Prioritizing Factors Affecting Retail Success in Multicultural Communities Case Study: Ofogh Kourosh Stores in Shiraz)
Subject Areas : Jounal of Marketing ManagementDaryoush Barzegarloo 1 , Amir Kazemi 2
1 - Master student of Business Management, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Business Management, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
Keywords: Promethee, retail, affecting factors, prioritization, Multicultural,
Abstract :
According to growing needs of customers and the development of the retail industry in recent years and given that retail is one of the dynamic sectors of the economy, recognizing the drivers of increased productivity and success of the retail sector can be one of the important concepts in economy. In this regard, the purpose of this study is to identify the factors affecting the success of retailers in Shiraz as a multicultural society and determine the priority of these factors by obtaining the views of various stakeholders, including: customers, employees and managers of retailers as well as academic experts. In this study, 10 of Ofogh Kourosh stores in Shiraz were randomly selected and evaluated as a case study and by determining the research model and determining the effective criteria in the success of retailers, first, with the opinion of academic experts, the weight of the importance of each of the responsible groups was determined. Then, using the PROMETHEE method, the criteria were prioritized, which among the various factors affecting the success of retailers, the factors of "price" and "quality" were the highest priority, and the factors of "services" and "brand image" were the lowest priority.
ابراهیمی، س.ع.، زارعی، ع. و آیدا، ب. (1398). "تأثیر جو فروشگاه و سهولت دریافت خدمات بر رفتار خرید مجدد با میانجیگری رضایت مصرف کننده در فروشگاههای خردهفروشی زنجیرهای"، نشریه علمی کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 11، شماره 21، صص. 163-180.
ابراهیمی، ع. و جوادی، م. (1390). "بررسی رابطه استرس نقش با مشتری مداری و عملکرد شغلی فروشندگان خردهفروشیها"، مدیریت بازاریابی، دوره 6، شماره 13، صص. 1-18.
آژند، ی. (1388). "تعامل فرهنگهای ایرانی، اسلامی و ترکی در شیراز (سده هشتم و نهم قمری)"، تاریخ ایران، شماره 5، صص. 1-16.
بهمنی، ع.، آقایی، ر. و آقایی، م. (1395). "بررسی وضعیت صنعت خردهفروشی (مورد مطالعه: تأکید بر فروشگاههای زنجیرهای در ایران)"، بررسیهای بازرگانی، دوره 14، شماره 77، صص. 55-67.
جهاندیده، ب.، گلمحمدی، ع. و صفدری رنجبر، م. (1391). "شناسایی و اولویتبندی عوامل تعیین کننده تداوم خرید مشتریان فروشگاههای زنجیرهای اتکا با استفاده از الگوریتم شبکههای عصبی"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 2، شماره 4، صص. 122-150.
حسینی، م. (1396). "اولویت بندی روشهای انتقال تکنولوژی در صنایع شوینده کشور"، تهران.
خدامی، س. و اصانلو، ب. (1395). "طراحی مدل شخصیت برند خردهفروشی مبتنی بر ارزشهای تجربی در بازاریابی"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 6، شماره 4(23)، صص. 89-106.
داعی، ع. و یقتین، ر. (1395). "بهینهسازی قیمت فروش و هزینه تبلیغات در یک زنجیره تأمین دوسطحی شامل یک تولیدکننده و دو خردهفروش، بابلسر، سیزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی.
سیدحائری، س. (1392). "انتخاب استراتژی نگهداری و تعمیرات مناسب با استفاده از تجزیه و تحلیل علل و حالات خرابی و آثار آن و روش پرامتی"، تهران.
شریفی، ر.، میرآبادی، ا. و ارفع، ا. (1390). "بررسی و انتخاب سیستم سیگنالیک مناسب به روش آنتروپی- پرامتی برای راه آهن چابهار-زاهدان"، مهندسی حمل و نقل، دوره 2، شماره 4(8)، صص. 335-346.
شهبازی، م.، خاتمی فیروزآبادی، س.م.، بامداد صوفی، ج. و کزازی، ا. (1392). "الگویی مبتنی بر مهندسی همزمان برای مدیریت تنوع محصول در زنجیره تأمین پوشاک"، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 11، شماره 4، صص. 85-109.
علی احمدی، ع.، جعفری اسکندری، م. و خالقی، غ. (1387). "تحلیل تأثیر متقابل عوامل مؤثر بر رفتار سودآوری در بنگاههای خردهفروشی(مطالعه موردی فروشگاههای زنجیرهای شهروند)"، مدیریت فردا، دوره 7، شماره 20، صص. 36-45.
کاویانی، ح. (1382). "ماهیت کیفیت خدمات"، فصلنامه مطالعات جهانگردی، دوره 1، شماره 3، صص. 57-77.
