• Home
  • فضل اله کاظمی

    List of Articles فضل اله کاظمی


  • Article

    1 - تاثیر مرچندایزینگ (بازارپردازی) بر رضایت و تصمیم خرید مشتریان (مطالعه موردی: فروشگاه‏های زنجیره ای شهر شیراز)
    Jounal of Marketing Management , Issue 30 , Year , Spring 2016
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مرچندایزینگ (بازارپردازی) بر رضایت و تصمیم خرید مشتریان در فروشگاه های زنجیره‌ای شهر شیراز است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات تحقیق علی است. در این مطالعه با استفاده از روش تحقیق میدانی و به کارگیری پرسشنامه استاند More
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مرچندایزینگ (بازارپردازی) بر رضایت و تصمیم خرید مشتریان در فروشگاه های زنجیره‌ای شهر شیراز است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات تحقیق علی است. در این مطالعه با استفاده از روش تحقیق میدانی و به کارگیری پرسشنامه استاندارد شده جهت جمع آوری داده‌ها استفاده شده است. جامعه آماری، کلیه مشتریان فروشگاه های زنجیره‌ای شهر شیراز می‌باشد. در این تحقیق روش نمونه‌گیری خوشه‌ای یک مرحله‌ای می‌باشد که برای انجام این تحقیق از نمونه با حجم 385 پرسشنامه استفاده شده است، پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و روایی پرسشنامه توسط تعدادی از متخصصین جامعه آماری و اساتید بازاریابی تایید شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از تأثیر مثبت مرچندایزینگ (بازارپردازی) بر رضایت مشتری و تأثیر مثبت رضایت مشتری بر تصمیم خرید مشتری است. همچنین مرچندایزینگ (بازارپردازی) بر تصمیم خرید مشتری با نقش واسطه ای رضایت مشتری تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر موفقیت خرده‌فروشی در جوامع چند فرهنگی (مطالعه موردی: فروشگاه‌های افق کوروش شهر شیراز)
    Jounal of Marketing Management , Issue 50 , Year , Spring 2021
    با توجه به گسترش روز افزون نیازهای مشتریان و توسعه صنعت خرده‌فروشی در سال‌های اخیر و با توجه به اینکه خرده‌فروشی یکی از بخش‌های پویای اقتصاد است، شناخت محرک‌های افزایش بهره‌وری و موفقیت بخش خرده‌فروشی می‌تواند جزء یکی از مفاهیم مهم در اقتصاد محسوب شود. در همین راستا، هد More
    با توجه به گسترش روز افزون نیازهای مشتریان و توسعه صنعت خرده‌فروشی در سال‌های اخیر و با توجه به اینکه خرده‌فروشی یکی از بخش‌های پویای اقتصاد است، شناخت محرک‌های افزایش بهره‌وری و موفقیت بخش خرده‌فروشی می‌تواند جزء یکی از مفاهیم مهم در اقتصاد محسوب شود. در همین راستا، هدف این پژوهش شناخت عوامل مؤثر بر موفقیت خرده‌فروشی‌ها در جامعه شیراز به عنوان یک جامعه چند فرهنگی و تعیین اولویت این عوامل با اخذ نظرات گروه‌های مختلف ذینفع شامل: مشتریان، کارکنان و مدیران خرده‌فروشی‌ها و همچنین خبرگان دانشگاهی می‌باشد. در این پژوهش تعداد 10 عدد از فروشگاه‌های افق کوروش شهر شیراز به شیوه تصادفی به عنوان جامعه نمونه انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفت و با تعیین مدل تحقیق و با تعیین معیارهای تأثیرگذار در موفقیت خرده‌فروشی‌ها، ابتدا با نظر خبرگان دانشگاهی به تعیین وزن اهمیت هر کدام از گروه‌های پاسخ‌گو پرداخته شد و سپس با استفاده از روش پرامتی نسبت به تعیین اولویت معیارها اقدام گردید که از میان عوامل مختلف مؤثر بر موفقیت خرده‌فروشی‌ها، عوامل "قیمت" و "کیفیت" بالاترین اولویت و عوامل "خدمات" و "تصویر برند" پایین‌ترین اولویت را کسب نمودند. Manuscript profile

