هدف پژوهش تحلیل تجارب زیسته معلمان در دوران کرونا و ارائه مدل کاربردی برای اجرای فرایند ارزشیابی در آموزش های ترکیبی پس از کرونا بود. تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات کیفی بود که به شیوه پدیدارشناختی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان متوسطه ا چکیده کامل
هدف پژوهش تحلیل تجارب زیسته معلمان در دوران کرونا و ارائه مدل کاربردی برای اجرای فرایند ارزشیابی در آموزش های ترکیبی پس از کرونا بود. تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات کیفی بود که به شیوه پدیدارشناختی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان متوسطه اول استان خراسان شمالی در سال تحصیلی 01-1400به تعداد 1478 نفر بود. 20 نفر با روش نمونه گیری گلوله برفی بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته جمع آوری و با استفاده از روش کُلایزی مورد تحلیل قرار گرفت. با توجه به نتایج، فرصتهای آموزش مجازی عبارتند از: فرصتهای معطوف به معلم (ارتقاء سواد رسانه ای، حذف ترددهای پرهزینه، جذاب نمودن فضای تدریس، بالا رفتن شأن معلم)؛ فرصتهای معطوف به خانواده (درگیری بیشتر اولیا با تکالیف دانش آموزان، ارتقاء سواد رسانه ای، حذف ترددهای پرهزینه)، فرصتهای معطوف به دانش آموز (جبران عقب افتادگی تحصیلی، گسترش منابع یادگیری، ارتقاء سواد رسانه ای، حذف ترددهای پرهزینه، ترویج روحیه همکاری، یادگیری خود راهبر، پژوهش محوری). چالشها عبارتند از: معطوف به معلم (عدم تجهیزات کافی، هزینه بسته های اینترنتی، ضعف در ارتباطات و...)، معطوف به خانواده (عدم آشنایی با دروس و نحوه آموزش آنها، ضعف سواد اطلاعاتی، هزینه های اینترنتی)، معطوف به دانش آموز (عدم دسترسی به اینترنت، هزینه بسته های اینترنتی، ضعف در ارتباطات عاطفی بین معلم و دانش آموز، عدم یادگیری کامل، اضطراب رایانه و اهمالکاری تحصیلی). برای نحوه ارزیابی اصول ذیل پیشنهاد گردید: توجه به نوع درس، پژوهش محوری، تعامل، اجتناب از محفوظات، توجه به خلاقیت، بازخورد، فضای رقابتی، تبعات، همراستایی ارزیابی/ تدریس، همراستایی با زندگی واقعی، طراحی آزمونهای استاندارد. روشهای ارزیابی پیشنهادی عبارتند از: پژوهش محوری، سوالات باز پاسخ و پرهیز از محفوظات، طرح سوالات تحیلی، طراحی سوالات بوسیله چند ممتحن، آزمونک، مقاله پایانی، کارپوشه، سنجش هم کلاسی، مصاحبه شفاهی و آزمون نهایی.
پرونده مقاله
هدف این تحقیق ارزیابی میزان سرمایه روان شناختی معلمان و بررسی تاثیر آن بر تمایل به پذیرش تغییرات سازمانی آنان است. روش پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه آماری معلمان دوره دوم متوسطه شهرستان مراغه می باشد که تعداد آنها 358 نفر است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با استف چکیده کامل
هدف این تحقیق ارزیابی میزان سرمایه روان شناختی معلمان و بررسی تاثیر آن بر تمایل به پذیرش تغییرات سازمانی آنان است. روش پژوهش از نوع توصیفی است. جامعه آماری معلمان دوره دوم متوسطه شهرستان مراغه می باشد که تعداد آنها 358 نفر است که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با استفاده از فرمول کوکران 186 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز و همکارانش (2007) و پرسشنامه تمایل به پذیرش تغییر سازمانی آلبرخت (2003) می باشد که روایی آن توسط استادان و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 887/0 و 898/0 اندازه گیری شد. برای توصیف داده های آماری از روش آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون های t تک گروهی و آزمون تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از فن تحلیل مسیر توسط نرم افزار لیزرل استفاده گردید. نتایج نشان داد میزان سرمایه روان شناختی معلمان در مدارس دوره دوم متوسطه شهرستان مراغه بالاتر از حد متوسط ارزیابی می شود؛ همچنین سرمایه روان شناختی معلمان و ابعاد آن بر تمایل به پذیرش تغییرات سازمانی از سوی آنان تاثیر مثبت و معناداری دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علی تعهد حرفهای بر اساس خودکارآمدی و سبک رهبری مدیران در بین معلمان انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی به شیوه همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 1370 نفر بود که چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علی تعهد حرفهای بر اساس خودکارآمدی و سبک رهبری مدیران در بین معلمان انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی به شیوه همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 1370 نفر بود که 229 نفر با استفاده از نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها عبارت بود از پرسشنامه خودکارآمدی انصاری (1389)، پرسشنامه توصیف رفتار رهبری همفیل و کونز (1957) و پرسشنامه تعهد حرفه ای کلایمن و هنینگ (۲۰۰۰). برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 و نرم افزار Smart PLS استفاده شد. یافته ها نشان داد خودکارآمدی بر تعهد حرفهای تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین خودکارآمدی بر سبک رهبری حمایتی تأثیر مثبت و معناداری دارد و متغیر سبک رهبری حمایتی نقش واسطهای را در تأثیر خودکارآمدی بر تعهد حرفهای ایفا مینماید.