کریمیپور، ز. و شریفزاده، م. (1396). "مؤلفههای فرهنگ محور در طراحی بستهبندی صنایع دستی ایران"، فصلنامه هنرهای صنایع اسلامی، دور2، شماره 1، صص. 67-76.
خرم، ج.، مسیبی، ع. و منصوری موید، ف. (1393). "بررسی اثر انگیزانندههای اجتماعی فضای فروشگاهی بر رفتار فرانقشی خریداران در نقطه خرید (مورد مطالعه فروشگاههای زنجیرهای رفاه)"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 4، شماره 2، صص. 191-208.
محمدشفیعی، م.، یاوری، ز. و قربانیان، پ. (1394). "تحلیل ارزش خردهفروشی بر اساس ابعاد منتخب تصویر فروشگاهی (مورد مطالعه: فروشگاههای رفاه، مجموعه سیتی سنتر،هایپراستار و کوثر)"، بازاریابی نوین، دوره 5، شماره 3، صص. 143-160.
منصوری موید، ف.، جلال، خ. و مسیبی، ع. (1393). "بررسی اثر انگیزانندههای فضای فروشگاهی بر رفتار فرانقشی خریداران در نقطه خرید"، تحقیقات نوین بازاریابی، دوره 4، شماره 2(13)، صص. 191-208.
Ampunash, S.K., Darkwah, K.F. & Inushah, A. (2012). “Logistic preference function for ranking organization method for enrichment evaluation (PROMETHEE) decision analysis”, African journal of mathematics and camputer science research, Vol. 5(6), PP. 112-119.
Ackerman, D. & Tellis, G. (2001). “Can culture affect prices? A cross-cultural study of shopping and retail prices”, Journal of retailing, Vol. 77(1), PP. 57-82.
Baldauf, A., Ceravens, K. & Diamantopolulos, S. (2009). “The impact of product-country image and marketingefforts on retailer”, Presived brand quality, Vol. 85(4), PP. 437-450.
Dabija, D.C., Pop, C.M. & Bodog, S.A. (2011). “Study on the impact of the personnel policy in retailing”, Journal of Electrical and Electronics Engineering, Vol. 4(2), PP. 25-29.
Dodds, W. & Monroe, k. (1991). “Effects of price, brand, and store information on buyers' product evaluations”, Joirnal of marketing research, Vol. 3(28), PP. 307-319.
Hu, Y.-C. (2010). “A single layer perception with promethee methods using novel preference indices”, Neurocomputing, Vol 73(16–18), PP. 2920-2927.
Jafari, H. & Esmaeildoust, M. (2013). “Integrating the Balanced Scorecard and PROMETHEE Methods for Seaport’s Performance Evaluation”, American journal of marine science, Vol. 1(1), PP. 38-43.
Kim, C. & Takashima, K. (2016). “Implications of buyer behavior strategies for performance”, Australian Marketing Jurnal (AMJ), Vol. 28(2), PP. 171-178.
_||_
ابراهیمی، س.ع.، زارعی، ع. و آیدا، ب. (1398). "تأثیر جو فروشگاه و سهولت دریافت خدمات بر رفتار خرید مجدد با میانجیگری رضایت مصرف کننده در فروشگاههای خردهفروشی زنجیرهای"، نشریه علمی کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 11، شماره 21، صص. 163-180.
ابراهیمی، ع. و جوادی، م. (1390). "بررسی رابطه استرس نقش با مشتری مداری و عملکرد شغلی فروشندگان خردهفروشیها"، مدیریت بازاریابی، دوره 6، شماره 13، صص. 1-18.
آژند، ی. (1388). "تعامل فرهنگهای ایرانی، اسلامی و ترکی در شیراز (سده هشتم و نهم قمری)"، تاریخ ایران، شماره 5، صص. 1-16.
بهمنی، ع.، آقایی، ر. و آقایی، م. (1395). "بررسی وضعیت صنعت خردهفروشی (مورد مطالعه: تأکید بر فروشگاههای زنجیرهای در ایران)"، بررسیهای بازرگانی، دوره 14، شماره 77، صص. 55-67.
جهاندیده، ب.، گلمحمدی، ع. و صفدری رنجبر، م. (1391). "شناسایی و اولویتبندی عوامل تعیین کننده تداوم خرید مشتریان فروشگاههای زنجیرهای اتکا با استفاده از الگوریتم شبکههای عصبی"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 2، شماره 4، صص. 122-150.
حسینی، م. (1396). "اولویت بندی روشهای انتقال تکنولوژی در صنایع شوینده کشور"، تهران.
