-
المقاله
1 - شناسایی عوامل موثر بر مدل سیستم های مانا وزارت ورزش و جواناننوآوری در مدیریت ورزشی , العدد 7 , السنة 2 , پاییز 1402انتخاب ساختار سـازمانی مناسـب، یکـی از پـیش نیازهـای ضـروری جهت سازگاری موفقیت آمیز سـازمان بـا پیچیـدگی هـا و تغییـرات محیطـی است. هدف پژوهش حاضر ش شناسایی عوامل موثر بر مدل سیستم های مانا وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی با روش أکثرانتخاب ساختار سـازمانی مناسـب، یکـی از پـیش نیازهـای ضـروری جهت سازگاری موفقیت آمیز سـازمان بـا پیچیـدگی هـا و تغییـرات محیطـی است. هدف پژوهش حاضر ش شناسایی عوامل موثر بر مدل سیستم های مانا وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی با روش ناساختاریافته گلیزر بود. جامعه آماری خبرگان مدیریت ورزشی هستند که تخصص علمی، اجرایی یا هر دو را دارند. در پژوهش حاضر نظرات 11 نفر از خبرگان طی مصاحبه نیمه ساختاریافته به روش هدفمند تا رسیدن به حد اشباع نظری جمعآوری گردید. پایایی مصاحبهها با استفاده از روش مطالعه توافق درون موضوعی 75/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی توسط نرمافزار مکس کیودا نسخه ۲۰۱۸ استفاده شده است. 53 کد در مرحله کدگذاری باز و 11 محور در کدگذاری محوری بهدست آمد و در نهایت سیستم شماره 1 مانا (سیسـتم اجرایـی)، سیستم شماره 2 مانا (سیسـتم هماهنگی)، سیستم شماره3 مانا (زیر سیستم انسـجام)، سیستم شماره 4 مانا (زیرسیستم هوشمندی یا توسعه) و سیستم شماره 5 مانا (زیرسیستم هویت یا خط مشی) شناسایی شدند. لذا درک ساختار عملیاتی واجرایی، ارزیابی پیچیدگی و زیرمجموعه های سیستم و هدایت مکانیزم های تاثیرگذار در دستیابی به هدف ها و حفظ ماندگاری سازمان از مهمترین مزایا و دستاوردهای مدل سیستم مانا است. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - فراترکیب عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان ایرانی در فعالیت های ورزشینوآوری در مدیریت ورزشی , العدد 9 , السنة 3 , بهار 1403وجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آنها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، برنامه ریزی و سیاستگذاری برای این حوزه را با مشکل همراه کرده است، بنابراین لازم است نتایج تحقیقات گذشته ترکیب و یکپارچه سازی شود. از اینرو پژ أکثروجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آنها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، برنامه ریزی و سیاستگذاری برای این حوزه را با مشکل همراه کرده است، بنابراین لازم است نتایج تحقیقات گذشته ترکیب و یکپارچه سازی شود. از اینرو پژوهش حاضر با هدف فراترکیب عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی انجام شده است. روش این پژوهش مرور نظام مند و با هدف ترکیب پژوهشهای کیفی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را مطالعات کیفی (مقالات و پایان نامه های) بازۀ زمانی سالهای 1390 تا 1400 که در داخل کشور به صورت تمام متن در پایگاه های اطلاعاتی و کتابخانه های دانشگاهها در دسترس بودند تشکیل می دادند. براساس ملاک های ورود و خروج 12 تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. در پژوهش حاضر به منظور جمع آوری اطلاعات، از چک لیست طراحی شده استفاده شد. جهت کنترل کیفیت، روایی و پایایی، کدهای استخراجی مورد سنجش قرار گرفت و روایی کدها با استفاده از ابزار گلین ارزیابی شد. جهت تجزیه و تحلیل نتایچ پژوهش های اولیه از روش سنتز موضوعی و نرم افزار مکس کیودا استفاده شد. یافته ها نشان داد در تبیین عوامل و موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در ورزش سه عامل و مانع محیطی کلی به نام های عوامل و موانع محیط عمومی، عوامل و موانع محیط عملیاتی و عوامل و موانع محیط داخلی قرار دارند. در این بین عوامل و موانع محیطی اساسی ترین متغیرها را برای پیش بینی مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی در خود جای می دهند. براساس این نتیجه، لازم است در تبیین مشارکت ورزشی دانش آموزان بیشترین نگاه و اقدام سمت عوامل و موانع محیطی معطوف گردد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - بررسی رابطه موانع تدریس و دلبستگی شغلی با میانجیگری استراتژی حمایتی معلمان زن تربیتبدنی مدارس متوسطه شهر تهرانرهبری و مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1400در پژوهش حاضر، ارتباط موانعتدریس و دلبستگیشغلی با میانجیگری استراتژیهای حمایتی معلمان زن تربیتبدنی در مدارس متوسطه شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش با رویکرد توصیفی- همبستگی، به بررسی نظرات معلمان زن تربیتبدنی مناطق 19گانه تهران بهعنوان جامعه پژوهش (1071 أکثردر پژوهش حاضر، ارتباط موانعتدریس و دلبستگیشغلی با میانجیگری استراتژیهای حمایتی معلمان زن تربیتبدنی در