اولویتبندی عوامل مؤثر بر موفقیت خردهفروشی در جوامع چند فرهنگی (مطالعه موردی: فروشگاههای افق کوروش شهر شیراز)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیداریوش برزگرلو 1 , امیر کاظمی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت کسب و کار، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: عوامل مؤثر, چند فرهنگی, خردهفروشی, پرامتی, اولویتبندی,
ملخص المقالة :
با توجه به گسترش روز افزون نیازهای مشتریان و توسعه صنعت خردهفروشی در سالهای اخیر و با توجه به اینکه خردهفروشی یکی از بخشهای پویای اقتصاد است، شناخت محرکهای افزایش بهرهوری و موفقیت بخش خردهفروشی میتواند جزء یکی از مفاهیم مهم در اقتصاد محسوب شود. در همین راستا، هدف این پژوهش شناخت عوامل مؤثر بر موفقیت خردهفروشیها در جامعه شیراز به عنوان یک جامعه چند فرهنگی و تعیین اولویت این عوامل با اخذ نظرات گروههای مختلف ذینفع شامل: مشتریان، کارکنان و مدیران خردهفروشیها و همچنین خبرگان دانشگاهی میباشد. در این پژوهش تعداد 10 عدد از فروشگاههای افق کوروش شهر شیراز به شیوه تصادفی به عنوان جامعه نمونه انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفت و با تعیین مدل تحقیق و با تعیین معیارهای تأثیرگذار در موفقیت خردهفروشیها، ابتدا با نظر خبرگان دانشگاهی به تعیین وزن اهمیت هر کدام از گروههای پاسخگو پرداخته شد و سپس با استفاده از روش پرامتی نسبت به تعیین اولویت معیارها اقدام گردید که از میان عوامل مختلف مؤثر بر موفقیت خردهفروشیها، عوامل "قیمت" و "کیفیت" بالاترین اولویت و عوامل "خدمات" و "تصویر برند" پایینترین اولویت را کسب نمودند.
ابراهیمی، س.ع.، زارعی، ع. و آیدا، ب. (1398). "تأثیر جو فروشگاه و سهولت دریافت خدمات بر رفتار خرید مجدد با میانجیگری رضایت مصرف کننده در فروشگاههای خردهفروشی زنجیرهای"، نشریه علمی کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 11، شماره 21، صص. 163-180.
ابراهیمی، ع. و جوادی، م. (1390). "بررسی رابطه استرس نقش با مشتری مداری و عملکرد شغلی فروشندگان خردهفروشیها"، مدیریت بازاریابی، دوره 6، شماره 13، صص. 1-18.
آژند، ی. (1388). "تعامل فرهنگهای ایرانی، اسلامی و ترکی در شیراز (سده هشتم و نهم قمری)"، تاریخ ایران، شماره 5، صص. 1-16.
بهمنی، ع.، آقایی، ر. و آقایی، م. (1395). "بررسی وضعیت صنعت خردهفروشی (مورد مطالعه: تأکید بر فروشگاههای زنجیرهای در ایران)"، بررسیهای بازرگانی، دوره 14، شماره 77، صص. 55-67.
جهاندیده، ب.، گلمحمدی، ع. و صفدری رنجبر، م. (1391). "شناسایی و اولویتبندی عوامل تعیین کننده تداوم خرید مشتریان فروشگاههای زنجیرهای اتکا با استفاده از الگوریتم شبکههای عصبی"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 2، شماره 4، صص. 122-150.
حسینی، م. (1396). "اولویت بندی روشهای انتقال تکنولوژی در صنایع شوینده کشور"، تهران.
خدامی، س. و اصانلو، ب. (1395). "طراحی مدل شخصیت برند خردهفروشی مبتنی بر ارزشهای تجربی در بازاریابی"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 6، شماره 4(23)، صص. 89-106.
داعی، ع. و یقتین، ر. (1395). "بهینهسازی قیمت فروش و هزینه تبلیغات در یک زنجیره تأمین دوسطحی شامل یک تولیدکننده و دو خردهفروش، بابلسر، سیزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی.
سیدحائری، س. (1392). "انتخاب استراتژی نگهداری و تعمیرات مناسب با استفاده از تجزیه و تحلیل علل و حالات خرابی و آثار آن و روش پرامتی"، تهران.
شریفی، ر.، میرآبادی، ا. و ارفع، ا. (1390). "بررسی و انتخاب سیستم سیگنالیک مناسب به روش آنتروپی- پرامتی برای راه آهن چابهار-زاهدان"، مهندسی حمل و نقل، دوره 2، شماره 4(8)، صص. 335-346.
شهبازی، م.، خاتمی فیروزآبادی، س.م.، بامداد صوفی، ج. و کزازی، ا. (1392). "الگویی مبتنی بر مهندسی همزمان برای مدیریت تنوع محصول در زنجیره تأمین پوشاک"، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 11، شماره 4، صص. 85-109.