خدامی، س. و اصانلو، ب. (1395). "طراحی مدل شخصیت برند خردهفروشی مبتنی بر ارزشهای تجربی در بازاریابی"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 6، شماره 4(23)، صص. 89-106.
داعی، ع. و یقتین، ر. (1395). "بهینهسازی قیمت فروش و هزینه تبلیغات در یک زنجیره تأمین دوسطحی شامل یک تولیدکننده و دو خردهفروش، بابلسر، سیزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی.
سیدحائری، س. (1392). "انتخاب استراتژی نگهداری و تعمیرات مناسب با استفاده از تجزیه و تحلیل علل و حالات خرابی و آثار آن و روش پرامتی"، تهران.
شریفی، ر.، میرآبادی، ا. و ارفع، ا. (1390). "بررسی و انتخاب سیستم سیگنالیک مناسب به روش آنتروپی- پرامتی برای راه آهن چابهار-زاهدان"، مهندسی حمل و نقل، دوره 2، شماره 4(8)، صص. 335-346.
شهبازی، م.، خاتمی فیروزآبادی، س.م.، بامداد صوفی، ج. و کزازی، ا. (1392). "الگویی مبتنی بر مهندسی همزمان برای مدیریت تنوع محصول در زنجیره تأمین پوشاک"، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 11، شماره 4، صص. 85-109.
علی احمدی، ع.، جعفری اسکندری، م. و خالقی، غ. (1387). "تحلیل تأثیر متقابل عوامل مؤثر بر رفتار سودآوری در بنگاههای خردهفروشی(مطالعه موردی فروشگاههای زنجیرهای شهروند)"، مدیریت فردا، دوره 7، شماره 20، صص. 36-45.
کاویانی، ح. (1382). "ماهیت کیفیت خدمات"، فصلنامه مطالعات جهانگردی، دوره 1، شماره 3، صص. 57-77.
کریمیپور، ز. و شریفزاده، م. (1396). "مؤلفههای فرهنگ محور در طراحی بستهبندی صنایع دستی ایران"، فصلنامه هنرهای صنایع اسلامی، دور2، شماره 1، صص. 67-76.
خرم، ج.، مسیبی، ع. و منصوری موید، ف. (1393). "بررسی اثر انگیزانندههای اجتماعی فضای فروشگاهی بر رفتار فرانقشی خریداران در نقطه خرید (مورد مطالعه فروشگاههای زنجیرهای رفاه)"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 4، شماره 2، صص. 191-208.
محمدشفیعی، م.، یاوری، ز. و قربانیان، پ. (1394). "تحلیل ارزش خردهفروشی بر اساس ابعاد منتخب تصویر فروشگاهی (مورد مطالعه: فروشگاههای رفاه، مجموعه سیتی سنتر،هایپراستار و کوثر)"، بازاریابی نوین، دوره 5، شماره 3، صص. 143-160.
منصوری موید، ف.، جلال، خ. و مسیبی، ع. (1393). "بررسی اثر انگیزانندههای فضای فروشگاهی بر رفتار فرانقشی خریداران در نقطه خرید"، تحقیقات نوین بازاریابی، دوره 4، شماره 2(13)، صص. 191-208.
Ampunash, S.K., Darkwah, K.F. & Inushah, A. (2012). “Logistic preference function for ranking organization method for enrichment evaluation (PROMETHEE) decision analysis”, African journal of mathematics and camputer science research, Vol. 5(6), PP. 112-119.
Ackerman, D. & Tellis, G. (2001). “Can culture affect prices? A cross-cultural study of shopping and retail prices”, Journal of retailing, Vol. 77(1), PP. 57-82.
Baldauf, A., Ceravens, K. & Diamantopolulos, S. (2009). “The impact of product-country image and marketingefforts on retailer”, Presived brand quality, Vol. 85(4), PP. 437-450.
Dabija, D.C., Pop, C.M. & Bodog, S.A. (2011). “Study on the impact of the personnel policy in retailing”, Journal of Electrical and Electronics Engineering, Vol. 4(2), PP. 25-29.
Dodds, W. & Monroe, k. (1991). “Effects of price, brand, and store information on buyers' product evaluations”, Joirnal of marketing research, Vol. 3(28), PP. 307-319.
Hu, Y.-C. (2010). “A single layer perception with promethee methods using novel preference indices”, Neurocomputing, Vol 73(16–18), PP. 2920-2927.
Jafari, H. & Esmaeildoust, M. (2013). “Integrating the Balanced Scorecard and PROMETHEE Methods for Seaport’s Performance Evaluation”, American journal of marine science, Vol. 1(1), PP. 38-43.
Kim, C. & Takashima, K. (2016). “Implications of buyer behavior strategies for performance”, Australian Marketing Jurnal (AMJ), Vol. 28(2), PP. 171-178.