مدارس متوسطه شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش با رویکرد توصیفی- همبستگی، به بررسی نظرات معلمان زن تربیتبدنی مناطق 19گانه تهران بهعنوان جامعه پژوهش (1071نفر) پرداخت. براساس فرمول کوکران 387 نفر بهعنوان نمونه فرض شد که بهشیوه طبقهای-نسبتی، بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. برای سنجش اعتبار پژوهش از اعتبار محتوایی از نوع اعتبار صوری استفاده شد برای این منظور سوالات در سه مرحله توسط 30 نفر از متخصصان آموزشی مورد بازبینی، چک و اصلاح قرار گرفته و در مرحله آخر نهایی شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ که نوعی همسانی درونی میباشد، استفاده شده است که میانگین آن برای مفاهیم تحقیق 0,883 محاسبه شده است. جهت بررسی فرضیههای پژوهش از ضرایب همبستگی پیرسون و اتا و آزمون تحلیل واریانس آنووا بهره برده شد. یافتهها نشان داد، موانعتدریس با تغییر در نوع استراتژیحمایتی معلم بر دلبستگی شغلی ایشان موثر است و بهصورت مستقیم، موانع تدریس بر دلبستگی شغلی معلمان اثری ندارد. بر اساس یافتهها پیشنهاد شد به منظور حل مشکلات موانع تدریس در مدارس مورد مطالعه در ابتدا به حل موانع ساختاری، سپس موانع فرهنگی و در آخر به موانع مادی پرداخته شود و از آنجایی که تعهد شغلی در معلمانی که به ترتیب از استراتژی حمایتی ارتباطی-منطقی، اجتماعی- منطقی، ارتباطی- عاطفی و اجتماعی- عاطفی بهره میبرند کمتر است، لازم است در به کارگیری این افراد، توجه کافی به عمل آید و در پایاین پیشنهاد شد به منظور افزایش قدرت شغلی معلمان، معلمها از روش ارتباطی-عاطفی بیشتر بهره ببرند. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - آینده پژوهی مدیریت سازمان های ورزشی ایران در افق 1414مدیریت دانش در ورزش , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1402هدف این پژوهش آینده پژوهی مدیریت سازمان های ورزشی ایران در افق 1414 بود. روش این پژوهش آمیخته و طرح آن از نوع همسوسازی بود. در مطالعه کیفی از روش تحلیل مضمون و در مطالعه کمی از روش آینده پژوهی استفاده شد. مشارکت کنندگان این مطالعه را صاحب نظران تشکیل می دادند که براساس أکثرهدف این پژوهش آینده پژوهی مدیریت سازمان های ورزشی ایران در افق 1414 بود. روش این پژوهش آمیخته و طرح آن از نوع همسوسازی بود. در مطالعه کیفی از روش تحلیل مضمون و در مطالعه کمی از روش آینده پژوهی استفاده شد. مشارکت کنندگان این مطالعه را صاحب نظران تشکیل می دادند که براساس روش نمونه گیری هدفمند و بر مبنای اشباع نظری 17 نفر انتخاب شدند. در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه استفاده شد. جهت بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج کیفی در تحقیق حاضر از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا استفاده شد و به منظور تأیید اعتبار ابزار اندازه گیری در بخش کمی، از روش روایی صوری و برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد از آلفای کرونباخ استفاده شد. در بخش کیفی جهت تحلیل اطلاعات از کدگذاری و در بخش کمی از تحلیل اثرات متقاطع و تحلیل اثرات متقابل استفاده شد. یافته ها نشان داد آینده مدیریت سازمان های ورزشی متأثر از 36 عامل می باشد و از بین آن ها 7 نیروی پیشران به نام های سازمان های چندوجهی، تیم سازی، تفکر سیستمی، تصمیم گیری سریع، منعطف و پویا، تقسیم کار جدید با الگوی جدید مدیریتی، تغییر چینش سنتی سازمان های ورزشی و مهارت کار گروهی در ابعاد فراسازمانی بدیل های احتمالی آینده مدیریت سازمان های ورزشی هستند که منجر به تولید دو سناریوی گروه اندیشی و گروه زدگی می شوند. بر این مبنا لازم است مدیران ورزش را برای رویایی رویی با این موقعیت آماده کرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - شناسایی پیشران های موثر بر بلوغ مدیریت دانش در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ایرانمدیریت و رفتار سازمانی در ورزش , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1402هدف پژوهش حاضرشناسایی پیشران های موثر بر بلوغ مدیریت دانش در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ایران بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت بر اساس روش آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی بود که به صورت کیفی انجام شد؛ شیوه گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای بود. اط أکثرهدف پژوهش حاضرشناسایی پیشران های موثر بر بلوغ مدیریت دانش در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش ایران بود. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت بر اساس روش آینده پژوهی، تحلیلی و اکتشافی بود که به صورت کیفی انجام شد؛ شیوه گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای بود. اطلاعات موردنیاز توسط مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با 23 نفر از خبرگان انجام شد؛ این افراد اعضای هیئت علمی دانشگاه های فرهنگیان با تخصص علوم ورزشی، معلمان تربیت بدنی، کارکنان دانشگاه فرهنگیان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش افرادی با تحصیلات دانشگاهی مرتبط با حوزه پژوهش می باشند. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق ماتریس 9 در 9 اثرات متقاطع توسط نرم افزار میک مک انجام شد. نتایج نشان داد پیشران های پشتیبانی و زیرساخت سازمانی، عوامل مدیریتی و محتوا نقش مهمی در بهبود روابط سیستم دارند که هم تاثیرگذار و هم تاثیرپذیر هستند. پیشران های همراستایی استراتژیک مدیریت دانش و محیط مدیریت دانش کمترین تاثیرپذیری و بیشترین تاثیرگذاری را داشتند که با توجه به شرایط مدیریت دانش در تربیت بدنی آموزش و پرورش توجه به این شاخص‎ها ضروری است. همچنین پیشران های فرایندها و جریان مدیریت دانش، زیرساخت فناوری اطلاعات و کارکنان بیشتر تاثیرپذیر و کمتر تاثیر گذار هستند. پیشران‎ ارزیابی فاقد نقش کلیدی و مهم در شکل‎گیری سازمان فضایی بلوغ مدیریت دانش هستند. ب تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - طراحی و تعیین روایی و پایایی ابزار نوعشناسی استراتژی حمایتی مربیان در مدیریت ورزشیپژوهش های مدیریت راهبردی , العدد 2 , السنة 26 , تابستان 1399استراتژی حمایتی در مدیریت ورزشی از جمله رفتارهای انسانی است که زمینه را برای رشد باور ورزشکاران آماده میکند؛ اما براساس مطالعههای صورت گرفته، اهمیت این استراتژی قابلانکار نیست و همچنین سنجهای برای نوعشناسی و شدتسنجی آن وجود ندارد. بر این اساس در این پژوهش به أکثراستراتژی حمایتی در مدیریت ورزشی از جمله رفتارهای انسانی است که زمینه را برای رشد باور ورزشکاران آماده میکند؛ اما براساس مطالعههای صورت گرفته، اهمیت این استراتژی قابلانکار نیست و همچنین سنجهای برای نوعشناسی و شدتسنجی آن وجود ندارد. بر این اساس در این پژوهش به استناد مبانی نظری موجود، ساخت پرسشنامه جهت سنجش این مفهوم هدفگذاری شد. براساسادبیات تجربی پژوهش مفهوم استراتژی حمایتی در مدیریت ورزشی بر اساس چهار بردار و 10 سازه قابلیت تعریف داشت که در این پژوهش بهعنوان فرضیه در نظر گرفته شد. جهت بررسی فرضیهها با رویکرد توصیفی-تحلیلی، بهصورت مقطعی در سال 1398، به بررسی نظرات معلمان زن تربیتبدنی مناطق 19 گانه تهران بهعنوان جامعه پژوهش (1071 نفر) پرداخته شد. براساس فرمول کوکران 387 نفر بهعنوان نمونه فرض شد که به تفکیک مناطق شهری تهران بهشیوه طبقهای نسبتی و بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند. برای سنجش روایی ابزار از شاخصهای CVR و CVI، آزمون علامت زوجنمونهای و تحلیلعاملی و جهت سنجش پایایی از روش بازآزمایی و ضریب آلفایکرونباخ استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و SmartPLS انجام گرفت و یافتهها نشان داد ابزار طراحیشده در این پژوهش با روایی و پایایی قابلقبولی توانایی سنجش و نوعشناسی استراتژی حمایتی مربیان در مدیریت ورزشی را بر اساس 4 بردار و 10 سازه با مقیاس زوجی داراست. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - ارتباط جامعه پذیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مرکزیعلوم ورزش , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1396 -
المقاله
8 - ارتباط فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با بهره وری معلمان تربیت بدنی شهر کرجعلوم ورزش , العدد 5 , السنة 8 , زمستان 1395 -
المقاله
9 - نقش پیش بینی کننده رضایت از خدمات در افزایش حضور مجدد هواداران تیم فوتبالعلوم ورزش , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1396این تحقیق با هدف بررسی پیش بینی رضایت از خدمات در افزایش حضور مجدد هواداران تیم فوتبال باشگاه پرسپولیس در لیگ برتر بود. روش تحقیق توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را هواداران تیم فوتبال پرسپولیس در لیگ برتر 96-95 تشکیل داد. 400 نفر از هواداران این باشگاه به روش س أکثراین تحقیق با هدف بررسی پیش بینی رضایت از خدمات در افزایش حضور مجدد هواداران تیم فوتبال باشگاه پرسپولیس در لیگ برتر بود. روش تحقیق توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را هواداران تیم فوتبال پرسپولیس در لیگ برتر 96-95 تشکیل داد. 400 نفر از هواداران این باشگاه به روش سهل الوصول انتخاب شدند. از دو پرسشنامه رضایت از خدمات بردی و دیگران (2001)، حضور مجدد هواداران در ورزشگاه تئودوراکیس و دیگران (2013) برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق استفاده شد. ضرایب پایایی پرسشنامه ها به روش همسانی درونی برای متغیرهای رضایت از خدمات و حضور هواداران در ورزشگاه به ترتیب0/90 و 0/68 بدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد بین رضایت از خدمات و ابعاد آن با حضور مجدد هواداران ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد. در ابعاد رضایت از خدمات به ترتیب رضایت، کیفیت تیم، پاسخگویی و عملکرد تیم حضور مجدد هواداران تیم پرسپولیس در لیگ برتر را پیش بینی کردند. لذا پیشنهاد می شود کارکنان و مدیران باشگاه پرسپولیس با ارائه خدمات با کیفیت به هواداران نقش بارزتری را درجهت حضور مجدد آن ها ایفا کنند. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - طراحی و تبیین مدل عوامل موثر بر رفتاراخلاقی کارکنانعلوم ورزش , العدد 5 , السنة 10 , زمستان 1397پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل رفتار اخلاقی کارکنان بر اساس مدل سازی معادله ساختاری در کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان بزرگ انجام شد. با مرور ادبیات و مبانی نظری مدل پیشنهادی ارایه گردید. پس از انجام مراحل کیفی عوامل مدل نهایی بر اساس نظر خبرگان مشخص شدند. در م أکثرپژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل رفتار اخلاقی کارکنان بر اساس مدل سازی معادله ساختاری در کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان بزرگ انجام شد. با مرور ادبیات و مبانی نظری مدل پیشنهادی ارایه گردید. پس از انجام مراحل کیفی عوامل مدل نهایی بر اساس نظر خبرگان مشخص شدند. در مرحله اول جهت مدل سازی تحقیق، تعداد 150 نفر از کارکنان و در مرحله اصلی تحقیق تعداد 450 نفر از کارکنان با روش خوشه ای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت شناسایی عوامل موثر بر رفتاراخلاقی کارکنان از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد و برای ارائه مدل از مدل سازی معادله ساختاری استفاده گردید. یافته ها نشان داد مقادیر شاخص های برازش مدل، مناسب بوده است و مدل نهایی متشکل از عامل فردی (وجدان، مرکز کنترل، عزت نفس، باورهای دینی)؛ عامل گروهی (همکاران، ارباب رجوع) و عامل سازمانی(کد اخلاقی، تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی) را تاثیر گذار بر رفتار اخلاقی کارکنان معرفی نمود. بنابراین می توان با ارتقای سه عامل فردی، گروهی و سازمانی رفتار اخلاقی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان بزرگ را بهبود بخشید. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - طراحی مدل عوامل بهره وری پژوهشی اعضای هیات علمی تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی کشورعلوم ورزش , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1398بررسی پیشینه نشان می دهدکه تا کنون مدل های محدود و متفاوتی برای تبیین بهره وری پژوهشی از جمله بررسی کیفیت و اندازه گیری بهره وری پژوهشی مراکز آموزش عالی ارائه شده است. هدف این تحقیق را طراحی مدلی جهت شناسایی عوامل موثر بر بهره وری پژوهشی تشکیل داد. جامعه آماری تحقیق اعض أکثربررسی پیشینه نشان می دهدکه تا کنون مدل های محدود و متفاوتی برای تبیین بهره وری پژوهشی از جمله بررسی کیفیت و اندازه گیری بهره وری پژوهشی مراکز آموزش عالی ارائه شده است. هدف این تحقیق را طراحی مدلی جهت شناسایی عوامل موثر بر بهره وری پژوهشی تشکیل داد. جامعه آماری تحقیق اعضای هیات علمی دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی کشور در سال 96-95 بودند (831 نفر). در مرحله اول 150 نفر و در مرحله نهایی 300 نفر به روش خوشه ای مرحله ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. در مرحله کیفی بر اساس مبانی نظری و پیشینه تحقیق و کسب نظرات خبرگان مدل پیشنهادی تحقیق طراحی شد. در بخش کمی محاسبه شاخص های برازش با استفاده از نرم افزار آموس نسخه 23 نشان داد که مدل پیشنهادی تحقیق در نمونه اصلی برازندگی کامل با مدل مبنا دارد. در نهایت مدل نهایی سه عامل اصلی (دانش پژوهی، تحقیق و موسسه ای) و 9 زیر عامل را تاثیر گذار بر بهره وری پژوهشی معرفی کرد. لذا بر اساس یافته های تحقیق می توان چنین پیشنهاد کرد که مدیران و مسئولین دانشگاه ها علی الخصوص دانشگاه آزاد اسلامی می توانند در برنامه ریزی ها برای بهبود و افزایش بهره وری پژوهشی اعضای هیات علمی خود، این سه عامل تاثیر گذار را ارتقاء دهند. تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - نقش ادراک از رهبری اخلاقی در پیش بینی مهارت های سیاسی و نوآوری سازمانی از دیدگاه کارکنانعلوم ورزش , العدد 500 , السنة 1 , بهار 2050هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی نقش پیش بینی کننده ادراک از رهبری اخلاقی در پیش بینی مهارت های سیاسی و نوآوری سازمانی از دیدگاه کارکنان استان خوزستان بود.. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که به شکل میدانی و با استفاده از پرسشنامه انجام شد. نمونه آماری تخقیق را 110 أکثرهدف از انجام تحقیق حاضر بررسی نقش پیش بینی کننده ادراک از رهبری اخلاقی در پیش بینی مهارت های سیاسی و نوآوری سازمانی از دیدگاه کارکنان استان خوزستان بود.. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است که به شکل میدانی و با استفاده از پرسشنامه انجام شد. نمونه آماری تخقیق را 110 نفر از کارکنان تشکیل داد. از سه پرسشنامه رهبری اخلاقی کالشوان و دیگران (2011)، مهارت های سیاسی فریز و دیگران (2005) و نوآوری سازمانی ونگ و احمد (2004) برای بررسی متغیرهای تحقیق استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین مهارت های سیاسی و نوآوری سازمانی با ادراک از رهبری اخلاقی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون چند گانه نشان داد که نوآوری سازمانی و مهارت های سیاسی به ترتیب ادراک از رهبری اخلاقی کارکنان را پیش بینی می کنند. بنابراین پیشنهاد می شود مدیران اهمیت اخلاقیات را به پیروان خود منتقل کنند. مهارت های سیاسی را برای برقراری ارتباط با کارکنان و نوآوری سازمانی را برای تطبیق سازمان با افزایش نوآوری در تمامی زمینه های علمی و فنی مورد توجه قرار دهند. تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - رابطه سبک رهبری مربیان و مربیگری اثربخش با موفقیت ورزشی بازیکنان برتر تنیس کشورعلوم ورزش , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1398هدف از انجام تحقیق بررسی رابطه سبک رهبری مربیان و مربیگری اثربخش با موفقیت ورزشی بازیکنان برتر تنیس کشور بود. روش تحقیق حاضر با توجه به اهداف توصیفی-همبستگی می باشد. روش جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه می باشد. جامعه آماری شامل کلیه بازیکنان شرکت کننده در مسابقات سطح أکثرهدف از انجام تحقیق بررسی رابطه سبک رهبری مربیان و مربیگری اثربخش با موفقیت ورزشی بازیکنان برتر تنیس کشور بود. روش تحقیق حاضر با توجه به اهداف توصیفی-همبستگی می باشد. روش جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه می باشد. جامعه آماری شامل کلیه بازیکنان شرکت کننده در مسابقات سطح A تنیس کشور بود (120=N). با توجه به مشخص بودن تعداد جامعه آماری، در هر دو بخش آقایان و بانوان، طبق جدول مورگان تعداد نمونه بازیکنان آقا 70 نفر و تعداد نمونه بازیکنان خانم 30 نفر هستند. از پرسشنامه های سبک رهبری باس و الیو (۲۰۰۲)، اثربخشی مربیان کاووسانو و همکاران (۲۰۰۸ )، موفقیت ورزشی واعظ موسوی و موسوی (1394) استفاده شد. در این تحقیق ضریب آلفای کرونباخ برای سبک رهبری 90/0 و برای ابعاد رهبری تحول گرا 89/0، رهبری عمل گرا 71/0، سبک عدم مداخله 71/0، مربیگری اثر بخش 90/0 و موفقیت ورزشی 89/0 بدست آمد. جهت بررسی فرضیه های تحقیق از ضریب همبستگی پیرسون و جهت بررسی پیش بین های متغیر ملاک از روش رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سبک رهبری عملگرا، تحولگرا و مربیگری اثربخش با موفقیت ورزشی رابطه وجود دارد. رهبری تحولگرا و عملگرا، موفقیت ورزشی بازیکنان تنیس را پیش بینی می کنند. تفاصيل المقالة -
المقاله
14 - رابطه سایش اجتماعی و تناسب فرد- سازمان با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنیعلوم ورزش , العدد 500 , السنة 1 , بهار 2050هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی رابطه سایش اجتماعی و تناسب فرد- سازمان با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی شهر کرج بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را معلمان تربیت بدنی شهر کرج تشکیل دادند. 160 نفر از معلمان تربیت بدنی به روش خوشه ای تصادفی انتخاب و نمو أکثرهدف از انجام تحقیق حاضر بررسی رابطه سایش اجتماعی و تناسب فرد- سازمان با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی شهر کرج بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را معلمان تربیت بدنی شهر کرج تشکیل دادند. 160 نفر از معلمان تربیت بدنی به روش خوشه ای تصادفی انتخاب و نمونه آماری را تشکیل داد. از پرسشنامه های سایش اجتماعی دافی و دیگران (2002)، تناسب فرد- سازمان فاندیک و دیگران (2013) و عملکرد شغلی مورنو و دیگران (2015) استفاده شد.. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سایش اجتماعی با تناسب فرد- سازمان و نیز سایش اجتماعی با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. نتایج رگرسیون چند گانه نشان داد که تناسب فرد- سازمان و سایش اجتماعی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی را پیش بینی می کنند. بنابراین مدیران سازمان بایستی به عواملی که تاثیر منفی بر عملکرد شعلی معلمان دارند را مورد توجه قرار دهند. تفاصيل المقالة -
المقاله
