: با نقش میانجی نوآوری باز (مورد کاوی: کارکنان شرکت¬های دانش بنیان واقع در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)
    پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار , شماره 29 , سال 14 , تابستان 1402
    ظرفیت جذب دانش به عنوان مکانیسمی برای شناسایی، جذب و بکارگیری دانش جدید و عاملی مهم که منجر به دستیابی عملکرد نوآورانه می شود. لذا هدف این پژوهش، بررسی رابطه ظرفیت جذب با عملکرد نوآورانه شرکت با نقش میانجی نوآوری باز است. که از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری دا چکیده کامل
    ظرفیت جذب دانش به عنوان مکانیسمی برای شناسایی، جذب و بکارگیری دانش جدید و عاملی مهم که منجر به دستیابی عملکرد نوآورانه می شود. لذا هدف این پژوهش، بررسی رابطه ظرفیت جذب با عملکرد نوآورانه شرکت با نقش میانجی نوآوری باز است. که از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها از نوع توصیفی- پیمایشی است جامعه آماری دربرگیرنده ۲۵۰ نفر از کارکنان شرکت های دانش بنیان واقع در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده ۱۴۸ نفر حجم نمونه در نظر گرفته شده است. داده‌های لازم از طریق پرسشنامه استاندارد جمع‌آوری شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش مدل‌ سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد که به این منظور نرم‌افزاری آماری Smart pls بکار گرفته شده است. نتایج پژوهش بیانگر تایید فرضیه اصلی ظرفیت جذب دانش با عملکرد نوآورانه شرکت رابطه معناداری دارد. فرضیات فرعی پژوهش ظرفیت جذب بالقوه و بالفعل با عملکرد نوآورانه شرکت رابطه معناداری دارد ، ظرفیت جذب با نوآوری باز رابطه معناداری دارد ، نوآوری باز با عملکرد نوآورانه شرکت رابطه معناداری دارد و همچنین ظرفیت جذب از طریق متغیر میانجی نوآوری باز با عملکرد نوآورانه شرکت رابطه معناداری دارد. پرونده مقاله