• Home
  • Menu
  • Authors Guide
  • OpenAccess
  • Authors Guide

    شیوه نگارش و تدوین مقاله برای مجله پژوهش های برنامه ریزی درسی و آموزشی

    لطفا پیش از ارسال مقاله خود اطمینان حاصل کنید که موضوع و محتوای اثر شما با اهداف و حوزه فعالیت این مجله همخوانی دارد. از پژوهشگرانی که قصد دارند مقالات خود را به این مجله بفرستند، تقاضا می شود تا در تنظیم مقاله خود به نکات زیر توجه دقیق فرمایند:

    نکات کلی متن

    مقاله باید در نرم افزار WORD به طور کاملا ساده و در یک ستون تایپ شود. فونت مورد استفاده در سراسر مقاله B Nazanin است. اندازه فونت در همه مقاله 12 و فقط برای عنوان اصلی مقاله 14 است. فاصله بین خطوط نیز در سراسر مقاله 1 یا همان single می باشد. همه پاراگرافهای مقاله بصورت justified تایپ شوند و سمت چپ متن دندانه دار نباشد. تعداد کلمات مقاله با احتساب جدولها، نمودارها، و منابع نباید از 8000 کلمه بیشتر باشد. نیم فاصله در سراسر مقاله رعایت شود. از قرار دادن فضاهای خالی و یا استفاده بدون دلیل از کلید ENTER خودداری شود.

    پانویسها:

    نامها و اصطلاحات خارجی شامل نام اشخاص، محل ها، علایم اختصاری، واژه های علمی و نظایر آنها در متن به فارسی نوشته شود و در پانویس همان صفحه به زبان انگلیسی آورده شود. پانویس با فونت Times New Roman  اندازه 10 و از سمت چپ صفحه تنظیم شوند شماره پانویس ها در متن فارسی و در پانویس انگلیسی باشند.

    نکته بسیار مهم: از آنجایی که فهرست منابع فقط به زبان انگلیسی تنظیم می گردد، لازم است تا نام نویسندگان ایرانی که در استنادات درون متن ذکر می­شوند نیز در پانویس به انگلیسی نوشته شوند. برای اطلاعات بیشتر به توضیحات مربوط به استنادات و منابع در همین راهنما مراجعه کنید.

    جدولها و نمودارها

    جدولها و نمودارها باید در داخل مقاله و در جای خود گنجانده شوند. از ارسال آنها در فایل جداگانه خودداری شود. فونت و سایز عنوان جداول و نمودارها باید B Nazanin در اندازه 10 باشد، پر رنگ و وسط چین تایپ شوند. شرح تصاویر و نمودارها و توضیحات مربوط به آنها در زیر آن و شماره و عنوان جدول در بالای آن آورده شود. نمونه جدول و نمودار با عنوان و توضیح برای درک بهتر در پایین ارائه شده­اند:

     

    فایلهای ارسالی به مجله

    نویسندگان محترم باید در مجموع 5 فایل WORD را آماده و ارسال نمایند:

    1. تعهدنامه به سردبیر (از اینجا دریافت شود)
    2. فرم تعارض منافع (از اینجا دریافت شود)

    به جز این دو فایل، 3 فایل دیگر که به محتوای علمی مقاله مربوط هستند نیز باید آماده و ارسال شوند:

    1. صفحه عنوان فارسی (قالب آن از اینجا دریافت شود)
    2. متن اصلی مقاله (قالب آن از اینجا دریافت شود)
    3. صفحه عنوان انگلیسی (قالب آن از اینجا دریافت شود)

    محتوای این 3 فایل در ادامه مطلب توضیح داده شده است.

    فایل صفحه عنوان فارسی

    این فایل دربرگیرنده موارد زیر است:

    عنوان: باید رسا و گویا باشد و نباید از 25 کلمه بیشتر بشود. عنوان بصورت وسط چین و پررنگ نوشته شود.