15 - طراحی مدل موانع شرکت زنان معلول جسمی- حرکتی در ورزش های تیمی و رابطه آن با انگیزه مشارکتعلوم ورزش , العدد 500 , السنة 1 , بهار 2050هدف پژوهش حاضر طراحی مدل موانع شرکت زنان معلول جسمی- حرکتی در ورزشهای تیمی و رابطۀ آن با انگیزۀ مشارکت است. با مرور پیشینه ادبیات و مبانی نظری، مدل پیشنهادی ارائه شد. پس از انجام مراحل کیفی، عاملهای مدل نهایی بر اساس نظر خبرگان مشخص شدند. برای مدلسازی ابتدا تعداد 150 أکثرهدف پژوهش حاضر طراحی مدل موانع شرکت زنان معلول جسمی- حرکتی در ورزشهای تیمی و رابطۀ آن با انگیزۀ مشارکت است. با مرور پیشینه ادبیات و مبانی نظری، مدل پیشنهادی ارائه شد. پس از انجام مراحل کیفی، عاملهای مدل نهایی بر اساس نظر خبرگان مشخص شدند. برای مدلسازی ابتدا تعداد 150 نفر و در مرحلۀ نهایی تعداد 300 نفر با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی انجام و عوامل شناسایی شدند. برای ارائۀ مدل از مدلسازی معالۀ ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد شاخصهای برازش مدل از مطلوبیت قوی مدل حمایت میکند و مدل نهایی متشکل از عوامل فردی، فیزیکی، روانشناختی، مدیریتی، اقتصادی، حمایت رسانه، نقش مربی، فرهنگی- مذهبی، نگرش دیگران، حمایت اجتماعی، معرفی شد. بین عوامل روانشناختی، مدیریتی، حمایت رسانه، اقتصادی، نگرش دیگران و انگیزه مشارکت رابطه علّی وجود دارد و بین عوامل فردی، ساختاری، تقس مربی، حمایت اجتماعی، فرهنگی- مذهبی و انگیزه مشارکت رابطه علی وجود ندارد. هرگاه مسئولین و متولیان ورزش زنان معلول جسمی- حرکتی با ایجاد بسترهای مناسب موانع موجود را برطرف نمایند، انگیزه مشارکت در آنان افزایش مییابد. تفاصيل المقالة -
المقاله
16 - تاثیر بازخورد خود کنترلی بر اکتساب و یادداری دقت مهارت پرتاب کودکان 10 سالهعلوم ورزش , العدد 5 , السنة 1 , زمستان 1388 -
المقاله
17 - مقایسه تأثیر روش های کامپیوتر , سنتی و ترکیبی بر میزان اکتساب و یادداری دانش ونگرش مهارت شوت بسکتبالعلوم ورزش , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1390 -
المقاله
18 - مقایسه سطح خود نمایشی ورزشکاران مرد رقابتی و غیر رقابتی رشته پرورش اندام و رابطه آن با نارضایتی بدنی آنهاعلوم ورزش , العدد 2 , السنة 2 , تابستان 1389 -
المقاله
19 - طراحی مدل مدیریت شطرنجی در سازمان های ورزشی ایرانعلوم ورزش , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1401ﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻓﺮآﯾﻨﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎ ﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻦ از ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺑﺤﺮانﻫﺎ و ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی روزاﻧﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ از ﺳﺎزﻣﺎن و ﻣﺤﯿﻂ ﻣﺘﻐﯿﺮ آن ﮐﺴﺐ ﻣﯽکنند. شطرنج که یک ورزش فکری است، تفکر استراتژیک به همراه دارد و یک شطرنجباز با این مهارت مهرههای خود را روی صفحه شطرنج در مقا أکثرﺗﻔﮑﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﻓﺮآﯾﻨﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان ﺑﺎ ﻧﮕﺮﯾﺴﺘﻦ از ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺑﺤﺮانﻫﺎ و ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎی روزاﻧﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ دﯾﺪﮔﺎه ﻣﺘﻔﺎوﺗﯽ از ﺳﺎزﻣﺎن و ﻣﺤﯿﻂ ﻣﺘﻐﯿﺮ آن ﮐﺴﺐ ﻣﯽکنند. شطرنج که یک ورزش فکری است، تفکر استراتژیک به همراه دارد و یک شطرنجباز با این مهارت مهرههای خود را روی صفحه شطرنج در مقابل حریف حرکت میدهد. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی مدل مدیریت شطرنجی در سازمانهای ورزشی ایران بود. به همین منظور پرسشنامه محقق ساخته در اختیار همهی 348 نفر جامعه آماری که از مدیران شطرنج بودند قرار گرفت. روایی محتوایی ابزار توسط متخصصین و ثبات درونی آن نیز در یک مطالعه مقدماتی مورد تایید قرار گرفت. به منظور برازش مدل از تحلیل مسیر در سطح معنیداری 0/05=P استفاده شد. یافتهها نشان داد بین تعیین هدف، تصمیم گیری و پیاده سازی و کنترل و مدیریت شطرنجی آزمودنیها رابطه معنیداری وجود دارد(0/05>P). بر مبنای یافتهها، شطرنجبازان همواره از الگوهای استراتژیکی پایه و خلاقانهی خود برای برطرف کردن مشکلات و مواجهه با بحرانها و کسب پیروزی استفاده میکنند. الگوهای پایهای که اساتید شطرنج برای مدیریت مهرههای خود در صفحهی شطرنج به کار می-گیرند، میتواند الگوی مناسبی برای مدیران باشد که در صحنهی واقعی بتوانند کارکنان خود را مدیریت و آنها را در راستای اهداف سازمانی هدایت کنند. در این تحقیق مدل مدیریت شطرنجی در قالب الگوی کلی از بازی شطرنج با بررسی ذهن مدیرانی که با مفاهیم شطرنج آشنا بودند استخراج شده و براساس یافتههای به دست آمده از این تحقیق تمامی مدیران می توانند از مدل مدیریت شطرنجی ارائه شده استفاده کنند. تفاصيل المقالة -
المقاله
20 - رابطه علّی ویژگی های شغل و مدیریت زمان با استرس شغلیعلوم ورزش , العدد 5 , السنة 5 , زمستان 1392 -