علی احمدی، ع.، جعفری اسکندری، م. و خالقی، غ. (1387). "تحلیل تأثیر متقابل عوامل مؤثر بر رفتار سودآوری در بنگاههای خردهفروشی(مطالعه موردی فروشگاههای زنجیرهای شهروند)"، مدیریت فردا، دوره 7، شماره 20، صص. 36-45.
کاویانی، ح. (1382). "ماهیت کیفیت خدمات"، فصلنامه مطالعات جهانگردی، دوره 1، شماره 3، صص. 57-77.
کریمیپور، ز. و شریفزاده، م. (1396). "مؤلفههای فرهنگ محور در طراحی بستهبندی صنایع دستی ایران"، فصلنامه هنرهای صنایع اسلامی، دور2، شماره 1، صص. 67-76.
خرم، ج.، مسیبی، ع. و منصوری موید، ف. (1393). "بررسی اثر انگیزانندههای اجتماعی فضای فروشگاهی بر رفتار فرانقشی خریداران در نقطه خرید (مورد مطالعه فروشگاههای زنجیرهای رفاه)"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 4، شماره 2، صص. 191-208.
محمدشفیعی، م.، یاوری، ز. و قربانیان، پ. (1394). "تحلیل ارزش خردهفروشی بر اساس ابعاد منتخب تصویر فروشگاهی (مورد مطالعه: فروشگاههای رفاه، مجموعه سیتی سنتر،هایپراستار و کوثر)"، بازاریابی نوین، دوره 5، شماره 3، صص. 143-160.
منصوری موید، ف.، جلال، خ. و مسیبی، ع. (1393). "بررسی اثر انگیزانندههای فضای فروشگاهی بر رفتار فرانقشی خریداران در نقطه خرید"، تحقیقات نوین بازاریابی، دوره 4، شماره 2(13)، صص. 191-208.
Ampunash, S.K., Darkwah, K.F. & Inushah, A. (2012). “Logistic preference function for ranking organization method for enrichment evaluation (PROMETHEE) decision analysis”, African journal of mathematics and camputer science research, Vol. 5(6), PP. 112-119.
Ackerman, D. & Tellis, G. (2001). “Can culture affect prices? A cross-cultural study of shopping and retail prices”, Journal of retailing, Vol. 77(1), PP. 57-82.
Baldauf, A., Ceravens, K. & Diamantopolulos, S. (2009). “The impact of product-country image and marketingefforts on retailer”, Presived brand quality, Vol. 85(4), PP. 437-450.
Dabija, D.C., Pop, C.M. & Bodog, S.A. (2011). “Study on the impact of the personnel policy in retailing”, Journal of Electrical and Electronics Engineering, Vol. 4(2), PP. 25-29.
Dodds, W. & Monroe, k. (1991). “Effects of price, brand, and store information on buyers' product evaluations”, Joirnal of marketing research, Vol. 3(28), PP. 307-319.
Hu, Y.-C. (2010). “A single layer perception with promethee methods using novel preference indices”, Neurocomputing, Vol 73(16–18), PP. 2920-2927.
Jafari, H. & Esmaeildoust, M. (2013). “Integrating the Balanced Scorecard and PROMETHEE Methods for Seaport’s Performance Evaluation”, American journal of marine science, Vol. 1(1), PP. 38-43.
Kim, C. & Takashima, K. (2016). “Implications of buyer behavior strategies for performance”, Australian Marketing Jurnal (AMJ), Vol. 28(2), PP. 171-178.
_||_
ابراهیمی، س.ع.، زارعی، ع. و آیدا، ب. (1398). "تأثیر جو فروشگاه و سهولت دریافت خدمات بر رفتار خرید مجدد با میانجیگری رضایت مصرف کننده در فروشگاههای خردهفروشی زنجیرهای"، نشریه علمی کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 11، شماره 21، صص. 163-180.
ابراهیمی، ع. و جوادی، م. (1390). "بررسی رابطه استرس نقش با مشتری مداری و عملکرد شغلی فروشندگان خردهفروشیها"، مدیریت بازاریابی، دوره 6، شماره 13، صص. 1-18.
آژند، ی. (1388). "تعامل فرهنگهای ایرانی، اسلامی و ترکی در شیراز (سده هشتم و نهم قمری)"، تاریخ ایران، شماره 5، صص. 1-16.
بهمنی، ع.، آقایی، ر. و آقایی، م. (1395). "بررسی وضعیت صنعت خردهفروشی (مورد مطالعه: تأکید بر فروشگاههای زنجیرهای در ایران)"، بررسیهای بازرگانی، دوره 14، شماره 77، صص. 55-67.
جهاندیده، ب.، گلمحمدی، ع. و صفدری رنجبر، م. (1391). "شناسایی و اولویتبندی عوامل تعیین کننده تداوم خرید مشتریان فروشگاههای زنجیرهای اتکا با استفاده از الگوریتم شبکههای عصبی"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 2، شماره 4، صص. 122-150.