    مشخصات نویسندگان: نام نویسنده یا نویسندگان با یک سطر فاصله زیر عنوان بصورت وسط چین و پررنگ تایپ شود. در صورتی که تعداد نویسندگان بیش از یک نفر است، نامها با ویرگول از هم جدا شوند. سمت و درجه علمی، آدرس و نشانی پست الکترونیکی همه نویسندگان بصورت پانویس قید شده باشد. نویسنده مسئول با قرار دادن همین عبارت در داخل پرانتز در انتهای آدرس نویسنده مورد نظر در پانویس مشخص شود، مانند نمونه زیر:

    1. استادیار گروه علوم تربیتی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران. (نویسنده مسئول)

    چکیده: با یک سطر فاصله از نام نویسندگان بصورت راست چین و پررنگ تایپ شود. متن چکیده در زیر عنوان تایپ شود. حجم چکیده فارسی از 200 کلمه بیشتر نشود. چکیده باید در یک پاراگراف بصورت یکپارچه، بدون تورفتگی سطر اول (indent) و بدون تیترهای فرعی تنظیم شود.

    واژگان کلیدی: با یک سطر فاصله از چکیده بصورت راست چین و پررنگ نوشته شود. پس از آن علامت : قرار داده شود و سپس واژه های کلیدی بدون آنکه پررنگ شوند درج گردند. تعداد واژه های کلیدی بین 3 تا 6 عدد باشد.

    فایل متن اصلی مقاله

    نکات زیر باید رعایت گردد:

    تیترهای مقاله شماره گذاری نشوند، با همان فونت و اندازه متن اصلی تایپ شده و فقط پررنگ شوند.

    مقدمه: شامل بیان مساله، بیان اهمیت پژوهش ضرورت انجام و اهداف آن باشد.

    ادبیات پژوهش: شامل مرور نظریات و تئوریهای مرتبط با موضوع و پیشینه فشرده ای از تحقیقات انجام شده در این زمینه باشد.

    روش پژوهش: شامل توصیف دقیق و کامل جامعه آماری، نمونه، روش نمونه‌گیری و روش اجرای پژوهش، ابزار گردآوری اطلاعات، روش انجام تحقیق و شیوه تحلیل داده ها باشد. زیر مجموعه های این بخش هر کدام می توانند تیتر فرعی مربوط به خود را داشته باشند.

    یافته ­های پژوهش: شامل ارائه منظم و شفاف یافته ها است.

    بحث و نتیجه­ گیری: شامل بحث درباره یافته ها، معنا و اهمیت آنها، دلایل احتمالی بروز آنها و نیز مقایسه نتایج مشاهده شده با یافته های پژوهشهای پیشین است. بدیهی است که پژوهشهای پیشینی که در این بخش مورد استناد قرار می­گیرند باید پیش از آن در ادبیات پژوهش مورد بررسی کافی قرار گرفته باشند. نتیجه­ گیری هم باید با بصورت توامان در کنار پیشنهادهای کاربردی و پژوهشی ارائه گردد.

    منابع: فهرست منابع باید فقط به زبان انگلیسی تنظیم گردد. منابع فارسی هم باید به انگلیسی برگردانده شده و در فهرست منابع انگلیسی گنجانده شوند. تنها عبارت (in Persian) در انتهای این دسته از منابع نوشته خواهد شد. استنادات درون متن و فهرست منابع در انتهای مقاله همگی باید بر اساس آخرین ویرایش شیوه نامه APA (در حال حاضر ویرایش هفتم سال 2020) تنظیم گردد. به پژوهشگران توصیه موکد می شود که با دقت و حساسیت بسیار بالایی نسبت به تنظیم منابع علمی مورد استفاده اقدام کنند. همه استنادات درون متنی باید در فهرست منابع موجود باشند و همه منابع موجود در فهرست پایان مقاله نیز باید در درون مقاله مورد استفاده قرار گرفته باشند. فهرست منابع، بر اساس APA، نباید شماره گذاری یا نقطه گذاری شود و باید بصورت الفبایی مرتب گردد. در ادامه مطلب، توضیحاتی مختصر درباره شیوه استناد دهی درون متنی و همچنین شیوه تنظیم منابع پایان مقاله به همراه چند مثال ذکر شده اند. بدیهی است که نکات فراوانی در این زمبنه وجود دارد و نویسندگان محترم باید برای آگاهی از جزییات بیشتر این شیوه نامه، بویژه در ویرایش هفتم آن، به راهنمای APA سال 2020 مراجعه کنند.