المقاله
21 - تأثیر سه نوع پروتوکل مختلف خستگی بر تعادل پویای دانشجویان دختر ورزشکارعلوم ورزش , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1389 -
المقاله
22 - رابطه سایش اجتماعی و تناسب فرد- سازمان با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنیعلوم ورزش , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1401هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی رابطه سایش اجتماعی و تناسب فرد- سازمان با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی شهر کرج بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را معلمان تربیت بدنی شهر کرج تشکیل دادند.160 نفر از معلمان تربیت بدنی به روش خوشه ای تصادفی انتخاب و نمونه أکثرهدف از انجام تحقیق حاضر بررسی رابطه سایش اجتماعی و تناسب فرد- سازمان با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی شهر کرج بود. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را معلمان تربیت بدنی شهر کرج تشکیل دادند.160 نفر از معلمان تربیت بدنی به روش خوشه ای تصادفی انتخاب و نمونه آماری را تشکیل داد. از پرسشنامه های سایش اجتماعی دافی و دیگران (2002)، تناسب فرد- سازمان فاندیک و دیگران (2013) و عملکرد شغلی مورنو و دیگران (2015) استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سایش اجتماعی با تناسب فرد- سازمان و نیز سایش اجتماعی با عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. نتایج رگرسیون چند گانه نشان داد که تناسب فرد- سازمان و سایش اجتماعی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی را پیش بینی می کنند. بنابراین مدیران سازمان بایستی به عواملی که تاثیر منفی بر عملکرد شعلی معلمان دارند را مورد توجه قرار دهند. تفاصيل المقالة -
المقاله
23 - طراحی مدل رابطه علی نوآوری و عملکرد مدیران باشگاههای ورزشی با نقش میانجی کنترل استراتژیکعلوم ورزش , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1402نقش مدیران در نوآوری و حرکت به سوی سازمان نوآور بسیار حیاتی بوده و می تواند منجر به بهبود عملکرد شود. کنترل استراتژیک نیزمی تواند با ایجاد خلاقیت، نوآوری و خیال پردازی منشاء اثربخشی و تاثیر گذاری بیشتری شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش میانجیگری کنترل استراتژیک در رابط أکثرنقش مدیران در نوآوری و حرکت به سوی سازمان نوآور بسیار حیاتی بوده و می تواند منجر به بهبود عملکرد شود. کنترل استراتژیک نیزمی تواند با ایجاد خلاقیت، نوآوری و خیال پردازی منشاء اثربخشی و تاثیر گذاری بیشتری شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش میانجیگری کنترل استراتژیک در رابطه با نوآوری و عملکرد مدیران باشگاههای ورزشی استان ایلام بود. روش تحقیق کمی-همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاههای ورزشی استان به تعداد 563نفر(410مرد، 153 زن)بود که از بین آنان 400 نفر به شیوه طبقه ای نسبتی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه عملکرد هرسی و گلداسمیت (2003 )، کنترل استراتژیک هاریسون(2010) و پرسشنامه محقق ساخته نوآوری مدیران استفاده شد. پایایی ابزار تحقیق با روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه نوآوری مدیران 92/0، پرسشنامه کنترل استراتژیک 88/0 و پرسشنامه عملکرد 85/0 به دست آمد. روایی پرسشنامهها از طریق تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی صورت پذیرفت. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی و مدلسازی معادله ساختاری استفاده شد. همه آزمونها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و لیزرل انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که کنترل استراتژیک در رابطه با نوآوری و عملکرد مدیران باشگاههای ورزشی نقش میانجیگری دارد. بر همین اساس مدیران باشگاههای ورزشی برای بهبود عملکرد باشگاه باید توجه ویژهای به متغیرهای راهبردی سازمان از قبیل کنترل استراتژیک نمایند. تفاصيل المقالة -
المقاله
24 - تأثیر مدیریت خطر بر اضطراب آسیبهای ورزشی با نقش میانجی رفتار ایمنی شناگرانعلوم ورزش , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1401هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت خطر بر اضطراب آسیب های ورزشی با نقش میانجی رفتار ایمنی شناگران استان البرز بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه شناگران استان البرز در رده سنی بزرگسالان بود. با توجه به نامشخ أکثرهدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت خطر بر اضطراب آسیب های ورزشی با نقش میانجی رفتار ایمنی شناگران استان البرز بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه شناگران استان البرز در رده سنی بزرگسالان بود. با توجه به نامشخص بودن تعداد شناگران برای انتخاب نمونه آماری از استان البرز از نظر جغرافیایی به 5 بخش شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقسیم شد. در نهایت تعداد 200 شناگر نمونه آماری را به روش سهل الوصول تشکیل دادند. از پرسشنامه مدیریت خطر آرون (2004)، رفتار ایمنی مارتینز- کورکولز و همکاران (2011)، اضطراب آسیب ورزشی اسمیت و همکاران (2006) برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق استفاده شد. برای بررسی شاخصهای پایایی ترکیبی، آلفای کرونباخ، روایی واگرا و همگرا و مدلسازی معادلاتساختاری از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 23 و پی.