  • Article

    3 - اثر رفتارهای درون‌نقشی و فرانقشی در شناسایی نام تجاری
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 4 , Year , Winter 2019
    این پژوهش به‌منظور بررسی نقش میانجی رفتارهای درون نقشی و فرانقشی در تأثیرگذاری نیازهای روانی بر شناسایی نام تجاری توسط مصرف‌کننده در شرکت ارتباطات سیار ایران "همراه اول" انجام شد، در این پژوهش متغیرهای پژوهش به‌وسیله پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه بین 400 نفر More
    این پژوهش به‌منظور بررسی نقش میانجی رفتارهای درون نقشی و فرانقشی در تأثیرگذاری نیازهای روانی بر شناسایی نام تجاری توسط مصرف‌کننده در شرکت ارتباطات سیار ایران "همراه اول" انجام شد، در این پژوهش متغیرهای پژوهش به‌وسیله پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. پرسشنامه بین 400 نفر نمونه از جامعه آماری که کلیه مشتریان شرکت ارتباطات سیار ایران "همراه اول" در سطح شهر شیراز می‌باشد، توزیع شد. روش تحقیق پیمایشی و توصیفی از نوع همبستگی بود. جهت پاسخ به سؤالات و بررسی فرضیات تحقیق با نرم‌افزار اسمارت پی ال اس از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده گردید. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که تعلق‌خاطر و خودباوری بر رفتار درون نقشی مصرف‌کننده دربرند سازی تأثیر مثبت و معنی‌داری دارند. نتایج این پژوهش تأثیر مثبت و معنی‌دار خودباوری و استقلال فردی بر رفتار فرانقشی مصرف‌کننده دربرند سازی را نیز تأیید می‌کند. نتایج همچنین نشان می‌دهد که رفتار درون نقشی مصرف‌کننده و رفتار فرانقشی مصرف‌کننده دربرند سازی بر شناسایی برند تأثیر معنی‌داری دارد. Manuscript profile

  • Article

    4 - تاثیر فرهنگ سازمانی و مدیریت استراتژیک بر اجرای مدیریت کیفیت جامع: بررسی تطبیقی در شعب بانک ملت و صادرات استان گیلان
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 5 , Year , Summer 2022
    تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان شعبات بانکهای ملت و صادارات بود و تعداد نمونه از طریق جدول مورگان 384 نفر برآورده شد که 192 نمونه از میان شعبات بانک ملت و 192 نمونه از شعبات بانک صادرات به روش نمونه More
    تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان شعبات بانکهای ملت و صادارات بود و تعداد نمونه از طریق جدول مورگان 384 نفر برآورده شد که 192 نمونه از میان شعبات بانک ملت و 192 نمونه از شعبات بانک صادرات به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی بر مدیریت کیفیت جامع تاثیر مثبت و مستقیمی دارد. مدیریت استراتژیک بر مدیریت کیفیت جامع تاثیر مثبت و مستقیمی دارد. همچنین نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی بر مدیریت استراتژیک تاثیر مثبت و مستقیمی دارد. علاوه بر این، در بررسی تطبیقی بین دو بانک، نتایج نشان داد که سطح معناداری آزمون برای مقایسه ضرایب مسیر بین مدیریت استراتژیک و مدیریت کیفیت جامع، فرهنگ سازمان و مدیریت استراتژیک کوچکتر از مقدار 05/0 است که نشان دهنده وجود اختلاف معنادار بین دو بانک است. با توجه به ضرایب مسیر مشخص است که میزان تاثیرگذاری در هر دو مسیر برای بانک ملت قوی‌تر از بانک صادرات است. اما سطح معناداری برای مقایسه ضرایب مسیر فرهنگ سازمانی و مدیریت کیفیت جامع بزرگتر از مقدار 05/0 است که نشان دهنده عدم وجود تفاوت معنادار بین دو بانک است. Manuscript profile

  • Article

    5 - تأثیر مدیریت دانش ضمنی و رهبری معنوی بر عملکرد سازمانی
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 1 , Year , Autumn 2022
    هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش ضمنی و رهبری معنوی بر عملکرد سازمانی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان گیلان و مازندران می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها توصیفی - پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل 4800 نفر از کارکنان دانشگاه‌‌ها آزاد اس More
    هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش ضمنی و رهبری معنوی بر عملکرد سازمانی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان گیلان و مازندران می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها توصیفی - پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل 4800 نفر از کارکنان دانشگاه‌‌ها آزاد اسلامی استان گیلان و مازندران می‌باشد. تعداد نمونه شامل 360 نفر بودند که به‌روش نمونه‌گیری غیراحتمالی دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه از نوع استاندارد بود که روایی آن به‌روش صوری و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ بررسی شد. جهت تحلیل داده‌‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت دانش ضمنی و ابعاد آن (اجتماعی سازی، برونی سازی، ترکیب سازی، درونی سازی) بر عملکرد سازمانی تأثیر معناداری دارند. همچنین رهبری معنوی تأثیر معناداری بر عملکرد سازمانی داشته است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که توجه به مدیریت دانش سازمانی، مخصوصاً دانش ضمنی و همچنین ایجاد معنویت در محیط کار و وجود رهبران معنوی در سازمان‌ها که می‌توانند عملکرد سازمانی را ارتقاء دهند، حائز اهمیت هستند. Manuscript profile