    استنادات درون متنی: نام همه نویسندگانی که مورد استناد قرار می گیرند، در داخل متن به فارسی نوشته می شود و نام همه آنها (چه ایرانی و چه غیر ایرانی) در پانویس به انگلیسی نوشته می شود. تاریخ انتشار آثار فقط به میلادی باشد. تاریخ شمسی در آثار فارسی هم به میلادی تبدیل شود (لطفا برای این کار به خود اثر مراجعه شود و از حدس و گمان خودداری شود). بر اساس APA جدید در استنادات درون متنی حاوی یک یا دو نویسنده، نام نویسنده(گان) در همه موارد ذکر می شود:

    بهرامی (2018)

     بهرامی و مهبد (2014)

    اما برای سه نویسنده یا بیشتر، از همان دفعه اول نام نویسنده نخست و عبارات «و همکاران» ذکر می شود و دیگر نیازی نیست تا در بار اول نام همه آنها ذکر شود و سپس در موارد بعدی از عبارت «و همکاران» استفاده گردد. مثلاً، در مورد اثر (بهرامی، مهبد و کرمانی، 2015)، از همان بار نخست به این ترتیب مورد استناد قرار می گیرد:

    بهرامی و همکاران (2015)

    مثال از استنادات درون متنی

    بر اساس نظر بهزادی و رحیمی1 (2019) آموزش راهبردهای خودتنظیمی تاثیر مثبتی بر استقلال فراگیران دارد.علاوه بر این، چند پژوهش مستقل نشان داده اند که مداخله هدفمند قادر به تغییر نگرش در دانش آموزان دبستان است (کمالی2 و همکاران، 2018؛ نیکلسون و دیویس3، 2017).

    1. Behzadi and Rahimi
    2. Kamali
    3. Nickelson and Davies

    منابع پایان مقاله: منابع بر اساس ویرایش هفتم APA و فقط به زبان انگلیسی تنظیم شود. منابع فارسی هم به انگلیسی برگردانده، و در فهرست منابع قرار داده شوند. برای این کار نیز ترجیحاً بجای تکیه بر حدس و گمان در معادل یابی، به کتاب یا مقاله مورد نظر مراجعه شود و عنوان و ... انگلیسی از روی آن برداشته شود. توجه داشته باشید که در ویرایش جدید APA برای نوشتن رفرنس کتاب، دیگر نیازی به درج محل نشر نمی باشد. در نوشتن منابع، سطرهای دوم به بعد باید یک سانتیمتر تورفتگی (indent) داشته باشند. در صورت داشتن کد doi، کد مزبور هم در رفرنس مقالات ذکر شود (مطابق نمونه زیر):

    مثال از فهرست منابع

    مقاله ژورنالی به انگلیسی

    Curtis, D. (2014). Antecedents of servant leadership: A mixed methods study. Journal of Leadership & Organizational Studies, 21(3), 299-314. https://doi.org/10.1177%2F1548051814529993

    مقاله ژورنالی به فارسی

    Hashemian, M., Rahimnia, F., & Farahi, M. (2019). A Model for university teachers' educational role behaviors. Journal of Research on Management of Teaching in Marine Sciences, 6(3), 1-16. (in Persian)

    مقاله به عنوان فصلی از کتاب

    Bailey, K. (2008). Passing on the light: Encouragement as a leadership skill. In C. A. Coombe, L. McCloskey, L. Stephenson, & N. J. Anderson (Eds.), Leadership in English language teaching and learning (pp. 29-37). University of Michigan Press.

    کتاب به انگلیسی

    Bass, B. M. (1985). Leadership and performance beyond expectations. Collier Macmillan.

    کتاب به فارسی

    Samani, A., Lohrasbi, P., & Goudarzi, N. (2020). Basic concepts in educational methodology (2nd ed.). Islamic Azad University Press. (in Persian)

    مقاله کنفرانسی

    Evans, A. C., Garbarino, J., Bocanegra, E., Kinscherff, R. T., & Márquez-Greene, N. (2019, August 8-11). Gun violence: An event on the power of community [Conference presentation]. APA 2019 Convention, Chicago, IL, United States.

    ضمیمه ها: در صورت وجود و لزوم به درج آن در مقاله، پس از فهرست منابع و در صفحه جدید وارد می­شود.

    فایل صفحه عنوان به انگلیسی

    صفحه عنوان به انگلیسی باید دقیقاً شامل همه بخشهای صفحه عنوان فارسی (عنوان مقاله، مشخصات نویسندگان، چکیده، واژگان کلیدی) به همان ترتیب، اما به زبان انگلیسی باشد. تعداد کلمات چکیده انگلیسی هم نباید بیشتر از 200 بشود.