ال.اس نسخه 2 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت خطر و رفتار ایمنی بر اضطراب آسیب های ورزشی شناگران استان البرز تاثیر منفی دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
25 - ساخت واعتباریابی پرسشنامه آمادگی الکترونیکی در ادارات ورزش و جوانان: مورد مطالعه استان آذربایجان شرقیعلوم ورزش , العدد 4 , السنة 14 , پاییز 1401هدف از انجام پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه آمادگی الکترونیکی در ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی است. برای نیل به این هدف با بررسی مستندات علمی و مقالات متعدد و ۱۵ نفر از متخصصان و اساتید خبره در زمینه آمادگی الکترونیکی ۶۵ گویه به دست آمد. سپس با نظر خو أکثرهدف از انجام پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه آمادگی الکترونیکی در ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی است. برای نیل به این هدف با بررسی مستندات علمی و مقالات متعدد و ۱۵ نفر از متخصصان و اساتید خبره در زمینه آمادگی الکترونیکی ۶۵ گویه به دست آمد. سپس با نظر خواهی دوباره از اساتید مجرب در زمینه آمادگی الکترونیکی پرسشنامه به ۵۸ گویه تقلیل یافت، پس از طی مراحل کیفی، پرسشنامه مقدماتی برای تحلیل عامل اکتشافی در بین ۱۶۲ نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی توزیع شد، پس از طی مراحل کیفی و کمی پرسشنامه نهایی با ۵۳ گویه و هفت عامل طراحی شد. تحلیل عاملی تاییدی برای پرسشنامه آمادگی الکترونیکی اجرا شد و برازش مدل باتوجه به جذر برآورد خطای واریانس تقریب 068/0 بدست آمد که نشان دهنده مناسب بودن برازش مدل بود و میزان پایایی آن براساس ضریب همبستگی آلفای کرونباخ86/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی قابل قبول پرسشنامه بود. براساس نتایج پزوهش عوامل آمادگی الکترونیکی به ترتیب اهمیت عبارت بودند از: مدیریتی، فردی و نیروی انسانی، سیاسی، تکنولوژی، سازمانی، آمادگی فضای کسب و کار و محیطی. پرسشنامه طراحی شده در این مطالعه می تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی در سازمان های ورزشی باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
26 - موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی رهیافت روش فراترکیب و فراتحلیلعلوم ورزش , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1402وجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آن¬ها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، از این¬رو پژوهش حاضر با هدف فراترکیب و فراتحلیل موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی انجام شد. روش این پژوهش مرور نظام¬مند و با ه أکثروجود حجم زیادی از مطالعات پیرامون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی که نتایج آن¬ها تاحدودی دوپهلو و با ابهام همراه است، از این¬رو پژوهش حاضر با هدف فراترکیب و فراتحلیل موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی انجام شد. روش این پژوهش مرور نظام¬مند و با هدف ترکیب پژوهش¬های کمی و کیفی انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را مطالعات کیفی و کمی و در دسترس که در فاصلۀ سال¬های 1385 تا 1400 در داخل کشور می باشند که براساس ملاک¬های ورود و خروج در فراترکیب 12 تحقیق و در فراتحلیل 22 تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. در بخش فراترکیب جهت تجزیه و تحلیل نتایچ پژوهش های اولیه از روش سنتز موضوعی و استفاده شد. یافته های بخش فراترکیب نشان داد در تبیین موانع مؤثر بر مشارکت دانش آموزان در ورزش سه مانع محیطی کلی به نام های موانع محیط عمومی، موانع محیط عملیاتی و موانع محیط داخلی قرار دارند در این بین موانع محیطی اساسی ترین متغیرها را برای پیش بینی مشارکت دانش آموزان در فعالیت های ورزشی در خود جای می دهند. در فراتحلیل نتایج مربوط به اندازه اثر ترکیبی هم برای مدل اثرات تصادفی و برای مدل اثرات ثابت برابر با 35/0 بود. موانع مؤثر نگرش والدین به ورزش دختران جزء مهم¬ترین¬ متغیرها هستند و در بیشتر موارد یافته¬های تحقیقات گذشته بازتایید و در برخی موارد نقض شد. تفاصيل المقالة