حسینی، م. (1396). "اولویت بندی روشهای انتقال تکنولوژی در صنایع شوینده کشور"، تهران.
خدامی، س. و اصانلو، ب. (1395). "طراحی مدل شخصیت برند خردهفروشی مبتنی بر ارزشهای تجربی در بازاریابی"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 6، شماره 4(23)، صص. 89-106.
داعی، ع. و یقتین، ر. (1395). "بهینهسازی قیمت فروش و هزینه تبلیغات در یک زنجیره تأمین دوسطحی شامل یک تولیدکننده و دو خردهفروش، بابلسر، سیزدهمین کنفرانس بینالمللی مهندسی.
سیدحائری، س. (1392). "انتخاب استراتژی نگهداری و تعمیرات مناسب با استفاده از تجزیه و تحلیل علل و حالات خرابی و آثار آن و روش پرامتی"، تهران.
شریفی، ر.، میرآبادی، ا. و ارفع، ا. (1390). "بررسی و انتخاب سیستم سیگنالیک مناسب به روش آنتروپی- پرامتی برای راه آهن چابهار-زاهدان"، مهندسی حمل و نقل، دوره 2، شماره 4(8)، صص. 335-346.
شهبازی، م.، خاتمی فیروزآبادی، س.م.، بامداد صوفی، ج. و کزازی، ا. (1392). "الگویی مبتنی بر مهندسی همزمان برای مدیریت تنوع محصول در زنجیره تأمین پوشاک"، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره 11، شماره 4، صص. 85-109.
علی احمدی، ع.، جعفری اسکندری، م. و خالقی، غ. (1387). "تحلیل تأثیر متقابل عوامل مؤثر بر رفتار سودآوری در بنگاههای خردهفروشی(مطالعه موردی فروشگاههای زنجیرهای شهروند)"، مدیریت فردا، دوره 7، شماره 20، صص. 36-45.
کاویانی، ح. (1382). "ماهیت کیفیت خدمات"، فصلنامه مطالعات جهانگردی، دوره 1، شماره 3، صص. 57-77.
کریمیپور، ز. و شریفزاده، م. (1396). "مؤلفههای فرهنگ محور در طراحی بستهبندی صنایع دستی ایران"، فصلنامه هنرهای صنایع اسلامی، دور2، شماره 1، صص. 67-76.
خرم، ج.، مسیبی، ع. و منصوری موید، ف. (1393). "بررسی اثر انگیزانندههای اجتماعی فضای فروشگاهی بر رفتار فرانقشی خریداران در نقطه خرید (مورد مطالعه فروشگاههای زنجیرهای رفاه)"، تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 4، شماره 2، صص. 191-208.
محمدشفیعی، م.، یاوری، ز. و قربانیان، پ. (1394). "تحلیل ارزش خردهفروشی بر اساس ابعاد منتخب تصویر فروشگاهی (مورد مطالعه: فروشگاههای رفاه، مجموعه سیتی سنتر،هایپراستار و کوثر)"، بازاریابی نوین، دوره 5، شماره 3، صص. 143-160.
منصوری موید، ف.، جلال، خ. و مسیبی، ع. (1393). "بررسی اثر انگیزانندههای فضای فروشگاهی بر رفتار فرانقشی خریداران در نقطه خرید"، تحقیقات نوین بازاریابی، دوره 4، شماره 2(13)، صص. 191-208.
Ampunash, S.K., Darkwah, K.F. & Inushah, A. (2012). “Logistic preference function for ranking organization method for enrichment evaluation (PROMETHEE) decision analysis”, African journal of mathematics and camputer science research, Vol. 5(6), PP. 112-119.
Ackerman, D. & Tellis, G. (2001). “Can culture affect prices? A cross-cultural study of shopping and retail prices”, Journal of retailing, Vol. 77(1), PP. 57-82.
Baldauf, A., Ceravens, K. & Diamantopolulos, S. (2009). “The impact of product-country image and marketingefforts on retailer”, Presived brand quality, Vol. 85(4), PP. 437-450.
Dabija, D.C., Pop, C.M. & Bodog, S.A. (2011). “Study on the impact of the personnel policy in retailing”, Journal of Electrical and Electronics Engineering, Vol. 4(2), PP. 25-29.
Dodds, W. & Monroe, k. (1991). “Effects of price, brand, and store information on buyers' product evaluations”, Joirnal of marketing research, Vol. 3(28), PP. 307-319.
Hu, Y.-C. (2010). “A single layer perception with promethee methods using novel preference indices”, Neurocomputing, Vol 73(16–18), PP. 2920-2927.
Jafari, H. & Esmaeildoust, M. (2013). “Integrating the Balanced Scorecard and PROMETHEE Methods for Seaport’s Performance Evaluation”, American journal of marine science, Vol. 1(1), PP. 38-43.
Kim, C. & Takashima, K. (2016). “Implications of buyer behavior strategies for performance”, Australian Marketing Jurnal (AMJ), Vol. 28(2), PP. 171-178.