مدل علی تعهد حرفهای بر اساس خودکارآمدی و سبک رهبری مدیران در بین معلمان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
کلید واژه: خودکارآمدی, سبک رهبری, مدیران مدارس, تعهد حرفهای,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علی تعهد حرفهای بر اساس خودکارآمدی و سبک رهبری مدیران در بین معلمان انجام شد. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی به شیوه همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه معلمان شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 1370 نفر بود که 229 نفر با استفاده از نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها عبارت بود از پرسشنامه خودکارآمدی انصاری (1389)، پرسشنامه توصیف رفتار رهبری همفیل و کونز (1957) و پرسشنامه تعهد حرفه ای کلایمن و هنینگ (۲۰۰۰). برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 22 و نرم افزار Smart PLS استفاده شد. یافته ها نشان داد خودکارآمدی بر تعهد حرفهای تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین خودکارآمدی بر سبک رهبری حمایتی تأثیر مثبت و معناداری دارد و متغیر سبک رهبری حمایتی نقش واسطهای را در تأثیر خودکارآمدی بر تعهد حرفهای ایفا مینماید.
The aim of this study was to determine the causal model of professional commitment based on self-efficacy and leadership style of principals among teachers. The research is applied in terms of purpose and descriptive research in a correlational way and the statistical population of the study included all teachers in Andimeshk city in the academic year 2020-2021. 229 people were selected as the sample of the study by using available sampling. The research instruments were Ansari Self-Efficacy Questionnaire (2009), Hemphill and Coons Leadership Behavior Questionnaire (1957) and Klayman and Henning's Professional Commitment Questionnaire (2000). SPSS version 22 and Smart PLS software were used to analyze the data. The results showed self-efficacy has a positive and significant effect on professional commitment. The results also showed that self-efficacy has a positive and significant effect on supportive leadership style and the variable of supportive leadership style plays a mediating role in the effect of self-efficacy on professional commitment.
_||_