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اشتیاق و اعتماد سازمانی در رابطه با فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی معلمان می باشد. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان مدارس سما استان فارس به تعداد (1025 نفر) بود. بر ا چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اشتیاق و اعتماد سازمانی در رابطه با فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی معلمان می باشد. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان مدارس سما استان فارس به تعداد (1025 نفر) بود. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه برابر 205 نفر به دست آمد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه-های رضایت شغلی مینه سوتا (2009)، فرهنگ سازمانی هافستد (1991)، اعتماد سازمانی پاین (2003) و اشتیاق شغلی شوفلی و بیکر (2003) استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی و پایایی پرسشنامه ها بررسی و تائید گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای SPSS21 و SmartPLS3 استفاده شده است. نتایج نشان داد بین اشتیاق شغلی، اعتماد سازمانی و فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد. همچنین اشتیاق شغلی و اعتماد در رابطه بین فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی معلمان نقش میانجی دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر، تحقیقی نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و دارای مرحله پیگیری است. هدف از این پژوهش بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر خودکارآمدی و تابآوری مربیان پیشدبستانی بود. جامعه آماری شامل مربیان پیشدبستانی شهر تهران در سال 1398 بود چکیده کامل
پژوهش حاضر، تحقیقی نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل و دارای مرحله پیگیری است. هدف از این پژوهش بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر خودکارآمدی و تابآوری مربیان پیشدبستانی بود. جامعه آماری شامل مربیان پیشدبستانی شهر تهران در سال 1398 بود. تعداد 40 نفر از مربیان پیشدبستانی بهصورت هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی بندورا (۲۰۰۰) و تابآوری کونور و دیویدسون (2007) استفاده گردید که در مرحله پیشآزمون هردو گروه (آزمایش و کنترل) پرسش نامههای مذکور را تکمیل کردند. سپس اعضای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 2 ساعته آموزش مهارتهای حل مسئله را دریافت کردند و بعد از پایان دوره آموزشی، پسآزمون بر روی هر دو گروه اجرا گردید. بهمنظور تجزیه تحلیل دادهها و بررسی سؤالهای پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری و t همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای حل مسئله، میزان خودکارآمدی و تابآوری مربیان را افزایش داده است. همچنین خودکارآمدی و تابآوری مربیان در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است.
پرونده مقاله
هدف این مطالعه شناسایی راهکارهای تربیتی بهبود فرهنگ سازی اهدا عضو و اعتبارسنجی آنها میباشد. پژوهش از نوع کاربردی است و در انجام آن از دو روش کیفی و کمی استفاده شده است. جامعه بخش کیفی صاحبنظران دانشگاهی میباشند که انتخاب آنها هم به صورت هدفمند انجام خواهد شد. روش نمون چکیده کامل
هدف این مطالعه شناسایی راهکارهای تربیتی بهبود فرهنگ سازی اهدا عضو و اعتبارسنجی آنها میباشد. پژوهش از نوع کاربردی است و در انجام آن از دو روش کیفی و کمی استفاده شده است. جامعه بخش کیفی صاحبنظران دانشگاهی میباشند که انتخاب آنها هم به صورت هدفمند انجام خواهد شد. روش نمونه گیری اولیه برای انتخاب صاحب نظران و متخصصان، پژوهشگران فرهنگی، تربیت اسلامی در این پژوهش، هدفمند بوده است در این پژوهش از دو ابزار مصاحبة نیمه ساختاریافته و پرسشنامة محقق ساخته استفاده شده است. یافتهها نشان داد که بر اساس مصاحبه ها راهکارها در چهار دسته فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و پژوهشی میباشد بارهای عاملی و مقادیر معناداری راهکارهای مرتبط با بهبود فرهنگ سازی اهدا عضو میباشد. نتایج حاکی از آن است که بارهای عاملی راهکارهای (فرهنگی) (0.92)، (اجتماعی) (0.90)، تربیتی (0.81) و (پژوهشی) (0.81) به ترتیب دارای بیشترین مقدار در سنجش متغیر بهبود فرهنگ سازی اهدا عضو میباشند.
پرونده مقاله